OS installeren via USB - Nooblet met vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 16:49
Hey hey,

ik ben van plan om op mijn Netbook een linuxvariant te gooien. Ik zit nog met wat twijfels en wat vraagjes, en ik weet dat de laatste eigenlijk menings-gebonden zijn, maar ik zal ze toch maar stellen.

Als je een andere OS op een netbook wilt zetten, dan zal je dit via een paar manieren kunnen doen. Via een USB-CDROM lezer, of via USB. Ik zou graag via USB willen werken hiermee.

Vragen over de USB-stick zelf:
Bij het creëren van de bootable USB, verander je dan iets in de USB-stick zelf? Ik heb een stick van 8gb, maar wil deze natuurlijk niet "kapotmaken" door er puur een OS-install op te zetten. Is het mogelijk om een bootable-USB install op de USB te zetten en daarna er gewoon data verder bij te zetten zoals een normale USB stick? Wat ook kan (in mijn geval) is dat ik meerdere OSen (is dat een woord?) op een USB-stick wil zetten (b.v. XP-Home, W7, Ubuntu, SUSE, enz.) zodat ik eigenlijk met één USB-stick meerdere netbooks/notebooks/computers zou kunnen installeren. Ik neem aan dat dit niet kan, klopt dat?

Vragen over de hardware (Lenovo S10e):
Ik heb nu een laptop met een linux-wannabe erop, namelijk Lenovo S10e met een quickstart optie van Splashtop. (zelfde als Asus mobo's tegenwoordig hebben). Deze opties zijn leuk en aardig, maar zal dit in de weg zitten bij een linux install? Naast deze optie heb ik ook een geintegreerde webcam. Ik hoop natuurlijk deze ook te kunnen gebruiken, ik neem aan dat de drivers hiervan ingebakken zitten in linux? Gelijk even over de drivers, hoe moet ik deze installeren, of zitten deze allemaal bij linux ingebakken?

Vragen over linux zelf:
Als laatste heb ik wat vragen over de versie(s) van Linux. Persoonlijk heb ik ervaring met Ubuntu, maar ik hoor de laatste tijd ook veel goede dingen over andere versies.
Ik ga het vooral gebruiken voor MSN, Internet, email, tekstverwerken en zo nu en dan even wat kleins. Games en zuks komen er zeker niet op (met uitzondering van OTT, verslaaaaaving). Het is voor mij het belangrijkste dat alle ruimte goed wordt benut (1024x600) omdat ik mij erg kan irriteren aan nutteloze gevulde ruimte (B.V. de favorietenbalk. Vaker in de weg dan handig).
Kunnen jullie nog bepaalde versies aanraden?

en als laatste (Jaaa het is eindelijk over!) heb ik nog één vraagje.

Op een N270 (1.6GHz), 2GB RAM en 160gb HDD netbookje, zal ik standaard Ubuntu of Ubuntu Netbook Remix downloaden?

Groetjes,
Crazy Al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-10 16:49
Oeps, verkeerde subtopic, kan een mod deze heel snel voor mij naar Non-Windows Operating Systems schoppen, en mij een schop onder me hol geven voor het niet goed opletten erbij?

Cheers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:15
Unetbootin is je vriend. Als je klaar bent formatteer je je USB-stick naar FAT32/NTFS en werkt alles weer zoals het vroeger werkte.

[ Voor 69% gewijzigd door MarcoC op 03-11-2009 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:21

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Crazy-Al schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 01:50:
Oeps, verkeerde subtopic, kan een mod deze heel snel voor mij naar Non-Windows Operating Systems schoppen, en mij een schop onder me hol geven voor het niet goed opletten erbij?

Cheers!
Dat kunnen de CSA mods vast wel voor je regelen ;)
Tip echter is om het niet hier als losse post te plaatsen, maar door een Topic Report Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/icon_hand.gif aan te maken. Dan 'hand'-icoontje zie je linksbovenaan topics, mits je ingelogd bent, en daarmee kun je een berichtje aan je topic hangen speciaal voor de moderatoren. TRs komen als vlaggetjes voor topics te staan en vallen voor mods dus gelijk op, ze zullen die TRs dan ook eerder lezen dan een post als deze.

