Onstabiele Ati Catalyst drivers voor de HD4770?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-04-2023
FIXED [klik!]

Sinds een aantal dagen heb ik een nieuwe PC, hierin zit o.a. een HD 4770 van XFX. Ik heb een Phenom II X3 720 processor en draai op Vista x64. Ik heb Ati Catalyst 9.6 en 9.4 (huidige) getest, maar geen van beiden leveren mij stabiele gaming op. Het probleem doet zich echter alleen maar voor bij oudere games, zoals Halo Combat Evolved en dan vooral als ik deze games op 1680x1050 speel.

Het probleem bij o.a. Halo is dat na een bepaalde tijd (meestal 15 à 20 minuten na het opstarten van de game) de game vast loopt, hij schiet naar een zwart scherm. Ik heb het een keer voor mekaar gekregen om terug op het bureaublad te komen.. en daar zag ik in de tray staan dat de drivers voor m'n kaart waren gestopt (?).

Heeft iemand een idee welke driver wèl stabiel draait icm een HD 4770 van XFX?
Mijn dank is groot, want ik kom er helaas niet aan uit. _/-\o_

EDIT:
Er zijn blijkbaar ook andere tweakers met onstabiele Catalyst drivers. Hmm.

EDIT2:
Specs:
Case: Antec Three Hundred
Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P (zojuist geüpdate naar BIOS F4)
CPU: AMD Phenom II X3 720 BE.
GPU: XFX Radeon HD4770 (YDFC variant).
PSU: Coolermaster Real Power M520.
Geheugen: (2x, totaal 4GB) OCZ3G13332G @ 533,3MHz (lol?)

[ Voor 25% gewijzigd door Gojira op 03-08-2009 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tmnvanderberg
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-01-2024
Het schijnt soms beter te werken met Windows 7, misschien kun je dat proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Bedankt voor het meedenken, Timon. Ik heb de voorkeur om op het moment nog Vista te draaien, aangezien ik niet van plan ben om een early adopter te worden van Windows 7. Ik denk dat ik toch eens even Windows 7 uit ga proberen, volgens de een werkt Windows 7 (qua gaming) beter, en volgens de ander niet. Als het bevalt zal ik waarschijnlijk wel van gedachte veranderen.

Maar goed; liever een fix voor x64 Vista dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:06
Ik had ook problemen iig op XP met 9.5, de officiele 9.4 van ATi zelf ondersteund trouwens geen hd47xx. Probeer 9.6 eens die nu ook uit is?

anders kun je nog proberen de drivers van de meegeleverde cd te installeren, dat is een gemodificeerde 9.4 van XFX zelf die bij mij wel perfect werkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-10 22:26

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Scrtz schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 10:29:
Ik had ook problemen iig op XP met 9.5, de officiele 9.4 van ATi zelf ondersteund trouwens geen hd47xx. Probeer 9.6 eens die nu ook uit is?
Ik heb Ati Catalyst 9.6 en 9.4 (huidige) getest
9.6 is dus geprobeerd blijkbaar.
anders kun je nog proberen de drivers van de meegeleverde cd te installeren, dat is een gemodificeerde 9.4 van XFX zelf die bij mij wel perfect werkte.
Kan inderdaad ook nog.

Hoe staat het met de games zelf? Zijn deze gepatched tot hun laatste versie? Mogelijk zijn er compatibiliteits issues met Vista.
Ook al de XP compatibility mode geprobeerd?

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Hey Scrtz, Ultraman, bedankt voor het meedenken.

Zoals Ultraman nog even aanwijst, Scrtz, heb ik 9.6 al geprobeerd. Ik draai nu op Windows 7 met ATi Catalyst 9.6-- maar ook dat mag niet baten. Alle games zijn gepatched tot de laatst beschikbare versie, ook heb ik de XP geprobeerd dmv de compatibility tab.

Maar goed, even de XFX CD zoeken en dan zien we of dat wel werkt. Een vriend van me draait zonder moeite 2x HD 4770 in CrossFireX en die heeft geen problemen met 9.6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Wat moet ik daar mee? Jij bent niet een/de vriend waar ik het over had. De vriend waar ik het over had heeft trouwens, net als mij, de YDFC variant van XFX en dus niet de Powercolor die jij hebt. ;) Geen idee of er verschil zit in de kaarten, maar goed.. misschien iets om rekening mee te houden.

