'oude pc' --> full hd films dmv videokaart upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• Mijulio
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-05 22:20
Ik heb hier een oude pc die mij nog altijd goede prestaties levert:

Asus A8n-e
Athlon 64 4000 (@ 2.53 Ghz, single core)
2 gb ddr 400 Kingston sdram
Club 3D X800 XL
Beeldscherm Samsung 930BF (@ 1280*1024)
aantal hd's/dvd-brander etc
CCCP codec pack / WMP Classic

Op dit moment kan ik zeer prima 720P video afspelen (.mkv bestanden +/- 4 tot 7 gig groot), 1080 stottert.
Nu wil ik mijn monitor upgraden naar een fullhd 24" scherm (bv Samsung P2470H), maar wil daar dan ook full hd x264/mkv'tjes op af kunnen spelen.

Kan ik hier een goedkope videokaart upgrade uitvoeren (budget model uit Ati HD X3/4/5000 serie oid) en dan dmv hardware accelleratie fullhd mee draaien? Zoja, wat is dan het minimum type kaart dat ik moet hebben? Ik heb zelf al het eea opgezocht, maar nog niet het antwoord kunnen vinden. Ik twijfel omdat ik zeker weet dat mn CPU te traag is, maar bv die ION systemen kunnen dmv de ION videochipset wél fullhd draaien met langzame Atom cpu's.

Het zou mooi zijn als ik voor 40-50 euro klaar ben. Gamen is niet belangrijk. Wie helpt mij?

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mijulio schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 15:53:
Kan ik hier een goedkope videokaart upgrade uitvoeren (budget model uit Ati HD X3/4/5000 serie oid) en dan dmv hardware accelleratie fullhd mee draaien?
Ja, mits je videos geschikt zijn om door de GPU geaccelereerd te worden. Ik zie je de H264 codec noemen, het overgrote deel daarvan kan prima door de GPU gedecodeerd worden :)
Zoja, wat is dan het minimum type kaart dat ik moet hebben? Ik heb zelf al het eea opgezocht, maar nog niet het antwoord kunnen vinden.
Een kaart die voorzien is van H264 decoding, in geval van ATI noemen ze het UVD, welke onderdeel is van hun Avivo HD techniek. En nVidia kaarten met PureVideo, waarbij je wel geen GeForce 6xxx kaarten kunt gebruiken, want daarvan is de PureVideo in de volksmond gewoon cripple omdat deze niet de complete featureset (waaronder H264 decoding) bevat.
Zie de artikelen op Wikipedia en natuurlijk de productpagina's en andere bronnen op het web voor meer informatie.
Ook is het van belang dat je een mediaspeler gebruikt welke, onder Windows, DXVA decoding ondersteunt. Als je Windows 7 gebruikt kan Windows Mediaplayer dat heel aardig zelf. Er is gelukkig ook het mooie Windows Media Player Classic Home Cinema (wmphc) welke dit ook ondersteunt en tevens beschikbaar is voor meerdere Windows versies. Makkelijke van deze speler is tevens dat deze veel benodigde codecs ingebakken heeft en dus out-of-the-box al gelijk werkt.

Ik vind deze dingen echt binnen zeer korte tijd. Vraag mij dus ook zeer af of en waarop je dan gezocht hebt. Alvorens je een topic opent in VB waarin je advies voor een videokaart vraagt is het namelijk wel een vereiste dat we inzet van jouw kant zien en dat je ook een degelijk onderzoek doet, zie ook **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?.
Ik twijfel omdat ik zeker weet dat mn CPU te traag is, maar bv die ION systemen kunnen dmv de ION videochipset wél fullhd draaien met langzame Atom cpu's.

Het zou mooi zijn als ik voor 40-50 euro klaar ben. Gamen is niet belangrijk. Wie helpt mij?
Een videokaart uitzoeken kun je zelf. Zie daarvoor de eerder genoemde leidraad.
Dit topic laat ik open, mocht je specifieke vragen hebben, dan kun je die gerust stellen. Maar ga dus wel ook eerst even zelf op zoek. Het is namelijk niet de bedoeling dat we je bij de hand nemen en samen naar de winkel lopen, een nieuwe winterjas kopen kun je immers ook prima zelf.

[ Voor 10% gewijzigd door Ultraman op 06-11-2009 16:15 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mijulio
Ultraman schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:12:

Dit topic laat ik open, mocht je specifieke vragen hebben, dan kun je die gerust stellen. Maar ga dus wel ook eerst even zelf op zoek.
Ultraman, bedankt voor je reactie, ik begrijp je punt(en). Ik weet dat de laatste generaties videokaarten hardwarematige HD video ondersteuning bieden, maar het is mij onduidelijk wat voor garantie dat levert icm mijn Athlon 4000.
Uit jouw reactie begrijp ik dat deze kaarten dmv UVD (bv bij ATI) echt het hele CPU gebeuren overnemen.

Gerichte vraag: Als ik nu een MSI HD4350 (de goedkoopste HD x4000 me UVD 2.2 ondersteuning) http://tweakers.net/pricewatch/244662/msi-hd4350-md512h.html in mijn PC hang, dan kan ik hier in principe de gangbare 1080P x264/mkv bestanden mee afspelen, of heb ik dan alsnog problemen ivm mijn CPU?

Kan het natuurlijk altijd proberen voor dat geld.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
De praktijk leert dat je meestal beter een tandje hoger kan gaan dan het allerlaagste model.
Het is vaak net ff dat ietsiepietsie meer waardoor alles net ff wat lekkerder draait.

