HP Laptop verkopen voor kleinere MBP?

Pagina: 1
Acties:

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:00
Zoals vele van jullie hier heb ik ook een laptop. Deze werkt prima, maar hij is voor mij te groot. Ik moet hem namelijk elke dag meeslepen en mijn rug is al niet zo goed... Nu zat ik eraan te denken om deze te verkopen, en dan een MBP te kopen. Deze is echter wel 15,4 inch, maar heeft wel alles wat ik wil.

Even de specs van mijn HP:
17 inch (1440 x 900)
Intel C2D P8400 @ 2,2 Ghz
4GB DDR2 800MHz RAM
Intel P45M Chipset
Intel 80GB X25 SSD (Zelf ingezet - origineel is het 2x 250GB HDD 5400rpm)
Seagate 320GB HDD 7200rpm (Ook hier weer er zelf ingezet).
Blu-ray speler
HDMI,eSATA,4x USB,bluetooth, Wifi a/b/g/n,Expresscard slot
OS: Win7 Ultimate OEM 64-bit (Origineel Vista HP 64-bit met sticker ofc)

Hij ziet er nog netjes uit en is altijd met zorg behandeld. Ik heb hem gekocht in maart dit jaar en de bon is uiteraard nog aanwezig.

Nu is de MBP wel een stuk duurder dan de HP. Wel heeft deze iets betere specs dan de HP. (Afgaand op de originele specs dan).

Wat zouden jullie doen? Ik heb mijn laptop nodig voor school en ik kan dus niet zonder.

Bedankt :).

Eldariel

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31

lasharor

7 december 2004

Ik zou niet voor een macbook pro gaan, wil je echt iets portables neem dan een netbook of eventueel iets groters (acer timeline). MBP is in mijn ogen te duur om elke dag heen en weer te slepen

• Iekozz
Daar zat ik inderdaad ook al aan te denken, maar ik doe niet enkel schoolwerk erop. Hij moet bijvoorbeeld ook photoshop/dreamweaver kunnen draaien. Het moet ook weer niet te klein worden ;).

Opzich leek de nieuwe Acer Ferrari (zie FP) mij wel wat, maar ik ben bang dat deze photoshop niet aankan.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 03-02 20:11
lasharor schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:37:
Ik zou niet voor een macbook pro gaan, wil je echt iets portables neem dan een netbook of eventueel iets groters (acer timeline). MBP is in mijn ogen te duur om elke dag heen en weer te slepen
Heb jarenlang bijna elke dag een 15,4 Macbook Pro mee naar school gesleept (50 km heen en 50 km terug) en ik moet zeggen dat dit nog wel makkelijk te doen is. Wat betreft je laatste argument, als je er een beetje goed op let (of je klasgenoten), dan maakt 't niet zoveel uit dat je laptop zo duur is.

[ Voor 0% gewijzigd door Jolly_Jumper op 09-11-2009 13:12 . Reden: typo ]

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Wat doe je precies met je laptop op school?

• Iekozz
bredend schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:07:
Wat doe je precies met je laptop op school?
Office,email,internetten en photoshop/dreamweaver. En als de tijd het toestaat af en toe een spelletje :). (Bioschock,CoD enz).

• bredend
  • Nu online
Stel je koopt een MBP en je verkoopt je huidige, dan moet je nog wel wat bijleggen.

Ik denk dat je van dat geld best wel een nieuwe notebook kan kopen waarmee je Office,email,internetten en photoshop/dreamweaver kan doen...

Je zou ook een nieuwe adapter kunnen kopen en die op school laten liggen, scheelt ook weer wat gewicht bij transport ;) (En een goede tas natuurlijk.)

[ Voor 4% gewijzigd door bredend op 09-11-2009 13:31 ]

• Iekozz
Dat bijleggen vind ik niet zo'n probleem. Maar daar ben ik mij inderdaad bewust van. (Gewoon weer terug verdienen met iPhone apps developen :9).

