Toon posts:

Computer (upgraden) samengesteld, goede keuze?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Mijn huidige PC was nodig aan een vervanging (upgrade) toe, het betreft een Medion PC waarvan ik de specs even achterwegen laat.
Graag zou ik jullie mening willen over mijn gemaakte keuzes betreft het samenstellen van mijn nieuwe pc.

Mijn budget was niet al te hoog dus heb geprobeerd de kosten laag te houden en daarmee toch een goed systeem te bouwen.

Onderdelen besteld:

CPU FAN: Tt Blue Orb II
€ 27,99
info hier

CPU: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
€ 139,90
info hier

VOEDING: Cooler Master ExtremePower 460W
€ 49,00
info hier

CASE: MS-TECH LC-402
€ 34,99 € 34,99
info hier

MOEDERBOORD: Asus M4A785TD-M EVO (Retail, FW, RAID, Gb-LAN, VGA, Sound, µATX)
€ 74,90
info hier

WERKGEHEUGEN: GeiL 2 GB DDR3-1600 Kit
1 € 56,91 € 56,91 24
info hier

HARDESCHIJF:
250GB Sata uit oude pc.

VIDEOKAARD: Deze had ik nog in mijn oude pc
Nvidia Geforce 8500 GT
info hier

In het totaal ben ik duus 400 euro kwijt voor het upgraden of eigenlijk samenstellen van mijn nieuwe pc.
Ik hoop hiermee enigsinds wat nieuwere spellletjes te kunnen draaien evenals de meeste adobe programma's.

Tips zijn altijd welkom en kan ik goed gebruiken!

Alvast bedankt,!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-02 23:40
Misschien is het handig om de specificaties van je oude computer te plaatsen. Ik denk eerder door je videokaart kwam waardoor je niet goed spelletjes kan spelen (8500 GT is geen snelheidsmonster)

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:44

LieveNiels

On Fire

Je CPU is de boxed versie, daar krijg je al een koeler bij ;) .

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-02 22:36
Wat is precies de vraag? Je komt patsen met wat je besteld hebt? :P

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:11
Je kan geld uitsparen door dat trager geheugen te nemen, 1600 MHz is overkill. 4GB is trouwens ook wel leuk als je met Adobe programma's werkt. Verder is je videokaart wat traag voor recente games, zelfs op gemiddelde settings. (En al helemaal als je nog de DDR2 versie hebt, en die kans is wel groot met een Medion pc)

[ Voor 16% gewijzigd door Malantur op 04-11-2009 13:48 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn oude Medion PC:

Intel Pentium 4
3,4 GHz
2 GB ram (DDR1)

Ik kom niet patsen met wat ik gekocht heb, en mijn vraag staat duidelijk vermeld.
Graag hoor ik van jullie of wat ik besteld heb een goede keuze is, en of dit mogelijk goed presteerd in vergelijking met de computers van nu.

Bedankt voor je reactie Malantur

PS: Kan iemand mij een goede betaalbare videokaart sugesteren?
Het liefst zeker onder de 100 euro. :P, ik werk nog steeds in de supermarkt en drink namelijk ook de nodige biertjes :+

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 13:53 ]

• Malantur
Trouwens, misschien helpt de [BBG] Best Buy Guide topicoverzicht wel, of beter nog: [UG] Upgrade Guide topicoverzicht en *LET OP* - Wat moet ik kopen komt ook wel van pas. ;)

De 4770 van Ati lijkt me een goede keus, verkrijgbaar vanaf €85. :)
Of als je bij Nvidia wilt blijven, dan is de GTS250 een goede keuze, hij kost ook even veel.

Die koeler is trouwens niet compatibel met je PhenomII (wel met de socket, maar vrees dat hij het geweld van je quadcore niet aan kan).

[ Voor 38% gewijzigd door Malantur op 04-11-2009 14:05 ]

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Misschien nog een tip, neem een andere case. Ik had die case ook gekocht, iets van 4 jaar terug ofzo, en ik was er écht niet blij mee. Tuurlijk, hij ziet er wel leuk uit (als dat je stijl is ;) ) maar hij maakt een hoop lawaai, en is van zeer goedkoop materiaal gemaakt. Voor 15 euro meer bijvoorbeeld, kun je een Antec Threehundred kopen, wat imho een stuk beter is.

