[Win7, Ubuntu, Xubuntu] Onbegrijpelijke samba from hell

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik zal even uitgebreid proberen te illustreren wat er aan de hand is, want het lijkt zo random dat ik er niet langer een touw aan kan knopen.

Twee weken geleden had ik hier een workstation met Windows 7 beta (Redsandro), een server met Ubuntu (MC-RED) en een mediacenter met Xubuntu (MCRED). Allemaal met gedeelde mappen, allemaal konden ze probleemloos met elkaar communiceren. (De server was eerst de mediacenter vandaar de verwarrende namen, maar wegens gemakzucht en dat alle VNC links e.d. toch al werkten is het zo gebleven.)

De server is headless dus ik benaderde die via VNC Remote Desktop vanaf Redsandro. De mediacenter streamde mooi elke avond mijn video vanaf de server, en als ik het zo druk had dat ik moest eten en werken tegelijk dan kon ik vanaf mediacenter MCRED mooi inloggen in Windows 7 met Terminal Server Client.

Op alle drie computers is gasttoegang zonder wachtwoord geactiveerd. De werkgroep is overal hetzelfde (REDNET) al maakt dat eigenlijk vaak niet uit.

Wat is er verandert? Ik upgrade Xubuntu 9.04 naar 9.10, Ubuntu van 9.04 naar 9.10 en Windows 7 beta naar Windows 7 Professional (x64).

- Nu ziet Redsandro soms de mediacenter, maar wil altijd een username/wachtwoord die altijd fout is.
Redsandro ziet niet meer de server en daarheen kan ik ook niet meer remote desktoppen.

- De server ziet Redsandro wel maar komt er niet op, soms vraagt ie een username/wachtwoord die altijd fout is, en anders geeft ie (nautilus) een 'could not browse share, use a different viewer' foutmelding.

- De mediacenter ziet heel afentoe Redsandro (fusesmb) en komt er dan prima op, iets vaker in de tree (smbtree) maar daar heb ik niets aan, maar meestal helemaal niet. De mediacenter ziet altijd de server maar komt er nooit op.

- De server ziet ook de mediacenter en komt er prima op, dus als ik via mijn telefoon naar de server ssh kan ik best bestanden naar de mediacenter kopieren, maar de mc kan ze niet zelf vanaf de server afspelen.

De kaarten lijken (soms!!) te worden geschud als een computer reboot, maar het is niet een IP conflict want ze hebben allen netjes een verschillend IP.

Met een username/wachtwoord die altijd fout is bedoel ik dat ik de admincombi's van alle accounts heb geprobeert.

Standaarddingen heb ik gecontroleerd, zoals:
de inhoud van /etc/samba/smb.conf
de permissies van ~/.smb/fusesmb.conf
Win7 permissies voor sharen
Geklooi met router resets, pings, reboots

Het werkte allemaal zo perfect :'( ik weet het niet meer..

Ter illustratie vanaf de mc (MCRED):
Note hoe hij de server (MC-RED) niet eens noemt. Ik kan er wel heenpingen (IP).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
sander@MCRED:~$ smbtree
Enter sander's password: 
REDNET
    \\REDSANDRO             
cli_start_connection: failed to connect to REDSANDRO<20> (0.0.0.0). Error NT_STATUS_BAD_NETWORK_NAME
    \\MCRED                 MCRED server (Samba, Ubuntu)
        \\MCRED\IPC$            IPC Service (MCRED server (Samba, Ubuntu))
        \\MCRED\upload          
        \\MCRED\media           
        \\MCRED\print$          Printer Drivers

