Toon posts:

Data redden van sc101t san Netgear

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over mijn Netgear SC101T san opslag. Ik heb 4 computers in netwerk en centraal dus de SC101T Vanaf geen enkele pc in netwerk kan ik mijn schijven in de sc101t nog bereiken. Ik gebruik hem om belangrijke bestanden op te slaan er staan dus aantal jaargangen aan foto's op.
Er zitten 2 schijven van WD in 500GB en ze staan in RAID1, ik dacht veilige optie.

Ik heb gezocht naar problemen met de sc101t en het blijkt dat het veelvuldig voor komt dat schijven verdwennen zijn. Helpdesk adviseerde een tool te gebruiken die hiervoor ontwikkeld is om te herstellen, maar dat lukt niet.
Ik heb een schone install gedaan op pc in netwerk en daarna de drivers geintalleerd van Netgear, echter geen resultaat. De software van Netgear ziet de sc101t wel maar maakt geen schijven zichtbaar. dit was onder vista. Hierna heb ik schone install gedaan winxp en daarna netgear software er op. OOk nu geen resultaat.
De software geeft aan dat ze goed geinstalleerd zijn.

Ga ik in Windows naar schijfbeheer en kies opslag dan ziet deze de schijf staan, maar met zwarte balk er boven, wil dus alleen formateren. Haal ik de schijf uit de sc101t en sluit deze rechtstreeks op pc aan externe sata bus, dan word schijf wel gezien maar is alleen mogelijk te formateren.;

Mijn vraag is: is er een mogelijkheid om de dat te redden op deze schijf.
Alvast bedankt

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

één schijf apart eruit halen heeft natuurlijk geen zin als je een RAID config hebt, je zult ze als RAID moeten benaderen om er nog iets vanaf te lezen.
Behoorlijk crap ding als ik de ervaringen op internet lees trouwens, je moet blijkbaar alles via de software/drivers doen, ipv dat hij zich als een echte netwerkschijf presenteert aan het netwerk.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-02 21:49

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Als je de schijf in je PC hangt, en je gaat aan de slag met recovery programma's zoals GetDataBack?
Zolang die geen partitie nodig hebben moet het goed gaan. Is het anders een idee om een nieuwe Netgear te kopen, en de schijven even om te zetten, om zeker uit te sluiten dat het probleem niet bij de netgear ligt?

Heb je de FAQ over datarecovery bovenaan al gelezen? Welkom op tweakers trouwens :)
page404 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:39:
één schijf apart eruit halen heeft natuurlijk geen zin als je een RAID config hebt, je zult ze als RAID moeten benaderen om er nog iets vanaf te lezen.
Als het Raid1 is natuurlijk niet he :P....

[ Voor 28% gewijzigd door Sparhawk op 10-11-2009 09:42 ]

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• dutch_warrior
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-05-2023
Ik denk dat GetDataBack niet gaat werken...
Die netgear dingen gebruiken toch San File System ?
Had je dit topic al gevonden ?
http://forum1.netgear.com/showthread.php?t=40815&page=3
Blijkbaar heeft die gebruiker na een lange reset 1 van de mirror disken weer kunnen mounten.

Het gebruikte filesystem is zoals je in onderstaand topic kan lezen dus proprietary (Dit zou men gewoon eens moeten verbieden :'(, wat is nou het nut van standaarden als iedereen een eigen implementatie maakt... ) . Maar wie weet heb je wat aan de tips uit dit topic, formateer of partitioneer in elk geval niets als laatste red middel kan je altijd nog kijken of iemand anders met een SC101T je kan helpen door de disk in zijn device te mounten.
http://www.linuxquestions...n-a-netgear-sc101-616610/

[ Voor 51% gewijzigd door dutch_warrior op 10-11-2009 10:25 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

Sparhawk schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 09:41:

Als het Raid1 is natuurlijk niet he :P....
:$

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Thematopic: Datarecovery eens door. Je schijf zal waarschijnlijk geen standaard indeling hebben waar Widnows iets mee kan, raadzaam is dus om met een recoverytool aan de slag te gaan.

Je kunt natuurlijk ook beide disks formatteren en je backup terugzetten.

• dutch_warrior
TERW_DAN schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 10:53:
Neem Thematopic: Datarecovery eens door. Je schijf zal waarschijnlijk geen standaard indeling hebben waar Widnows iets mee kan, raadzaam is dus om met een recoverytool aan de slag te gaan.

Je kunt natuurlijk ook beide disks formatteren en je backup terugzetten.
Haha backup ja :) .
Veel mensen denken dat Raid 1 een goede backup is dat is ook te danken aan marketing.

Maar volgens mij gebruiken die netgear san's een customized DataPlow ZFS (/SFS) implementatie.
Aangezien dataplow dit filesystem verkoopt als most used san file system in the world zou je verwachten dat er wel mogelijkheden zijn, maar tot kom ik allerlei opties tegen welke soms wel en soms niet werken dus ik denk dat het voor de TS gewoon een kwestie van trial and error gaat worden.