Dat van die adapter is wel een goed idee. Misschien kan ik dan ook wel een muis enz op school laten. Maar ik denk dat het niet veel scheelt als dat 500 - 1kg bij elkaar weegt en je tas standaard 10kg is.

• TF
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:22

TF

bla bla

Ik vind je argument eigenlijk een beetje slap. Ik denk dat je gewoon een MBP wil hebben en daar een reden voor zoekt

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:29:
Dat bijleggen vind ik niet zo'n probleem. Maar daar ben ik mij inderdaad bewust van. (Gewoon weer terug verdienen met iPhone apps developen :9).

Dat van die adapter is wel een goed idee. Misschien kan ik dan ook wel een muis enz op school laten. Maar ik denk dat het niet veel scheelt als dat 500 - 1kg bij elkaar weegt en je tas standaard 10kg is.
Misschien een cheapass idee, maar kun je ook niet op een nette laptop bestellen (eentje die kleiner is dan je nu hebt!) en daarop OSX installeren? 1 word minder snel gejat, 2 je hebt je vrijheid en bent niet meer kwijt dan je nu al hebt besteed. 3 je hebt vrijheid.

Imho is een portable laptop eentje tussen de 10 en 14.1 inch (waarbij 14.1 inch echt HUGE is voor mobiele oplossingen!)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Jolly_Jumper
Ik vind het van minder snel gejat worden beetje een onzinargument. Of je nou een laptop hebt van 500 of van 2000 euro, goed op letten zal je sowiezo moeten doen. Ik zie bij mij op school zat mensen met een MBP en heb nog nooit verhalen gehoord dat er ééntje gejat is. En als je in een openbare ruimte zit (denkend aan een studieruimte) dan zorg je er volgens mij altijd wel voor dat er iemand op je spullen let, mocht je eventjes weg gaan.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:38

Apache

amateur software devver

Al aan een 2e hand mbp gedacht? Nieuw zijn ze redelijk prijzig maar voor een 2e hands in goede staat betaal je mss ook wat je voor jou laptop terugkrijgt. Tuurlijk, geen unibody of 7h battery life, maar voor de rest ook kick ass, lichte machines.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Bedenk ook dat je al die software die je nu op je HP notebook gebruikt, weer opnieuw moet kopen voor OS X en dat lijkt me een kostbare zaak. Of ben je van plan om uitsluitend Windows op je MBP te draaien?

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-01 19:32

page404

Website says no

Apache schreef op maandag 09 november 2009 @ 15:33:
Al aan een 2e hand mbp gedacht? Nieuw zijn ze redelijk prijzig maar voor een 2e hands in goede staat betaal je mss ook wat je voor jou laptop terugkrijgt. Tuurlijk, geen unibody of 7h battery life, maar voor de rest ook kick ass, lichte machines.
vind het altijd wat tegenvallen, die 2ehands prijzen. kan aan mij liggen, maar heb 2 keer een tweedehands overwogen en 2x een nieuwe gekocht omdat het prijsverschil niet opwoog tegen nieuwe features en volle bak garantie.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• ppl
  • Niet online

ppl

Touchdomex schreef op maandag 09 november 2009 @ 13:34:
[...]

Misschien een cheapass idee, maar kun je ook niet op een nette laptop bestellen (eentje die kleiner is dan je nu hebt!) en daarop OSX installeren? 1 word minder snel gejat, 2 je hebt je vrijheid en bent niet meer kwijt dan je nu al hebt besteed. 3 je hebt vrijheid.
Volledige flauwekul redenatie is dat. Laptops worden al gejat als ze uberhaupt op een laptop lijken. Of ze nou heel of kapot zijn, spiksplinternieuw of 10 jaar oud, het maakt geen ruk uit want het wordt toch gejat. Zoals altijd geldt dat je zorgvuldig moet zijn met je spullen en dus moet opletten. Je laptop in de auto laten levert je in sommige steden zelfs een boete op. Ook hier geldt weer dat oom agent geen enkele boodschap heeft aan de leeftijd van het ding en of het nou werkelijk een laptop is of niet.

