Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Omdat mijn CPU fan het niet meer deed (na 1,5 jaar gebruik) SpeedFan aangeslingerd. Deze gaf bizarre waardes aan kwa voltages maar liet niets schokkends zien wat betreft het te heet worden van de CPU;

Afbeeldingslocatie: http://image.photojunkie.nl/getimg/Screen_shot_2009_11_06_at_15.41.26.png
Het gebruikte moederboard is een pricewatch: Gigabyte GA-EP35-DS3R (rev 2.1). Het systeem draait verder nog steeds stabiel en doet geen gekke dingen. Al zal ik het voorlopig niet meer zwaar belasten :X.

Zijn er mensen die ditzelfde moederboard hebben of een in dezelfde range en dit kunnen testen?
Zijn er andere programma's die nauwkeurigere waardes geven voor dit moederboard?

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Lees de voltages eens uit in het bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:34
Wat zegt het programma genaamd realtemp ? of coretemp ?

Speedfan is 1 van de slechste kwa uitlezen die ik ooit gezien heb, dus zou me niks verbazen er niks van klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Nochtans heb ik de ervaring dat de temperatuuruitlezingen van Speedfan meestal wel redelijk accuraat zijn. De spanningen uitlezen is vaak een ander verhaal :P

Je kan ook HWMonitor eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Dat deze voltages niet kloppen weet ik 100% zeker aangezien dan je pc niet zo draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
ik222 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:09:
Lees de voltages eens uit in het bios.
Bios is wat minder uitgebreid, maar daar ziet het gelukkig wel normaal uit. Was ik vergeten in de startpost te vermelden. Maar helaas geven deze niet de waarden aan als het systeem draait.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:13:
Nochtans heb ik de ervaring dat de temperatuuruitlezingen van Speedfan meestal wel redelijk accuraat zijn. De spanningen uitlezen is vaak een ander verhaal :P

Daar ga ik eens naar op zoek. Maar las her en der op GoT dat die er ook wel eens naast zat en het programma niet meer ontwikkeld word. Speedfan word wel nog ontwikkeld en zo volgens anderen daarom wel zorgvuldiger de waardes aangeven.
ik222 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:16:
Dat deze voltages niet kloppen weet ik 100% zeker aangezien dan je pc niet zo draaien :P
Dat vond ik het opmerkelijkste idd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Met name die 12V waardes zitten wel heel ver buiten de marge ja. Geen enkele kans dat dat klopt.

Verder neem ik toch aan dat je de in het BIOS aangegeven voltages bij een hot boot wel mag vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
liet niets schokkends zien wat betreft het te heet worden van de CPU
Nou, ik vind het verschil van ~25 graden tussen CPU en core temp wel erg groot. Zeker als dit voor een pc in idle is. Meestal zie ik het toch veel kleiner; het zou een teken kunnen zijn van een dichtgestofte CPU fan. Na 1.5 jaar zou dat kunnen.

Bij mij ging het verschil van zo'n 15 naar slechts 2-3 graden na een flinke opschoonbeurt middels wat compressed air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
Hij heeft 10 maanden onafgebroken gedraait. Het bios zou een waarschuwing moeten geven als de CPU te warm word en anders zou hij zichzelf moeten afsluiten. Dit alles is niet gebeurd, zelfs niet bij de 5-10 min stress test waarbij de CPU fan het al niet meer deed. SpeedFan ging uiteindelijk richting 80 graden waarbij ik het wel weer mooi vond geweest. Al weet ik dus niet of die waardes klopten. Die fan gaat RMA of ik koop een nieuwe, er zit nog dik 4 jaar fabrieks garantie op en zo heel veel kostte hij niet. PC draait prima zonder CPU fan :+ (mits ik een casefan op de CPU fan aansluiting plaats...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Het is niet dat je CPU *te* warm wordt; 65 graden kan ie best hebben. Je BIOS gaat niet waarschuwen, en je PC gaat niet uit. Zonder fan de 80 graden halen zou ook prima kunnen Het is alleen (denk ik) veel warmer dan nodig. Even afstoffen kan de moeite van het proberen waard zijn. Met andere woorden - een nieuwe kopen is misschien minder werk en minder geld dan een nieuwe fan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 22:54
Admiral Freebee schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:13:

En hoe is die ervaring tot stand gekomen als ik vragen mag? Hoe heb je gecontroleerd of de temperatuur die speedfan aangaf de juiste was?

