Accu opeens kapot?

Pagina: 1
Acties:

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:39

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik heb een wit Macbook van Q3 2007. 'T ding is vrijwel altijd gebruikt aan de lader. Als ie 50 ontladingen heeft gehad is het erg veel.. Sinds vanmorgen is mij echter opgevallen dat de accu niet meer bijgeladen wordt. Snow Leopard geeft dan ook aan "Replace Now"en "Battery is Not Charging". En dat terwijl ik niet lang geleden nog best wat uren kon doen met een acculading. Ik geloof dus niet dat de accu opeens versleten is (los van misschien een daadwerkelijk defect).

Nu heb ik gezien dat ik de PMU zou moeten resetten door de powerknop 5 seconden in te houden als de Macbook uitgschakeld is en zonder voeding. Maar dit heeft niets geholpen.

Daar komt nog bij dat tools als coconutBattery (en enkele andere vergelijkbare tools) crashen als ik ze wil opstarten... Dat zou toch eigenlijk niet moeten lijkt me.

Om de een of andere rede heb ik het idee dat Snow Leopard iets geks heeft gedaan... Wat weet ik niet.

Ik hoop dat jullie een of andere andere manier hebben om de status van de accu te resetten of het ding te regenereren.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Kleine update:

Heb de accu vandaag naar het werk meegenoemen en even open gemaakt. Daar kon ik meten dat de cellen veel te lage spanning hadden. Ik heb ze met minimale stroom geladen tot acceptabel niveau, en daarna met wat meer stroom tot ongeveer 40% lading. Indicator geeft dat ook netjes aan.

Echter in het powerbook doet de accu nog steeds het zelfde, ook na resetten van de PMU. Ik kan via systeem info wel netjes de spanning aflezen van de accu, en die is eigenlijk voldoende om normaal te moeten kunnen laden.

Nu zijn er een aantal opties:
- De accu's zijn toch niet helemaal lekker.
- De accu electronica denk dat ze niet helemaal lekker zijn terwijl dat wel zo is
- De lader in mijn powerbook is defect, wat zou betekenen dat de schade best groot gaat zijn :(

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ik heb 4 dooie accu's gehad in mijn MacBook's tot nu toe. Elke keer lief van Apple een nieuwe gekregen (op de laatste keer na). Dus ja ik vermoed dat die accu's gewoon ruk zijn.
Ff apple bellen en het probleem voorleggen/ zeuren? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik denk niet dat ze een accu van 2007 zullen vervangen voor een nieuwe.. En ik weet dus ook niet of het wel de accu is. Voor het zelfde geld is het laadcircuit...

Verwijderd

voodooless schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 20:27:
Ik denk niet dat ze een accu van 2007 zullen vervangen voor een nieuwe.. En ik weet dus ook niet of het wel de accu is. Voor het zelfde geld is het laadcircuit...
Volgens mij heeft Apple een battery replacement program voor een bepaalde serie batterijen, maar kan het zo 1,2,3 niet meer vinden op de Apple site. Zal wel weer voorbij zijn ofzo :(

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Je draait niet toevallig pas snow leopard? Er schijnen aardig wat mensen (waaronder ikzelf) last te hebben van het probleem wat je noemt. Zie voor meer info: klik

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:47

BCC

Ik koop zelf elke 2 jaar een nieuwe batterij omdat je ze anders echt niet meer wil gebruiken. Maar bij de Witte serie is inderdaad een slechte serie Accus. Check ff de apple site of de applestore of deze nog binnen de garantie valt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Ik heb hier onlangs ook last van gekregen sinds snow leopard. Ik ben een lang weekend weggegaan en heb daarvoor volgens mij niet mijn laptop bewust uitgezet, dus in slaapstand de kast in gegaan. Na het terugkomen deed m'n accu het niet meer. Erg vervelend, zeker omdat ie nog rustig 3 uur op de accu deed! Is een Intel Macbook uit Q1 2007...

Ik ga aanstaande donderdag naar de Macstore en eens kijken of daar nog wat aan te doen is. Vind het daarnaast ook ronduit belachelijk dat een accu hier 140e kost en in USA 130 dollar, oftewel 90e ofzo.