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:51:
Mijn oude Medion PC:

Intel Pentium 4
3,4 GHz
2 GB ram (DDR1)

Ik kom niet patsen met wat ik gekocht heb, en mijn vraag staat duidelijk vermeld.
Graag hoor ik van jullie of wat ik besteld heb een goede keuze is, en of dit mogelijk goed presteerd in vergelijking met de computers van nu.

Bedankt voor je reactie Malantur

PS: Kan iemand mij een goede betaalbare videokaart sugesteren?
Het liefst zeker onder de 100 euro. :P, ik werk nog steeds in de supermarkt en drink namelijk ook de nodige biertjes :+
Wat is de maximale resolutie van je scherm?? Ik denk dat iets in de trend van een ATI HD4850 meer dan voldoende is. Hint kijk in vraag en aanbod want daar gaan ze rond de 50~70 euro :+

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

ik denk dat je je investering anders kunt doen en er meer profijt van gaat hebben.

Minder investeren in de koeler, processor, moederbord en geheugen. Neem het goedkoopste DDR2 geheugen, 4 GB het liefst. Neem dan ook een goedkoop moederbord. Duurdere hebben veel uitbreidingsmogelijkheden zijn grappig en leuk, maar als je ze niet gebruikt is het een nutteloze investering.

Een iets goedkopere processor is ook snel.

Investeer meer geld in een nieuwe harde schijf, en tik eventueel een sneller videokaartje op de kop (ATI 4xxx serie bijvoorbeeld). Eventueel is de voeding uit je oude pc te hergebruiken, maar wat dat betreft doe je het nu eigenlijk beter. Ik zou daar in ieder geval niet op besparen.

zoiets:?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X3 720 Black Edition€ 99,90€ 99,90
1Asrock N68-S€ 31,94€ 31,94
1Club3D HD 4770 512MB GDDR5€ 82,12€ 82,12
1Cooler Master Elite Power 460W€ 34,70€ 34,70
1Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G€ 69,-€ 69,-
1MS-Tech LC-02€ 34,90€ 34,90
1Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB€ 38,67€ 38,67
ImporterenTotaal€ 391,23

[ Voor 65% gewijzigd door M2M op 04-11-2009 14:09 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties, helaas moet ik wel zeggen dat ik deze spullen gisteren heb besteld.
Mijn keuze ging uit naar AM3 en DDR3 dit omdat het kwa prijs niet ontzettend veel verschilt en vanwege de upgrade mogelijkheden.

Ik dacht met een AM3 een goede basis gelegt te hebben en eventueel wat voorbereid te zijn op de toekomst wat momenteel erg hard vooruit gaat.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 13:34:

Mijn budget was niet al te hoog dus heb geprobeerd de kosten laag te houden en daarmee toch een goed systeem te bouwen.

Onderdelen besteld:

bla bla
Heb je de onderdelen nou wel of niet besteld. Als je ze al besteld hebt is het zinloos om het hier te posten..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er al wel uit dat de videokaart dan nodig aan vervanging toe is, ik zal jullie suggesties over de videokaarten eens bekijken

PS: Er staat in mijn post: onderdelen besteld (daarmee bedoel ik dus dat ik die onderdelen heb besteld)
Ik vroeg wat jullie daar van vinden.

Wel bedankt voor de tips betreft de videokaart en andere tips.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 14:13 ]

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 21:10
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:08:
Ik dacht met een AM3 een goede basis gelegt te hebben en eventueel wat voorbereid te zijn op de toekomst wat momenteel erg hard vooruit gaat.
Is ook zo!