### Een uur later doet REDSANDRO het opeens wel, maar niet via fusesmb

sander@MCRED:~$ smbtree
Enter sander's password: 
REDNET
    \\REDSANDRO             
        \\REDSANDRO\Z$              Default share
        \\REDSANDRO\X$              Default share
        \\REDSANDRO\Users           
        \\REDSANDRO\Upload          
        \\REDSANDRO\Spellen         
        \\REDSANDRO\P$              Default share
        \\REDSANDRO\Muziek          
        \\REDSANDRO\IPC$            Remote IPC
        \\REDSANDRO\H$              Default share
        \\REDSANDRO\D$              Default share
        \\REDSANDRO\C$              Default share
        \\REDSANDRO\backup          
        \\REDSANDRO\ADMIN$          Remote Admin
    \\MCRED                 MCRED server (Samba, Ubuntu)
        \\MCRED\IPC$            IPC Service (MCRED server (Samba, Ubuntu))
        \\MCRED\upload          
        \\MCRED\media           
        \\MCRED\print$          Printer Drivers
sander@MCRED:~$

Ik zou zo'n zelfde stukje willen quoten van de server maar dat gaat zo lastig met mijn telefoon. Het komt er op neer dat de smbtree output netjes ALLE computers hun mappen output, maar dat ik alleen op de mc kan komen.

Toen ik laatst een Vista laptop leende vroeg Win7 (Redsandro) ook om een username en wachtwoord. Heb het toen niet geprobeert want ik ben para voor spyware op andermans laptop.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d1ng
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05-2024
Klinkt mss gek maar probeer ze alle 3 even een ander (nieuw) ip-adres te geven, even kijken wat ie dan doet.

[ Voor 19% gewijzigd door d1ng op 03-11-2009 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-09 17:16
Komt door de samba versie.
3.4.0

In 3.4.3 is de windows 7 bug gemaakt
o Fix Windows 7 share access (which defaults to NTLMv2) (bug #6680).
http://samba.org/samba/history/samba-3.4.3.html

Misschien kan je in gpedit.msc NTLMv2 uitzetten maar weet niet of dat een oplossing kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Hey ik heb inderdaad samba 2:3.4.0.3ubuntu5, maar er is nog geen update in de standaard repository. Waar wachten ze nog op?

Anyway, ik heb een paar dagen geleden nog de Windows 7 machine kunnen benaderen en het enige wat ik kan bedenken dat roet in het eten gooide is dat ik de Security Configuration and Analysis snap-in van de Microsoft Management Console gebruikte om met defltbase.inf iets compleet irrelevants probeerde te repareren. Dat lukte niet, maar wel waren verschillende secpol.msc instellingen weer verzwaard en die heb ik teruggezet.

MAW ik kan me voorstellen dat die NTLMv2 wat je noemt (of iets anders) toen ook is verandert. Maar ik heb er nooit van gehoord. Waar in secpol.msc kan ik dat vinden? Ik denk echter niet dat het er toe doet want ik lees op wikipedia dat het is ingevoerd na NT4 en dat is al lang geleden, dus mijn vorige 3 OSses hadden het vermoed ik ook.

Dat andere IP addressen truukje bewaar ik even voor wanneer ik hier niemand boos maak als ik de router reset.

-edit-

Vanaf Windows kan ik de server en mediacenter dus niet bereiken, maar de mediacenter wel via het IP adres. De server niet.

-edit-

Trouwens, ik kan de shares dus niet benaderen via fusesmb of pyneighborhood, maar wel met gigolo. Alleen vind ik gigolo vervelend en wil ik gewoon standaard de hele tree mounten. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sando op 04-11-2009 01:49 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Paar dagen geleden.
Toen heb je zeker een update gedraaid van ubuntu?
En Automatisch de 3.4 branche van samba geinstalleerd?

