Waarom geeft mijn ledlamp licht als ie uit is?

Pagina: 1
Acties:
  • 10.242 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
We hebben hier voor de grap een LEDlampje uit Hongkong gehaald via eBay, en zijn er zo achter gekomen dat twee van de vier groepen hier in huis een raar verschijnsel hebben: Als de lamp is uitgeschakeld geeft ie nog steeds een beetje licht. Genoeg om in het donker, als je ogen gewend zijn, een boekje te kunnen lezen.

Hoe kan dit? De lichtknop aan de muur onderbreekt toch de stroomkring?

Is dit normaal?

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Niet echt :P Misschien toch ergens een lekstroom dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

trek de stekker eruit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Kan het niet zijn dat het voedingscircuit bijvoorbeeld een condensator bevat die nog niet volledig ontladen is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-04 06:41
inductie van naastliggende draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Dat is een bekend fenomeen van bij TL-lampen, vooral als een enkelpolige schakelaar (die dus maar 1 van de 2 draden onderbreekt) wordt gebruikt. Meestal is het dan zo dat de nulleider wordt onderbroken, maar de fase aan de lamp verbonden blijft, door capacitieve koppeling (bijvoorbeeld met de aardedraad die mee loopt in de kabel naar de lamp) kan er een klein lekstroompje lopen wat de lamp heel lichtjes doet oplichten; in dit geval is dit op te lossen door de fase te laten onderbreken of door een dubbelpolige schakelaar.

Een led is erg gevoelig aan dit fenomeen, aangezien ook bij een zeer klein lekstroompje de led al zeer lichtjes op gaat lichten. Het is dus normaal, en misschien eenvoudig op te lossen (schakelaar -indien je niet zeker bent laten- bekijken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geen condensators. Het zijn geen lampen met stekkers, gewoon die grote vitting dingen die de meeste huizen in het plavont hebben zitten.

Ik meet (met een hele brakke multimeter) een volt of 19 in de lamphouders wanneer lichtknop uit staat.
Inductie lijkt me dan ook sterk als je over een paar meter strakgetrokken draad zoveel spanning kan opwekken.

[ Voor 18% gewijzigd door Sando op 03-11-2009 22:37 ]

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
@ naftebakje

Ah bedankt voor de uitleg. Als ik 19 volt meet is dat zeker 8% van 220, betekent dit dat alle gloeilampen in de genoemde groepen constant 8% van hun vermogen verbruiken als ze uit staan?

Ik zal de woningbouw er eens op attenderen als ze me vragen of er nog wat gedaan moet worden aan het huis (doen ze elk jaar).

Is deze zelfde lekstroom mogelijk ook verantwoordelijk voor het kapotgaan van 3 moederborden in ongeaarde stopcontacten in 1 jaar tijd (terwijl mijn vorige ongeaarde kamer 4 jaar met 1 moederbord deed)?

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De zelfde vraag kwam in het algemene LED-topic ook aan de orde. Ik heb daar het volgende antwoord op gegeven:
Het verschijnsel komt doordat de zeer lage stroom waarop een LED nog werkt in de buurt komt van de kleine (parasitaire) capacitieve en/of inductieve stroompjes die er bij "normale" verlichting ook wel zijn, maar waar je niets van merkt. Inderdaad werkt soms, waar dat kan, dat genoemde polen omdraaien. Dit is hier overigens al eens eerder aan de orde geweest.

Heel in het kort: Parasitair door enkel spanningvoerende delen in de onmiddellijke nabijheid, inductief als nabij gelegen geleiders ook stroom voeren.
Die berekening van 8% van hun nominale vermogen bij gloeilampen klopt niet. Die relatief hoge spanning van die 19 V ontstaat door de vrij hoge weerstand van zo'n LED, zou je de zelfde multimeter op de draden meten zonder dat de LED er ingeschroefd zit, dan zou je een nog veel hogere spanning meten die zelfs in de buurt van de 230V kan komen, afhankelijk van de weerstand van de meter.
Hoe dan ook, je hoeft op geen enkele manier bang te zijn voor vermogenverlies, want dat is echt nul komma nul.

Edit:
Nee, dit kan niets te maken hebben gehad met het sneuvelen van hardware in je PC.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 03-11-2009 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:56

page404

Website says no

ik kan dit laatste beamen; een combinatie van leds en halogeenspotjes in één armatuur. Toen de halogeen kapot ging begonnen de ledjes ineens heel zwak te branden. Overigens doen ze dat sowieso, maar in veel mindere mate. Wordt ook wel eens toegeschreven aan fosforisatie van de laag op de ledlampjes zelf trouwens.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Bedankt voor de uitleg! Ik hoef me geen zorgen te maken en ik zal tzt even de ompooltruuk proberen.

