[NAS+Ubuntu 9.04] Rechtenprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een WD Mybook World (met een witte ledbar) aangesloten op een Linksys WRT310N via Gigabit LAN. Deze shared enkele directories met de rest van het netwerk over CIFS (Samba). NFS, AFP en FTP en ook de MioNET service staan uit.

Elk apparaat heeft een vast IP adres in de 192.168.0.xxx reeks, ze zien elkaar allemaal en browsen/read/write in de gedeelde mappen werkt ook. De mappenstructuur op de NAS is als volgt:

code:
1
2
3
4
5
6
/Public/Shared Music
/Public/Shared Pictures
/Public/Shared Videos
/backups
/documents_user1
/documents_user2

Deze mappen zijn allemaal "Public" (iedereen die toegang tot mijn netwerk heeft kan erbij)

Op de desktop & laptop zijn 2 gebruikers actief, user1 en user2. De /home/userx/Documents folder is een symbolische link naar de /documents_userx map op de NAS

Ik heb een Group "share" (GID=1234) aangemaakt waar deze users lid van zijn. Het probleem is nu als volgt: Zodra welke user dan ook een .ODF file opent in zijn /documents_userx map, zijn deze *ALTIJD* read-only. Een .txt bestand kan wel gewoon bewerkt worden, en elk ander bestand ook.

Alle bestanden in deze mappen behoren toe aan de group share, welke lees/schrijf rechten heeft. Voor owner staat er altijd "99 - user 99", maar dat staat ook in elke andere folder en daar werkt het allemaal wel (lezen/schrijven).

Ik kom er nu even niet meer uit en snap niet waarom dit alleen bij .ODF bestanden optreedt. Ligt het aan de manier waarop ik deze folders mount, of heb ik iets verkeerd zitten in mijn rechten van gebruikers?

Dit is mijn /etc/fstab:
code:
1
2
3
4
5
6
*knip*
#Access to public folders
//192.168.0.4/Public /media/network_public cifs iocharset=utf8,credentials=/root/.smbcredentials,dir_mode=0775,gid=1234 0 0
//192.168.0.4/backups /media/network_backups cifs iocharset=utf8,credentials=/root/.smbcredentials,dir_mode=0775,gid=1234 0 0
//192.168.0.4/user1 /media/network_user1 cifs iocharset=utf8,credentials=/root/.smbcredentials,dir_mode=0775,gid=1234 0 0
//192.168.0.4/user2 /media/network_user2 cifs iocharset=utf8,credentials=/root/.smbcredentials,dir_mode=0775,gid=1234 0 0

En mijn .smbcredentials:
code:
1
2
username=networkuser
password=xxxxxxxxxx

Toen ik vast kwam te zitten heb ik deze tutorial doorgelopen https://help.ubuntu.com/c...tWindowsSharesPermanently, maar alles wat daar beschreven wordt had ik al, en verder kom ik mijn probleem nergens tegen op internet. Het moet toch gewoon mogelijk zijn je Documents folder via het netwerk te mounten voor elke user MET lees en schrijf rechten voor elk bestand?

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Staat er op die desktop en laptop Windows of Linux? Is die fstab van een Linux client? Probeer dan eens de nobrl optie toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
AutoStatic schreef op donderdag 03 september 2009 @ 22:20:
Staat er op die desktop en laptop Windows of Linux? Is die fstab van een Linux client? Probeer dan eens de nobrl optie toe te voegen.
Alle pc's hier draaien Ubuntu 9.04, en die fstab is inderdaad van een linux client. Ik heb je nobrl optie geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen. ik vraag me nu dus wel af of het wel een Samba probleem is, want het is dus specifiek voor Open Office.

Door jouw tip kwam ik wel hier terecht: [url]http://http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=288534[/url] en ik heb dit doorgenomen: http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=7893874#post7893874 maar er is blijkbaar nog geen oplossing voor dit irritante probleem.

