Toon posts:

Hoe PC aansluiten op toekomstig High-End Surround set?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Huidige situatie:

Apparatuur:
Momenteel heb ik twee philips (FB255) 3-weg speakers als front, aangesloten op een stereo Technics VC4 class AA (SU-VX500)versterker. Bijde zijn al behoorlijk oud, tweede-hands gekocht ongeveer 10 jaar geleden.
Om een beter bas effect te krijgen zit er bij deze twee speakers en versterker ook een actieve sub versterker met daaraan een gigantische stage basgitaar speaker. Deze speaker draaid op een zeer klein percentage van zijn kunnen uiteraard.
Voor de rear heb ik een goedkope eveneens oude versterker gekocht, de Kenwood A62. Hierop zitten twee hele oude Kef speakers, de orginele 104 serie refference speakers.

Aangesloten:
Mijn computer heeft een Creative X-Fi elite pro geluidskaart. Hiervan gebruik ik 2 mini-jack aansluitingen, de front en rear. De front mini-jack gaat in de actieve sub versterker, dan vanuit de sub versterker via tulp kabel naar de front versterker (Technics). Op de sub versterker kun je de instellen bij welke frequentie het geluid word gescheiden tussen de sub en front speakers. En natuurlijk is het volume van de sub los te regelen met een sub versterker. Die had ik eerst namelijk niet, maar toen waren de bassen niet goed aanwezig aangezien ze toen alleen met een scheidingsfilter aangesloten waren, en het vermogen gelijk was over alle front en sub speakers.
Als rear heb ik de mini-jack direct in de Kenwood geplugd.

Resultaat:
Nu er een actieve sub aanwezig is is de kwaliteit van het geluid flink verhoogd. De front speakers en sub maken echt een super goed geluid. Wellicht kan het beter, maar ik ben niets anders gewend. Wel kan ik zeggen dat alle home cinima setjes van rond de 300 a 600 euro voor mijn gevoel er echt niet aan kunnen tippen. En dan heb ik het over de setjes met die kleine satteliet speakers met sub.
Het klinkt veel minder vol, zelfs zonder mijn sub mis ik in vergelijking een hoop midden en laag. Het geluid is gewoon niet compleet. De Kenwood met kef's vind ik een heel stuk minder klinken, maar voor surround heb ik het wel acceptabel gevonden. De Kef's zelf zijn uit 1970, maar volgens mij niet slecht. Ik denk dat het hier aan de Kenwood ligt, al weet ik niets van de specs van dat apparaat, maar naar mijn idee is de Technics een veel betere versterker dan de Kenwood.
De center speaker heb ik nooit gemist. De front speakers zitten netjes op mijn bureau op oorhoogte, en geven zo een perfect stereo effect. Naar mijn idee maakt de center speaker dat effect iets minder misschien. En ook zal ik dan bijna met mijn neus op de center speaker zitten. De enige plek daarvoor zou boven mijn 30"dell scherm zijn. Geen idee hoe dat zou zijn.

Probleem:
Ik kwam er vorrige week achter dat mijn front speaker bij lage tonen een trillend geluid gaf dat er niet bij hoorde. Toen zag ik door het gaas dat er een stukje van 3cm van de buitenste rubberen flexibele rand was afgebroken. Toen het gaas eraf gehaald, en zag dat ook aan de bovenzijde de speaker bijna voor de helft was afgebrokkeld. Dat spul was zo fragiel, het viel in je hand uit elkaar. Na vele jaren is hij gewoon op laten we maar zeggen. Ik heb er ook geen baat bij om deze te gaan repareren.
Ook aangezien mijn Technics versterker ook versleten is. Regelmatig valt de linker speaker uit bij zacht geluid, en moet ik hem even luid zetten, en kicked hij weer in. Er is mee te leven, maar niet erg fijn.
Daarbij zal de sub binnenkort weg moeten aangezien die ik in bruikleen heb voor een jaar of 6 nu, maar hij nu weer gebruikt gaat worden.

Waar ben ik naar op zoek:

