Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Cellen koppelen

Pagina: 1
Acties:

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:44
Ik heb een probleem, namelijk het volgende.

Wij hebben een enquete gemaakt en alle antwoorden handmatig ingevoerd. Nu hebben we per respondent meerdere regels gebruikt. Bij sommige vragen waren er meerderer antwoordmogelijkheden en die hebben we, niet zo slim blijkt nu, onder elkaar ingevuld. Een voorbeeld:

RespondentVraag 1Vraag 2Vraag 3
Respondent 1121
2
Respondent 2211

Respondent 1 heeft bij vraag 1 meerdere antwoorden (1 en 2) ingevuld die nu onder elkaar staan. Nu kan ik niet filteren doordat als ik bij vraag 2 op 1 filter, ik antwoord 2 bij vraag 1 niet te zien krijg.(u get it? :P)

Nu dacht ik dit op te lossen door meerdere rijen aan elkaar te koppelen, maar mijn vraag is hoe?

[ Voor 20% gewijzigd door kleautviool op 10-11-2009 15:29 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Excel vragen mogen in Officesuites en -software, dus ik verplaats hem even :)

CSA > OFF

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

je kan dit manueel of via een macro oplossen met Excel Data Entry -- Fill Blank Cells in Excel Column

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Tsja, je originele model is gewoon fout. Misschien kun je voortaan beter van te voren even iemand met hersens vragen. ;)

Bij meerdere keuzes mogelijk krijg je normaal 1 kolom per keuze. Zelfs als de 'blanks' op gaat vullen, dan nog hou je problemen bij het analyseren op deze manier (als in hoeveel keer is er nu echt voor antwoord x gekozen dan?). Ik weet niet om hoeveel respondenten het gaat, maar ik denk dat je dit vrij makkelijk handmatig op kan lossen.

[ Voor 20% gewijzigd door een moderator op 11-11-2009 23:43 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
Hoe liefderijk gebracht. :) Maar pedorus heeft wel een punt. Voor een vraag waarbij je meer dan één antwoord mag geven gebruik je per antwoord één kolom, dus je krijgt dan iets als
RespondentVraag 1, antwoord 1Vraag 1, antwoord 2Vraag 2Vraag 3
Respondent 1WAARWAAR21
Respondent 2ONWAARWAAR11

Om hoeveel enquêtes en vragen gaat het ongeveer? Meestal is het het het snelst dit in een verloren uurtje met de hand te doen.

[ Voor 9% gewijzigd door onkl op 11-11-2009 10:31 ]

• pedorus
  • Niet online
pedorus schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 18:03:
Tsja, je originele model is gewoon fout. [mbr]*knip*[/mbr]
Nu die grap naar aanleiding van de ondertitel van Maurice-k is weggehaald, omdat deze voor sommige mensen onduidelijk was, wordt misschien ook deze regel iets te serieus genomen. :) De standaard-oplossing voor dit probleem staat hierboven. Als je enkel handmatig de boel gaat invoeren, kan ik me best voorstellen dat je het op deze manier doet. Voor verdere analyse kun je dan bijvoorbeeld een macro'tje gebruiken, het oplossen bij het inlezen in je statistische pakket, of de truc met fill blank cells toepassen voor dat deel van je analyse (die werkt zolang je niet 2 vragen met 'meerdere antwoorden mogelijk' wil vergelijken).

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11 20:48
Ik zou met de formule indirect de data opnieuw weergeven (zoals onkl voorstelt). Dan moet je je ding er wel mee kunnen doen denk ik.

Was ik maar rijk en niet zo knap...

• onkl
Sjeik schreef op woensdag 11 november 2009 @ 20:32:
Ik zou met de formule indirect de data opnieuw weergeven (zoals onkl voorstelt). Dan moet je je ding er wel mee kunnen doen denk ik.
Op zich kan het inderdaad met formules, maar het is de vraag of het efficient is. Zolang het gaat om een relatief beperkte set vragen en enquêtes (bij minder dan iets als 500 enquetes) loont het de moeite niet om het met formules te doen.
Als het wel de moeite loont: inderdaad: bouw twee hulpkolommen op met de gebruikte rijen per respons (kolom 1 = beginrij, kolom 2 =eindrij, voeg de nieuwe antwoordkolommen in en dan maar aanmorrelen met iets als
=NIET(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(antwoordnummer; INDIRECT("kolomletter";&beginrij&"kolomletter"&Eindrij,WAAR),1,ONWAAR)))
(typefouten daargelaten.)

offtopic:
@Pedorus: nu je 't zegt. :) De ironie is mild vandaag.

• pedorus
  • Niet online
onkl schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:16:
[...]

Op zich kan het inderdaad met formules, maar het is de vraag of het efficient is.
Ik vermoed dat Sjeik op [Excel] variabele in tabel kolomnaam in formule reageerde. Dit probleem los je niet zomaar even op met formules, al is het maar omdat je eigenlijk ook bepaalde rijen wilt verwijderen. Dan kun je veel beter een macro'tje maken
offtopic:
@Pedorus: nu je 't zegt. :) De ironie is mild vandaag.
offtopic:
Inmiddels is het origineel weer te lezen d:)b

• onkl
@formules versus macro: Als ik zo vrij ben de originele vraag "Nu dacht ik dit op te lossen door meerdere rijen aan elkaar te koppelen, maar mijn vraag is hoe?" te interpreteren als "Liefst niet te moeilijk, want mijn kennis van Excel is enigszins beperkt", denk ik dat vba geen optimaal advies is.
Buiten dat, inderdaad: ik zou ook even een macro schrijven (of eigenlijk: een extreem inefficiënte en rammelende udf waarover excel een half uur mag rekenen, waarna ik snel de waarden plak. Gewoon, omdat slechte code efficiënt is bij eenmalig gebruik.)
Pagina: 1