Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06-2024
2 maanden terug een Sapphire ATI Radeon HD 4870 aangeschaft.
Eerste dag werkte de kaart prima maar de volgende dag begonnen de problemen.
Waar ik last van had was dat midden in een game (kan binnen enkele minuten zijn tot aan een aantal uur) het geluid en beeld loopt vast en vervolgens gaat me monitor op standby en staat me hele PC vast.
Enige wat ik op zo'n moment kan doen is een hard reset.

Vervolgens ben ik een tijd lang bezig geweest met het probleem op proberen te lossen.
Eerste was natuurlijk kijken of alle drivers van alle hardware op orde waren.
Dat zat goed....werkte niet.
Heb de kaart puur en alleen laten draaien op de drivers die windows zelf installeerd...geen effect.
ATI drivers met en zonder Catalyst geinstalleerd...zelfde probleem.
Er kwam een nieuwe versie...geinstalleerd...en weer geen effect.
Met een bepaalde game werdt er gesuggereerd dat het kwam omdat de kaart de neiging heeft tussen 500 en 750 mhz te switchen en dat zou ten gevolgen hebben dat het systeem vast liep.
De oplossing zou zijn om Riva Tuner te installeren en dat programma de kaart laten forceren om gewoon op 750 mhz te blijven lopen (dus geen overclocking).
Dit leek het een tikje stabieler te maken maar het probleem deed zich nogsteeds voort.

Had Sapphire gemailt die zeiden dat ze op een soortgelijk systeem de kaart hadden gestest (met dezelfde mobo) en ze hadden geen problemen ondervonden.
Volgens hun zou de kaart best eens defect kunnen zijn en hun advies was om contact op te nemen met de retailer.
Zo gezegt zo gedaan en met enige vertraging de kaart opgestuurt en de kaart werdt inderdaad defect bevonden.
En zaterdag kreeg ik me nieuwe kaart binnen.

Einde van het verhaal zou je denken?
Nou....nee...de nieuwe kaart doet weer hetzelfde.
Klein verschil is wel dat ik het idee heb dat de nieuwe kaart over het algemeen stabieler draait.
Maar wellicht komt dat omdat ik nu Windows 7 draai (64 bit) en toen nog Vista (64 bit).

Op een forum met iemand die een soortgelijk probleem had (heb natuurlijk eerst gegoogled naar me probleem) werdt de schuld gegeven aan de onboard geluidkaart van Realtec.
Om het probleem op te lossen moest je een apparte geluidskaart in je PC zetten.
Geprobeerd...eveneens...ook geen effect.
(geluidskaart terug gebracht)

Games waarmee ik problemen heb ondervonden:
Warhammer 40 000: Dawn of War 2 (bij deze game komt het probleem het snelste naarboven), Aion, Warhammer: Age of Reconing, Call of Duty: World at War, Draconica, Runes of Magic.

Sommige van de games hierboven zijn zelfs erg licht om te draaien.

Variaties op het probleem:
Het gebeurt niet altijd dat me beeld zwart wordt en me monitor standby gaat en me PC vast loopt.
-Soms krijg ik spontaan het bericht "Out of Range" op me monitor.
In de meeste gevallen staat mijn systeem dan ook helemaal vast maar een enkele keer helpt een Alt+Ctrl+Delete maar dit is pas een enkele keer voorgekomen.
-En een enkele keer loopt het geluid vast en blijf ik wel beeld zien maar is m'n systeem bevroren...maar dit gebeurt zelden.
Het probleem wat ik bovenaan beschreef komt het meeste voor.

Met de nieuwe kaart heb ik alleen ook het eerste probleem ondervonden...maar ik twijfel er niet aan dat de variaties ook voorkomen.
Net als de vorige kaart ligt het echter niet aan overhitting...de kaart is tot nu toe nog nooit boven de 55 celcium gekomen.

Systeem:
AMD Phenom II X4 940 3ghz
Gigabyte GA-MA78GM-US2H (v1.0)
4 GB Ram (Corsairs)
500GB HD (Western Digital Caviar Black)
Geluidskaart: Onboard Realtec 7.1 HD audio
PSU: 550Watt (OCZ)

en natuurlijk:
Sapphire ATI Radeon HD 4870 Vapor X 1GB GDDR5

Ik weet even niet meer wat ik moet doen

Als je tot zover ben gekomen in ieder geval bedankt voor je tijd.
Heb je eventueel nogmeer info nodig vraag het gerust even.

