Toon posts:

Perfecte keuze high-end home cinema set?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Wicked-Game schreef op maandag 16 november 2009 @ 09:26:
Overigens als je voor de Rotel gaat zou ik zelf wat meer neigen naar de 803S, 805S en HTM4 als complete 5.0 set. Dit eventueel aanvullen met een Rel, BK, Velodyne of SVS subwoofer.
In het plaatje van je huiskamer zie ik geen center staan, toch raad je wel een HTM4 aan?
Zou je dat wat verder willen toelichten?

• Wicked-Game
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
mjtdevries schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:51:
[...]

In het plaatje van je huiskamer zie ik geen center staan, toch raad je wel een HTM4 aan?
Zou je dat wat verder willen toelichten?
Hij staat er wel, onder de platenspeler. Maar vanaf dat plaatje zie je hem niet goed. Heb alleen de oudere HTM-2 staan.

Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
mjtdevries schreef op maandag 16 november 2009 @ 10:39:
In die review worden zoveel superlatieven gebruikt over hoe geweldig die versterker is dat ik me er behoorlijk aan begon te ergeren...

Overigens twijfel ik er niet aan dat een dergelijke joekel van een versterker à 4000 euro goed zal klinken.
Maar dan zouden er nog een heleboel andere opties zijn waarmee ik 'm zou willen vergelijken.

Met name omdat we het hier over configuraties hebben waarbij de fronts veel veeleisender zijn, dan kun je voor die prijs ook hele interessant combinaties maken van componenten. (zoals in deze thread al meerdere keren langs zijn gekomen)

P.S. 7x 802Ds als setup? Is die setup gesponsord of heeft iemand daadwerkelijk zoiets thuis staan? Verdienen reviewers zoveel?.
Hij woont in een spanish castle en zijn luisterruimte is de ballroom :D

Eigen geld vermoed ik ;) Hifireviewer is een baan die in mijn lijstje staat van functies waar ik op zou solliciteren als ik de jackpot gewonnen heb, naast astronoom, modelbouwer, geschiedkundige, kunsthistoricus en schrijver. Dingen waar je geen droog brood mee verdient maar ik wel erg leuk vind ;)

Overigens ben ik met je eens dat ik voor een setup waarin stereo erg belangrijk is ik voor dat geld niet naar een zware surroundversterker zou kijken maar liever naar een superdeluxe integrated amp of een mooie pre/powercombo met een surroundamp of processor voor je surroundmogelijkheden.

[ Voor 16% gewijzigd door Dr. Strangelove op 16-11-2009 12:50 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• mjtdevries
Tja, als je die review moet geloven, dan is die surround receiver zelfs de beste keus voor een dedicated stereo setup...

Verwijderd

Topicstarter
@ Wicked-Game...
Kun jij mij vertellen waar je die precies in de UK heb gekocht? En dit ben je zelf gaan halen?

Andere vraag. Is het gebruikelijk dat demo modellen als nieuw worden verkocht? Ik vroeg mij dit af. Veel audio winkels lenen spullen uit om thuis te testen. Maar als je een hele nieuwe set koopt is het wel fijn dat dan nog niemand aan deze spullen heeft gezeten. Ookal is het niet te zien, gevoelsmatig ontvang ik liever een vers bestelde set.

Er zijn dus een aantal receivers/versterkers/eindversterkers die je bij een 803S/D set kunt gebruiken.

Ik zelf dacht aan deze Rotel, een RSP 1570 als voorversterker in combi met een Rotel 1575.
Deze leverd 250 Watts x5. Deze kosten dan wel 2000,- plus 2400,- euro.
Er werd hier wat gezegt over, kies geen rotel voor deze zware speakers, maar deze combi zou toch top moeten wezen. De Rotel receiver 1560 was erg populair bij de CM9 set en bij test opstellingen met B&W's. Omdat deze perfect zouden passen bij B&W voor hun natuurlijke weergave.
Het is niet de goedkoopste oplossing, maar toch wel een van de beste...?

Arcam AVR600 (klinkt alleen niet veel 120Watt) Zou misschien een optie kunnen zijn, maar heb niet veel gelezen over Arcam, en zijn characteristieken.

De Classé zie ik veel voorbijkomen bij de 803's. Maar die zijn alleen voor stereo toch?

De genoemde marantz, AV8003 met MM8003 8x140Watt.

Een denon misschien ook een optie?

Ik zie ook weleens MAC's voorbij komen. Als ik aan macintosh denk zie ik alleen oude apple computers voor mij, en krijg ik niet een high-end hifi indruk. Maar deze zijn vast ook alleen stereo. Heel duurzaam, maar las ergens, ze blinken niet echt uit in iets, gewoon hele degelijke duurzame amps. En heel erg duur geloof ik.

Bij Hobohifi hadden ze twee 803D's op twee Musical Fidelity 550K superchargers aangesloten. Deze leveren mono 550Watt. Er staat wel bij de omschijving dat deze het warme buizen geluid heeft. Dan is het geluid toch niet meer zo natuurgetrouw meer, lijkt mij een vreemde combi met de 803's om bij zo'n speaker een toonkleur te introduceren. Echter waren ze bij hobo blijkbaar heel tevreden over.

Hoe zit het eigelijk met hoeveel maal de wattage, ik zie vaak 5x, maar nu hier ook een 8x. Zelfs een Denon gezien met 9x Is dit dan bedoeld voor extra surround speakers? Ik zie nog weleens een center-rear speaker in setups, maar dat zie ik weer veel minder bij high-end sets, wel weer bij 80,- euro logitech setjes. Bij goede rears heb je een center-achter niet nodig voor een goed effect neem ik aan..?
Ik heb nog niets gelezen over bi-wiring enz.. Maar kun je dan ook 2 kanalen op 1 zware zuil aansluiten, zijn die extra kanalen ook vaak daarvoor bedoeld?

Wat zijn nu de meest gebruikte receivers of voor en eindversterker combi's met 803's? Gevoelsmatig heb ik liever geen receiver met versterker in 1, waar je dan de fronts los door een eindversterker gaat halen. Ook voor de optie van een goede center speaker bv. liefst alles op een goede eindversterker, staat ook wel netjes. Maar dat kan tussen de ooren zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2009 23:35 ]

• Wicked-Game
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 23:09:
@ Wicked-Game...
Kun jij mij vertellen waar je die precies in de UK heb gekocht? En dit ben je zelf gaan halen?

Andere vraag. Is het gebruikelijk dat demo modellen als nieuw worden verkocht? Ik vroeg mij dit af. Veel audio winkels lenen spullen uit om thuis te testen. Maar als je een hele nieuwe set koopt is het wel fijn dat dan nog niemand aan deze spullen heeft gezeten. Ookal is het niet te zien, gevoelsmatig ontvang ik liever een vers bestelde set.

Er zijn dus een aantal receivers/versterkers/eindversterkers die je bij een 803S/D set kunt gebruiken.

Ik zelf dacht aan deze Rotel, een RSP 1570 als voorversterker in combi met een Rotel 1575.
Deze leverd 250 Watts x5. Deze kosten dan wel 2000,- plus 2400,- euro.
Er werd hier wat gezegt over, kies geen rotel voor deze zware speakers, maar deze combi zou toch top moeten wezen. De Rotel receiver 1560 was erg populair bij de CM9 set en bij test opstellingen met B&W's. Omdat deze perfect zouden passen bij B&W voor hun natuurlijke weergave.
Het is niet de goedkoopste oplossing, maar toch wel een van de beste...?

Arcam AVR600 (klinkt alleen niet veel 120Watt) Zou misschien een optie kunnen zijn, maar heb niet veel gelezen over Arcam, en zijn characteristieken.

De Classé zie ik veel voorbijkomen bij de 803's. Maar die zijn alleen voor stereo toch?

De genoemde marantz, AV8003 met MM8003 8x140Watt.

Een denon misschien ook een optie?

Ik zie ook weleens MAC's voorbij komen. Als ik aan macintosh denk zie ik alleen oude apple computers voor mij, en krijg ik niet een high-end hifi indruk. Maar deze zijn vast ook alleen stereo. Heel duurzaam, maar las ergens, ze blinken niet echt uit in iets, gewoon hele degelijke duurzame amps. En heel erg duur geloof ik.

Bij Hobohifi hadden ze twee 803D's op twee Musical Fidelity 550K superchargers aangesloten. Deze leveren mono 550Watt. Er staat wel bij de omschijving dat deze het warme buizen geluid heeft. Dan is het geluid toch niet meer zo natuurgetrouw meer, lijkt mij een vreemde combi met de 803's om bij zo'n speaker een toonkleur te introduceren. Echter waren ze bij hobo blijkbaar heel tevreden over.

Hoe zit het eigelijk met hoeveel maal de wattage, ik zie vaak 5x, maar nu hier ook een 8x. Zelfs een Denon gezien met 9x Is dit dan bedoeld voor extra surround speakers? Ik zie nog weleens een center-rear speaker in setups, maar dat zie ik weer veel minder bij high-end sets, wel weer bij 80,- euro logitech setjes. Bij goede rears heb je een center-achter niet nodig voor een goed effect neem ik aan..?
Ik heb nog niets gelezen over bi-wiring enz.. Maar kun je dan ook 2 kanalen op 1 zware zuil aansluiten, zijn die extra kanalen ook vaak daarvoor bedoeld?

Wat zijn nu de meest gebruikte receivers of voor en eindversterker combi's met 803's? Gevoelsmatig heb ik liever geen receiver met versterker in 1, waar je dan de fronts los door een eindversterker gaat halen. Ook voor de optie van een goede center speaker bv. liefst alles op een goede eindversterker, staat ook wel netjes. Maar dat kan tussen de ooren zitten.
Ik zal de factuur even op moeten zoeken welke dealer het is, het is wel een officiele B&W Dealer dus met garantie etc. Heb hem niet zelf uit engeland gehaald maar een vriend heeft dit per busje gedaan. De prijs van de B&W's liggen in de UK lager dan in Europa voor de speakers, althans toen de pond nog hoog zat was het niveau gelijk. Nu is het zo dat de pond in waarde is gedaald. Een setje 803D's doet in de UK 5500 pond. Dat is nu omgerekend iets van 5800 euro.

Een besparing met NL dus van 1200,- euro. Zonder ook maar te onderhandelen.

Qua sets op proef houden de meeste winkels die sets altijd voor luistersessies totdat de set verouderd is of vernieuwd word met een nieuw model. Dan word die set tegen flinke minderprijs verkocht. Iemand die iets op proef neemt krijgt altijd bij bestelling een gloednieuwe set. Dus daar hoef je hje geen zorgen over te maken. Daarnaast zijn de dozen zo gemaakt dat je gelijk al ziet of een doos is open geweest bij de 800-serie.

Tja ik kan heel veel gaan opnoemen dat allemaal goed is, maar dan is de vraag of jij het goed vind klinken. Rotel is een merk wat opzich goed matched bij B&W, maar vaak word Rotel weer niet gekozen als het om de 800-serie gaat. Rotel word vaker aangeraden bij de 600, 700 en CM series. Bij de 800 Serie grijpt B&W vaker naar Classé. Zelf noem je Classé ook, en ja dat kan in 5.1. Je hebt dan een CA-5200, SSP300/600 of 800 nodig en voor DVD mogelijk een CDP-502.

Wat betreft de AVR600, ik ga deze zelf op proef nemen om te zien wat de AVR600 kan tegenover mijn Classé set. Ik geloof namelijk niet dat de AVR600 het potentieel van de speaker laat horen. Is de AVR600 dan slecht? Nee zeer zeker niet het is een van de best presterende receivers op de markt.

Wat overigens een merk is wat in mijn zoektocht hoge ogen gooide op prestatie gebied was Primare. Heb een Pre en een A32 eindversterker op bezoek gehad (stereo) en deze hield de speakers perfect onder controle met veel ruimtelijkheid en diepgang.

McIntosh is een erg goed Hifi merk die op hybride basis werkt. Dit houd in dat buizen en transistor gecombineerd worden. Hierdoor krijg je net als je genoemde Musical Fidelity's wat warme klankkleuring. Qua prijs zijn ze zeer stevig te noemen, en qua uitstraling, tja je moet er van houden. Ik kick er wel op met die Vu-meters.

De Musical Fidelity's zijn qua eindversterkers bijzonder krachtig tegenover een respectabele prijs. Maar goed ze zijn ook wel ontiegelijk lelijk. En het oog wil ook wel wat lijkt mij.

Het aantal maal wattages zegt niet zoveel. Voor film is 5.1 naar mijn inziens nog steeds voldoende. Ik ken nog geen software die 7.1 aanstuurt of hoger. Dus dan is 9.1 al helemaal overbodig. 5.1 of 6.1 is voldoende lijkt mij. High-end merken blijven ook nog steeds op 5.1 m.u.v. blu-ray compatible receivers die 7.1 als standaard gaan zien. Heeft mee te maken dat blu-ray mogelijk de eerste stuk software gaat worden die met 7.1 geluidssporen gaat komen. De opstelling word dan het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/34579/129025.jpg

Bi-wiring en Bi-amping is soms mogelijk. Bi-amping houd in dat je 2 kanalen gebruikt voor aansturing. Bij Bi-wriring is het zo dat je vanuit je receiver 1 speakeruitgang gebruikt om de dubbele speaker koppeling gebruikt op de speaker. Zelf beide gehanteerd, bi-amping was nog wel te ontdekken in geluidsverschil. Bij bi-wiring vind ik het lastiger te ontdekken of het verschil levert tegen singlewire. Ik zou er in iedergeval niet teveel aandacht aan besteden.

Tja meest gebruikte combo's betekend niet dat het de meest goede combinaties natuurlijk zijn. Het is een interpertatie van mensen en hun gehoor en beleving. Tuurlijk word B&W veel met Rotel en Classe gekoppeld omdat het toch door B&W aanbevolen word. Het is ook wel zeer sterk, met name Classé van Rotel word ik weer niet vrolijk. Als ik de keus had zou ik weer naar Primare gaan. Maar om je wat merken toe te dienen die vaak gebruikt worden bij B&W 800 series:

- Pass Labs X-series
- Classe Delta
- Primare
- Mark Levinson (geweldige combo maar ook geweldig vervelend voor je portemonnee)
- Accuphase
- Musical Fidelity Kw lijn.
- Parasound (redelijk value for money Parasound en goede match met B&W, vind ik dan)

Tja er zijn er nogal wat op te noemen. Het blijft dus luisteren... Mocht je in de buurt van utrecht wonen of wel eens komen dan zou ik adviseren om eens naar Studio Wilbert te gaan. Zij hebben de 803D staan in een erg mooie luisterruimte.

Nu nog even je keus wat te doen. Ik gebruik mijn 803D als volgt. Heb een Classe CA-2200 en een CDP-502, hier moet nog een CP-500 bij die komt er wel aan. Voor stereo is het puur de Classé die het werk doet. Maar in surround word het anders. Dan komt de SR7500 van Marantz om de hoek.

De Marantz is straks gekoppeld via zijn L+R Pre-Out aan de CP-500 die een SSP-Throughput kent. Dit is een Cinema Throughput die in staat stelt om een surround receiver door de CP-500 te laten gaan en de eindversterker te benaderen. Het houd dus in dat de SR7500 de aansturing van de 805S en HTM2 doet in surround en de voorkanalen via de CP-500 en CA-2200 de 803D. Klinkt ingewikkeld maar werkt erg top.

Dus mijn devies ga luisteren, en ga nog even opzoeken omtrent de speakers waar ze vandaan komen.

• mjtdevries
weinig toe te voegen na dit verhaal :-)

Alleen nog wat over het aantal kanalen.
Inderdaad is 5.1 prima voor de meeste films.

Op een gegeven moment is daar een center rear aan toe gevoegd omdat George Lucas wat effecten had waarbij iets recht over je heen vloog en dat niet echt goed klonk in 5.1
Inderdaad klinkt dat bij een 6.1 dan beter. Op zich niet vreemd dat wanneer een front center wat toevoegd, dat een rear center dat ook doet. Maar uiteindelijk is het aantal films dat hier echt gebruik van maakt maar heel klein.

Dan zit je dus op 6.1
Nou hadden een boel mensen moeite om een enkele center makkelijk in een kamer te plaatsen. Dus werd dat rear center kanaal ineens verdeeld over twee rears die je dan achter in de kamer in de hoeken plaats of zo. Eigenlijk een heel vreemd concept omdat je juist die rear center gebruikte omdat twee speakers achter niet goed werkte. En zo kom je dan op 7.1

Nu zie je vaak dat voor 7.1 wordt aangeraden de surrounds naast de luisterposititie te plaatsen, en de rear surrounds ver wachter je.
Terwijl voor 5.1 juist wordt aangeraden de surrounds achter de luisterpositie te plaatsen. (maar niet zo ver naar achter als de rear surrounds)

Vandaar dat ik dus een 9.1 surround receiver heb gezien waarbij er 4 trappen voor de surrounds waren gereserveerd. Zodat je dus speakers kan plaatsen op de perfecte plekken voor 5.1 en tegelijkertijd op de perfecte plekken voor 7.1. (hoezo overkill....)

En dan denk je dat je van die 4 trappen voor de surrounds er twee kan gebruiken voor bi-ampen, maar nee... dan werden de rear surrounds gebruikt....(onbegrijpelijk voor mij...)

Het lijkt tegenwoordig vooral marketing te zijn geworden. Meer kanalen schijnt te verkopen.

• dtjv
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 08-02-2023
mjtdevries schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 10:00:
[...]

Dan zit je dus op 6.1
Nou hadden een boel mensen moeite om een enkele center makkelijk in een kamer te plaatsen. Dus werd dat rear center kanaal ineens verdeeld over twee rears die je dan achter in de kamer in de hoeken plaats of zo. Eigenlijk een heel vreemd concept omdat je juist die rear center gebruikte omdat twee speakers achter niet goed werkte. En zo kom je dan op 7.1
Kleine correctie: de reden was iets prosaïscher. Op de plek van de 6e speaker (de "rear center" dus) staat in een home-cinema systeem ook vaak al een ander essentieel onderdeel: de beamer! Dus werd die surround back inderdaad in tweeën gesplitst, dan heb je dat probleem niet. En in eerste instantie waren dat twee mono kanalen, dus als je die symmetrisch plaatst ten opzichte van de plek van die 6e speaker, is het effect hetzelfde.
En dan denk je dat je van die 4 trappen voor de surrounds er twee kan gebruiken voor bi-ampen, maar nee... dan werden de rear surrounds gebruikt....(onbegrijpelijk voor mij...)
Dat is wel raar, bij veel receivers kan dit juist wel (denk aan de Denons).

Ik heb dit topic met interesse gevolgd, en ik moet zeggen dat ik me een beetje verbaas over hoe hard het budget van de TS omhoog schiet. Als je het je kunt veroorloven, vooral doen, want een goede installatie is iets waar je heel lang plezier van kunt hebben. Maar besef je even dat je in het eerste topic verhaalde van het luisteren naar speakers van zo'n 450 euro per stuk, en nu al denkt aan B&W 803D's van 3500 per stuk. Nogmaals, het mag, en is geweldig, maar kijk uit dat je je niet te veel laat meeslepen. Audio kan een vreselijk dure hobby zijn, :).