Het argument van vrijheid is ook flauwekul want die heb je bij geen enkele fabrikant. Verder kun je ook prima dingen als Windows en Linux installeren indien je dat nodig hebt. Hetzij native, hetzij in een virtuele machine.

Het enige valide punt is geld maar dat is ook maar een heel erg klein puntje. Ik heb al diverse laptops bekeken en versleten in de loop der tijd. Het frappante is dat ze elkaar qua kosten niet erg veel ontlopen (de prijs ligt zo rond de 2000 euro) en ik er altijd veel plezier van gehad hebt. Als ik kijk naar de Lenovo Thinkpads en Sony Vaio series dan zit daar ook genoeg aan spul bij wat toch aardig bij die 2000 euro zit en het zelfs weet te overstijgen (2500 euro en meer bij Lenovo Thinkpads is niet abnormaal). Je argument in deze geldt alleen als je botweg alleen maar kijkt naar prijs en je bij fabrikanten als Acer en Packard Bell houdt (you get what you pay for gaat zeker voor deze merken op en als je veel gaat slepen is dat nogal een pijnpunt).
Imho is een portable laptop eentje tussen de 10 en 14.1 inch (waarbij 14.1 inch echt HUGE is voor mobiele oplossingen!)
Dat ligt er een beetje aan hoe je dat definieert. Als je puur en alleen af gaat op de grootte van de laptop zelf dan is iets als 13" handzamer dan iets van 15,4". Echter als je daar de optie aan toevoegt dat het ook nog eens prettig moet werken dan wordt die 15,4" mbp met een resolutie van 1440x900 toch wat interessanter. Bepaalde schermen vallen nu niet weg omdat het scherm te klein is qua hoogte. Werken op 10" is veelal ondoenbaar omdat het scherm te klein is en je niet erg makkelijk tikt op de nogal kleine toetsen van zo'n ding. Als je iets mobiels zoekt dan moet je kijken naar de aspecten gewicht, afmetingen en ergonomie (=hoe prettig werkt zo'n ding?). Als je er niet fatsoenlijk op kunt werken onderweg is hij dus niet bepaald portable.

Ik denk dat Eldariel in dit geval eerst de vraag moet stellen of hij het liefst OS X of Windows heeft. Dat bepaald eerder of je een Mac koopt of niet.

• Lumics
  • Laatst online: 03-02 16:54
Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:34:
Zoals vele van jullie hier heb ik ook een laptop.
Bedankt voor de info! ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

lasharor schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:37:
MBP is in mijn ogen te duur om elke dag heen en weer te slepen
Onzin, heb ik jarenlang gedaan met een 15" MacBook Pro. En dat was dan de 1e generatie. Enige wat daar mee gebeurd is, is dat ik een kras heb bovenop (langs een sleutel in een deur gehaald, doh) en een paar deuken aan de zijkanten van toen ik m'n tas heb laten vallen of watdanook. En dat laatste is met de Unibody macbooks al een stuk minder aan de orde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Iekozz
Ik heb er toch nog even over zitten denken vandaag. Zo zag ik op de weg naar huis een advertentie van een Asus die ook zeer dun is. De UL serie geloof ik. Die waren ook niet zo duur (800), maar goed: Of alles daar goed op draait is een tweede...

@Touchdomex: Dat is ook een optie. Waar zou ik dan moeten kijken voor een leuke 2e hands? Marktplaats lijkt mij iets minder geschikt door alle scam daar.

@Apache: Zie mijn repley hierboven.

@Lounge Deluxe: Er is genoeg freeware voor OS X te koop toch? iWork koop ik dan wel in de winkel.

@mcsluis: Graag gedaan :P

@CyBer: Er is hier op school ooit een laptop gestolen maar die is weer terug gekomen. Zowiezo laat ik mijn laptop nooit alleen. Of met mensen die ik vertrouw.