Maar waarom nog vragen of je het goed hebt gedaan als je alles al hebt besteld? Het enige wat je er van krijgt is: Ah... ik had toch misschien beter die kunnen nemen. Zeker hier op GoT geven we geen half advies :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Verwijderd

Topicstarter
Prima, ik heb in ieder geval voldoende tips gekeregen wat ik eventueel in de toekomst nog moet uibreiden.
En jullie meningen betreft mijn bestelling, en daar was het mij om te doen.

Suggesties betreft videokaarten en eventuele uitreidingen en meningen over mijn keuze zijn nog steeds welkom.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 14:16 ]

• Dyllanw
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-02 12:04
Zonde van je geld. Spaar nog een jaartje en ga voor een budget van minstens het dubbele een goed systeem bouwen.

Medion heeft prima pc's die je geen interesse hebt in overklokken of upgraden, maar je moet elke 2/3 jaar een compleet nieuwe kopen om de nieuwste software te kunnen blijven draaien. Als je zelf gaat bouwen vanaf 'nul', uitgaande van een goed moederbord en goede processor heb je een pc die jaren mee kan.

Gezien je budget is een Phenom een prima keuze waar je op door kunt bouwen (AMD heeft een prima prijs/kwaliteit verhouding). Voor Adobe programma's en voor de nieuwere spelletjes is meer geheugen en een betere videokaart nodig en indirect daarmee een betere voeding.

Als je nu dit systeem gaan bouwen, kun je de helft over een jaar al weer vervangen.

Wil je toch per sé nu een systeem gaan samenstellen die aardig mee kan, zou ik een systeem bouwen rond de Athlon II X4 620. Dit een processor met een goede prijs waardoor je iets meer kunt uitgeven voor een 4770, 4850 of 4870 videokaart, een goede harde schijf en meer geheugen. De harde schijf die je nu hebt is overigens prima om als back-up schijf te dienen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:24

M2M

medicijnman

op die harde schijf die je nu in je pc hebt hangen ga je veel performance verliezen. Je kunt nu al even HDtune draaien om te kijken wat de snelheid van je harde schijf is. En dat kan best wel eens belabberd uitkomen, zeker in vergelijking met moderne hardeschijven die 100+ MB/s halen, of SSD's die de SATA 300 interface voltrekken.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ik zat te denken om nog een goede videokaart te kopen en later eventueel het werkgeheugen uit te breiden,
maar presteerd dit dat niet goed?

Even HD tune bekijken momentje.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 14:38 ]

• THE_FIREFOX
Ik zou toch even naar de Wet kopen op afstand gaan kijken en contact met Alternate opnemen om de bestelling aan te passen.

Wet kopen op afstand geef je de gelegenheid om je te bedenken wanneer een spontane aankoop is gedaan, alleen moet de product dan wel in orginele toestand terug worden gestuurd (op jouw kosten). Je hebt totaal 7 werkdagen bedenktijd nadat het aangekomen is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik dan zo een slechte aankoop gedaan?
Ook als ik later de videokaart vervang, en extra werk geheugen erbij koop en eventueel een nieuwe HD? in de toekomst.?

PS: HD is 60.6MB\s max

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 14:40 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

De kritiek op de CPU-koeler en de case kan ik niet beoordelen, ik ken die producten niet. Maar qua prestaties zal de rest niet slecht zijn. Je huidige videokaart is alleen niet bepaald snel, en 4GB is ook leuk, dus als je dat een keer fixt vind ik "slechte koop" overdreven, dan is het eigenlijk een prima pc namelijk ;)

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Jeffrey0416
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-02 08:53
Nee niet slecht. moederbord en processor top voeding kan nog net met een zuinige kaart. Geheugen gewoon te weinig 2gb is net genoeg voor OS en enkele programmatjes. ( vista raped al 1 gig )Ik zou dan maar wat extra investeren in geheugen,hardeschijf probeer voor dat geld een mooie 2de hands kast te vinden staan er hier genoeg ! Videokaart is om van te kotsen probeer een 2de handsje op de kop te tikken zag pas nog een gtx 260 / hd 4870 voor rond de 100 staan hiermee kan je zeker nog een stuk vooruit

Verwijderd

Topicstarter
bwerg, bedankt voor je comment.