Als ik dan toch bezig ben, meteen maar even mijn mening over het beschikbare in die prijsklasse, :). Een woordje vooraf: het kan zeker de moeite waard zijn om te beginnen met alleen je front-speakers en een surround-versterker (TS gaf ook al aan dat hij voorlopig nog geen center zou kopen). Op deze manier ben je voorbereid om een home-cinema systeem compleet te maken (door aanschaf van de surround-versterker), maar heb je meer budget om je stereo-verhaal helemaal goed te krijgen. Wat je je dan wel moet realiseren is dat je in de toekomst nog meer uitgaven te wachten staan...

Over de speakers: persoonlijk vind ik het verschil tussen de 803S en de 803D echt enorm. Zowel het laag als het hoog van de 803D vind ik een stuk mooier. Over het geheel genomen vind ik de 803D gewoon veel meer "in balans". En dat zegt in mijn geval wel iets, want ik ben absoluut geen B&W-fan. Sterker nog, eigenlijk vind ik de 803D de enige mooie luidspreker uit de hele 800-lijn. Het is zogezegd de meest "schone" van de serie. En dan nog zou 'ie mijn keuze niet zijn voor dat geld, ik zou veel liever een KEF Reference 203 of 205 (resp. 3500 en 5000 per stuk) of een Audio Physic Virgo V (3000 per stuk) nemen, maar goed, da's natuurlijk persoonlijk. Wel is het mij een raadsel hoe het toch komt dat B&W de naam heeft "neutraal" te zijn (ook in dit topic een paar keer genoemd). Als B&W's iets niet zijn, is het wel neutraal. Warm, vol, ligt lekker in het gehoor, allemaal van toepassing op B&W. Maar de hoeveelheid kleuring, zeker als het gaat om stemmen, is echt behoorlijk. Ook in de 800-range. Nogmaals, of je dat vervolgens mooi vindt of niet is gewoon een kwestie van smaak, en als je het mooi vindt, moet je vooral B&W's kopen. In termen van bouwkwaliteit, service en duurzaamheid doen ze ook absoluut niet onder voor speakers van andere merken, dus het is sowieso een aankoop waar je zeker 20 tot 30 jaar plezier van kunt beleven.

Dan over versterkers. In stereo-land (vroegah, toen je poep nog met een lange oe schreef...) was inderdaad lang de vuistregel "geef aan je versterker uit wat je aan je speakers hebt uitgegeven". Als je dit doortrekt naar surround wordt het wel een erg fors verhaal. Je koopt ten slotte 5 luidsprekers, en als je dus datzelfde bedrag nog eens aan een versterker moet uitgeven, kun je zelf wel bedenken hoe duur dat zou worden. Eigenlijk doet niemand dat. Bedenk wel dat een surround versterker een zwaardere taak heeft dan een stereo-versterker, dus dat je nu ook weer niet moet denken dat je bij 803D's met een versterker van 1000 of 1500 euro het maximale uit je speakers haalt. Het functioneert natuurlijk wel allemaal, maar als ik 8000 euro te besteden zou hebben, zou ik zeker niet gaan voor speakers van 7000 en een versterker van 1000 (eerder iets in de grootte van 5000-3000).

In de laatste posts verschuift de focus meer en meer naar een losse processor-eindversterker combinatie. Ook dat is volgens mij een heel goed plan. Een eindversterker kan (grofweg) net zo lang mee als een luidspreker. Een processor ook als je alleen op slijtage let, maar feit is dat de ontwikkelingen in die wereld steeds sneller gaan. Denk maar aan zoiets als de introductie van Blu-Ray - als je 5 jaar geleden een surround versterker hebt gekocht en nu naar DTS-HD en Dolby True-HD wil overstappen, moet je je hele versterker vervangen.

Persoonlijk vind ik de combinatie van een grote Denon versterker met de 803D erg goed werken overigens. Dit dan wel in bi-amp modus: de hoeveelheid controle en snelheid is dan echt geweldig. Maar goed, Denon heeft maar 1 losse processor-eindversterker combo, en die is wel erg duur (dat bereikt Classé-tarieven...) Om de prijs te drukken, kun je wel hetzelfde trucje uithalen als met de speakers: koop een processor en een stereo-eindversterker. Dan kun je bij de latere aanschaf van surround-speakers er ook weer eindversterkers bijkopen. Naast het al veel genoemde Rotel, en het veel duurdere Classé, heeft ook Arcam deze mogelijkheid.

Wilbert in Utrecht is trouwens inderdaad een goede tip, daar hebben ze veel verschillende top-apparatuur waar je uitgebreid tussen kunt vergelijken. En het is al vaker gezegd, neem vooral alle tijd. Als het over dit soort bedragen gaat, en over iets waar je zo lang mee wilt spelen, is het het absoluut waard om er veel tijd en moeite in te steken. Veel plezier in ieder geval!

• mjtdevries
dtjv schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 11:26:
Kleine correctie: de reden was iets prosaïscher. Op de plek van de 6e speaker (de "rear center" dus) staat in een home-cinema systeem ook vaak al een ander essentieel onderdeel: de beamer! Dus werd die surround back inderdaad in tweeën gesplitst, dan heb je dat probleem niet. En in eerste instantie waren dat twee mono kanalen, dus als je die symmetrisch plaatst ten opzichte van de plek van die 6e speaker, is het effect hetzelfde.
Ik snap niet waarom de beamer een probleem zou zijn?

Als je 'm aan het plafond hangt dan zit ie absoluut niet op de ideale plek van de surround. (meeste beamers projecteren immers onder een hoek en niet recht naar voren. Als je 'm op iets neer zet ipv ophangt, zit ie ook niet op de plek van de surround.
De kans dat ze elkaar echt zodanig in de weg zitten dat je noodzakelijkerwijs naar twee speakers moet kijken is echt super klein IMO.

Het probleem is dat wanneer je ze symmetrisch plaatst ten opzicht van de plek van die 6e speaker dat het effect in mijn ervaring veel minder goed werkt. De normale surrounds staan in de meeste gevallen al symmetrisch tov die plek.
Dus als dat goed zou werken zou je gewoon bij 5.1 kunnen blijven en heb je die 6e niet nodig.
Tenzij je die twee speakers dicht bij elkaar op de achtermuur zet. Net naast de beamer. Maar dat is niet waar ze tegenwoordig neergezet worden in de setup plaatjes.

(De oplettende lezer zal gemerkt hebben dat ik bij mijn eigen set geconcludeerd heb dat een front center overbodig is. Maar mijn surrounds zijn niet van dezelfde kwaliteit)

Overigens zijn er zo weinig films waarbij die effecten gebruikt worden dat ik nog niet eens de moeite genomen heb mijn rear center te plaatsen.
(terwijl ik juist een grote Star Wars fan ben...)
Dat is wel raar, bij veel receivers kan dit juist wel (denk aan de Denons).
Vond ik ook erg raar. En grappig genoeg was het juist een Denon... (3808 als ik het me goed herinner)
Ik heb dit topic met interesse gevolgd, en ik moet zeggen dat ik me een beetje verbaas over hoe hard het budget van de TS omhoog schiet. Als je het je kunt veroorloven, vooral doen, want een goede installatie is iets waar je heel lang plezier van kunt hebben. Maar besef je even dat je in het eerste topic verhaalde van het luisteren naar speakers van zo'n 450 euro per stuk, en nu al denkt aan B&W 803D's van 3500 per stuk. Nogmaals, het mag, en is geweldig, maar kijk uit dat je je niet te veel laat meeslepen. Audio kan een vreselijk dure hobby zijn, :).
Een heel verstandig advies.
Inderdaad kan het altijd nog mooier (en nog duurder) maar uiteindelijk zul je je ook moeten afvragen of je het verschil alleen nog maar hoort in een A/B test, of dat het je ook nog merkt als je de ene dag de ene set hoort en de andere dag de andere.
Wat dat betreft is het heel handig als je ze een weekje thuis kunt vergelijken. Dan kun je bv een dag met de ene set luisteren en een dag met de andere set. En dan eens kijken of dat nou echt nog een verschil is dat duizenden euros waard is.
Bedenk wel dat een surround versterker een zwaardere taak heeft dan een stereo-versterker, dus dat je nu ook weer niet moet denken dat je bij 803D's met een versterker van 1000 of 1500 euro het maximale uit je speakers haalt. Het functioneert natuurlijk wel allemaal, maar als ik 8000 euro te besteden zou hebben, zou ik zeker niet gaan voor speakers van 7000 en een versterker van 1000 (eerder iets in de grootte van 5000-3000).
Grappig, ik ben zelf vrijwel precies op die 5000 en 3000 uitgekomen. (de surrounds niet meegenomen, want daarvoor gebruik ik gewoon mijn oude speakers)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Mijn budget staat niet echt vast. Ik zoek gewoon een set waar ik helemaal tevreden mee ben, en niet de komende jaren weer naar iets beters uit kijk.
Met bijna alles wat ik aanschaf doe ik gelijk goed. Je geeft dan wel veel uit, maar allemaal eenmalig.
Het is alleen de vraag welk deel van mijn spaargeld een mooie surroundset waard is. Mijn idee was eerst zo'n 5 duizend uit te geven. Maar toen nog totaal niet verdiept in wat allemaal op de markt was, en de verschillen.
Toen werd ik al snel verrast door het grote verschil tussen een set van 4 duizend en 8 duizend. Ik wist eerst niet boven welk bedrag het verschil niet meer hoorbaar zou zijn voor mij. En wat dan een mooie prijs/kwaliteit verhouding is. En wat ik allemaal gelezen heb over bv. de 803D is alleen maar zeer positief. En zelfs een hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Wat ik veel tegenkom is dat de B&W's ruim het grootste marktaandeel heeft van alle high-end merken. "mede dankzij hun goede prijs-kwaliteit verhouding".
Mede daardoor gaat mijn intresse vooral naar B&W, als zijnde een "noob" met hifi ervaring sluit je dan aan bij de 50% van alle high-end hifi kenners. Een echte miskoop is dan vrijwel uitgesloten.
Maar... uiteraard, naar andere merken luisteren moet ik gewoon doen. Al vertrouw ik daar niet helemaal op.
Omdat ik in de winkel niet direct een verschil zou horen tussen bv. de 803S en 803D betekent niet dat ik dan maar voor de 803S zou moeten gaan. Thuis is de situatie heel anders, en later ga ik de set dan ook in een woonkamer gebruiken die ik nog niet heb, dus ook niet kan testen. En waar ik wel van overtuigd ben, als je eenmaal voor een alangere tijd een goede set heb staan, dan wen je daar aan, en ga je ook steeds meer kwaliteit waarderen. Iets wat ik nu nog niet 100% kan doen aangezien ik nog nooit een mooie set in huis heb gehad, of naar geluisterd heb voor lange tijd.
Daarom vind ik het riskant wanneer ik bv. die Kef 203 refference zou beluisteren, en die op het eerste gezicht mooier vind klinken dan bv de 803. bv. omdat die misschien duiderlijker de bas en hoog weergeven wat ik nu gewend ben met mijn crystalizer op 80. Dan hoef dat op langer termijn niet de beste keuze te zijn, wanneer ik in de nieuwe wereld van high-end hifi in stap, en misschien later achter kom, nou... niet voor niets heeft B&W 50% marktaandeel bij de kenners.
Het is dus hopelijk zo dat ik de 803 ook het beste vind klinken, 1 probleem minder dan.
Maar anders word het een lastige kwestie, achter het grote publiek aanlopen, of "eigenwijs" zijn en helemaal zelf de keuze maken met de kennis die ik heb.
Ik denk dat je het een beetje kan vergelijken met mijn spiegelreflex camera. Helemaal suf gezocht op internet, had nog nooit een digitale fotocamera gehad. En zonder deze ooit getest te hebben uiteindelijk voor het meest populaire model gegaan, dat was toen de Canon 300D. Deze heeft ook ruim marktaandeel, en dat zegt toch iets. En naar alle tevredenheid jaren later een Canon 5D gekocht. Maar met camera's is smaak minder van toepassing. Maar bij spiegelreflex camera's zeggen "noobs" vaak, je kan niet eens via het lcd scherm foto's maken, "wat slecht". Maar uiteindelijk waardeer je juist die kwaliteit die je eerst niet kon waarderen, en is de viewfinder 100x beter.
En dat idee heb ik nu bv. met de tweeter in de B&W 800 serie. Ik hoor mensen over de klank van tweeters dat ze vaak metalig klinken. En dat de 800 serie dat helemaal niet heeft. Nu zal ik dat volgens mij zo snel niet horen, maar wanneer ik langer bv. die Kef zou hebben, en ik ga er op letten, en dan vergelijken, dat ik het opeens ook waarneem. De 803 is TECHNISCH helemaal in orde, en is niets op aan te merken. Dat is mij nu wel duidelijk. Smaak blijft het grootste vraagstuk, kan ik mijzelf daar nu op vertrouwen, en de techniek helemaal vergeten.

Hoe dan ook, erg lastig allemaal, maar ik zal zeker gaan sluiteren ook naar andere merken.
Die winkel in Utrecht overweeg ik zeker. Ik moet wel zeggen, die Audio Physic Virgo V ziet er niet echt indrukwekkend uit, die twee kleine speakertjes, ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die zou kiezen boven de 803D. (maar ik ben nu wel heel oppervlakkig).
En bij Kef zien alle speakers het hetzelfde uit. Ze zijn dat vast niet natuurlijk, maar bij B&W zie je al aan de speaker verbeteringen naar mate je in hogere klassen terrecht komt, stukje vertrouwen.

Wat betreft versterkers, dat is nog lastiger volgens mij. Geen enkele winkel hebben 4 kandidaten staan om te vergelijken, hobo alleen de 550K mono versterkers, Stassen helemaal niets lijkt het, geen classé, 550K's of Rotels. Gevoelsmatig heb ik snel de neiging dan maar veilig te kiezen, en de Classé aan te schaffen, echter, dit is wel een behoorlijkbedrag voor een 5.1 combi, dus zeker niet zomaar overwegen.
Na wat navraag weet ik nu overigens wat Hobo precies had staan, die hadden een Denon AVC A1HD staan, met voor de fronts dus de 550K mono versterkers. Wel wat vreemd, een Denon van 6000,- euro, en dan de fronts op een andere eindversterker zetten. Beetje nutteloos lijkt mij, 6000,- voor de rears/center.

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01 22:30
en een beetje surround/av processing...

[ Voor 4% gewijzigd door StanTheMan op 17-11-2009 22:18 ]

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 31-01 08:44
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:29:
Ik moet wel zeggen, die Audio Physic Virgo V ziet er niet echt indrukwekkend uit, die twee kleine speakertjes, ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die zou kiezen boven de 803D. (maar ik ben nu wel heel oppervlakkig).
Inderdaad een beetje oppervlakkig. Kijk eens naar de zijkant van de Virgo. De woofers zitten links en rechts. 2 stuks aan elke kant. Verder vraag ik me af of je er klaar voor bent op tienduizenden euro's uit te geven aan een set. Wil je het omdat het KAN, of wil je het omdat je echt enorm kritisch bent op muziek? Ik denk dat de CM serie van B&W je even goed gaat bevallen als de 800 serie. Je kan gaan voor het geaccepteerde gangbare merk omdat je aangeeft toch niet te horen welke je beter vindt en er dan een enorme bak met geld er tegenaan smijten. Dan heb je een set om mee te pronken, maar heb je wellicht niet het maximale uit je geld gehaald.Glenfiddich 12 years old is de meest gedronken single malt whisky, maar de gemiddelde whiskykenner vindt dat maar een saai product.

• StanTheMan
Ik denk ook dat het niet reëel is om te denken dat je echt 30 jaar met de set gaat doen die je nu koopt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoorde zeer zeker verschil tussen de kwaliteit van de B&W serie, bij hobo hadden ze alleen B&W in het hoge segment. Maar ik heb kort naar de gehele serie kunnen luisteren, van de 600 tot de 801. Echter, dan kijk ik binnen dat merk. Merken met elkaar vergelijken vind ik een heel stuk lastiger.
Maar ik ga gewoon eens luisteren, dat heb ik nog niet gedaan in het hogere segment met andere merken. Maar zoals ik al zeg. Als B&W de enigste keuze was zou ik het wel weten, afhankelijk van de prijs zal de 803S of D worden. En vind ik dat zeker de meerprijs boven een lagere klasse waard.
Het klopt dat ik nu nog niet klaar ben een keuze te maken. Dat zal ik pas doen als ik volledig overtuigd ben, en dus ook andere merken heb kunnen vergelijken, en daar nuttige informatie uit die ervaring kan halen.

Ik zag inderdaad de sub aan de zijde van de audiophysic. Maar ik wil wel een losse sub erbij. Het is misschien handig, een sub in de zuil, maar ik zie gevoelsmatig liever meerdere speakers in een zuil, de hogere modellen hebben dat van dat merk namelijk wel zo te zien.
Maar heel persoonlijk natuurlijk, de B&W's vind ik mooier dan de audio physic's.

Verwijderd

Om voor B&W te gaan omdat ze 50% van de markt bezitten is echt complete onzin. Er zijn zoveel goede luidspreker fabrikanten die perfect al dat B&W geweld aankunnen. En over de B&W tweeter: het is echt niet de enige goede tweeter op de markt ;). Usher heeft een aantal zeer mooie tweeters in hun luidsprekers zitten, een aantal merken gebruiken ook Scan-Speak tweeters en die zijn ook erg mooi (en niet eens zo duur).