Ik kan de files wel naar een local mount slepen /home/userx bijvoorbeeld en dan editen, saven en weer terug kopieren naar de NAS, maar dat is erg omslachtig. Ik hoop dat iemand nog andere ideeen heeft, anders mount ik die shares met NFS want het probleem schijnt zich daar niet voor te doen.

De enige reden waarom ik Samba ben gaan gebruiken is vanwege de snelheid. Met Samba haal ik ~12MB/sec en met NFS 900KB/sec. Ook geen idee wat daar de oorzaak van is...

Ik vind dit prutsen e.d. wel leuk, maar ik ben hier nu al meer dan een week mee bezig en dan mag het wel eens gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Ik werk ook met Open Office 3 op diverse Windows/Samba shares. Heb wel eens problemen met .doc bestanden die gelockt zijn op de server maar nog nooit problemen gehad met .odf bestanden. De optie iocharset gebruik ik niet, wel dezelfde dir_mode. Ik mount de boel via pam_mount.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik ben een beetje gefrustreerd nu. Heb de /network_userx shares met NFS gemount, maar het probleem doet zich nog steeds voor.

Op de NAS is NFS zo ingesteld dat deze shares public zijn, iedereen (in mijn thuisnetwerk) zou dus lees en schrijfrechten moeten hebben. Op de Desk- en laptop zijn ze gemount als RW, wat dus hetzelfde inhoudt, echter kan ik nog steeds niet normaal werken met Open Office. Files openen read-only en saven wil ook niet.

Als ik een .ODF file eerst op mijn desktop kopieer (of welke lokale schijf waar ik schrijf toegang heb dan ook), dan edit,save en weer terug kopieer is er niks aan de hand.

Ook als ik een .ODF file open (deze opent dan als read-only), dan Open Office afsluit, en dan de file weer open, kan ik wel editen, alleen saven lukt dan nog steeds niet. (Er is dan een lockfile van de .ODF file op de share aanwezig) Zodra ik deze lockfile weer delete opent de file weer als read-only.

Ik heb nu maar besloten om -tot er een oplossing is- mijn /home/userx/Documents folder gewoon lokaal te houden. Ik blijf wel dingen proberen met een /home/userx/Documents_test dus als iemand nog andere ideen heeft; graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
Het heeft met de symlinks te maken denk ik. Ik kan zonder problemen ODF bestanden openen, aanpassen en opslaan op diverse CIFS mounts, waaronder een 2003 server en een Samba server. Ik mount deze onder mijn home, geen symlinks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-09 10:57
Heeft het misschien met deze misconfiguratie/bug te maken: qa Issue 19339

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
gertvdijk schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 17:20:
Heeft het misschien met deze misconfiguratie/bug te maken: qa Issue 19339
Ik denk niet dat mijn probleem hieraan gerelateerd is, ik installeer Open office namelijk niet op een NFS mount, ik wil alleen bestanden kunnen openen die hier opgeslagen zijn. Maar toch bedankt voor de moeite!

Ik zal als ik vanavond thuis ben eens proberen te mounten zonder symlinks en direct in mijn /home/user folder. Zou het kunnen zijn dat ik een fout in mijn /etc/exports file heb op de server? Deze heb ik namelijk niet handmatig ingesteld; gaat via een tooltje van WD (webinterface). Ik zal deze vanavond ook eens posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
En hoe staan de rechten op die directory's in /media ?
/media/network_public
/media/network_backups
/media/network_user1
/media/network_user2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
In media/network_xxxx heeft elke map de rechten: GID=share UID=root met rwxrwxr-x

Ik heb hier wat relevante configuratie en logfiles van de server gezet, ik denk dat er in etc/trustees.conf fouten zitten, want blijkbaar worden user1 en user2 door elkaar gemixed, misschien dat ik daarom deze problemen heb?