De CPU cooler heb ik express gedaan, omdat de huidige die erbij zit nogal veel lawaai maakt.
Aangezien ik wegens mijn overkill aan DDR3 hier aan daar nog wat wil overklokken is misschien extra koeling wel handig.

Bedankt voor je mening in ieder geval, op het gemakje doorsparen dus om te beginnen met de videokaart.

• Malantur
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 14:47:
De CPU cooler heb ik express gedaan, omdat de huidige die erbij zit nogal veel lawaai maakt.
Aangezien ik wegens mijn overkill aan DDR3 hier aan daar nog wat wil overklokken is misschien extra koeling wel handig.
Dat is het nu net: de cooler die je hebt gekozen is ontworpen voor de AMD K8! We hebben het hier dan over de Athlon 64 X2, dual cores die vaak 65W of 89W verbruikten. Jou Phenom II trekt 125W..
Goed, de FX reeks van de 8ste generatie van AMD trok ook 125W, maar ik vrees ervoor dat je cooler wel wat werk zal hebben om hem koel te houden. Bovendien is het nog een oud ontwerp waarbij de lucht naar het moederbord wordt geblazen, in plaats van richting een casefan.
Het zal dus wel werken, maar het beter gekunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij vertellen of dit een degelijke videokaart is: http://www.ps4all.nl/wink...-GF9500GT-Super-1024.html

of

http://www.ps4all.nl/winkel/MSI-ATI-R4650-1024.html

Oke bedankt voor je mening, :'(

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 15:14 ]

• Malantur
Beter, maar ik zou daarbij weg blijven hoor. Je kan zelf ook best de benchmarks opzoeken, anders vrees ik dat er straks een slotje op dit topic komt. ;)

Blijf weg bij kaartjes met GDDR2, daar wil je echt niet op gamen...
(Dus die 9500 GT en die 4650 vallen af!)

[ Voor 26% gewijzigd door Malantur op 04-11-2009 15:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
GDDR2 kun je me daar iets meer over vertellen, en waar moet ik op letten voor het aanschaffen van een videokaart?

Alvast bedankt voor je hulp!

• THE_FIREFOX
Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:48:
GDDR2 kun je me daar iets meer over vertellen, en waar moet ik op letten voor het aanschaffen van een videokaart?

Alvast bedankt voor je hulp!
Neem alleen videokaarten met GGDR3/4/5 geheugen. GDDR2 is traag videokaart geheugen wat tegenwoordig ver ondermaat presteert. Geheugen is overigens ook niet alles, ook de GPU (de grafische processing unit) is erg belangrijk.

Verwijderd

Topicstarter
Voor de aanschaf is het dus belangrijk dat ik kijk naar:

GDDR

Hoe belangrijk is het volgende eigenlijk?

Snelheid in MHz
Geheugen
Capaciteit 1024 MB aanwezig ( zit er veel verschil in 512 en 1024 kwa game prestaties)?
Snelheid 1600 MHz
Interface 128 bit <-- ( zit er veel verschil in 128 bit en 512)

Wat zijn de belangrijkste elementen waar je op moet letten voor betere game prestaties?
Alvast erg bedankt voor al jullie hulp.
Zelf niet heel veel verstand als het aankomt op cijfertjes ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 16:06 ]

• Malantur
GDDR3 verstuurt 4 bits data per pin, terwijl GDDR2 er maar 2 bits door duwt. Daarbij komt nog dat de kloksnelheden hoger liggen en vaak heb je een even brede of bredere geheugenbus.
Met mijn 9600 GT met 256bit GDDR3 ongeveer 60GB/s over mijn geheugen kan trekken, terwijl jou 9500 GT waarschijnlijk maar rond de 20GB/s zou zijn.
Dit zijn natuurlijk maar cijfers, de 9500 GT is niet 3 keer trager hoor.
Cijfers en MHz kunnen een indruk geven, maar je kan ze niet gebruiken om met elkaar te vergelijken!
Maar om nog op je vraag te antwoorden:
GDDR2 vs GDDR3 verdubbelt het aantal GB/s
Een dubbele geheugenbus verdubbelt het aantal GB/s
Een dubbel zo hoge snelheid (MHz) verdubbelt het aantal GB/s
Maar nog eens: 3 keer meer GB/s geeft geen 3 keer meer fps in games!
Probeer een kaart met 512MB te kopen, dat is meer dan genoeg voor bijna elk spel en je moet niet de kosten betalen voor dubbel zo veel geheugen.

