Speaker impedantie bij 4 speakers

Pagina: 1
Acties:

• XBL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01-10-2025
Hoi,

Ik heb me helemaal suf zitten lezen over speaker impedantie, maar snap er nu eigenlijk steeds minder van. De meeste setups betreffen twee speakers, ik wil echter graag vier speakers aansluiten op mijn (oude) versterker.

Kan iemand mij vertellen hoe het zit?

De situatie is als volgt: de versterker heeft in totaal 4 uitgangen, 2 paar (voor stereo, duh ;)). Paar één is nummer '1' en paar twee is nummer '2'. Op de versterker staat het volgende: "4 ohm min: 1 or 2" en "8 ohm min: 1 and 2".

Ik heb nu 2 speakers van 6 ohm (die ook in gebruik zijn op de versterker, op nummer 1). Daarnaast staan er hier 2 speakers van 8 ohm. Die laatste twee zou ik graag op nummer 2 willen prikken. Gaat dat werken?

Alvast bedankt!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:40
Dan kom je uit op 3,4 ohm, dat gaat over het algemeen prima.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-02 10:04
Volgens specificaties: nee (6 Ohm is lager dan 8 Ohm).
Maar gezien het kleine verschil in impedantie (2* 8 Ohm = 4 Ohm gezamenlijk en 8 Ohm + 6 Ohm = 3.43 Ohm gezamenlijk gezien door de versterker) zal het wel gaan indien je speakers geen gekke impedantiedippen of fasedraaiingen hebben en je het volume niet extreem hard zet.

Verwijderd

De versterker moet minimaal belast worden met 4 ohm.
Jouw belasting komt op 3 ohm, en dat is te laag. Dit kan er toe leiden dat je versterker op hoog luistervolume te heet kan worden. De koellichamen zijn er niet op berekend. Aan de andere kant... als je niet tegen maximaal volume aan gaat zitten, dan is er hoogst waarschijnlijk geen probleem. Maximaal volume betekent niet de volumeknop op maximaal, dit punt wordt namelijk vaak veel eerder bereikt (vaak al bij volumeknop op half).
Goede ventilatie, niet te luid spelen, dan moet het prima lukken.

• XBL
Bedankt voor jullie antwoorden!

In hoeverre is mijn configuratie nu incorrect (2x 6 ohm op dezelfde versterker)? Ik dacht dat altijd klopte, maar las ik nu een beetje reken klopt dit ook niet. Of ik reken verkeerd...

Verwijderd

ik heb een soortgelijke vraag.

ik heb 2x een setje 8ohm speakers op mijn versterker aangesloten (ook set a en b instelbaar zegmaar) wanneer ik 1 van de 2 sets aanzet, is het geluid goed. Zodra ik beiden aanzet, valt een heel deel geluid weg en lijkt het alsof de zwaarste speakers (3wegs) voornamelijk bass weergeven (zitten wel als eerste set aangesloten) en de lichtere set speakers (1weg) voornamelijk hoge tonen. Iig is het geluid totaal niet goed en klinkt behoorlijk "dof" zegmaar.

Ik heb opzettelijk voor 2x 8ohm gekozen, want eerdere sets wat ik geprobeert heb, hadden iets van 6ohm. Helaas is hierdoor een deel van de eindtrap van 1 kant opgeblazen (werkt gelukkig nog wel, maar kraakt af en toe)

weet iemand wat ik daaraan kan doen?

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Volgens mij is de uitleg niet helemaal duidelijk. Bedoelt de TS niet dat hij twee eintrappen heeft? A en B. Hij heeft nu 2 speakers (stereo) op A. Nu wil hij nog twee speakers om B zetten. Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Die 8 ohm minimum geldt voor speakers op A en B samen (bi-amp oid?).

Zo begrijp ik het tenminste.. misschien kan de TS uitsluitsel geven?

• XBL
Aloys schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 19:14:
Volgens mij is de uitleg niet helemaal duidelijk. Bedoelt de TS niet dat hij twee eintrappen heeft? A en B. Hij heeft nu 2 speakers (stereo) op A. Nu wil hij nog twee speakers om B zetten. Volgens mij moet dat gewoon kunnen. Die 8 ohm minimum geldt voor speakers op A en B samen (bi-amp oid?).

Zo begrijp ik het tenminste.. misschien kan de TS uitsluitsel geven?
Zoals je al begrijpt is audio techniek totaal niet mijn ding ;-). Als een eindtrap inhoud dat je daarop 1x een set speakers aansluit (stereo), ja dan heb ik volgens mij twee eindtrappen. Ik heb nu inderdaad 1 set op A (2x 6 ohm) en wil nog een set op B (2x 8 ohm). Maar nogmaals de beschrijving op de versterker, want dat ik eigenlijk de enige info die ik heb:

"4 ohm min: 1 or 2" en "8 ohm min: 1 and 2"

Waarbij 1 en 2 dan zouden corresponderen met jouw A en B.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 14:49
Voor zover ik weet gaat het hier over 1 stereo eindtrap die in totaal per kant (links en rechts) minimaal 4 Ohm wil zien. Dus A of B. Wil je A en B tegelijk aansluiten dan moeten je speakers dus minimaal een impedantie van 8 Ohm hebben om weer op die 4 Ohm uit te komen. De speakers worden intern dan gewoon parallel geschakeld. Impedantieverschillen tussen speakers kunnen ongewenste resultaten geven.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Misschien kan de TS specs leveren van zijn versterker? Dat zal denk ik een hoop duidelijkheid scheppen. :) (Of eventueel foto's?)

• XBL
@Aloys ik heb hier zo snel niet de specs bij de hand, deze kan ik morgen opzoeken.

Maar ik denk dat Peenutzz de spijker op z'n kop slaat. Nu ja, het klinkt enorm logisch: bij enkel A (of enkel B) heb je speakers nodig van 4 ohm. Bij A en B heb je speakers nodig die minimaal 8 ohm zijn (zoals de specs vereisen), wat dan weer neerkomt op 4 ohm (toch?).

In hoeverre dit aansluit op de eerdere posts, weet ik niet. Maar ik weet wel dat ik de oude situatie met twee 6 ohm speakers houd. Er over nadenken hoe hard je de boel zet en andere zaken laat ik liever voor wat het is.

Heel erg bedankt voor jullie antwoorden! (En mocht er nog iets toe te voegen zijn, dan hoor ik dat graag.)
Pagina: 1