Upgrade geheugen Pentium 4 Jewel Brilliant laptop

Pagina: 1
Acties:

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb een oude Jewel Brilliant laptop (= Uniwill N251S6) met een SIS 645DX chipset en 512 MB geheugen. Het geheugen bestaat uit 2 DO-SIMM DDR PC2100 modules van Apacer van elk 256 MB. Volgens de handleiding kan het geheugen in ieder geval tot 1 GB uitgebreid worden en is de laptop compatible met PC2700 geheugen.

PC2700 DO-SIMM modules zijn nog steeds uitstekend te verkrijgen. Echter, ik heb op diverse fora op internet begrepen dat niet alle merken werken en dat sommige OEM laptops (wat de Jewel is) erg kritisch zijn m.b.t. welk merk geheugen er wordt gebruikt.

Ik heb het hele internet afgestroopt maar ik kan niks over specifieke merken vinden. Op 1 site vond ik wel geheugen wat expliciet getest zou zijn op laptops met een Uniwill N251S6 mobo maar dat is wel onbekend merk geheugen en zeker niet goedkoop.

Zou een willekeurige PC2700 DO-SIMM moduele van bijvoorbeeld Kingston of Corsair werken? Iemand hiermee ervaring?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-12-2025
Kingston geheugen werkt in de meeste gevallen prima, ook op moederborden die kieskeuriger zijn.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:23
Misschien vind je wat meer als je zoekt op SO-DIMM ipv DO-SIMM ;)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
ThinkPadd schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:22:
Misschien vind je wat meer als je zoekt op SO-DIMM ipv DO-SIMM ;)
oeps......verkeerd gespeld. Stom, maar ik heb wel goed gezocht hoor :-)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Het geheugen wat compatibel zou zijn is TakeMS geheugen, iemand ooit van gehoord?

En zo'n P4 laptop uit 2003? Werkt geheugen daarop dual-channel met 2 gelijke reepjes?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:02

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doorgaans is de SiS 645DX een totale slet wat alles slikt dat een beetje overeenkomt qua specs. Om te beginnen hoef je geen PC2100 of PC2700 te zoeken maar werkt PC3200 ook. Dat scheelt vaak stukken.

Verder kun je in geval van twijfel bij een laptop gewoon dat ding meenemen naar de locatie waar SO-DIMMs verkocht worden (2e hands particulier of nieuw bij winkel) en gelijk testen. Dan weet je zeker voor je definitief koopt.

Verder mbt dual channel - check specs van de SiS 645DX :z

Oslik blyat! Oslik!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:30:
Doorgaans is de SiS 645DX een totale slet wat alles slikt dat een beetje overeenkomt qua specs. Om te beginnen hoef je geen PC2100 of PC2700 te zoeken maar werkt PC3200 ook. Dat scheelt vaak stukken.

Verder kun je in geval van twijfel bij een laptop gewoon dat ding meenemen naar de locatie waar SO-DIMMs verkocht worden (2e hands particulier of nieuw bij winkel) en gelijk testen. Dan weet je zeker voor je definitief koopt.

Verder mbt dual channel - check specs van de SiS 645DX :z
Ja, maar die PC3200 modules hebben allemaal hogere latencies (3-3-3-8) en mijn laptop heeft een bios uit 2003 dus het is echt wel wat ouder spul. Die laptop meenemen naar 2ehands winkels enzo heb ik allemaal geen zin in, veel te veel geklooi en dan is het nog maar de vraag of ze daar dergelijke modules hebben liggen.

Ik ga maar gewoon voor zo'n PC2700 1 GB TakeMS of eventueel Corsair, die zijn het goedkoopst.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Latencies maken in dit geval niets uit :o

Bij dezelfde snelheid wil je zeker lagere latencies hebben, maar vergeet niet wat die opgave van latencies zijn: puur een indicatie tot hoe ver een DIMM kan gaan. Als je de DIMM op lagere snelheid draait kun je makkelijk strakkere latencies gebruiken. Heel specifiek is 166MHz met CAS 2.5 een stuk minder eisend dan 200MHz met CAS3.

Dat is dus geen reden om niet de PC3200 te nemen. Goede reden om het wel te doen is dat je die SO-DIMMs dan kunt hergebruiken als deze laptop de geest geeft en je een (iets) nieuwere bak neemt, bijvoorbeeld een van de eerste generatie Pentium M-based laptops.

Oslik blyat! Oslik!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
MegaJurk schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:49:
[...]

Ja, maar die PC3200 modules hebben allemaal hogere latencies (3-3-3-8) en mijn laptop heeft een bios uit 2003 dus het is echt wel wat ouder spul.
Om het ook nog maar even met plaatjes te zeggen:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zEKhMt5A50emrNtvpC0FbZOj/full.jpg
Bij een lagere snelheid worden de timings dus automatisch strakker ingesteld.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar ik tenslotte nog aan toe kan voegen dat bij de Netburst-architectuur (P4 en consorten) latencies sowieso van sterk ondergeschikt belang zijn tov totale bandbreedte. Waar bij een P3 of een Athlon lagere latencies (CAS 2 of 2.5) meetbare verbetering brachten maken ze bij de P4 niets meetbaars uit.

Oslik blyat! Oslik!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik kom er toch nog niet helemaal uit. Op internet kom ik de specificaties tegen van de SIS645DX chipset en daaruit blijkt dat die chipset geheugen tot en met PC2700 / DDR333 ondersteunt. Weten jullie wel zeker dat een laptop met een SIS645DX chipset ook PC3200 / DDR400 geheugen pakt?