• dtjv
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:29:

Maar... uiteraard, naar andere merken luisteren moet ik gewoon doen. Al vertrouw ik daar niet helemaal op.
Omdat ik in de winkel niet direct een verschil zou horen tussen bv. de 803S en 803D betekent niet dat ik dan maar voor de 803S zou moeten gaan. Thuis is de situatie heel anders, en later ga ik de set dan ook in een woonkamer gebruiken die ik nog niet heb, dus ook niet kan testen. En waar ik wel van overtuigd ben, als je eenmaal voor een alangere tijd een goede set heb staan, dan wen je daar aan, en ga je ook steeds meer kwaliteit waarderen. Iets wat ik nu nog niet 100% kan doen aangezien ik nog nooit een mooie set in huis heb gehad, of naar geluisterd heb voor lange tijd.
Daarom vind ik het riskant wanneer ik bv. die Kef 203 refference zou beluisteren, en die op het eerste gezicht mooier vind klinken dan bv de 803. bv. omdat die misschien duiderlijker de bas en hoog weergeven wat ik nu gewend ben met mijn crystalizer op 80. Dan hoef dat op langer termijn niet de beste keuze te zijn, wanneer ik in de nieuwe wereld van high-end hifi in stap, en misschien later achter kom, nou... niet voor niets heeft B&W 50% marktaandeel bij de kenners.
Natuurlijk zitten er problemen aan luisteren. Als je teveel vergelijkingen op 1 dag doet, ga je op een gegeven moment vermoeid raken en hoor je niks meer, terwijl als je het over meer dagen uitsmeert alleen al je stemming anders kan zijn, en het vergelijk niet meer "eerlijk" is. Echter, het is toch echt de enige oplossing als je op basis van geluidskwaliteit een goede keuze wilt kunnen maken. En juist omdat het om zo'n hoop geld gaat, kun je er volgens mij beter te veel dan te weinig voor uittrekken.
Het is dus hopelijk zo dat ik de 803 ook het beste vind klinken, 1 probleem minder dan.
Maar anders word het een lastige kwestie, achter het grote publiek aanlopen, of "eigenwijs" zijn en helemaal zelf de keuze maken met de kennis die ik heb.
Mijn advies zou toch echt zijn om zelf de keuze te maken. Uitgaande van het feit dat er geen producten zitten die op basis van bijv. betrouwbaarheid afvallen, kun je in een goede hifi-zaak lang genoeg luisteren (en je ook nog goed laten adviseren en helpen) om echt je eigen mening te vormen. Het gaat om jouw smaak, jouw gehoor (met al zijn beschadigingen), en jouw muziek.
[...]
Hoe dan ook, erg lastig allemaal, maar ik zal zeker gaan sluiteren ook naar andere merken.
Die winkel in Utrecht overweeg ik zeker. Ik moet wel zeggen, die Audio Physic Virgo V ziet er niet echt indrukwekkend uit, die twee kleine speakertjes, ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die zou kiezen boven de 803D. (maar ik ben nu wel heel oppervlakkig).
En bij Kef zien alle speakers het hetzelfde uit. Ze zijn dat vast niet natuurlijk, maar bij B&W zie je al aan de speaker verbeteringen naar mate je in hogere klassen terrecht komt, stukje vertrouwen.
Zoals PHiXioN al zei: inderdaad een beetje oppervlakkig, :). Bovendien zegt het aantal woofers natuurlijk niets over de kwaliteit van de luidspreker. Kijk voor de gein eens naar de Magico Mini II. Dit is een kleine tweewegluidspreker, die bekend staat als een van de allermooiste monitorluidsprekers ter wereld. Kost 30.000 dollar. Onzin? Natuurlijk, op een zeker niveau wel. Maar ga er toch maar vanuit dat het een prachtige luidspreker is, ondanks het gebrek aan woofers.

Bij Wilbert hebben ze trouwens zowel Audio Physic als B&W, dus daar kun je ze een beetje met elkaar vergelijken. Het klopt dat de B&W's per lijn iets meer verschillen, alhoewel dat vooral tussen de 600-serie en CM aan de ene kant, en de 700- en 800-serie aan de andere kant is. En zowel Kef als Audio Physic hebben meer één uiterlijk. Maar looks maken natuurlijk wel uit, ze moeten per slot van rekening in jouw kamer staan, en als je iedere keer dat je ernaar kijkt denkt dat je ze eigenlijk niet mooi vindt, gaat dat in de loop van 20 jaar toch irriteren...
Wat betreft versterkers, dat is nog lastiger volgens mij. Geen enkele winkel hebben 4 kandidaten staan om te vergelijken, hobo alleen de 550K mono versterkers, Stassen helemaal niets lijkt het, geen classé, 550K's of Rotels. Gevoelsmatig heb ik snel de neiging dan maar veilig te kiezen, en de Classé aan te schaffen, echter, dit is wel een behoorlijkbedrag voor een 5.1 combi, dus zeker niet zomaar overwegen.
Na wat navraag weet ik nu overigens wat Hobo precies had staan, die hadden een Denon AVC A1HD staan, met voor de fronts dus de 550K mono versterkers. Wel wat vreemd, een Denon van 6000,- euro, en dan de fronts op een andere eindversterker zetten. Beetje nutteloos lijkt mij, 6000,- voor de rears/center.
Ik moet zeggen dat ik niet zo snel naar die Musical Fidelity 550's zou grijpen, er zijn genoeg andere keuzes voordat je dat soort buffels moet overwegen. En met die AVC A1HD zou je de 803D's prima moeten kunnen aansturen als je ze bi-ampt.

Nog even over winkels: RAF in Amsterdam heeft qua electronica o.a. Rotel, Classé, Arcam en Denon staan, en qua speakers o.a. Kef, B&W en Dynaudio. Bij Wilbert hebben ze aan electronica o.a. Arcam, Primare en Rotel, en aan speakers o.a. Audio Physic en B&W. Daarnaast ook nog (tot nu toe niet genoemd, en misschien moet je er maar van wegblijven omdat het anders te veel wordt) Avalon en Martin Logan. Dus in die twee winkels zou je (bijvoorbeeld) al een heel eind moeten kunnen komen.

Ik zie in je profiel trouwens dat je uit Rotterdam komt - in Alexandrium heb je ook een goede winkel: Multifoon. Ze hebben geen B&W, maar als je een keer geen tijd of zin hebt om het halve land door te reizen, kun je daar nog wel wat inspiratie opdoen. Ze hebben ook Martin Logan, en Arcam en Primare. (Tevens zijn ze de enige Goldmund dealer van het land, maar als je dat een keer gehoord hebt ben je voorgoed verpest. Ik heb het er eens kunnen beluisteren, en het is adembenemend, en niet te betalen... :) ).
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:17:
[...]
Ik zag inderdaad de sub aan de zijde van de audiophysic. Maar ik wil wel een losse sub erbij. Het is misschien handig, een sub in de zuil, maar ik zie gevoelsmatig liever meerdere speakers in een zuil, de hogere modellen hebben dat van dat merk namelijk wel zo te zien.
Maar heel persoonlijk natuurlijk, de B&W's vind ik mooier dan de audio physic's.
Da's geen sub, dat zijn gewoon de laagunits. Niet anders dan bij elke andere luidspreker. Van lage tonen horen mensen toch niet zo goed waar ze vandaan komen, dus of ze nou aan de voorkant of aan de zijkant zitten maakt niets uit. En bijna al hun speakers hebben dat (alles vanaf de Tempo omhoog, tot en met hun topsysteem de Kronos). Het heeft als voordeel dat je de speakers een stuk slanker kunt houden. Maar zoals ik al zei: looks zijn zeker ook belangrijk, dus hou daar vooral rekening mee.

Mocht je het je afvragen: Ja, ik heb zelf Audio Physics, :).

[ Voor 7% gewijzigd door dtjv op 17-11-2009 23:42 ]

Verwijderd

Laag weergave is ook overrated, in ieder geval laag weergave als in wat is het laagste aantal hz dat je kan bereiken. Maar misschien ben ik nogal biased met m'n voorkeur voor monitor luidsprekers. Niets mooier dan een mooie monitor op een mooie stand. Kan je vloerstaander nog zooi groot en lomp zijn, ik hoeft dat niet :).

Verwijderd

Topicstarter
Marktaandeel is niet de beslissende factor, zeker niet. Maar het is fijn wanneer ik alle merken heb beluister, ik dan uitkom op B&W, en dat dan ook het meerendeel van de mensen tot dezelfde keuze is gekomen geeft een stukje vertrouwen in de keuze.
En als blijkt dat ik bv. een KEF beter vind klinken ga ik KEF helemaal uitzoeken zoals ik nu met B&W gedaan heb. Al zijn de reacties gemiddeld gezien positiever over B&W dan KEF.
Dus als ik door luisteren een speaker zou kiezen die in alle reviews als slecht word ervaren moet ik toch even achter de oren krabbelen. Vandaar, als ik voor een B&W kies bij het luisteren is het gewoon prettig een conformatie te hebben van het grote publiek. Maar dat valt nog te bezien.
Misschien ga ik aanstaande zaterdag eens bv. in Utrecht luisteren.
Luisteren is heel belangrijk, dat hoor ik iedereen zeggen (zie je wel, ik luister :), en dat zal ik dan ook blijven doen tot ik overtuigd ben, zowel met mijn oor, en daarbij hou ik ook rekening met wat andere audiofielen vinden over mijn keuze. En als één van bijde niet in overeenstemming zijn kijk ik verder.
Ik wilde alleen laten zien wat er in mijn gedachte zoal speeld momenteel met betrekking tot het uiteindelijk maken van een keuze.

• PHiXioN
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:17:
Ik hoorde zeer zeker verschil tussen de kwaliteit van de B&W serie, bij hobo hadden ze alleen B&W in het hoge segment. Maar ik heb kort naar de gehele serie kunnen luisteren, van de 600 tot de 801. Echter, dan kijk ik binnen dat merk. Merken met elkaar vergelijken vind ik een heel stuk lastiger.
Maar ik ga gewoon eens luisteren, dat heb ik nog niet gedaan in het hogere segment met andere merken. Maar zoals ik al zeg. Als B&W de enigste keuze was zou ik het wel weten, afhankelijk van de prijs zal de 803S of D worden. En vind ik dat zeker de meerprijs boven een lagere klasse waard.
Het klopt dat ik nu nog niet klaar ben een keuze te maken. Dat zal ik pas doen als ik volledig overtuigd ben, en dus ook andere merken heb kunnen vergelijken, en daar nuttige informatie uit die ervaring kan halen.

De luidsprekers aan de zijkant van de Virgo zijn geen subwoofers. Deze zijn hetzelfde kaliber als die onderste twee laagunits in de B&W die je op het oog hebt. De rede dat ze aan de zijkant zitten is dat dit het mogelijk maakt een slankere luidspreker te maken. Voor de lagere tonen maakt de plaatsing ook niet zoveel uit als de tweeter (op oorhoogte, gericht op de luisterplek). In het echt is hij trouwens groter dan dat hij zo op het oog lijkt. Als je de B&W's mooier vindt is het natuurlijk een gelopen race, het oog wil (bij de meeste mensen) ook wat. Als je je zulke topluidsprekers kan veroorloven zou ik die ook zeker nemen. Ik zou wel de inboedelverzekering wat aanscherpen.

Zelf heb ik nog luidsprekers uit de 600 serie van B&W. Ik ben er nog erg over te spreken, maar in de toekomst zal nog wel een upgrade plaatsvinden. Ik heb nu echter wel spijt dat ik destijds niet wat beter had vergeleken, want ik had maar 2 andere gehoord: Dali en Wharfedale. Zeker als je een kapitaal gaat uitgeven moet je achteraf niet zo'n gevoel hebben.

Je kan soms best aantrekkelijke deals op marktplaats tegenkomen wat betreft de 800 serie. Wellicht komt de 802 dan in bereik.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:48:
Laag weergave is ook overrated, in ieder geval laag weergave als in wat is het laagste aantal hz dat je kan bereiken. Maar misschien ben ik nogal biased met m'n voorkeur voor monitor luidsprekers. Niets mooier dan een mooie monitor op een mooie stand. Kan je vloerstaander nog zooi groot en lomp zijn, ik hoeft dat niet :).
Ook een monitorluidspreker kan 1 hz produceren, of het ook hoorbaar is is een ander verhaal.

Ik zie trouwens dat ik het zelfde antwoord geef als mijn voorganger, die post had ik echter nog niet gelezen.

[ Voor 10% gewijzigd door PHiXioN op 17-11-2009 23:56 ]

Verwijderd

@ Phixion: klopt. Maar het gaat erom of het bruikbaar is. Misschien had ik het er bij moeten zette, maar het leek mij nogal voor de hand liggend :)

• mjtdevries
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:48:
Goede laag weergave in je muziek vind ik persoonlijk cruciaal.
Maar dat betekent inderdaad niet dat je speaker het ook perse moet kunnen.

Mijn 803S heeft zijn -3dB punt op 35Hz, maar als gevolg van de akoestiek van de kamer zit ik bij 20Hz op -1dB.
Onder de 150Hz hebben staande golven een gigantische invloed op je laag. Als je speakers in de huiskamer komen te staan kunnen de meeste mensen 'm niet op de beste plek zetten. (in mijn geval bv 150 cm afstand van de muur er achter, terwijl ik zelf op 380cm afstand van de speakers af zit.)

Dicht bij een muur betekent bv dat staande golven op bepaalde frequenties zeer versterkt worden, zodat je dat bonkende geluid krijgt.

Het voordeel van monitor luidsprekers op een stand is dat je veel vrijer bent in je plaatsing van die units.
Terwijl een losse subwoofer vaak veel makkelijker te plaatsen is op een gunstige plek voor de staande golven.

Een monitor zonder sub zou ik persoonlijk niet overwegen omdat je dan wel veel mist in muziek. (zelfs in klassiek)

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 15:12
Kan er iemand de Monitor Audio GS 60 vergelijken met de B&W 803D? Of zijn die te verschillend?
De GS 60 kost iets van 1400 euro het stuk terwijl de 803D meer dan het dubbele kost maar hebben de MA speakers over het algemeen niet een beter prijs/kwaliteitsverhouding?
Of moet je om de 803D te evenaren al uitkijken naar de Platinum serie (PL 200 of 300)?

Verwijderd

mjtdevries schreef op woensdag 18 november 2009 @ 09:15:
[...]

Goede laag weergave in je muziek vind ik persoonlijk cruciaal.
Maar dat betekent inderdaad niet dat je speaker het ook perse moet kunnen.

Mijn 803S heeft zijn -3dB punt op 35Hz, maar als gevolg van de akoestiek van de kamer zit ik bij 20Hz op -1dB.
Onder de 150Hz hebben staande golven een gigantische invloed op je laag. Als je speakers in de huiskamer komen te staan kunnen de meeste mensen 'm niet op de beste plek zetten. (in mijn geval bv 150 cm afstand van de muur er achter, terwijl ik zelf op 380cm afstand van de speakers af zit.)

Dicht bij een muur betekent bv dat staande golven op bepaalde frequenties zeer versterkt worden, zodat je dat bonkende geluid krijgt.

Het voordeel van monitor luidsprekers op een stand is dat je veel vrijer bent in je plaatsing van die units.
Terwijl een losse subwoofer vaak veel makkelijker te plaatsen is op een gunstige plek voor de staande golven.

Een monitor zonder sub zou ik persoonlijk niet overwegen omdat je dan wel veel mist in muziek. (zelfs in klassiek)
Blijkbaar zie jij goede laagweergave als lage laagweergave :). En dat bedoel ik niet dus. Het gaat er niet om hoe diep een luidspreker gaat, het gaat erom hoe hij dat doet. Maar misschien begrijp ik je post verkeerd. Ik draai hier altijd muziek zonder subwoofer en mis het totaal niet (Heb Scan-Speak Reference Monitors op een Marantz PM-16, heb ook een gesloten BK sub met 10" XLS woofer). Zelfs als mijn budget groter zou zijn zou ik nog steeds voor monitoren gaan.
SlasZ schreef op woensdag 18 november 2009 @ 10:50:
Kan er iemand de Monitor Audio GS 60 vergelijken met de B&W 803D? Of zijn die te verschillend?
De GS 60 kost iets van 1400 euro het stuk terwijl de 803D meer dan het dubbele kost maar hebben de MA speakers over het algemeen niet een beter prijs/kwaliteitsverhouding?
Of moet je om de 803D te evenaren al uitkijken naar de Platinum serie (PL 200 of 300)?
Als je iets vergelijkbaars zoekt moet je inderdaad aan de Platium serie denken. Of dat net zo goed is weet ik niet, ook niet kwa afwerking. Want dat doe B&W zeer netjes met de 800-serie.

Maar je kan ook altijd kijken naar Audio Physic, Dynaudio, Dali, Elac, Focal. Ook allemaal merken die in de prijsklasse van die CM9 -> 803D vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 11:27 ]

• dtjv
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:49:
Marktaandeel is niet de beslissende factor, zeker niet. Maar het is fijn wanneer ik alle merken heb beluister, ik dan uitkom op B&W, en dat dan ook het meerendeel van de mensen tot dezelfde keuze is gekomen geeft een stukje vertrouwen in de keuze.
En als blijkt dat ik bv. een KEF beter vind klinken ga ik KEF helemaal uitzoeken zoals ik nu met B&W gedaan heb. Al zijn de reacties gemiddeld gezien positiever over B&W dan KEF.
Dus als ik door luisteren een speaker zou kiezen die in alle reviews als slecht word ervaren moet ik toch even achter de oren krabbelen. Vandaar, als ik voor een B&W kies bij het luisteren is het gewoon prettig een conformatie te hebben van het grote publiek. Maar dat valt nog te bezien.
Misschien ga ik aanstaande zaterdag eens bv. in Utrecht luisteren.
Luisteren is heel belangrijk, dat hoor ik iedereen zeggen (zie je wel, ik luister :), en dat zal ik dan ook blijven doen tot ik overtuigd ben, zowel met mijn oor, en daarbij hou ik ook rekening met wat andere audiofielen vinden over mijn keuze. En als één van bijde niet in overeenstemming zijn kijk ik verder.
Ik wilde alleen laten zien wat er in mijn gedachte zoal speeld momenteel met betrekking tot het uiteindelijk maken van een keuze.
Ik snap je punt. Klinkt alsof je er goed en serieus mee bezig bent. En inzicht in selectieprocedures kan anderen ook weer helpen dus sowieso een goed idee om te posten.

We wachten af wat je volgende luistersessies onthullen...

• mjtdevries
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 11:15:
Blijkbaar zie jij goede laagweergave als lage laagweergave :)
Absoluut niet.
Ik bedoel dat je voor een goede weergave van muziek een configuratie nodig hebt die twee dingen kan:
1. geluid correct weergeven.
2. laag kunnen weergeven.

Die monitors voldoen meestal wel aan de eerste eis, maar voldoen niet aan de tweede.
Een zuil die heel laag gaat en dezelfde prijs heeft als een monitor voldoet dan meestal wel aan de tweede eis maar niet aan de eerste.

Er wordt vaak beweerd dat in muziek niet veel laag zit en dat dat alleen voor films nodig is.
Mijn ervaring is echter totaal anders. Ook in bv klassieke muziek zit veel diep laag.
(om nog maar niet te spreken over de huidige popmuziek)

Als je het compromis moet maken tussen de eerste en de tweede eis dan kan ik me voorstellen dat je liever voor correct geluid gaat en dan het gebrek aan laag op de koop neemt, dan andersom.
Maar in dit geval hebben we het al over zuilen die aan beide eisen voldoen, dus dan is dat compromis niet nodig.

Verwijderd

mjtdevries schreef op woensdag 18 november 2009 @ 12:42:
[...]

Absoluut niet.
Ik bedoel dat je voor een goede weergave van muziek een configuratie nodig hebt die twee dingen kan:
1. geluid correct weergeven.
2. laag kunnen weergeven.

Die monitors voldoen meestal wel aan de eerste eis, maar voldoen niet aan de tweede.
Een zuil die heel laag gaat en dezelfde prijs heeft als een monitor voldoet dan meestal wel aan de tweede eis maar niet aan de eerste.

Er wordt vaak beweerd dat in muziek niet veel laag zit en dat dat alleen voor films nodig is.
Mijn ervaring is echter totaal anders. Ook in bv klassieke muziek zit veel diep laag.
(om nog maar niet te spreken over de huidige popmuziek)

Als je het compromis moet maken tussen de eerste en de tweede eis dan kan ik me voorstellen dat je liever voor correct geluid gaat en dan het gebrek aan laag op de koop neemt, dan andersom.
Maar in dit geval hebben we het al over zuilen die aan beide eisen voldoen, dus dan is dat compromis niet nodig.
In de huidige popmuziek zit vooral veel mid-bass. Dat zit rond de 80-150hz, geen enkele monitor heeft daar moeite mee.

