wireless Router als switch wil niet werken..

Pagina: 1
Acties:

• Nick-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14-04-2024
ik zit met het volgende probleem:
ik heb een gewone router (R1) met een adsl aansluiting in en 4x lan uit (welke allemaal in gebruik zijn). deze router is niet wireless.
nu heb ik een andere router (R2) die wel wireless (1x wan-in, 4x lan-uit) is die als een soort van switch moet gaan werken..
want we willen één pc draadloos hebben. en ik ben bang als ik de huidige router vervang voor de nieuwe dat instelling in outlook mischien niet goed meer zijn? (ik ben maar een leek)
ik ben heel de avond al bezig om het werkend te krijgen maar het wil niet helemaal lukken..
ik heb in poort lan4 van R1 een utp out, naar lan1 in in R2 en in lan2 van R2 zat dus een andere uitgaande kabel naar een andere pc.
ik heb het op een gegeven moment zo werkend gekregen dat ik bij de pc die wireless moest zijn, wel signaal had.. alleen kon hij niet op internet (kon geen ip adres toewijzen)

Wie kan mij helpen?
staan er instellingen niet goed?

de oude router weet ik niet presies wat voor merk het is,
maar de nieuwe (wireless) router is de sitecom 300n x2

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Nick- schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:46:
en ik ben bang als ik de huidige router vervang voor de nieuwe dat instelling in outlook mischien niet goed meer zijn?
Waarom denk je dat de Outlook-instellingen niet goed meer zijn als er een extra router op de lijn zit? Kun je dat eens uitleggen?
ik heb in poort lan4 van R1 een utp out, naar lan1 in in R2
De output van LAN 4 moet in de WAN-poort van R2.

Elke router heeft een ingang en een (aantal) uitgang(en). De ingang is zeg maar het internet en de uitgang gaat naar de pc's. Voor router 1 is de ingang natuurlijk de ADSL-verbinding en de uitgang gaat naar de rest van je netwerk. In jouw geval is "de rest van het netwerk" verbonden via router 2.

Voor router 2 is de ingang, dus waar het internet vandaan komt, natuurlijk router 1. Die moet dus ook in de WAN poort, want dat is de ingang van router 2.

Router 2 werkt dan dus niet als switch, maar gewoon als router. Waarom zou je die als switch willen laten werken? Het hele internet hangt immers met router aan elkaar vast. Doe maar eens een traceroute naar een website in Amerika, kijk eens langs hoeveel routers je komt. ;) Je kunt prima 10 routers achter elkaar hangen, dat is geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door Bergen op 05-11-2009 00:12 ]

• Nick-
Bergen schreef op donderdag 05 november 2009 @ 00:11:
[...]
Waarom denk je dat de Outlook-instellingen niet goed meer zijn als er een extra router op de lijn zit? Kun je dat eens uitleggen?
haha, omdat ik nog nooit outlook heb ingesteld, en het bij iemand is voor wie de mailbox zakelijk gezien erg belangrijk is, en hij vertelde me dat het toen een hele gedoe was om outlook in te stellen..
[...]
De output van LAN 4 moet in de WAN-poort van R2.

Elke router heeft een ingang en een (aantal) uitgang(en). De ingang is zeg maar het internet en de uitgang gaat naar de pc's. Voor router 1 is de ingang natuurlijk de ADSL-verbinding en de uitgang gaat naar de rest van je netwerk. In jouw geval is "de rest van het netwerk" verbonden via router 2.

Voor router 2 is de ingang, dus waar het internet vandaan komt, natuurlijk router 1. Die moet dus ook in de WAN poort, want dat is de ingang van router 2.

Router 2 werkt dan dus niet als switch, maar gewoon als router. Waarom zou je die als switch willen laten werken? Het hele internet hangt immers met router aan elkaar vast. Doe maar eens een traceroute naar een website in Amerika, kijk eens langs hoeveel routers je komt. ;) Je kunt prima 10 routers achter elkaar hangen, dat is geen probleem.
hartelijk dank voor je reactie.. :) ik ga het morgen eens proberen..
en ik hoef verder geen instellingen te veranderen in de router?

[ Voor 3% gewijzigd door Nick- op 05-11-2009 00:27 ]

• Nick-
om een of andere reden kan ik de wireless pc niet op internet krijgen.. hij heeft wel verbinding met de router, maar ik kan het internet niet op.. ook kan een vaste (erg trage) pc die op een lan uitgang zit van de wireless router ook niet op internet.. terwijl toen ik de zelfde opstelling bij mij thuis had geprobeerd met dezelfde router het wel werkte.. ik kom er niet uit? staan de instellingen wel goed?
of komt het mischien omdat de pc een te zwak singaal heeft? (100mbps)

wie o wie kan me helpen?

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
Ik ga even hier iemand tegenspreken:

De output van LAN 4 moet mag in de WAN-poort van R2.

Allemaal goed en wel, maar dan zitten zijn PC's later niet meer in hetzelfde subnet en zit ie in de penarie als ie bv shares wilt gaan aanmaken.