En dan nog iets, in de handleiding van mijn laptop staat dat er geheugen gebruikt moet worden draaiende op 3.3 volt. Al het geheugen (sodimm ddr geheugen dus) wat nu te koop is wordt met als voltage vermeld 2.5 volt. Is dit een probleem?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MegaJurk schreef op vrijdag 13 november 2009 @ 23:01:
Ik kom er toch nog niet helemaal uit. Op internet kom ik de specificaties tegen van de SIS645DX chipset en daaruit blijkt dat die chipset geheugen tot en met PC2700 / DDR333 ondersteunt. Weten jullie wel zeker dat een laptop met een SIS645DX chipset ook PC3200 / DDR400 geheugen pakt?
Dat hebben we al een paar keer gezegd, en daarnaast staat het gewoon in de FAQ van dit subforum:

PMG FAQ
Kan ik het geheugen op een lagere snelheid laten draaien?
Ja, dat kan :) Ze zijn allemaal backwards compatible qua snelheid. De snelheid/latencies waaronder de geheugenreepjes worden verkocht zijn in principe eigenlijk gewoon de "gegarandeerde maximumsnelheden". Alles daaronder zal gewoon werken, maar bij alles daarboven zal de fabrikant geen garanties geven wanneer je problemen ermee ondervindt.
En dan nog iets, in de handleiding van mijn laptop staat dat er geheugen gebruikt moet worden draaiende op 3.3 volt. Al het geheugen (sodimm ddr geheugen dus) wat nu te koop is wordt met als voltage vermeld 2.5 volt. Is dit een probleem?
Ja, al zou het wel eens fout in de manual kunnen staan...

DDR-SDRAM draait standaard op 2.5V. 3.3V is waar SDR-SDRAM op draaide.

De SiS 645DX kan overweg met zowel SDR als DDR-SDRAM (maar niet tegelijkertijd in hetzelfde systeem). Sommige desktopmoederborden hadden dan ook twee DIMM slots voor SDR en twee voor DDR. Op een laptop ga je dit bij gebrek aan ruimte niet tegenkomen. Daar is het een van de twee.

De vraag is dan wat in jouw systeem zit. Als je echt zeker bent dat er nu PC2100 in zit, dan is het DDR-SDRAM en klopt je handleiding niet. Andersom zou het kunnen dat het gaat om PC133 SDR-SDRAM, en je het verkeerd geidentificeerd hebt. Het is dus zaak om duidelijk te controleren wat je nu hebt (niet met een of ander tooltje, maar gewoon op de SO-DIMMs zelf kijken).

Als ik je verhaal lees komt je identificatie van de DIMMs trouwens vrij secuur over, dus ik denk dat de handleiding het gewoon fout heeft, maar ik zou toch voor de zekerheid checken.

Oslik blyat! Oslik!

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb de twee PC2100 Apacer 256 MB sodimm's inmiddels vervangen door éém 1 GB PC3200 Corsair Value Select sodimm en dat werkt perfect. Als ik zo naar de geheugentest kijk, denk ik dat hij op PC2700 snelheid werkt en dat klopt ook wel want dat zou de maximale snelheid zijn volgens de manual.

Misschien had ik beter 2 x 512 MB kunnen nemen want dan zou ik "dual channel" prestaties hebben maar die waren niet op voorraad en het maakt denk ik ook geen merkbaar verschil.

Ik heb ook een nieuwe Western Digital IDE 160 GB schijf ingebouwd en dat werkt ook perfect. Vreemd is wel dat het bios maar 136 GB ziet maar onder Windows heb ik geformatteerd zo'n 154 GB tot mijn beschikking dus verder geen probleem.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MegaJurk schreef op zondag 15 november 2009 @ 21:00:
[...]

Misschien had ik beter 2 x 512 MB kunnen nemen want dan zou ik "dual channel" prestaties hebben maar die waren niet op voorraad en het maakt denk ik ook geen merkbaar verschil.
Hoe kom je daar nou bij :?

De SiS 645DX chipset heeft een single-channel geheugencontroller, het maakt dus niets uit voor de prestaties of je één of twee DIMMs erin hebt zitten.
Ik heb ook een nieuwe Western Digital IDE 160 GB schijf ingebouwd en dat werkt ook perfect. Vreemd is wel dat het bios maar 136 GB ziet maar onder Windows heb ik geformatteerd zo'n 154 GB tot mijn beschikking dus verder geen probleem.
136GB=128GiB, dat is een van de groottes waar je beperkingen mee kunt hebben. Als je nog Window 98 draaide was dat een probleem geweest, maar moderne OSsen trekken zich een stuk minder aan van wat BIOS doet op dat vlak.

Oslik blyat! Oslik!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-02 13:55
Toch nog even... TakeMS is een vrij bekend merk hoor, bijvoorbeeld in alle oude workstations (compaq) op mijn werk zaten 2x512MB geheugen van TakeMS in, misschien wat minder in de consumentmarkt. Ik heb hier ook nog een voorraad oude ram-bankjes liggen, van de stuk of 12 bankjes zijn er 4 van TakeMS... heb ook nooit problemen met die bankjes gehad, het is redelijk goed value-ram imo.

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 16-11-2009 08:46 ]

Pagina: 1