Toon posts:

Intel i5 draait op 1,2 GHz ipv 2,6 GHz in Windows 7

Pagina: 1
Acties:
  • 392 views

Verwijderd

Topicstarter
Plots merk ik op dat de snelheid van m'n processor een heel stuk lager is in Windows 7. Nu draait de CPU op slechts 1,2 Ghz ipv de normale 2,6 GHz.

Als ik via de Asus AI Suite de modus verzet draait hij heel even opnieuw op de normale snelheid, maar na enkele ogenblikken zakt de snelheid opnieuw.

De reden van de terugval blijkt de multiplier te zijn, deze zakt terug van 21 (normaal) naar 9. Is die multiplier geen vaste waarde?

Iemand enig idee wat de oorzaak hiervan is? Hoe herstel ik dit?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Dat doet ie om stroom te besparen, als het niet nodig is om voluit te draaien klokt de processor terug. [google=intel speedstep]

[ Voor 8% gewijzigd door Hahn op 01-11-2009 19:09 ]

The devil is in the details.

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 15:11
Dit doet hij automatisch, zolang hij de snelheid niet nodig heeft clockt hij zichzelf terug, waar door stroom verbruik lager is.

Zodra je wat zware aplicaties gaat draaien, zal hij wel omhoog springen ;)
Die verlaging is trouwens uit te zetten in bios als het goed is, maar ben de extacte benaming daar voor kwijt op dit moment.

Specs!

Verwijderd

Topicstarter
Maar het rare is dat ik dit niet heb in XP. In XP blijft de processor constant op 2.6 Ghz draaien.

Daardoor denk ik dus niet dat het een BIOS instelling is.

Is dit een nieuwe feature in Window 7 ofzo?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:16
Het is Speedstep, je kan het in je energie-instellingen instellen of je het wilt of niet. Windows 7 doet dit blijkbaar efficiënter dan Windows XP. Het is iets wat je in de BIOS terug kan vinden, maar het moet het ook in Windows ingeschakeld zijn.

The devil is in the details.

Verwijderd

Je kunt natuurlijk altijd eventjes kijken in het bios. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 19:18 ]

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Als je in Windows XP niet je chipsetdrivers had geinstalleerd kan het zijn dat hij daardoor niet terugklokte...

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:52

Umbrah

The Incredible MapMan

In het Windows Powermanagement (start, ener, enter) kun je verschillende profielen selecteren, hoewel je er zelf ook mee kunt 'spelen', kun je constant 100% forceren door het profiel op "High Performance" (hoge prestaties) te zetten. Maar waarom je dat zou willen? Die i5's lusten nogal wat prik, waarom zou je ze voluit laten draaien als het niet nodig is?

Verwijderd

Topicstarter
Mute schreef op zondag 01 november 2009 @ 19:09:
Dat doet ie om stroom te besparen, als het niet nodig is om voluit te draaien klokt de processor terug. [google=intel speedstep]
*oef*

Je hebt gelijk... Softwarematige ingreep door Windows Energiebeheer. Afhankelijjk van het schema dat je kiest draait de CPU al dan niet op verlaagde snelheid.

Lol, dacht al iets stuk te hebben ofzo....... ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze vraag is al veel vaker voorbijgekomen, daarom staat hij al (jaren) in de FAQ:

PMG FAQ

Graag volgende keer eerst de FAQ erop naslaan, dat scheelt het wiel opnieuw uitvinden ;)

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.