Nee, ik zei *niet* boos worden, niet wel boos worden. Je moet jezelf niet al te serieus nemen hoor, dat doe ik ook niet

Verwijderd schreef op maandag 16 november 2009 @ 22:00:
Ik zie geen nuttige info. Dat hij GDDR5 heeft is een moot point. Hij heeft die hoge clock nodig om die 128bits bus goed te maken. Zelfs met GDDR5 heeft hij dus iets minder bandbreedte(laat dat verschil dus -ook- klein zijn.). Daarbij hoe hogere de resolutie, hoe meer bandbreedte nodig is. Again, waar is de nuttige info hiervan? Nergens. GDDR5 is en blijft een onzin punt gezien het geen winst op de bandbreedte geeft vergeleken met een GDDR3 256bits bus.
Ik noemde GDDR5 en 40 nm en jij noemde terecht de bandbreedte. Dat het elkaar ongeveer in balans houdt wil dan niet gelijk zeggen dat het geen nuttige info is. Hoe meer je weet over je onderdelen, des te beter je een onderbouwde beslissing kan maken.
Vergelijking afgewezen: Er is getest met compleet andere systemen. De HD4770 is in het voordeel met een core i7. En geen vermelding van driver versie. Gezien je winst krijgt met nieuwere drivers, de HD4770 is nieuwer en zal dus nieuwere en betere versie drivers gebruiken.
Het zijn allebei behoorlijk zware systemen die zeker niet de bottleneck gaan vormen. Tuurlijk, het zou idealer zijn als ze allebei op hetzelfde systeem getest zouden zijn maar zo'n review ligt er nou eenmaal niet (of kom jij er mee?) Ik denk dat het wel te makkelijk is om te zeggen dat de 4770 per definitie in het voordeel is met de i7. Het zal vast geen nadeel zijn, maar een review van een videokaart is erop geënt de videokaart te testen en niet het systeem waar die videokaart in zit. De reviewers hebben ongetwijfeld een systeem gekozen waarop de videokaart de bottleneck vormt.
Ik zie jou niet met een degelijke vergelijking komen die anders bewijst, voorlopig is het het meest concrete stukje onderbouwing. Het is (te) makkelijk om te zeggen dan het anders is zonder zelf te laten zien waarom. Je blijft maar roepen dat de 4850 de betere keus zou zijn maar ik zie daar verder helemaal geen concrete onderbouwing voor. Doe eens.
Je begaat hier een paar dikke dikke fouten: 1) wat jij haalt haalt een ander niet. Ja je komt hoger dan een HD4850, maar je mist ook shaders. 2) Blijkbaar weet je niet genoeg van GDDR5 ondanks dat je het er bij sleept. Dan weet je ook dat het geheugen overclocken nog al tricky is. Gezien de ECC de fouten goed gaat maken. Dat gaat dan ten koste van je performance. 3) In de meeste gevallen zal het verschil klein en verwaarloosbaar zijn. Niet iets om extra geld voor neer te leggen.
1) Nee, wat ik haal haalt een ander niet. Ik geef wel een indicatie van de mogelijkheden en als je de diverse reviews erbij haalt zoals
hier (975/1000),
hier (931/1000) en hier (850/1000) dan zie je dat er eigenlijk uitsluitend resultaten in die regio gehaald worden. Dat is geen garantie dat je ze haalt, waarschijnlijk is het wel.
2) Volgens mij heb je niet meegekregen dat het GDDR5-geheugen dat op veel 4770-kaarten gebruikt wordt van fabriek af al gemaakt om op 1000 MHz te draaien. Het lijkt me stug dat dat geheugen opeens fouten gaat maken als je het naar specificatie gebruikt, dus 1000 MHz is haalbaar (dat blijkt ook wel uit de reviews).
Daarnaast, daar draai je toch benchmarks voor, stapje voor stapje? Ik heb netjes een lijstje liggen van geheugenclock versus Furmarkscore. Dan zie je tegen het einde van de haalbare clocks ineens de score weer omlaag gaan en dat is dus het punt waar het geheugen meer moet corrigeren dan het aan performance oplevert. Meten is weten.
1007 MHz > 10386
1014 MHz > 10409
1021 MHz > 10435
1028 MHz > 10480
1035 MHz > 10485 < hier zit de sweetspot (of net eronder, eigenlijk)
1042 MHz > 10480
1049 MHz > 10475
1056 MHz > vastloper
3) Als je de verschillende aspecten tegen elkaar aftweegt gaat het niet alleen om het performanceverschil (welke kant dat ook op is) maar ook om het feit dat je een nieuwe kaart met garantie koopt, die koeler en zuiniger is en waarbij je weet dat als je hem nu besteld dat je 'm over twee dagen in huis hebt. Misschien dat tientje verschil toch waard, niet dan?
Hat trick.
Onzin, met goed zoeken, wat geduld heb je er een voor 50/60 euro te pakken. Daarbij komt bij die 90(87 euro is afgerond 90, niet 80) nog eens 10 euro verzend kosten. Terwijl als je het goed bied je kaart misschien zelfs op kan halen voor minder.
Minder dan 80 euro dus. Wel goed kijken.
Een 4850 voor 50 of 60 euro zie ik niet. Niet hier, niet op Marktplaats. Bovendien gaf de poster aan een kaart te willen om tijdelijk een beetje te kunnen gamen totdat de echt leuke kaarten leverbaar zijn. Dan wil 'ie volgens mij niet nog eens gaan zitten wachten tot er eindelijk een fatsoenlijke kaart voorbij komt. Dan moet je 'm ook nog verzenden, of ophalen, maar dan zit de kans er dik in dat je aan transport meer kwijt bent dan aan verzendkosten.
Ik zeg dat ik het een leuke kaart vond en dat 'ie nu weg is, jij maakt er van dat ik het opeens de enige fatsoenlijke 4850 zou vinden. Ik vond die kaart best een aardige kaart voor z'n prijs omdat 'ie een extra leuke koeler had en nieuw was met garantie. 70 euro neertellen voor een 1,5 jaar oude kaart met stockkoeler zou ik niet doen. Het gaat om de prijs-kwaliteit verhouding.
Precies. Dus lief doen. *begint alvast goed en geeft Reindermans een knuffel*
Ik zie de relevantie niet, ik heb dat ook nooit gezegd dat de HD4850 zuiniger zou zijn. Daarbij zegt TDP natuurlijk niets over verbruik, het is alleen een indicatie. En het zegt al helemaal niets over temperatuur. Dat is koeler afhankelijk.
Het is een indicatie van het verbruik, dus het zegt iets over het gebruik. Als je de daadwerkelijke verbruikscijfers erbij gaat zoeken dan komt de 4770 er nog beter vanaf.
Temperatuur is natuurlijk afhankelijk van de koeler, maar wat niet heet wordt hoef je ook niet af te koelen. Een kaart die minder warm wordt is makkelijker koel te houden dus is het ook niet onwaarschijnlijk dat de kaart koeler is. Voor de verschillen die daar nog tussen zitten hebben we de reviews.
Maargoed, het is volgens mij momenteel een beetje een hypothetische discussie aan het worden aangezien de poster volgens mij al lang een keuze heeft gemaakt. Ik denk persoonlijk dat hij beter af zou zijn met een 4770, ook als je de performance niet als factor rekent. Per saldo denk ik dat het voor hem niet veel gaat schelen welke keuze hij nou maakt, tenzij een kaart koopt zonder garantie die net stuk gaat. Gelukkig gebeurd dat niet al te vaak