Verbinding tussen twee computers

Pagina: 1
Acties:

• BlueLed
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-02 17:42
Beste mede-tweakers,

Ik heb het forum afgezocht maar niet gevonden wat ik zocht. Mijn vraag is als volgt:

Ik heb een workstation en een servertje die ik met elkaar wil verbinden. Misschien heeft iemand ervaring met zo'n opstelling of tips om dat het makkelijkst te doen.

Mijn workstation is een P4 computer met XP Pro en omdat ik van de dvd's overgestapt ben op harde schijven heb ik een tijdje geleden een sata dockingstation aangeschaft om gedownloadde data op interne schijven op te slaan, wat dus resulteert in een flinke stapel interne schijven - niet echt praktisch dus.
Waarna ik dus op het idee gekomen ben om een eenvoudig computertje neer te zetten met een aantal sata schijven om daar dus alles op te gooien. Films/series/foto's/sofware/muziek etc. Ik weet niet of ik het wel een server kan noemen, denk het niet, eerder een archiefkast, want hij wordt dus niet verbonden met internet en zal ook niet full-time draaien. Eens in de zoveel tijd met een extern 2.5" usb schijfje heen en weer kruipen is een optie, maar is er niet een makkelijkere oplossing om ze permanent met elkaar te verbinden?

Misschien heeft iemand dus ervaring met een dergelijke opstelling en wil dat met mij delen :)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

BlueLed schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:32:
Ik heb het forum afgezocht maar niet gevonden wat ik zocht. Mijn vraag is als volgt:
Waar heb je dan op gezocht? Want dit is gewoon een heel erg standaard netwerkje met gedeelde schijven, meer niet?

Kun je trouwens niet gewoon beter een NAS kopen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bebbet
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06-2025
Hehe als tweaker een kant en klaar NAS? Wel leuk om dat op te tweaken natuurlijk.. hmm.

Maar dat terzijde

wat verwacht je van het netwerk? je wilt kunnen internetten en die andere schijven via het netwerk toegankelijk hebben. NAS is wel de makkelijkste oplossing. Switch tussen je verbinding en pc/nas en het zou (na het nodige instellen) moeten werken.

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01-03 09:48

donny007

Try the Nether!

Met linux/freebsd distros als Freenas kun je een heel eind komen, google is your friend (if you know how to use it)^^.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 08-11-2009 00:09 ]

/dev/null

• BlueLed
Een NAS is veel te duur en biedt vaak maar plaats aan maximaal twee schijven.
Ik wil een paar keer per week wat data kunnen oversluizen, nieuwe downloads etc. Af en toe een back-upje draaien. Maar ik gooi op het servertje ook gewoon xp pro.

Dus alle stations gewoon als mappen delen?

[ Voor 9% gewijzigd door BlueLed op 08-11-2009 00:13 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

BlueLed schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:10:
Een NAS is veel te duur en biedt vaak maar plaats maximaal twee schijven.
Ik wil een paar keer per week wat data kunnen oversluizen, nieuwe downloads etc. Af en toe een back-upje draaien. Maar ik gooi op het servertje ook gewoon xp pro.
Je hebt vast wel een router voor je internet verbinding. Gewoon je opslagbak daar op aansluiten en wat gedeelde mappen maken. Klaaaaar.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Heel simpel, je haalt een crossover netwerkkabel, en die stop je in de server en werkstation, en klaar is Blueled

• BlueLed
Bedankt voor jullie reacties in ieder geval tot nu toe, ik ga mappen delen en linux/freedsb even uitproberen en kom er morgen op terug.

Fijne avond/nacht.

Verwijderd

McKaamos schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:13:
[...]

Je hebt vast wel een router voor je internet verbinding. Gewoon je opslagbak daar op aansluiten en wat gedeelde mappen maken. Klaaaaar.
Inderdaad. En dan zet je remote desktop aan op de 'Server' (kan vanaf XP pro) en dan kun je hem ook nog op afstand beheren / op afstand je downloads aanzetten etc. Ik denk dat half tweakers.net het zo doet ongeveer.

• BlueLed
TrekDude101 schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:14:
Heel simpel, je haalt een crossover netwerkkabel, en die stop je in de server en werkstation, en klaar is Blueled
Gaat BlueLed ook naar kijken, dank ;)

Verwijderd

BlueLed schreef op zondag 08 november 2009 @ 00:10:
Een NAS is veel te duur en biedt vaak maar plaats aan maximaal twee schijven.

Dus alle stations gewoon als mappen delen?
Eenvoudig thuis-servertje

je bent lekker bezig zo.
het lijkt me niet echt dat je gezocht hebt aangezien dit toch de basics zijn en overal op internet te vinden hoe je een simpel netwerk opzet.

kijkt u 's
http://www.google.nl/search?source=ig&hl=nl&rlz=&q=netwerk+opzetten&meta=lr%3D&aq=0&oq=netwerk+op

8)7 linux/freedsb even uitproberen

• BlueLed
Ik wist niet dat dit topic nog open stond maar ik ben eruit gekomen. Het is inmiddels gelukt middels een simpele switch. Dat het zo makkelijk kon zijn :X

• Hymanz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
BlueLed schreef op maandag 23 november 2009 @ 15:49:
Ik wist niet dat dit topic nog open stond maar ik ben eruit gekomen. Het is inmiddels gelukt middels een simpele switch. Dat het zo makkelijk kon zijn :X
Een cross kabel kon ook gewoon hoor.
Pagina: 1