Fans blijven draaien na uitzetten PC + meer ( ;( )

Pagina: 1
Acties:

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Topicstarter
Eerst de specs:
i7 920 (@ stock)
P6T Deluxe v2
Zalman HP850 voeding
ATI 4890
2x 1001FALS WD schijven (1tb p/s)

Situatie:
2 weken geleden een cpu, mobo en geheugen upgrade gedaan. Ik draaide toen met 2 8800GTXen in SLI.
Toen had ik het probleem dat de fans bleven draaien na het uitzetten van de PC, dit heb ik (denk ik) opgelost dmv het opnieuw er in prikken van de PW SW en dat soort connectortjes in de Asus "q-connect" (oid).

De 8800GTXen zijn inmiddels vervangen door een 4890. Geen problemen. Een week later (nu) heb ik naar aanleiding van dit topic de videokaart naar PCI_e2 gezet (x16 slot) en een nieuwe windows install gedaan. Toen was het probleem er weer met de fans. Ik heb nu werkelijk alles geprobeerd (powerswitch draadjes opnieuw, andere videokaart (ook op andere plek) andere 8 pins voedingsdraadjes voor de videokaart, bios gereset etc.) Het asus moederbord heeft een "ingebouwde" on-switch, waardoor ik op kan starten zonder de powerswitchdraadjes (van de case) aan te sluiten op het mobo. Daar kan het dus (helaas) echt niet aan liggen.

Maarrr nu lijkt het nog erger. Als ik boot gebeurt er het volgende:

- Fans gaan aan (vol vermogen) en splashscreen komt te voorschijn
- Ik moet dan de datum etc opnieuw instellen (de laatste paar keer gewoon "F2 voor default" gedaan)
- PC vraagt om proper boot device (klopt, ik heb de voedingskabels van de hdds eruit gehaald omdat ik bang ben gegevens te verliezen :9 ) Vervolgens doe ik CTR+ALT+DEL
- PC start opnieuw op naar Express Gate (daar werk ik nu ook mee)
- Als ik dan de PC afsluit, sluit express gate af en daarna blijven de fans draaien. Achterop de vidkaart branden 3 ledjes (ik weet niet of dit normaal is of niet)
- Vervolgens reageert de PC vreemd op de aanknop (ook de onboard aanknop): het enige verschil is dat de fan van de videokaart gaat blazen en de 3 ledjes aan de achterkant gaan uit. Geen beeld.
- Vervolgens moet ik de stekker eruit halen om de PC weer (enigzins) op te kunnen starten.

Dit is nu opgelost, het kwam omdat het batterijtje er niet goed in zat...

Wie-o-wie kan mij helpen, ik kom er zelf echt niet meer uit :'( !

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Dat je datum niet onthouden wordt lijkt op een lege bios batterij. En ja het zal wel een nieuw moederbord zijn, er kan altijd een slechte batterij inzitten die niet goed zijn lading kan vasthouden. Misschien eens vervangen als volgende tips niet werken. (mag van een ouder moederbord komen)

Verder kan je ook eens proberen om je bios te resetten en/of een nieuwe bios te flashen. Als dat nog niet gebeurt is, uit je OP kan ik niet afleiden wat je daarmee al geprobeerd hebt.

[ Voor 11% gewijzigd door kluyze op 07-11-2009 23:00 ]

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
kluyze schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:00:
Dat je datum niet onthouden wordt lijkt op een lege bios batterij. En ja het zal wel een nieuw moederbord zijn, er kan altijd een slechte batterij inzitten die niet goed zijn lading kan vasthouden. Misschien eens vervangen als volgende tips niet werken. (mag van een ouder moederbord komen)

Verder kan je ook eens proberen om je bios te resetten en/of een nieuwe bios te flashen. Als dat nog niet gebeurt is, uit je OP kan ik niet afleiden wat je daarmee al geprobeerd hebt.
Bedankt voor je reactie, wat betreft het onthouden vd tijd: het batterijtje heb ik er niet goed in teruggestopt :+ dat is dus opgelost. Bios is gereset. Maar het echte probleem: het door blijven draaien vd fans is nog niet opgelost :(

Ik wacht nog even wat reacties af voordat ik biossen ga flashen enzulks, dat lijkt me nl. ook iets wat goed fout kan gaan :>

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Misschien dit:
Sommige voedingen blijven de pc nog nakoelen, dus pc gaat uit, en ventilator van de voeding blijft doorgaan voor een bepaalde tijd.

• DonPr0n
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-01 15:56
jan99999 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:46:
Misschien dit:
Sommige voedingen blijven de pc nog nakoelen, dus pc gaat uit, en ventilator van de voeding blijft doorgaan voor een bepaalde tijd.
Misschien wel een betje offtopic, maar dit heeft eigenlijk toch helemaal geen zin? Er komt geen warmte meer bij dus hij zal het wel vanzelf moeten kunnen afvoeren, niet?

Ontopic: Probeer eens een andere voeding?
Of misschien een mailtje richting Asus?

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
DonPr0n schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 23:51:
[...]

Misschien wel een betje offtopic, maar dit heeft eigenlijk toch helemaal geen zin? Er komt geen warmte meer bij dus hij zal het wel vanzelf moeten kunnen afvoeren, niet?

Ontopic: Probeer eens een andere voeding?
Of misschien een mailtje richting Asus?
De voeding blijft idd niet "nakoelen".

Het rare is dat het ooit wel goed werkte, waarom plots (na een kleine ingreep) dan niet meer?
Naja, misschien zeg ik dat alleen om mezelf wat hoop in te spreken want ik heb écht geen zin om dingen terug te gaan sturen e.d. ...

Ik zal morgen een andere voeding proberen.

Allen bedankt en keep de tips comming!

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Hmmm, interessant. Ik kan dan weer wat dingen uitproberen. Toch blijft het een raar probleem...

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
J_V_D_L schreef op zondag 08 november 2009 @ 09:07:
[...]

Hmmm, interessant. Ik kan dan weer wat dingen uitproberen. Toch blijft het een raar probleem...
Nou, ik had het een tijdje heel druk, nu weer tijd om dit probleem aan te pakken.

Ik heb alle IDE devices disabled, helpt niet. Andere voeding gaat niet lukken, die heb ik nu niet meer :p
Overigens werkt de voeding goed, want in mn oude setup had ik geen problemen. Iemand nog een ideetje?
Pagina: 1