Externe HD doet vreemd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In mei dit jaar heb ik voor mijn geliefde video's, series, mp3's, foto's en andere zooi een Western Digital Elements Desktop 1TB aangeschaft.
Ik heb hier heel veel plezier mee gehad tot aan vanmorgen.

Ik was bezig met mijn wekelijkse back up en ineens begon de schijf even raar te kraken.
Vervolgens was de schijf niet meer te zien bij "Deze computer", de schijf is nog wel te zien bij "Apparaatbeheer", hier staat dat de schijf correct hoort te werken.

Aan een andere laptop hangen bracht helaas ook geen oplossing.
Nou heb ik de schijf uit z'n omhulsel gehaald en hem net aan een pc gehangen, dus gewoon gelijk via de SATA aansluiting.

De schijf word wederom wel herkent bij apparaatbeheer, bij schijfbeheer ook, echter geeft hij daar een rood kruisje.
Nou heb ik geprobeerd hem te initialiseren maar vervolgens krijg ik een I/O foutmelding. :(

Langzamerhand zakt de moed me steeds verder in de schoenen en vrees ik voor het verlies van 250 gb aan series en filmpjes.
Thank god heb ik mijn foto's en mp3tjes ook op mijn pc en laptop staan maar dan nog.

Weet iemand zo nog iets wat ik kan proberen?
De schijf is pas 6 maanden oud en ik heb hem hooguit 5 keer per maand gebruikt, dit kan toch niet. :(
En ik heb bijna altijd voor "hardware veilig verwijderen gekozen", juist omdat de schijf zo belangrijk is.

Tips zijn welkom, en bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als de schijf gewoon nog herkent wordt maar enkel niet meer benaderbaar is dan is het met een beetje geluk gewoon een corrupt bestandssysteem.
Neem Thematopic: Datarecovery eens door voor wat tooltjes om je data terug te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:44

ByteDelight

Retro computing is alive!

(jarig!)
Poeh, als de data niet herkend wordt, en je gaat opnieuw initialiseren, dan loop je de kans dat je de data helemaal vernaggeld...

Als de schijf krakend geluid gemaakt heeft kan dat 2 dingen betekenen:
- Er is een tijdelijke storing (bv. voeding) geweest waardoor de schijf effe de fout in ging in de externe behuizing
of:
- De schijf is elektronisch of mechanisch defect

In beide gevallen is het de vraag of je wat terug kunt halen.
En helaas ben je dan weer een voorbeeld van de noodzaak om regelmatig backups te maken... :(

Hoop dat je de data nog kunt redden, als Daan (Terw_Dan) gelijk heeft.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik zal dat datarecovery topic eens ff goed door lezen.

Tja, ik weet niet of ik een voorbeeld ben voor het regelmatig backuppen.
Want, dit was dus mijn backup schijf, die ik hier speciaal voor had gekocht, en elke maand maar een paar keer gebruikte, totdat hij na 6 maanden ineens naar het gootje ging. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 15:05:
Bedankt voor de reacties, ik zal dat datarecovery topic eens ff goed door lezen.

Tja, ik weet niet of ik een voorbeeld ben voor het regelmatig backuppen.
Want, dit was dus mijn backup schijf, die ik hier speciaal voor had gekocht, en elke maand maar een paar keer gebruikte, totdat hij na 6 maanden ineens naar het gootje ging. :(
Maar als dit je backupschijf is dan heb je neem ik aan de originele bestanden toch ook nog ergens?

In dat geval kun je die schijf gewoon leeggooien, testen of hij nog werkt en als dat zo is de meuk terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het meeste is ook wel op andere systemen terug te halen, behalve mijn series.
Dat ik niet alles dubbel heb komt omdat ik de schijf 6 maanden had, je verwacht niet dat zo'n ding dan al kapot gaat.
Maarja, zal vanavond eens op mijn pc kijken wat er nog op staat.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb TestDisk gedownload en het 1 en ander geprobeerd, maar het programma geeft constant aan dat hij geen partities kan vinden, als ik voor deeper search kies vind hij ook niks en geeft de melding: read error at 0/254/63 etc :(

Ik ben bang dat het niks meer gaat worden, vrdomme wat baal ik hier van. :(

Verwijderd

Topicstarter
En op het moment dat ik het vorige bericht typ zie ik nu dat hij alle cylinders aan het analiseren is.
Hij is nu bij 3 van de 121600. :o
Dat gaat nog wel even duren dus hehe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 21:09
Ik heb precies hetzelfde probleem met dezelfde WD harde schijf.
En ook ik gebruik ze af en toe voor een back-up.

Toen ik vanmorgen een backup wilde maken van mijn laptop bleek dat de schijf niet meer werkte.
Juist dezelfde situatie als Simtekf1 hier al heeft vermeld (zichtbaar in apparaatbeheer, maar voor de rest niets mee aan te vangen). Hij maakt wanneer hij stroom krijgt enkel een paar keer een vreemd geluid.

Zal ook het Datarecovery topic maar eens goed doornemen, want zou wel zonde zijn mocht er niets meer te redden zijn (heb er ook series op staan waar ik geen kopie van heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, lang leven WD dan.
Ik had er tot nu toe altijd goede ervaringen mee.