Er is nog steeds een compromis: muziek bestaat niet alleen uit laag. Je hebt ook nog het midden gebied en het hoog. Aspecten als ruimtelijkheid en stereobeeld spelen ook een grote rol. En dan ook nog het verhaal van twee weg, 2.5 weg en 3 weg. Alle systemen hebben voor en nadelen, je kan niet simpelweg zeggen dat de zuil luidspreker de ultieme oplossing is in elk prijsgebied. Alleen als je echt de ultieme luidspreker gaat bouwen is een zuil de enige oplossing (puur en alleen omdat je simpelweg een 12"+ woofer nodig hebt). Maar in die categorie valt ook een 803D niet. In de prijscategorie waarin 99,9% van de mensen luidsprekers uitzoekt (van pak 'm beet 100,- t/m 7500,- p/s) is een monitor zeker een goede optie.

Je kan voor een monitor gaan van 2000,- p/s met een betere tweeter en eventueel mid-woofer. Of voor een vloerstaander van 2000,- p/s waarbij een mindere tweeter is gebruikt ivm materiaal kosten behuizing en de kosten van een grotere woofer. Zoals je ziet is die keuze niet zo simpel. Granted, je hebt meer laag maar dan blijft de vraag nog of het beter is. En in het hoog? Een tweeter is ook zeer belangrijk voor het geluid. Wat doe je dan? In dezelfde lijn luidsprekers loopt het waarschijnlijk omhoog kwa kwaliteit (805 -> 804 -> 803), maar dan is er ook nog steeds persoonlijke verkeur en ze klinken toch allemaal weer net wat anders in het mid en hoog. En aangezien mid-range toch echt het belangrijkste is in muziek ligt daar mijn voorkeur ;).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2009 15:30 ]

• creative8500
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-01 16:54

creative8500

freedom.

Ik ben ook om de B&W CM7 uitgekomen, heerlijk geluid komt daaruit. Als je daar die Focal zuilen naast zet hoor je goed dat die echt in de bas verzuipen. Wat digitale kabels betreft denk ik dat de bronnen voor het audio-signaal waarschijnlijk meer jitter veroorzaken dan de kabels zelf, dus daar zou ik me niet druk om maken. Wat dit betreft kan ik bevestigen dat je oog op mooi spul is gevallen.

Wat 6-kanaals versterker betreft heb ik geen ervaring, die zijn in het segment waarin ik mijn versterker zocht onbetaalbaar, dus daar heb ik me voor de veiligheid van mijn bankrekening maar niet in verdiept.

• mjtdevries
Verwijderd schreef op woensdag 18 november 2009 @ 15:21:
[...]
In de huidige popmuziek zit vooral veel mid-bass. Dat zit rond de 80-150hz, geen enkele monitor heeft daar moeite mee.
Speel dezelfde muziek op je monitors met en zonder een goede subwoofer, en je zult een wereld van verschil horen.
Er is nog steeds een compromis: muziek bestaat niet alleen uit laag. Je hebt ook nog het midden gebied en het hoog. Aspecten als ruimtelijkheid en stereobeeld spelen ook een grote rol. En dan ook nog het verhaal van twee weg, 2.5 weg en 3 weg. Alle systemen hebben voor en nadelen, je kan niet simpelweg zeggen dat de zuil luidspreker de ultieme oplossing is in elk prijsgebied.
Dat heb ik dan ook totaal niet gezegd.
Ik heb zelfs aangegeven dat een 805 met een goede sub een betere oplossing kan zijn dan een 803.

• Capiyol
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:22
Interessant topic. Ik ben zelf bezig met het samenstellen van een stereoset, maar herken de overwegingen.

Mijn 2 centen over speaker keuze.

Ik ben begonnen met verschillende speakers vergelijken bij winkels (bv. Hobo) waar ze veel keus hebben. Mijn eerste insteek was ook B&W aangezien iedereen daar inderdaad enthousiast over is en ik het design erg mooi vind.

Echter na 2 luistersessies kwam ik er achter dat ik het geluid van B&W te warm en te 'wollig' vind. Mijn voorkeur blijkt uit te gaan naar meer helder en 'analytisch' geluid.

Omdat er inderdaad een wereld aan keuzes is moet je voor jezelf grenzen gaan trekken, anders is er inderdaad geen beginnen (en geen einde) aan de keuzes in audioland. Mijn grenzen zijn vormgeving en prijs en ben daar dus op gaan beoordelen. Ik heb vervolgens veel sites van merken bezocht om te kijken welke speakers ik mooi vond, en vervolgens gekeken of ik die kon betalen. De laatste kanshebbers waren/zijn Audio Physics (type is me even ontschoten), XTZ 98.22 (moet ik nog beluisteren) en Amphion Ion L.

Ik ben er nu behoorlijk zeker van dat de keuze gaat vallen op Amphion Ion L speakers, precies binnen budget en [mening]prachtig vormgegeven[/mening].

Nu nog hetzelfde traject voor de versterker....

Wat ik dus probeer te zeggen is: Stel je eigen eisenpakket op en streep op die basis weg wat daar niet aan voldoet. Je zult zien dat je op die manier aardig wat bomen kan kappen, en het bos een stuk beter zichtbaar word :D

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:59
De Marantz is straks gekoppeld via zijn L+R Pre-Out aan de CP-500 die een SSP-Throughput kent. Dit is een Cinema Throughput die in staat stelt om een surround receiver door de CP-500 te laten gaan en de eindversterker te benaderen. Het houd dus in dat de SR7500 de aansturing van de 805S en HTM2 doet in surround en de voorkanalen via de CP-500 en CA-2200 de 803D. Klinkt ingewikkeld maar werkt erg top.
Dit is inderdaad een handige feature voor mensen die stereo belangrijk vinden maar ook surround willen. Het heet overal wat anders, bij Arcam is het 'processor mode'. Op oudere Arcam-modellen als de A22 was het een undocumented feature, ik verbaasde de verkoper door het in te schakelen, die had geen idee dat het ding dat kon :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties,

Ik begreep niet alles wat hier werd gezegt over bi-ampen en apparte apparaten speciaal voor fronts. Ik heb nu wat meer gelezen hierover, en begrijp nu wat er gezegt word.
De laatste post is wel iets ingewikkelder.
Begrijp ik hieruit dat je een normale alles in 1 receiver gebruikt. Daarmee de rear en center aandrijf. Dan een soort digitale uitvoer voor de twee front kanalen stuur naar de classe voor en eindversterker?
Klinkt ook niet als een goedkope oplossing, dan heb je drie apparaten nodig. En de receiver doet niet zoveel, alleen 3 kanalen toch? Of bi-amp je dan bv. de center en achter speakers?

Ik begrijp dat ik in feite de volgende opties heb om een toekomstige surround instalatie aan te drijven (even uitgaande van een B&W 803 front speaker paar)

* Een receiver met 7 kanalen, en de fronts bi-ampen
* Een receiver met losse stereo eindversterker (of na-versterking met bv. 550K mono's)
* Een losse pre en eind versterker.
* Een receiver met stereo pre en eind versterker (laatste post)

De eerste twee opties vind ik de makkelijkste optie, maar gevoelsmatig niet een hele nette optie. Is het niet altijd beter om 1 sterk kanaal te hebben dan twee zwakke kanalen? Is het dan geen probleem dat je de center niet kan bi-ampen, is dat echt niet nodig bij B&W's HTM3S of HTM2D?
Een losse pre en eind versterker lijkt mij de mooiste oplossing, maar zeker niet goedkoop. Een rotel set is nog te betalen, maar dat is class-D waar niet iedereen over te spreken is voor zover ik lees.
Een classe is natuurlijk heel mooi, maar dan ben je volgens mij min. 13.000,- kwijt aan alleen de pre en eindversterker, wel heel erg duur. Een classé stereo pre en eind zoals de laatste post is ook niet echt goedkoop, daar heb je toch nog een dure receiver bij nodig.

Iets wat ik niet altijd goed kan terugvinden in hoe/of receivers of pre-versterkers met eventueel toekomstige systemen kunnen werken. Bv. HDMI 2 of zoiets, nieuwe audio streams. Klopt het dat sommige een soort uitneembare modules/kaarten hebben waarmee je ze later kan upgraden moch dat nodig zijn. Bij classé las ik zoiets in de SSP-800, maar was erg onduidelijk. Een dure alles-in-1 receiver is een betere oplossing wanneer deze te upgraden is.

Ik heb dit weekend niet geluisterd naar zuilen. Snijders doe ik denk ik vrijdag aan, dan maak ik een afspraak om o.a. Physic en monitor audio te vergelijken met de B&W's. Audio Gallery had niet zo veel in huis, en verwees mij door naar Hobo en Snijders. Ook Multifoon werd genoemd, maar op de site zie ik geen enkel bekend merk terug, ik vraag mij af of ze wel wat hebben voor mij, misschien hebben ze geen surround?

• PHiXioN
Multifoon heeft wel surround, maar dat wil je daar niet kopen. Enorm dure winkel. Toen ik er een paar jaar geleden was hadden ze wel de wat hogere segment receivers staan, maar wel voor een hogere prijs dan dat je ze bij andere zaken tegenkomt. Ze hebben wel veel mooie luidsprekers staan die je elders niet snel zal aantreffen. Die zou je daar kunnen beluisteren, wellicht loop je wat moois tegen het lijf. Minder bekend wil niet zeggen minder goed.

• mjtdevries
Verwijderd schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:08:
Ik begrijp dat ik in feite de volgende opties heb om een toekomstige surround instalatie aan te drijven (even uitgaande van een B&W 803 front speaker paar)

* Een receiver met losse stereo eindversterker (of na-versterking met bv. 550K mono's)

De eerste twee opties vind ik de makkelijkste optie, maar gevoelsmatig niet een hele nette optie. Is het niet altijd beter om 1 sterk kanaal te hebben dan twee zwakke kanalen? Is het dan geen probleem dat je de center niet kan bi-ampen, is dat echt niet nodig bij B&W's HTM3S of HTM2D?
Wat je voornamelijk bereikt met bi-ampen dat je midden/hoog niet verziekt kan worden doordat je versterker het laag niet optimaal kan controleren. Maar mijn doel is juist dat laag wel optimaal te controleren, dus daar hielp bi-ampen op de surround versterker me niet mee.
En als je een "1 sterk kanaal" hebt die dat laag wel volledig onder controle kan houden, dan kan ie dat midden/hoog er ook wel bij nemen is mijn ervaring. Dus ik ben het wat dat betreft met je eens.

De meeste centers gaan niet erg laag, dus die zijn wat makkelijker aan te sturen. Ik denk dat ze daarom geen bi-amp optie er voor aanbieden.
Een losse pre en eind versterker lijkt mij de mooiste oplossing, maar zeker niet goedkoop. Een rotel set is nog te betalen, maar dat is class-D waar niet iedereen over te spreken is voor zover ik lees.
Hoe wordt de opstelling? Als je een beetje netjes voor je speakers en tv kunt zitten heb je met een 803S naar mijn mening geen center nodig. Maakt de situatie een stuk makkelijker :)

Die 7 kanaals Rotel is inderdaad een klasse D, maar de 5 kanaals, met 7 kanaals voorversterker (RSX-1550) is een klasse A/B. Dus als je toch een aparte eindversterker zou willen hebben en geen klasse D wil hebben is dat een goede optie. Vandaar dat ik die ook heb ;)

Overigens heb ik laatst de RB-1562 gehoord. (klasse D eindversterker van 2x100W) en die klonk heel goed voor zijn geld.
Het zou me niet verbazen dat veel audiofielen een klasse D bij voorbaat al afschrijven vanwege de techniek die gebruikt wordt, en niet zozeer door de prestaties. Helaas zit ik nu al een paar maand op Rotel te wachten tot ze een RB-1572 als demo leveren, zodat ik die kan vergelijken met de RB-1582.
(nou zijn dit wel klasse D versterkers met die ICE unit, dus dat kan ook schelen)

• dtjv
Dank voor de reacties,

Ik begreep niet alles wat hier werd gezegt over bi-ampen en apparte apparaten speciaal voor fronts. Ik heb nu wat meer gelezen hierover, en begrijp nu wat er gezegt word.
De laatste post is wel iets ingewikkelder.
Begrijp ik hieruit dat je een normale alles in 1 receiver gebruikt. Daarmee de rear en center aandrijf. Dan een soort digitale uitvoer voor de twee front kanalen stuur naar de classe voor en eindversterker?
Klinkt ook niet als een goedkope oplossing, dan heb je drie apparaten nodig. En de receiver doet niet zoveel, alleen 3 kanalen toch? Of bi-amp je dan bv. de center en achter speakers?
Klopt zo ongeveer, alleen ga je niet digitaal, maar analoog uit de receiver naar de stereo versterker. Je kunt de frontspeakers en de stereo versterker (of voor- en eindversterker) dan zien als een stereoset op zich, waar een surroundset zit "ingeplugd".

Een classe is natuurlijk heel mooi, maar dan ben je volgens mij min. 13.000,- kwijt aan alleen de pre en eindversterker, wel heel erg duur. Een classé stereo pre en eind zoals de laatste post is ook niet echt goedkoop, daar heb je toch nog een dure receiver bij nodig.
De genoemde opties kloppen inderdaad. Waarbij in de derde optie (losse pre en eindversterker) de pre dan wel een surround-pre moet zijn, maar volgens mij had je dat wel door.

Ik snap niet precies wat je bedoelt met "1 sterk kanaal" en "twee zwakke kanalen", maar er zit wel iets in wat je hier zegt - namelijk dat je voor surround het liefst je center zo gelijkwaardig mogelijk aan je fronts wil hebben. Dat betekent dus zowel in versterking als in luidspreker. Als je dus bijvoorbeeld voor de 803D zou willen gaan, zou ik zeker aanraden om daar ooit de HTM2D bij te nemen, en niet de 3S - dat verschil is aanzienlijk. Hetzelfde geldt in mindere mate voor versterking: als je de 803D's aan het bi-ampen bent, dan wil je dat het liefst ook doen met de center. Er zijn in principe wel receivers te koop met genoeg luidsprekeraansluitingen om dat mogelijk te maken. Ik heb even gekeken in de handleiding van de Denon AVC-A1HD, en moet zeggen dat ik niet helemaal zeker weet of het met deze kan (met z'n voorganger, de AVC-A1XVA, kon het zeker wel). Hij is in ieder geval 9-kanaals, dus wat dat betreft zou het moeten "passen". Met de AVP-A1HD kan het sowieso, daarbij kun je alle uitgangen (12 in totaal) vrij toewijzen, maar goed, dat is een processor, en dan heb je nog eindversterkers nodig. Als je die combineert met de tienkanaals POA-A1HD eindversterker kun je bijvoorbeeld een 5.1 systeem maken waarbij je alle speakers bi-ampt (en reken maar dat dat gaat als de brandweer... :) ), of een 7.1 systeem waarbij je de fronts en center bi-ampt. Dat voldoet aan al je wensen, maar er zit weer een flink prijskaartje aan - alhoewel niet zo enorm als wanneer je de Classé-route zou gaan.

Nog een ding over je derde optie - om de kosten te drukken (of de kwaliteit te verhogen...) kun je, zoals ik eerder al postte, de eindversterker in eerste instantie een stereo-eindversterker (of twee mono's) laten zijn. Als je dan later je luidsprekers gaat uitbreiden met center- en achterluidsprekers moet je er wel extra eindversterkers bijkopen, maar dat is dan van later zorg.
Iets wat ik niet altijd goed kan terugvinden in hoe/of receivers of pre-versterkers met eventueel toekomstige systemen kunnen werken. Bv. HDMI 2 of zoiets, nieuwe audio streams. Klopt het dat sommige een soort uitneembare modules/kaarten hebben waarmee je ze later kan upgraden moch dat nodig zijn. Bij classé las ik zoiets in de SSP-800, maar was erg onduidelijk. Een dure alles-in-1 receiver is een betere oplossing wanneer deze te upgraden is.
Upgraden is altijd lastig. Bij processoren op dit niveau kan het vaak wel, maar of dat ook met zoiets ingrijpends als een compleet nieuwe set HDMI-inputs kan waag ik te betwijfelen. Ik ken ze in ieder geval niet. Zelfs de Meridian 800 processor, een van de mooiste die ik ken, en een met uitgebreide modificatie-opties, heeft geen mogelijkheid om nieuwere HDMI toe te voegen.

Dit is dus wel een reden om je voor-en eindversterkers te scheiden: dan hoef je bij een formaat-upgrade niet ook je mooie, goed functionerende en vooral dure eindversterkers weg te doen, maar alleen een nieuwe processor te kopen.

Ook kun je het in zo'n geval vaak nog wel een tijd uitzingen door analoge meerkanaals inputs te gebruiken. Ik heb zelf bijvoorbeeld een processor uit het pre-HDMI-tijdperk, en als ik een keer aan een BluRay speler ga moet ik er gewoon op letten dat die analoog meerkanaals uit heeft. Het is misschien niet ideaal, maar het functioneert wel. Natuurlijk komt er een moment dat 'ie echt vervangen moet worden, maar dat stel ik zo lang mogelijk uit...
Ik heb dit weekend niet geluisterd naar zuilen. Snijders doe ik denk ik vrijdag aan, dan maak ik een afspraak om o.a. Physic en monitor audio te vergelijken met de B&W's. Audio Gallery had niet zo veel in huis, en verwees mij door naar Hobo en Snijders. Ook Multifoon werd genoemd, maar op de site zie ik geen enkel bekend merk terug, ik vraag mij af of ze wel wat hebben voor mij, misschien hebben ze geen surround?
PHiXioN schreef op zondag 22 november 2009 @ 23:28:
Multifoon heeft wel surround, maar dat wil je daar niet kopen. Enorm dure winkel. Toen ik er een paar jaar geleden was hadden ze wel de wat hogere segment receivers staan, maar wel voor een hogere prijs dan dat je ze bij andere zaken tegenkomt. Ze hebben wel veel mooie luidsprekers staan die je elders niet snel zal aantreffen. Die zou je daar kunnen beluisteren, wellicht loop je wat moois tegen het lijf. Minder bekend wil niet zeggen minder goed.
Volgens mij is Multifoon niet echt duurder dan andere winkels. Ze hebben wel dure spullen, maar da's natuurlijk iets anders. Of ze veel aan surround doen weet ik niet. Ik had hen ook alleen maar genoemd omdat ik ze een goede zaak vind, en omdat ik zag dat TS in Rotterdam woonde. Maar voor waar TS naar op zoek is, zijn ze misschien minder geschikt. (Alhoewel je nooit weet hoe een koe een haas vangt - zal je zien dat je uiteindelijk met een "ouderwets" stereo-setje van een fabelachtig niveau naar huis gaat, :D ).

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02-2025
Dat je geen bekend merk ziet terugkomen zegt helemaal niets over de kwaliteit van de speakers natuurlijk he. Eerder iets over de exclusiviteit. Houdt dat in de gaten! Ik zie je dit nl. meerdere keren zeggen. In overdreven vorm: 'De meerderheid gaat voor B&W en dus is het goed!'.

