Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Excel] variabele in tabel kolomnaam in formule

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

De titel is wat raar, maar ik wist niet hoe het anders te verwoorden. Ik zit met het volgende probleem. Ik heb enorm veel formules die bijna hetzelfde zijn. Het verschil zit hem erin dat de formule telkens naar een andere kolom van een tabel moet verwijzen. Deze kolommen van de tabel zijn ook hetzelfde met enkel een nummer anders. Daarom vroeg ik me af of ik deze formule niet als naam of iets anders kan opslaan om dan te gebruiken met als parameter het nummer dat wel veranderd. In de formule zit bv de verwijzing 'Uitslagen[Game 1.1]' waarbij de enen telkens anders moeten zijn.

Kan dit? Dit zou alles zo veel vereenvoudigen.

mvg,
Dieter

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Ik denk dat de functie "INDIRECT" je verder helpt. Bekijk de mogelijkheden even in de excel help.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, dit doet het zeker. maar ik vind de help over INDIRECT nogal verwarrend en zeker niet duidelijk.

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:38

Reptile209

- gers -

Met je voorbeeldje en twee waarden in A1 (=3) en A2 (=8) krijg je dan iets als:
code:
1
=INDIRECT("Uitslagen[Game "&A1&"."&A2&"]!B18")

Dit levert je een verwijzing naar: Uitslagen[Game 3.8]!B18. Alvast een gratis tip, want het wil nog wel eens gecompliceerd worden om dit soort verwijzingen goed te krijgen. Zorg dat je de verwijzing eerst als tekst te zien krijgt door in een cel
code:
1
="Uitslagen[Game "&A1&"."&A2&"]!B18"
neer te zetten (dus zonder INDIRECT() ). Dan zie je sneller waar het eventueel misgaat. :)

Zo scherp als een voetbal!