Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[W7] verkeerde kleur(en)

Pagina: 1
Acties:

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik weet niet helemaal zeker waar ik dit topic neer moet zetten, maar aangezien het onder verschillende software gebeurd, post ik het onder het Windows Clients.

Het beeldscherm dat ik heb, heb ik via een Spyder3pro gekalibreerd, om de kleuren zo goed mogelijk weer te kunnen geven.

Echter geven programma's zoals Adobe Photoshop en de standaard fotoviewer van W7 de kleuren niet goed weer.

Stel, ik open Photoshop, maak een nieuw document en selecteer als kleur #FF0000 (100, 0, 0) (puur rood dus). Echter is dit geen puur rood, als ik via een externe colorpicker kijk is het #F44500 (244, 69, 0).
Als ik vervolgens dit bestand opsla en bekijk in Paint, dan krijg ik wel #FF0000 te zien. Echter open ik het met de standaard fotoviewer van Windows, dan is de kleur #D13B00 (209, 59, 0).

Dus de bestandsinformatie is wel correct, maar op de een of andere manier word(en) de kleuren in Adobe programma's en de Windows Photo Viewer niet goed gerenderd.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen of hoe ik dit op kan lossen? Want het namelijk behoorlijk vervelend om met zo'n groot kleur verschil te werken.

Afbeeldingslocatie: http://www.picamatic.com/show/2009/11/05/11/28/5796070_bigthumb.png
Met photoshop de kleur #FF0000 (100, 0 , 0) geselecteerd, terwijl de colorpicker aangeeft dat het #F44500 (244, 69, 0) is.

• bartbh
  • Niet online
Helemaal niemand die kan helpen?

Verwijderd

Kleurenprofiel van de monitor controleren.

Rechterknop op desktop -> Screen resolution -> Advanced Settings ->Color Management -> Use my settings aanvinken en profiles weggooien.

Dat werkte bij mij onder Win7 & Vista

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 21:28
Wilde gok: je colorpicker kan niet met kleurprofielen omgaan. Paint trekt zich er ook niets van aan en geeft gewoon FF0000 weer. Photoshop en de Photo Viewer passen zich wel aan het kleurprofiel aan en geven de kleuren dus anders (aangepast aan het profiel) weer. Je colorpicker ziet dit als een andere kleur (wat feitelijk ook klopt). Niets aan de hand dus?

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-01 23:25
Je hebt zeker een wide-gamut TFT scherm? Dan kun je inderdaad met kleurverschillen te maken krijgen.

Verwijderd

matel schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:54:
Je hebt zeker een wide-gamut TFT scherm? Dan kun je inderdaad met kleurverschillen te maken krijgen.
Ik had dit probleem met mijn Samsung monitors. Via Windows update krijg ik telkens een profiel gepushed die een gele kleur geeft wanneer ik de photo viewer gebruik. Als ik dit profiel weggooi zoals hierboven aangegeven dan is het probleem opgelost.

• bartbh
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:52:
Kleurenprofiel van de monitor controleren.

Rechterknop op desktop -> Screen resolution -> Advanced Settings ->Color Management -> Use my settings aanvinken en profiles weggooien.

Dat werkte bij mij onder Win7 & Vista
Het profiel weggooien heeft geen zin, want die wordt juist aangemaakt door de Spyder3pro. Dus als ik die verwijder dan heeft het juist weer geen zin dat ik het scherm kalibreer.
MikeN schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:52:
Wilde gok: je colorpicker kan niet met kleurprofielen omgaan. Paint trekt zich er ook niets van aan en geeft gewoon FF0000 weer. Photoshop en de Photo Viewer passen zich wel aan het kleurprofiel aan en geven de kleuren dus anders (aangepast aan het profiel) weer. Je colorpicker ziet dit als een andere kleur (wat feitelijk ook klopt). Niets aan de hand dus?
De colorpicker pakt de kleur zoals ik die zelf ook zie op het beeldscherm. Ik zie zelf ook dat het fel rood geen fel rood is, maar meer richting het oranje gaat.
matel schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 16:54:
Ik weet niet precies wat een wide-gamut TFT in houdt, maar het lijkt me dat fel rood gewoon fel rood hoort te zijn. Helemaal als je het scherm netjes zou kalibreren. En dus niet oranje-achtig. Het beelscherm is overigens een Deel 2408WFP.

Iemand nog een idee hoe ik de correcte kleuren kan krijgen op mijn beeldscherm EN in Photoshop?

(ik heb rood hier als voorbeeld genomen, maar de andere kleuren komen ook niet overeen)

• bartbh
  • Niet online
Niemand?

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 14:20

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Heb je in Photoshop uberhaupt je Color Settings wel goed staan? (En dus ook voor monitor profile gekozen.)

[ Voor 25% gewijzigd door --MeAngry-- op 10-11-2009 14:28 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-11 21:28
bartbh schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 18:40:
Ik weet niet precies wat een wide-gamut TFT in houdt, maar het lijkt me dat fel rood gewoon fel rood hoort te zijn. Helemaal als je het scherm netjes zou kalibreren. En dus niet oranje-achtig. Het beelscherm is overigens een Deel 2408WFP.

Iemand nog een idee hoe ik de correcte kleuren kan krijgen op mijn beeldscherm EN in Photoshop?

(ik heb rood hier als voorbeeld genomen, maar de andere kleuren komen ook niet overeen)
Ah, een wide-gamut scherm. Zoek even in het Dell TFT's topic, er is iemand anders die ook een Spyder had en met geen mogelijkheid normale kleuren kreeg. Heeft ook regelmatig contact met Spyder hierover gehad, weet niet precies hoe het is afgelopen.

[edit]
Zie posts in [TFT] Dell UltraSharp Serie (20,1", 24", 27", 30") - Deel 11, zoek even op 'Spyder'

[ Voor 11% gewijzigd door MikeN op 10-11-2009 18:30 ]

Pagina: 1