De reden dat je zoveel over B&W hoort is dat ze het commercieel gewoon goed voor elkaar hebben en bij de landelijke grotere ketens die bekend staan als audio-specialist (zoals Hobo Hife) hun spullen aanprijzen.

Ik wil je echter toch ook aanraden om naar de minder bekende hifi specialisten te gaan. Dit zijn imo meestal de toch gespecialiseerdere bedrijven die zich minder hoeven te houden aan een landelijke strategie van het kantoor en daardoor toch wel onafhankelijker zijn. Zij moeten doen aan veel klantenbinding om bestaansrecht te hebben.

Wat achtergrond info:
Ik wil uiteindelijk naar eenzelfde kwaliteit set als jij toe, maar heb er niet de onbeperkte middelen voor zoals jij die hebt. Ik heb daarom gekozen voor een gefaseerdere aanpak. Dit behoort ook tot de mogelijkheden natuurlijk.

Ik heb hierover een tijd geleden een soortgelijk verhaal neergezet: klik! Met op de laatste pagina nog een link met wat plaatjes van wat ik uiteindelijk heb gekocht.

Overigens ben ik nu momenteel even in dubio. Ik vind het beeld dat op dit moment wordt neergezet door mijn speakers al zo ruimtelijk dat ik twijfel of nog 3 speakers niet wat overkill is voor mijn ruimte. Voor mijn ervaring is dit stereodeel al enorm 'dolby-surround'. ;) En dan al helemaal geen sub die ik nodig heb, want het laag is zeer sterk, gecontroleerd en laag uit deze speakers (PMC Fb1i)! (hebben btw ook een dolby setup)

Verwijderd

dtjv schreef op maandag 23 november 2009 @ 11:16:
[...]
Upgraden is altijd lastig. Bij processoren op dit niveau kan het vaak wel, maar of dat ook met zoiets ingrijpends als een compleet nieuwe set HDMI-inputs kan waag ik te betwijfelen. Ik ken ze in ieder geval niet. Zelfs de Meridian 800 processor, een van de mooiste die ik ken, en een met uitgebreide modificatie-opties, heeft geen mogelijkheid om nieuwere HDMI toe te voegen.
Voor zover ik weet kan je met Theta Digital wel gemakkelijk opbouwen en upgraden. Dan moet je denken aan een Casablanca III basis module, 6-Shooter (6 kanaals pre-amp), eventueel een videoswitcher en een paar D/A convertors. Je hebt dan nog wel een eindbak nodig, zoals een Dreadnaught II module met ruimte voor 5 modules (ik zou in geval van bi-amping voor 5x stereomodules gaan). Het is welliswaar 5 kanaals, maar dat is in heel veel gevallen meer dan genoeg.
Helaas is een Theta Digital systeem niet bepaald goedkoop (http://www.moremusic.nl/prijslijsten/theta_casagen.pdf en http://www.moremusic.nl/p...theta_eindversterkers.pdf).

• mjtdevries
leeke1984 schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:04:
De reden dat je zoveel over B&W hoort is dat ze het commercieel gewoon goed voor elkaar hebben en bij de landelijke grotere ketens die bekend staan als audio-specialist (zoals Hobo Hife) hun spullen aanprijzen.
Ik ben het met je eens dat je niet B&W moet kiezen alleen omdat je het zoveel in de winkels ziet. Maar met jouw doe je ze toch wel flink tekort.

B&W zie je ten eerste zoveel omdat ze gewoon uitstekend spul leveren.
Grote opname studios kopen geen B&W omdat ze hun spullen zo leuk aanprijzen. (Abbey road, Skywalker Sound etc)

Mijn manager is een gigantische audiofiel, die speciaal een kelder heeft gebouwd om daar muziek en film te luisteren. Geen B&W spul, maar een 7.1 opstelling van Quad Elektrostaten.
Desondanks neemt hij een Hifi winkel die geen B&W 800 serie in het assortiment heeft niet serieus.

Bose en B&O prijzen hun spullen ook goed aan bij grote ketens zoals Hobo Hifi. Maar je ziet toch niemand hier Bose en B&O adviseren.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Ja maar ho. De 800 series (voornamelijk tot aan 802) zijn dan ook erg goed, alhoewel de totale 800-lijn aangedreven moet worden met enorme amps zoals Bryston. 803 vind ik zelf minder, die mid hoorde ik echt "rinkelen". Ze hebben imo de mid ook veels te groot gemaakt, maar dat terzijde.

Kom je echter bij de wat goedkopere hoek van B&W dan krijg je al snel dit soort ravage.

B&W staat dan ook erg bekend om hun "volle" sound die de meeste mensen aanspreekt. Dit is een typische hobbel rond de 100~200 Hz in de respons.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:25
(jarig!)

Mogelijkheden tot upgraden zijn niet af amper aanwezig. En als het kan is het bizar prijzig. Zo heeft Denon de laatste jaren twee upgradekaarten/video boards gehad voor extra video capaciteiten (aansluitingen en upscaling). Onkyo heeft ook een prachtige hi-end receiver gehad, de TX-NR5000E, met allemaal insteekkaarten. Maar daar zijn nooit nuttige upgrades voor uitgebracht. Je moet er gewoon vanuit gaan dat je niet kunt upgraden, de fabrikant heeft ook liever dat je een compleet nieuw apparaat koopt, hebben ze meer aan.
Van de esoterische* merken hoef je dit ook niet te verwachten, en als het kan betaal je er absurd veel voor.

* Merken waarbij je absurd veel geld moet neerleggen zoals 10K voor een DVD speler of 8K voor een surround voorversterker

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Abbadon
(jarig!)
Seers schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:33:

B&W staat dan ook erg bekend om hun "volle" sound die de meeste mensen aanspreekt. Dit is een typische hobbel rond de 100~200 Hz in de respons.
Dat is dan ook de succesfactor, samen met de vormgeving. Veel mensen vinden B&W speakers erg fijn klinken, of ze nu wel of niet slecht presteren op de meetbank is voor het gros niet relevant. Zelf ben ik overigens ook een van die vele mensen; ik vind B&W's aangenaam klinken en raak er niet door vermoeid :)

• leeke1984
mjtdevries schreef op maandag 23 november 2009 @ 18:27:
[...]

Ik ben het met je eens dat je niet B&W moet kiezen alleen omdat je het zoveel in de winkels ziet. Maar met jouw doe je ze toch wel flink tekort.
Ow sorry, dit was niet mijn intentie, het was meer mijn intentie de TS zijn visie te verbreden en hem daarop te wijzen. Het is toch jammer als je zoveel geld uitgeeft en dat je vervolgens ergens anders langskomt en tegen jezelf moet zeggen: Jammer dat ik me alleen heb gericht op B&W... (bij wijze van spreken)

Hiermee doe ik niets af aan de kwaliteit van de speakers!!

• Gideon
  • Laatst online: 04-02 22:36
Abbadon schreef op maandag 23 november 2009 @ 19:47:
Dat is dan ook de succesfactor, samen met de vormgeving.
Nou ja, ik zal dan wel een aparte smaak hebben ofzo, maar over het algemeen vind ik de speakers van B&W nou niet bepaald mooi vormgegeven. Met name de 800-serie vind ik nogal dominant overkomen (niet handig voor inpassing in een bestaand interieur). Maar goed, dat vind ik :)

Ruim een jaar terug ook met ongeveer dezelfde vraag als de TS gezeten, maar dan t.a.v. hardcore stereo (luister hoofdzakelijk jazz en klassiek). Heb toen een buizenbak aangeschaft (Primaluna Prologue 2) en niet veel later een paar speakers die ik voorlopig niet meer weg doe (Amphion Argon2). Puur afgaand op de specs zijn de speakers met 86 dB/W/m niet de eerste keus geweest voor de versterker (hoewel dat achteraf ontzettend meeviel). Maar ze geven voor wat ze waard zijn een buitengewoon helder en transparant geluid. Tesamen met de strakke vormgeving, die i.t.t. B&W een stuk meer ingetogen is, en de hoge prijs/kwaliteitsverhouding was het voor mij reden geweest om ze aan te schaffen.

Een bijkomend 'voordeel' van de versterker is dat je met wisseling van buizen het geluidskarakter volledig naar je eigen hand kunt zetten. Met name het transparante karakter van de speakers geven de mogelijkheid om een groot bereik uit te proberen (van warm en wollig tot 'straight into your face').

Maar goed, zoals hiervoor al gezegd is, laat je niet leiden door merk(on)bekendheid. Er zijn zoveel andere merken die minstens zoveel geluidskwaliteit leveren als B&W, al dan niet met een ander karakter. Je zou als alternatief op winkelbezoekjes eens wat kunnen rondsnuffelen op audio-fora. Vaak worden er onderling luisterbezoekjes afgelegd waarbij je uitgebreid kunt luisteren en kijken naar diverse oplossingen, zowel op stereo als op HT-gebied. Met een biertje erbij is het in ieder geval altijd gezellig :)

• Abbadon
(jarig!)
Gideon schreef op maandag 23 november 2009 @ 21:34:
[...]

Nou ja, ik zal dan wel een aparte smaak hebben ofzo, maar over het algemeen vind ik de speakers van B&W nou niet bepaald mooi vormgegeven. Met name de 800-serie vind ik nogal dominant overkomen (niet handig voor inpassing in een bestaand interieur). Maar goed, dat vind ik :)
Wat ik bedoelde is dat het uiterlijk van de gangbare en veelverkochte series (de 800 serie is niet gangbaar i.v.m. de prijs) voor veel mensen geen bezwaar is om ze in huis te nemen. Ik kan moeilijk beweren dat ze wonderschoon zijn want dat slaat nergens op :P

• dtjv
Verwijderd schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:45:
[...]

Voor zover ik weet kan je met Theta Digital wel gemakkelijk opbouwen en upgraden. Dan moet je denken aan een Casablanca III basis module, 6-Shooter (6 kanaals pre-amp), eventueel een videoswitcher en een paar D/A convertors. Je hebt dan nog wel een eindbak nodig, zoals een Dreadnaught II module met ruimte voor 5 modules (ik zou in geval van bi-amping voor 5x stereomodules gaan). Het is welliswaar 5 kanaals, maar dat is in heel veel gevallen meer dan genoeg.
Helaas is een Theta Digital systeem niet bepaald goedkoop (http://www.moremusic.nl/prijslijsten/theta_casagen.pdf en http://www.moremusic.nl/p...theta_eindversterkers.pdf).
Ik had niet aan Theta gedacht, maar heb even gekeken, en ook daar is het (vooralsnog) niet mogelijk om HDMI-switching en -scaling toe te voegen. Nog afgezien van de prijs inderdaad.

Volgens mij is het probleem dat het ontzettend lastig is om met toekomstige formaten rekening te houden. Bovengenoemde Theta is in zoverre te upgraden, dat je niet alle insteekkaarten in een keer hoeft te kopen, en zelf je eigen combinatie samen kan stellen. Hetzelfde gold voor de in mijn ogen nog steeds onovertroffen TAG McLaren AV192R. Je kon allerlei opties (multikanaals analoog in, DVI-switcher, scaler, gebalanceerde outputs, radio, etc.) wel of niet meteen aanschaffen, en anders later alsnog kopen. Maar die DVI was 1.0, en niet te "vervangen" door HDMI. Het is op zich wel mogelijk om een apparaat te bouwen dat dat kan, maar ik denk dat het te duur is om er de moeite in te steken. Bovendien, als je mensen dan zo gek krijgt om na een paar jaar een compleet nieuw apparaat te kopen...

Verwijderd

dtjv schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 11:09:
[...]

Ik had niet aan Theta gedacht, maar heb even gekeken, en ook daar is het (vooralsnog) niet mogelijk om HDMI-switching en -scaling toe te voegen. Nog afgezien van de prijs inderdaad.

Volgens mij is het probleem dat het ontzettend lastig is om met toekomstige formaten rekening te houden. Bovengenoemde Theta is in zoverre te upgraden, dat je niet alle insteekkaarten in een keer hoeft te kopen, en zelf je eigen combinatie samen kan stellen. Hetzelfde gold voor de in mijn ogen nog steeds onovertroffen TAG McLaren AV192R. Je kon allerlei opties (multikanaals analoog in, DVI-switcher, scaler, gebalanceerde outputs, radio, etc.) wel of niet meteen aanschaffen, en anders later alsnog kopen. Maar die DVI was 1.0, en niet te "vervangen" door HDMI. Het is op zich wel mogelijk om een apparaat te bouwen dat dat kan, maar ik denk dat het te duur is om er de moeite in te steken. Bovendien, als je mensen dan zo gek krijgt om na een paar jaar een compleet nieuw apparaat te kopen...
Ik heb op de website van theta gekeken. Het lijkt erop dat er binnenkort een kaart komt met HDMI aansluitingen. Het is dus even wachten wat je daarmee kan.
Voor mij is Theta ook geen optie (hell... ik moet eerst een andere baan vinden of vechten voor behoud van mijn huidige baan, voordat ik ueberhaupt iets ga kopen).

Persoonlijk vind ik iedere keer upgraden naar de nieuwste formats eigenlijk overdreven: het is al lastig genoeg om 5.1 goed op te stellen. 7.2 is zo-goed-als niet mogelijk in gewone huiskamers. Dan spreken we niet eens over 10.4 (oid) opstelling (hoe kom je in je stoel langs al die speakers?!). Ik heb een ouwetje (Denon AVC-A11SR) dat 7.1 kanaals kan aansturen, maar ik ga echt geen 7 speakers met een sub plaatsen. De kamer is nu redelijk 'vol' met 5 speakers en een REL sub. Het is voor mij al compromissen sluiten met het plaatsen van de surrounds en bij mij ligt de nadruk nu op stereo.
Verder heb ik tot nu toe geen commentaar gekregen van de vrouwen (even afkloppen) over mijn opstelling, puur omdat ik in de andere poot van de woonkamer een knus zithoekje met eethoek erbij heb staan 8) Sja... je moet toch wel wat O-)

• dtjv
Ah, ja, ik zie de upgrade nu ook. Nou TS, je weet wat je moet doen als je goede upgrademogelijkheden wilt: ga voor een Theta Casablanca van 8750 euro basisuitvoering, met daarnaast nog de uitbreidingskaarten die je hebben wilt, :).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties...

Ik ben gisteren wezen luisteren bij Snijders. En dat was best intressant.
Ik heb eerst geluisterd naar een stereo 803D set met de Denon AVC-A1HDA.
Deze waren niet ge bi-wired. Ik vond het heel goed klinken. Zeker geen tekort aan hoog, en laag was ook goed aanwezig. Minder als bij de Focals, maar toch, prima in orde.
Wat ik erg opmerkte was het ruimtelijke geluid. En het geluid luisterd zo prettig dat je echt niet in de gate heb hoe luid deze eigelijk staan, tot je iets tegen elkaar wilt zeggen.
Ik heb daarna ook op dezelfde receiver twee audio physic's beluisterd die iets goedkoper waren, maar wel vergelijkbaar. Deze leken wat harder te klinken, en het midden-hoog klinkt iets wat.. ja.. ruwer, scheeuweriger dan de 803D's. Dit klinkt erger dan het is hoor, het zijn echt prima luidsprekers, heel persoonlijk.
Maar het uiterlijk van de 803D's vind ik gewoon veel mooier, van mij mogen ze gezien worden.

Ik heb ook nog even een goede stereo versterker gehoord op de 803D's om het verschil te horen met de receiver. Maar deze was wat luider, en ik kon niet goed een vergelijking maken.

We hebben ook besproken wat de verschillende opties zouden zijn bij een eventuele 803D surround set.
De kueze voor een receiver met een stereo voor en eind was niet handig. Ik dacht dat ook bij surround de stereo pre en end werden gebruikt, maar dat is dus niet zo. Dus alleen wanneer je echt stereo luister kun je die gebruiken. En dat is voor mij niet nodig.
Een losse stereo eindversterker vond hij onzin, het verschil zou nihiel zijn, en de processor is veel belangrijker (de DAC dus). En bij surround gebruik je nog steeds een receiver DAC.
Vreemd vind ik wel dat er geen digitale uitgang op een receiver zit voor een pre en eind stereo systeem.

Een losse pre en eind surround systeem zou erg duur worden, een Denon combi kost al 16.000,- en dat is wel erg overdreven. Ik vroeg ook nog naar de Classé. Hij vertelde dat ze daar een haat/liefde verhouding mee hadden, "het is een heel mooi product, maar het is het net niet".
Daarbij is het spul in Nederland erg duur. Dan zou je toch uit moeten wijken naar de UK. Een SSP800 en een CA5200 samen zouden dan ongeveer met korting uitkomen op 13.000,- a 14.000,- euro. Dan zou dat een betere oplossing zijn dan de Denon pre en end. Maar nog steeds erg prijzig.

De Denon was nog niet ge bi-amped, en hij wil mij de volgende keer wel het verschil laten horen, dus het kon nog beter dan we nu hadden geluisterd. Hij had dat niet aangesloten aangezien de Audio physic die optie niet had.

De sub was hij erg duidelijk over. "als een REL zo goed zou zijn zou je toch niet uren met dat ding moeten schuiven voordat hij goed klinkt, dan zijn ze toch gewoon niet goed".
"je moet zoveel mogelijk bij hetzelfde merk blijven. Je neemt toch ook geen andere rear of center speakers, waarom dan wel je sub".
Ik weet eerlijk gezegt nog niet zo goed of die stelling helemaal opgaat. Een sub bevind zich toch in een andere requentie range. Wel zij hij dat de REL's de kroon spannen met vertraging tussen signaal en het omzetten naar geluidsdruk. Veel receivers schijnen dat te kunnen compenseren door alle andere kanalen te vertragen, dat wel.
Echter, het beeld word bij mij niet gesync met geluid, beeld zal niet vertraagd worden voor het geluid. Dus of dat zo'n slim idee zou zijn?
(reden, het hele HDMI verhaal met 2560*1600 resolutie, dat kan dus niet met de nieuwe ATI videokaarten, dus geluid zal altijd gescheiden blijven met beeld.)
Maar of B&W subs nu ook zo goed zijn als hun zuilen, geen idee. Misschien dat andere merken toch meer impact hebben met home cinema systemen. Subs vind ik nu niet passen in het neutrale beeld waar B&W naar streef gevoelsmatig.

Verder vertelde hij mij dat ze binnenkort een nieuwe arcam receiver binnen krijgen waar hij hoge verwachtingen van heeft, en ik zal dan denk ik nog eens langskomen om die te overwegen.

Ik had ter informatie wat prijzen opgevraagd over shops in de UK. De 803D speakers zijn bij de officiele Classé dealers niet goedkoper dan hier in Nederland bij Stassen. Alleen de versterkers/receivers lijken wel wat goedkoper te zijn. En voor Classé moet je er zeker naartoe.