Cheers
FullMetalPanic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 06:36

KompjoeFriek

Statsidioot

Dit klinkt als een soort-gelijk probleem als ik had met mijn Gigabyte moederbord en een Saphire 4870. (beide een ander type als wat jij hebt)

De oplossing voor mij was (na te mailen met gigabyte) een bios update van mijn gigabyte moederbord.
(die oudere bios versie bleek een niet-ondersteunende power-mode naar het PCI-E slot te sturen)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ik zal Gigabyte eens mailen...maar als het goed is heb ik de laatste bios update al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Wil eigenlijk nog het 1 en ander weten.

Had al contact opgenomen met Sapphire en die willen dat ik de kaart test in een ander systeem met een zwaardere voeding.
Zou de voeding inderdaad het probleem kunnen zijn?
Volgensmij is 550 watt zat voor dit systeem...en valt de gehele pc niet uit als er teveel stroom getrokken wordt?

Verder ben ik nieuwschierig naar wat er nou gebeurt met die videokaart dat het beeld op zwart gaat en me monitor op standby?

Verder zou ik bijna willen vragen wat dit allemaal zou kunnen veroorzaken ...maar als iemand dat had geweten had iemand wel geantwoord zou ik denken.

Anyway....ik wacht ook nog een mailtje van Gigabyte af....mischien weten die iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
@FullMetalPanic: Ook ik heb soortgelijke problemen gehad, zie Onstabiele Ati Catalyst drivers voor de HD4770?.

Als mijn computer uit standby modus kwam, bleef het beeld zwart. Dit gebeurde op Windows XP, Windows 7 en Windows XP x64. Ik heb gemerkt dat er vreemde artifacts verschijnen, het beeld begint te flikkeren en af en toe een BSOD word veroorzaakt door GameGuard. Ik weet niet of je het kent, maar sinds ik de game (Flyff) die gebruik maakte van GameGuard van m'n PC af heb gegooid, heb ik geen last meer gehad van dat geflikker.. no pun intended.

Ik heb een GA-MA790XT-UD4P moederbord met een Ati Radeon HD 4770. Bios F4, Catalyst versie 9.10.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ik heb op een paar fora gepost met m'n probleem ( zie: ATI Radeon HD 4870 problemen. ), een aantal fabrikanten gemaild en google afgestuint voor oplossingen en ik kan geen oplossing vinden.
Ik wordt er echt gek van en wil me PC dan maar na laten kijken.
Wie heeft er tips voor waar (in de regio Den Haag) ik dat het beste kan laten doen en eventueel een schatting van hoeveel zoiets kost?

Sorry als ik in het verkeerde topic post trouwen....wist even niet zo snel waar anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toimoi
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Wat dacht je van gewoon een zaak als Computerland, Mycom, Paradigit... Die zullen natuurlijk servicekosten rekeken, dat wel. Maar die zitten iig alledrie in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het lastige van dit soort problemen is dus als het ik het zo lees dat ze niet altijd voorkomen. Dat maakt het lastig om na te kijken.

Maar een bios update van je moederbord wat in dat andere topic genoemd wordt lijkt mij zeker een mogelijk oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ik222 schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:30:
Het lastige van dit soort problemen is dus als het ik het zo lees dat ze niet altijd voorkomen. Dat maakt het lastig om na te kijken.

Maar een bios update van je moederbord wat in dat andere topic genoemd wordt lijkt mij zeker een mogelijk oplossing.
FullMetalPanic schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:23:
Ik zal Gigabyte eens mailen...maar als het goed is heb ik de laatste bios update al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie geen reden waarom dit niet in je eerder topic zou kunnen, het betreft immers nog steeds hetzelfde probleem, waar je alleen dan zelf niet meer uit komt.
Bij deze merge ik dus even de twee topics.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ja das waar....mijn excuses Ultraman.

Had Gigabyte gemailt maar die geven geen respons......
Maar zover ik weet heb ik de juiste bios al draaiende.

En het punt van laten nakijken is dat ze bij dat soort bedrijven ook andere systemen hebben staan waar ze eventueel de videokaart op laten draaien om te testen.

De zaken die ik genoemt heb kon ik zelf ook wel opkomen maar de reden dat ik het even vroeg was omdat ze bij de ene zaak gewoon meer verstand hebben bij de ander.

Bij Mycom toen ik een keer aan een mederwerker iets vroeger over een videokaart was de respons
"Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van computers"
Ik bedoel...WTF :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

FullMetalPanic schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 19:55:
Bij Mycom toen ik een keer aan een mederwerker iets vroeger over een videokaart was de respons
"Ik heb eigenlijk niet zoveel verstand van computers"
_/-\o_

Vroegàh hadden we een papieren versie van de goudengids en zocht je gewoon op "Computer reparaties", nu moet de regio erbij en doe je het online. O-)

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:41

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Ik zou toch nog even naar je temps kijken; 55 graden @full load is namelijk errug weinig voor een 4870... dus ik weet niet hoe je dit bepaald hebt, maar ik zou de meting een beetje wantrouwen als ik jou was.

