Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Het was voor Sppak, daar was je zelf ondertussen ook achter. Als je wel weet wat voor scherm het is wil ik wel eens weten waarom je die aanbeveelt ?-The_Mask- schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:05:
[...]
Ik weet wel wat voor scherm het is, let maar op jezelf dat is zo te zien al moeilijk genoeg want volgens mij vroeg Therapy777 helemaal niet op zo'n duur scherm...
Duurder dan de x16/x4 mATX plankjes, die Gigabyte P55 UD4 is wel een tientje goedkoper dan de MSD GD-65.-The_Mask- schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 15:37:
[...]
Natuurlijk alleen zijn ze wel weer wat duurder:
pricewatch: Gigabyte GA-P55M-UD4
pricewatch: Asus Maximus III Gene
De Scythe Big ShurkenVerwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 16:26:
[...]
Ik had ergens gelezen op het forum dat toekomstige games wel van HT gebruik gaan maken. Die Mugen Rev B is wel duur, is erg geen (goedkoper) alternatief?
Net als dat ze quadcore gaan benutten ? Als je ziet hoe hard die ontwikkeling gaat (NOT!) hoef je daar voorlopig (5jr ofzo) niet druk over te maken. Ze hebben al de grootste moeite om de spellen op vier cores te laten draaien, laat staan dat ze boel ook voor HT gaan optimaliseren. Ja, ik ben sceptisch en daar is alle reden voor: zie de resultaten uit het verleden
Elke SSD moet in principe gewoon met je moederbord werken, ongeacht de grootte. Het is SATA II, net als de harddisks. Waarom denk je dat je aan die 80 GB niet genoeg hebt ?Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 17:40:
- Ik vind de "Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB" een beetje klein en neem daarom denk ik aan een 160GB uitvoering van deze serie. Zou dit zonder problemen werken met de rest van de configuratie (met name moederbord doel ik op) ?
TIP: ga er zowiezo niet ALLE spellen op zetten, er zijn nml. slechts een handvol spellen die er profijt van hebben.
Niet mis, maar je gebruikt de SSD vooral voor je OS en software. Je zet er alleen die spellen op, die er baat bij hebben.- Dan staat er ook nog een "Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB" in de configuratie. Dit is dus in feite een tweede harde schijf? Tenminste, een SSD mag ik eigenlijk geen harde schijf noemen geloof ik? Maar hij vervult dezelfde functie toch? Is het idee om het besturingssysteem en de programma's en spellen op de SSD te installeren en dan de HD ernaast te gebruiken voor data-opslag? Of heb ik dit helemaal mis?
TIP: installeer op de harddisk, ga spelen en als je onder de actie regelmatig haperingen hebt heb je een goede kans dat het vanaf de SSD vloeiender zal spelen. Gewoon ff opnieuw installeren
Zo uit mijn hoofd zeg ik: Salland Automatisering; die zijn iets voordeliger/uitgebreider met assemblage en garantie.- Als het gaat om het in elkaar zetten van het systeem kan ik dat zelf niet dus ik wil het graag bestellen bij een webshop die dit voor me doet en het systeem dus "klaar" levert. Zal dit bij elke wat grotere webshop goed gaan? Aanbevelingen?
Azerty kan ook en zo zullen de meesten wel iets hebben. Bel ze desnoods als je het niet ziet staan
Zal ongeveer net zo goed zijn. Alleen gaan nu mijn haren rijzenslotte wil ik misschien een iets kleinere monitor nemen. Beetje domme reden, maar mijn bureau heeft een "middenstuk" waar de monitor tussen moet passen en dat is slechts 52 cm breed terwijl deze monitor 55 cm breed is. Bijvoorbeeld een "Samsung Syncmaster 2243BW" past er wel tussen. Is deze net zo goed als de "Samsung Syncmaster 2443BW" maar dan gewoon kleiner? Of is dat erg kort door de bocht?

