Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 21:29:
Maar... uiteraard, naar andere merken luisteren moet ik gewoon doen. Al vertrouw ik daar niet helemaal op.
Omdat ik in de winkel niet direct een verschil zou horen tussen bv. de 803S en 803D betekent niet dat ik dan maar voor de 803S zou moeten gaan. Thuis is de situatie heel anders, en later ga ik de set dan ook in een woonkamer gebruiken die ik nog niet heb, dus ook niet kan testen. En waar ik wel van overtuigd ben, als je eenmaal voor een alangere tijd een goede set heb staan, dan wen je daar aan, en ga je ook steeds meer kwaliteit waarderen. Iets wat ik nu nog niet 100% kan doen aangezien ik nog nooit een mooie set in huis heb gehad, of naar geluisterd heb voor lange tijd.
Daarom vind ik het riskant wanneer ik bv. die Kef 203 refference zou beluisteren, en die op het eerste gezicht mooier vind klinken dan bv de 803. bv. omdat die misschien duiderlijker de bas en hoog weergeven wat ik nu gewend ben met mijn crystalizer op 80. Dan hoef dat op langer termijn niet de beste keuze te zijn, wanneer ik in de nieuwe wereld van high-end hifi in stap, en misschien later achter kom, nou... niet voor niets heeft B&W 50% marktaandeel bij de kenners.
Natuurlijk zitten er problemen aan luisteren. Als je teveel vergelijkingen op 1 dag doet, ga je op een gegeven moment vermoeid raken en hoor je niks meer, terwijl als je het over meer dagen uitsmeert alleen al je stemming anders kan zijn, en het vergelijk niet meer "eerlijk" is. Echter, het is toch echt de enige oplossing als je op basis van geluidskwaliteit een goede keuze wilt kunnen maken. En juist omdat het om zo'n hoop geld gaat, kun je er volgens mij beter te veel dan te weinig voor uittrekken.
Het is dus hopelijk zo dat ik de 803 ook het beste vind klinken, 1 probleem minder dan.
Maar anders word het een lastige kwestie, achter het grote publiek aanlopen, of "eigenwijs" zijn en helemaal zelf de keuze maken met de kennis die ik heb.
Mijn advies zou toch echt zijn om zelf de keuze te maken. Uitgaande van het feit dat er geen producten zitten die op basis van bijv. betrouwbaarheid afvallen, kun je in een goede hifi-zaak lang genoeg luisteren (en je ook nog goed laten adviseren en helpen) om echt je eigen mening te vormen. Het gaat om jouw smaak, jouw gehoor (met al zijn beschadigingen), en jouw muziek.
[...]
Hoe dan ook, erg lastig allemaal, maar ik zal zeker gaan sluiteren ook naar andere merken.
Die winkel in Utrecht overweeg ik zeker. Ik moet wel zeggen, die Audio Physic Virgo V ziet er niet echt indrukwekkend uit, die twee kleine speakertjes, ik kan mij bijna niet voorstellen dat iemand die zou kiezen boven de 803D. (maar ik ben nu wel heel oppervlakkig).
En bij Kef zien alle speakers het hetzelfde uit. Ze zijn dat vast niet natuurlijk, maar bij B&W zie je al aan de speaker verbeteringen naar mate je in hogere klassen terrecht komt, stukje vertrouwen.
Zoals PHiXioN al zei: inderdaad een beetje oppervlakkig,