Voor NTLMv2 moet je volgende doen:
Start -> gpedit.msc (run as administrator)
Computer configuration -> Policies

Windows Settings ->
Security Settings->
Local Policies ->
Security Options

Find "Network Security: LAN MANAGER Authentication Level"
Set it to "Send LM * NTLM - use NTLMv2 session security if negotiated"

Denk alleen dat het niet kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 13:46

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het klinkt mij bijna alsof er 3 machines aan het vechten zijn om master browser te mogen worden. Soort gelijke problemen had ik jaren terug ook met een RedHat server en windowsXP machines. Het ene moment werkte de shares probleemloos, het volgende moment konden ze spontaan verdwenen zijn.
code:
1
2
3
4
5
[global]
domain master = Yes
local master = Yes
preferred master = Yes
os level = 65

Dit zou ingesteld moeten worden op je server (uitgaande dat deze altijd aanstaat en dus domain en local master moet zijn), op je Mediacenter zet je os level op "64", zodat deze nooit master kan worden, zolang de server aanstaat, staat de server om wat voor reden wel uit, dan neemt deze als het goed is de master functie over. Als het goed is kan Windows nooit een hoger os level krijgen dan dit (ik kan daar geen bewijs van vinden, maar "65" is de waarde die in de Samba docs genoemd wordt voor de master browser. Ik draaide vroeger met een os level van 128 om problemen te voorkomen.
How to make Samba the Browse Master on a network

--------------------------------------------------------------------------------
First, some background on 'Browse Masters' and what determines who gets to be one. A value called the 'OS level' must be set high enough to ensure that the proper machine will win the election amongst other NT machines, or even Windows95 machines. An NT domain controller uses an OS level of 32. In order for your Samba machine to beat this during the election process, it's OS level must be higher than this. I have had good luck with setting the OS level to 34 previously. The OS level can go up to 255, but Microsoft machines will not look above 32. Setting it above 32 is only useful for other Samba servers.
Actual Execution:

[global]
os level = 34 (or whatever number, up to 255)
bron

Ik zou zeggen, speel hier eens mee.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Erwinvz1 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 08:26:
Paar dagen geleden.
Toen heb je zeker een update gedraaid van ubuntu?
En Automatisch de 3.4 branche van samba geinstalleerd?
Inderdaad, ik upgrade-de al mijn machines naar het nieuwste OS, en de *buntu bakken hebben zo die branche meegekregen. Ik kan alleen niet updaten naar de nieuwste 3.4.3, ook niet via de ubuntu-proposed repo.

Bedankt voor de uitleg, maar ik krijg inderdaad verder de sambashares nog niet aan het werk.
deepbass909 schreef op woensdag 04 november 2009 @ 10:41:
Het klinkt mij bijna alsof er 3 machines aan het vechten zijn om master browser te mogen worden. Soort gelijke problemen had ik jaren terug ook met een RedHat server en windowsXP machines.
Hey die OS level kende ik nog niet, bedankt.
Ik heb er even mee gespeeld, maar volgens mij ligt daar het probleem niet en maak ik het juist erger.

Vóór enige verandering heb ik bijvoorbeeld deze output (vanaf de MC). note hoe de master wel gekozen is:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
sander@MCRED:~$ smbclient -L //redsandro
Enter sander's password: 
Anonymous login successful
Domain=[REDNET] OS=[Windows 7 Professional 7600] Server=[Windows 7 Professional 6.1]

Sharename       Type      Comment
    ---------       ----      -------
Error returning browse list: NT_STATUS_NOT_SUPPORTED
Anonymous login successful
Domain=[REDNET] OS=[Windows 7 Professional 7600] Server=[Windows 7 Professional 6.1]

Server               Comment
    ---------            -------
    REDSANDRO            
    RUBLLTOP             

Workgroup            Master
    REDNET               REDSANDRO

Nu krijg ik dit:
code:
1
2
3
sander@MCRED:~$ smbclient -L //redsandro
Enter sander's password: 
Connection to redsandro failed (Error NT_STATUS_HOST_UNREACHABLE)

Anyway, ik begin te vermoeden dat het dus echt een probleem in samba is, alleen de tegenargumenten zijn: De fix zit niet in de repo en er zijn slechts enkele topics op ubuntuforums.org terwijl miljoenen mensen dit probleem zouden moeten hebben.

Voorargumenten: fusesmb werkt niet, pyneighborhood werkt niet,
gigolo werkt wel en de ingebouwde samba client van XBMC werkt ook gewoon (!!).

