Geheugen i7 systeem werkt na weken van testen nog niet.

Pagina: 1
Acties:

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 10:14
Enkele weken geleden heb ik mijn nieuwe i7 systeem in elkaar gezet. Nu werkt alles prima op één onderdeel na, het geheugen. Ik krijg met geen mogelijkheid het geheugen draaiend op de snelheden waarvoor het 'gemaakt' is namelijk 6-7-6-18 - 1600. Het gaat om deze geheugen kit: Mushkin 998692 - 6GB (3x2GB) DDR3 PC3-12800 6-7-6-18 Redline. Zowel het XMP profiel als de handmatige instelling werken niet.

Samen met Gigabyte en Mushkin support heb ik de afgelopen weken ontelbare BIOS instellingen (QPI/VTT Voltages, DRAM Voltages, System Memory Multipliers, QPI PLL, IOH etc..) en firmwares geprobeerd zonder resultaat. Of mijn systeem boot niet of ik krijg een blue screen. Memtest geeft ook enorm veel errors.

Na de error zet het systeem mijn geheugen automatisch terug op 8-8-8-20 - 1066 en dan werkt alles wel.

Van Mushkin kreeg ik te horen dat ik het geheugen moest opsturen voor een RMA. Dat heb ik ook gedaan. Eergisteren kreeg ik een nieuwe kit binnen welke door hun is getest. Deze zou dus geen problemen moeten geven. Helaas, ook deze kit kan ik niet op 6-7-6-18 draaiend krijgen.

Ik heb gekeken of de CPU en socket aan de buitenkant beschadigd zijn en dat was niet het geval.

Nu vroeg ik mij af of het misschien niet aan een ander onderdeel uit mijn systeem kan liggen? Ondertussen wacht ik weer op reacties van support waar ik dagelijks contact mee heb. Misschien dat iemand mij tips kan geven? Graag, want na weken testen begin ik er toch echt moe van te worden.

Mijn systeem:

CPU: Core i7 920 D0
Motherboard: Gigabyte GA-EX58-UD5
BIOS: F9e
Memory: Mushkin 998692 - 6GB (3x2GB) DDR3 PC3-12800 6-7-6-18 Redline
Frequency: 1600MHz
Latency: 6-7-6-18
Graphics Card: Asus ENGTX285/HTDP/1GD3
Power Supply: Be Quiet! Dark Power Pro 850W
Cooler: Prolimatech Megahalems + Nexus Real Silent PWM

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Heb je wel een juiste divider ingesteld? Als dat niet het geval is, zal je nooit 1600MHz kunnen draaien op je geheugen. Je clocked dan ook je CPU over namelijk, via de divider voorkom je dat.

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2009 12:48 ]

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Ja het is een X58 chipset en die kan best moeilijk doen. Ik zou proberen om t voltage voor je ram te verhogen. Op 1066 werkt deze wel volgens jou en dan heeft t geheugen een lager voltage nodig. Voor hogere snelheid van t geheugen (en bij jou staat t waarschijnlijk op " auto" ) kun je t beste deze handmatig verhogen. Begin laag en ga steeds een stapje omhoog totdat je systeem stabiel blijft draaien.

Eventueel heb je hier nog wat extra leesvoer :)
http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-256210_12_0.html

Succes!

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je al alle BIOS instellingen hebt gehad zou ik eerlijk zeggen dat je moederbord er gewoon geen zin in heeft. Als je de kans hebt, pak eens een ander X58 bord en kijk of het daar wel mee wil.

• Resinman
@GJtje: De divider staat goed ingesteld.

@Praetextatus: Zoals omschreven staat in mijn openingspost heb ik erg veel verschillende voltages geprobeerd (staat dus zeker niet op AUTO ;) ), geen succes helaas. Bedankt voor de link, zal het eventjes doorlezen.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 15:08
heb je toevallig al geprobeerd om het geheugen gewoon op 1.65V in te stellen met de volgende timings?
7-7-7-24. ik weet dat dat niet de zelfde timings zijn, maar het zou kunnen werken. ;)

(timings van dit geheugen)

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• DARKviper123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Killerbert schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:17:
heb je toevallig al geprobeerd om het geheugen gewoon op 1.65V in te stellen met de volgende timings?
7-7-7-24. ik weet dat dat niet de zelfde timings zijn, maar het zou kunnen werken. ;)

(timings van dit geheugen)
Geef dit soort tips nou niet. Die man heeft als je goed leest echt al alles geprobeerd en ja wellicht werkt het op lagere timings, maar dat wil hij juist niet! Hij wil gewoon op de specs van de reepjes kunnen draaien. Ik vraag me alleen af of dit niet gewoon een geheugencontroller issue is. Die core i7's hebben net als AMD tegenwoordig een memory controller in de CPU en niet meer in de NB. Die memory controller schijnt nogal picky te zijn op welke snelheden die wel lekker en niet lekker werkt.
Ik vermoed daarom dat je hoog en laag kan vliegen en springen, maar dat het met jou CPU gewoon niet gaat lukken om dat geheugen op specs te draaien, niet omdat je geheugen stuk is, maar omdat je onboard CPU-memory controller t niet kan bijbenen. Wellicht helpt het daarom juist wel om je core-voltage van je CPU op te schroeven! Zo wordt je geheugencontroller ook stabieler en dus kan hij dan wellicht wel @ 1600Mhz @6-7-6-18, maar vergeet niet dat DDR3@1600Mhz niet door Intel wordt ondersteund, stiekem ben je dan altijd bezig met overclocken!