Wat moet je in godsnaam met een HD5970 icm met een 1680x1050 paneel

Als je idd gaat voor een 1680x1050 paneel, kan je beter zoiets nemen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Performance One P183 Zwart | € 110,04 | € 110,04 |
1 | Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) | € 215,33 | € 215,33 |
1 | Corsair HX650W | € 93,69 | € 93,69 |
1 | Gigabyte GA-P55A-UD4 | € 147,25 | € 147,25 |
1 | HP 2229h | € 175,- | € 175,- |
1 | Intel Core i7 860 | € 223,60 | € 223,60 |
1 | Intel X25-M Postville SSDSA2MH080G2C1 80GB | € 184,66 | € 184,66 |
2 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 82,65 | € 165,30 |
1 | Logitech G11 Gaming Keyboard | € 49,- | € 49,- |
1 | Logitech MX518 Optical Gaming Mouse | € 25,95 | € 25,95 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 69,73 | € 69,73 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 25,- | € 25,- |
1 | Sony AD-7240S | € 18,25 | € 18,25 |
Importeren | Totaal | € 1.502,80 |
Heb wel een moederbord genomen, waar je ook later nog fatsoenlijk CF kan draaien. De voeding is iig sterk genoeg voor 2x een HD5850
[ Voor 141% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 19:16 ]
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Verwijderd
- Is die "HP 2229h" een beter scherm dan de "Samsung Syncmaster 2243BW" ?
- Wat bedoel je precies met CF draaien? Ik kan vinden "compact Flash" als ik zoek maar snap het niet helemaal in deze context (ligt aan mijn beperkte kennis uiteraard)
- Werkt het "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord ook in combinatie met de configuratie die ik zelf noemde (dus met de "Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5/A")? Dit moederbord heeft eSata als ik het goed begrijp? Dat vind ik wel een groot pluspunt namelijk. Ik zou kunnen overwegen om toch de door mij genoemde configuratie te nemen, maar dan in combinatie met de "Gigabyte GA-P55A-UD4" en eventueel later alsnog een grotere monitor als ik er plek voor heb.
dat dacht ik omdat ik van mening was dat spellen op de SSD installeren inderdaad sneller zou gaan, maar als dat niet zo is (of maar beperkt) pak ik wellicht toch gewoon de 80 GBWaarom denk je dat je aan die 80 GB niet genoeg hebt ?
Ik weet niet of je de pricewatch kan vinden, maar daar staat een gebruikers review en gooit die hoge ogen. Hij is minstens zo goed als de Samsung verwacht ik , zoniet beter.Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:46:
Bedankt voor de antwoorden!
- Is die "HP 2229h" een beter scherm dan de "Samsung Syncmaster 2243BW" ?
Crossfire, twee videokaarten die samenwerken (van Ati dan). Eigenlijk heb je dat al met een HD5970, waar twee GPU's opzitten.- Wat bedoel je precies met CF draaien? Ik kan vinden "compact Flash" als ik zoek maar snap het niet helemaal in deze context (ligt aan mijn beperkte kennis uiteraard)
Alle moederborden van het s1156 platform zouden moeten werken met die videokaart; ja dus.- Werkt het "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord ook in combinatie met de configuratie die ik zelf noemde (dus met de "Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5/A")?
Ah, ik snap het. Je houd de Hd5970 erin omdat je straks toch een grotere monitor kooptDit moederbord heeft eSata als ik het goed begrijp? Dat vind ik wel een groot pluspunt namelijk. Ik zou kunnen overwegen om toch de door mij genoemde configuratie te nemen, maar dan in combinatie met de "Gigabyte GA-P55A-UD4" en eventueel later alsnog een grotere monitor als ik er plek voor heb.
Ja, die heeft Esata.
Het zal best iets sneller installeren, maar is dat zo'n ramp dan ? Of ben je zo iemand, net als een kennis van me die om de haverklap hetzelfde spel installeert, verwijdert en later weer installeert ?dat dacht ik omdat ik van mening was dat spellen op de SSD installeren inderdaad sneller zou gaan, maar als dat niet zo is (of maar beperkt) pak ik wellicht toch gewoon de 80 GB
De reden om je spel op de SSD te zetten is vooral om wat ik al eerder zei: sommige spelen lopen soepeler vanaf de SSD; tijdens het spelletje dus. Moet er telkens wee dat geladen worden en soms, met een harddisk, merk je dat - haperend beeld. Oblivion is daar een goed voorbeeld van, maar er zijn er meer.
