Toon posts:

HDD koeling en raid instellingen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een maand een 3e HDD erbij, die heb ik vanwege gebrek aan ruimte bovenin de kast moeten maken hij zit in de foto links bovenin op de plek waar eigenlijk een 2e cd-rom station hoort, daar heb ik m met brackets in gezet. Boven en onder de HDD is nog wel wat ruimte vrij.
De schijf is een Samsung Spinpoint F1 DT HD753LJ, 750GB
De andere 2 zijn Seagate Barracuda 7200 10, 250GB

Nu komt het probleem: ik vraag me af of het problemen op kan gaan leveren met de warmte, ook aangezien de andere 2 HDD's recht naast een fan zitten linksonderaan. (misschien schijven omwisselen???) Ik wil er namelijk binnenkort windows 7 64bit op die schijf zetten, mogelijk met raid met de andere 2 schijven. Ik wou m in Dual boot installeren, dus naast mn vista(32bit :( ) Als ik m in raid wil kunnen installeren, dan moet ik de raid schijf van vista wat kunnen verkleinen, is dat mogelijk?

--> gaat warmte probleem worden met OS op die schijf
--> kan ik de raid0 schijven verkleinen? (ze zijn verdeeld over de 2 andere schijven van beide 250GB)
--> kan ik dan nieuwe raid schijf aanmaken over alle 3 schijven

Verwijderd

Topicstarter
iemand? ook al is het maar over die warmte.. dat raid zal extra leukigheidje zijn :+

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:19:
iemand? ook al is het maar over die warmte.. dat raid zal extra leukigheidje zijn :+
Anders geef je mensen even de tijd?
Je topic omhoog schoppen binnen een uur is niet gewenst. Mensen lezen je topic heus wel en er komen vanzelf wel antwoorden. Pas als er 24 uur niks is gebeurd mag je gerust je topic omhoog halen door er een bump-post te maken.
Ik ga het nu even lezen iig.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-02 18:10

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Aller eerst de warmte, wanneer de hardeschijf gewoon vrij hangt en je hebt een normale luchtstroom door de behuizing dan mag dit geen probleem opleveren. De Samsung F1 hardeschijven worden over het algemeen niet echt heet.

Verder over de RAID configuratie, het is moeilijk te zeggen wat je precies kunt doen, omdat je niet aangeeft welke RAID controller je wilt gaan gebruiken. Daarnaast lijkt het mij verstandig om de FAQ's eens door te nemen en dan met name het deel over RAID. Dit om in de toekomst terleurstellingen te voorkomen.

In iedergeval wanneer je de 3 hardeschijven in bijvoorbeeld RAID0 zet dan zal het volume dat je uiteindelijk overblijft en wat door het OS gezien wordt 3x 250GB = 750GB zijn. Een RAID configuratie gaat namelijk uit van de kleinste hardeschijf, in dit geval 250GB, waardoor er van de 750GB schijf maar 250GB gebruikt zal worden.

Wanneer je met een software oplossing gaat werken dan zijn er meer mogelijkheden, maar dit hangt af van de controller die je gaat gebruiken. Dus wat meer specificaties van jouw systeem zou erg handig zijn.

Daarnaast wees gewaarschuwd wanneer je meer hardeschijven in een RAID0 set gebruikt de kans op data verlies met de factor van het aantal hardeschijven vergroot, omdat wanneer 1 schijf defect raakt je alle data kwijt bent.

O ja, zoals Ultraman al aangeeft, niet trappen binnen 24 uur.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 08-11-2009 17:35 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 16:16:
Nu komt het probleem: ik vraag me af of het problemen op kan gaan leveren met de warmte, ook aangezien de andere 2 HDD's recht naast een fan zitten linksonderaan. (misschien schijven omwisselen???)

--> gaat warmte probleem worden met OS op die schijf
Verwacht van niet. Hoe warm wordt de schijf tijdens normaal gebruik nu? Er zijn verschillende tooltjes die dat af kunnen lezen, zoals bijv. Speedfan en HDTune, als er teminste geen RAID controller tussen zit die dat belemmerd.
Zolang je de schijf niet helemaal inpakt verwacht ik trouwens nul problemen met de temperatuur. Moderne 3.5" 7200rpm schijven worden niet bepaald heet en aangezien jij er gewoon vrije lucht om hebt kan de schijf zijn bescheiden warmte gewoon kwijt.
Ik wil er namelijk binnenkort windows 7 64bit op die schijf zetten, mogelijk met raid met de andere 2 schijven. Ik wou m in Dual boot installeren, dus naast mn vista(32bit :( ) Als ik m in raid wil kunnen installeren, dan moet ik de raid schijf van vista wat kunnen verkleinen, is dat mogelijk?
Raid schijf van Vista? Wat heb je nu al in RAID staan? Welke RAID controller praten we eigenlijk over? Intel Matrix RAID?

