Toon posts:

Wat gebeurd er met GPU's die mis gebakken zijn?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit nergens kunnen vinden maar vraag het me toch af.

GPU's op een wafer die niet helemaal goed gegaan zijn, wat gebeurt ermee? enkeltje afvalbak of worden deze nog enigsinds gerecycled? en worden de goede GPU's eruit gehaald of ook gelijk met de grond vlakgemaakt.

Greetz,
Mega

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Ik weet niet of dit ook zozeer voor GPU's geld, maar bij CPU's is het standaard dat de chips die uit het midden van de wafer gehaalt worden, beter presteren dan chips aan de uiteinden van een wafer (beter als in minder stroomverbruik enzovoorts) Die chips worden dan ook hoger geclockt en verkocht voor een meerprijs. De chips aan het einde van de wafer worden dan lager geclockt en voor een lagere prijs verkocht.

Wat er gebeurt met de chips die het écht niet meer doen weet ik zo niet, ik denk dat die weer recycled worden zodat de grondstoffen weer opnieuw gebruikt kunnen worden.

• scenix_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Wat er met GPU's gebeurt bij de fabrikanten (of CPU's) heb ik geen ID van... Kan het ook zo niet vinden, ik weet wel dat er in 186, 286, 386, 486, Pentium 1, Pentium 2, Pentium 3 en Pentium 4 handel geld zit omdat er bedrijfjes zijn die deze opkopen en het goud eruit halen:

http://www.webuyics.com/cpu-scrap.htm

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Nvidia heeft toen een tijdje een soort sleutelhanger gemaakt van stukke chips. Heeft ook op tweakers.net gestaan als een nieuws item. Ze waren volgensmij van de G92 core. Je kon ze helaas alleen maar in de VS kopen.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:19
Maar bij CPU's worden stukken cache of cores uitgeschakeld als ze mislukt zijn, en bijvoorbeeld als tripple core verkocht.
Bij GPU's gebeurt het volgens mij ook, aangezien het topmodel van de 4xxx-serie bij ATI 800 streamprocessors heeft. Deze zijn verdeelt over 10 SMID cores.
Echter, de 4770 heeft 640 streamprocessors, wat 8 SMID cores zijn.
Het is dus gemakkelijk om 2 SMID cores uit te schakelen (al dan niet beide mislukt), kloksnelheiden terugschroeven en verkopen als een 4770.
Soortgelijk verhaal gaat op voor de texture unids, ...

Bij Nvidia heb je bijvoorbeeld de GTX280 die 240 unified shaders en een geheugenbus van 512bit heeft, terwijl de GTX260 216 unified shaders en een geheugenbus van 448bit heeft. Hier ook een kwestie van uitshakelen en verkopen. Zeker Nvidia heeft hier voordeel bij, aangezien de yields van hun chips niet echt hoog liggen. Door de kapotte te recupereren halen ze de yields dus iets naar boven.

[ Voor 9% gewijzigd door Malantur op 09-11-2009 15:34 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

Malantur schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:30:
Maar bij CPU's worden stukken cache of cores uitgeschakeld als ze mislukt zijn, en bijvoorbeeld als tripple core verkocht.
Bij GPU's gebeurt het volgens mij ook, aangezien het topmodel van de 4xxx-serie bij ATI 800 streamprocessors heeft. Deze zijn verdeelt over 10 SMID cores.
Echter, de 4770 heeft 640 streamprocessors, wat 8 SMID cores zijn.
Het is dus gemakkelijk om 2 SMID cores uit te schakelen (al dan niet beide mislukt), kloksnelheiden terugschroeven en verkopen als een 4770.
Soortgelijk verhaal gaat op voor de ROP's, texture unids, ...

Bij Nvidia heb je bijvoorbeeld de GTX280 die 240 unified shaders en een geheugenbus van 512bit heeft, terwijl de GTX260 216 unified shaders en een geheugenbus van 448bit heeft. Hier ook een kwestie van uitshakelen en verkopen.
En laat nou net de 4770 op 40 nm gebakken zijn.. en de 48xx op 55nm.. dat verhaal gaat dus niet door..
Maargoed de rest klopt wel :+

Overigens ben ik wel benieuwd naar die nvidia ketting??

