Windows XP start niet op, systeemherstel lukt niet...

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste iedereen,

Plotseling lukt het me maar niet om Windows XP op te starten.

Ik heb momenteel twee besturingssystemen op mijn pc staan, XP en Linux.

Linux werkt verder prima, maar als ik in het boot menu voor XP kies... dan krijg ik het welbekende ,,Windows kon niet goed worden opgestart. Onze excuses voor het ongemak.." tekst te zien.

Of ik vervolgens nou voor Windows normaal starten òf voor Laatste bekende juiste configuratie kies, ik krijg kort het Windows logo te zien en de boel start abrupt opnieuw op. (Veilige Modus werkt evenmin).

Ik heb zojuist dus even de Windows cd erin gegooid en op R gedrukt, maar normaal zou je dan C:/Windows/ te zien moeten krijgen, maar ik krijg slechts een C:/ te zien.

Volgens mij kan ik weinig in C:/...

De installatie staat namelijk op de E schijf en van current directory [cd] veranderen wil systeemherstel niet weten.

Wat nu?

(ik heb overigens de FAQ al doorgelezen, alleen daar gaan ze er dus van uit dat je wel C:/Windows/ krijgt...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-09 22:44

Tags NL

Harmful or Harmless?

Als je in Linux zit, kun je dan wel de inhoud zien van je Windows partitie? Je kunt Windows XP starten met een bootlog optie, als hij tijdens starten weer reboot dan zou je via Linux gaan kijken wat er in de bootlog.txt staat op je E: partitie...

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is nu, dat bootloggen lukt niet.

Bij F8 selecteer ik de optie om een logboek bij te houden bij het opstarten. Daarna selecteer ik Windows in het lijstje met OS. En zoals bekend krijg ik nog niet eens 1 seconde het Windows logo te zien of de pc start opnieuw op.

Vervolgens zoek ik via linux in de Windows folder naar ntbtlog.txt, maar dat bestand is niet te vinden, vermoedelijk omdat ie nooit aangemaakt is...

Iemand een idee wat ik nu het beste kan doen?

Kan ik niet via linux de windows map op het een en ander controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Je kunt, als je op F8 drukt voordat Windows XP wordt gestart, kiezen voor "Disable automatic restart on system failure". Je zou dan de BSOD wel moeten zien i.p.v gelijk een herstart, misschien heb je daar iets aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2024
start op met een windows installatie disk en kies 'repareren'
dan wordt je boot gechecked

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:33:
Je kunt, als je op F8 drukt voordat Windows XP wordt gestart, kiezen voor "Disable automatic restart on system failure". Je zou dan de BSOD wel moeten zien i.p.v gelijk een herstart, misschien heb je daar iets aan?
Geprobeerd, ik kreeg een UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Exact hetzelfde als wat deze gebruiker heeft:

[XP] Windows crash - UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME*

In deze topic wordt het probleem verholpen door via repairconsole (R bij boot WinXP cd) chkdsk -f in te tikken, maar bij mij komt repairconsole automatisch uit op C:\, terwijl ik tocht echt E:\Windows\ nodig heb om die commando's in te voeren... en daar kan ik niet geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het trouwens niet hiermee te maken:

Ruimte van een hardeschijf-station uitbreiden

Ik had dus enige tijd terug problemen met een te kleine station waar Windows op stond geïnstalleerd, dat heb ik toen maar mbv software ietwat uitgebreid (zie topic). Vervolgens werkte alles prima.

Zou dat nu toevallig iets daarmee te maken hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:56:
Heeft het trouwens niet hiermee te maken:

Ruimte van een hardeschijf-station uitbreiden

Ik had dus enige tijd terug problemen met een te kleine station waar Windows op stond geïnstalleerd, dat heb ik toen maar mbv software ietwat uitgebreid (zie topic). Vervolgens werkte alles prima.

Denk het niet, of je moet echt met partities hebben gespeeld (Verwijderen van een bestaande partitie waardoor je boot.ini niet meer klopt).

Maar je kan chkdsk ook met een driveletter (e:) gebruiken, Description of the Windows XP Recovery Console for advanced users

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 21:56:
Ja. waarschijnlijk is je device nummering anders geworden. In je boot.ini staat ..