Een mooi voorbeeld is FX5200...alle nieuwe features van die tijd en eigenlijk was ie net te langzaam om het goed te doen.

Dus mijn advies, geef een tientje meer uit om teleurstelling te voorkomen. Goedkoop= vaak duurkoop.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-05 15:57

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Mijulio schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 16:39:
[...]

Ultraman, bedankt voor je reactie, ik begrijp je punt(en). Ik weet dat de laatste generaties videokaarten hardwarematige HD video ondersteuning bieden, maar het is mij onduidelijk wat voor garantie dat levert icm mijn Athlon 4000.
Uit jouw reactie begrijp ik dat deze kaarten dmv UVD (bv bij ATI) echt het hele CPU gebeuren overnemen.
Ze nemen idd het zware werk over. Zowel op mijn oude (E2160 @ 3GHz) en huidige CPU (Q9550) schommelt het CPU gebruik tijdens het afspelen van een 1080p mkv met x264 videostream, afgespeeld met WMP Classic HC gebruikmakend van DXVA, tussen de 4 en 6 procent.
Voor een Athlon64 4000+ moet dat geen enkel probleem zijn. Zelfs Atoms redden het zoals je al zei ;)
Gerichte vraag: Als ik nu een MSI HD4350 (de goedkoopste HD x4000 me UVD 2.2 ondersteuning) http://tweakers.net/pricewatch/244662/msi-hd4350-md512h.html in mijn PC hang, dan kan ik hier in principe de gangbare 1080P x264/mkv bestanden mee afspelen, of heb ik dan alsnog problemen ivm mijn CPU?
Kan het natuurlijk altijd proberen voor dat geld.
Yup, HD4350 kan dat prima, mits je een player gebruikt welke aan DXVA doet en de video op die manier afgespeeld kan worden. Maar het merendeel wat ik heb getest doet dat gewoon prima.

Ben nu even een speciaal sampletje aan het binnentrekken welke met bepaalde x264 settings is geëncodeerd, daar zou UVD met mogelijk mee af laten weten. Schijnen ze echter ook mogelijk te hebben gemaakt, laat zo wel even weten wat dat geworden is.

[Edit]
Grappige ontdekking. x264 High Profile Level 5 doet hij hier niet standaard over de videokaart, mijn CPU handelt dat af. Blu-ray en zo'n beetje alles wat je online zult vinden zal gewoon L4(.1) zijn en dat decode prima over de GPU. L5 staat o.a. zeer hoge bitrates toe, heeft dan ook nut bij anime op 1080p of op nog hogere resoluties.
Gelukkig zijn er wel manieren om het over hardware te doen blijkt.
Wat linkjes wat ik zo snel kon vinden daar over:
http://zachsaw.blogspot.c...accelerated-dxva-for.html
http://nunnally.ahmygodde...g-h264-videos-using-dxva/

Maar dat zijn dus de wat specialere gevallen, die dan wel weer oplosbaar zijn mocht je het tegenkomen.
Eerst maar eens gewoon bij de defaults beginnen ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Ultraman op 06-11-2009 23:38 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Mijulio
Ultraman schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:19:

Grappige ontdekking. x264 High Profile Level 5 doet hij hier niet standaard over de videokaart, mijn CPU handelt dat af. Blu-ray en zo'n beetje alles wat je online zult vinden zal gewoon L4(.1) zijn en dat decode prima over de GPU. L5 staat o.a. zeer hoge bitrates toe, heeft dan ook nut bij anime op 1080p of op nog hogere resoluties.
Gelukkig zijn er wel manieren om het over hardware te doen blijkt.
Wat linkjes wat ik zo snel kon vinden daar over:
http://zachsaw.blogspot.c...accelerated-dxva-for.html
http://nunnally.ahmygodde...g-h264-videos-using-dxva/

Maar dat zijn dus de wat specialere gevallen, die dan wel weer oplosbaar zijn mocht je het tegenkomen.
Eerst maar eens gewoon bij de defaults beginnen ;)
Update:
Heb inmiddels de hele handel aan de praat. Vrijwel alles draait lekker (ook op 1080P), behalve bovengenoemnde Level 5 bestanden (bv Earth 1080P & Band of Brothers 1080P)

tips op bovengenoemde websites uitgeprobeerd, maar hele handel nog niet dmv DXVA aan de praat gekregen. Zo kan ik de Level 5 1080P bestanden dus niet afspelen.

Iemand die wél Level 5 over DXVA aan de praat heeft gekregen? Het liefst natuurlijk door puur CCCP, mp classic & wat instellingen te gebruiken. Dmv Powerdvd etc is het me nog niet gelukt....

Ben benieuwd!

Huidige config is trouwens een Radeon 4550 & Athlon 64 4000 (en full hd monitor)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:50

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ultraman schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 23:19:
[...]Grappige ontdekking. x264 High Profile Level 5 doet hij hier niet standaard over de videokaart, mijn CPU handelt dat af. Blu-ray en zo'n beetje alles wat je online zult vinden zal gewoon L4(.1) zijn en dat decode prima over de GPU.
Ligt aan ATI. NVidia heeft wel support in hun drivers voor High Profile Level 5.

Uitganspunt van ATI is dat Level 5 niet "officieel" is (Level 4 is het officiele profile voor blu-ray), en dat men er daarom voor gekozen heeft om deze niet te implementeren.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1