Ik denk dat het bij jou nu niet lukt omdat je twee identieke subnetten door een router wilt laten routeren, en dat vinden die dingen niet zo fijn. Ik teken het even voor je uit met een VOORBEELDsituatie, daarom is het nog niet zo met exact dezelfde subnetten bij jouw thuis he ;) .

INTERNET ----> Bedrade Router ----->     Wireless Router ----> PC via wireless
               netwerk: 192.168.1.0       netwerk: 192.168.1.0

Als je nu ziet, heb je eigenlijk twee identieke "netwerken", genaamd subnets, een router zorgt er voor dat verkeer tussen twee subnetten "gerouteerd" kan worden. Maar die wireless router die je nu hebt geinstalleerd weet nu niet meer welk pakketje nu eigenlijk naar links of net naar rechts moet gaan...

Dus je hebt twee opties:
  • je veranderd een van de twee subnetten (niet mijn favoriet, waarom, dat heb ik hierboven al gezegd, dan werk je met twee subnetten met een router ertussen, en als je dan later ooit bv een NAS (= een hardeschijf die je op het netwerk kan aansluiten) koopt, kan een pc die in het andere subnet zit er weer niet bij)
  • Je volgt een HOWTO, die ik al een hele lange tijd geleden geschreven heb, en die mensen al goed heeft verder geholpen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ging er vanuit dat hij alle pc's achter router 2 ging hangen. Een draadloze router heeft meestal (of altijd) ook LAN-poorten. Dan zit alles in hetzelfde subnet en heb je het door jou omschreven probleem niet.

[ Voor 20% gewijzigd door Bergen op 06-11-2009 02:32 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-01 06:54

Wiethoofd

Broadcast TOM

[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point je moet je DHCP-server in je tweede router uitschakelen en vervolgens de boel goed aansluiten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• Nick-
oke, ten eerste heel erg bedankt voor de reacties. :)
en als ik zeg maar de bestaande router vervang Voor die nieuwe wireless router?
geeft dat dan geen problemen met programma's die ik op de pc hebt staan? (zoals outlook) want ik ben bang als ik die bestaande router dus vervang voor de nieuwe dat ik dan problemen ga krijgen met outlook (wat dus niet mag gebeuren omdat het heel erg belangrijk is) en ik weet niet of dat ook zo is.. maar ik werk zelf niet met outlook dus weet ik niet presies hoe het werkt en of het eventueel moeilijk gaat doen.
en moet ik dan ook nog op bepaalde instellingen letten als ik die andere router ga gebruiken?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die bestaande router vervangen gaat niet, als dat ook je ADSL modem is, wat ik begrijp uit je startpost, want die nieuwe router heeft geen ingebouwd modem. Of heb je een apart modem, wat met een netwerkkabel op de WAN poort van de bestaande router zit aangesloten?

Afgezien daarvan, zou ik inderdaad gaan voor de oplossing van HyperBart, LAN4 van R1 op LAN1 van R2, DHCP uitschakelen op R2 en dan zou het moeten werken. Let wel even op of je de juiste kabel tussen R1 en R2 hebt. Van switch naar switch hoort een crosskabel te zitten, tenzij de apparaten in kwestie dat automatisch corrigeren.

Het lijkt me al met al heel erg stug als je instellingen in outlook zou moeten veranderen, doordat je wat verandert aan je netwerkindeling :)

[ Voor 18% gewijzigd door Orion84 op 06-11-2009 10:02 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nick-
Nick- schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 09:51:
bestaande router vervang Voor die nieuwe wireless router?
volgens mij kan dit trouwens niet met de sitecom 300n x2 want hier zit denk ik geen modem in.. |:(
hoe kan ik het het beste aanpakken?

• Nick-
haha, negeer de bovenstaande reply maar :p

dus ik hoef alleen het dchp uit te schakelen en een crosscable gebruiken? en dan van R1/Lan4 --> R2/Lan1?
en dan zou het moeten werken? en dat geeft geen problemen met het IP adres op de pc? dat hij zeg maar geen netwerkadres kan toewijzen?

Bedankt voor de reactie.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

DHCP alleen uitschakelen op R2 dus hè ;)

Als het goed is zou R2 dan enkel als switch en accesspoint moeten werken en zou je PC gewoon netjes een IP moeten krijgen van R1 en zou de boel gewoon moeten werken :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Nick-
oke, bedankt.. ga ik dat vanavond proberen ;-)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Orion84 schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:14:
DHCP alleen uitschakelen op R2 dus hè ;)

Als het goed is zou R2 dan enkel als switch en accesspoint moeten werken en zou je PC gewoon netjes een IP moeten krijgen van R1 en zou de boel gewoon moeten werken :)
En voor de duidelijkheid: dan moet de uitgang van R1 in een LAN-poort van R2, dus niet in de WAN-poort van R2. Daardoor werkt R2 dus puur als switch.