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows

Deze is nu warschijnlijk anders omdat je hebt lopen schuiven.

Installeer er eens een 2e windows xp langs en je ziet waarschijnlijk dat deze parameters anders zijn dan.

en haal ook effe UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME door google, met herstel console kun je ook nog wat.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:11:
[...]

Ja. waarschijnlijk is je device nummering anders geworden. In je boot.ini staat ..

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows

Deze is nu warschijnlijk anders omdat je hebt lopen schuiven.

Installeer er eens een 2e windows xp langs en je ziet waarschijnlijk dat deze parameters anders zijn dan.

en haal ook effe UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME door google, met herstel console kun je ook nog wat.
Dat veranderen van die partities is echt al een tijdje geleden. Waarom levert dat nu zomaar problemen op dan? De keer voordat Windows niet werkte heb ik niets noemenswaardig gedaan, slechts wat browsen en msn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:06:
[...]
Denk het niet, of je moet echt met partities hebben gespeeld (Verwijderen van een bestaande partitie waardoor je boot.ini niet meer klopt).

Maar je kan chkdsk ook met een driveletter (e:) gebruiken, Description of the Windows XP Recovery Console for advanced users
Hmm, hoe dan? Als ik dus bij systeemherstel zit en ik heb C:/ voor m'n neus, dan type ik bijv. cd E:/ en dat levert niets op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:20:
[...]

Hmm, hoe dan? Als ik dus bij systeemherstel zit en ik heb C:/ voor m'n neus, dan type ik bijv. cd E:/ en dat levert niets op...
Je kan chkdsk e: /p /r doen vanaf je c: prompt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:25:
[...]

Je kan chkdsk e: /p /r doen vanaf je c: prompt?
Gedaan... krijg direct een foutmelding: Het volume lijkt één of meer onherstelbare problemen te hebben.

En dat geldt ook voor de D schijf.

chkdsk op C lukt wel, daar is hij nu mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lekker dan, na die ckdsk van gister bleek de C partitie ook onherstelbare problemen te hebben... nog problematischer is dat ik nu Linux ook niet meer kan booten, ik beland nu steeds in een ene BusyBox / Built-in shell na het Linux logo.

Wordt iemand hier wijzer op?

Ik denk dat ik maar alvast naar een nieuwe harde schijf ga kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bump...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 21:52
Hoogst waarschijnlijk HDD dood, oftewel nieuwe HDD kopen, OS installeren en backup terugzetten of kijken of je de schijf nog kan gebruiken als 2e schijf om de bestanden eraf te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn, hoe kan dat ding nu al kapot zijn, ik had 'm pas :|

Heeft het misschien te maken met het feit dat ik met die partities heb zitten spelen? (Aan de andere kant, daar heeft ook een tijdje tussen gezeten totdat dit voorval plaatsvond).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, die HDD is dus niet dood.

Ik heb hem namelijk vandaag aangesloten als 2e harde schijf en ik kan alle bestanden gewoon bereiken. Wel ziet het er naar uit dat er 2 partities ontbreken (partitie waar Linux op stond en volgens mij nog één). Ik zie in ieder geval bij Deze Computer niet meer dan 6 partities als geheel staan, waarvan 2 van de primaire harde schijf zijn, en 4 van die tweede die dus problemen geeft bij het opstarten.

Is het toevallig niet zo dat XP niet meer dan 6 partities laat zien ofzo bij Deze Computer?

Hoe dan ook: weet iemand hoe ik nu te werk kan gaan om de boel te herstellen? Ik kan de partitie waar de corrupte Windows op staat nu wel bereiken, alleen het één en andere moet nu dus hersteld worden... wat kan ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat je de bestanden kan bereiken zegt niet zo veel, misschien nu verstandig om alles (waar je bij kan) even te backuppen en dan een diagnose tooltje van de HDD fabrikant draaien...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe zit het eigenlijk met het ontbreken van die Linux partitie? Waarom kan ik die niet inzien nu ik die 2e harde schijf als slave heb aangesloten. Is er een limiet aan de hoeveelheid partities die je kunt inzien via Deze Computer @ Win Xp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jongens, ik snap er echt de ballen van.

