Toon posts:

[Ubuntu -> NAS samba share] chmod Permission denied

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kom er niet uit. Vanaf mijn Ubuntu homeserver mount ik een share via samba die op mijn WD MyBook NAS staat. Ik kan alle bestanden lezen en schrijven , maar chmod geeft "Permission denied". Hierdoor werken tools zoals Unison en rsync niet, als ik backups maak op de share. Ik heb alle rechten die ik nodig heb op de bestanden.
Dat ziet er zo uit.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
paul@atlas:~$ mountnas
NAS is gemount op /mnt/naszooi
paul@atlas:~$ cd /mnt/naszooi/test/
paul@atlas:/mnt/naszooi/test$ rm ding
paul@atlas:/mnt/naszooi/test$ echo 0>ding
paul@atlas:/mnt/naszooi/test$ ls
ding
paul@atlas:/mnt/naszooi/test$ ll
totaal 0
drwxr-xr-x  2 paul paul 0 2009-11-02 14:48 .
drwxrwxrwx 11 paul paul 0 2009-11-02 14:18 ..
-rwxrw-r--  1 paul paul 0 2009-11-02 14:48 ding
paul@atlas:/mnt/naszooi/test$ chmod 644 ding
chmod: veranderen van toegangsrechten van `ding’: Toegang geweigerd

Mijn mountnas script ziet er zo uit:
code:
1
2
3
4
5
#!/bin/bash
sudo mount -t cifs //siknas/zooi /mnt/naszooi -o \
credentials=/home/paul/.credentials_siknas,iocharset=utf8,\
uid=paul,gid=paul,file_mode=0777,dir_mode=0777,rw,noperm \
&& echo NAS is gemount op /mnt/naszooi

In .credentials_siknas staat:
code:
1
2
username=paul
password=********

De NAS is gehackt en ik heb volledig toegang via SSH. Ik kan de smb.conf wijzigen zoals ik wil.

/etc/smb.conf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[global]
server string=SIKNAS
workgroup=Dorkgroup
interfaces=192.168.1.2/24 127.0.0.1/8
security=user
smb passwd file=/var/private/smbpasswd
private dir=/var/private
guest account=www-data
dns proxy=No
lock directory=/var/locks
pid directory=/var/locks
use sendfile=Yes
map to guest = Bad User
create mask = 775
map hidden = Yes
veto files = /shares/internal/.senvidData/ /shares/internal/lost+found/
max log size = 1

[dummy-2]
include=/var/oxsemi/shares.inc

[dummy-3]
include=/var/oxsemi/senvid.inc

in /var/oxsemi/shares.inc:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[PUBLIC]
path=/shares/internal/PUBLIC
force user=www-data
valid users=www-data SIKKEPITJE PAAUL paul
write list=www-data SIKKEPITJE PAAUL paul
guest ok=Yes
read list=

[ZOOI]
path=/shares/internal/ZOOI
force user=paul
valid users=SIKKEPITJE PAAUL paul
write list=SIKKEPITJE PAAUL paul
read list=

Door een eigenaardig van de WD MyBook kan het via de webinterface alleen gebruikers met hoofdletters aanmaken, maar via de commando regel is het mij gelukt om zelf een samba gebruiker paul aan te maken. Maar dat maakt geen verschil. Ik heb ook al de uid van de gebruiker paul aangepast op de NAS zodat die dezelfde zijn als op mijn Ubuntu. ik heb gezocht op internet maar kan nergens een oplossing vinden die werkt.

PC: Ubuntu 9.10 Karmic Koala
NAS: Western Digital MyBook (blue rings) met Samba 3.0

Ik wil bestanden kunnen schrijven of verwijderen maar ook de permissies veranderen, zoals ik Unison kan gebruiken. Hoe doe ik dat ? Wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet hoe ik waarom ik alles mag op het bestand maar chmod "permission denied" geeft op mijn gemounte sambashare?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Stel je die share in via de webinterface, en is deze public? Als hij niet public is, moet je een user en group toekennen.

Ik heb op mijn NAS en op mijn desktop pc een groep aangemaakt "share" met GID "1234" en mezelf daar lid van gemaakt.