• BCC

BCC

Dit "klopt". TIjdens die week loopt je accu langzaam leeg, waardoor de spanning over je cellen onder een bepaald kritiek niveau kan vallen. Apple beveelt ook aan je accu volledig op te laden en hem dan uit je laptop te halen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sander
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:54:
Dit "klopt". TIjdens die week loopt je accu langzaam leeg, waardoor de spanning over je cellen onder een bepaald kritiek niveau kan vallen. Apple beveelt ook aan je accu volledig op te laden en hem dan uit je laptop te halen.
Belachelijk! Met mijn 2 windows laptops nog nooit op dat soort dingen gelet en die doen het nog steeds... Ik vind dit soort aanbevelingen gewoon echt slap, durf dan gewoon toe te geven dat of je batterymanagement brak is, of je batterij ontwerp...

Ik ben sowieso al ernstig afgeknapt op Apple. Binnen garantie scheuren in de bottomcase laten fixen. Daarna een paar maanden later weer identiek probleem, je ziet keurig dat het komt doordat er teveel kracht op de magneten zit waardoor de behuizing het aflegt. MacStore zegt: Doei, buiten garantie...

[ Voor 20% gewijzigd door Sander op 03-11-2009 22:59 ]

• BCC

BCC

Voor die serie heeft Apple ook een terugroep actie gedaan 2 jaar geleden, dus je moet echt bij Apple zijn hiervoor.

• Sander
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:59:
Voor die serie heeft Apple ook een terugroep actie gedaan 2 jaar geleden, dus je moet echt bij Apple zijn hiervoor.
Waar kan ik dat vinden?

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
BCC schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:54:
Apple beveelt ook aan je accu volledig op te laden en hem dan uit je laptop te halen.
Bron? Dit kan ik mij absoluut niet voorstellen namelijk

• BCC

BCC

http://www.apple.com/supp...macbookpro/batteryupdate/
Maar daar kom je niet meer voor in aanmerking. Dus bel Apple ff en leg ze het verhaal voor. Zo moeilijk is dat toch niet?

[ Voor 25% gewijzigd door BCC op 03-11-2009 23:07 ]

• BCC

BCC

G-PHREAK schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:06:
[...]
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html Blijkbaar is de termijn voor nieuwe batterijen opgeschroeft naar 6 maanden.

Ik heb een jaar geleden de accu van mijn witte 2007 laptop gratis laten vervangen en afgelopen maand zelf een nieuwe moeten kopen. Opzich logisch, want die was een vervangende voor die uit 2007, dus daar was de totale 2 jaar garantie op verlopen. Dus ik ben enigzins een ervaringsdeskundige :)

[ Voor 47% gewijzigd door BCC op 03-11-2009 23:14 ]

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

G-PHREAK schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:06:
[...]

http://support.apple.com/kb/HT2424
http://www.apple.com/batteries/notebooks.html
Long-Term Storage
If you don’t plan on using your notebook for more than six months, Apple recommends that you store the battery with a 50% charge. If you store a battery when it’s fully discharged, it could fall into a deep discharge state, which renders it incapable of holding any charge. Conversely, if you store it fully charged for an extended period of time, the battery may experience some loss of battery capacity, meaning it will have a shorter life. Be sure to store your notebook and battery at the proper temperature. (See “Notebook Temperate Zone.”)
HTH, HAND :|

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ah, ja bij long-term storage kan ik het me voorstellen dat je de accu eruithaalt idd ;)

dit is trouwens de accu van mijn MBP :/
vrij dood bij 48 cycles.. ach ja

Afbeeldingslocatie: http://afhaeker.net/~phreak/1/accu.jpg

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Ik heb een macbook uit mei 2006, en dit is m'n batterij:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
      Charge Information:
          Charge remaining (mAh): 4966
          Fully charged: Yes
          Charging: No
          Full charge capacity (mAh): 5026
      Health Information:
          Cycle count: 357
          Condition: Normal

Het wisselt nogal.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Bij mij staat er over al bij de mAh's 0 ;) Verder is het exact zo als Sander dat beschrijft: 't ding staat wel eens in stand-by en loopt dan leeg... Daar moet ie gewoon tegen kunnen, kon ie ook voor Snow Leopard.

Het ding is nu gewoon op spanning en ik zie geen enkele rede waarom mijn macbook het ding niet gewoon zou moeten kunnen opladen tot 100%... Behalve dan de firmware in de accu die nog steeds denkt dat ie kapot is.

De firmware update voor de accu heb ik al gedaan, maar kun je onder Snow Leopard niet meer uitvoeren. Ik zit nu op versie 102a, weet echter niet of dat de allerlaatste is?

Dat er veel mensen last van hebben had ik al gezien, echter zoals altijd met problemen waar iedereen last van heeft: een oplossing staat nergens...

