Beetje wonderlijk dat deze discussie naar het 'technische achtergronden' topic is verschoven, want het heeft helemaal niets met de techniek van lens of camera te maken. Het gaat om de methode waarmee je de compositie vastlegt!
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 11:11:
vergeet je hierbij niet even prime lenzen te vernoemen waar je brandpuntsafstand dus wel ''eerst'' vastligt ? Zoals ik het nu lees zijn primes dus volgens jou compleet verkeerd in gebruik, want je kan beide parameters niet optimaal instellen ?

Het ging helemaal niet over primes. Mijn post was een reactie op iemand die zijn
zoom vooraf op een bepaalde brandpuntsafstand instelde. En daarmee het grootste voordeel van een zoom dus om zeep helpt.
Natuurlijk, wat betreft keuze in brandpunt afstand hebben primes een enorm nadeel, hetgeen je enorm in je compositie vrijheid hindert. Maar dat is een vast gegeven van een prime, dus daar moet je maar mee leven.
Bovendien is er volgens mij niet één juiste werkwijze, want wat is juist ?
In fotografie zit ook deels 'kunst', en in kunst is niets juist of fout.
Dat het kunst is, wil niet zeggen dat je geen verkeerde werkwijzes kunt hebben. Als jij je camera verkeerd vast houdt, dan kun je geen trillingsvrije foto's maken. Als jij een foto wilt maken met een bepaalde scherptediepte, dan pak je daarvoor Av mode, en niet Tv mode.
En dus gaan we niet eens proberen om de foto zo goed mogelijk te maken? Dan vraag je me af waarom je uberhaupt met een DSLR rond loopt, en over dure lenzen loopt te praten!
Volgens mij heb je dergelijke apparatuur om een zo goed mogelijke foto te maken. Eén van de belangrijkste zaken in een foto is de compositie. En daarin speelt perspectief een enorm grote rol. Binnen de grenzen van het onderwerp zelf, (bijvoorbeeld grootte van de neus t.o.v. de ogen en oren in een portret) maar ook de relatie van onderwerp en achtergrond. (bijvoorbeeld achtergrond object t.o.v. het hoofd... liefst niet precies door het hoofd)
Als zooms de allesheiligende oplossing zouden zijn zouden primes niet zo verdomd populair zijn denk je niet?
Waar heb je mij zien beweren dat zooms de allesheiligende oplossing zouden zijn?
Ik heb nergens ook maar iets dergelijks beweert. Wat ik heb aangegeven is dat wanneer je een zoom hebt, je niet zo dom moet zijn om 'm te gebruiken als een prime. Dan moet je juist de voordelen die een zoom je geeft benutten om een betere compositie te creeeren. Jezelf limiteren tot een bepaalde afstand, waardoor je het jezelf onmogelijk maakt om tot de meeste optimale compositie te komen, is gewoon oliedom.
Om het even vanuit jouw prime gezichtspunt te vertellen... Wat zou jij zeggen wanneer iemand een f/1.2 prime koopt, en 'm dan principieel alleen op f/8 gebruikt?
Tja... daar zit 'm dus juist het probleem. Brandpuntsafstand heeft
geen enkele invloed op je perspectief. Het perspectief wordt puur en alleen bepaald door de voorwerpsafstand, en niets anders.
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:45:
Imo denk je slechts beperkt na over perspectief. Je ziet iets, wilt er een foto van vanuit een bepaalde hoek met een bepaalde uitsnede en hoppa je brandpunt staat ongeveer vast. Heb je primes, dan is dat wat strikter; heb je een zoom, dan kun je de uitsnede nog een beetje aanpassen door te zoomen. Grofweg heb je het perspectief dat je wilt. Dat heb je namelijk al van tevoren bedacht toen je bepaalde vanuit welke hoek je een foto wilde maken,
Inderdaad.. dat heb je
tevoren bedacht. Wat ik beschreven is juist
de meest natuurlijk methode! De reden dat je iets mooi genoeg vindt om te fotograferen, is vaak omdat je toevallig in een situatie komt waar je een goede compositie ziet. Anders was je oog er niet op gevallen.
maar echt het perspectief helemaal bepalen? Ik geloof dat geen enkele amateur zich daar mee bezig houd (en ik betwijfel hoeveel prof fotografen dat doen).
Integendeel! Dat is nou juist
hét verschil tussen de amateur, en de prof fotograaf. De prof denkt namelijk heel precies na over perspectief. Dat is juist wat zijn werk kunstzinnig maakt, en dat van de amateur niet. Het valt alleen niet op, omdat ze op dat moment geen camera in de hand hebben. Je hebt er namelijk geen camera voor nodig. Het is gewoon een kwestie van kijken. Het wordt er niet anders van wanneer je door de zoeker van de camera kijkt.
Als je het niet zou willen... waarom loop je dan op en neer, zoals je hieronder schrijft? Je wilt het dus wel degelijk zo mooi mogelijk hebben.
Mijn werkwijze is overigens gelijk aan die van Mobyrick:
[...]
En als wat ik zie niet bevalt dan loop ik lekker op en neer en op meerder plaatsen draai ik aan de zoom ring, of dat in theorie nou nut heeft of niet, zo werk ik (en met mij veel meer mensen)!
Jouw werkwijze is (onbewust) juist correct! Door heen en weer te lopen, ben je bezig om de verschillende hoeken en perspectieven van je onderwerp te bekijken. Dat is stap 1. Op de postitie die je bevalt dan een draai aan de zoom ring te geven, is stap 2. Precies volgens het boekje, eerst perspectief instellen, dan beelduitsnede.
Bij een zoom is de correcte methode juist de meest natuurlijk! Je hoeft je dus niet aangevallen te voelen, want je doet het juist goed!