Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan een normale dvd speler te kopen, vooral voor het upscalen enzo. Rond de 100 euro heb je een aardige dvd speler met upscaler zie ik op de sites.

Nu is er een aanbieding bij ons, een ps3 voor 200 euro. Nu betaal ik dus 100 euro meer voor een bluray speler + console (alhoewel ik zowat niet game, zou denk Metal Gear Solid kopen, en thats it.).

Ik vroeg mij af of de upscaler in een ps3 gelijkwaardig is aan een normale dvd speler? Of heeft de ps3 een slechte upscaler? Is het de extra 100 euro waard aangezien blu ray toch de toekomst is...of is de blu ray speler van de ps3 tegenwoordig zo slecht dat het geen enkel nut heeft?

Bedankt!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:47
Een PS3 kun je ook aan je netwerk hangen en dan media streamen, films bijv.

Muziek kan misschien ook wel, maar ik heb geen PS3 (en geen ervaring met een PS3) dus dat zou ik niet weten.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Let wel op het hoge stroomverbruik en het draaien van een ventilator als je een PS3 neemt puur als DVD speler.

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:35:
Let wel op het hoge stroomverbruik en het draaien van een ventilator als je een PS3 neemt puur als DVD speler.
Volgens mij is de slim een kleinere energie slurper en ook nog stiller(dat weet ik wel, heb zelf een phat en slim).
Daarbij heeft de PS3 uiteraard ook nu Blu-Ray voor de toekomst :) Alleen maar handig!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Dedicated Blu-ray speler of PS3? en er is vast wel meer te vinden vermoed ik...

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:05

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

milkyway,

We hebben hier een topic over lopen. In dit topic is ook de kwaliteit van de PS3 besproken en is ook het puntje upscaling toegelicht. FeaR1986 heeft hier een post aan gewijd.

Met alle respect, maar ik kan niet ontdekken of je wel / geen research hebt gepleegd.

/Edit: en ook het topic wat schaduw hierboven aankaart, de voorloper van ons huidige topic.

[ Voor 11% gewijzigd door DaMarcus op 04-11-2009 21:40 ]

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-02 13:54

FeaR

In GoT we trust

:( @ DaMarcus
DennusB schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:36:
[...]
Volgens mij is de slim een kleinere energie slurper en ook nog stiller(dat weet ik wel, heb zelf een phat en slim).
Daarbij heeft de PS3 uiteraard ook nu Blu-Ray voor de toekomst :) Alleen maar handig!
Als je een PS3 alleen zou kopen voor de Blu-ray functionaliteit zou ik eerder voor een stand-alone speler gaan dan voor een PS3.

In een ander topic had ik een paar maanden geleden dit gepost voor een lijstje met PS3 vs stand alone Blu-ray in het algemeen. Dit gaat vooral over Blu-ray, maar dingen als design en stroomverbruik gaan natuurlijk ook op voor een DVD-speler. Dus even zelf filteren wat wel of niet op een losse DVD-speler van toepassing is :) :

Of een PS3 als Blu-ray speler beter is dan een stand-alone hangt natuurlijk ook af van het type stand-alone speler wat je pakt. Maar hier een lijstje met wat dingen die een stand-alone speler wel heeft en een PS3 niet. Dingen staan overigens niet in orde van belangrijkheid, maar meer van wat me te binnen schiet :)
  • Stroomverbruik:

Een losse Blu-ray speler verbruikt tijdens het kijken van een film zo'n 34 Watt. Een PS3 Fat gebruikt zo'n 160 Watt. De PS3 Slim is natuurlijk nog zuiniger, maar de 34 Watt van een stand-alone haalt de PS3 nooit.
  • Audio:

De PS3 Fat kan HD Audio alleen maar over LPCM uitzenden, dus daar kan een losse speler al voordeel uit halen aangezien elke losse Blu-ray speler wel HD Audio kan bitstreamen. Natuurlijk heeft de nieuwe PS3 een nieuwe HDMI chip en kan deze ook HD Audio bitstreamen.