Wellicht is de temperatuur dus veel hoger en zorgt dit toch voor jouw problemen. Zoek eens naar de GPU core temperatuur en post deze hier. Vertel ajb ook eens iets meer over je behuizing en airflow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klok je kaart eens wat terug. 25 MHz core er af of zo. Kijk of het probleem zich dan nog voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
woelders schreef op zaterdag 14 november 2009 @ 20:29:
Ik zou toch nog even naar je temps kijken; 55 graden @full load is namelijk errug weinig voor een 4870... dus ik weet niet hoe je dit bepaald hebt, maar ik zou de meting een beetje wantrouwen als ik jou was.

Wellicht is de temperatuur dus veel hoger en zorgt dit toch voor jouw problemen. Zoek eens naar de GPU core temperatuur en post deze hier. Vertel ajb ook eens iets meer over je behuizing en airflow.
Heb eens tussendoor gechecked en temp onder games spelen was rond de 63 graden (volgens HWMonitor)

Momenteelschomelt me CPU temp tussen de 38 en 42 graden.

Heb een Cooler Master Mid tower model (Deze: http://www.azerty.nl/producten/product_detail/?ID=63315 ).
Gebruikt de van die meegelevert is en voor in de kast zit een 120mm van die lucht invoert (Scythe Slip Stream120 1200rpm)

Ik zal strax effe een uurtje gaan gamen en dan geef ik wel door wat de temperaturen zijn (en hopen dat me PC niet vastloopt in de tussentijd)

Update:
Na een potje Modern Warfare 2 is me CPU max 55 graden geweest en me videokaart max 68 graden.

Heb ook me kaart 25mhz omlaag gehaald...heb nu me core en me memory 25hz omlaag gehaalt...was dat wat er bedoelt was of moest het maar 1 van bijde zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door FullMetalPanic op 14-11-2009 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer het allebei. Maar begin eens met enkel core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
nou met enkel de core op -25mhz kreeg ik weer dat be systeem bevroor...maar inplaats van dat me monitor op standby ging kreeg ik een scherm met witte en grijze lijnen.
Ik wou net na die missie (in de game) de temperaturen weer nakijken maarja....

Edit:
Starte de game net weer op (Dawn of War 2) en geluid ging effe kort in een loop, verdween systeem stond vast en deze keer geen grijs met zwart maar turqoise met hele dunne lijntjes gelijkmatig verdeelt (inplaats van dat me monitor in standby ging)
En net even hiervoor keek ik de temperaturen na en de videokaart was op 56 graden en de cores van me CPU 46 graden.
*3de edit* Probeerde het spel nogmaals op te starten...kwam tot aan het campaign menu.
Zelfde gebeurde...monitor geen weer niet op standby maar ik zag alleen 1 enkele dunne groene lijn.

Dit kan toeval zijn dat het niet op standby gaat zoals normaal.
...of mischien wel....zegt dit nog iets over wat voor probleem ik eventueel mee te maken heb of?

Wil er bij opmerken dat het nu dus 3 keer achter elkaar gebeurt.
De eerste keer na dik 1,5 a 2 uur spelen en die andere 2 vlak na elkaar...maar HWMonitor geeft geen hoge temperaturen aan.

[ Voor 75% gewijzigd door FullMetalPanic op 15-11-2009 00:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
  • Laatst online: 02-10 08:13
En nog verder terugclocken? Naar de laagste waarde mogelijk.
Ik zou voorstellen om het in een ander pci-e slot te steken maar dat heb je blijkbaar niet.

En kijk misschien eens met Furmark? De Stability Test draaien met Xtreme Burn-in mode.
Daar zie je meteen je temps en of ie het lang volhoudt.

Controleer je temps tijdens het gamen misschien eens met CCC, of Ati Tray Tool, of GPU-Z?
(Ken HWMonitor precies niet)
ATI Hybrid Graphics Technology support
Experience the advanced ATI Hybrid Graphics Technology, which is including ATI Hybrid CrossFireX™, ATI SurroundView™, and ATI PowerPlay™ with Windows Vista and XP* supported. With combination of onboard GPU and a single VGA card’s GPU*, ATI Hybrid CrossFireX™ can bring remarkable display performance on AMD platform, and also further to increase your overall system value.
Kan dit miscchien ook een oorzaak zijn? Dat ie niet goed schakelt tussen die onboard en de HD4870?