Het analiseren van de schijf gaat hem ook niet worden.
Hij staat nu op 400/121600 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
Doe nu via Ultimate Boot CD een scan met Testdisk. Tegen dit tempo gaat het zo'n 40 uur duren vrees ik |:( . Ook ziet hij de schijf als tweeduizend en nog een klets GB groot, hoewel hij maar 1TB is. Snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat de schijf groter wordt gezien als hij daadwerkelijk is heeft 9 van de 10 keer te maken met een brakke partitie tabel of iets in die richting.

@Simtekf1, welk prog gebruik je nu? Heb je ook al andere gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:19

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Wed nooit op 1 paard.

Gooi deze disk zo snel mogelijk weg, zodra je klaar bent met recoveren, als dat lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb TestDisk gebruikt.
Morgen of maandag zal ik eens een ander programma proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
Via Ultimate Boot CD TestDisk gedraaid. Quick Search en Deep Search haalden niets uit (maar duurden wel ontzettend lang). Daarna al de andere opties van het programma geprobeerd waarbij ik steeds foutmeldingen kreeg (omdat er geen partities gevonden waren bij mijn searches).

Daarna aangesloten op mijn laptop, en raar maar waar: hij werkte terug!
Omdat ik er nog steeds niet zeker van was dat het terug in orde was heb ik een extended test met de winDLG tool van WD gedaan, die geen fouten vond. Nu ben ik alle bestanden die ik enkel op de HD had staan maar naar mijn laptop en de desktop aan het kopiëren. Uit schrik dat het maar een eenmalige toevalstreffer is durf ik mijn laptop niet af te zetten of los te koppelen van de HD voor alles gekopieerd is. Hierna zal ik voor de zekerheid maar eens een volledige format doen.

@Simtekf1: Wat er juist gebeurd is om de HD terug te laten werken weet ik niet. Ik zie wel dat de HD toevallig een beetje scheef staat. Omdat ik niets anders kan bedenken, steek ik het hier op (hoewel dit wel totaal absurd zal zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De HD staat scheef?
Hmm, ik zal er vandaag of morgen ook nog even het 1 en ander mee proberen en anders gaat hij terug naar Alternate en neem ik een andere terug.
Ben gelijk klaar met WD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 14:26:
De HD staat scheef?
Hmm, ik zal er vandaag of morgen ook nog even het 1 en ander mee proberen en anders gaat hij terug naar Alternate en neem ik een andere terug.
Ben gelijk klaar met WD.
Ja, scheef. Ik bedoel daar mee dat hij een beetje schuin staat (voorkant staat een beetje lager dan de achterkant). Dit zal het probleem wrs niet oplossen, maar als je hopeloos bent is het het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het scheef zetten hielp helaas niet. ;)
Maar GetDataBack is nu al 2 dagen aan het draaien en hij geeft echt zoveel foutmeldingen.
Vanmorgen gaf hij aan nog 4 uur bezig te zijn, hopelijk is hij dan ook echt klaar en valt er nog wat te redden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJakeis
Bij mij werkt hij terug normaal. Heel raar allemaal...
Ik hoop dat het bij jou ook opgelost raakt!
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je mooi geluk mee. :)
Ik ben nu weer thuis en wat ik al dacht, hij geeft nu weer aan dat hij nog 13 uur nodig heeft. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb het opgegeven.
Morgen gaat de HD terug naar Alternate.

Ik heb zitten zoeken voor een alternatieve HD want ik wil eigenlijk geen WD meer terug.
Helaas kan ik niks vergelijkbaars vinden bij Alternate dus het wordt toch weer een WD. (geef ze nog 1 kans) ;)

http://www.alternate.nl/h...+SSD&l2=USB&l3=3%2C5+inch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een merk afschrijven vanwege 1 dode schijf is wellicht wat overdreven, alle merken kunnen een keer een DOA hebben of een product dat later een keer stuk gaat.

Je kunt het ding natuurlijk altijd nog naar een datarecovery bedrijf brengen als de data erg belangrijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkCreative
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 07:35
Mijn broer heeft dezelfde HD en nu ook al een lange tijd in gebruik, hij is er erg tevreden mee en eigenlijk nog geen foutmeldingen gehad. Dus inderdaad vind ik het overdreven als je het nu al afschrijft, al is het natuurlijk wel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is misschien ook wat overdreven, maar je wil niet weten hoe erg ik baal over alles wat ik kwijt ben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Even een hele harde kick.
Na 2 mailtjes naar de klantenservice en 1 boos mailtje naar een ander e-mailadres van Alternate heb ik vandaag zowaar een HD gekregen.
Echter betreft het niet de HD die ik had, ik heb nu weer een WD gekregen, modelnummer WD10000H1CS.
Nou het vreemde, ten eerste stuurt Alternate mij dus een andere HD zonder ook maar enige toelichting waarom ik deze, andere HD heb gekregen.
Ten tweede, ik kan dus gewoon bijna niks vinden over deze HD.
Ja, 1 linkje naar een Engelse site en daar wordt het apparaat helemaal afgefikt.

In het pakketje van Alternate zitten geen boekjes o.i.d.
Het enige wat ik dus weet van de HD is dat het een WD, WD10000H1CS (staat op de HD) is.

Wie o wie is er bekend met dit apparaat?
Pagina: 1