Ik kreeg echter vele berichten terug dat de vooraad bijna op was, en dat ik snel moest beslissen. Vooral het bericht dat de center speaker er alleen nog maar in twee kleuren beschikbaar waren bij B&W was verrassend.
Één winkel zij zelfs dat dit de resjes zijn van de B&W 800 serie, en dat deze binnenkort worden vervangen. Vandaar dat er zo weinig voorraad is. De nieuwe zouden verwacht worden volgend jaar maart/april.
Bij Snijders vroeg ik daar ook naar, en ze hadden een vermoeden dat deze misschien zou worden vervangen aangezien dat elke 5 a 6 jaar gebeurd, en dat is nu zover. Maar hij had aan hun B&W leverancier gevraagd of dat zo was, en zijn antwoord was "NEE, gezien de slechte tijden is het financieel niet verandwoord nu een nieuwe 800 serie te introduceren". En de 800 serie zou gewoon leverbaar zijn.
Erg verschillende verhalen. Maar toch, als er een week na mijn aankoop een nieuwe lijn geintroduceerd zou worden is dat niet zo leuk. De nieuwe zijn zal na verwachting iets duurder worden, maar wel beter. Misschien is het slim dit nog even af te wachten.

Ondertussen kan ik nog wel een keer gaan luisteren naar de nieuwe Arcam met een surround setup. En eventueel nog naar multifoon voor nog ee aantal andere merken te beluisteren. Maar voor nu gaat mijn smaak toch uit naar de 803D.

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:53:
De sub was hij erg duidelijk over. "als een REL zo goed zou zijn zou je toch niet uren met dat ding moeten schuiven voordat hij goed klinkt, dan zijn ze toch gewoon niet goed".
"je moet zoveel mogelijk bij hetzelfde merk blijven. Je neemt toch ook geen andere rear of center speakers, waarom dan wel je sub".
Ik weet eerlijk gezegt nog niet zo goed of die stelling helemaal opgaat. Een sub bevind zich toch in een andere requentie range. Wel zij hij dat de REL's de kroon spannen met vertraging tussen signaal en het omzetten naar geluidsdruk. Veel receivers schijnen dat te kunnen compenseren door alle andere kanalen te vertragen, dat wel.
LOL! Zeker bij horrorkamers van 5x5 meter is het gewoon - onafhankelijk welke sub je hebt - schuiven en spelen. Daar komen DSP's wel handig om de hoek kijken trouwens. Wat dat betreft is een Velodyne uit de DD-series "een goede sub" (ze zijn ook nog eens écht heel goed, de DD-18 klinkt loeistrak).

Echter is je kamer, voor je speakers maar zeker voor je subwoofer heel erg bepalend voor de kwaliteit. Verder is een combinatie van dingen die totaal iets anders doen helemaal niet raar. De tweeter in die B&W is ook van een ander merk als de woofer. Het is een totaal ander ding. Andere rear en center speakers zijn kritischer, alhoewel de plaatsing nog een berg verandert - omdat die over hetzelfde soort geluid moeten gaan (een vliegtuig gaat van linksachter naar rechtsvoor via je center) maar een subwoofer valt hier echt buiten.

• PHiXioN
Altijd kritisch zijn bij de toelichting van verkopers. Al kunnen ze je veel helpen bij het vinden van de juiste combinatie gaat het om jouw oren. Verder zijn verkopers niet onafhankelijk. Ook binnen het eigen assortiment hebben ze op het ene merk een hogere marge dan bij het andere. Dan is het zomaar mogelijk dat ze je richting een hoge marge, in plaats van de meest optimale set-up sturen.

Verwijderd

Al meer dan naar Focal en B&W geluistered?

En sub plaatsing is enorm belangrijk. Tevens is het zeker niet nodig om een sub te nemen van hetzelfde merk als je luidsprekers.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2009 21:13 ]

• mjtdevries
Een vraagje voordat ik op wat andere dingen reageer.
Wat is je budget eigenlijk? Want het schiet astronomisch omhoog heb ik de indruk.

En een advies dat je krijgt voor versterkers in een budget van 3000 euro, hoeft niet op te gaan voor een versterker van 10000 euro.
Een losse stereo eindversterker vond hij onzin, het verschil zou nihiel zijn, en de processor is veel belangrijker (de DAC dus). En bij surround gebruik je nog steeds een receiver DAC.
Vreemd vind ik wel dat er geen digitale uitgang op een receiver zit voor een pre en eind stereo systeem.
DACs zijn inderdaad belangrijk. Maar op een gegeven moment heb je gewoon het punt bereikt waarop dat prima in orde is en je daar weinig op kunt winnen.
De DACs in de AVC-A1 zijn bv identiek aan de DACs in de 4810. Dus als dat het belangrijkste is volgens die verkoper, dan had ie je wel de veel goedkopere 4810 mogen aanraden.

Denon heeft inderdaad weinig voor-eind versterker surround opties. Alleen maar bij hun topmodel.
Hier blijkt dan echt een staaltje onkunde van de verkoper.
Het tweede argument is natuurlijk al niet sterk, maar het eerste argument is volstrekte onzin.

De reden dat je met een sub moet schuiven is omdat een sub werkt in het gebied waar staande golven de boel volledig verzieken doordat ze bepaalde tonen vreselijke versterken of verzwakken.
Dat heeft niets met het merk van de sub te maken maar is gewoon een stukje akoestiek.

Als iemand dat niet begrijpt, dan heeft hij ook nooit een sub goed vergeleken met een andere sub, maar heeft ie altijd naar het verschil in lokatie geluisterd ipv het verschil in kwaliteit van de sub.

Daarmee wil ik niet zeggen dat Rel geweldig is of dat je de B&W 800 sub niet moet gebruiken.
Ik heb nog geen subs in deze prijsklasse gehoord, dus ik kan je geen merk aanraden.
Maar als je gaat vergelijken, pas dan ontzettend op met die staande golven. Een sub 60cm verplaatsen kan een gigantisch effect hebben. En als je subs uit deze categorie naast elkaar zet dan heb je die afstand zo te pakken. Zet ze bij een vergelijking dus op dezelfde plek neer, of verwissel ze van plek halverwege de sessie of zo...
Wel zij hij dat de REL's de kroon spannen met vertraging tussen signaal en het omzetten naar geluidsdruk. Veel receivers schijnen dat te kunnen compenseren door alle andere kanalen te vertragen, dat wel.
Echter, het beeld word bij mij niet gesync met geluid, beeld zal niet vertraagd worden voor het geluid. Dus of dat zo'n slim idee zou zijn?
(reden, het hele HDMI verhaal met 2560*1600 resolutie, dat kan dus niet met de nieuwe ATI videokaarten, dus geluid zal altijd gescheiden blijven met beeld.)
Welke 2560*1600 resolutie?
Bluray heeft 1920*1080, dus met 2560*1600 heb je niets te maken.
Bluray HD resolutie met DTS-HD kan gewoon met de nieuwe ATI videokaarten.

• StanTheMan
hij heeft een dell 30 inch monitor met die resolutie..
En snijders verkoopt waarschijnlijk geen REL, en dan is het makkelijker om dat merk als inferieur af te schilderen om zo toch maar wel een sub te verkopen aan iemand die blijkbaar geen echte budgetlimieten heeft en dus een fantastische klant voor z'n bonus is....

[ Voor 11% gewijzigd door StanTheMan op 29-11-2009 11:29 ]

Verwijderd

Ik moet nog een B&W sub tegen komen die beter presteert dan een Rel B1 of Stentor. Wat betreft het uiterlijk van de luidsprekers: Focal heeft een 30e verjaardag feestje en heeft een aantal modellen in het rood leverbaar met de W conusmaterialen. Wellicht niet zo ingetogen als de andere kleuren, maar lijkt me het vermelden waard.

http://focal-fr.com/

Afbeeldingslocatie: http://www.avreview.co.uk/news/images/Focal-Chorus-826W-LE_big.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil ook nog wel naar Focals gaan luisteren in het 803D segment.
Maar ik vind die kleur niet direct aantrekkelijk.
Zal niet zo eenvoudig passen in mijn toekomstige woning.

Wat betreft mijn budget, ik heb gewoon spaargeld staan. En dit is voornamelijk bestemd voor mijn toekomstige wooning kwa inrichting. Het gaat nu alleen om hoe groot het deel van het spaargeld het mij de surround instalatie waard is. Vandaar dat mijn CM9 surround set bijna de helft koste van wat ik er nu aan uit wil geven. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Een 801D surround set gaat er zeker niet komen, de 803D is toch wel de max.

Ik ben nu ook naar subs aan het kijken.
Voor de duidelijkheid, ik ben er nog niet helemaal uit of het de 803D gaat worden.
Maar de B&W asw 855 lijkt mij toch wel een hele mooie sub.
Alle ervaringen met deze sub zijn super zover ik deze gevonden heb.
Deze is iets duurder dan de REL B1. Echter, een vergelijking met die twee is nergens te vinden.
Iemand ervaring met deze twee subs? of met de oudere asw 850?

Verder heb ik nu meer verhalen gehoord over ene nieuwe 800 serie. Deze zou begin 2010 moeten verschijnen, en 40% duurder worden dan de huidige modellen.
Als ik voor de 803D zou willen gaan weet ik niet of ik dit moet afwachten. 40% duurder is wel erg duur, maar misschien worden ze maar 10% duurder, en nog beter (als dat nog mogelijk is).
Misschien worden ze wel 40% duurder, en wil ik de oude 803D, maar word dan niet meer gemaakt, lastig, lastig, lastig :(

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2009 22:29 ]

• PHiXioN
Verwijderd schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 22:24:
Ik wil ook nog wel naar Focals gaan luisteren in het 803D segment.
Maar ik vind die kleur niet direct aantrekkelijk.
Zal niet zo eenvoudig passen in mijn toekomstige woning.

Wat betreft mijn budget, ik heb gewoon spaargeld staan. En dit is voornamelijk bestemd voor mijn toekomstige wooning kwa inrichting. Het gaat nu alleen om hoe groot het deel van het spaargeld het mij de surround instalatie waard is. Vandaar dat mijn CM9 surround set bijna de helft koste van wat ik er nu aan uit wil geven. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Een 801D surround set gaat er zeker niet komen, de 803D is toch wel de max.

Voor de duidelijkheid, ik ben er nog niet helemaal uit of het de 803D gaat worden.
Deze is iets duurder dan de REL B1. Echter, een vergelijking met die twee is nergens te vinden.

Verder heb ik nu meer verhalen gehoord over ene nieuwe 800 serie. Deze zou begin 2010 moeten verschijnen, en 40% duurder worden dan de huidige modellen.
Als ik voor de 803D zou willen gaan weet ik niet of ik dit moet afwachten. 40% duurder is wel erg duur, maar misschien worden ze maar 10% duurder, en nog beter (als dat nog mogelijk is).
Misschien worden ze wel 40% duurder, en wil ik de oude 803D, maar word dan niet meer gemaakt, lastig, lastig, lastig :(
Wat het voordeel is van een nieuwe serie is dat de prijs van de oude modellen binnen bereik komt als je snel bent. Wellicht heb je dan een 802D voor de prijs van een 803D. Of nog beter, mensen gaan upgraden en zetten hun oude 800 serie te koop voor een "prikkie".

Verwijderd

Heb je toevallig een link naar die nieuwsbron? Ben wel benieuwd namelijk. Vergis je er trouwens niet in dat B&W meer maakt dan de 800 serie waar we het nu over hebben. Er is ook een 800 serie binnen de "Custom theater line" , om maar iets te noemen.

http://www.bowers-wilkins...lay.aspx?sc=ht&infid=3577

• dtjv
Ik ken de ASW 850 wel, die hadden we in m'n winkel staan. Qua frequentiebereik vond ik het een geweldig apparaat - ging onmetelijk diep, bij forse volumes. Een mooi test-discje vind ik de dvd van "The Incredibles": als voor het eerst in die film een raket gelanceerd wordt, gaat dat zo ongelooflijk laag. De 850 was de beste sub die we daarvoor in de winkel hadden staan.

Echter, de B&W-subs zijn naar mijn ervaring wat lastig in de kamer te integreren. Zoals al eerder terecht opgemerkt, is plaatsing bij subwoofers heel belangrijk - je zult regelmatig moeten schuiven voordat hij goed klinkt. En bij de B&W was dat zo ongeveer het enig dat erop zat: blijven schuiven tot je tevreden bent. Als je dan kijkt naar een Revel B15, die kun je "softwarematig" helemaal op je kamer afstemmen (met een meetmicrofoon, vergelijkbaar met hoe een surroundversterker dat kan), waardoor je veel flexibeler bent in je plaatsing. En Velodyne is daar ook heel erg goed in. M'n vader heeft de Velodyne DD-15 (zelfde formaat woofer als die ASW855 dus), en die klinkt echt fenomenaal.

Ik weet niet wat de ASW 855 kost, maar ik gok ergens in de buurt van de 3500 euro. Voor dat geld heb je ook een Velodyne DD-15, en voor 4100 heb je een DD-18 (met 18- i.p.v 15-inch woofer). Die zijn naar mijn smaak echt nog een klasse beter dan die B&W.

Velodyne wordt onder andere verkocht door Beter Beeld & Geluid in Hilversum, en door Audio Excellence in Zevenbergen.

[ Voor 5% gewijzigd door dtjv op 02-12-2009 11:16 ]

• mjtdevries
Tja, het liefst ga je natuurlijk niet met een equalizer aan je sub signaal kloten, maar de ideale plaats voor de sub is meestal niet zo praktisch in een woonkamer.

Maar niets houdt je natuurlijk tegen om een losse equalizer aan die B&W sub te hangen.
Lijkt me zelfs wel de moeite waard omdat bv die Revel B15a "maar" een 3-bands parametrische equalizer gebruikt.

Ik heb wel eens wat met een Behringer equalizer zitten spelen in mijn kamer en daar was 3 banden eigenlijk te weinig. Je kan de ergste pieken wel weg krijgen, maar om echt een beetje mooi verloop te krijgen had ik toch wel minimaal 5 banden nodig.

• RexP
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12:25
Met alle respect voor de tijd en moeite die je in je zoektocht steekt: waarom wacht je niet tot je die woning daadwerkelijk hebt? Je zoekt nu in een prijsklasse waarin het niet meer dan normaal is om je speakers ook voor de aankoop thuis te mogen beluisteren.

Zaken als de de vorm van je woonkamer en de inrichting er van hebben een dusdanig grote invloed op de akoestiek dat een speaker thuis heel anders gaat klinken dan in de winkel.

Dus ik zou wachten, hoe moeilijk dat ook is.

Verwijderd

hoi mhensbergen (ik weet niet je voornaam vandaar :) ;)

grappig, ik ben denk ik na jouw bij Snijders ben wezen luisteren, ik ben om 19uur gegaan en de verkoper vertelde mij dat tot 18:15 uur iemand was wezen luisteren en ze eigenlijk om 18uur pauze hadden en daarom de spullen van mij nog niet hadden klaargezet. Er stonden 2 B&W 803's te pronken met een Denon AV en een Naims xs versterker en 5xcd speler. Klopt dit?

Ik heb Monitor Audio gs20, B&WCM9, Audio Physic Tempo en B&W 804 beluisterd. Met zowel een Naim als Primare versterker. Ik ben meer een stereo dan surround fan, hoewel ik veel films bekijk en luister vind ik het prijstechnisch niet helemaal verantwoord voor mijn portemonee. Ik ben daarom van surround afgestapt, ik ben getrouwd en er komt een kleine aan. 2 jaar terug was ik wel voor surround gegaan met de 804s maar ja ik ben nu niet meer alleen ;)

Als ik jouw was zou ik wel een ding meenemen, Ik heb de B&W 684 + HT62 + 685 + 610 5.1 set gehad en in surround (films) klinkt dit echt waanzinnig goed, echter in stereo vielen de 684's zwaar door de mand, jij hebt ze ook bij Hobo beluisterd samen de Vocals >:) .

Ik zie nergens in jouw berichten dat je ook graag op hoogwaardig stereo wilt beluisteren want zo niet zou ik lekker het geld in je zak steken en goedkopere setups gaan uitzoeken en van dat geld een dikke Beamer of Pioneer 60inch plasma kopen.

Wel leuk dat we beiden op zoek zijn in de buurt van Rotterdam, misschien een keer samen gaan luisteren?

groeten

Rob

Verwijderd

leeke1984 schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:04:
[...]

Dat je geen bekend merk ziet terugkomen zegt helemaal niets over de kwaliteit van de speakers natuurlijk he. Eerder iets over de exclusiviteit. Houdt dat in de gaten! Ik zie je dit nl. meerdere keren zeggen. In overdreven vorm: 'De meerderheid gaat voor B&W en dus is het goed!'.

Ik wil je echter toch ook aanraden om naar de minder bekende hifi specialisten te gaan. Dit zijn imo meestal de toch gespecialiseerdere bedrijven die zich minder hoeven te houden aan een landelijke strategie van het kantoor en daardoor toch wel onafhankelijker zijn. Zij moeten doen aan veel klantenbinding om bestaansrecht te hebben.

Wat achtergrond info:
Ik wil uiteindelijk naar eenzelfde kwaliteit set als jij toe, maar heb er niet de onbeperkte middelen voor zoals jij die hebt. Ik heb daarom gekozen voor een gefaseerdere aanpak. Dit behoort ook tot de mogelijkheden natuurlijk.

Ik heb hierover een tijd geleden een soortgelijk verhaal neergezet: klik! Met op de laatste pagina nog een link met wat plaatjes van wat ik uiteindelijk heb gekocht.

Overigens ben ik nu momenteel even in dubio. Ik vind het beeld dat op dit moment wordt neergezet door mijn speakers al zo ruimtelijk dat ik twijfel of nog 3 speakers niet wat overkill is voor mijn ruimte. Voor mijn ervaring is dit stereodeel al enorm 'dolby-surround'. ;) En dan al helemaal geen sub die ik nodig heb, want het laag is zeer sterk, gecontroleerd en laag uit deze speakers (PMC Fb1i)! (hebben btw ook een dolby setup)
Hoi Leeke,

Heb je nu geen spijt dat je de perraux versterker niet hebt gekocht ipv de cambridge av? Als je toch 2.0 draait kun je net zo goed op een stereo versterker draaien toch?

• SlasZ
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-01 15:12
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:20:
Ik heb Monitor Audio gs20, B&WCM9, Audio Physic Tempo en B&W 804 beluisterd. Met zowel een Naim als Primare versterker. Ik ben meer een stereo dan surround fan, hoewel ik veel films bekijk en luister vind ik het prijstechnisch niet helemaal verantwoord voor mijn portemonee. Ik ben daarom van surround afgestapt, ik ben getrouwd en er komt een kleine aan. 2 jaar terug was ik wel voor surround gegaan met de 804s maar ja ik ben nu niet meer alleen ;)
Is het mogelijk jouw bevindingen hier te posten van die luistersessie? Ben wel benieuwd naar de MA GS serie in vergelijking met B&W.

Verwijderd

SlasZ schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:48:
[...]