Verder vind ik het raar dat in /var/log/samba/log.smbd het GID altijd 1000 is (dat is de GID van user1) en niet de GID van group share, welke 1234 is. Dit kan dus de reden zijn voor het niet kunnen schrijven van files (maar dit is dan blijkbaar alleen een probleem in de /media/network_userx mappen en verder geen enkele andere)

Dit vind ik best merkwaardig want alles op de server is geconfigureerd met de webinterface, ik heb zelf (nog) niet in de configuratie files zitten editen.

Mijn opzet is dus als volgt: elke user kan lezen en schrijven in /media/network_backups, /media/network_Public en /media_network_downloads. Verder heeft elke user een eigen directory /media/network_userx welke ik voor elke user wil mounten in /home/userx/Documents. Elke andere user kan bij alle /media/network_userx mappen met lees en schrijfrechten, alleen deze worden standaard niet gemount.

Het lijkt er dus op dat de server de groeps? rechten door elkaar gooit, maar ik heb dus geen idee waarom.

/etc/exports
code:
1
2
3
4
/nfs/Public *(ro,all_squash,sync,insecure,anonuid=65534,anongid=65534)
/nfs/Download *(ro,all_squash,sync,insecure,anonuid=65534,anongid=65534)
/nfs/user1 *(ro,all_squash,sync,insecure,anonuid=65534,anongid=65534)
/nfs/user2 *(ro,all_squash,sync,insecure,anonuid=65534,anongid=65534)

/etc/trustees.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
[/dev/md2]/Public:*:RWBEX:*:DU
[/dev/md2]/Download:*:RWBEX:*:DU
[/dev/md2]/backups:*:RWBEX:*:DU
[/dev/md2]/downloads:*:RWBEX:*:DU
[/dev/md2]/user1:user1:RWBEX:user2:RWBEX:*:DU
[/dev/md2]/user2:user1:RWBEX:user2:RWBEX:*:DU
[/dev/md0]/shares:*:RBE:*:DU
[/dev/md0]/Configuration:*:RBE:*:DU

/etc/samba/smb.conf
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
[global]
  workgroup = SPRINGFIELD
  realm = SPRINGFIELD
  netbios name = Lisa
  server string = My Book World Edition Network Storage
  load printers = no
  printing = bsd
  printcap name = /dev/null
  disable spoolss = yes
  log file = /var/log/samba/log.smbd
  max log size = 50
  max xmit = 65536
  dead time = 15
  security = user
  auth methods = guest, sam_ignoredomain, winbind:ntdomain
  encrypt passwords = yes
  create mask = 0664
  directory mask = 0775
  local master = no
  socket options = TCP_NODELAY SO_RCVBUF=65536 SO_SNDBUF=65536
  use mmap = yes
  use sendfile = yes
  dns proxy = no
  idmap uid = 10000-65000
  idmap gid = 10000-65000
  dont descend = /proc,/dev,/etc
  admin users = 
  null passwords = yes
  map to guest = bad user
  guest account = nobody
  include = /usr/private/user_smb_conf/.overall_share
[Configuration]
  path = /Configuration
  comment = System Configuration
  public = yes
  browseable = yes
  writable = no
  guest ok = yes

/var/log/samba/log.smbd
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  192.168.0.79 (192.168.0.79) connect to service Public initially as user nobody (uid=99, gid=1000) (pid 11922)
[2009/09/03 16:49:15, 1] smbd/service.c:make_connection_snum(941)
  192.168.0.79 (192.168.0.79) connect to service backups initially as user nobody (uid=99, gid=1000) (pid 11922)
  192.168.0.79 (192.168.0.79) connect to service downloads initially as user nobody (uid=99, gid=1000) (pid 11922)
  192.168.0.79 (192.168.0.79) connect to service user1 initially as user nobody (uid=99, gid=1000) (pid 11922)
  192.168.0.79 (192.168.0.79) connect to service user2 initially as user nobody (uid=99, gid=1000) (pid 11922)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
/etc/trustees.conf? Nog nooit van gehoord, heeft dat hiermee te maken: http://trustees.sourceforge.net/ ?
Staat dat op die NAS?
En Samba denkt dat je met het guest account contact maakt kennelijk. Wat zegt je log als je voor deze regel:
code:
1
guest account = nobody
een # zet?
En waarom staan al je NFS exports op read only?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Dat heb ik gefixed, het deed er niet heel erg toe omdat ik via Samba wil werken en niet NFS. Maar nog steeds is het probleem niet opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 15:21

drice

Loading...