[ Voor 7% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 19:55 ]
Verwijderd
Dit is mijn situatie:
ik ben van plan deze maand een nieuwe pc te kopen, zoals heel wat andere mensen in deze periode. De pc zou moeten gaan dienen voorlopig als all-round pc, games (shooters zoals UT3, maar ik zou ook graag Crysis (2) kunnen spelen) en gewoon standaard dingen, soms klooi ik ook nog wat met Autocad en Inventor. Volgend jaar start ik een universitaire opleiding (Bouwkunde) en dus zou ik willen dat ik CAD-programma's en zoals bv. 3Dstudio Max en photoshop goed kan draaien, zonder mijn pc binnen twee jaar te moeten upgraden van kop tot teen. Op mijn huidige systeem is dat niet mogelijk (P4 2.4 Ghz, nvidia Geforce 4800 Ti, 120 GB Maxtor HDD, 512 Mb Ram, asus P4G8X deluxe).
Ik weet dat renderprogramma's baat hebben bij een goede graka én een goede CPU. Daarom zit ik met een dilemma, de combo i5 +5770 of P II x4 955 + hd 5850, een i5 +5850 lukt niet aangezien het budget maximum 700 euro is. De resolutie van mijn scherm is momenteel 1024x768, volgend jaar wordt een 1920x1080-scherm aangekocht. Ik heb me voor de overige onderdelen vooral gebaseerd op wat ik gelezen heb, en de BBG. De set-up zoals ik hem nu heb:
1 | Antec Three Hundred Zwart | € 45,65 | € 45,65 |
1 | be quiet! L7 530W | € 49,94 | € 49,94 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 14,47 | € 14,47 |
1 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | € 83,30 | € 83,30 |
1 | Intel Core i5 750 | € 156,50 | € 156,50 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 82,65 | € 82,65 |
1 | Sapphire HD 5770 1GB GDDR5 PCI-E Vapor-X | € 134,90 | € 134,90 |
1 | Sony NEC Optiarc AD-5240S Zwart | € 19,- | € 19,- |
Importeren | Totaal | € 656,14 |
Ik heb al heel wat research gedaan en de voor- en nadelen afgewogen, maar ik ben er nog niet uit. Wat denken jullie? Zijn er nog verbeteringen te doen of niet? En verwachten jullie dat de HD 5850 zal dalen in prijs tot ongeveer 200 euro binnen enkele weken? indien ja, dan kan ik ook een 500 GB hdd nemen en met die 30 euro en de 44 euro die ik nog over heb, een 5850 nemen? (IK HEB GEEN OS NODIG)
P.S. hoeveel sneller zal deze setup zijn in vergelijking met mijn huidige bak?
Alvast bedankt.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
uhm ik bedoelde dat ze dan sneller/soepeler zouden lopen maar zei het verkeerd:PMadrox schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 19:53:
Het zal best iets sneller installeren, maar is dat zo'n ramp dan ? Of ben je zo iemand, net als een kennis van me die om de haverklap hetzelfde spel installeert, verwijdert en later weer installeert ?
bedankt wederom voor de antwoorden, ik kom er wel uit nu!
thanks!
Verwijderd
Vooral laden gaat sneller. In het begin als je de game opstart natuurlijk, maar juist ook als er tussentijds geladen moet worden zoals bij free roaming games.Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:27:
uhm ik bedoelde dat ze dan sneller/soepeler zouden lopen maar zei het verkeerd:P
bedankt wederom voor de antwoorden, ik kom er wel uit nu!
thanks!
Ik zou wel een SSD kunnen gebruiken bij Fallout, terwijl ik toch een zeer recente HDD heb.
Verwijderd
Dus gaan voor de 955 + 5850 combo?-The_Mask- schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 20:18:
Verschil tussen een HD5850 en HD5770 is groot het verschil tussen een Phenom II X4 955BE en een Intel Core i5 750 is vrij klein.
Welk moederbord raad je dan aan (er moet geen CF mogelijk zijn, aangezien een Hd 5850 wel zal volstaan).?