De bijgeleverde CD van XFX wilt trouwens de 9.4 drivers niet installeren.. ik krijg de melding: "Please check http://www.xfxforce.com/ for the optimized drivers.".. Vervolgens op http://www.xfxforce.com/ geregistreerd en tot mijn verbazing (NOT!) krijg ik ook daar weer 9-6_vista64_win7_64_dd_ccc_wdm_enu.exe .. Catalyst 9.6 dus.

Zucht. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Ik heb vandaag een BSOD gehad tijdens het spelen van Crysis Warhead op 1680*1050 ('Gamer' settings zonder AA). Het word nu echt tijd voor een goed advies van iemand. Ik heb nog *niets* kunnen vinden wat de stabiliteit van mijn setup heeft verbeterd. Ik draai nu weer Catalyst 9.6. Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Toch maar weer eens een kick. Ik heb zojuist weer een BSOD gehad, toch maar (weer!) XFX even mailen. Misschien dat het iets specifiek met de XFX versie is van de 4770, geen idee. Heeft iemand meer info? Laat het horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-10 13:36

Croga

The Unreasonable Man

Een driver failure kan ook komen doordat de kaart te warm wordt. Heb je daar al eens naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:38
Croga schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 07:27:
Een driver failure kan ook komen doordat de kaart te warm wordt. Heb je daar al eens naar gekeken?
Het kan ook door een onstabiel systeem komen. Heb 2 keer defect geheugen gehad waardoor de videokaart drivers deed crashen onder COD4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Je timings wat losser zetten en het proberen, of een nacht memtest86+ draaien is wel interessant idd.
Ik had laatst ook last van wat systeem lockups op een wat ouder bakje, had het toch net iets te strak aangedraaid...
Maar meestal kun je uit dat soort lockups niet meer uit komen, terwijl jij dikwijls nog wel op je desktop kunt komen. Dus ik ben sceptisch of dat echt hier het probleem is, maar proberen kan altijd.

Kan het zijn dat ik een lijstje specs van je systeem mis? Zou je die even willen posten? Ben wel benieuwd hoe het complete plaatje er uit ziet.

[ Voor 44% gewijzigd door Ultraman op 04-07-2009 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Sorry voor de late kick mensen, is het vakantie.. en dan heb je het nog druk!
Croga schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 07:27:
Mwa, de kaart is idle zo rond de 42 graden Celcius, met memory/shaders tussen de 50-53 Celcius. Niet om appels met peren te gaan vergelijken, maar een 8600 GT van XFX draait hier idle 60 graden Celcius. Casefans van de Antec Three Hundred staan op de laagste stand, misschien dat ik die even wat hoger kan zetten. De temperatuur lijkt mij echter niet het probleem te zijn.

Zojuist een BIOS update gedaan, van F3 naar F4. - Tot nog toe geen problemen gehad, op twee BSODs na door portcls.sys (?) .. schijnbaar een audiodriver probleem onder XP, maar daar gaat het op het moment niet om.
THE_FIREFOX schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 08:11:
[...]

Het kan ook door een onstabiel systeem komen. Heb 2 keer defect geheugen gehad waardoor de videokaart drivers deed crashen onder COD4.
Hmm, nu je het zegt. Ik heb hier 2x OCZ3G13332G (4GB totaal) liggen die op maximaal 1333MHz kunnen draaien. Ze draaien echter op 533.3MHz, wat mij retetraag lijkt tegenover de rest van m'n systeem.
Ultraman schreef op zaterdag 04 juli 2009 @ 11:14:
Je timings wat losser zetten en het proberen, of een nacht memtest86+ draaien is wel interessant idd.
Ik had laatst ook last van wat systeem lockups op een wat ouder bakje, had het toch net iets te strak aangedraaid...
Maar meestal kun je uit dat soort lockups niet meer uit komen, terwijl jij dikwijls nog wel op je desktop kunt komen. Dus ik ben sceptisch of dat echt hier het probleem is, maar proberen kan altijd.