[ Voor 89% gewijzigd door Spaiker op 15-11-2009 12:09 ]

Drive it like you stole it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ik zal het wel testen met die programma's

En het klopt...ik heb maar 1 PCI-Express slot.

Verder heb ik inderdaad ook nagedacht of de onboard voor problemen zorgt.
Echter...hij staat niet in crossfire modus (zover ik weet) omdat de onboard kaart een HD3200 is en dit een 4870 en je moet 2 dezelfde types hebben om te kunnen draaien (heb ik me laten vertellen)
Zodra ik een Videokaart in me moederbord stop schakelt ie zover ik weet de onboard helemaal uit....hij doet dan zelfs alsof er uhm nie eens heeft.
Zodra ik me videokaart er uit haal gaat ie weer op de onboard draaien.

Maargoed ik ga nog even verder terug klokken en die programma's proberen (is allemaal safe neem ik aan?).

Wil ook even opmerken dat ik de hulp waardeer uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
GPU-Z is gewoon een diagnostic programa gelijk CPU-Z, je ziet alle specs en temps bij sensors, furmark is dan weer benchmark die je gpu op ~100% laat draaien.

CCC is gewoon je Catalyst Control Center :)
Ati Tray Tool is dan weer iets voor te over/underclocken. en tevens je temps in het ook houdt.

Geen probs mee gehad, dus bij mij redelijk safe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
CCC weet ik wel (heb ik) maar ondanks dat ie op advanced staat ken ik niet echt de juiste settings vinden.

Weet nog dat ik met een oudere kaart en oudere CCC bepaalde info boven in me scherm kon laten weergeven in games maar ken ik effe nie zo snel vinden.

Overgens gebruik ik nu Riva om me kaart te klokken...gewoon blijven gebruiken of moet ik maar gewoon CCC zelf gebruiken?

Edit:
Erm ik lees dat de versie van CCC die ik heb zogenaamde "Anti Fumark protection" heeft.
Toch testen met dit prog of moet ik iets anders zoeken.

Ik ken er aan de andere kant niet uithalen of het alleen om overclocking gaat.(Bron was de Fumark website trouwens)

Edit 2:
Furmark scores:
[ SCORE: 5720 o3Marks ] - Time: 60000 ms
Max GPU Temp: 73°C
Resolution: 1024x768 (FS) - MSAA: 0X
FPS: min=81 max=131 avg=96

Edit 3:
Net 20 min stability test gedraait zonder extreme burn mode daarna effe 5 min met extreme burn....de kaar blijft beide keren hangen tussen de 75 en 76 graden.
Mischien is VaporX zo slecht nog niet :P

[ Voor 47% gewijzigd door FullMetalPanic op 15-11-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spaiker
Maar werkt ie nu terug goed?
Anders eens rivatuner setting naar default halen en dan kijken wat het geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Nee heb nogsteeds dezelfde problemen.

Volgende week brengt een vriendin van me een Geforce 8800 GTS (ofzo) langs waarmee ik effe ken testen of ie het ook met andere videokaarten doet ja of de nee.

Onlangs ook me bios weer geupdate maar geen resultaat.

Wordt er een beetje moe van xD

• FullMetalPanic
Sorry voor de dubbele post maar er waren mensen die info vroegen en dat heb ik gegeven en vervolgens hoor ik niet echt wat ik er mee kan en/of het goed of slecht is etc etc.

Of zijn de mensen hier net zo clueless geworden over het probleem als ikzelf? :P

Wat meer feedback zou ik erg waarderen.
Dankuwel :)

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 00:00
FullMetalPanic schreef op donderdag 19 november 2009 @ 12:04:
Sorry voor de dubbele post maar er waren mensen die info vroegen en dat heb ik gegeven en vervolgens hoor ik niet echt wat ik er mee kan en/of het goed of slecht is etc etc.

Of zijn de mensen hier net zo clueless geworden over het probleem als ikzelf? :P

Wat meer feedback zou ik erg waarderen.
Dankuwel :)
Heb je de onboard videokaart in de bios gedisabled? Vraag eens aan sapphire of ze een andere en misschien ouder vga bios voor je videokaart hebben.

Verwijderd

Ik gebruik ati tool voor het over/underclocken en het temp chekken en RivaTuner om mijn fan op 100% te zetten.
(weet niet of je hier iets aan hebt maar mij bevalt deze combinatie wel)

• FullMetalPanic
Ik zal weer eens met de ATI tool proberen.

Denk niet dat de Fan hoger zetten invloed zal hebben sinds de kaart absoluut niet te heet wordt.