. Bovendien zegt het aantal woofers natuurlijk niets over de kwaliteit van de luidspreker. Kijk voor de gein eens naar de
Magico Mini II. Dit is een kleine tweewegluidspreker, die bekend staat als een van de allermooiste monitorluidsprekers ter wereld. Kost 30.000 dollar. Onzin? Natuurlijk, op een zeker niveau wel. Maar ga er toch maar vanuit dat het een prachtige luidspreker is, ondanks het gebrek aan woofers.
Bij Wilbert hebben ze trouwens zowel Audio Physic als B&W, dus daar kun je ze een beetje met elkaar vergelijken. Het klopt dat de B&W's per lijn iets meer verschillen, alhoewel dat vooral tussen de 600-serie en CM aan de ene kant, en de 700- en 800-serie aan de andere kant is. En zowel Kef als Audio Physic hebben meer één uiterlijk. Maar looks maken natuurlijk wel uit, ze moeten per slot van rekening in jouw kamer staan, en als je iedere keer dat je ernaar kijkt denkt dat je ze eigenlijk niet mooi vindt, gaat dat in de loop van 20 jaar toch irriteren...
Wat betreft versterkers, dat is nog lastiger volgens mij. Geen enkele winkel hebben 4 kandidaten staan om te vergelijken, hobo alleen de 550K mono versterkers, Stassen helemaal niets lijkt het, geen classé, 550K's of Rotels. Gevoelsmatig heb ik snel de neiging dan maar veilig te kiezen, en de Classé aan te schaffen, echter, dit is wel een behoorlijkbedrag voor een 5.1 combi, dus zeker niet zomaar overwegen.
Na wat navraag weet ik nu overigens wat Hobo precies had staan, die hadden een Denon AVC A1HD staan, met voor de fronts dus de 550K mono versterkers. Wel wat vreemd, een Denon van 6000,- euro, en dan de fronts op een andere eindversterker zetten. Beetje nutteloos lijkt mij, 6000,- voor de rears/center.
Ik moet zeggen dat ik niet zo snel naar die Musical Fidelity 550's zou grijpen, er zijn genoeg andere keuzes voordat je dat soort buffels moet overwegen. En met die AVC A1HD zou je de 803D's prima moeten kunnen aansturen als je ze bi-ampt.
Nog even over winkels: RAF in Amsterdam heeft qua electronica o.a. Rotel, Classé, Arcam en Denon staan, en qua speakers o.a. Kef, B&W en Dynaudio. Bij Wilbert hebben ze aan electronica o.a. Arcam, Primare en Rotel, en aan speakers o.a. Audio Physic en B&W. Daarnaast ook nog (tot nu toe niet genoemd, en misschien moet je er maar van wegblijven omdat het anders te veel wordt) Avalon en Martin Logan. Dus in die twee winkels zou je (bijvoorbeeld) al een heel eind moeten kunnen komen.
Ik zie in je profiel trouwens dat je uit Rotterdam komt - in Alexandrium heb je ook een goede winkel:
Multifoon. Ze hebben geen B&W, maar als je een keer geen tijd of zin hebt om het halve land door te reizen, kun je daar nog wel wat inspiratie opdoen. Ze hebben ook Martin Logan, en Arcam en Primare. (Tevens zijn ze de enige Goldmund dealer van het land, maar als je dat een keer gehoord hebt ben je voorgoed verpest. Ik heb het er eens kunnen beluisteren, en het is adembenemend, en niet te betalen...

).
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2009 @ 23:17:
[...]
Ik zag inderdaad de sub aan de zijde van de audiophysic. Maar ik wil wel een losse sub erbij. Het is misschien handig, een sub in de zuil, maar ik zie gevoelsmatig liever meerdere speakers in een zuil, de hogere modellen hebben dat van dat merk namelijk wel zo te zien.
Maar heel persoonlijk natuurlijk, de B&W's vind ik mooier dan de audio physic's.
Da's geen sub, dat zijn gewoon de laagunits. Niet anders dan bij elke andere luidspreker. Van lage tonen horen mensen toch niet zo goed waar ze vandaan komen, dus of ze nou aan de voorkant of aan de zijkant zitten maakt niets uit. En bijna al hun speakers hebben dat (alles vanaf de Tempo omhoog, tot en met hun topsysteem de Kronos). Het heeft als voordeel dat je de speakers een stuk slanker kunt houden. Maar zoals ik al zei: looks zijn zeker ook belangrijk, dus hou daar vooral rekening mee.
Mocht je het je afvragen: Ja, ik heb zelf Audio Physics,

.
[
Voor 7% gewijzigd door
dtjv op 17-11-2009 23:42
]