[ Voor 38% gewijzigd door dutch_warrior op 10-11-2009 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb contact opgenome met netgear helpdesk, na een aantal handelingen en een UT.exe tooltje wat ze toestuurde, de sc101t weer als schijf zichtbaar in windows. Uiteraard heb ik de schijven weer samen in de sc101t en worden ze weer gezien als raid1. Echter als ik nu de schijf (E:) wil openen komt windows meteen naar voren met he formateer scherm naar voren. Wordt dus herkend, maar wil meteen formateren.
Is dit echt exit voor data, dus al mijn foto's. Ik zal nog eens proberen zoals jullie ierboven al zeiden met datarecovery tools. Ik heb juist deze sc101t aangeschaft o als backup te laten dienen, nog extra als veiligheid in raid1. Ik heb inmiddels ook gelezen dat de sc101t zeer slecht in drivers ondersteunt wordt.
In ieder geval bedankt voor jullie goede tips.

• dutch_warrior
Als er verder niets bijzonders met de schijf is gebeurd is er een kans dat de data er nog op staat.
Als je geluk hebt kan je wat met SFSExtract

Wat zegt windows eigenlijk over het file system RAW ofzo ?
Omdat de schijf wordt gebruikt op block level met een niet volgens standaarden werkende zfs implementatie welke dus self correcting is vraag ik me af in hoeverre de data niet is aangetast ?

Er bestaan inmiddels methoden om DataPlow SFS partities te benaderen in linux, je kan ook proberen om de schijf direct vanuit linux als block device te benaderen maar ik zou eerst SFSExtract proberen.
In het eerder geposte topic op linuxquestions staat meer info over de laatste 2 opties.

Dat windows direct wil formateren hoeft helemaal geen probleem te zijn maar alle gevallen waarmee ik ervaring heb gaan over FAT of NTFS schijven welke corrupt zijn maar door bijvoorbeeld GetDataBack nog wel kunnen worden uitgelezen. In dit geval heb je echter een minder bekend bestandsysteem dus ook minder kans op succes met een tooltje.
Mocht het nog lukken om data te redden dan zou ik als ik jou was gewoon een externe schijf behuizing kopen en 1 van beide schijven daarin doen zodat je altijd een back-up kan maken naar een niet raid oplossing.

[ Voor 28% gewijzigd door dutch_warrior op 10-11-2009 11:29 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:16:
Ik heb contact opgenome met netgear helpdesk, na een aantal handelingen en een UT.exe tooltje wat ze toestuurde, de sc101t weer als schijf zichtbaar in windows. Uiteraard heb ik de schijven weer samen in de sc101t en worden ze weer gezien als raid1. Echter als ik nu de schijf (E:) wil openen komt windows meteen naar voren met he formateer scherm naar voren. Wordt dus herkend, maar wil meteen formateren.
Je moet ook niet proberen vanuit de verkenner de schijf te benaderen als die niet met het bestandssysteem overweg kan. Probeer gewoon een datarecovery tool die dit soort dingen wel uit kan lezen.
Is dit echt exit voor data, dus al mijn foto's. Ik zal nog eens proberen zoals jullie ierboven al zeiden met datarecovery tools. Ik heb juist deze sc101t aangeschaft o als backup te laten dienen, nog extra als veiligheid in raid1.
Als dit je backup is, heb je de originelen dan niet nog ergens? (anders is dit geen backup, maar juist je originele bestanden).

Verwijderd

Topicstarter
Het is me nog niet gelukt om met recovery tool de verloren data op de sc101t schijven te herstellen en ben bang dat ik het kwijt ben. Ik gebruikte het raid 1 als backup, ik dacht dus dat als 1 van de twee schijven kapot gaat, ik de andere over zou houden. Helaas 6 jaar foto's! Ik speel nog met de gedachten om het volgende uit te proberen, tenzij jullie zeggen dat dat geen zin heeft.
Ik haal die twee schijven uit de sc101t en sluit ze aan op pc waarin ik ook raid ondersteuning heb op moederbord, dan linux distrubutie installeren en kijken of de bestanden nog benaderd kunnen worden.
Mijn laatste kans anders moet ik er mee stoppen

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Een linux distributie installeren zou niet per se nodig moeten zijn, je zou het ook vanaf een live cd kunnen proberen (oftewel: je draait linux vanaf een bootable cd).
Als het dan niet lukt heb je in ieder geval je eigen systeem nog zoals het was.