check ook maar: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147

en dan onder memory types: DDR3-800/1066 als officieel supported speeds! Die 1600Mhz is leuke marketing praat van mobo-makers en ja dat gaat in de toekomst werken op dat bord als je ook daadwerkelijk intel CPU's hebt met controllers die het ondersteunen! Nu is dat nog niet zo en ben je dus aan het overclocken! T is dus vooral een overclock/toekomst future.

[Redelijk off-topic]
Zo heb ik in mijn desktop een AMD X3 Phenom II 720 deze heeft als max ondersteunde speed DDR3-1333Mhz. Wat dat betreft is de geheugencontroller van AMD al wat volwassener dan die van Intel, al support intel wel weer triple-channel! Ik draai nu 2 reepjes team elite DDR-1333 @ 1480 en ben dus ook aan het overclocken, bij AMD geven de mobomakers dat ook netjes aan... daar staat vaak al in het bios of bij de documentatie bij DDR3-1600 (OC) van overclocken! Bij intel laten ze dit voor het gemak weg, omdat het in de toekomst wellicht niet meer onder overclocken valt, wanneer de geheugencontroller native met DDR3-1600 overweg kan!

[ Voor 30% gewijzigd door DARKviper123 op 06-11-2009 14:43 ]

2170Wp Oost - 3410Wp Zuid - Growatt 5000MTL-S

• Resinman
@rodie83: Ondertussen heb ik inderdaad zowat alle instellingen combinaties gebruikt die er maar zijn.

@Killerbert: Ook dat had ik al geprobeerd, meteen problemen. 8-9-8-24 (en nog wat meer combinaties) ook niet.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-02 15:08
@Darkviper
geheugen mag altijd op tragere timings draaien. misschien had dit wel gewerkt.

De enigste optie die ik kan bedenken zou de combinatie tussen jou mainboard en geheugen kunnen zijn. misschien een brakke memory controler. in de cpu

@Resinman
ik weet niet welke spanningen je al hebt geprobeerd voor je cpu. deze VID spanning mag tot max 1.375v volgens intel. misschien als je de vid spanning verhoogd dat het probleem is gefixed.

[ Voor 6% gewijzigd door Killerbert op 06-11-2009 14:49 ]

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• DARKviper123
Killerbert schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:42:
@Darkviper
geheugen mag altijd op tragere timings draaien. misschien had dit wel gewerkt.

De enigste optie die ik kan bedenken zou de combinatie tussen jou mainboard en geheugen kunnen zijn. misschien een brakke memory controler.
Lees mijn lap tekst ff door. Het moederbord is geen speler in de lijn tussen memory en CPU, controller zit in de CPU! Zoals gezegd is alles boven 1066 bij Intel i7 overclocken!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

TS, heb je trouwens ook met het nieuwe setje Memtest86+ gedraaid? Als die dan ook heel veel errors geven dan is je moederbord gewoon brak in combinatie met het door jou bestelde geheugen.
DARKviper123 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:44:
Lees mijn lap tekst ff door. Het moederbord is geen speler in de lijn tussen memory en CPU, controller zit in de CPU! Zoals gezegd is alles boven 1066 bij Intel i7 overclocken!
En hoe moet de datacommunicatie tussen RAM en CPU dan? ;) Juist, door het moederbord. Wáár de controller zit maakt dan toch niet uit, het moet in ieder geval (makkelijk gezegt) getransporteerd worden niet waar? :)

[ Voor 57% gewijzigd door CH4OS op 06-11-2009 14:47 ]

• jajoh
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:21
Heb je al met de winkel gebeld waar je het spul gehaald heb. Kan je miss het setje naar hun sturen?

http://www.gigabyte.eu/Fi...rd_memory_ga-ex58-ud5.pdf is de qvl van je moederbord. Je geheugen staat er niet bij.

• Resinman
@DARKviper123
Inmiddels heb ik al inderdaad hoog en laag gevlogen en gesprongen. Het core-voltage had ik ook al verhoogd, geen resultaat, errors in memtest etc.

@Killerbert
Zie hierboven, helaas niet gefixed.

@GJtje
Het geheugen is goed. Mushkin heeft deze kit uitvoerig getest voordat hij naar mij werd toegestuurd. Ik heb nu dezelfde problemen als met de vorige kit.

@jajoh
Mijn geheugen staat er inderdaad niet bij. Voordat ik mijn moederbord kocht had ik contact opgenomen met de fabrikanten en zij verzekerde mij dat deze combinatie moest werken.