Is het mogelijk jouw bevindingen hier te posten van die luistersessie? Ben wel benieuwd naar de MA GS serie in vergelijking met B&W.
jazeker,

Ik heb bij Snijders de volgende set ups beluisterd:

1) Monitor Audio GS20- Naim XS: Deze had ik al een keer eerder beluisterd bij Snijders en het is een hele uitbundige combinatie. Heel fel en bombastisch, maar wel voldoende controle. Het is zeker geen laidback sound en neigt een beetje naar schel. Al met al geef ik deze combo een 6.
2) Audio Physic Tempo - Naim XS: Direct en muziekaal. De Audio Physics geven een hele directe weergave van het geluid. Het klink allemaal loepzuiver en neigt zelf naar klinisch. De Audio Physic missen wel de "body" van de Monitor Audio's maar klinken wel veel rusiger. Audio Physic viel bij mijn vrouw af die houdt meer van het volle geluid van de Monitor Audio's. Ik vind de Audio Physics wel wat hebben. Ik geef deze combo een 7.
3) B&W CM9 - Naim XS: Deze B&W's klinken als de Monitor Audio's alleen zonder het felle randje. Heel erg veel controle en rust. Ik denk dat veel mensen deze speakers aanspreekt omdat het met veel muziekstijlen matcht. Ik geeft deze combo een 7.
4) Monitor Audio GS20 - Primare I-20: Veel beter dan met Naim. Het felle is eraf en het lijkt nu veel meer op de B&W en Naim combo. Monitor Audio klinkt nog wel fel maar de Primare houdt dit een beetje in bedwang lijkt het wel. Ook deze combo geef ik een 7.
5) B&W CM9 - Primare I-20: Nog veel rustiger en neutraler dan met Naim. Ik vind Primare zoiezo iets beter dan Naim en dan heb ik niet eens de I-30 gehoord. Toch kunnen de B&W's best wel dat uitbundige van Naim hebben maar beter dan Naim klinkt het niet dus ook een 7.
6) B&W 804S - Primare I-20: Heel veel controle hebben deze B&W's. Helaase de I-20 niet meer want bij harde en complexe muziek leek de muziek een beetje dicht te slaan en klonk een beetje dof. Geen goede combo en geef een 6. Maar met een I-30 denk ik wel veel beter.
7)B&W 804 S - NaimXS: Beter dan met Primare maar ook niet veel beter. Deze B&W's lusten wel wat vermogen denk ik maar met de XS kwam de potentie van de 804 er wel beter uit en het klonk fantastich. Beste wat ik vandaag gehoord heb:7,5

Al met al vond ik de B&W CM9 met Primare een hele lekker combo die heel veel genres van muziek kan afspelen zonder de controle te verliezen. Naim is ook lekker maar moeilijk te combineren. Een primare versterker zou ik blind kunnen kopen een Naim zou ik eerst willen testen op de luidspreker.

Wat betreft Monitor Audio - B&W cm9 zijn beiden super. B&W= rustig en warm, Monitor Audio = fel en helder. Toch lijken de speakers wel op elkaar, qua klankkast dan. De GS-20 lijkt het uitbundige broertje van de CM9 te zijn.
Audio Physic is weer heel iets anders, daar moet je aan wennen en ik denk dan je dat uiteindelijk ook wel doet. Mijn vrouw is wat ongeduldiger dan ik en vond het niks, ik weet het nog niet, misschien dat ik de Audio Physic nog een keer alleen ga beluisteren en dan een half uur achter elkaar met verschillende versterkers.

Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt

groeten

rob

• Wicked-Game
  • Nu online

Bij een 803D met een goede stereosetup heb je totaal geen woofer nodig. Het laag in de 803D is erg goed zelfs, het vergt alleen wel een goede aansturing om dat laag eruit te krijgen. Maar het zit er zeer zeker wel in.

In surround heb je door de surround-mix wel een sub mogelijk nodig. Ik zeg mogelijk omdat in een receiver met large al veel bass naar de fronts kunnen gaan. Zet hierbij dan de sub uit en het is zelfs mogelijk dat je een sub niet wenst te hebben met de 803D.

Ik zelf hanteer wel een sub, maar alleen met film. Voor muziek is die compleet overbodig. Qua subwoofer ook de 800-serie bekeken en is geen verkeerde sub maar de prijs stond mij niet aan ten opzichte van wat die kon. Uiteindelijk ben ik op een REL Stadium III gekomen. Een erg muziekale sub met veel in zijn mars.

Wat betreft subs ga ik djtv gelijk geven en zoek iets als een Revel of een Velodyne. De DD-serie is van velodyne wel een genot voor het oor. Strak in de muziek weergave en hoge druk opbouw bij film.

Wat ik mij afvroeg is hoe je aan de wijsheid komt dat de 800-serie in 2010 vernieuwd gaat worden. Ik heb hier zelf nog niks van vernomen. Tevens de prijs stijging die je meld zou onrealistisch zijn, tenzij er materialen gebruikt gaan worden van andere planeten ;)
Verwijderd schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 15:53:

We hebben ook besproken wat de verschillende opties zouden zijn bij een eventuele 803D surround set.
De kueze voor een receiver met een stereo voor en eind was niet handig. Ik dacht dat ook bij surround de stereo pre en end werden gebruikt, maar dat is dus niet zo. Dus alleen wanneer je echt stereo luister kun je die gebruiken. En dat is voor mij niet nodig.

Een losse pre en eind surround systeem zou erg duur worden, een Denon combi kost al 16.000,- en dat is wel erg overdreven. Ik vroeg ook nog naar de Classé. Hij vertelde dat ze daar een haat/liefde verhouding mee hadden, "het is een heel mooi product, maar het is het net niet".
Daarbij is het spul in Nederland erg duur. Dan zou je toch uit moeten wijken naar de UK. Een SSP800 en een CA5200 samen zouden dan ongeveer met korting uitkomen op 13.000,- a 14.000,- euro. Dan zou dat een betere oplossing zijn dan de Denon pre en end. Maar nog steeds erg prijzig.
Ik begrijp dat je alleen surround wilt gaan doen? En totaal geen muziek mee gaat luisteren? Als dat het geval is dan zou ik inderdaad de stereo pre en eindversterker stereo skippen en naar een surround processor en 5.1kanaals eindversterker gaan.

Maar moet ik het nu zien als 4x 803D en bijvoorbeeld een HTM2D center?

Kijk mijn verdeling is 75% muziek en 25% Film. vandaar mijn Receiver - Stereo Pre en Stereo eindversterker. Die keus heb ik zelf doelbewust gemaakt. Vind het wel apart dat Snijders het afschiet in jou verhaal. Want het kan namelijk prima zolang de aansturing maar goed plaats vind en de Stereo-Pre een SSP-Throughput kent.

Wat betreft het Classé verhaal over het net niet zijn, daar zijn altijd de meningen over verdeelt natuurlijk. Iedereen vind muziek anders en krijgt andere emoties daardoor. De een vind een Mark Levinson het einde terwijl de volgende complete voldoening krijgt bij Pass Labs of Primare... Dat is het leuk vind ik aan de Audio hobby. Classé is voor mij een hele prettige en goede match met de 803D.

En jij bent diegene die het besluit moet maken daarin, niet de verkoper die het niets vind.

Ik las in je betoog dat je het aanschaft alvorens je nieuwe woning. In elke woning kan het net weer anders klinken. Dus hou rekening mee dat dit voor kan komen. Heb toch nog wel wat vragen waarbij ik denk van waar wil je heen, wat zoek je en wat is je uiteindelijke doel...

- Wat is je budget?
- Wat is je doel (5.1? Stereo? 7.1?)
- Speakers? (4 x 803D? Of 2x 803D en 2x 805S of anders?)

Het bi-ampen word in veel verhalen gedaan als een echte verbetering. Het kan opzich als verbetering dienen, maar het is echt niet zo dat er een wereld van verschil zit. Om die reden zie je vooral de high-end merken totaal niet opties niet aanbieden, of vrijwel niet aanbieden. Ik zou zeggen beluister het een keer en kijk of je het een meerwaarde vind.

• dtjv
Wicked-Game schreef op donderdag 03 december 2009 @ 09:52:
[...]

Bij een 803D met een goede stereosetup heb je totaal geen woofer nodig. Het laag in de 803D is erg goed zelfs, het vergt alleen wel een goede aansturing om dat laag eruit te krijgen. Maar het zit er zeer zeker wel in.

In surround heb je door de surround-mix wel een sub mogelijk nodig. Ik zeg mogelijk omdat in een receiver met large al veel bass naar de fronts kunnen gaan. Zet hierbij dan de sub uit en het is zelfs mogelijk dat je een sub niet wenst te hebben met de 803D.

Ik zelf hanteer wel een sub, maar alleen met film. Voor muziek is die compleet overbodig. Qua subwoofer ook de 800-serie bekeken en is geen verkeerde sub maar de prijs stond mij niet aan ten opzichte van wat die kon. Uiteindelijk ben ik op een REL Stadium III gekomen. Een erg muziekale sub met veel in zijn mars.

Wat betreft subs ga ik djtv gelijk geven en zoek iets als een Revel of een Velodyne. De DD-serie is van velodyne wel een genot voor het oor. Strak in de muziek weergave en hoge druk opbouw bij film.
Mag ik het niet met je eens zijn voor wat betreft het stereo-verhaal? Hoe diep een luidspreker ook gaat, een goed afgeregelde sub voegt altijd wat toe. Al was het maar door de equalisatie, waarmee je de akoestische tekortkomingen van je kamer kunt compenseren.

Ter illustratie: bij m'n ouders staat de Velodyne DD-15 ter aanvulling op een paar IMF Reference MK.IV (30 jaar oud, vlak binnen 3 dB tot 18 Hz), en ook daar maakt het een wereld van verschil. Veel meer rust en ontspannenheid in het laag. Tenzij je de perfecte ruimte hebt, is een sub altijd een toevoeging.

(En dtjv ging weer verder met sparen voor z'n eigen Velodyne...)

• Wicked-Game
  • Nu online
dtjv schreef op donderdag 03 december 2009 @ 10:32:
[...]

Mag ik het niet met je eens zijn voor wat betreft het stereo-verhaal? Hoe diep een luidspreker ook gaat, een goed afgeregelde sub voegt altijd wat toe. Al was het maar door de equalisatie, waarmee je de akoestische tekortkomingen van je kamer kunt compenseren.

Ter illustratie: bij m'n ouders staat de Velodyne DD-15 ter aanvulling op een paar IMF Reference MK.IV (30 jaar oud, vlak binnen 3 dB tot 18 Hz), en ook daar maakt het een wereld van verschil. Veel meer rust en ontspannenheid in het laag. Tenzij je de perfecte ruimte hebt, is een sub altijd een toevoeging.

(En dtjv ging weer verder met sparen voor z'n eigen Velodyne...)
Toch zit ik in een dubio, heb wel eens mijn REL Stadium mee draaien en ja het laag word fundamenteel wel iets aangevuld, verrijkt. Maar vind de meerwaarde die het op stereo bied te verwaarlozen.

Overigens kom je dan ook op het fenomeen van wat is natuur getrouw? Is het met een subwoofer natuurgetrouw stereo luisteren of zonder? Kijk geheel ongelijk geef ik je ook niet, het kan zeker wel wat toevoegen. Maar zelf vind ik de toevoeging in mijn set te klein om te zeggen dat ik voor muziek mijn sub echt nodig heb.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 22:26:
[...]

jazeker,

Ik heb bij Snijders de volgende set ups beluisterd:

1) Monitor Audio GS20-
Valt de platinum serie niet beter binnen de prijsrange van de 804? Kan mij vergissen hoor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 15:55:
[...]

Valt de platinum serie niet beter binnen de prijsrange van de 804? Kan mij vergissen hoor.
heel kort: nee

De GS60 misschien wel die is 1,750euro en de B&W 804 2,000 per stuk. Ik heb de Cm9 beluisterd en voor de gein de 804 erbij om het verschil met de cm9 te ervaren.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 18:49:
[...]

heel kort: nee

De GS60 misschien wel die is 1,750euro en de B&W 804 2,000 per stuk. Ik heb de Cm9 beluisterd en voor de gein de 804 erbij om het verschil met de cm9 te ervaren.
Heb het even opgezocht, alleen de monitor (PL100) valt in die categorie met z'n 1750,- p/s.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 19:29:
[...]

Heb het even opgezocht, alleen de monitor (PL100) valt in die categorie met z'n 1750,- p/s.
dan hebben we het over een boekenplank speaker heh ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 20:27:
[...]

dan hebben we het over een boekenplank speaker heh ;)
Die naamgeving is alleen fout, het is namelijk een monitor en niet bedoeld voor op een boekenplank. Zo is dat ding ook niet ontworpen ;). Maar hoogstwaarschijnlijk wel betere mid-range en hoog dan vloerstaanders in de dezelfde prijscategorie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 december 2009 @ 21:06:
[...]

Die naamgeving is alleen fout, het is namelijk een monitor en niet bedoeld voor op een boekenplank. Zo is dat ding ook niet ontworpen ;). Maar hoogstwaarschijnlijk wel betere mid-range en hoog dan vloerstaanders in de dezelfde prijscategorie.
ligt maar net hoe je het wil noemen, veel mensen weten wel waar je het over hebt met boekenplank modellen, maar goed. Ik heb liever een vloerstaander die geeft meer body. Dus dan kom je in een andere klasse bij de Platinum serie en kom je eerder bij de GS60, ik snap daarom je reply's niet helemaal want iemand vroeg mij om een review en jij gaat vertellen dat ik beter de Platinum had kunnen vergelijken wat helemaal niet relevant is.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 19:20:
hoi mhensbergen (ik weet niet je voornaam vandaar :) ;)

grappig, ik ben denk ik na jouw bij Snijders ben wezen luisteren, ik ben om 19uur gegaan en de verkoper vertelde mij dat tot 18:15 uur iemand was wezen luisteren en ze eigenlijk om 18uur pauze hadden en daarom de spullen van mij nog niet hadden klaargezet. Er stonden 2 B&W 803's te pronken met een Denon AV en een Naims xs versterker en 5xcd speler. Klopt dit?
Klopt helemaal, dat was ik. Het liep allemaal een beetje uit, de luister sessies gaan altijd zo snel voorbij.
En hij wilde pauze gaan houden, een uur later gingen ze weer open. Toen ben ik naar huis gegaan. Jij was daarna dus. Ik heb inderdaad de Naims even beluisterd om het verschil tussen een stereo set en surround set te horen. Alleen stond de Naim wat luider, en heb ik niet goed het verschil kunnen horen. Maar dat komt nog wel.
RexP schreef op woensdag 02 december 2009 @ 13:20:
[...]
Met alle respect voor de tijd en moeite die je in je zoektocht steekt: waarom wacht je niet tot je die woning daadwerkelijk hebt? Je zoekt nu in een prijsklasse waarin het niet meer dan normaal is om je speakers ook voor de aankoop thuis te mogen beluisteren.
Ik heb daar over nagedacht, maar gezien mijn situatie kan ik eigelijk niet anders. De sub moet terug, die heb ik al jaren in bruikleen. Mijn front stereo versterker is aan zijn eind, slaat vaak links uit, en moet je hem even hard zetten, dan slaat hij weer aan, de overige twee kanalen hadden ook al kuren, die gebruikte ik al niet meer. En nu, de linker front speaker is aan het afbrokkelen kwa rubberen rand rond de sub van de 3-weg. Die hoor je ratellen bij lage tonen.
Dus dan maar helemaal een nieuwe set. Ik weet nog niet wanneer ik op mijzelf ga wonen, een jaar of 1 a 2 misschien. Daarbij zal het dan een koophuis worden, dus ik kan de woonkamer verbouwen voor een goede geluidsset. Ik maak me niet zo'n zorgen daarover. Misschien een sub eq is dan nodig, wie weet.
Wicked-Game schreef op donderdag 03 december 2009 @ 09:52:
Ik begrijp dat je alleen surround wilt gaan doen? En totaal geen muziek mee gaat luisteren? Als dat het geval is dan zou ik inderdaad de stereo pre en eindversterker stereo skippen en naar een surround processor en 5.1kanaals eindversterker gaan.

Maar moet ik het nu zien als 4x 803D en bijvoorbeeld een HTM2D center?

Kijk mijn verdeling is 75% muziek en 25% Film. vandaar mijn Receiver - Stereo Pre en Stereo eindversterker. Die keus heb ik zelf doelbewust gemaakt. Vind het wel apart dat Snijders het afschiet in jou verhaal. Want het kan namelijk prima zolang de aansturing maar goed plaats vind en de Stereo-Pre een SSP-Throughput kent.

Heb toch nog wel wat vragen waarbij ik denk van waar wil je heen, wat zoek je en wat is je uiteindelijke doel...

- Wat is je budget?
- Wat is je doel (5.1? Stereo? 7.1?)
- Speakers? (4 x 803D? Of 2x 803D en 2x 805S of anders?)
Deze instalatie word all-round. Hij word op een pc aangesloten, hierop worden zowel films, series, muziek en games op gespeed. De bron zal meestal meerkanaals zijn. Maar ik wil niet handmatig moeten schakkelen tussen tweekanaals en meerkanaals. Dan zal de stereoset zelden aanstaan vrees ik.
Het liefst heb ik top stereo kwaliteit en de rest van de speakers op een receiver (center speaker misschien ook front kwaliteit?)
Echter, dan kom ik snel uit bij classé voor en eind surround. Samen in UK met korting min. 13.000,-.
Dat is erg veel geld. Een andere optie zou een receiver met stereo eindversterker voor fronts, maar volgens snijders heeft dat weinig zin, de DAC zou belangrijker zijn. Echter, de 803D vragen veel amp in laag, dus...
Bi-ampen is een tussenweg, en goedkoop. Alleen twijfel ik eraan of de 803D dan echt volledig benut word kwa laag. Misschien het nieuwe Arcam model? Of doet denon dat al in Bi-amping?

De speaker setup zou als volgt eruit kunnen zien. (waar het nu naar toe lijkt te gaan)...

2x 803D voor fronts
2X 805S voor rears
1X HTM2D center (meteen of later aanschaffen in nieuwe woning)

1X ASW855, Rel B1 of de Velodyne DD-15/DD-18.
Hier nog geen duidelijke keuze over. De ASW855 hoor ik alleen goede verhalen over. Een minpunt is alleen dat er dus geen eq in zit, en heeft mogelijk een apparte sub eq nodig.
B1 hoor ik niet veel over, en geen vergelijkingen met de overige twee subs.
De Voledyne kom ik vaker tegen. Echter, deze zou wat minder passen in het beeld met de B&W's kwa afwerking, maar die reden is niet voldoende deze niet te overwegen.
Revel zie ik niet zo veel voorbij komen.

Maar goed, deze speaker set is al niet goedkoop. Dus hierbij een classé surround word wel erg prijzig. Een surround met stereo eind amp die permanent samenwerkt bij zowel surround als stereo is wel een mogelijkheid.

5.1 lijkt mij wel ruim voldoende met deze componenten. Daarbij zou ik met de extra twee kanalen nog kunnen Bi-ampen.