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Je kunt het evt. proberen met de Live CD's van Knoppix of Ubuntu.
Of kijk hier ook eens na http://www.sysresccd.org/Main_Page.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 08:31:
Het is me nog niet gelukt om met recovery tool de verloren data op de sc101t schijven te herstellen en ben bang dat ik het kwijt ben. Ik gebruikte het raid 1 als backup, ik dacht dus dat als 1 van de twee schijven kapot gaat, ik de andere over
zou houden. Helaas 6 jaar foto's!
RAID != backup, dat is enkel redundancy. Zodat als er 1 schijf faalt je niet gelijk al je data kwijtbent. Maar enkel een RAID setup zou je niet moeten gebruiken als backup. Maar nog niet getreurd, want je hoeft niet per se alles kwijt te zijn.
Ik speel nog met de gedachten om het volgende uit te proberen, tenzij jullie zeggen dat dat geen zin heeft.
Ik haal die twee schijven uit de sc101t en sluit ze aan op pc waarin ik ook raid ondersteuning heb op moederbord, dan linux distrubutie installeren en kijken of de bestanden nog benaderd kunnen worden.
Mijn laatste kans anders moet ik er mee stoppen
Maak een image van die disk naar een andere disk. Je hebt 2 disks waar de data nog op zou moeten staan (dat is een voordeel), maar als je er een image van maakt manipuleer je die data niet en weet je zeker dat je niet zelf iets verneukt waardoor je de data niet meer terug kan halen.
Als je dat hebt gedaan kun je idd eens via linux gaan kijken.

En mocht dat niet lukken kun je altijd nog een datarecoverybedrijf in de arm nemen.

Verwijderd

Topicstarter
Toen de schijven nog in de SC101T zaten werd er wel een letter E: toegekend maar werd hij in windows als RAW gezien. SFSExtract geeft echter foutmeldingen dat er toegang geweigerd is tot de schijf:

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
SS
SS DataPlow SAN File System (SFS)
SS
SS Extraction/Recovery Utility
SS
SS Version 4.42.1.068
SS
SS Copyright (C) 1997-2008 DataPlow, Inc.
SS All Rights Reserved.
SS
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Extracting volume \\.\e: at offset 0
sfs_nas_read[319]: flags=0x0, boff=65536, blen=4096, GLE=6
Corrupt superblock.

SFSExtract: Error opening drive e:.
SFSExtract: e=5, Toegang geweigerd.
sfs_nas_read[319]: flags=0x1001, boff=90112, blen=8192, GLE=6
sfs_nas_read[319]: flags=0x0, boff=65536, blen=8192, GLE=6
sfs_segment_readhead[541]: Error reading segment 0 at from dinode 0
sfs_seglist_open[1333]: seg=0, di_ino=0, dh_size=0, buflen=0
sfs_dinode_write[1679]: Corrupt dinode 0,0 on , line=1065
sfs_seglist_open[1339]: e=87
sfs_nas_read[319]: flags=0x0, boff=73728, blen=8192, GLE=6
sfs_nas_read[319]: flags=0x0, boff=65536, blen=8192, GLE=6
sfs_segment_readhead[541]: Error reading segment 1 at from dinode 0
sfs_seglist_open[1363]: e=87
SFSExtract: Unable to open volume segments.

SFSExtract: Error opening drive e:.
SFSExtract: e=5, Toegang geweigerd.
Capacity=0, Segments=255
Capacity=0, Segments=0

------

Ik heb één van de schijven via e-sata met mijn pc verbonden, en Knoppix opgestart. Mounten van de schijf lukt echter niet: onbekend filesystem.

In windows wordt de schijf geen drive-letter toegekend, en bij schijfbeheer krijg ik de mogelijkheid de schijf te initialiseren met MBR danwel GPT.

Ik heb dus het idee dat de filesystem-tabel leeg/beschadigd is. Is er een manier om dit te checken?
Voor zover ik kan vinden op het internet, bestaan er geen recovery tools om dit type filesystem te redden (waarschijnlijk DataPlow's SFS, of ZFS of een custom file system van Netgear :X ). Mijn laatste idee is nu om (één van de schijven) te formatteren in FAT, en met een FAT recovery tool de bestanden proberen te redden. Door het te formatteren in FAT zal de huidige filesystem-tabel vervangen worden door een nieuwe (FAT-tabel), en zullen alle bestandsnamen e.d. verdwenen zijn. De data staat echter nog op de schijf. Met een recovery-tool zou ik echter dan een lijst van bestanden kunnen krijgen die op de HDD staan (zonder naam/directorystructuur). Is dit juist?

• Nielson
  • Laatst online: 09:47
Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 17:55:
Mijn laatste idee is nu om (één van de schijven) te formatteren in FAT, en met een FAT recovery tool de bestanden proberen te redden. Door het te formatteren in FAT zal de huidige filesystem-tabel vervangen worden door een nieuwe (FAT-tabel), en zullen alle bestandsnamen e.d. verdwenen zijn. De data staat echter nog op de schijf. Met een recovery-tool zou ik echter dan een lijst van bestanden kunnen krijgen die op de HDD staan (zonder naam/directorystructuur). Is dit juist?
Natuurlijk niet, de originele data is toch niet geschreven op een FAT bestandsysteem?
Pagina: 1