Gezien de omstandigheden ben ik van plan een geheel nieuwe surround set te kopen. Mijn eerste plan was wanneer ik op mij zelf ga wonen, ik meteen een mooie nieuwe instalatie voor de huiskamer zou kopen. Maar nu bijna alles weg moet stel ik het niet langer uit.
Niets is al uitgekozen, wel heb ik ideen waar ik naar moet zoeken.
Het moet een volwaardig surround systeem worden van hoge kwaliteit, die ik later in een woonkamer kan neerzetten, maar voorlopig in een kleine ruimte zijn werk moeten doen.
Ik ben er nog niet zeker van of ik de center speaker ook meteen ga gebruiken aangezien het niet zo makkelijk te plaatsen is momenteel. Ik neem aan dat een center speaker uit te schakelen is in een versterker/receiver.
Ik weet nog niet hoe ik een surround speaker set moet gaan aansturen. Ik wil natuurlijk liever niet 3 versterkers gebruiken, zoals ik er nu 2 gebruik. Een receiver kan dat, maar is ook denk ik niet helemaal wat ik zoek. Ik zie veel receivers, ze hebben meestal lage vermogens, veel lager dan stereo modellen. En hebben ook vaak functies als fm/am radio, hdmi inputs, enz... Al die opties heb ik niets aan. Zo'n alles in 1 apparaat lijkt mij voor een groot deel zonde van het geld aangezien je maar een deel betaald waar je hem voor gebruikt. Investeer het geld van die fm radio liever in een hoger vermogen of geluids kwaliteit zou ik zeggen.
Daarbij zie ik ook dat ze vaak een scherm nodig hebben om ze in te stellen. En ik heb totaal geen behoefte om mijn 30" 2560*1600 dual-DVI signaal door mijn receiver heen te laten "stromen". Dat kan volgens mij niet eens.
De keuze voor het soort versterker/receiver ligt volgens mij ook vooral op de manier waarop ik hem ga aansluiten. En daar ben ik nog niet eens over uit. Nu werk ik dus met 2x mini-jacks analoog naar de tulp inputs op de twee versterkers. Maar wat is nu de beste oplossing voor een nieuw systeem.
Analoog blijven werken, maar dan met 3 mini-jacks? Ik weet ook dat er digitale verbindingen zijn zoals coaxiaal en optisch. Maar nu zie ik bij receivers al die standaarden staan zoals DTS-DTSHD, TrueHD, enz...
Hoe gaat dat dan in zijn werk? Kan ik de X-Fi elite pro instellen dat echt alles via optisch word weggestuurd via alle software players, en de receiver echt alles kan afspelen? Of moet je voor alle soorten audio moeite gaan doen om het door te laten linken? Of kunnen receivers niet alle media afspelen? Het is niet zo simpel als analoog volgens mij, elk audio formaat heeft een andere stream, en moet maar net ondersteund worden door je receiver? En ik wil uiteraard wel de mogelijkheid hebben alle high-end audiostreams volledig te kunnen benutten, zoals trueHD en DTS-HD. Ik heb geen idee of mijn X-Fi elite dat wel kan doen? En of dat dan softwarematig gebeurd, hardwarematig, en over optisch, geen idee.
Wel zou ik denken dat digitaal een hogere kwaliteit opleverd, ookal is de elite pro voorzien van top digital naar analoog converters. Of zou de analoge bekabeling van de pc naar de receiver zo veel kwaliteit verlies opleveren dat zelfs als de receiver minder goede converters heeft, het geluid toch beter zal zijn met een digitale verbinding?
Al die standaarden op de receivers geven mij wel het idee dat het niet toekomst proof is. Elke keer een nieuwe standaard. En dan is het niet een kwestie van op de computer een nieuwe codec instaleren, of player toch?

Speakers/versterker/receiver keuzes
Ik zoek een hoge kwaliteit instalatie die vele jaren mee zal moeten gaan. Zeker niet elke 4-5 jaar een nieuwe instalatie. Het budget is nog niet vastgesteld. Eerst wil ik weten wat je krijgt in welke prijsklassen. Ik heb het idee dat hoe duurder de speaker hoe minder de verbeteringen te horen zijn ten opzichte van speakers van een prijsklasse lager. Zo zal een speaker van 300,- euro een stuk beter kunnen klinken als een van 80,- euro. Maar een speaker van 6000,- euro zal niet veel beter klinken als een van 2000,- euro. Maar ik kan er helemaal naast zitten. De complete set mag best rond de 3500 a 4500 euro uitkomen.
En merken als Kef, Dali en B&W lijken de meest voorkomende merken te zijn in de high-end systemen. Ook JBL en Focal komen voorbij, maar in mindere maten. Bose word zowat overal negatief beoordeeld als high end speakers. Voor de versterker/receiver lijkt mij NAD een goed merk dat veruit het meest word geprezen zo het lijkt.
Uiteraard laat ik mij verrassen door overige opties die te beluisteren zijn. Maar vergelijken lijkt mij niet eenvoudig. In 1 winkel hebben ze meestal niet alle opties naast elkaar staan. daarbij klinkt het thuis ook nog eens anders, en ook wanneer de set in een woonkamer komt te staan. Daarbij verschillen ook nog eens de versterkers.
Op dit moment heb ik nog niets beluisterd, dat ga ik aankomend weekend doen. Stassen is een hele grote audio winkel met wel 21 luisterruimtes, maar is voor mij erg ver weg, maar toch misschien de moeite waard.
Ik woon in rotterdam, en ik weet alleen Correct en Snijders als audio Hi winkel. Mediamarkt enzo valt al gelijk af lijkt mij. Bij correct hebben ze veel, maar misschien niet veel in de luisterruimte, en hebben niet alle dure modellen staan om de kwaliteit mee te vergelijken. Snijders heeft wel wat speakers, maar op de webshop zag ik geen NAD producten staan, die catagorie was leeg. Misschien hebben ze het wel, maar niet op internet. Dus je gaat volgens mij snel appels met peren vergelijken.
Klopt het dat hoe groter de speaker, hoe beter het geluid zal zijn? Bv. een zuil klinkt altijd beter dan een satteliet speaker? Zo lijkt het wel, een goedkope zuil lijkt beter te klinken dan een duurder satteliet speakertje.