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:22:
Ik heb er toch nog even over zitten denken vandaag. Zo zag ik op de weg naar huis een advertentie van een Asus die ook zeer dun is. De UL serie geloof ik. Die waren ook niet zo duur (800), maar goed: Of alles daar goed op draait is een tweede...

@Touchdomex: Dat is ook een optie. Waar zou ik dan moeten kijken voor een leuke 2e hands? Marktplaats lijkt mij iets minder geschikt door alle scam daar.

@Apache: Zie mijn repley hierboven.

@Lounge Deluxe: Er is genoeg freeware voor OS X te koop toch? iWork koop ik dan wel in de winkel.

@mcsluis: Graag gedaan :P

@CyBer: Er is hier op school ooit een laptop gestolen maar die is weer terug gekomen. Zowiezo laat ik mijn laptop nooit alleen. Of met mensen die ik vertrouw.
Ik moet zeggen als je goed zoekt dan kun je voor 800 euro een leuke macbook halen (misschien ook wel pro) Ik heb zelf een tijd geleden op Marktplaats notabene een Macbook White aangeboden van een half jaar oud(Apple was totaal niet handig met school... Opleidingswisseling... Nu een Acer Timeline :+, lekker smal) Die heb ik verkocht voor 675. Als je dus goed zoekt tweedehands kun je ook een Macbook kopen. Duurdere/luxere laptops brengen meestal trouwens minder op dan Apple's :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Iekozz
Ja het ligt ook zeker aan het merk. Mensen denken Apple = duur dus dan moet ook meer vragen.
offtopic:
Even een Apple sticker over mijn hp logo plakken :9

Ik ben nu wel deze tas tegengekomen voor mijn HP. Hij ziet er gelikt uit en alles past er ook nog eens in. Pff, het maakt het er allemaal niet makkelijker op.

Edit: WoW, die tas is wel heel erg huge :o IK was aan het kijken naar de S versie i.p.v de XL.

[ Voor 10% gewijzigd door Iekozz op 09-11-2009 17:58 ]

• Lounge Deluxe
  • Niet online
Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:22:
Er is heel erg weinig freeware te koop denk ik ;)

Er is natuurlijk gratis Open Office. Maar je werkt ook met Photoshop en Dreamweaver schrijf je, misschien kun je die licenties door Adobe laten omzetten in OS X licenties.

• Iekozz
Ja, ik heb een studentenlicentie van Adobe. Ik zal hun eens lief aankijken :).

• Willem-Jan1991
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:06
Denk aan de End-of-Life aanbiedingen van Apple en je studentenkorting.

• Iekozz
Willem-Jan1991 schreef op maandag 09 november 2009 @ 19:15:
Denk aan de End-of-Life aanbiedingen van Apple en je studentenkorting.
End of life aanbiedingen? Volgens mij doet Apple daar niet aan? En ik ben even wezen kijken op marktplaats e.d, en daar kwam ik alleen maar 13 inch MBP's tegen. Soms een 15 inch, maar dan vragen ze bijna de nieuwprijs...

• Jolly_Jumper
Een MBP uit het buitenland halen is ook erg interessant: MacBook uit het buitenland.

• kipneck
  • Laatst online: 02-02 16:51
op het moment neem ik ook elke dag mijn MBP mee naar school. ik doe wel iets zwaarder dingen erop. zoals 2 virtuele machines tegelijk erop draaien voor een opdracht. ik zit elke dag 1,5 tot 2 uur in een bus. daarom heb ik een MBP gekocht en als ik een windows laptop zou moeten kopen voor naar school kocht ik een lenovo thinkpad, vooral omdat er op school en in de bus niet altijd al te goed omgegaan wordt met tassen.

• lackaday
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:40
Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:16:
[...]

