Frequentie boxen ?

Pagina: 1
Acties:

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Topicstarter
Weet iemand hoe ik de frequentie van mijn computer boxen kan testen :?

Specs Computer

Verwijderd

wat is hier het nut van...? :?

Verwijderd

Hier heb je van die test CD's voor. Daar staan vele frequenties op en sweeps van 20-20000 Hz.
Wat je ermee moet weet ik niet, want zeker aan de bovenkant is het maar de vraag of je het zelf kan horen en of de versterker dit fatsoenlijk kan reproduceren.

• Elroy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-05 21:33

Elroy

Zelda!!!

Topicstarter
Op zondag 04 maart 2001 21:33 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:
wat is hier het nut van...? :?
Ik wil effe kijken of de boxen de specificaties kan halen die vermeld staan op de boxen

Specs Computer

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-08 14:14
Neem een oscilloscoop en functiegenerator. Meet ingangssignaal en uitgangssignaal. Zet uitgang/ingang uit tegen de frequentie en bekijk tot waar de -3 db waarde nog niet gehaald is. Dit is een goede indicatie van de kwaliteit van je speakers. Goede speakers gaan van 20 hz tot 20 khz; Maar 30 hz tot 15 khz is niet ondenkbaar :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 15:07
Check deze site. Hiermee kun je enig inzicht krijgen in hoe een bepaalde frewuentie nou eigenlijk klinkt en hoe je speakers hiermee omgaan.
(zijn geen professionele nummers maar gewoon tonen van iets van 30 sec. lang)

Mijn Home Cinema in aanbouw

Verwijderd

Op zondag 04 maart 2001 21:37 schreef Straatje het volgende:
Hier heb je van die test CD's voor. Daar staan vele frequenties op en sweeps van 20-20000 Hz.
Wat je ermee moet weet ik niet, want zeker aan de bovenkant is het maar de vraag of je het zelf kan horen en of de versterker dit fatsoenlijk kan reproduceren.
Met die sweeps kun je mooi horen of de overgang van de ene speaker in je box naar de andere mooi soepeltjes gaat. Bij slechte speakersetjes heb je bijvoorbeeld vaak als je van laag naar hoog gaat dat je eerst een overdreven dreun van de subwoofer krijg, dan een plotselinge overgang naar de midrange speakertjes, en dan weer een plotselinge overgang naar de tweeters. Bij de overgang van een subwoofer naar een midrange speaker is er namelijk een moment waar de schakeling in je versterker kiest om de toon naar je midrange speakertjes te sturen. Duurdere versterkers hebben een overlap waar de subwoofer nog wat meehelpt als de midrange speaker net begonnen is. Bij goedkope versterkertjes schakelt hij gewoon bij een bepaalde frequentie om naar een andere speaker, en dat hoor je omdat een midrange speaker die 401 Hz weergeeft heeel anders klinkt als een subwoofer die 400 Hz weergeeft. Bovendien moet die frequentie nog een beetje goed gekozen worden afhankelijk van de subwoofer & midrange speaker.

• Adonias
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 21:20

Adonias

Oe! Buttons :9

Bijna goed. De precieze werking van een scheidingsfilter, zo heet dat, het "ding" dat tonen verdeeld over de woofer(, squaker) en tweeter, maar hij zit wel IN de luidspreker, en niet in de versterker...

Verwijderd

argh, inderdaad :) Kheb een beetje teveel zitten denken aan mn labtec speakers voor mn computer, waar de versterker in de boxen zit...
Thx for correcting me :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

PsyFlux, het klopt absoluut niet wat je zegt. Ten eerste, zoals al gezegd is zit zo'n crossover in een speaker. Een crossover bestaat uit twee kleine circuits met een frequentieafhankelijke impedantie (dat is impedantie wel vaker :P). Eentje die goed geleidt boven een bepaalde frequentie (high pass), en eentje die goed geleidt onder een bepaalde frequentie (low pass). Deze filters filteren altijd met 6 dB per octaaf. Een octaaf is bijvoorbeeld het stuk tussen de 20 en 40Hz, of 300 en 600 Hz. Dus als de filter bij 400Hz begint, dan is de output bij 800Hz 6dB lager. Dit is een first order filter. 2nd en 4th order filters krijg je door meerdere 1st order filters te combineren. Dus bij 400Hz de subwoofer (is zoiezo geen sub) en dan bij 401Hz de midtoner is dus onmogelijk.

En over het testen van de frequentie response van je speakers heb je meer nodig dan alleen een functiegenerator. Elke speaker haalt de 20hz, het gaat er alleen om hoeveel decibell output er dan al veloren is gegaan. Daarom wordt er als het goed is altijd een tolerantie bijgegeven, dit is dus een goede spec: 43-18000Hz +/- 3dB
Je neemt zeg maar een gemiddeld niveau, de gevoeligheid van de speaker dus, en dan meet je bij welke frequentie de speaker 3 dB minder output geeft. Maar daarvoor heb je dus een spl meter nodig, ook wel decibell meter genoemd.

Jag
Pagina: 1