Voorzie je overigens nog een prijsdaling voor de kaarten, als er wat meer kaarten geproduceerd worden, of zal ATI zijn marktleiderspositie zoveel mogelijk uitbuiten?
Met je budget kan je beter bij AMD gaan shoppen, zeker als een HD5850 hoog op je verlanglijstje staat.Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 21:39:
[...]
Dus gaan voor de 955 + 5850 combo?
Welk moederbord raad je dan aan (er moet geen CF mogelijk zijn, aangezien een Hd 5850 wel zal volstaan).?
Voorzie je overigens nog een prijsdaling voor de kaarten, als er wat meer kaarten geproduceerd worden, of zal ATI zijn marktleiderspositie zoveel mogelijk uitbuiten?
Een HD5850 heeft voorlopig meer dan genoeg power
Met de schaarste van die kaarten en de enorme vraag naar de HD5850, hoef je er zeker de eerste maanden niet op te rekenen dat ze een stuk goedkoper gaan worden. Dat heeft niks met uitbuiten te maken, maar is vooral de marktwerking van de shops die ze verkopen. Die gooien er zo een tientje of meer bovenop omdat de klant ze toch wel koopt.
Maar goed, wat dacht je hiervan ?
1 | AMD Phenom II X4 955 Black Edition | € 127,90 | € 127,90 |
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 14,20 | € 14,20 |
1 | Gigabyte GA-MA770-UD3 | € 58,50 | € 58,50 |
1 | OCZ Blade OCZ2B800C44GK | € 63,97 | € 63,97 |
Importeren | Totaal | € 664,22 |
Ik blijf express een beetje uit de buurt van je max budget, want voor die laagste prijs die je hier ziet krijg je het nooit. Tel daar rustig zo'n 30 of meer euro bij op !
Las net je voorstel voor Johnn, om een X4 955BE & 5850 combi op de GA-MA770-UD3 te zetten.
Aangezien ik zelf ook een nieuw systeem wil bouwen met dezelfde CPU+GPU (met een redelijk beperkt budget, geen CF) zit ik te denken aan de MSI 785GM-E51.
Zitten er kwaliteitsverschillen tussen beide mobo's (behalve AM2+ vs. AM3) die in het voordeel van de Gigabyte uitkomen?
Zelf wil ik de 955BE gaan overklokken (duh), is er dan een voordeel om de Gigabyte te nemen tov de MSI?
(Vind het tamelijk lastig om een mATX bord uit te zoeken wat het beste resultaat zal op leveren voor mijn wensen...).
bvd.
edit:
Is er enige reden om nog een maandje geduld op te brengen voor de komende 890 mobo's?
Nee toch, als je voor een non-CF en 'relatief-budget' game PC gaat?
[ Voor 11% gewijzigd door Baserk op 12-12-2009 22:48 ]
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Ja. Om te beginnen hebben ze bij MSI flink lopen beknibbelen op de kwaliteit, zo zit er maar deels 100% solid capacitors op; de rest is van het oudere, kwalitatief mindere garnituurt. Opmerkelijk, daar bijna alle ander 785G plankjes van andere merken allemaal 100% solid state Caps hebben. Het Gigabyte plankje heeft trouwens 100% solid state caps; dat is alvast een plus. Verder zit er bij het MSI plankje een"oc-dipswitch", om de rambus te kunnen overklokken. Oldscool, het is een achteruitgang terug naar af en wederom een teken dat MSI flink heeft zitten knibbelen. Dat zie je ook terug in de prestaties;Baserk schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 22:41:
Hoi Madrox,
Las net je voorstel voor Johnn, om een X4 955BE & 5850 combi op de GA-MA770-UD3 te zetten.