End of life aanbiedingen? Volgens mij doet Apple daar niet aan? En ik ben even wezen kijken op marktplaats e.d, en daar kwam ik alleen maar 13 inch MBP's tegen. Soms een 15 inch, maar dan vragen ze bijna de nieuwprijs...
EOL-aanbiedingen bestaan in de regel alleen in de paar maanden na de introductie van een nieuw model, dus voor een MBP zul je nog even moeten wachten. Reken dan op een korting van 10-30%, waar dan wel (voor veelal de originele prijs) betere specs van de nieuwe generatie tegenover staan.

• page404

page404

Website says no

Eldariel schreef op maandag 09 november 2009 @ 20:16:
[...]

ik zie nu wel heel veel laatste- of voorlaatste modeltypes van de macbook voor rond de 700-750 euro. de pro's let ik niet zo op, maar kijk bv eens naar maccity.nl (actiemodellen) MBP 15" met 500GB harddisk voor 1599.

• Iekozz
@Jolly Jumper: Dat is wel veel gedoe denk ik? Zit je weer met import kosten e.d. Hoewel, mijn oom is piloot dus misschien kan ik wat met hem regelen.

@kipneck: Ja, wij moeten straks ook met virtuele machines gaan werken. Dat gaat zo'n lichte en dunne laptop niet trekken ben ik bang.

@lackaday: Bedankt voor de info. Misschien kan ik beter wachten tot Black Friday?

@page404: Thanks, ik zal eens kijken! Edit: Is dat een online winkel? Want het ziet er wel allemaal leuk uit, maar ik weet het niet. Iets zegt mij dat ik bij Apple beter af ben.

[ Voor 36% gewijzigd door Iekozz op 10-11-2009 10:24 ]

• page404

page404

Website says no

maccity.nl is inderdaad een webwinkel, alhoewel je volgens mij wel kan afhalen (emmeloord :') ).
Weet niet waarom je bij Apple beter af bent, het zijn de zelfde machines met dezelfde support, je bent hoogstens duurder af bij de Apple store (tenzij je daar nog wat studentenkorting kan krijgen).

• Iekozz
Oh zo dus. Het zijn dus geen modelen van een andere generatie? Ik kan wel via school korting krijgen. Ik zal eens kijken hoeveel het scheelt :).

Verwijderd

Eldariel schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:02:
Oh zo dus. Het zijn dus geen modelen van een andere generatie? Ik kan wel via school korting krijgen. Ik zal eens kijken hoeveel het scheelt :).
Even een offtopic vraagje:
Hoe doe je korting aanvragen via je school ?

Ontopic:
Ik zou voor een MBP 13" 2.53ghz gaan. Je hebt dezelfde spects als de 15" en je bent goedkoper uit.

• page404

page404

Website says no

Eldariel schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:02:
beetje zelf zoeken kan ook geen kwaad ;) maar het gaat om de MC118, mid 2009.

• Iekozz
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:24:
[...]

Even een offtopic vraagje:
Hoe doe je korting aanvragen via je school ?

Ontopic:
Ik zou voor een MBP 13" 2.53ghz gaan. Je hebt dezelfde spects als de 15" en je bent goedkoper uit.
Via slim.nl of surfspot.nl. Maar hoezo zou jij voor de 13 inch gaan? Ja, hij heeft wel bijna dezelfde specs, maar hij mist wel de 9600GT. (Gamen hoort erbij he :P).
page404 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 11:28:
[...]
beetje zelf zoeken kan ook geen kwaad ;) maar het gaat om de MC118, mid 2009.
Dat had ik inderdaad kunnen weten.

[ Voor 5% gewijzigd door Iekozz op 10-11-2009 11:51 ]

Verwijderd

Als je wilt gamen zou ik toch voor een laptop met Windows 7 gaan.. scheelt je ook weer wat geld ook.

• Iekozz
Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 14:44:
Als je wilt gamen zou ik toch voor een laptop met Windows 7 gaan.. scheelt je ook weer wat geld ook.
Het is dezelfde hardware dus dat kan met bootcamp denk ik? Maar een Windows laptop laptop is inderdaad goedkoper. Maar niet zo mooi :).

Pagina: 1