Gebruik:
De set zal voor vanalles worden gebruikt, maar voornamelijk films, soundtracks van films, en ook wat gamen hier en daar. De set hoeft niet heel erg luid te zijn in de zin dat ik de speakers op 200W ga gebruiken. Maar het geluid moet wel zwaar en vol klinken. Iets dat ik van satteliet systemen nooit heb ervaren (heb nooit de hele dure satteliet setjes beluisterd). Maar ook kwa uiterlijk wil ik wel zuilen hebben, maar geluidskwaliteit staat bovenaan.
Ik verwacht hoe dan ook van het nieuwe systeem dat het beter moet klinken als dat ik nu in huis heb, het zou een grote teleurstelling zijn wanneer ik geen verbetering opmerk. Ik heb nu dan wel een hele grote sub. Maar deze dub heeft twee grote open tubes, en ik heb gelezen dat gesealde subs een beter geluidskwaliteit hebben. Dus daar zou toch een verbetering in moeten zitten. Daarbij is alles meer dan 10 jaar oud, en met de vorrige eigenaar erbij misschien wel 15 a 20 jaar oud. En sinds die tijd moeten toch flink wat verbeteringen zijn aangebracht in zowel speakers als versterkers. Ik sta er dan ook echt van te kijken hoe goed mijn instalatie nu nog klinkt in vergelijking met die 600,- euro kostende satteliet setjes.
En met een budget van een paar duizend euro moet echt toch iets bijzonder moois van te maken zijn zou ik denken.
Wel moet ik het gevoel hebben dat het het geld waard is. Niet zoals bv. speaker kabel die ik zag op stassen.nl Ik weet dat speaker kabel belangrijk is, maar 600,- euro per meter is toch niet goed te praten!
Of een tulp kabel van 300,- euro met 24 karaat gouden stekkers!. Of het nu koper is of goud, dat is toch geen waarneembaar verschil, voor wie dan ook. Ik zag zelfs een HDMI kabel van 180,- euro, ieder weet hier wel dat digitale bekabeling natuurlijk onzin is in een "goud" jasje. En als topper dan wel een apparaat dat ik tegenkwam die zogezegt de lucht moluculen aligned en zo de geluidsgolven beter kan dragen, en daardoor alles beter klinkt. Ik wil mij wel behoeden voor dit soort onzin producten.
Ook het verhaal dat speaker kabels altijd evenlang moeten zijn, links en rechts en achter, allemaal gelijk. De kwaliteit van het geluid zal volgens mij eerder omlaag gaan door de onnodige lengtes, dan dat de sync van het geluid beter zal worden.

Ik weet het, een enorme lap tekst, maar dan heb ik volgens mij wel alles gezegt...
Ieder met tips, vooral over de aansluitwijze, en eenvoud daarvan. En wat ik kan verwachten van een nieuwe instalatie, of tips heeft waar ik o.a. naar moet kijken. Alle reacties zijn welkom.
Ik zal zeer zorgvuldig een keuze gaan maken, en zeker niet na het bezoeken van 1 winkel, en op het verhaal van 1 verkoper af gaan.

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Ik zou die reis naar Stassen Hifi wel maken, vooral omdat ze een heel groot aanbod hebben en veel kamers om te luisteren, Ik snap dat je tegen het verre reizen opziet maar het is zeker de moeite waard. In de omgeving van Rotterdam is trouwens ook genoeg leuks te beluisteren. Hobo Hifi, Hifi-Studio Zwaard en Multifoon.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hulde voor de startpost. Lang verhaal, maar gelukkig weet je wel wat je wilt :)

Voor de audioinstallatie zelf geldt: luisteren. Jouw smaak is persoonlijk, ga langs wat goede hifizaken en leg ze je muzieksmaak en je budget voor en kies datgene wat jou het meest aanstaan.