Zoek benchmarks op en vergelijk de performance in een bepaald spel of applicatie. Op tomshardware.co.uk vind je charts waarbij je enkele kaarten kan aanklikken en vergelijken.
Ik raad je aan om met jou budget toch richting de 47xx of 48xx serie van ATI te kijken of de 9600/9800 serie van Nvidia. (let op: deze hebben ook een nieuwe naam in de GTS1xx en GTS2xx serie)
Des noods kan je ook een kaart kopen via V&A tweedehands hier op tweakers.

Lees de volgende keer ook eerst **LET OP** Welke videokaart moet ik kopen?
(Of gebruik de zoek functie ook eens)

[ Voor 19% gewijzigd door Malantur op 04-11-2009 16:10 ]

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-01 01:53

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Wel een quadcore maar een 9500GT als graka. Ik heb het idee dat je beter voor een simpele dualcore had kunnen gaan. Dat 1600MHz geheugen is sowieso compleet zinloos n het moederbord had goedkoper gekund (helemaal wanneer je niet voor AM3 zou gaan). Van het geld wat je daar op zou kunnen besparen zou je een betere videokaart hebben kunnen kopen. Een andere HDD lijkt mij ook wel handig. Kost niets meer tegenwoordig.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie, heb jarenlang met nvidia geworsteld en een intel pc's.
Nu ik ben overgestapt naar AMD en lijkt het me wel eens leuk een ATI aan te schaffen ik ga zeker de 47 en 48 bekijken.
Ik zal zeker even letten op de GDDR, want dat had ik anders niet geweten.

i7X

Dat DDR3 geheugen heb ik spijt van wat ik helaas niet terug kan draaien.
In de toekomst zal ik zeker extra werkgeheugen bijbestellen zonder overkill.

Een een degelijke videokaart staat nu wel even op 1 aangezien hier letterlijk op het forum overheen wordt gekotst.

En die HDD komt nog wel, het geld groeit ook niet bij mij in de achtertuin uiteraard. :+

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 16:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal genoeg info!

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 04-11-2009 16:35 ]

• M4gick
  • Laatst online: 25-10-2025
Na alles even gelezen te hebben, zijn er inderdaad een paar punten, het is zeer handig om nog 2 extra Gb aan Ram erin te steken, als je weet dat vista meteen 1 gb inbeslag neemt. Verder, als je wil gaan gamen is richting de 4850 (~80-100 euro nu), de 4870 (~120) of misschien zelfs nog een 5770 (~140), en als je bij nVidia wil blijven, de GTX 260 (130 euro ofzoiets?). Verder is een nieuwe hdd erg handig, die kosten momenteel nog maar 50 euro en dan heb je al een hele mooie. Over die cpu fan kan ik niks zeggen, ik ken hem namelijk niet.

Je hebt echt een future proof computer, AM3 zal nog wel eventjes de high end socket blijven, en met ddr3 zit het ook wel goed, mits je nog even 2 gb erbij zet. Als videokaart moet je als gamer moet je dan toch echt gaan kijken boven de 4770/4850 bij Ati en boven de GTX 260 bij nVidia. Succes verder.

Verwijderd

Als je voor en 4850 gaat kun je beter daarvoor in de plaats een 4770 nemen. Ik heb echt uitgebreid onderzoek gedaan naar allerlei benchmarks en prestaties en een 4770 en 4850 verschillen qua prestaties niets. De ene is een paar frames sneller in de ene game, de ander is een paar frames sneller dan de andere. Wat wel een hoop uitmaakt is dat de 4770 op 40 nm is gebakken waardoor hij kleiner en zuiniger is. Dat betekent minder koeling nodig dus minder herrie en bovendien minder restwarmte in je kast. Daarnaast is hij nieuw ook goedkoper te krijgen dan een 4850. Bovendien zit er GDDR 5 op, wat wel een stukje vlotter zou moeten zijn dan GDDR 3. Dat is ook de reden dat ik voor die 4770 heb gekozen.