Vandaag dus een externe harde schijf wezen kopen, zodat ik de bestanden op de zogenaamd corrupte harde schijf (die ik als secundaire had aangesloten op een ander systeem) kon overplaatsen op een externe schijf.

Mijn voornemen was namelijk om die corrupte harde schijf waar ik op een gegeven dus met de partities had zitten spelen achteraf te gaan formatteren en na deze clean format er vervolgens Win7 op te installeren.

Maar ach, om mijn geweten geen troef in handen te geven, besloot ik zojuist om voor de zekerheid nog eens die harde schijf aan te sluiten (als primair) die dus normaliter foutmeldingen gaf bij het booten van XP (en later ook Linux).

Blijkt alles ineens wel te werken!! 8)7

Ik heb nou op m'n pc het bureaublad voor mijn neus en heb direct ook de bestanden gekopieerd die op de partities stonden die op het andere systeem om de één of andere vage reden niet werden weergegeven.

Hoe kan dit nou in godsnaam gebeurd zijn? En nee, dit is geen broodje aap :*) (misschien omdat ik met de IDE kabels heb zitten spelen? In- en uitpluggen...)

Ik ga in ieder geval die schijf toch maar eens formatteren, wil namelijk Win7 op een schone disk installeren (en voor de verandering die partities gelijk goed indelen).

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik die schijf volledig kan formatteren? Gewoon tijdens installatie Win7 cd(dvd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 23:56:
Heeft iemand trouwens een idee hoe ik die schijf volledig kan formatteren? Gewoon tijdens installatie Win7 cd(dvd)?
Tijdens installatie kun je de schijf en partities wissen, aanmaken en erop gaan installeren. Raar verhaal trouwens, misschien toch iets met de bekabeling ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

<---- geengrapje, check de kabel!

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lekker dan, nu krijg ik een code 5 error als ik de win7 dvd erin stop.

Partities indelen/formatteren via boot zit er dus niet in.

Damn, niets zit ook mee hè, niet normaal hey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, ik heb nu het plan opgevat om eerst maar eens die hele harde schijf te formatteren.

Vervolgens opnieuw Windows XP erop te gooien, en daarna vanuit het systeem Windows 7 als 2e boot optie te installeren.

Probleem: hoe haal ik die hele harde schijf nou leeg? Ik heb wel al die partities geformatteerd door de schijf als secundair aan te sluiten en zodoende één voor één de partities te formatteren, maar zoals reeds gezegd, sommige partities kan ik plots niet meer benaderen als ik de schijf als secundair aansluit (ook niet als primair), dus volgens mij is dat ding nog niet volledig geformatteerd.

Is er niet een programmaatje dat bij het booten de hele schijf kan formatteren en vervolgens de partities opnieuw kan laten indelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:02:
Uhm, ik heb nu het plan opgevat om eerst maar eens die hele harde schijf te formatteren.

Vervolgens opnieuw Windows XP erop te gooien, en daarna vanuit het systeem Windows 7 als 2e boot optie te installeren.

Probleem: hoe haal ik die hele harde schijf nou leeg? Ik heb wel al die partities geformatteerd door de schijf als secundair aan te sluiten en zodoende één voor één de partities te formatteren, maar zoals reeds gezegd, sommige partities kan ik plots niet meer benaderen als ik de schijf als secundair aansluit (ook niet als primair), dus volgens mij is dat ding nog niet volledig geformatteerd.

Is er niet een programmaatje dat bij het booten de hele schijf kan formatteren en vervolgens de partities opnieuw kan laten indelen?
Alleen de disk aansluiten die je wil gaan gebruiken om je Windows XP op te installeren, XP cd erin en tijdens installatie kun je dan de hele disk leeg halen en een partitie aanmaken. XP installeren en dan vanuit XP een tweede partitie aanmaken. Dan systeem uit, andere disk erbij in (let op je boot-order) en dan vanuit XP de disk leegmaken, Windows 7 installatie starten richting die tweede disk en klaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Verwijderd schreef op woensdag 11 november 2009 @ 19:02:
ja.. maar dat had je zelf ook kunnen vinden. staat waarschijnlijk ook in de OM FAQ

vooruit:

parted boot van cd is is een partitie programma.

Pagina: 1