Aangezien ik zelf ook een nieuw systeem wil bouwen met dezelfde CPU+GPU (met een redelijk beperkt budget, geen CF) zit ik te denken aan de MSI 785GM-E51. Zitten er kwaliteitsverschillen tussen beide mobo's (behalve AM2+ vs. AM3) die in het voordeel van de Gigabyte uitkomen? Zelf wil ik de 955BE gaan overklokken (duh), is er dan een voordeel om de Gigabyte te nemen tov de MSI?
http://www.hardwarezone.c...w.php?cid=6&id=3048&pg=11
productreview: MSI 785GM-E51 review door PeaceNlove
"An average Joe" is nou niet bepaald een titel waar je vrolijk van word
Dan de Gigabyte:
http://www.hardwarecanuck...otherboard-review-15.html
Die scoort een stuk beter. Het is geen overklok monster, dat kan je nou eenmaal niet verwachten gezien zijn prijsstelling. Kwalitatief steekt die wel goed in elkaar, naast de 100% solid state caps onderstuent die ook officieel 140watt cpu's. Met de stroomvoorziening zit het dan ook wel snor.
Niet echt, tenzei je er een later een hexacore in wil stoppen. Reken maar dat ze in eerste instantie niet echt goedkoop zullen zijn.Is er enige reden om nog een maandje geduld op te brengen voor de komende 890 mobo's?
Nee toch, als je voor een non-CF en 'relatief-budget' game PC gaat?
Als je op zoek ben naar een AM3 mATX Overklok plankje is dit misschien wel iets voor jou:
http://www.hardwarecanuck...therboards-review-20.html
pricewatch: Asus M4A785TD-M EVO
Zit je echt krap in je budget kan je ook nog dit overwegen:
http://motherboards-revie...85D-M_PRO_conclusion.html
http://www.testfreaks.co.uk/motherboards/asus-m4a785d-m-pro
Een AM2+ plankje van Asus waar je DDR2 geheugen op prikt. Hij lust alle CPU's die AMD te bieden heeft; ook de AM3's dus. Qua prestaties scheelt het bijzonder weinig tov een DDR3 plankje. Deze is zo'n 10tientje goedkoper. Het geheugen is ook al snel 10 euro goedkoper en zo bespaar je zo'n 20 euro.
[ Voor 16% gewijzigd door Madrox op 12-12-2009 23:26 ]
Thnks!
By us.. [Als ik hier ben ben ik niet aan het werk]
Nee, dat kan alleen met een kaart uit dezelfde serie; een HD4*** kaart dus. En dan alleen met een zwakker kaartje, de 4830 en hoger doen het ook niet "hybrid" met die onboard gpu. Het is eigenlijk een vrij nutteloze feature dat hele hybride gedoe.houtig schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:11:
Klein vraagje: Moederborden met het AMD 785G chip, en dus onboard HD4200, kan deze in Crossfire draaien met een losse videokaart, bv een HD5770? Of heb je dan juist verlies oid? Ik heb internet zitten zoeken maar krijg teveel algemene info over de 785G dat ik de bomen het bos niet meer zie(Ik weet dat deze plek niet helemaal klopt, maar zag de chipset voorbij komen en ik zit er zelf ook naar te kijken
)
Thnks!
Ben blij dat het werkt voor je. Je weet trouwens dat die voeding veels en veels te zwaar is voor jou config :-)Descendant schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:49:
Woei, m'n hier aan de kaak gestelde systeempje draait inmiddels! Ben erg blij met m'n stille krachtpatser, de bouw ging redelijk moeiteloos (eerste PC die ik helemaal zelf heb gedaan). Installatie van koeler en BIOS flashen waren even spannend maar het is allemaal goed gegaan.Thanks again voor jullie tips!
Heb precies dezelfde, maar daar een core i7 920 aan, met X58 chipset, 7 harddisks, 1x SSD, waterkoeling, 9 casefans en ee dvd drive, met een GTX285 een een Raidcontroller. Mjah, ik heb hem wel nodig
Leuk P45 plankje.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:38:
Wat vinden jullie van deze jongen?
pricewatch: Asus P5Q SE PLUS
[ Voor 29% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 00:54 ]
Haha ja klopt. Ik wou voor de HX520 (welke ook ruimschoots zou voldoen) gaan maar die was niet op voorraad bij Azerty, dus dan maar deze. Wist in ieder geval zeker dat bij deze serie de 8-pin power kabel achter het moederbord langs kon qua lengte, hoewel het redelijk precies kwam; hij was nét lang genoeg. Nou ja, voorbereid op de toekomst in ieder geval, er moet eigenlijk nog een HD5850 en een derde HDD in ooit (wat ook geen schokkende wattages zal opleveren, maar oké).Madrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 00:51:
[...]