Ik zal ook even kijken of m'n onboard uit staat.
Maar ik geloof dat me Mobo dat automatisch doet zodra ik er een videokaart insteek.

Heb reeds weer een nadere bios versie geprobeert maar weer geen invloed.

Verwijderd

Vraagje: heb je ook van bluescreens met de melding IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL ? En als je je systeem manueel in slaapstand zet, heb je het dan ook?

Ik heb namelijk drie weken geleden exact dezeflde kaart gekocht, en de problemen die ik sinds twee dagen heb komen heel erg overeen met die van jou. Echter heb ik alleen last van bluescreens met de bovengenoemde melding.

Ik ga ook met Sapphire mailen. Als ik nog wat extra's te weten kom, zal ik het je laten weten.
(Intel Q6600, Intel G33, 3GB, Sapphire HD4870 1GB, Vista 32bit)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2009 21:15 ]

• Spaiker
Eeuhm, is dit eigenlijk een oc versie van de HD4870?
Ik heb een kameraad die ook ziets aan de hand had (beeld viel random uit) en hij heeft em moeten rma'en.

• FullMetalPanic
Het is geen OC versie...het is een gewone HD 4870 met een "speciale" koeling dat Vapor-X heet

Ik heb me vorige kaart als RMA opgestuurt en dit is een nieuwe die ik toegestuurt gekregen heb.
...En ik heb dus dezelfde problemen met deze...al loopt deze kaart wel wat beter dan die vorige moet ik zeggen (kwa prestatie...kwa het probleem is ie even erg) maar dat kan ook aan Windows 7 liggen.

Maarja....woensdag neemt iemand even een kaart voor me mee waarmee ik ken testen of de PC hetzelfde doet of dat het dus weer aan die kaart ligt,

Als het weer aan die kaart ligt vraag ik de zaak waar ik uhm gekocht heb wel of ze een vergelijkbare G-force voor me willen bestellen.

@Pascallio
Nee...had wel dat zo nu en dan ik een klein blauw schermpje kreeg met Out of Range...maar nie het blauwe scherm met die specifieke melding.

Maar hoe zwaar is jouw PSU eigenlijk?

[ Voor 12% gewijzigd door FullMetalPanic op 19-11-2009 21:56 ]

• Spaiker
Toevallig geen connector vergeten? 550Watt zou zeker voldoende moeten zijn voor 1 kaart lijkt me.
Of jou voeding is gewoon begaaid. Zeker dat het geen hitte probleem is? heb je je memory temps al gemeten?
-Gpu-Z is er wel een goede voor.

Je temps (73°C onder load was het zeker?) lijken me relatief niet zo hoog, maar je moet er wel aan denken dat als je memory niet goed gekoeld wordt, wat goed kan zijn, deze nog veel warmer wordt.

Kan het overigens niet aan je scherm liggen?

[ Voor 35% gewijzigd door Spaiker op 19-11-2009 22:14 ]

• FullMetalPanic
Geen connector vergeten....alle 2 zijn aangesloten.
ALs je er maar 1 aansluit werkt de hele kaart niet.

Heb CPU-Z maar ik zie nergens temperaturen staan.

Nee me hele PC bevriest....ligt nie aan me monitor.

Ik heb wel een beelbuis monitor maar ik gebruikt geen beeldformaten die niet ondersteunt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=32958063,noline]

@Pascallio
Nee...had wel dat zo nu en dan ik een klein blauw schermpje kreeg met Out of Range...maar nie het blauwe scherm met die specifieke melding.

Maar hoe zwaar is jouw PSU eigenlijk?
300 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 00:00
Is dat niet een beetje te weinig? Ze raden niks voor niks een 500+ watt voeding aan (http://ati.amd.com/produc.../powersupplies.html#pstop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ondanks dat ze een 500Watt voeding aanraden wil Sappire eigenlijk dat ik de kaart test met een zwaardere voeding dan de 55o Watter die ik nu heb.

Helaas heb ik niets zwaarders in huis..

[ Voor 5% gewijzigd door FullMetalPanic op 20-11-2009 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

THE_FIREFOX schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:49:
[...]

Is dat niet een beetje te weinig? Ze raden niks voor niks een 500+ watt voeding aan (http://ati.amd.com/produc.../powersupplies.html#pstop)
Oké dat is waar (wist ik niet). Maar dan twijfel ik toch aan het volgende.
Allereerst even zeggen dat ik er niet veel verstand van heb :D Maar de PSU is voor het voeden van de cooler die op de videokaart zit toch? Waarom krijg ik dan geen bluescreen bij het spelen van een zware game als GTA IV, maar wel bij minder zware games als BF2, of bij een standby stand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:16
Ziet er naar uit dat de powerplay functie die in de 4870 zit hier de boel onstabiel loopt te maken. Heb hetzelfde verhaal gehad en niks hielp totdat ik een custom profile aanmaakte en daarin de clocksnelheden zelf aanpaste zodat hij niet meer terugclockte van 2d naar 3d snelheden als de kaart niks te doen heeft. Dit is echt funest in games na een tijdje crasht heel je systeem hierdoor , dat kan na 5 minuten of na 5 uur gamen.