Op de NAS heb ik een user "networkuser" en mount elke share hiermee... In het mount commando doe ik GID=1234 als optie.

In mijn topic hierover staat dat wat duidelijker uitgelegd: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1366991

Dat moet volgens mij ook precies doen wat jij wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De share is ooit aangemaakt in de webinterface, maar die gebruik ik nu niet meer voor het beheer. Ik maak wijzigingen direct in de linux configuratiebestanden. De share is niet public, maar vraagt voor een geldige gebruiker die ik heb aangemaakt met [tt] smbpasswd -a {user} [/tt].

Ik heb de GID en de UID van de gebruiker waarme ik op de NAS aanmeld hetzelfde gemaakt als op mijn Ubuntu computer. UID=1200 en GID=1200. In de NAS stond in smb.conf (of preciezer in [tt]/var/oxsemi/shares.inc[/tt])
ooit
code:
1
2
3
4
5
[ZOOI]
path=/shares/internal/ZOOI
force user=www-data
valid users=SIKKEPITJE PAAUL paul
write list=SIKKEPITJE PAAUL paul

precies om dezelfde redenen als die jij in jouw topic aangeeft, namelijk dat de permissies niet goed waren. Eerder kreeg ik ook alle bestanden te zien geowned door "www-data". Daarom heb ik er nu van gemaakt:
code:
1
force user=paul

Het resultaat is nu dus dat alle bestanden netjes geowned zijn door de gebruiker paul. En de gebruiker paul heeft op de NAS dezelfde GID als in mijn homedirectory in Ubuntu, dus daaraan ligt het niet. Jouw oplossing om een groep "share" te maken en daar alle gebruikers lid van de maken werkt zeker heel goed voor meer dan 1 gebruiker.

Maar het probleem dat ik hier heb ligt niet aan de permissies of owners van de bestanden. Die zijn juist goed! Waar het wel aan ligt weet ik niet en ik hoop dat iemand mij kan zeggen waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ok, nu snap ik je probleem beter.

Krijg je ook een permission denied als je via SSH inlogt, en dan een chmod doet?

Ik heb voor de 'share' group oplossing gekozen omdat ik bij individuele users & rechten ook foutmeldingen kreeg.

Je zou eens met de web interface kunnen kijken hoe de rechten daar staan? Ik heb al mijn shares alleen toegankelijk gemaakt voor 1 user en 1 group. Standaard worden ze public, met alleen lezen bij mij. En dan werkt chmod niet.

Ik kan er nu goed mee werken, rechten zijn niet zo belangrijk, alleen dat iedereen op mijn netwerk kan lezen en schrijven, en dat kan nu. Maar ik vind de configuratie van dat ding redelijk omslachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:17

Super_ik

haklust!

waarom wil je chmod uitvoeren? je forceert de rechten toch al bij het mounten?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Super_ik schreef op woensdag 04 november 2009 @ 17:26:
waarom wil je chmod uitvoeren? je forceert de rechten toch al bij het mounten?
Da's een goeie... Daar had ik nog geeneens aan gedacht. Maar het kan zijn dat de software die hij wil gebruiken dit vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij niet om chmod maar om unison te kunnen gebruiken. De manier waarop Unison backups maakt is door elk bestand te kopieren naar een tijdelijk naam, en daarna te hernoemen. Ik gok dat tijdens dit process permissies op bestanden gezet moeten worden, want unison faalt met foutmeldingen zoals deze:

Error in setting permissions:
Toegang geweigerd [chmod(/mnt/bigwhitezooi/Media/Muziek/slskdownload/.unison.Amon Tobin..001..0d751606634fc9e4e715c49f2e63258c.unison.tmp/Amon Tobin - 2007 - foley room/12 - At The End Of The Day.mp3)]

Ik geloof dat het niet ligt aan unison omdat zoals ik zelf heb gemerkt ik ook niet in staat ben om permissies te wijzigen met chmod, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er achter gekomen dat wanneer ik unison gebruik met "perms = 0" ik mijn bestanden kan backuppen naar de samba share zonder problemen. Dit is wat ik wilde
Pagina: 1