• Deri
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 01-09-2024
hey allemaal.

ik heb nogal een probleempje, ik heb half jaartje terug een laptop gekocht. (fujitsy siemens amilo li 1705)
de eerste paar maanden kon ik heb goed gebruiken. nu valt hij alleen de laatste tijd uit doordat hij oververhit raakt.
Afbeeldingslocatie: http://i354.photobucket.com/albums/r420/talitha12345/speedfan.jpg
(core word regelmatig tegen de 106C :\
dit is heel erg irritant, ik kan weinig doen wil hij al uitvallen (gewoon op msn, irc, internet 3 uur, met een spelletje is hij na een half uur al plat)
ik heb stof en vuil al verwijderd, en dit lijkt het probleem niet op te lossen.
nu heb ik laatst geprobeerd om de koeler los te maken, zodat ik deze helemaal goed schoon kon maken (en eventueel nieuwe koelpasta aanbrengen) alleen krijg ik deze niet los, voor mijn zicht zijn alle schroefjes dan ook los, maar hij geeft niet mee.

op google heb ik al een beetje rond lopen zoeken hoe de koeler los te krijgen, maar hier kan ik niets over vinden.
iemand die me kan helpen?

Verwijderd

misschien terugvallen op de garantie?

• Deri
ik heb de laptop 2ehands gekocht.

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
beetje koeler heen er weer bewegen.. meestal zit het door de pasta als het ware vacuum getrokken

ja, daag.

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-01 14:45
Als nieuwe koelpasta niet helpt kan je ook altijd een laptop cooler aanschaffen en met wat geluk blijft hij dan op een stabiele temperatuur.

• KaWaReZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-01 22:01
zo te horen heb je de laptop uit elkaar getrokken.
draait de fan etc?

offtopic:
ben jij wie ik denk dat je bent of heb je alleen dezelfde naam?

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Remmes_NT schreef op zondag 08 november 2009 @ 11:24:
beetje koeler heen er weer bewegen.. meestal zit het door de pasta als het ware vacuum getrokken
Met Remmes, iets heel duns ertussen steken en dan heeeeeeel rustig een beetje morrelen zodat het loskomt. Waarschijnlijk krijg je daarmee de koeler wel van de CPU af.

• Deri
de fan die blaast nog wel.
toen ik probeerde de koeler los te krijgen en hij niet meegaf, ben ik meteen gestopt en alles maar weer aangesloten/vastgeschroefd omdat k m niet wil slopen.
morgen is mn nieuwe laptop er, dus dan kan ik dee proberen te fixen, zonder dat ik het risico loop dat ik zonder laptop kom te zitten.

het is eigelijk dat blok wat om de koeler heen zit wat niet meegeeft,die schroeven had ik los gemaakt, en dat blok loopt ook door naar het roostertje waar de lucht uit geblazen word. (tis nu al een aantal maanden geleden, maar volgensmij zat die in de weg voor ik de fan weg kon halen)

• blinded
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:08
verdroogde/verharde koelpasta?
platte schroevendraaier er tussen en afhalen (nooit geprobeerd op een laptup):)

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:02
Klopt de info van speedfan wel?
Probeer ook eens met CoreTemp, RealTemp of Everest.

En als het toch klopt, dan kan je nog altijd proberen om de processor te undervolten en/of underclocken.

[ Voor 33% gewijzigd door Malantur op 09-11-2009 00:01 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Zou niet met rommel tussen de core/gpu en de koeler gaan frotten, de kans dat je ergens iets afbreekt is dan nogal aanwezig. Beter gewoon het koelblok een beetje wrikken dan gaat hij wel los, moet je natuurlijk wel nieuwe koelpasta hebben liggen! want die oude rommel is sowieso mjah rommel :p

Nukezone FTW

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
106 graden is wel erg hoog.... zelfs voor een laptop. Je gebruikt 'm toch niet op een zachte ondergrond, zoals de bank, of -erger nog- een dekbed ofzo? Met voldoende airflow door de laptop is 106 graden bijna onvoorstelbaar. Ook met een slecht gemonteerde koeler. Dan moet de lucht die uit je laptop komt ook heet genoeg zijn om je vingers te verbranden!

Van de andere kant - als je laptop uitvalt, is ie waarschijnlijk wel *te* heet.

• Deri
BartS12 schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:07:
106 graden is wel erg hoog.... zelfs voor een laptop. Je gebruikt 'm toch niet op een zachte ondergrond, zoals de bank, of -erger nog- een dekbed ofzo? Met voldoende airflow door de laptop is 106 graden bijna onvoorstelbaar. Ook met een slecht gemonteerde koeler. Dan moet de lucht die uit je laptop komt ook heet genoeg zijn om je vingers te verbranden!

ik hou hem op schoot, op een bureau is hij na een half uur uitgevallen (met een boek of iets eronder zodat hij schuin omhoog staat houd hij het een uurtje langer uit)
ik heb ook mooie rode plekken *achum* op mn been, als hij uit is gevalen kan ik ook niet de zijkant van de laptop vastpakken (stevig)

Iedereen bedankt voor de tips, ik ga het morgen proberen en zal laten weten of het is gelukt :)

edit: coretemp en realtemp geven deze waardes.
Afbeeldingslocatie: http://i354.photobucket.com/albums/r420/talitha12345/coretemp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i354.photobucket.com/albums/r420/talitha12345/realtemp.jpg :Y)

[ Voor 10% gewijzigd door Deri op 09-11-2009 00:57 ]

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tempreadings op een Pentium 4-derivaat (S479)... is dat überhaupt wel betrouwbaar?

• [Remmes]
  • Laatst online: 20-01 23:25
BartS12 schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:07:

ik heb mijn laptop soms op een stoel staan die bekleed is en op mijn dekbed...laptop word er niet echt warmer op

ja, daag.

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 09:50
ik heb mijn laptop soms op een stoel staan die bekleed is en op mijn dekbed...laptop word er niet echt warmer op
Het zal ongetwijfeld deels van het design van de laptop afhangen. Maar veel laptops zuigen van onderen lucht aan. Een dekbed, of eigenlijk alles wat een beetje mooi mee plooit, kan vrij effectief de lucht inlaat blokkeren. Zonder luchtstroom loopt de temperatuur behoorlijk op.
Pagina: 1