Ik zal toch eens Apple contacteren om te kijken wat ze ermee doen...

• Sander
  • Niet online
voodooless schreef op woensdag 04 november 2009 @ 07:35:
Bij mij staat er over al bij de mAh's 0 ;) Verder is het exact zo als Sander dat beschrijft: 't ding staat wel eens in stand-by en loopt dan leeg... Daar moet ie gewoon tegen kunnen, kon ie ook voor Snow Leopard.

Het ding is nu gewoon op spanning en ik zie geen enkele rede waarom mijn macbook het ding niet gewoon zou moeten kunnen opladen tot 100%... Behalve dan de firmware in de accu die nog steeds denkt dat ie kapot is.

De firmware update voor de accu heb ik al gedaan, maar kun je onder Snow Leopard niet meer uitvoeren. Ik zit nu op versie 102a, weet echter niet of dat de allerlaatste is?

Dat er veel mensen last van hebben had ik al gezien, echter zoals altijd met problemen waar iedereen last van heeft: een oplossing staat nergens...

Ik ga in ieder geval morgen even langs de macstore, dan mogen ze het me even gaan uitleggen en kunnen ze hem misschien gelijk even testen in een non-snowleopard macbook...

Pfft, bij windows heeft de RTM altijd problemen, dat het bij OSX zo erg was dat het je hardware dood kon maken had ik niet verwacht ;-)

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Zoals je in dat andere topic al had kunnen lezen lijkt het meer op een Snow Leopard softwarematig probleem met het correct uitlezen/weergeven van de accuduur. Er zijn diverse mensen die een hele andere accuduur ervaren dan er wordt aangegeven. Zoals bij iedere laptop en ieder OS geldt al sinds jaar en dag dat het een indicatie is en niets zegt over je totale accuduur. Als je ineens een hangende app/proces hebt die resources wegslurpt ben je heel snel door je accuduur heen en daalt het ook als een gek ;) Probeer dan ook eerst even zelf te meten met iets als een stopwatch of je accu nog in de buurt komt van de oorspronkelijk verwachte accuduur en ga niet direct uit van wat het OS zegt over de accuduur. Problematiek speelt ook bij Windows en vooral bij Linux (slechte implementatie omdat hardware nou niet bepaald open source en goed gedocumenteerd is).

Overigens is het doodnormaal dat een accu langzaam maar zeker leegloopt. Maakt niet uit wat voor accu in wat voor apparaat dan ook, hij loopt terug. Daarom hebben batterijen ook een houdbaarheidsdatum. Nogal dom om te roepen dat je Windows laptops het niet hebben want dat is dus niet waar. Het is een chemisch proces dat op een gegeven moment gewoon afgelopen is. Zou wat zijn, hebben we oneindige energie :)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Sander schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:56:
[...]

Belachelijk! Met mijn 2 windows laptops nog nooit op dat soort dingen gelet en die doen het nog steeds... Ik vind dit soort aanbevelingen gewoon echt slap, durf dan gewoon toe te geven dat of je batterymanagement brak is, of je batterij ontwerp...

Ik ben sowieso al ernstig afgeknapt op Apple. Binnen garantie scheuren in de bottomcase laten fixen. Daarna een paar maanden later weer identiek probleem, je ziet keurig dat het komt doordat er teveel kracht op de magneten zit waardoor de behuizing het aflegt. MacStore zegt: Doei, buiten garantie...
En wat voegt jouw rant over Apple precies toe aan dit topic? :? Of moest je gewoon even je frustratie luchten? Overigens zou je moeten afknappen op de MacStore, want het defect wat jij omschrijft valt gewoon onder garantie, zelfs als je MacBook 3 jaar oud is.

Overigens gaat de houding die je hier tentoonspreidt je niet helpen om coulance van Apple of een Reseller te krijgen bij het gerepareerd krijgen van dergelijke issues.

Verder maakt Snow Leopard je accu niet dood, maar lijkt het vooral op een softwarematig issue waardoor Snow Leopard _denkt_ dat er iets mis is met je accu. Ik zag de health van mijn nieuwe accu na de upgrade ook in een half uur met 50% dalen, en een half uur daarna weer teruggaan naar 95%. Het is een software-issue, en Apple zal het ongetwijfeld fixen.