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Malantur
Xenomorphh schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:33:
[...]
En laat nou net de 4770 op 40 nm gebakken zijn.. en de 48xx op 55nm.. dat verhaal gaat dus niet door..
Maargoed de rest klopt wel :+
:$
* Malantur probeert een ander voorbeeld te zoeken, maar vind er niet direct een
Edit: met dank aan oeLangOetan (hieronder):
De 5870 beschikt over 1600 streaming processors en 80 texture units, terwijl de 5850 slechts over 1440 streamprocessors en 72 texture units beschikt.

Dit is trouwens nog wel een interessant artikel als je wil weten hoe de RV770 (van de 4xxx serie) binnenin opgebouwd is.

[ Voor 51% gewijzigd door Malantur op 09-11-2009 15:44 ]

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-02 15:22
Momenteel zitten er in de gpu ontwerpen van amd redundante blokken om de yields te verbeteren. Als de fouten te groot zijn kan soms een deel van de processoren uitgeschakeld worden zoals bij de hd5850 het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Dat het "downgraden" van CPU's gebeurd had ik idd al gelezen met het artikel van AMD cores unlocken. Blijft een leuk mysterie, zou overigens niet erg goed zijn voor het millieu om bijna complete wafers weg te mieteren :P

@scenix_
Damn, ik heb nog een aantal van die krengen liggen, maar eens contact opnemen dan :P

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

behalve dat die wafers ook maar gewoon "zand" zijn, maakt dus niets uit voor het milieu. (mooie glimmende stenen (met metalen en andere elementen dr in) bestaan al sinds voor dr leven op aarde is, dus die paar ronde glimmende platen zand-met-kopen kunnen dr ook nog wel bij.)

• Malantur
Dan reken jij even buiten het feit dat het enorm veel energie gekocht heeft om 99,9999999% (ja, zeven 9's na de komma) pure silicium uit zand te halen (we praten hier over een paar parts per billion aan verontreinigingen).
Om er de zuurstof af te krijgen heb je al de volgende reacties (bij een temperatuur van 1900°C):
SiO2 + C => Si + CO2
SiO2 + 2 C => Si + 2 CO
(Hoezo, het maakt niet uit voor het milieu :X)

Om er dan een wafer uit te maken (bijvoorbeeld via het Wikipedia: Czochralski process, of http://www.youtube.com/watch?v=xftnhfa-Dmo), moet het nog eens verwarmt worden tot 1450°C, waarna de staaf naar boven wordt getrokken aan enkele centimeter per uur...

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

ja, en ga je ns boven n vulkaan hangen en verbaas je over alle zwaveldampen en andere koolwaterstofverbindingen + vloeibaar steen en metaal en spul dat daar naar boven komt.
mijn punt is, dat als zo'n wafer eenmaal stuk is, dat t echt niet meer uitmaakt of je em nog opnieuw kan gebruiken, het blijft een "stuk steen"

• Malantur
Als het opnieuw gebruikt dan worden, dan is het toch leuk? Alleen hersmelten, het Czochralski proces opnieuw uitvoeren en je kan weer verder, zonder dat er nog meer broeikas gassen uitgestoten worden en zonder het nog te moeten filteren.
Het feit dat er al zo veel broeikas gassen uitgestoten worden geeft ons toch niet het recht om dingen weg te gooien om er nog meer uit te stoten?

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

punt is, als een wafer mislukt is, dan zit ie al vol met koper en andere materialen, als je em dan gaat smelten krijg je die dr nooit meer uit (en sowiso is t al bijna onmogelijk om die materialen nog uit elkaar te krijgen, helemaal zonder 15x zo veel uit te stoten tov gewoon de materialen opnieuw maken)

• Malantur
scenix_ linkte eerder al een bedrijf dat goud en koper uit oude processors haalt, datzelfde bedrijf koopt ook kapotte wafers op om ze te recycleren tot zonnepanelen:
http://www.webuyics.com/scrap-wafers.htm

Google ook maar eens naar "Silicon Wafer Recycling"
ONE SOURCE METALS CAN HELP YOU SAVE
Chip manufacturers burn through thousands of test wafers in developing production processes and bringing a new fab line on line. With 300mm wafers costing as much as $300 each, the need to recycle those test wafers is increasing.

Recycling test wafers has proven to save a typical chip company $4m to $6m a year in 200mm wafers alone. Those savings could increase to tens of millions of dollars in each 300mm fab.