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07:33
Ompooltruuk zeker NIET doen. Elke aan de NEN1010 voldoende installatie is zo gemaakt dat de de schakelaar de fase draad schakelt. Dit omdat deze draad (in 99% van de installaties) de enige spanningvoerende draad is. Op de nuldraad staat namelijk geen spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SA007

Moderator Tweaking
Mjah, wat je vaak ziet is dat de fase en schakeldraad een meter of 10 langs elkaar liggen in dezelfde leiding, hierdoor krijg je een (verschikkelijke onefficiente) zender en ontvanger waardoor je een paar milliwatt ofzo overdraagt, maar dat is bij led al genoeg om licht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:13
wij hebben hetzelfde bij de leeslampjes op onze slaapkamer, als je dan de stekker omdraait zijn ze wel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
jbhc schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:28:
Ompooltruuk zeker NIET doen. Elke aan de NEN1010 voldoende installatie is zo gemaakt dat de de schakelaar de fase draad schakelt. Dit omdat deze draad (in 99% van de installaties) de enige spanningvoerende draad is. Op de nuldraad staat namelijk geen spanning.
Klopt helemaal en voor vaste verlichtingspunten waar de schakelaar altijd in de fasegeleider zit (en daar ook in moet zitten) mag dit zelfs niet eens omgekeerd worden. Althans niet zo dat de schakelaar in de nulleider komt te zitten.

Maar.....
De bedoelde lampen zijn niet altijd vast gemonteerd, maar zijn aangesloten met een snoertje voorzien van een enkelpolige schakelaar en met een stekker er aan (doorsnee schemerlampconstructie). En daar kan het inderdaad verschil maken hoe de stekker is geplaatst, de ompooltruc is dan zeker effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:08:
We hebben hier voor de grap een LEDlampje uit Hongkong gehaald via eBay, en zijn er zo achter gekomen dat twee van de vier groepen hier in huis een raar verschijnsel hebben: Als de lamp is uitgeschakeld geeft ie nog steeds een beetje licht. Genoeg om in het donker, als je ogen gewend zijn, een boekje te kunnen lezen.

Hoe kan dit? De lichtknop aan de muur onderbreekt toch de stroomkring?

Is dit normaal?

Geen condensators. Het zijn geen lampen met stekkers, gewoon die grote vitting dingen die de meeste huizen in het plavont hebben zitten.
Zoals ik het lees worden deze lampen via een schakelaar in de muur bediend en zijn ze in een fitting aan het plavond gemonteerd.

In een fitting zit (mits goed gemonteerd) de geschakelde draad in het midden van de fitting zodat als je een lamp vervangt en de schakelaar nog aan staat je niet onder spanning kan komen te staan door het schroefdraad van de lamp aan te raken bij het indraaien van de lamp. (je moet natuurlijk niet in de binnenstad van amsterdam wonen aangezien daar op sommige plekken nog een dubbelfasig net genruikt wordt (2x117v))
boers706 schreef op donderdag 05 november 2009 @ 20:54:
wij hebben hetzelfde bij de leeslampjes op onze slaapkamer, als je dan de stekker omdraait zijn ze wel uit.
Ik ontken ook niet dat dit zou werken

[ Voor 9% gewijzigd door jbhc op 06-11-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik had laatst zelfs rode leds op een PCB die oplichtte, zonder dat de draden überhaupt aangesloten waren 8)7
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/iLhM8SiPKsNynAZZLigplTcQ/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
_ferry_ schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 18:59:
Ik had laatst zelfs rode leds op een PCB die oplichtte, zonder dat de draden überhaupt aangesloten waren 8)7
[afbeelding]
En hoe kwam dat dan? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:04

Exirion

Gadgetfetisjist

[afbeelding]
Wat slik/snuif jij? :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11:53
[afbeelding]
Hint: dat werkt alleen in een verlichte ruimte ;)

spoiler:
De led die brandt is degene met de laagste pn-overgangsspanning. De rest werkt als zonnecel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Triggy schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 19:24:
[...]

Hint: dat werkt alleen in een verlichte ruimte ;)

spoiler:
De led die brandt is degene met de laagste pn-overgangsspanning. De rest werkt als zonnecel.
okee! nooit aan gedacht :D Ik dacht dat het kwam door alle printsporen. Dat die een magnetisch veld oppikte van bijv. de kachel, PC en soldeerbout die er vlakbij stonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Geinig ik wist niet dat LEDs zonnecellerig waren :P

Wat is een dubbelgefaseerd netwerk? Je kan toch geen twee fasedraden hebben, ookal leef je in het buitenland (lees: centrum van A'dam)? :P

Blauw-bruin, Rood-zwart, Geel-bruin, donker is meestal de nulleiding. Wat zou de nul moeten zijn bij donkerrood-bruin?

Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:13

SpamLame

niks

jbhc bedoelt dat er dus geen nul en fase van 230 je huis binnen komt, maar 2 fases van 117v die tesamen 230 maken.
En je kan meerdere (3) fase draden hebben, meestal wordt er maar één doorgegeven aan de huisinstallatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-04 21:55
SpamLame schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 07:36:
jbhc bedoelt dat er dus geen nul en fase van 230 je huis binnen komt, maar 2 fases van 117v die tesamen 230 maken.
En je kan meerdere (3) fase draden hebben, meestal wordt er maar één doorgegeven aan de huisinstallatie.
de fasen voeren dan 127 V en dat maakt samen 220 Volt, je kunt de spanningen niet zomaar optellen, zit een faktor tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20-04 17:25

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Sando schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 07:10:
Blauw-bruin, Rood-zwart, Geel-bruin, donker is meestal de nulleiding. Wat zou de nul moeten zijn bij donkerrood-bruin?
Wikipedia: Lichtnet

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

MadDog11 schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 09:25:
[...]

de fasen voeren dan 127 V en dat maakt samen 220 Volt, je kunt de spanningen niet zomaar optellen, zit een faktor tussen.
Je moet fase spanningen ook niet optellen, maar je moet juist het verschil berekenen. ;)

Wat loopt die nou te zeiken vraag je je af.
als je 2 fases bij elkaar opteld t.o.v nul . dan houd je dezelfde spanning over als de spanning op 1 fase.met een hoek die precies er tussen in ligt.

bereken je het verschil tussen de 2 fases kom je uit op de spanning van 1 fase * wortel(3)

ofwel 127*1,73

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 23:32

Stoney3K

Flatsehats!

Mag je mij aanwijzen waar in NL nog 127V driefasig sternet ligt! Volgens mij zijn die netten allang verdwenen en mogen ze zelfs niet meer, het driefasig net is door de hele EU gestandaardiseerd op 400V lijnspanning voor de laagspanningskant.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Stoney3K schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:27:
[...]

Mag je mij aanwijzen waar in NL nog 127V driefasig sternet ligt! Volgens mij zijn die netten allang verdwenen en mogen ze zelfs niet meer, het driefasig net is door de hele EU gestandaardiseerd op 400V lijnspanning voor de laagspanningskant.
daar had ik het totaal niet over ik heb gewoon de besproken factor gegeven + wat extra geneuzel

ik denk btw dat je het hebt over 230 volt aan de laagspanningkant

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 07-11-2009 13:07 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Stoney3K schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 12:27:
[...]

Damrak, en ja, ook ik als electricien stond de eerste keer een beetje vreemd naar mijn meter te kijken. Als er nog een oude transformator zit gaat de energie leverancier die dus echt niet zomaar wisselen. Dit omdat er ook aan de zijde van de klanten dan ook best wel het een en ander moet worden aangepast.

Wij hebben toen der tijd de nieuwe bekabeling en groepenkasten zo uitgevoerd dat in het geval dat er een nieuwe transformator geplaatst zou worden dit met een relatief eenvoudige wijziging zou kunnen gebeuren.
(Dus bv overal 5-aderige kabel intrekken ipv 4-aderige)

Verder was het aansluiten van een ups ook nog wel een leuke. Hiervoor moesten dus 2 extra transformatoren geplaatst worden 1 van 3x127 ---> 3x220 en een van 3x220 ---> 3x127.

[ Voor 63% gewijzigd door jbhc op 07-11-2009 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 756191

Het nagloeien ledlampen kun je heel eenvoudig verhelpen. Zet parallel over de lamp (fitting) een weerstandje van 220K ohm 0,25 Watt. Deze vreet de lekspanning op en neemt, als de lamp brandt nagenoeg geen stroom. Voor de handigen: haal het plastic kapje met een scherp mesje van de lamp. Zoek de 220V draden op de print en soldeer daar het weerstandje overheen.
Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Een antwoord op een vraag van bijna 9 jaar geleden.
Maar goed, het fenomeen is nog steeds actueel en het advies klopt. Hoewel het niet helemaal onmogelijk is dat die weerstand in bepaalde gevallen beslist lager moet zijn. Bovendien bij heel veel lichtpunten met dit zelfde trucje telt dat verbruik toch wel aardig op. En dat is helemaal niet nodig, want je kan zo'n weerstand ook vervangen door een condensator met dezelfde schijnbare weerstand. Dit advies is hier al meerdere keren geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38

SA007

Moderator Tweaking
Volgens mij is na 9 jaar die originele ledlamp wel versleten :P
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.