Ik heb nu gigolo mounts gesymlinked naar mijn desktop als tijdelijke oplossing omdat ik een beetje vermoedt dat ik kan klooien tot ik een ons weeg, maar ik hoop dat snel een toekomstige samba-update de fusesmb truuk weer doet werken omdat dit een dynamische sharemap neerzet ipv een map waarin je elke share moet mounten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Helaas zul je moeten wachten.
En Xbmc kan het idd in werken.
Volgens mij hebben die een eigen smbclient erin zitten die niet uit de 3.4 branche komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Okay, hier is de halve fix.

Het sharen tussen de (x)ubuntu machines gaat weer goed als de hostnamen geresolved kunnen worden (/etc/hosts heeft geen invloed).

Oplossing:
code:
1
sudo nano /etc/samba/smb.conf

find:
code:
1
;   name resolve order = lmhosts host wins bcast

replace:
code:
1
   name resolve order = lmhosts wins bcast host

(comment weg, host verplaatsen)

Uiteraard ff restarten
code:
1
sudo /etc/init.d/samba restart

Bron / Relevante bugreport:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/samba/+bug/375593

Windows 7 wordt nog steeds buiten gesloten.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Erwinvz1, wat je zei werkt toch wel gedeeltelijk. Tenzij dat door bovenstaande verandering komt, maar ik denk het niet want dat gaat alleen om het serven.
(Ik dacht dat het niet werkte nadat ik nog niet van de server op Redsandro kon komen, maar andersom werkt het dus wel, dat was me niet opgevallen!)

Dus dan is hier nog een kwart van de oplossing:

Wat Erwinvz1 zei over gpedit.msc, of even met regedit.exe de Lanmanager compatibility aanpassen:

code:
1
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Lsa\LmCompatibilityLevel = 2

LmCompatibilityLevel = REG_DWORD met waarde 2

Bron:
http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc960646.aspx

Nu zijn dus de meeste problemen opgelost, behalve dat ik van de (x)ubuntu machines nog steeds de Windows 7 machine niet kan bereiken.

Samba 3.4.3 zou de fix moeten zijn, maar die komt vast niet in Karmic Koala, dus een andere fix zou mooi zijn zodat we niet 6 maanden hoeven wachten op 10.04. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Sando op 05-11-2009 04:25 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airdack
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 14:34
Misschien een beetje offtopic, maar toch een wijze les: niet al te snel upgraden naar de nieuwste ubuntu ;) Ik las in andere topics dat een hoop gebruikers allerlei rare problemen hebben met 9.10, dus als 9.04 goed werkte waarom zou je dan je hele zaakje zo snel upgraden met het risico dat je al die ellende krijgt die je in de startpost omschrijft?

Ik heb er zelf ook veel last van gehad in het verleden, om lekker snel nieuwe dingen uit te proberen, maar als je daarna een week bezig bent om alles weer een beetje werkend te krijgen dan is de lol er snel af ;)

Gamen op een laptop is best ok .... echt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog beter is om helemaal geen Ubuntu te gebruiken maar gewoon Debian als samba server >:) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
-offtopic-

Ik heb Debian nooit geprobeert. Ik heb in het verleden wel Red Hat (begon ik mee, bestaat niet meer als zodanig), Zenwalk, Gentoo en Fedora gebruikt (en Puppy, Feather en Vector op oudere machines), maar pas bij Ubuntu had ik het gevoel dat een acceptabel deel van wat je wou ook werkte zonder overbodig generd. Daar had ik altijd zo'n hekel aan, dat je je vakantiebaan op moest zeggen om bijvoorbeeld je modem aan de praat te krijgen.