The problems is that most test wafers today include copper films which are difficult to remove without also shaving off a few microns from the actual silicon wafer substrate. This is because copper molecules, not properly sealed, tend to migrate into the silicon substrate.
(bron: http://www.onesourcemetals.com/silicon-wafer-recycling)

Je hebt wel gelijk over het koper, maar ze schrapen er gewoon een laag af. Je kan echter wel miljoenen dollars besparen door de wafers te recycleren! (Hoewel dat ik moet toegeven dat er niet bij staat wat ze verstaan onder een 'typisch chip bedrijf'..)

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

hm, good call, uitstekende oplossing :)

Verwijderd

Topicstarter
oew, dat waren de magische google woordjes :P

Als Intel AMD Nvidia dit ook gebruikt zullen de kosten van graka's en CPU's flink kunnen afnemen lijkt me (als ze het niet al gebruiken).

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Meganutter: AMD CPU's zijn in de regel wat goedkoper dan Intel's modellen. Zal natuurlijk deels met performance te maken hebben (alhoewel, vroeger was AMD goedkoper en sneller) maar ik gok dat AMD ook recycled en dat dan doorberekent naar de klant.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Malantur
Het is maar gedeeltelijk vrees ik. Alleen de testwafers kunnen op deze manier gerecycleerd worden. Diegene die gebruikt werden om chips uit te halen, die zijn in stukken gezaagd. Ik denk niet dat ze kapotte stukken samenrapen om een volledige wafer te maken, dat lijkt me niet echt praktisch.
De randen van de wafer en de kapotte chips die niet als minderwaardig product dienst kunnen doen, die zijn dus voor de vuilbak vrees ik.

Voor Intel en AMD betekend dit dus vooral de wafers die ze gebruiken om hun tests te doen voor naar grotere wafers en kleinere productieprocessen over te schakelen. Nvidia laat het produceren van zijn chips echter over aan TSMC.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

voor de liefhebber de nvidia kapotte chip ketting (sleutelhanger O-) )
Afbeeldingslocatie: http://img.hexus.net/v2/news/140409/Key.png

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

brilsmurfffje schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:03:
voor de liefhebber de nvidia kapotte chip ketting (sleutelhanger O-) )
[afbeelding]
Oh nja die is een beetje fail.. ik dacht dat er klomp silicium ofzo aan die hanger hing in plaats van mislukte chip :p

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Ik zie daar toch overduidelijk een plakje silicium zitten...

• Xenomorphh

Xenomorphh

Soep met Ballen

McKaamos schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:51:
Ik zie daar toch overduidelijk een plakje silicium zitten...
Ja i know. Maar zonder Nvidia erop en da groen weetje wel.. zoals je een wafer ziet zo had ik t graag gezien :) mooi shiny enz.

• Malantur
Doet me denken aan dit oude topic: CPU's en GPU's ontleed
Even in koningswater leggen, en je krijgt het wel te zien :9
(Bekijk zeker pagina 2 en 4 :))

[ Voor 12% gewijzigd door Malantur op 09-11-2009 23:07 ]

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Xenomorphh schreef op maandag 09 november 2009 @ 22:59:
[...]

Ja i know. Maar zonder Nvidia erop en da groen weetje wel.. zoals je een wafer ziet zo had ik t graag gezien :) mooi shiny enz.
Had AMD niet een keer zulke sleutelhangers? Echt een stukje wafer in plexiglas?

• Patjeee
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-04 16:58

Patjeee

Ik woon in Boston MA

Malantur schreef op maandag 09 november 2009 @ 23:03:
Doet me denken aan dit oude topic: CPU's en GPU's ontleed
Even in koningswater leggen, en je krijgt het wel te zien :9
(Bekijk zeker pagina 2 en 4 :))
Pagina 9 dan :+

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/bullseye.jpgAfbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/russian.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/brothers.jpg
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/m-m/athlon/dearbetty.jpg

echt in die chips zit dat

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Dat Intel copyright klopt wel. Zo rond 1985 was er de 386 e.d. en Intel had niet genoeg capaciteit om zelf alle chips te maken. Intel heeft toen aan AMD en Cyrix licenties gegeven om hun processoren te maken, maar daarbij ook de rechten voor AMD en Cyrix om zelf hun afgeleiden te maken, zolang het maar niet een gelijk product is.
Toen kwam AMD dus o.a. met de 20Mhz versie van de 386 en later een 100Mhz DX4 versie van de 486.
Pas bij de Pentium kwamen er daadwerkelijk andere producten van AMD en Cyrix (nu VIA).

Kortgezegd: zonder Intel waren AMD en Cyrix waarschijnlijk nooit begonnen in de x86 architectuur.

Pagina: 1