• Nick-
oke, bedank voor al jullie hulp, alleen heb ik nog een probleem..
het netwerk werkt zoals het hoort.. alleen krijg ik op de pc die wireless moet werken geen verbinding met internet.. hij heeft wel verbinding met de router maar hij kan het niet koppelen of zoiets.. ik heb op de zelfde lokatie als de pc die op de 2e verdieping staat (met bestuurings systeem XP pro Sp3) met mijn mobile telefoon met wifi geprobeerd of het singaal goed was, en op mijn telefoon had ik geen problemen.. alleen met die pc.. en het probleem zit niet in de wireless adapter want die heb ik getest op een andere pc (met windows 7) die dan op de bg staat waar de router dus ook staat maar die adapter werkte gewoon goed.. dus het probleem zit denk ik in de pc met windows xp.

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

post een een ipconfig /all van die pc

Iperf

• Nick-
wat houd dat in?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.new2chat.com/router1.html

en geef paste gewoon alle regels die je krijgt

Iperf

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Dat je naar het startmenu gaat, daar ga je naar uitvoeren, typt cmd in, drukt op enter.
Je komt in een dosbox, en daar voer je het het commando:
ipconfig /all
in. Dan laat windows zien wat je ip,dns,gateway en subnet is.
Maar daar heb jij (en wij) weinig aan als je niet weet wat het ip van je eerste router is.

Maar zoals Wiethoofd, en HyperBart al zeggen, volg gewoon deze handleiding: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Daar wordt stap voor stap uitgelegd wat je moet doen.
De start opstelling is: Zorg ervoor dat je nu via je de oude router/modem het internet op kan..
Reset R2 naar de fabriekswaarden..
Sluit je pc via een kabel aan op R2, en lees het topic.

edit: let op..
Belangrijke informatie die je eerste moet zien te vinden voordat je begint..
Zoek uit wat het ip adres is van R1 (een ipconfig /all uitvoeren terwijl je via kabel verbonden bent met R1)
Zoek uit wat het ip adres is van R2 (een ipconfig /all uitvoeren terwijl je via kabel verbonden bent met R2)
En doe deze commando's terwijl je R1 & R2 van elkaar hebt losgekoppeld.

Schrijf die gegevens op.. sluit je pc aan op R2, en volg de handleiding.
Let op: in die handleiding is jouw R1 de router/modem/switch. jouw R2 wordt daar wireless router genoemd.
Dat je ze dus niet doorelkaar haalt :).

[ Voor 28% gewijzigd door job op 06-11-2009 21:50 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het probleem wordt veroorzaakt doordat je twee DHCP servers in een netwerk hebt. Je aansluiting van je startpost is ok je moet dus alleen de DHCP server van R2 uitzetten. Hierdoor ontstaat netjes 1 netwerk zonder dat je last hebt van dubbel routeren wat weer een obstakel kan zijn als verbindingen tussen de pc's onderling wilt maken. Succes.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

De dhcp server uit, en de kabel tussen lanpoorten is in principe genoeg.
Maar dan hebben we straks de TS weer die meld dat hij niet meer in de draadloze router kan.

Volgens mij zit sitecom in een ander subnet met zijn ip's.. dus het is handig de ip's van beide routers in hetzelfde subnet te zetten. Daarom dus de link naar het topic. Daar staan duidelijk alle stappen in uit gelegd, en dan heb je het beste resultaat.

• Nick-
oke, en het heeft niks met win xp te maken?
want ik had de wireless usb adapter eerst in een pc gedaan met windows 7 (na dat ik de software had geinstallerd) en toen kon ik gewoon het internet op.. en ik heb de zelfde handelingen bij een andere pc gedaan maar dan met win xp en toen had ik ook verbinding, maar ik kon niet het internet op..
ligt dit echt aan het netwerk of aan de pc?
want ik heb wel oke singaal op die locatie..want met mijn mobile telefoon kan ik ook op het netwerk komen..

• Nick-
bij router 2 staat de dhcp uit, en ik heb tussen de routers een crossover cable gebruikt. en die komt bij router binnen in lan1

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:47
post eens een ipconfig van een pc waar alles wel op werkt, en post dan eens een ipconfig van de pc waar de hele setup niet bij werkt...

En even als goed advies: langs iedere post (=ieder berichtje dat je hier achterlaat) staat een "edit" knopje, rechtsvanboven... Als je besluit weer iets toe te voegen wat je vorige keer bent vergeten en je bent de laatste poster in je eigen topic, druk dan op dat knopje en wijzig je bericht. Het is niet zo aangenaam iedere keer dubbelposts door te scrollen ;)

En om echt helemaal dat fabeltje uit de wereld te helpen: je standaard outlook zal wel blijven werken, je kan toch perfect ook op het werk met je laptop je mailtjes ophalen, en als je dan ergens anders bent gaat dat evengoed, dus een netwerk aanpassen gaat dat heus niet veranderen...
Doorgaans voor een thuisgebruiker = internet --> ik kan mijn mails ophalen via outlook.

[ Voor 35% gewijzigd door HyperBart op 08-11-2009 21:34 ]

Pagina: 1