Ben blij dat het werkt voor je. Je weet trouwens dat die voeding veels en veels te zwaar is voor jou config :-)
Top post!Madrox schreef op zaterdag 12 december 2009 @ 23:05:
...
http://www.hardwarezone.c...w.php?cid=6&id=3048&pg=11
productreview: MSI 785GM-E51 review door PeaceNlove
...
"An average Joe" is nou niet bepaald een titel waar je vrolijk van word
Dan de Gigabyte:
http://www.hardwarecanuck...otherboard-review-15.html
...
http://www.hardwarecanuck...therboards-review-20.html
...
pricewatch: Asus M4A785TD-M EVO
...
Hartelijk dank Madrox, heb alle reviews gelezen en ben nu een STUK wijzer (nou ja, beter geinformeerd dan
Ga waarschijnlijk voor de Asus M4A785TD-M EVO.
Nogmaals dank!
Romanes eunt domus | AITMOAFU
Verwijderd
Ik heb nog een vraag: wat is het kwalitatieve verschil en de rest van de coolermaster collectie van 40-60 euro?
(het zijn er een beetje veel dus vandaar algemeen?
Ik las dat er bij een ander MSI moederbord beknibbeld was op capacitors enzo, waardoor de performance minder is. Is dat ook zo bij deze? Er zit ook een wat oudere chipset op, wat zijn de nadelen ten opzichte van de nieuwe chipsets(785/795)? En zal mijn videokaart in de kast passen icm dit moederbord?
En heb ik nog een apart kabeltje nodig om de ventilator actief te laten koelen (harde rpm bij hoge temperaturen, anders rustig)?
1 | Cooler Master Elite 334 Zwart | € 29,51 | € 29,51 |
1 | Kingston SSDNow V-Series SATA2 2.5 40GB | € 77,99 | € 77,99 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 78,94 | € 78,94 |
1 | MSI 760GM-E51 | € 52,36 | € 52,36 |
1 | OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK | € 93,90 | € 93,90 |
1 | OCZ StealthXStream 500W | € 45,53 | € 45,53 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD502HJ, 500GB | € 42,- | € 42,- |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 227,- | € 227,- |
Importeren | Totaal | € 1.004,66 |
en is die koeler uberhaupt handig voor een persoon die niet gaat overklokken? al is het maar voor het geluid?
Misschien beetje irrelevant maar hoe kan ik het best te werk gaan om de laagste prijs te vinden van alle gestelde winkels? onderin zie ik een rij met winkels alleen elke heeft niet alle componenten, en misco schijnt niet zo goed te zijn, kan het kwaad om onderdelen die geen haast hebben bij hun te kopen?
[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 02:23 ]
Budget is zo'n 2000 euro.
Ben er denk ik wel uit, maar als ik iets vergeten ben; roept u maar!
(De kast is min of meer vast, ze vinden de Lian Li's prachtig)
(v1.1 - geheugen vervangen (met dank aan Chimo))
Er zitten twee harddisks in, twee is sneller dan eentje en met Matrix RAID kan hij een veilig gedeelte maken en een snel gedeelte. Hij wil nml. wel enige mate van redundancy voor sommige data.
En wat moet je met al die losse zooi? Koop gewoon de standaard dingen... Maar goed, verder wel leuk een 860 + 5850
Weinig. Miniscule verschillen, vooral estetisch. Zou zeggen kijk eens in de user reviews en/of google met dat type op afbeeldingen; zie je al snel de verschillen.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:12:
Ik heb nog een vraag: wat is het kwalitatieve verschil en de rest van de coolermaster collectie van 40-60 euro?
(het zijn er een beetje veel dus vandaar algemeen?