Omdat ik niet met een extern apparaat de temperatuur van mijn processor kan bepalen, kan ik alleen wat zeggen over de waarden die verschillende programma's geven. En bij mij is het zo dat coretemp, realtemp en mijn mobo software altijd ongeveer dezelfde temperatuur geven (scheelt 1 of 2 graden), terwijl speedfan ongeveer 15ºC lager zit...

Wat ik wel kan meten (dus niet uitlezen) is de temperatuur van de lucht die uit mijn cpu koeler komt, en die is 10 graden warmer dan mijn processor volgens speedfan is (idle systeem). Nu is mijn mugen 2 natuurlijk een erg goede koeler, maar met een dergelijke koeler is het 100% onmogelijk om je cpu kouder te krijgen dan de lucht die de koeler verlaat.

Mijn ervaring is dus dat speedfan totaal niet accuraat is

edit> nog ff gecheckt, ook onder load zit speedfan 15 graden te laag, als dat bij jou ook het geval is, zou je cpu warmer zijn dan 80º zijn, dat lijkt me toch niet echt ideaal...
Tijd voor een nieuwe fan dus, of een hele nieuwe koeler

[ Voor 9% gewijzigd door Rrob op 08-11-2009 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Mijn ervaring is dus dat speedfan totaal niet accuraat is
Trucje om de nauwkeurigheid van je uitlezing te testen: zet je PC een nacht in sleep mode.
De volgende morgen is gegarandeerd je hele PC op 'kamertemperatuur'.

Zodra je opstart uit sleepmode, begint speedfan vrijwel meteen waarden vast te leggen. Je CPU kan wel iets opgewarmd zijn, maar niet veel. Je harddisk vrijwel niks. Als je nu 'vreemde' waardes ziet, weet je dat er iets mis is. Temperaturen *onder* kamertemperatuur bijvoorbeeld; of twee harddisks die 10 graden onderling temperatuur verschil hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Rrob schreef op zondag 08 november 2009 @ 23:40:
En hoe is die ervaring tot stand gekomen als ik vragen mag? Hoe heb je gecontroleerd of de temperatuur die speedfan aangaf de juiste was?
De core temperaturen die Speedfan rapporteert zijn dezelfde als Coretemp, HWmonitor en Realtemp. Verder zijn het realistische temperaturen.

Je moet er wel rekening mee houden dat temperatuursensoren, en zeker diegene die niet in de CPU zitten ingebouwd, niet allemaal even nauwkeurig zijn. Maar Speedfan leest deze enkel uit. Het ligt dan niet aan Speedfan als de uitlezing niet accuraat is.

Verder heb ik wel eens een temperatuursensor direct op het koelblok van de CPU, vlak boven de CPU, gezet. En deze meting kwam zo goed als overeen met de CPU tcase waarde die Speedfan rapporteerde.