Maar de PS3 zal nooit beschikken over 5.1 of 7.1 analoog uit. Blu-ray spelers hebben dit over het algemeen toch wel en anders kan je er altijd één aanschaffen met multi kanaals analoog uit.
  • Beeld:

Hier zijn de meningen over verdeeld. Dat de PS3 een goede speler is om je DVD's te laten scalen naar 1080p is gewoon een feit, dus daarvoor hoef je geen losse speler aan te schaffen. Echter is de deinterlacer van sommige losse Blu-ray spelers (vooral de wat duurdere merken en types) vele malen beter dan die van de PS3. Dus als je ook nog veel gewone DVD's kijkt is dat wel een overweging waard.

Het beeld zelf is ook per persoon verschillend. De ene vind het beeld van een losse Blu-ray speler rustiger en de kleuren mooier. Persoonlijk denk ik dat zoiets meer komt door de instellingen van de losse Blu-ray speler als doordat de PS3 slecht zou zijn. Punt is wel dat een losse speler veelal meer instellingen heeft om kleuren en weergave aan te passen dan de PS3 heeft. Dus als je fan bent van zelf alles instellen kan je je helemaal uitleven.
  • Fan noise:

Hier zijn de meningen over verdeeld. Dat de PS3 60GB geluid maakt is al lang bewezen en ten opzichte van die versie is een losse Blu-ray speler dan stiller. Verder hangt het natuurlijk ook af van de speler die je hebt en welke versie van de PS3 je hebt. Op dit moment is er slechts één speler van Samsung waar de fannoise irritant schijnt te zijn. Gaat ook nog eens om een 30mm fan, dus een lekker hoog irritant geluid. Maar naar wat ik hoor zijn de meeste Blu-ray spelers toch stiller dan welke PS3 dan ook, dus ook de Slim. De hogere spelers van merken als Denon, Pioneer, Sony (topmodel) doen het nog beter aangezien de fan daar groter is dan in de lagere losse spelers. En dit zorgt veelal voor minder geluid.
  • Design:

Is ook een discussiepunt. De ene zweert bij de PS3 Fat omdat de glanzende afwerking matched bij zijn of haar overige apparatuur. Aan de andere kant kan je dan ook een Pioneer Blu-ray speler nemen, want die zijn ook glossy. Voordeel van losse spelers is wel dat er meer "smaken" zijn: van mat tot glossy plastic tot geborsteld alu.
  • Opstarttijd:

Hier kan je toch alleen maar voor de PS3 kiezen, dat ding is gewoon snel. Er zijn losse spelers die ook snel opstarten, maar dan gaat het meestal om alleen het booten van de speler. Wanneer een schijfje moet laden is de PS3 dan veelal sneller.
  • Gemak:

De controller van de PS3 is niet echt je van het om te gebruiken als afstandsbediening. Mensen die met de PS3 ook gamen zullen er geen problemen mee hebben. Maar om de vrouw des huizes tevreden te houden zal de losse afstandsbediening toch aangeschaft moeten worden. Dus daar komen wat extra kosten bij.

Ander punt is dat sommige mensen (waaronder ik) een PS3 spel graag in de console willen laten zitten en dus het irritant vinden om telkens te wisselen tussen spel en Blu-ray film. Met een stand alone speler naast de PS3 hoeft dit dan weer niet.
Zoals gezegd is bovenstaande van wat ik heb gehoord en gelezen over de voors en tegens van losse spelers ten opzichte van de PS3.Ik heb ook lang niet alles meegenomen, maar alleen de punten die ik het waard vond om neer te zetten en uit te leggen. Ik zeg dus niet dat de PS3 slechter of juist beter is, want dat moet ieder voor zich beslissen.

Persoonlijk heb ik voor een losse speler naast de PS3 gekozen omdat ik het zonde vond om 160 Watt te verbruiken als ik een film aan het kijken was. Qua beeld zie ik niet veel verschil tussen de PS3 en de Pioneer BDP-320 als het gaat om kleuren. Wat me wel opvalt is dat in sommige films en scènes de grain op de PS3 meer zichtbaar is dan op de losse speler. En ja, ook het feit dat ik nu wel dat HD Audio lampje op de Denon zie branden vind ik wel leuk. Alleen dit is zeker niet dé reden, want veelal staan alle spelers en de receiver op DIMM omdat ik al die lampjes en aanduidingen niet hoef te zien :P

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

En om dan nu de mod uit te hangen:

Dingen als Blu-ray en/of DVD-speler mogen voortaan in Mediaspelers en HTPC's, dus ik move je topic even die kant op :>

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dat staat dan nog verkeerd in de faq's van LCD :P

Ja ik had wel onderzoek gedaan, probleem was dat alle vergelijkingen gingen over Blu ray vs ps3, daaruit bleek inderdaad dat ps3 een goede speler was maar een dedicated blu ray toch wat beter is. + dat ze daar nog vanuit gaan dat blu ray spelers 800 euro kosten en de ps3 400 euro, wat nu niet meer zo is.