Ja, er is beknibbelt; je ziet het gelijk aan het plaatje; onderin en rechts zitten allemaal de oude, de nieuwe zitten rond de cpu. De nadelen van de oudere chipset zijn doorgaans iets lagere prestaties van de USB, IDE/SATA, hoger stroomverbruik en het gemis somsn van bepaalde features. Hoeveel dat scheelt, verschilt van moederbord tot moederbord. Er zitten best redelijk goede mobo's tussen.Ik las dat er bij een ander MSI moederbord beknibbeld was op capacitors enzo, waardoor de performance minder is. Is dat ook zo bij deze? Er zit ook een wat oudere chipset op, wat zijn de nadelen ten opzichte van de nieuwe chipsets(785/795)? En zal mijn videokaart in de kast passen icm dit moederbord?
Volgens mij er alleen de handmatige controllers; niet erg handig dus. Een fancontroller zal je beter bevallen.En heb ik nog een apart kabeltje nodig om de ventilator actief te laten koelen (harde rpm bij hoge temperaturen, anders rustig)?
Ja en nee. Het ligt er eigenlijk maar aan hoe storend jij het vind. Ik ken mensen die het prima afkunnen met de stock koeler. Onder idle hoor je trouwens ook niet/amper.en is die koeler uberhaupt handig voor een persoon die niet gaat overklokken? al is het maar voor het geluid?
Wat ik doe is de winkel pakken die zo'n beetje het meeste heeft en daar zoveel mogelijk te bestellen. Eventueel verander ik dan de bedoelde config een beetje als die shop iets vergelijkbaars heeft. Zo kom je meestal zo rond de twee shops uitMisschien beetje irrelevant maar hoe kan ik het best te werk gaan om de laagste prijs te vinden van alle gestelde winkels? onderin zie ik een rij met winkels alleen elke heeft niet alle componenten, en misco schijnt niet zo goed te zijn, kan het kwaad om onderdelen die geen haast hebben bij hun te kopen?
Die losse zooi is nodig om het systeem zo goed als doodstil te krijgen. Dat gaat echt niet lukken met standaard troepchim0 schreef op zondag 13 december 2009 @ 09:08:
DDR2 gaat niet werken hey
En wat moet je met al die losse zooi? Koop gewoon de standaard dingen... Maar goed, verder wel leuk een 860 + 5850

Hmm... miscchien de fans nog vervangen voor Scyhte Gentle Typhoons
[ Voor 9% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 09:26 ]
Verwijderd
Ik ga de pc boven neerzetten en kan hier zeer moeilijk een vaste kabel aanleggen voor internet. op zich geen punt, want ik heb een draadloos netwerk dat prima werkt, erg snelle verbinding als ik internet op mijn laptop
Ik wil er dus een draadloze netwerkkaart in stoppen die goed samenwerkt met mijn Belkin N+ router,
Moet ik dan nog ergens in het bijzonder opletten?
Kunnen jullie er 1 aanbevelen die goed performt en past op het gekozen moederbord: "Gigabyte GA-P55A-UD4" ?
Even ter controle, ik wil dus onderstaande configuratie bestellen in combinatie met een "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord, en daarbij nog een wirless netwerkkaart die er goed bij past:
Kunnen jullie bevestigen dat het onderstaande allemaal goed met elkaar en het "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord zal werken?
Oh ja, ipv het scherm dat in het overzicht hieronder staat neem ik een 30 inch scherm!
1 | Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5/A | € 517,61 | € 517,61 |
1 | Cooler Master Hyper 212 Plus | € 22,19 | € 22,19 |
1 | Logitech G11 Gaming Keyboard | € 49,- | € 49,- |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 227,- | € 227,- |
Importeren | Totaal | € 1.707,02 |
In principe niet, maar je hebt altijd uitzonderingenVerwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 13:56:
Ik wil er dus een draadloze netwerkkaart in stoppen die goed samenwerkt met mijn Belkin N+ router,
Moet ik dan nog ergens in het bijzonder opletten?
Je zou het met zoiets kunnen doen:
1 | Edimax EW-7728In | € 24,95 | € 24,95 |
Importeren | Totaal | € 24,95 |
Die ondersteunt zo'n beetje alles en heeft drie antennes; wat goed voor het bereik is.