Je geeft weinig info over je huidige stuatie. Zet eens even duideijk uit elkaar wat je nu hebt en waar je naar toe wilt, en met welke middelen.
--> kan ik de raid0 schijven verkleinen? (ze zijn verdeeld over de 2 andere schijven van beide 250GB)
Dat hangt van de controller af. Indien die dat kan is het een kwestie van de partitie op de RAID0 verkleinen en vervolgens de array.
--> kan ik dan nieuwe raid schijf aanmaken over alle 3 schijven
Het is vaak prima mogelijk om een RAID0 aan te maken over schijven van verschillende capaciteit. Als je in dit geval bedoeld dat je een RAID0 wilt over de 2 250GB schijven en een stuk van de 750GB schijf kan dat denk ik best. Dan gebruik je maar 250GB van de 750GB disk voor die array en kun je misschien (afhankelijk van je controller) de 500GB die overblijft los inzetten.

Vraag mij echter af waarom je dit zou willen. 3 schijven over RAID0 is nou niet bepaald betrouwbaar te noemen, als één schijf ziek wordt ben je al je data kwijt. Wat ben je van plan te doen met de array?
Dus eigenlijk: Waarom RAID0?
Puur voor het opstarten van je Windows en normale apps zoals browser en office zal het over 3 schijven niet merkbaar sneller gaan dan over twee.

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 08-11-2009 17:34 ]

Verwijderd

Topicstarter
excuses voor het kicken mijn post ;(

De raid controller is een intel matrix raid controller.
Verder wou ik raid over alle 3 schijven voor de snelheid, en dan persoonlijke bestanden gebackupped enz. op het deel dat van de schijf van 750GB overblijft. En eigenlijk verwacht ik ook wel dat raid over de twee schijfen ook goed is. maar die moeten naast het bestaande vista worden geinstalleerd, aangezien ik daar nog veel belangrijke instellingen enz. heb. Ik wil de windows 7 erbij aangezien ik die op 64 bit kan installeren, nu wordt de helft van mijn 6GB RAM niet gebruikt |:(

Verder is de warmte lastig af te lezen, ik gebruik m nu zo weinig dat hij regelmatig uit staat als energiebesparing van windows. Ik ga zo wel ff meten, en dan post ik het ;)

*edit: de temperatuur blijft volgens HDtune zo'n beetje hangen op 35 graden, dus dat moet geen probleem worden :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2009 19:02 ]

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 17:48:
excuses voor het kicken mijn post ;(

De raid controller is een intel matrix raid controller.
Verder wou ik raid over alle 3 schijven voor de snelheid, en dan persoonlijke bestanden gebackupped enz. op het deel dat van de schijf van 750GB overblijft.
Backup op de dezelfde schijf is geen backup!
Lees dit ook maar eens door: Thematopic: Backups van TERW_DAN

[ Voor 3% gewijzigd door donnervogel op 08-11-2009 19:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja klopt, maar t maakt de kans 3 keer zo klein dat je bestanden verloren gaan, en verder heb ik vaak ook bestanden op externe staan! Zo dom ben ik ook weer niet 8)7 :P

• donnervogel
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-01-2023
Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:59:
ja klopt, maar t maakt de kans 3 keer zo klein dat je bestanden verloren gaan, en verder heb ik vaak ook bestanden op externe staan! Zo dom ben ik ook weer niet 8)7 :P
Echter niet als ze in Raid0 staan. Als er 1 schijf kaduuk gaat dan ben je al je data alsnog kwijt, zoals _Dune_ ook al schreef.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Verwijderd schreef op zondag 08 november 2009 @ 19:59:
RAID0 is juist dat als er ook maar één van de drie schijven ziek wordt, je alle data er op kwijt bent.
Daarom zou ik je ook afraden om het op deze manier te doen.

[Edit]
Iets te laat maar |:(

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 08-11-2009 21:53 ]

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-02 14:41
Wikipedia: Redundant Array of Independent Disks

RAID0 vergroot de kans op volledig dataverlies.
Als je redundancy wilt kan je best 5, 6 of 10 gebruiken, zijn nog een hele reeks andere maar zal van je controller afhangen wat ondersteund wordt.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Of gewoon RAID1 met die twee 250GBers

Verwijderd

Topicstarter
ja ik ken de details, maar raid 0 is sneller, persoonlijke bestanden zijn op andere plekken gebackupped ;) en verdere instellingen enz gaan toch via regelmatig image maken :9

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2009 13:50 ]

Pagina: 1