En om in te gaan op je topic:
Crazy-Al schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 01:49:
Vragen over de USB-stick zelf:
Bij het creëren van de bootable USB, verander je dan iets in de USB-stick zelf? Ik heb een stick van 8gb, maar wil deze natuurlijk niet "kapotmaken" door er puur een OS-install op te zetten. Is het mogelijk om een bootable-USB install op de USB te zetten en daarna er gewoon data verder bij te zetten zoals een normale USB stick?
Wat je doet met een USB stick om deze bootable te maken, bijvoorbeeld om een Linux installatie stick te maken, is het er op zetten van een image. Kort: Net zoals je een image naar een CD kunt branden en vervolgens van die CD kunt booten, kun je ook een image op een USB stick zetten en van die USB stick booten.
Er vervolgens bestanden bijzetten kan afaik niet zomaar. Die image bevat namelijk ook de indeling van partities, en die zal hij naar zijn eigen grootte hebben ingesteld. Als zo'n image 250MB is heb je theoretisch nog 7,75GB van je USB stick over. Mogelijk kun je op die ruimte een partitie maken en daar files opzetten, ik heb dat eigenlijk nog nooit geprobeerd, een definitief antwoord kan ik daar dus niet op geven. Maar er zijn vast meer mensen die daar over nagedacht hebben.
Wat ook kan (in mijn geval) is dat ik meerdere OSen (is dat een woord?) op een USB-stick wil zetten (b.v. XP-Home, W7, Ubuntu, SUSE, enz.) zodat ik eigenlijk met één USB-stick meerdere netbooks/notebooks/computers zou kunnen installeren. Ik neem aan dat dit niet kan, klopt dat?
In theorie zou het op zich kunnen, door gebruikt te maken van een bootloader waarin je aan kunt geven welke image/partitie gestart moet worden. Op een harddisk kan dat prima, dus mogelijk op een USB stick ook wel.
Vragen over de hardware (Lenovo S10e):
Ik heb nu een laptop met een linux-wannabe erop, namelijk Lenovo S10e met een quickstart optie van Splashtop. (zelfde als Asus mobo's tegenwoordig hebben). Deze opties zijn leuk en aardig, maar zal dit in de weg zitten bij een linux install?
Nee, 99% zeker dat dat geen enkel probleem is.
Naast deze optie heb ik ook een geintegreerde webcam. Ik hoop natuurlijk deze ook te kunnen gebruiken, ik neem aan dat de drivers hiervan ingebakken zitten in linux? Gelijk even over de drivers, hoe moet ik deze installeren, of zitten deze allemaal bij linux ingebakken?
Drivers zitten voor Linux in de kernel of kunnen ingeladen worden door kernel modules in te laden. Losse drivers hoef je dan ook zelden te downloaden. Sommige fabrikanten stellen binaire kernel modules beschikbaar welke je kunt installeren en inladen, bijvoorbeeld nVidia en ATi doen dit voor hun videokaarten.
Of je webcam ondersteunt wordt kun je opzoeken door te gaan kijken of er mensen zijn die deze webcam hebben werken onder Linux. Makkelijkst om te beginnen is door het model van je webcam in Google te gooien en er "linux" bij te zetten, dan kom je mogelijk al wat tegen.
Vragen over linux zelf:
Als laatste heb ik wat vragen over de versie(s) van Linux. Persoonlijk heb ik ervaring met Ubuntu, maar ik hoor de laatste tijd ook veel goede dingen over andere versies.
Ik ga het vooral gebruiken voor MSN, Internet, email, tekstverwerken en zo nu en dan even wat kleins. Games en zuks komen er zeker niet op (met uitzondering van OTT, verslaaaaaving). Het is voor mij het belangrijkste dat alle ruimte goed wordt benut (1024x600) omdat ik mij erg kan irriteren aan nutteloze gevulde ruimte (B.V. de favorietenbalk. Vaker in de weg dan handig).
Kunnen jullie nog bepaalde versies aanraden?
Het gebruik van schermruimte is niet zozeer afhankelijk van Linux (de kernel) of welke distributie je gebruikt. Het is afhankelijk van welke Desktop Environment of Window Manager er gebruikt wordt. Lees je eens in in hoe een Linux desktop is opgebouwd. "Linux" zelf is puur de kernel, daarbovenop komt Xorg (x11) wat dient als tussenlaag tussen je hardware en grafische omgeving, die grafische omgeving is een DE of WM naar keuze.
Je zit niet vast aan één type omgeving zoals je dat kent van Windows. Ubuntu gebruikt als DE GNOME en Kubuntu zet KDE voor je neus, dat zijn de twee grote en meest bekende DE's.
Ik kan dit wel compleet uit de doeken gaan doen hier, maar ik heb mijn kennis daarover ook van het web en door eigen ervaring opgedaan, begin bijvoorbeeld eens bij de NOS FAQ en Google je rot over hoe een Linux gebaseerd systeem nou basaal in elkaar zit als je dit allemaal ook wilt weten.
en als laatste (Jaaa het is eindelijk over!) heb ik nog één vraagje.