Ik begon met Ubuntu toen ik las over Mark Shuttleworth de ruimtetoerist die met zijn truukjes zoveel miljoenen had verdient dat ie met een dikke geldinjectie een fatsoenlijke distro wilde maken en ik vond dat linux dat wel nodig had en ik was na het installeren meteen verkocht omdat alles gewoon goed ging (met 5.04 nog wel)

Ik weet dat het gebaseerd is op Debian enzo, en daarom overwoog ik een paar jaar terug eens over te stappen, maar toen las ik [weet ik niet precies meer], iets over de mierenneukerigheid van Debian hoe alles 250% open source, netjes, ongehackt, zelf bedacht, etc enzo ofzo moet zijn waardoor ongeveer alles wat ik gebruik niet in de repo's mocht zitten ofzo, in ieder geval wat me ze deed vergelijken met boomknuffelende hippies, iets met hypocriet en overdrijven enzo, hun goed recht maar niet iets wat me aantrok.

De algemene mening is ook dat Debian lastiger is. Meer handmatig ge-emerge. Ubuntu is gewoon makkelijk out of the box goed. Trage computer? Xubuntu. Fluxbuntu. Niet nadenken gewoon downloaden.

Ubuntu is ook gewoon populairder en dat betekent dat meer mensen me kunnen helpen als ik ergens niet slim genoeg voor ben.

Ubuntu, Debian
Afbeeldingslocatie: http://www.google.com/trends/viz?q=ubuntu,+debian&graph=weekly_img&sa=N
Google Trends
Airdack schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 10:11:
Misschien een beetje offtopic, maar toch een wijze les: niet al te snel upgraden naar de nieuwste ubuntu ;)
Die les heb ik nu geleerd. Ik heb al heel lang Ubutnu's, soms stap ik over met een verse install en soms met een upgrade. Altijd was ik erg tevreden en ongelovelijk hoeveel 'eigen geklooi' die updater gewoon meenam naar de volgende versie.

Naja, nu verveelde ik me tijdens de installatie van Windows 7 op mijn workstation en dat duurde erg lang (ivm windows installer bios bug), dus ging ik al mijn andere computers ook maar updaten, vol goede moed van eerder enthousiasme.

Nou dat heb ik geweten, maar als het altijd zo ging dan had ik het natuurlijk niet gedaan.

Betreft dat ff wachten na een release, de ISO blijft altijd hetzelfde. De upgrader blijft altijd even kut. Gaandeweg komen er wel updates met bugfixes, maar Ubuntu gaat (afaik) nooit een major versie van een lib omhoog tijdens een release, dus Samba blijft brak tot Ubuntu 10.4 uitkomt, denk ik.

Heel jammer. Ubuntu heeft nu grote imagoschade bij me opgelopen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 23:57
Ik heb deze issue ook op mijn 9.04 Sheevaplug
Ik ga wel proberen http://news.samba.org/releases/3.4.3/ te installeren ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vanwaar de vraagteken?
Want ik heb er ook een vraagteken bij. 3.4.3 is afhankelijk van andere libs welke geen compatibaliteit met 9.10 hebben, dus ook niet met 9.04.

Als je het toch doet en je merkt geen problemen met de rest van het systeem, dan ben ik wel benieuwd hoe je het hebt gedaan, want ik weet niet hoe je dat handmatig doet, en 3.4.3 staat niet in de repositories, ook niet in proposed, unstable of backports.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
zit weer een fout in deze downloadversie zo te zien, een aantal .so files worden niet gevonden.

Het bouwen op mijn plug duurde eeuwig, dus nu even geen zin meer. De laatste svn zouden dit probleem verholpen moeten zijn, maar zo ben ik een halve dag bezig met dit aan de gang te krijgen, dus ik kap er voorlopig mee.

Ik vind tot nu toe geen manier om mijn mappen te delen. Dit is toch waanzin?

NFS schijnt ingebakken te zijn maar nergens vind ik hoe en wat.
Samba werkt niet.
Dan maar een ftp server maken :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Vervelend he. Ik kan niet zonder linux, maar mijn grootste anti-argument is wel dat je je bijbaan moet opzeggen als je iets wilt regelen dat niet out of the box gebeurt.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 21:46

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

Sando schreef op vrijdag 06 november 2009 @ 11:28:

Ubuntu is ook gewoon populairder en dat betekent dat meer mensen me kunnen helpen als ik ergens niet slim genoeg voor ben.