Kan het zijn dat ik een lijstje specs van je systeem mis? Zou je die even willen posten? Ben wel benieuwd hoe het complete plaatje er uit ziet.
Klopt, je mist inderdaad mijn specs, dus hier zijn ze:
Case: Antec Three Hundred
Mobo: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P (zojuist geüpdate naar BIOS F4)
CPU: AMD Phenom II X3 720 BE.
GPU: XFX Radeon HD4770 (YDFC variant).
PSU: Coolermaster Real Power M520.
Geheugen: (2x, totaal 4GB) OCZ3G13332G @ 533,3MHz.

Memtest86+ heb ik overigens al gedraaid, geen enkele error. Misschien toch maar eens dat voltage aanpassen, want het lijkt mij niet de bedoeling dat de eerste keer dat ik geheugen koop met heatsinks erop, het geheugen op 533,3MHz gaat lopen. :P

Momenteel draai ik Windows XP x64, helpt echter geen ruk. Het ligt dus iig niet aan het OS, want ik heb dezelfde errors onder Windows 7 en Vista x64.

[ Voor 5% gewijzigd door Gojira op 18-07-2009 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

check inderdaad even de temperatuur van de kaart, t wil nog wel ns zijn dat de fancontrol niet helemaal doorheeft dat de kaart te heet word. (bij mij, andere kaart, hd4870, wel XFX) ging ie over de 120 graden load heen, en dan krijg je dat dus. (fan bleef op 15% steken ofzo) meteen maar ff opgelost met ati tray tools, een fanprofiel ingesteld waardoor ie keurig netjes rond de 60 graden bleef (wel redelijk wat luider, maargoed, kan je weinig aan doen, dat heb ik opgelost met waterkoeling uiteindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Mike Post schreef op zaterdag 18 juli 2009 @ 20:17:
Geheugen: (2x, totaal 4GB) OCZ3G13332G @ 533,3MHz.
het geheugen op 533,3MHz gaat lopen. :P
1066MHz effectief zeker. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
@AlexanderB: Zoals ik al zei, volgens mij ligt het niet aan de temperatuur. Onder load komt de 'thermal diode' maar rond de 53 C, geheugen/shaders is dan wat warmer.. maar whatever, dat kan het gewoon niet zijn. En nog steeds geen problemen sinds de BIOS update naar F4. Ik zal morgen nog eens posten. Heeft iemand misschien een GPU stabiliteits test die ik eens even kan proberen?
Ik ben nu even te moe om te grommen, dat doe ik morgen wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand misschien een GPU stabiliteits test die ik eens even kan proberen?
ala furmark bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Furmark is meer een burntest dan een stability check. Furmark doet dingen waardoor alles echt zo hard gaat stoken dat het elke vorm van normaal gebruik te buiten gaat. Er zijn gevallen waarin Furmark gewoon de boel gesloopt heeft, gewoon stock kaarten die zelf al warm werden. Denk aan HD4850 single slot zonder fatsoenlijke airflow in de kast.

Furmark proberen kun je wel prima doen, maar houd wel de boel een beetje in de gaten. HD4770 met zijn dual slot koeler kan het vast wel hebben, dat dan weer wel. Wel verstandig om misschien de fanspeed even handmatig op te schroeven.
Maar verder is gewoon goed gamen, 3DMarken, etc voldoende om je grafische kaart te checken. En probeer ook DX9/10 en OpenGL af te wisselen.

Wat betreft dat moederbord, ik had idd ook de BIOS update aangeraden. Want dat bord heb ik wel vaker van onstabiel naar stabiel zien gaan door het BIOS bij te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gojira
Weer een late post van mijn kant. Het updaten naar BIOS F4 heeft schijnbaar geholpen. Ik heb tot een aantal dagen na het flashen van m'n BIOS nog last gehad van de flikkeringen, het random uitgaan van m'n beeldscherm e.d. gehad, maar sinds ik geen games meer speel die gebruik maken van GameGuard heb ik geen last meer gehad van de voorgenoemde puntjes..

ATi Driver: Catalyst 9.6 + CCC

Van mij mag ie op slot!
Pagina: 1