Op een N270 (1.6GHz), 2GB RAM en 160gb HDD netbookje, zal ik standaard Ubuntu of Ubuntu Netbook Remix downloaden?
Netbook Remix op dat lichte beestje.
Groetjes,
Crazy Al
Wij Tweakers doen elkaar met elke post automagisch de groeten. Die hoef je dus niet apart er onder te vermelden, dat spaart bytes, pixels, typwerk en je houdt meer groetsels over voor bijvoorbeeld je emails. :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afraca
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-08 16:46

afraca

Open Source!

Ik sluit me aan bij Ultraman, alleen geef ik je weinig kans van slagen wat betreft meerdere OS-en op 1 usb stick. En het is inderdaad zo dat als je je stick bootable gemaakt hebt met een linux distro, je er niet zo even data bij kan zetten, daarvoor moet je hem eerst weer formateren (en dus je linux distro weer kwijt raken).

Zoals je zegt heb je maar beperkte schermruimte (iedereen uiteraard..... but you get my point), dus raad ik je aan om inderdaad even wat rond te snuffelen. In de ubuntu 9.10 review van tweakers (stond op de FP, anders even in archief zoeken), stond wat leuks over de netbook remix en de moblin versie, beiden wellicht interessant.

IMDB vote history | Next-gen OS, audio en video player, search engine en Movie DB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

check www.pendrivelinux.com, daar vind je van alles om meerdere OS-en bootable op je usb te krijgen.

Erg leuk om eens rond te kijken!! Aanraderrrrrrrrrrrr.

Zelf ben ik geen linux-fan. Maar vond het wel leuk om eens "verder" te kijken in OS-land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:09

Tazzios

..

@ bur
*Bookmarked
Ziet er heel eenvoudig uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKaerften
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik sluit me aan bij wat hierboven allemaal gezegd is, zeker de opmerking van MarcoC, Unetbootin is hiervoor uitermate geschikt.

Wat betreft het meest optimale gebruik van je pixels, dat is volledig aan jezelf. Een van de grote voordelen van linux is dat je alles aan kunt passen hoe je het wilt. Installeer gewoon iets en test of het bevalt. Zo niet, pas het aan of installeer iets anders. Het internet staat vol met mogelijkheden met hun voor- en nadelen. Kijk bijvoorbeeld ook eens in het NOS screenshot topic hier op GoT.

Ik persoonlijk gebruik op mijn netbook (ook 1024x600) LXDE (op debian squeeze). Ik ben zelf niet zo'n fan van netbook remixes om dat het vaak toch wat beperkt in opties is, maar probeer het zelf uit en zie wat je er van vindt. Vind je het niets, dan installeer je iets anders.
Pagina: 1