Nu is er een aanbieding hier, 200 euro voor de ps3 in plaats van 300 euro waardoor er wel een erg klein prijsverschil is tussen normale dvd spelers en de ps3. Het gaat hier overigens om de normale ps3, niet de slim versie.
Ik ga geen blu ray films kijken op dit moment (30 euro per schijfje, nee bedankt.) dus er hoeft niet vergeleken worden met andere dedicated blu ray spelers(of het moeten blu ray spelers van rond de 100-200 euro zijn)
Wel wordt de trend wel (lijkt mij) dat blu ray de dvd gaat vervangen, dus voor de toekomst is het wel handig.

Vroeg me af of een stand alone normale dvd speler van 100 euro goed upscaled, en of de ps3 in vergelijking tot de normale dvd speler beter upscaled?

Als hij namelijk beter upscaled + de potentie om blu ray films af te spelen in de toekomst + soms een game vind ik het de 100 euro extra waard. Als de upscaler slechter is wordt dit een ander verhaal.
Bovenstaande punten zoals afstandsbediening/schijfje omwisselen vind ik niet zo erg, dus daarop wint de ps3 het van de standalone blu ray player. De fan noise is wel irritant, ik herriner nog met mijn xbox 360 dat ik dit zeer storend vond.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 23:30 ]

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 23:27:
Aha, dat staat dan nog verkeerd in de faq's van LCD :P
Aangepast!
Thanks voor de tip d:)b

Even over je andere vragen:
Zoals gezegd is het lijstje wat ik poste deels gemaakt voor Blu-ray spelers, maar je kan er wel informatie uit halen betreffende de PS3. Zo heeft de PS3 altijd nog een hoger verbruik dan een losse DVD-speler en ook het deel van de bediening/gemak gaat nog steeds op. Maar daar was je zelf ook al achter. Als fan noise een probleem is dan zou ik alleen niet voor een PS3 gaan. Mijn DVD-speler is sowieso stiller (geen fan, duh :+) en mijn Blu-ray speler ook (Pioneer BDP-320 met 60mm fan).

De PS3 is een zeer goede upscaler en daar kan menig DVD speler niet aan tippen. Alleen de DVD speler waar jij naar aan het kijken bent zal vast een goede speler zijn voor dat geld. Dus geen speler van de Blokker voor €35,- laten we maar zeggen :). Want zoals je zelf al zegt is het gat naar een Blu-ray speler niet heel groot meer met jouw budget. Het punt waar een PS3 het tegen de meeste Blu-ray spelers af legt is de deinterlace-functie van DVD's, dus daar kan je wel even naar kijken hoe jouw DVD-speler dat gaat doen.

Persoonlijk zou ik gewoon voor een Blu-ray speler gaan, want die spelen ook gewoon DVD-tjes af. Plus dat een PS3 ook nog eens een leuke mediastreamer is en een gameconsole. En dat verbruik is ook discutabel natuurlijk. Een zuinige speler is leuk, maar wat is de meerwaarde als er een dikke flatscreen boven hangt en een surround-set :P
Maar er zijn natuurlijk wel redenen waar Blu-ray spelers op vast lopen. Zo is een regiovrije Blu-ray speler vele malen duurder dan een DVD-speler. En qua aanschaf ligt de eerste ook hoger...

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-02 15:41

burgt

Starbass

en 30 Euro voor Blu-ray is inderdaad te duur, maar gelukkig kunnen we ook importeren, bijvoorbeeld bij amazon.co.uk heb je al goede films onder de 10 euro bezorgd, de meeste hebben ook nl ondertitels.

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Pagina: 1