Voor wat betreft de aansluiting op je PC kan ik kort zijn: dat staat of valt met de DAC die er in je nieuwe apparatuur zit. Je wilt de D/A conversie namelijk door het beste hippie laten doen ;)
Heb je in je nieuwe receiver een DAC in zitten die beter is dan die in je X-FI, dan zou ik het geheel digitaal naar je receiver sturen, optisch danwel coaxiaal (die laatste kan wel een stuk goedkoper meer afstand overbruggen indien nodig). Is het verschil in kwaliteit tussen DAC in je X-FI en je receiver marginaal, dan zou ik ook voor digitale koppeling met je receiver kiezen. Het gemak weegt dan op tegen de 3 losse kabels. Bovendien is een analoge kabel / verloopset vrij aan de prijs, EN zal je receiver een dergelijke input moeten ondersteunen - en dat hebben ze lang niet allemaal.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
PC en high-end audio/video uitgangen lijken niet niet samen te gaan. Geen enkele gangbare fabrikant van beeld- en geluidskaarten heeft tot nog toe interesse getoond voor behoorlijke ondersteuning van HDMI. Natuurlijk zijn er HDMI-utitgangen op PCs en een enkele keer kun je er ook geluid uit krijgen, maar bitstreamen van DTS-HD en Dolby TrueHD kun je wel vergeten. Ook is ondersteuning voor CEC en het xvYCC kleurprofiel nog nooit gesignaleerd op een HDMI uitgang van een PC.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:34

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

ari3 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 01:18:
PC en high-end audio/video uitgangen lijken niet niet samen te gaan. Geen enkele gangbare fabrikant van beeld- en geluidskaarten heeft tot nog toe interesse getoond voor behoorlijke ondersteuning van HDMI. Natuurlijk zijn er HDMI-utitgangen op PCs en een enkele keer kun je er ook geluid uit krijgen, maar bitstreamen van DTS-HD en Dolby TrueHD kun je wel vergeten. Ook is ondersteuning voor CEC en het xvYCC kleurprofiel nog nooit gesignaleerd op een HDMI uitgang van een PC.
Valt toch best mee? Ik heb nog geen DTS geprobeert, maar Dolby Digital gaat in ieder geval prima over m'n Radeon 4870 (Max. 8 kanalen).

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

• FikkieHo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-02 08:09

FikkieHo

Wokmaster

ari3 schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 01:18:
Je kan toch mbv bijvoorbeeld een Asus XonarHD je HDMI signaal ongewijzigd doorsturen naar je receiver, dan heb je dat probleem niet. Deze ondersteund beide formaten (geluid) wel.

Vliegtuigjes bouwer - i.o.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties.

Maar ik ben zeker niet van plan via HDMI geluid te versturen. Ik bedoelde alleen dat het jammer is dat receivers zo veel extra's bieden waar ik niets aan heb. Ik wil geen grafische interface voor audio in te stellen.
Ik zal de genoemde audio winkels eens opzoeken, ik wist niet dat er meer waren.
Stassen komt misschien nog, maar eerst even de lokale winkels bezoeken.

De analoge mini-jacks gebruiken ben ik niet zo'n fan van. Ik heb jaren met storing in de rear speakers gezeten. Er was een soort storing die werd veroorzaakt door de computer. Je kon de videokaart horen piepen, netwerk activiteiten en hdd acties, alles kon je horen als storing in het geluid.
Later is dat voor 90% opgelost door een nieuwe voeding in mijn pc. Ik denk dat het probleem was de aardings kabel van mijn Tagan voeding, die had ik aan de behuizing vast gemaakt, misschien hoorde je daarom het energie verbruik van de voeding als geluid storing.
Dus om alle storing tegen te gaan is een externe verwerking van de DAC misschien beter.
Ookal lijkt de DAC van de X-fi beter te zijn dan vele receivers van 2000,- euro. Deze heeft een signal-noise ratio van 116dB, en veel receivers van 80 a 100dB. Wel vreemd eigelijk, zouden ze expres slechte DAC's plaatsen om zo de extreem dure audio apparatuur te kunnen verantwoorden?

Tips over wat jij zou doen in mijn situatie, wat voor versterker/receiver soort ik zou kunnen nemen, en hoe deze aan te sluiten op de pc, of eventueel merken die ik in beschouwing zou moeten nemen die ik niet genoemd heb, alle reacties zijn welkom.

Verwijderd

Topicstarter
Discussie over te kiezen surround systeem gaat hier verder...

[ Voor 51% gewijzigd door een moderator op 08-11-2009 02:24 . Reden: Even je linkje aangepast naar een werkende versie :> ]

Pagina: 1