• Wicked-Game
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 00:05:

Deze instalatie word all-round. Hij word op een pc aangesloten, hierop worden zowel films, series, muziek en games op gespeed. De bron zal meestal meerkanaals zijn. Maar ik wil niet handmatig moeten schakkelen tussen tweekanaals en meerkanaals. Dan zal de stereoset zelden aanstaan vrees ik.
Het liefst heb ik top stereo kwaliteit en de rest van de speakers op een receiver (center speaker misschien ook front kwaliteit?)
Echter, dan kom ik snel uit bij classé voor en eind surround. Samen in UK met korting min. 13.000,-.
Dat is erg veel geld. Een andere optie zou een receiver met stereo eindversterker voor fronts, maar volgens snijders heeft dat weinig zin, de DAC zou belangrijker zijn. Echter, de 803D vragen veel amp in laag, dus...
Bi-ampen is een tussenweg, en goedkoop. Alleen twijfel ik eraan of de 803D dan echt volledig benut word kwa laag. Misschien het nieuwe Arcam model? Of doet denon dat al in Bi-amping?

De speaker setup zou als volgt eruit kunnen zien. (waar het nu naar toe lijkt te gaan)...

2x 803D voor fronts
2X 805S voor rears

1X ASW855, Rel B1 of de Velodyne DD-15/DD-18.
Hier nog geen duidelijke keuze over. De ASW855 hoor ik alleen goede verhalen over. Een minpunt is alleen dat er dus geen eq in zit, en heeft mogelijk een apparte sub eq nodig.
B1 hoor ik niet veel over, en geen vergelijkingen met de overige twee subs.
De Voledyne kom ik vaker tegen. Echter, deze zou wat minder passen in het beeld met de B&W's kwa afwerking, maar die reden is niet voldoende deze niet te overwegen.
Revel zie ik niet zo veel voorbij komen.

Maar goed, deze speaker set is al niet goedkoop. Dus hierbij een classé surround word wel erg prijzig. Een surround met stereo eind amp die permanent samenwerkt bij zowel surround als stereo is wel een mogelijkheid.

5.1 lijkt mij wel ruim voldoende met deze componenten. Daarbij zou ik met de extra twee kanalen nog kunnen Bi-ampen.
Een pc als bron? En dan op zo'n installatie? Weet je dat nu wel zeker dat je dat wilt? Een topset als Classé is inderdaad vrij aan de prijs. Hou er wel rekening mee dat een SSP800 volledig voldoet aan de nieuwe standaarden, en dat is in high-end land al redelijk uniek.

Ik snap alleen het betoog van de winkel niet dat eindversterker op een surroundversterker geen nut heeft. Dat heeft het juist wel. De surround receiver verzorgt de geluidsomzetting met de DAC die hij aan boord heeft. Het geluid word daarna doorgegeven aan de eindversterker. Dus waarom zou het dan geen nut hebben? Het heeft juist wel nut. Om leuk voorbeeld te geven, Marantz heeft een tijdje mono-blokjes verkocht. Deze waren juist bedoeld om surround receivers net dat beetje meer te geven bij wat lastiger aan te sturen speakers.

Het Bi-Amping zie ik niet als het heilige middel. Heb liever meer vermogen dan op wat gekunstel aan vermogen te komen. Er is namelijk een wereld van verschil tussen een goede eindversterker of te bi-ampen.

Wat betreft de Arcam, ze doelen mogelijk (weet wel bijna zeker) op de Arcam AVR500, het kleine broertje van de AVR600. Toch zou ik dan liever voor de AVR600 gaan omdat die een betere voeding heeft en hierdoor beter in zijn aansturing zal worden dan de AVR500. Dus vraag een luistersessie aan met een AVR600, is overigens in receiverland een dure jongen maar naar mijn inziens wel waard.

Dan even over je speakers:

2x 803D voor fronts
2X 805S voor rears

Qua set ga je dezelfde richting op als ik het heb m.u.v. de HTM2D. De 803D weet je al dat het vermogen vraagt, maar dat doet de HTM2D ook. Alleen de 805S kan je gemakkelijk dan aansturen. Als ik dit zo lees zou ik goed nadenken over de HTM2D.

Wil nog even terug komen over het bedienen en schakelen. Ik pak even mijn eigen situatie. Bij stereo zet ik alleen mijn pre aan, en door de trigger schakeling schiet alles aan. Dus is het startklaar. Bij surround idem, alleen surround machine aan en pre op SSP. Hierdoor wordt de surround machine de volume regelaar. Opzich is het weinig handelingen en zou ik mij er niet door uit het veld laten slaan.

Qua subwoofer zou ik inderdaad kijken bij Velodyne (BB&G in Hilversum is een goed bedrijf). Daarnaast zou je eens kunnen kijken nar REL Stadium III (mogelijk 2e hands), REL Stentor of REL Studio (Ook wel de ST-series genoemd).

• StanTheMan
als ik het zo hoor (pc aansluiten, liefst simpel), is de Arcam AVR600 echt de moeite van het beluisteren en bekijken waard. De AVR500 komt eraan, maar daar hoef je niet perse op te wachten, dat is gewoon een uitgekleed model.

• Wicked-Game
  • Nu online
En al wat verder in de zoektocht naar het audio-walhalla? :D

Verwijderd

Een PC kan prima als bron dienen voor high-end.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-02 23:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

Als je er maar een leuke DAC bij legt en op je software let :).

Veel surround-receivers hebben volgens mij trouwens een Stereo-pre-out, juist bedoeld om twee grotere speakers met eigen versterker aan te kunnen sturen zonder dat het signaal dan twee keer door een versterker loopt.

[ Voor 4% gewijzigd door mr.paaJ op 09-12-2009 00:02 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Joskeuh
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-12-2021
Ik ben ook wat aan het kijken voor nieuwe front speakers en een stereo voorversterker. Sta momenteel nog met heco statements. Onlangs nog m'n receiver (marantz 5400) geupgrade naar een onkyo pre/pro 5507 (wat een verschil). Als eindtrappen gebruik ik momenteel nog emotiva.

De 803D en 802D staan als eerste op m'n lijst. Ik ben benieuwd of de eindtrappen genoeg zullen zijn om ze deftig aan te sturen. Ik ga ze eens gaan beluisteren als ik wat tijd heb.

Voor de subwoofer kan je misschien ook eens kijken bij JL Audio. Muzikaal en krachtig. Ikzelf gebruik een svs subwoofer. Kan de ruimte goed onder druk zetten en is nog schappelijk qua prijs.

• Wicked-Game
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 22:36:
Een PC kan prima als bron dienen voor high-end.
Als je dit digitaal doorvoert naar een goede DAC of Component met een goede DAC okay, doe je het analoog dan vind ik het niet.
Joskeuh schreef op woensdag 09 december 2009 @ 00:22:
Ik ben ook wat aan het kijken voor nieuwe front speakers en een stereo voorversterker. Sta momenteel nog met heco statements. Onlangs nog m'n receiver (marantz 5400) geupgrade naar een onkyo pre/pro 5507 (wat een verschil). Als eindtrappen gebruik ik momenteel nog emotiva.

De 803D en 802D staan als eerste op m'n lijst. Ik ben benieuwd of de eindtrappen genoeg zullen zijn om ze deftig aan te sturen. Ik ga ze eens gaan beluisteren als ik wat tijd heb.

Voor de subwoofer kan je misschien ook eens kijken bij JL Audio. Muzikaal en krachtig. Ikzelf gebruik een svs subwoofer. Kan de ruimte goed onder druk zetten en is nog schappelijk qua prijs.
Beluisteren is altijd een must. Emotiva zie ik de laatste tijd veel voorbij komen, erg goedkoop kwalitatief goed spul wat uit dezelfde fabriek komt als Parasound. Nu staat parasound bekend als een goede match met B&W. Als Emotiva dezelfde klank karakters hebben als de Parasound machine's dan zou het wel eens een goede match zijn.

Alleen dan de aansturing. Ondanks dat B&W aangeeft met 50Watt voldoende te hebben is het toch wel aan te raden om rond de 2 x 200 Watt op 8 Ohm te zitten. En dan ook nog eens met versterkers die goed impedantie wisselingen kunnen opvangen. Nu weet ik niet wat de Emotiva levert, als die in deze categorie valt, zou ik het gaan beluisteren. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Verwijderd

Wicked-Game schreef op woensdag 09 december 2009 @ 08:27:
[...]

Als je dit digitaal doorvoert naar een goede DAC of Component met een goede DAC okay, doe je het analoog dan vind ik het niet.
Correct, maar het werd in dit topic gelijk afgeschreven als mogelijke bron.

Verwijderd

Topicstarter
Alle uitvoer word digitaal, geen probleem of het nu van een computer komt of niet.

Ik heb nog niet verder geluisterd. Ik wil nog wel gaan luisteren bij Hobo, daar hebben ze de 550K superchargers demo staan met de 803D's. Deze superchargers hebben ook een tulp aansluiting, en fugeren dan als eindversterker, misschien is dat een goede combi met een mooie receiver...?

Momenteel ben ik ook met veel andere dingen bezig, ook het uitzoeken van een auto. Ik rij vrijdag af, en dan wil ik snel een autotje kopen. Wel makkelijk, dan kan ik zonder moeite bij andere winkels gaan luisteren die eerst te ver weg waren.
Dan zal ik ook naar subs gaan luisteren, denk ook bij BB&G.

Word vervolgd

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-02 22:57

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik snap die power fixatie totaal niet. Die B&W speaker wil geen watts maar een stabiele versterker. Een versterker van 50 watt kan dat net zo goed zijn als eentje van 500.

Specifiek over de Supercharger: strak laag zou ik daar niet perse van verwachten, output impedantie is met 0,1 Ohm eigenlijk best wel hoog, zeker bij lage impedanties, zoals de B&W gaat halen. Bovendien is vervorming bij hogere frequenties tamelijk groot.

Ik hoor ook steeds dat de 803D neutraal zou zijn. Dat is ook erg te betwijfelen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hometheatermag.com/images/archivesart/1005b%26w.4.jpg
(paarse lijn)

Mid is zeer teruggetrokken, en laag en hoog zijn geboost. Gezien je je Crystalizer gewend bent vind ik het eigenlijk niet raar dat je dit lekker vind klinken. Is ook niks mis mee, zolang er maar niet wordt gezegd dat dit neutraal of natuurlijk is.

Ieder bekend speakermerk dat zich ook in de algemene consumenten markt begeeft (en ook de meeste pure high-end merken ) is tonaal niet neutraal... Ze hebben een merk dat ze moeten verdedigingen met een bepaalde sound, en deze moet afwijken van de concurrentie. Zo ook B&W..

[ Voor 90% gewijzigd door voodooless op 09-12-2009 21:58 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:56:
Alle uitvoer word digitaal, geen probleem of het nu van een computer komt of niet.
Van belang is dan nog hoe het digitaal van de computer komt en hoe het op de computer is opgelagen.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 04-02 23:27

mr.paaJ

generatie cmd+z

maar al een stuk minder belangrijk dan dat het digitaal uit de computer komt ;)

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• StanTheMan
ook high end audio in je nieuwe auto?

• leeke1984
Verwijderd schreef op woensdag 02 december 2009 @ 20:28:
[...]

Hoi Leeke,

Heb je nu geen spijt dat je de perraux versterker niet hebt gekocht ipv de cambridge av? Als je toch 2.0 draait kun je net zo goed op een stereo versterker draaien toch?
Ik moet eerlijk toegeven dat ik al meerdere keren heb getwijfeld of ik hem er nog bij zou gaan halen. Ik ben echter ook zeer tevreden over de CA. Ja, hij heeft niet de nieuwste hdmi en andere snufjes, maar op geluid gebied is het een enorm sterke versterker, ook voor 2.0! Sterker nog ik heb hem ook eens naast de stereoversterkers van CA gehouden (8xxA serie geloof ik) en daar deed ie zeker niet voor onder!

Oftewel, voorlopig zit ik nog even goed, gezien andere uitgaven die ik heb is het op zich voor het moment wel prima zo. Het kan beter en dat weet ik. Als het geld er is denk ik dat het wel weer een keer gaat kriebelen en mijn gat in mijn hand toch weer wat groter wordt >:)

Ontopic:
MHensbergen, al weer een beetje tijd gehad om te luisteren in deze dagen?

• Oester83
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-01 23:47
en ?

wat is er uit de bus gekomen ?

If they took al the porn of the net , there would be one site left : www.bringbacktheporno.com

• Wicked-Game
  • Nu online
Ook wel benieuwd naar of er ontwikkelingen zijn. Mede de 803S moet je nu goedkoop kunnen vinden gezien de presentatie van de nieuwe 800-serie is geweest. Dus wil je je slag slaan moet je dat nu doen.

• mjtdevries
Ik denk dat de 803S juist duur zal zijn op dit moment.

Bij B&W zijn ze niet meer te bestellen.
De meeste winkels zullen dat soort speakers vast niet op voorraad hebben.

De nieuwe reeks wordt veel duurder. Op dit moment lijkt B&W in de prijs van de 803S niets meer te hebben dat zo'n goede prijs/prestatie verhouding heeft.

Ik denk dat er veel vraag is naar de laatste paar 803S die nog in Nederland te vinden zijn (zelfs de demos) en veel vraag betekend een hoge prijs.

• Wicked-Game
  • Nu online
Enerzijds zou ik je gelijk moeten geven, anderzijds denk ik ook dat je in een dusdanige klasse opereert dat er met wat mogelijkheden best wel kortingen te vinden zijn. Je hebt gelijk als de vraag hoog is en het aanbod laag dan zal het de prijs niet of nauwelijks beïnvloeden. Daarnaast is het op voorraad hebben van de 800-serie het grootste probleem. Dit is bijna bij geen enkele winkel het geval in NL. In Duitsland is de kans groter dat er nog een lichting is die op voorraad staat.

Als je het niet erg vind Duitsland op te zoeken is dat natuurlijk ook een aanrader. Kans dat daar de prijzen scherper worden is ook weer wat groter dan in NL.

Ben zelf overigens wel benieuwd naar de 805D. Zelf de 805S als surround staan en ben wel eens benieuwd naar de verschillen tussen beiden en of het de meerprijs rechtvaardigd.

Verwijderd

Topicstarter
Dankt voor alle reacties, ik heb een tijdje niets gepost.
Inmiddels geslaagd, en sinds een paar dagen ben ik in het bezit van een mooie auto (golf 5, 11.500km, zo goed als nieuw). Dus ben nu goed mobiel.
De zoektocht stond even stil vanwege de geruchten van een nieuwe 800 serie, die nu bleek waar te zijn, ookal kwam het niet van betrouwbare bronnen. Ik denk dat B&W eerst in stilte hun voorraden volledig wilde wegwerken voor ze de nieuwe serie aankondigde.
De prijzen zijn helaas wel gestegen. De 803D van 4000 naar 4500. Maar het ergste vind ik nog dat er geen nieuwe S versies meer zijn. Vooral de 805S mis ik hier. De 805D is 1000 euro duurder, en de nood voor een diamanten tweater voor een surround speaker is wat overdreven, en had niet mijn voorkeur.
Maar om een mooi passende set te krijgen is het misschien wel noodzakelijk nu.
Ik hoop nu dat o.a. Stassen de 803D en 805D intressant gaan prijzen zoals ze bij de oude 800 serie hadden gedaan. Daar stond de 803D voor 3195 i.p.v. 4000. Hopelijk zal de nieuwe 803D niet boven de 3500 uitkomen.
De versterker is nog niet geheel duidelijk, mogelijk ga ik toch voor een alles in één receiver in het topsegment van rond de 5000 a 6000 euro.
De sub word denk ik toch het top model van B&W aan te gaan schaffen. alle verhalen zijn erg positief, en past netjes bij de rest van de set.
Overigens, geen nieuwe subs bij de nieuwe 800 serie?

Heeft iemand al reviews gezien van de nieuwe 800 serie, en misschien zelfs een vergelijking tussen de 803D oud en nieuw?

Eerst maar eens afwachten tot ze beschikbaar zijn om eens te gaan luisteren.

Verwijderd

juist een paar luistersessies gehad en voorkeur gaat momenteel uit naar monitor audio

B&W is gewoon te hoog geprijsd voor wat je krijgt, niet voor niks dat verkoopscijfers bergaf gaan, in meerdere verkooppunten vernomen
Je hebt nu veel alternatieven waar je meer waar krijgt voor je geld en dan gaan ze hun prijzen nog verhogen!!

• mjtdevries
Tja, de hifi winkel waar ik kom was ook niet blij.

Juist de 803S en 804S waren heel goed lopende modellen, met een prima prijs/prestatie verhouding.
Terwijl de 803D vrijwel niet verkocht werd.

Doordat alles nu zo'n 1000 euro duurder is geworden met die diamanten tweeter heeft B&W heeft nu een groot gat in hun lijn.
Het lijkt me haast niet anders kunnen dan dat ze een nieuwe serie in dat gat gaan positioneren.

• StanTheMan
mooi gat voor een 7xx serie...

Verwijderd

Reden waarom je B&W bij zoveel dealers vind is dat er véél meer marge op zit dan bij andere merken(gunstig voor de dealer en niet voor koper).

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 10-02-2010 03:30 ]

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:15
Laat ik je uit de droom helpen; dat is niet zo.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

• PHiXioN
Verwijderd schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:30:
Reden waarom je B&W bij zoveel dealers vind is dat er véél meer marge op zit dan bij andere merken(gunstig voor de dealer en niet voor koper).
B&W zie je juist bij een heleboel dealers NIET. B&W laat zich alleen verkopen door hifi-specialisten die een fatsoenlijke luisterruimte hebben en zich niet in schap plaatsen bij de media markt of andere electronicaboeren. Veel hifizaken verkopen het omdat het gewoon een erg gewild merk is, of dat geheel terecht is weet ik niet, maar het is nooit slecht spul.

• Vis
  • Laatst online: 17:16

Vis

Ik heb me niet zo verdiept in de home cinema wereld. Maar ik vroeg mij af, of de HTS7200 van Philips bij de high end hoort?

Ik dacht zelf in de middenmotor, ben namelijk erg geinteresseerd in het 2.1 setje.

Heeft iemand hem, en kan ie zijn/haar ervaringen posten?

[ Voor 12% gewijzigd door Vis op 22-03-2010 09:34 ]

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:21

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Vis schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:33:
Ik heb me niet zo verdiept in de home cinema wereld. Maar ik vroeg mij af, of de HTS7200 van Philips bij de high end hoort?

Ik dacht zelf in de middenmotor, ben namelijk erg geinteresseerd in het 2.1 setje.

Heeft iemand hem, en kan ie zijn/haar ervaringen posten?
Beste Vis,

Ten eerste, het is niet beleefd om in iemand anders z'n topic "in te breken" met je eigen, compleet andere vraag; dan kun je beter een nieuw topic starten.

Ten 2e, maakt het uit voor je of de HST 7200 high end is of niet? Als iedereen nee zegt, ga je hem dan niet kopen, of als iedereen ja zegt, ga je hem dan wel kopen?

Ten 3e, audio kopen is iets anders dan computers. Computers kun je perfect vergelijken op basis van specificaties en benchmarks. Bij audio is er maar 1 ding wat telt: Ga zelf luisteren! Dat komt ook omdat het referentiekader van mensen heel erg verschillend is. Als je vanaf een > 20K€ audioset komt, zul je waarschijnlijk die Philips niet goed vinden. Als je nog nooit je verdiept hebt in audio, zul je het misschien geniaal vinden....

Nogmaals, net zoals de Topicstarter. Stel een budget op, en ga luisteren bij winkels. Veel succes :)

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Pagina: 1 2 Laatste