Ruimte van een hardeschijf-station uitbreiden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds enige tijd het probleem dat het hardeschijf-station (E:/) waar Windows op staat aan ruimte tekort komt. Bijgevolg is dat ik continue rechts onderin het "Er is onvoldoende ruimte beschikbaar op..." berichtje krijg. Sinds een paar dagen kan ik ook niet meer fatsoenlijk video's e.d. op internet bekijken. Ik heb al geprobeerd het één en ander te verwijderen op de E schijf, maar dat bood uiteindelijk weinig soelaas.

Ik vroeg me derhalve af of ik dit station qua grootte kan uitbreiden? Momenteel is hij 7,81 gb groot.

Zo ja, hoe gaat dit precies te werk dan?

Zo niet, welke mogelijkheden blijven er dan nog voor me over in deze situatie?

Ik heb overigens nog 5 andere stations (C, D, H, I, J) waar voldoende ruimte op aanwezig is.

Hartelijke groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Data backuppen, partities verwijderen en nieuwe volume aanmaken

Of een programma als partition magic gebruiken (dan ook zorgen voor een backup)

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welk OS draai je? In Vista (en Win7 vast ook) kun je de ruimte gewoon uitbreiden in de diskmanager.
Zorg in elk geval altijd voor een backup van de data op die schijf, het kan nog wel eens fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oeps, excuus, vergeten te vermelden, het betreft een Windows XP sp2.

Wat betreft backuppen en partitie verwijderen... ik kan toch niet zonder meer de partitie verwijderen waar het besturingssysteem op staat? :? (om hem vervolgens opnieuw aan te maken en een nieuwe volume te geven...)

Zijn er geen andere methodes? à la diskmanager in Vista.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt een 3rd party partitiemanager gebruiken, zoals bijvoorbeeld Partition Magic die hierboven wordt genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 13:02
Hier staat wel duidelijk (met plaatjes) uitgelegd hoe te werk te gaan. In plaats van Partition Magic (oud programma) of Partition Tool (gratis thuisgebruikers versie) zou je ook Parted of Gparted kunnen proberen, deze zijn er ook in bootable live-cd versies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixeltje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:10

Pixeltje

Woo-woohoo!

Wellicht ten overvloede:

Als je de ruimte op je E schijf wilt uitbreiden (dit is de schijf waar windows op staat?) verklein je een andere (of meerdere ) partitie. Met de vrijgekomen ruimte kun je de E schijf groter maken.

Nu vindt ik 7Gb voor een OS-partitie wel vrij krap.

Wat je ook doet, zorg voor een back up van je data. Als het gaat om een OS partite kun je er misschien een Ghost-image van maken (lekker snel en veilig). Als er dan iets misgaat mik je die image terug, en is er niets (behalve de grootte van de E schijf) veranderd.

And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vaak geeft het opruimen (verwijderen) van je Windows Update bestanden (zeker bij SP3) wat ruimte.

Daarnaast zijn er programmatjes die in kaart brengen waar al je ruimte is gebleven, mischien dat je daar wat mee kan ?
Pixeltje schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 16:00:

Nu vindt ik 7Gb voor een OS-partitie wel vrij krap.
Vista en W7 wel maar XP heeft aan 2,5G genoeg.

[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 07-10-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:23
Of het verplaatsen van je page-file naar een ander volume. (gebruik Google als je wilt weten hoe)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tja, wat die 7/8 gb betreft... ik was aanvankelijk voornemens om puur de installatiebestanden van Windows op deze E schijf te dumpen en alle overige programma's/zooi op de overige partities. Ik had tijdens het indelen van de partities er niet bij stil gestaan dat de gebruikerafhankelijke mappen/documenten (Documents and Settings) óók op deze schijf worden opgeslagen, en laat ik nou net verzot zijn op het opslaan van allerlei dingen op mijn Bureaublad en/of Mijn Docucumenten. Dat voorts tijdens een installatiewizard de standaarddirectory altijd op de E schijf staat hielp ook niet echt. 8)7 Hoe dan ook, ik ga nu even proberen om wat van de andere partities af te snoepen en aan deze schijf te gunnen. Bedankt voor alle reacties, ik ga nu even jullie suggesties proberen ten uitvoer te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-09 20:51

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je zou ook kunnen overwegen je complete user profile op een andere partitie op te slaan :)
Dan is je probleem ook opgelost

http://www.askdavetaylor....nto_second_hard_disk.html

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 15:55:
Hier staat wel duidelijk (met plaatjes) uitgelegd hoe te werk te gaan. In plaats van Partition Magic (oud programma) of Partition Tool (gratis thuisgebruikers versie) zou je ook Parted of Gparted kunnen proberen, deze zijn er ook in bootable live-cd versies.
Bedank mant! Het is gelukt. Dat programmaatje is echt ontzettend simpel in gebruik. Zeerzeker aan te bevelen. Ik heb nou 15 gb toegevoegd aan de E schijf, alles werkt weer tiptop!

Bij deze nogmaals iedereen bedankt _/-\o_
Pagina: 1