Kijk hier maar eens en dan de 3de post van boven:

http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

Vooral Sapphire kaarten hebben hier veel last van.

Dat hoeft trouwens niet met rivatuner zoals je in je 1ste post zegt. Kan gewoon met een custom profile en dan hidden maps zichtbaar maken in je verkenner anders zie je de dir of bestand niet.

Oftewel:

First, go to the following directory with Windows Explorer:

C:\Documents and Settings[Your user name]\Local Settings\Application Data\ATI\ACE

If you are running Vista and you get "Access denied" messages trying to do that, go to this directory instead:
C:\Users[Your user name]\AppData\Local\ATI\ACE

Now, open the Catalyst Control Center (right click on desktop, select it from the menu). Make sure you are looking at the ADVANCED view.

Click the "ATI Overdrive" item in the list to the left.

Make sure that Overdrive is unlocked (click the little key button if it's there).

Now, click the arrow next to "Profiles" at the top of the window, and click "Profiles Manager."

Type a name for your "PowerPlay ENABLED" profile (used when you are NOT playing games) in the drop down box. Make sure that in the Composition tab, the "the following settings" item is selected, and in the treeview list below, your graphics card is checked and beneath it, only the "ATI Overdrive" checkbox is checked.

Click the Save button.

Now, type the name for your "Powerplay DISABLED" (used for playing 3D games) profile in the drop down box, and click the Save button again. Leave this window open, but go back to Windows Explorer.

There should now be a Profiles folder in the directory to which we browsed above. Open it. There should be two XML files here, each named exactly what you named your profiles.

We will be leaving the "PowerPlay ENABLED" profile alone -- it's already set up exactly as it should be with all of the default settings for your card. You may wish to make a backup of this file, as you can always use it to restore your card to its default settings if you fear you've made a mistake.

Open the "Powerplay DISABLED" (3D games) profile in Notepad. Make the following changes.

NOTE: THE FOLLOWING SETTINGS ARE *ONLY* VALID FOR ATI RADEON HD 4870 GPUs. OTHER ATI GPUs REQUIRE OTHER SETTINGS. NVIDIA/INTEL GPUs ARE COMPLETELY OUT OF SCOPE OF THIS POST AND CANNOT BENEFIT. MAKE SURE TO READ YOUR GPU SPECIFICATIONS TO ENSURE THAT YOU ARE NOT SETTING YOUR FREQUENCIES HIGHER THAN YOUR GPU SUPPORTS.

NOTE 2: DO *NOT* COPY/PASTE THIS CODE AND OVERWRITE THE SETTINGS IN YOUR XML FILES! THE <Adapter> XML NODE CONTAINS INFORMATION SPECIFIC TO YOUR PARTICULAR CARD'S INSTALLATION, AND OVERWRITING IT WITH THE FOLLOWING SETTINGS WILL CAUSE THE CATALYST SOFTWARE TO IGNORE YOUR PROFILES, AND POWERPLAY WILL REMAIN ENABLED ALL OF THE TIME.

<Profile>
<Caste name="Graphics">
<Groups>
<Group name="Overdrive5">
<Feature name="TimeUnlocked" />
<Feature name="OverclockEnabled">
<Property name="OverclockEnabledProperty" value="True" />
</Feature>
<Feature name="CoreClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_0">
<Property name="Want_0" value="90000" />
<Property name="Want_1" value="90000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="1250" />
<Property name="Want_1" value="1250" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_0">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedProtocol_0">
<Property name="FanSpeedProtocolProperty" value="Percent" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedAlgorithm_0">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_0">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_0">
<Property name="Want" value="50" />
</Feature>
<Feature name="CoreClockTarget_1">
<Property name="Want_0" value="75000" />
<Property name="Want_1" value="75000" />
</Feature>
<Feature name="MemoryClockTarget_1">
<Property name="Want_0" value="90000" />
<Property name="Want_1" value="90000" />
</Feature>
<Feature name="CoreVoltageTarget_1">
<Property name="Want_0" value="1250" />
<Property name="Want_1" value="1250" />
</Feature>
<Feature name="MemoryVoltageTarget_1">
<Property name="Want_0" value="0" />
<Property name="Want_1" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedProtocol_1">
<Property name="FanSpeedProtocolProperty" value="Percent" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedAlgorithm_1">
<Property name="FanSpeedAlgorithm" value="Manual" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedRPMTarget_1">
<Property name="Want" value="0" />
</Feature>
<Feature name="FanSpeedPercentTarget_1">
<Property name="Want" value="50" />
</Feature>
</Group>
</Groups>
<Adapter name="PCI_VEN_1002&DEV_9441&SUBSYS_E89A174B&REV_00_6&37E613E9&0&002000E0A">
<Aspect name="Overdrive5" />
</Adapter>
</Caste>
</Profile>