Ik heb inderdaad een identiek probleem.

Een share op mijn ebook (met rechten), maar kan hem alleen maar read-only bereiken.
Ik heb ook een ch3snas ernaast staan en dat werkt perfect.

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
En die guest account disablen, had je dat al gedaan? En ik zie geen shares gedefinieerd in je smb.conf. En hoe staan de rechten op de NAS zelf op de publieke mapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik zal dat vanavond eens nakijken. Je denkt volgens mij dat het dus met de rechten op de NAS te maken heeft?

Via de webinterface kan je wel instellen of de toegang Public is, of alleen voor bepaalde users/groups. Tot nu toe werkt het alleen perfect voor de Public map, met daarin de Shared Music, Shared Pictures en Shared Videos map. Elke user kan hier lezen/schrijven.

Het probleem zit hem dus in de map die ikzelf heb aangemaakt (via de webinterface). Zou het kunnen zijn dat deze webinterface de rechten niet goed zet van mappen die je zelf aanmaakt?

Deze mappen komen namelijk ook niet in de Public folder te staan, maar een map hoger. Ik zal eens overnieuw beginnen met deze documents map en dan stap voor stap posten wat ik gedaan heb.

Het idee is niet zo ingewikkeld, alleen de uitvoering verloopt nogal problematisch. Maar bedankt voor je hulp zover.

• firebird_1979
  • Niet online
Ik ben dus vanaf het begin begonnen, MyBook een reset gegeven, alle stappen nog eens doorlopen -precies zoals ik eerder al deed- en nu werkt het wel!

Ik snap alleen niet waarom nu wel, en eerst niet. De user1 map met documenten voor user1 wordt nu netjes met CIFS gemount in /home/user1/Documents en hetzelfde ook voor user2.

Op de MyBook een folder user1 en user2 aangemaakt, deze geshared via Samba met RW rechten voor 'networkuser' en de group Share (GID=1234). Via fstab worden deze nu gemount in respectievelijk /home/user1/Documents en/home/user2/Documents

Misschien zat er iets "vast" in 1 van de configuratie files wat nu verholpen is? Het enigste wat nog steeds niet werkt is het wegschrijven van documenten met OpenOffice, maar dat is een bug van OpenOffice zelf die nog niet verholpen is. Verder kan elk programma lezen en schrijven.

Ik heb op dit moment niet zo heel veel zin meer om precies na te gaan wat er nou precies anders is, volgens mij niks namelijk, maar ik ben blij dat het allemaal eindelijk werkt.

Alle services behalve Samba en SSH staan uit, ik gebruik geen MioNET, AFP, NFS of FTP en het sharen gaat dus via Samba want hierme haal ik 12MB/sec terwijl dit met NFS maar rond de 1MB ligt. Ook vreemd, maar met deze oplossing kan ik heel goed leven. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Niet online
Ik heb afgelopen weekend de desktop een upgrade gegeven naar Ubuntu 9.10 en mijn probleem is verholpen. Het was dus klaarblijkelijk iets in de software en niet mijn configuratie.

In 9.10 is Samba geupgraded en dit probleem is blijkbaar opgelost, alhoewel het ook aan Open Office kan liggen, Ubuntu 9.10 komt standaard met versie 3.1 terwijl 9.04 nog 3.0 oid had.

Het werkt nu allemaal als een zonnetje. Bedankt iedereen voor de suggesties!
Pagina: 1