[...]
Heel jammer. Ubuntu heeft nu grote imagoschade bij me opgelopen.
Debian is een community dit zijn mensen zoals jij en ik.

Ubuntu is van een bedrijf/miljonair dat er heel veel geld in pompt. In marketing en zo. :/
btw De goede dingen van ubuntu komen ook weer in debian terecht.

>.< >.< >.< >.<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RielN
Ik heb MIJN probleem verholpen:

De Windows 7 opties:

Network security: LAN Manager authentication level
Send LM & NTLM responses

Minimum session security for NTLM SSP
Disable Require 128-bit encryption

in lokaal beveiligingsbeleid (via configscherm / systeem)

Dit was echter wel bekend.
werkte nog niet, maar een stomme fout van mijn kant (waarom het in XP werkte IS mijn grote vraag:)

bij het converteren van Unix naar Sambausers, kán het wachtwoord niet meegeconverteerd worden door de andere (NTLM) encryptie. Voor sambagebruikers moet ik dus een eigen wachtwoord aan maken.

Ik heb alle shares en users verwijderd in samba, deze Webmin instructie gevolgd:
http://www.fsa-blast.org/Webmin/SambaWindowsFileSharing

en voilá, werkt perfect!

EDIT:
lijkt echter niet op jouw probleem :(

[ Voor 3% gewijzigd door RielN op 08-11-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Voor de update:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
erwin@upc:~$  smbclient -L Erwin-PC -U Erwin-PC\\Erwin
Enter Erwin-PC\Erwin's password:
Domain=[ERWIN-PC] OS=[Windows 7 Ultimate 7600] Server=[Windows 7 Ultimate 6.1]

Error returning browse list: NT_STATUS_NOT_SUPPORTED

Na update, dus denk probleem gemaakt? (de smbclient blijft de zelfde versie, misschien iets backported of andere aanpassingen dat het wel kan werken?)
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
erwin@upc:~$ smbclient -L Erwin-PC -U Erwin-PC\\Erwin
Enter Erwin-PC\Erwin's password:

a               Disk
        ADMIN$          Disk      Extern beheer
        C$              Disk      Standaardshare
        IPC$            IPC       Externe IPC
        Nieuwe map      Disk
        Users           Disk

Heb volgende gedaan:
code:
1
2
3
4
sudo vi /etc/apt/sources.list
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-proposed restricted main multiverse universe
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade

Hoop dat ik je zo stuk verder mee komt zo,
Weet alleen niet wat de volgende regel inhoud, en wat voor gevolgen.
deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu/ karmic-proposed restricted main multiverse universe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
[b]Erwinvz1 schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:18:
Weet alleen niet wat de volgende regel inhoud, en wat voor gevolgen.
Daarmee open je extra repositories, kan ook via de package manager. Ik had dat ook al geprobeert maar het werkte niet bij mij.
Sando schreef op woensdag 04 november 2009 @ 19:14:
Ik kan alleen niet updaten naar de nieuwste 3.4.3, ook niet via de ubuntu-proposed repo.
Ik kan uit je quotes niet opmaken of samba nu goed werkt, want bij mij list ie ook de ene keer wel shares en de andere keer niet. Ik kan nu ook even niet updaten of kijken of inmiddels 3.4.3 wel in ubuntu-proposed zit, ik krijg steeds 404 fouten.
W: Failed to fetch http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu/pool/main/...
404 Not Found [IP: 213.136.29.211 80]
Ik probeer het later nog een keer. Als het bij jou een week achter elkaar goed werkt dan denk ik dat het wel snor zit.

Over een maand oid koop ik een nieuwe harde schijf. Ik denk dat ik dan Debian ga installeren naast Ubuntu, even kijken of ik er wat van merk dat hun filosofie me niet aanstaat. Als het allemaal meevalt dan maak ik de switch. Heb namelijk geen zin in buggy releases, anders zou ik wel updaten vanaf de proposed, test en beta repo's.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwinvz1
Sando schreef op woensdag 11 november 2009 @ 22:57:
[...]