[ Voor 13% gewijzigd door Whieee op 04-11-2009 12:19 ]

Launching containers into space

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Whieee schreef op woensdag 04 november 2009 @ 12:16: Het is een software-issue, en Apple zal het ongetwijfeld fixen.
En wat schiet ik daarmee op... Ik heb nu een laptop die onbruikbaar is zonder netsnoer, en er is geen indicatie dat het ooit gefixed gaat worden, nog heb ik ergens gezien dat Apple het probleem onderkend heeft.

Misschien is er dan ook wel kans dat Apple mij een nieuwe accu gaat geven (al acht ik de kans heel klein dat ze dat gaan doen), maar dan zit ik nog steeds met bugged software te kijken.

[ Voor 19% gewijzigd door voodooless op 04-11-2009 12:46 ]

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

voodooless schreef op woensdag 04 november 2009 @ 07:35:
Moet ik het nummer voor je opzoeken voordat je dat gaat doen? 0900 7777 703

• BCC

BCC

Ja, iets meer eigen initiatief zou niet verkeerd zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
BCC schreef op woensdag 04 november 2009 @ 15:09:
Ja, iets meer eigen initiatief zou niet verkeerd zijn.
Ik heb nota bene het ding zelf uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis was, en het ding aan een voeding opgeladen tot een normale spanning... Als dat geen initiatief is week ik het niet meer ;)

Ik heb zojuist ook even gebeld met betreffende nummer. Daar werk ik ook niet veel wijzer anders dan er niet werd in gegaan op mogelijke software problemen en ook geen reactie toen ik aanhaalde dat het op internet een meer voorkomend probleem is. Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht. De accu kom wel eens kapot zijn en ik moest hem bij het dichtstbijzijnde service center even laten checken. Op garantie kon ik in ieder geval niet rekenen. Kortom: dit initiatief was, zoals ik wel had verwacht, vruchteloos.

Ik nog wel mijn accu even laten "doormeten", en eventueel ook even laten checken of mijn Macbook wel nog kan opladen. Eens kijken of ik daar zaterdag tijd voor kan vinden.

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

voodooless schreef op woensdag 04 november 2009 @ 20:00:
Ik heb nota bene het ding zelf uit elkaar gehaald om te kijken wat er mis was, en het ding aan een voeding opgeladen tot een normale spanning... Als dat geen initiatief is week ik het niet meer ;)
1: openen van de batterijl laat de garantie vervallen
2: wees blij dat je al je vingers nog hebt. Li-Ion-accu's kunnen nogal naar exploderen als je ze zomaar aan 'een voeding' hangt. http://www.youtube.com/watch?v=RQjudHKh-bI

En had je al bedacht dat je de elektronica in de accu opgeblazen kunt hebben met je voeding?
De accu kom wel eens kapot zijn en ik moest hem bij het dichtstbijzijnde service center even laten checken. Op garantie kon ik in ieder geval niet rekenen. Kortom: dit initiatief was, zoals ik wel had verwacht, vruchteloos.
Hoezo? Je weet nu dat je accu in ieder geval niet onder een van de teruggeroepen series valt. Of en hoe de winkel omgaat met je geopende batterij is niet te voorspellen.

[ Voor 4% gewijzigd door burne op 04-11-2009 21:47 ]

• VincentG
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-01 21:04
Macbook batterijen zijn inderdaad prut. Tijd terug is die van mij (MB white) ook plots overleden, terwijl ik hem weinig gebruikte, niet veel cycles, en er netjes mee omging). Moet nog steeds eens een nieuwe bestellen.
Op eBay zijn ze overigens voor een veel betere prijs te vinden: http://stores.shop.ebay.n...=macbook+13&submit=Zoeken.

Oh oh Mr. B, oh oh!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
burne schreef op woensdag 04 november 2009 @ 21:45:
1: openen van de batterijl laat de garantie vervallen
't ding is twee jaar oud, garantie heb ik toch al niet meer ;)
2: wees blij dat je al je vingers nog hebt. Li-Ion-accu's kunnen nogal naar exploderen als je ze zomaar aan 'een voeding' hangt. http://www.youtube.com/watch?v=RQjudHKh-bI
Dat weet ik, gelukkig heb ik ze niet "zomaar" aan een voeding gehangen ;) Ze zijn netjes ge-trickle changed tot acceptabel voltage (de cellen waren echt te leeg), en daarna geladen met wat meer stroom, maar nog steeds erg rustig (max 0.5A op juiste spanning). Heel veel anders doet een lader ook niet (behalve dan dat deze de temperatuur dat de accu's netjes kan monitoren en dat er wat meer stroom in gaat))
En had je al bedacht dat je de elektronica in de accu opgeblazen kunt hebben met je voeding?
Die heb ik gebypassed, en van de gebruikte spanningen kan de electronica niet stuk zijn, want die kwamen in geen enkel geval boven hetgeen volle cellen zouden geven.
Hoezo? Je weet nu dat je accu in ieder geval niet onder een van de teruggeroepen series valt. Of en hoe de winkel omgaat met je geopende batterij is niet te voorspellen.
De winkel hoeft het niet te weten ;), en naar garantie kan ik toch fluiten, dus het maakt mij weinig uit om het ze te vertellen.