Ik heb vooral gezocht naar een kaart die Fallout 3 goed kon spelen op hoge settings op 1600x1200, dat was mijn uitgangspunt. Daarnaast heb ik op een aantal andere spellen gelet voor de vergelijk waaronder Bioshock en Crysis Warhead (hoewel meestal niet speelbaar juist daarom een goede benchmark om op te letten). Richtbudget was 60-80 euro voor mij en ik had in mijn achterhoofd dat ik ook geen nieuwe CPU meer heb (P4 3,2 Ghz) dus dat een gruwelijk snelle videokaart op een gegeven moment overkill wordt.

Ten opzichte van de kaarten die in de buurt liggen (ik zou sowieso voor Ati gaan omdat die meestal meer waar voor hun geld leveren):
- 4650 > net niet krachtig genoeg om de spellen te spelen op de settings die ik wilde (rond de 40 euro)
- 4670 > leuke zuinige kaart (rond de 60 euro)
- 4770 > net een stukje krachtiger waardoor bijvoorbeeld Fallout van speelbaar naar goed speelbaar gaat, bovendien relatief zuinig (rond de 80 euro)
- 4850 > vergelijkbaar in prestaties aan een 4770 alleen duurder en minder zuinig (rond de 85 euro)
- 4870 > erg leuke kaart qua prestaties maar te duur en bovendien heel (heel) erg heet/lawaaiig (rond de 105 euro)
- 4890 > te duur

- 5750 > qua performance niet eens zo heel veel beter dan de 4770 terwijl de kosten ineens veel groter worden (rond de 120 euro)
- rest 5xxx > ook veel te duur

Ik heb er ook goed op gelet of een kaart qua verbruik/warmte achteraf nog passief te maken valt aangezien ik dat van plan ben te gaan doen. Maar lawaai je niet uit dan kan het bovenstaande lijstje er iets anders uitzien, dan kan bijvoorbeeld een 4870 nog best interessant zijn. Alles tot en met de 4770 is in ieder geval passief te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 15:11 ]

• Jeffrey0416
  • Laatst online: 05-02 08:53
5770 is 110 euro... niet 210 euro dan heb je al een 5850

Verwijderd

Ja, die 5750 prijs was een typo, moet natuurlijk 120 in plaats van 210 zijn.

De 5770 is in de pricewatch 128 euro (waar ook nog verzendkosten bij komen), niet echt in de buurt van 110 dus (voor iets waarvan de spreiding zo dicht bij elkaar ligt). 5750 is 112 (121 met verzendkosten), dus dat ligt ook nog wel een stukje van de 4770, terwijl de prestaties nagenoeg gelijk zijn (alleen DirectX 11 is een significant verschil).

Er gaan nog wel een tijdje mensen met DirectX 9 en 10 zijn, dus ik kan me niet voorstellen dat je daar de komende tijd heel veel aan gaat missen. Tegen de tijd dat er games uitkomen waarbij DirectX 11 echt heel veel voordeel oplevert zijn die kaarten zoveel goedkoper dat je beter dan nog eens een goedkopere kaart kan kopen.

Je betaalt met DirectX 11 vooral veel geld voor iets wat je nog niet of nauwelijks kan gebruiken.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2009 15:16 ]

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Ha, dit lijkt goed op mijn budget-upgrade:
X3 720BE
Sapphire HD4770
Gigabyte 770/SB710 mobo voor €65
4GB DDR2 1066 voor €55
Antec NSK4480II-B met 380W voeding (is meer dan genoeg voor zo'n zuinige gpu en cpu)
totaal: iets meer dan €400, en is op alle gebied vrij krachtig én goed upgradebaar.

edit: ik had ook eerst gedacht om custom koelers te plaatsen, maar zeker in zo'n budgetbak gaat dat de kosten relatief gezien hard verhogen, dus ik besloot om het er (eventueel tijdelijk) op te wagen met de bijgevoegde koeling, en ik heb er geen spijt van: als de pc niks doet is de koeling fluisterstil, als ik een game speel, dan is de pc nog steeds minder luid dan een gemiddelde laptop die staat te blazen bij een zware belasting.