Save the file in Notepad and exit. Right-click the file, click Properties, and click the "Read-Only" checkbox at the bottom. Click OK.

You may now close the Profile Manager window.

From now on, whenever you want to play a 3D game, open the Catalyst Control Center, click the arrow next to Profiles at the top, and select your "Disable PowerPlay" profile (whatever you named it). Similarly, when you're finished, select the "Enable PowerPlay" profile.

When you use the "Disable PowerPlay" (3D games) profile, you will see that the sliders change values, the temperature may increase slightly, the fan speed will increase (in fact you may hear your computer make a louder noise when you select the profile -- that's your video card fan spinning up to a higher rate), and the "GPU Clock" and "Memory Clock" values will increase. That's all perfectly normal. They will readjust to their former values when you re-enable PowerPlay with the "Enable PowerPlay" profile.

[ Voor 90% gewijzigd door Tr!gger op 20-11-2009 18:57 ]

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:15

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

Een vrij nutteloze toevoeging misschien, maar ik heb geen problemen met mijn Sapphire Radeon HD4870 1GB:

Thermaltake Thoughpower 650W (2 jaar oud ongeveer)
Gigabyte GA-EX58-UD4P
Core i7 920
6GB RAM
Catalyst 9.10 (maar werkte ook prima met eerdere versies)
Windows 7 64-bit
Oké dat is waar (wist ik niet). Maar dan twijfel ik toch aan het volgende.
Allereerst even zeggen dat ik er niet veel verstand van heb :D Maar de PSU is voor het voeden van de cooler die op de videokaart zit toch? Waarom krijg ik dan geen bluescreen bij het spelen van een zware game als GTA IV, maar wel bij minder zware games als BF2, of bij een standby stand?
Nee, de twee PCI-e voeding aansluitingen op de kaart zijn zeker niet voor het aansturen van de koeler alleen (Kan me niet voorstellen dat er op jouw kaart een koeler zit die meer dan 100W verstookt :P). Een PCI-E slot op je moederbord levert maximaal "maar" 75W. Dit is niet voldoende voor kaarten zoals de 4870. De stroom zal dus vanuit je voeding moeten komen om de kaart te poweren. Naar mijn mening gaat een 300W voeding, vooral als deze al wat ouder is of van een crappy C-merk is, kaarten zoals de HD4870 niet trekken wat lijdt tot de door jou beschreven problemen.

Overigens moet je jezelf niet blindstaren op Wattages. Het kan zo zijn dat een 450W voeding van een degelijk merk het wel trekt en een 550W voeding van een crap merk gewoon niet. Een heleboel van die goedkope voedingen lopen wel te braggen met hoge wattages, maar alle kracht zit dan meestal op de 3.3v/5v lijnen waar je dus geen reet aan hebt. De kracht moet namelijk zitten op de 12v lijn(en). Je kan dus feitelijk een 450W voeding hebben die een 12v lijn van 18A, terwijl die goedkope 550W een 12v lijn van maar 16A heeft. Erg schematisch voorbeeldje en de terminologie is niet helemaal juist, maar ik hoop at je het een beetje beter begrijpt.

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Nou heb gedaan wat Tr!gger gepost heeft.

Had deze methode al geprobeerd via RivaTuner maar ik heb een gevoel dat dit beter gaat werken.

Heb net effe 2 a 3 uur Campaign gedaan van CoD 6 en het ging helemaal zonder vastlopers.

Ik moet nog wat meer testen voordat ik kan concluderen of het echt werkt ja of nee.

Ik hou jullie op de hoogte.

EDIT:
Helaas....vals alarm.
Het werkt niet.
Dat ik enkele uren heb kunnen spelen was geluk.
Als ik nu Modern Warfare 2 de campaign opstart loopt ie na het laden meteen vast en krijg ik weer zwart beeld...etc etc. (je kent me probleem wel.)