• DARKviper123
GJtje schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:46:
TS, heb je trouwens ook met het nieuwe setje Memtest86+ gedraaid? Als die dan ook heel veel errors geven dan is je moederbord gewoon brak in combinatie met het door jou bestelde geheugen.
[...]
En hoe moet de datacommunicatie tussen RAM en CPU dan? ;) Juist, door het moederbord. Wáár de controller zit maakt dan toch niet uit, het moet in ieder geval (makkelijk gezegt) getransporteerd worden niet waar? :)
True.. maar dat zijn gewoon hardwires. direct van CPU naar geheugenbank, als die werken op 1066, werken ze ook op 1600. In ieder geval onder voorbehoud van interferentie met onderdelen op het moederbord, maar dit lijkt me vrij ver gezocht

• Resinman
DARKviper123 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 14:28:
Ik vermoed daarom dat je hoog en laag kan vliegen en springen, maar dat het met jou CPU gewoon niet gaat lukken om dat geheugen op specs te draaien, niet omdat je geheugen stuk is, maar omdat je onboard CPU-memory controller t niet kan bijbenen.
Inmiddels heb ik een RMA aangevraagd voor de CPU. Dit was hun reactie:

Geachte heer,

De Intel Core i7 920 ondersteund maximaal 1066Mhz geheugen, dus het is niet vreemd dat 1600Mhz geheugen niet stabiel zal werken. Het geheugen en het moederbord ondersteunen de hoge snelheid wel, maar zoals gezegd de processor niet; dit is iets dat weinig mensen weten.

Zie ook onderstaande site:
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=37147

Ik zou u dus willen aanraden het geheugen op 1066Mhz in te stellen, hiermee zou het zonder problemen moeten werken.

Hiermee hoop ik u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Hoofd Technische Dienst

Ik wil nu wel een heel verhaal gaan typen maar ik weet eerlijk gezegd niet eens waar ik moet gaan beginnen..

• Jericho NutS
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 01-12-2024
ik zit met iets soortgelijks en na het doorlezen van dit topic vroeg ik me af of je elk reepje individueel getest hebt in de 3 verschillenden dimms.
Het is misschien mogelijk dat 1 dimm moeilijk doet
Ikzelf kan 4GB draaien op 1600Mhz maar geen 6GB en het is telkens dimm A1 die zorgt voor vastlopers
ik had hier reeds een post over gemaakt http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1375947
ondertussen is mijn moederbord RMA en wacht ik op reactie want de webwinkel ging eerst testen.

I7 920 D0 @ 4,0 / Asus P6T Deluxe V2 / 3x2 GB OCZ Gold @ 1600 C8 / HD5770 1 GB Sapphire / 2x Spinpoint F3 1TB (raid1) / Scythe Mugen 2 / Antec 300 / CM real power 620M / Dell 2408

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

@ topicstarter:

Bij het instellen van het geheugen op de gespecificeerde settings dien je in 1 keer in het BIOS:
1- Geheugen op 1600MHz zetten
2- Timings geheugen op 6-7-6-18 zetten
3- Geheugenvoltage (DRAM voltage)op 1.65v (of 1.66v) zetten
4- Uncore voltage (QPI/DRAM voltage) op 1.35v zetten
5- CPU-PLL (Vtt?) voltage op auto/default laten (1.80v)

De beide DRAM voltage's zijn XMP defaults (Intel Xtreme Memory Profile).

Mocht het dan nog niet lukken, dan zouden de Mushkin modules incompatibiliteits-problemen kunnen hebben, Mushkin geeft nu aan op de website dat deze modules nu* niet leverbaar zijn (*This product is not currently available for purchase).

De bovenstaande reactie van de Hoofd TD van je leverancier is klinkklare onzin, bekijk mijn specs. maar eens.
Tevens heeft Intel speciale Overclock profielen gemaakt voor sneller geheugen (XMP) en er zijn ook 2000MHz modules leverbaar dat prima werkt icm een i7 processor.
Misschien dat je deze modules daar om kan ruilen voor een triple setje Corsair Dominator DHX 1600MHz 7-7-7-20 geheugen.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Probleem had ik ook als HT+turbo uit staat, kon ik niet op 8-8-8-24 draaien.

24/7 settings met HT+turbo aan is stabiel.
Toen ik HT+turbo uit zette kon ik niet eens in windows komen, verder had ik nix aangepast in de bios.

Zou eens proberen of het werkt om HT+turbo aan te zetten.

Van de week een bios update gedaan en moest dus alles opnieuw instellen.
Toch weer geprobeerd om het geheugen op 8-8-8-24 te laten lopen, wel alleen HT uit gezet.
Na veel testen heb ik nu een stabiele settings gevonden.

Wat hielp was de command rate van het geheugen op 2T ipv 1T te zetten en trfc op 99 ipv 74 te zetten ( volgens mijn geheugen)

|2600k|Asus 290|

Pagina: 1