Daarmee open je extra repositories, kan ook via de package manager. Ik had dat ook al geprobeert maar het werkte niet bij mij.

[...]

Ik kan uit je quotes niet opmaken of samba nu goed werkt, want bij mij list ie ook de ene keer wel shares en de andere keer niet. Ik kan nu ook even niet updaten of kijken of inmiddels 3.4.3 wel in ubuntu-proposed zit, ik krijg steeds 404 fouten.

[...]

Ik probeer het later nog een keer. Als het bij jou een week achter elkaar goed werkt dan denk ik dat het wel snor zit.

Over een maand oid koop ik een nieuwe harde schijf. Ik denk dat ik dan Debian ga installeren naast Ubuntu, even kijken of ik er wat van merk dat hun filosofie me niet aanstaat. Als het allemaal meevalt dan maak ik de switch. Heb namelijk geen zin in buggy releases, anders zou ik wel updaten vanaf de proposed, test en beta repo's.
Samba werkt idd goed.
Ik zie eigenlijk geen problemen ontstaan.
Zover ik kan zien.

In smbtree zie ik alle shares.

Met smbclient -L compnaam -U compnaam \\user
Zie ik de shares.

Smbclient \\\\Erwin-PC\\A werkt ook gewoon normaal (Share a benaderen dus).
Kan bestanden aanmaken, bewerken, rename etc alles dus.
Ziet er goed uit dus?

Zover ik kon zijn er geen versie veranderd (smbclient geef nog steeds de zelfde versie, misschien kleine aanpassing)
Samba is ook nog de zelfde versie als ik via swat kijkt.
Misschien is er nog andere optie om te zien wat anders is (ik weet niet veel commando's), heb zelf ubuntu server 9.10 draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Even kijken welke versie samba is; synaptic starten, ctrl+f, samba [enter] en zien welke versie er achter staat bij 'installed'.

Ik snap dat alles naar behoren werkt, maar dat doet het bij mij ook afentoe. Als je een paar computers in het netwerk uit en aan hebt gezet dan kan dat nog wel eens anders zijn. De ene keer praat computer X alleen tegen Y, de andere keer andersom. Dat maakt het extra raadselachtig.

Bij de weg, ik kan nog steeds niet updaten. Alsof ik geblacklist ben in de update server omdat ik 'switchen naar Debian' heb laten vallen. :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Het schijnt gefixt te zijn in een update. Ik hoor helemaal geen klachten meer op ubuntuforums.org.

Nu heb ik een gerelateerd probleem en ik weet niet of een nieuw topic aanmaken nodig is, dus ik plaats het hier:

De samba awareness van de andere computers is afhankelijk van hoe de computers verbinding maken (draadloos of niet). Als ze op de zelfde router zitten is er geen probleem maar als er een op een andere router zit (die zijn verbonden met elkaar) dan zien ze elkaar niet, tenzij het Windows 7 betreft, die ziet alles.

De extra router maakt de Linuxbakken dus blind. Iets met subnet en poorten ofzo.
In welke router zou ik nu wat naar wie moeten mappen? Als dat uberhaupt mogelijk is, want meestal kan je poorten mappen naar een enkel IP.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind geklooi eerlijk gezegd een teken dat je kennis ontbeerd. Een fenomeen wat distrohoppen heet ben ik ook mee bekend. Ik denk het belangrijk is om een Linux distributie te kiezen en daar ook bij te blijven. Zoveel verschillen Linux distributies namelijk helemaal niet. Natuurlijk klooit iedereen wel eens, maar soms is het ook een teken om eens flink wat te gaan lezen. Ik ken ook mensen die altijd klooien, en dan toch dat ene probleem oplossen, maar eigenlijk niet weten waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 13:28:
Ik vind geklooi eerlijk gezegd een teken dat je kennis ontbeerd. Een fenomeen wat distrohoppen heet ben ik ook mee bekend. Ik denk het belangrijk is om een Linux distributie te kiezen en daar ook bij te blijven. Zoveel verschillen Linux distributies namelijk helemaal niet. Natuurlijk klooit iedereen wel eens, maar soms is het ook een teken om eens flink wat te gaan lezen. Ik ken ook mensen die altijd klooien, en dan toch dat ene probleem oplossen, maar eigenlijk niet weten waarom.
Ik snap niet zo goed hoe deze reactie van toepassing is op mijn laatste bericht.