:? ;( 8)7

[ Voor 56% gewijzigd door FullMetalPanic op 21-11-2009 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tr!gger
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:16
Heb je je Fan vastgezet op rond de 70%? Kan ook nog helpen. Verder heb ik 1x zeer veel gehannes gehad met een radeon 9800 pro dacht ik toen. Alles crashte ook hele tijd ook met andere kaarten. Bleek naderhand dat de agp poort op het moederbord defect was, ja kom daar maar eens achter. Zal je niet echt verder helpen maar als je alles gecontroleerd heb kun je eigenlijk alleen nog moederbord switchen als het een hardware probleem is. Ik weet het anders ook niet helaas.

edit: Oh ja je moet dat profiel wel elke keer als je opstart handmatig even inladen fyi. Mocht je het niet gedaan hebben natuurlijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Tr!gger op 21-11-2009 13:24 ]

"The only thing necessary for the triumph of evil is that good men do nothing" -- Edmund Burke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Ja dat het profiel opnieuw moet weet ik en heb ik ook gedaan :)

Hoop alleen nie dat het een kapotte Mobo is want heb geen zin me hele PC op te moeten sturen.

[ Voor 43% gewijzigd door FullMetalPanic op 22-11-2009 00:34 ]

Verwijderd

Vandaag heb ik, na veel trucjes uitgeprobeerd te hebben, een format gedaan.
(is veel werk in mijn geval, vandaar dat ik het zo lang mogelijk wilde uitstellen)

Sinds dat moment geen last meer gehad van Bluescreens. Hiervoor kon ik mijn systeem niet eens in stand-by zetten, of ik kreeg al een BSOD. Nu kan dat weer wel.

Het bleek bij mij dus gelukkig een softwareprobleem (geen idee waar die fout zat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Heb degene van wie ik de videokaart mocht lenen heb ik effe nie gezien dus heb nogsteeds niet kunnen testen met een nieuwe videokaart....ondertussen waren er ook weer nieuwe Bios updates uitgekomen maar met 1 was het zelfs nog erger dan eerst.

Maarja...ik ga zaterdag bij haar langs dus Zaterdag avond /zondag ken ik effe kijken of ie hetzelfde doet met een andere videokaart.....

Effe opzoeken hoe ik het beste alle ATI drivers van me PC ken pleuren...anders krijg ik gezeik.

Fijn dat de concurrentie elkaar graag saborteerd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Okay....update tot nu toe.

Ze hadden de videokaart niet meer liggen dus daarmee heb ik niet kunnen testen.

Ik heb wel een Wattage meter in huis en heb gekeken naar het verbuik van mijn PC....conclussie
130 Watt idle, 180 als ik wat in Windows ga doen...en met games schommel ik tussen de 230 en 260 Watt.
Dus ik denk niet dat er sprake is van een voeding die me systeem niet aan kan (Sapphire wou dat ik teste met een zwaardere voeding). (mijn voeding is 550 Watt)

Heb Video Memory Stress Test 1.7.116 over me systeem gehaald....er komen geen errors mee naar boven.
Was dit een juist programma om daarvoor te gebruiken of ken ik beter iets anders gebruiken.

Heb ook MeMTest gedownload...heb getest tot 36% maar nu wil ik even iets anders doen.
Ik zet heb strax wel opnieuw aan en laat hem dan de test afmaken. (tot nog toe had dit programma geen errors gevonden)
Nogmaals...als er betere software dan dat programma is hoor ik het graag.

Ik probeer gewoon verder uit te sluiten wat het probleem is.

En later deze week als dit niets opleverd ga ik even nadenken hoe ik het opnieuw installeren van Windows het beste aan ken pakken. (ten opzichte van Drivers en Updates.)

Edit:
Net effe me LCD tv (23 inch) aangesloten via me HDMI poort....en effe met een hogere resolutie getest.
Dan trekt ie met een game aan 275 watt...maar nogsteeds loopt het gebeuren vast...en laatste keer dat dat gebeurde kreeg ik na heel even 2 second een Blue screen met tekst en starte het gebeuren zichzelf opnieuw op.

Het was te kort om te kunnen lezen....kan ik nazoeken ergens in windows wat er op stond?

[ Voor 15% gewijzigd door FullMetalPanic op 08-12-2009 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullMetalPanic
Na testen met Memtest86+ heb ik kunnen concluderen dat 1 van me 2 Ram modules deffectief is.
Heb ze eerst samen getest en toen individueel.
1 van de 2 draaide de test 9 uur lang zonder problemen.
De andere kreeg al vrij snel errors in Test #4.

Wellicht dat dat me probleem veroorzaakt heeft.

Morge ochtend effe mailen naar Azerty over RMA denk ik.
Pagina: 1