Bij Speedfan moet je wel handmatig alle foute waarden er tussenuit halen. Zo rapporteren sommige chips -127°C of bijvoorbeeld 120°C als er geen sensor is aangesloten. Vele andere programma's filteren zo'n waarden direct al, Speedfan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-09 22:54
Admiral Freebee schreef op maandag 09 november 2009 @ 14:00:
[...]
De core temperaturen die Speedfan rapporteert zijn dezelfde als Coretemp, HWmonitor en Realtemp. Verder zijn het realistische temperaturen.
Zoals ik al postte is dat bij mij dus absoluut niet het geval
Je moet er wel rekening mee houden dat temperatuursensoren, en zeker diegene die niet in de CPU zitten ingebouwd, niet allemaal even nauwkeurig zijn. Maar Speedfan leest deze enkel uit. Het ligt dan niet aan Speedfan als de uitlezing niet accuraat is.
Als speedfan een andere waarde geeft dan coretemp etc. is dat dus zeer de vraag
Verder heb ik wel eens een temperatuursensor direct op het koelblok van de CPU, vlak boven de CPU, gezet. En deze meting kwam zo goed als overeen met de CPU tcase waarde die Speedfan rapporteerde.
Ik zie dit meer als een argument tégen speedfan want de temp die je daar meet zou flink wat graden lager moeten zijn dan je core temp. Er zit immers al een flinke afstand en heel wat metaal tussen je cores en het punt waarop je meet, en dus is de hitte van de cores over een veel grotere massa verdeelt en de temp dus lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik zie het niet zozeer als een argument tegen Speedfan, aangezien andere programma's en het BIOS dezelfde waarden rapporteerden. Het is dan dus gewoon een algemene afwijking van het moederbord. Verder denk ik niet dat de temperatuur van de base van de heatsink veel zal afwijken van de temperatuur net onder de heatspreader van de CPU. Deze sensor is sowieso niet zo nauwkeurig. De digitale core sensoren zijn veel nauwkeuriger.

Maar natuurlijk is Speedfan niet perfect. Geen enkel programma werkt goed met alle moederborden en processoren, maar ik vind het wel één van de betere programma's. Zeker omdat het ook ventilatorsturing integreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jules
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

Topicstarter
BartS12 schreef op zondag 08 november 2009 @ 01:04:

Met andere woorden - een nieuwe kopen is misschien minder werk en minder geld dan een nieuwe fan kopen.
Wat bedoel je hier precies mee? Liever een compleet nieuwe koeler (incl fan) kopen ipv alleen nieuwe fan? Die fan zit op de koeler geklikt. Die is er zo vanaf. Wil ik de gehele koeler vervangen dan ben ik langer bezig en mag ik weer met van die pasta gaan werken waarbij ik me afvraag of m'n huidige nog goed is :X.
BartS12 schreef op maandag 09 november 2009 @ 11:30:
[...]

Trucje om de nauwkeurigheid van je uitlezing te testen: zet je PC een nacht in sleep mode.
De volgende morgen is gegarandeerd je hele PC op 'kamertemperatuur'.
Die sleep modus werkte somehow niet meer. En daar baal ik wel enorm van. Gebruikte hem echt heel veel! Prolly driver probleempje, alleen geen idee welke driver het is :s.

@ discussie over of SpeedFan nu wel of niet klopt. Als iemand eenzelfde mobo heeft is het heel eenvoudig te testen of de waardes overeenkomen. Heb zo'n idee dat de waardes per merk en per model verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

speedfan geeft waarschijnlijk gewoon 10(of meer) graden te hoog aan... en die voltages kloppen dus ook al niet. enige nuttige van speedfan is dat je dr softwarematig je fan harder en zachter mee kan zetten, ookal lukt dat meestal maar bij 1 (van de 4+) fans die aangesloten is op t mobo :?

kortom: gebruik realtemp of coretemp voor je cpu temps, HWmonitor voor gewoon alle temps van je hele pc (tot nu toe bij mij altijd erg accuraat) en voor voltages gewoon de bios, of met de multimeter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
AlexanderB schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:10:
speedfan geeft waarschijnlijk gewoon 10(of meer) graden te hoog aan... en die voltages kloppen dus ook al niet. enige nuttige van speedfan is dat je dr softwarematig je fan harder en zachter mee kan zetten, ookal lukt dat meestal maar bij 1 (van de 4+) fans die aangesloten is op t mobo :?
Dat hangt vaak van je moederbord of, of van de instellingen in het BIOS/Speedfan. Als de header is ingesteld op PWM, en er hangt geen PWM ventilator aan, dan moet je de instellingen wijzigen. Sommige moederborden hebben ook gewoon een hoop headers die je niet kan aansturen.
Pagina: 1