Waarschijnlijk ben jij een super ICT netwerkbeheerder - kudos en props voor jou - en is een combinatie van mijn posts je in het verkeerde metaforische hoogintelligente goed autodidactisch onderwezen keelgat geschoten, want je elite analyse van mij is volkomen mis. Goed, in tegenstelling tot jij gebruik ik de software wat meer in plaats van dat ik ze uitpluis en binnenstebuiten keer waardoor ik wellicht niet meteen de logica in probleemgevallen herken zoals een echte pro - jij -, maar om me dan meteen domme distrohopper die niet leest te noemen vind ik wel lullig.

Ik zit al sinds 2005 aan de Ubuntu en met een pauze van een paar jaar daarvoor Red Hat sinds versie 5 (1997).

[ Voor 30% gewijzigd door Sando op 22-12-2009 14:11 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sando schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 14:09:
[...]

Ik snap niet zo goed hoe deze reactie van toepassing is op mijn laatste bericht.

Waarschijnlijk ben jij een super ICT netwerkbeheerder - kudos en props voor jou - en is een combinatie van mijn posts je in het verkeerde metaforische hoogintelligente goed autodidactisch onderwezen keelgat geschoten, want je elite analyse van mij is volkomen mis. Goed, in tegenstelling tot jij gebruik ik de software wat meer in plaats van dat ik ze uitpluis en binnenstebuiten keer waardoor ik wellicht niet meteen de logica in probleemgevallen herken zoals een echte pro - jij -, maar om me dan meteen domme distrohopper die niet leest te noemen vind ik wel lullig.

Ik zit al sinds 2005 aan de Ubuntu en met een pauze van een paar jaar daarvoor Red Hat sinds versie 5 (1997).
Mijn post had betrekking op je topic start. Maar ik ga inderdaad geheel offtopic. De problemen die je schetst zijn niet zo heel erg moeilijk om op te lossen. Ik ben dan ook van mening dat het niet aan Samba ligt, maar aan jezelf. Ik werd nogal getriggerd door je topic titel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Het lag eerder (aangetoond) aan samba en dat was onmogelijk op te lossen voor iemand die niet kan programmeren :P Maar nu enkele libraries gefixed zijn ligt het resterende deelprobleem inderdaad aan mezelf, ofwel de twee routers tussen de computers die elkaar geen samba of NetBIOS verkeer doorgeven.

Heb inmiddels gelezen dat NetBIOS tcp/udp 137 t/m 139 gebruikt en ik moet dat dus zien te forwarden naar alle IP's in beide routers. Denk ik.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:04

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom dubbele router? Zet die tweede gewoon op switch mode, heb je daar ook geen gezeik meer mee (of in geval van wireless, op Access-Point).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online
Dubbele router omdat er 1 ADSL router is met 4 aansluitingen, en een US ROBOTICS wifi router (met ook 4 aansluitingen) die via die 1e router aan het internet zit.

Ik heb zo'n sweex ADSL2+ router en die heeft een hoop opties, maar Switch Mode of iets wat lijkt op het enkel functioneren als switch zie ik er niet bij staan. Die andere router kan ik nog even niet in omdat ik het wachtwoord vergeten ben, die moet ik even vragen aan iemand die dat nog weet.

Het zou binnenkort nog om kunnen draaien omdat we van ADSL naar Kabel switchen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Pagina: 1