Op Ebay zijn inderdaad vervangende accu's te vinden voor weinig, zijn echter geen originele. Voor wat meer (rond de 90 euro) heb je ook een echte. Nog altijd heel wat goedkoper dan in de winkel ;) Maar een neppe accu is op zich geen gek idee als Snow Leopard er nog een paar wil slopen binnen afzienbare tijd :+

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 04-11-2009 22:13 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Topicstarter
Ik ben dit weekeind naar de Apple store geweest, en niet heel erg verassend was hun conclusie dat ik maar een nieuwe accu moest kopen ;) Ze hadden een vage USB stick met een stukje accu software, die precies de zelfde dingen aangaf als je ook in OSX al kan zien. "Replace battery" dus. Nieuwe accu getest, en dat leek inderdaad te werken. Een geluk is dat mijn macbook in ieder geval niet defect is :) Ik heb dus maar gewoon een nieuwe accu genomen.

Ik blijf het nog steeds vreemd vinden dat een accu zo snel aan het overleiden komt... Maar goed, ik heb nu weer een jaar garantie, daar zal ik het dan maar weer mee moeten doen.

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik ga vandeweek ook even met mijn MBP naar de Apple winkel aangezien 10.6.2 niks heeft opgelost mbt de accuduur :(

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53
Ik heb een soortgelijk probleem. Mijn MacBook Pro Early 2008 gebruik ik niet veel en hij stond nu een tijd in de kast niets te doen. Omdat ik eens met de iPhone SDK aan de slag wilde gaan moest ik er Lion op zetten. In eerste instantie ging ie niet aan zonder power in het stopcontact, ok dat kan na lange tijd. Lion er op gezet en na een tijdje valt het icoon bovenin de menubalk me op. Met daarbij : Staat : vervang nu. Ik heb nog nooit eerder een waarschuwing bij mijn batterij gezien. Kijk ik bij de system info dan staat er:
Modelinformatie:
Fabrikant: SMP
Apparaatnaam: ASMB012
Pack Lot Code: 2
PCB Lot Code: 0
Firmwareversie: 110
Hardwarerevisie: 500
Celrevisie: 200
Ladingsinformatie:
Resterende lading (mAh): 0
Volledig opgeladen: Nee
Bezig met opladen: Nee
Volledige laadcapaciteit (mAh): 0
Statusinformatie:
Aantal cycli: 36
Conditie: Vervang nu
Batterij geïnstalleerd: Ja
Ampèrage (mA): 0
Voltage (mV): 4841

Dat zijn dus slechts 36 cycli, dan kan het ding toch niet al stuk zijn?

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 16:38

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kudos voor het gebruiken van de search! Al ben ik er nog niet helemaal uit of het kicken van een 3 jaar oud topic nu heel nuttig is... ;)

Anyway..

het probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de machine te lang zonder stroom gestaan heeft. Mijn ervaring is dat het dan vaak erg lastig is om weer leven in de accu te schoppen (lees: meestal gebeurt er niets meer).

Launching containers into space

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:53
Whieee schreef op vrijdag 06 april 2012 @ 23:11:

Kudos voor het gebruiken van de search! Al ben ik er nog niet helemaal uit of het kicken van een 3 jaar oud topic nu heel nuttig is... ;)
Waarom een nieuw topic aanmaken voor ongeveer hetzelfde probleem?

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Omdat dit een wel erg oud topic is en de relevantie dan vaak wel erg zoek is. Dan is nieuw beter.

Wat je nog kunt proberen is een kalibratie van de accu. Hij heeft een tijdje stil gelegen en moet dan weer op gang komen. Vaak is het dan zo dat je een paar keer de accu moet opladen en leegtrekken om 'm weer wakker te schudden en dat is precies hetgeen je doet met die kalibratie.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Definieer "een tijdje" eens?
Pagina: 1