[ Voor 42% gewijzigd door RuddyMysterious op 05-11-2009 16:03 ]

Verwijderd

DevilsProphet schreef op donderdag 05 november 2009 @ 15:59:
Ha, dit lijkt goed op mijn budget-upgrade:
X3 720BE
Sapphire HD4770
Gigabyte 770/SB710 mobo voor €65
4GB DDR2 1066 voor €55
Antec NSK4480II-B met 380W voeding (is meer dan genoeg voor zo'n zuinige gpu en cpu)
totaal: iets meer dan €400, en is op alle gebied vrij krachtig én goed upgradebaar.
Misschien dat je alleen met de voeding bij een upgrade tegen de max aan gaat lopen, maar al met al best een leuke upgrade. Heb je de onderdelen al besteld of ga je dat nog doen (ik geloof te begrijpen dat je ze al hebt)? Hoe bevalt de 4770 in dat geval?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Malantur schreef op woensdag 04 november 2009 @ 16:06:
Maar nog eens: 3 keer meer GB/s geeft geen 3 keer meer fps in games!
tenzei je n budgetkaart hebt die zwaar memory bottlenecked is. een 9500 gt met ddr2 haalt echt maar de helft van de fps tov een 9500 gt ddr3. (of, als je het ddr2 op de 9500 gt overclocked van 400 naar 600 mhz, knalt je fps al met 50% omhoog, puur omdat de kaart uit zn neus staat te vreten omdat het geheugen op de kaart te traag is)

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-02 22:26

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

[b]Camacha schreef op donderdag 05 november 2009 @ 22:44:Misschien dat je alleen met de voeding bij een upgrade tegen de max aan gaat lopen, maar al met al best een leuke upgrade. Heb je de onderdelen al besteld of ga je dat nog doen (ik geloof te begrijpen dat je ze al hebt)? Hoe bevalt de 4770 in dat geval?
Ik heb die config al iets meer dan 2 maanden, en hij bevalt mij uitstekend. Enige lastige is oude programma's zoals DVDShrink die een hardcoded aantal threads spawnt naargelang het aantal cpu-cores, en aangezien dat bij mij 3 is, flipt DVDShrink en spawnt hij maar 1 thread. Zo zijn er nog enkele andere programma's die hetzelfde gedrag vertonen, maar dat is aan het uitsterven, aangezien die dwaze manier van programmeren minder aanvaard is over de tijd (DVDShrink stamt nog uit 2004 als ik mij niet vergis).

De cpu is 24/7 oc'd via multiplier naar 3,2GHz, is rotsstabiel, later eventueel nog hoger. Koeling is boxed koeler.

HD4770 is ook een leuk ding, vooral door z'n zuinig gedrag (gemiddeld amper 50W onder zware load tijdens gamen, dacht ik) en door z'n overclockmarge, die ik nog niet heb uitgetest. Reviews spreken van een geheugen-oc van minstens 25% en van een gpu-oc van rond de 15%, waardoor de prestaties merkbaar die van de HD4850 overstijgen.

Praktisch gezien is mijn kast, de voeding, de cpu boxed koeler én de factory koeler van de sapphire HD4770 erg stil onder idle, ik hoor amper dat mijn pc aan staat als die niks zwaar bezig is. De kast dempt de trillingen van de harde schijf uitstekend. Mijn externe harde schijf (WD Elements 1TB) maakt meer lawaai dan mijn hele computer. Als de pc echter wordt belast met gamen oid, dan gaan de fans wat luider blazen, en ik heb nog niet getest of die vooral de cpu-fan of de gpu-fan betreft.
Pagina: 1