Je moederbord heeft PCI en de Wlan hierboven is PCI en ondersteunt ook Win 7 heb ik ff snel gezien.Kunnen jullie er 1 aanbevelen die goed performt en past op het gekozen moederbord: "Gigabyte GA-P55A-UD4" ?
Zou prima moeten functioneren.
100% garantie kan ik je niet geven, maar alles zou goed met elkaar moeten werken; de config klopt gewoon.Even ter controle, ik wil dus onderstaande configuratie bestellen in combinatie met een "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord, en daarbij nog een wirless netwerkkaart die er goed bij past:
Kunnen jullie bevestigen dat het onderstaande allemaal goed met elkaar en het "Gigabyte GA-P55A-UD4" moederbord zal werken?
Ga er maar vanuit dat het gaat werken
Dat heb je gauw "passend" gemaaktOh ja, ipv het scherm dat in het overzicht hieronder staat neem ik een 30 inch scherm!
Verwijderd
haha, ik heb er nog even over nagedacht, en besloten ook maar een ander bureau aan te schaffen, is toch eigenlijk van de gekke dat je een paar duizend Euro aan een nieuw systeem uitgeeft en je dan laat beperken in de mogelijkheden door een ikea bureau van volgens mij nog geen 200 Euro:PDat heb je gauw "passend" gemaakt
nogmaals bedankt!
Verwijderd
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 61,20 | € 61,20 |
1 | Cooler Master Sniper Black edition Zwart | € 117,- | € 117,- |
1 | Creative Fatal1ty Gaming Headset | € 28,- | € 28,- |
1 | Creative Inspire T6100 | € 39,99 | € 39,99 |
1 | Cyber Snipa TracerMouse Pad | € 18,90 | € 18,90 |
1 | Razer Diamondback 3G (Blauw) | € 30,- | € 30,- |
1 | Razer Lycosa | € 71,10 | € 71,10 |
1 | Samsung Syncmaster 2333HD | € 228,95 | € 228,95 |
1 | Scythe Big Shuriken | € 25,- | € 25,- |
Importeren | Totaal | € 1.246,65 |
Heb nu deze setup, wil later nog wel wat geheugen erbij nemen maar ik ben bang dat dat waarschijnlijk niet gaat passen omdat de koeler te groot is? Heeft iemand hier daar een ervaring mee?
een AMD A3 ( makkelijker voor een upgrade over een aantal jaren )
1 | Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H | € 70,45 | € 70,45 |
Importeren | Totaal | € 580,26 |
of een I5 ( maar is deze wel te upgraden over een aantal jaren? )
Importeren | Totaal | € 621,71 |
Is de pc met i5 over een aantal jaren makkelijk te upgraden of moeten er dan meerdere componenten worden vervangen? en zoja welke?
1 | Antec Sonata Elite Zwart | € 71,84 | € 71,84 |
1 | LG GH22NS50 | € 20,43 | € 20,43 |
1 | MSI P55-CD53 | € 92,- | € 92,- |
1 | Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) | € 222,52 | € 222,52 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 33,- | € 33,- |
Importeren | Totaal | € 837,98 |
Uiteindelijk toch maar geen 5870 vapor-x, die is toch wat te duur en de sapphire 5850 presteert ook goed
Nog tips ter verbetering?
Zoals je hier ziet, word het met de Big Shurken erg krap maar het kan wel. Je zal denk ik wel eerst het geheugene rop moeten prikken en dan pas de koeler installerenVerwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 14:57:
Heb nu deze setup, wil later nog wel wat geheugen erbij nemen maar ik ben bang dat dat waarschijnlijk niet gaat passen omdat de koeler te groot is? Heeft iemand hier daar een ervaring mee?
[ Voor 28% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 15:51 ]
Verwijderd
Bedoel je de rev B? Want die is nog groterMadrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:45:
[...]
Dat de koeler groot is , is het probleem niet. Hij is ook vrij laag, en daar zit het hem in. Met een Scythe Mygen 2 rev2 gaat het wel allemaal passen
ja, de Mugens. Hij is vooral hoger, en ook dan houd het qua ruimte iig niet veel over, heb de oudere versie hier gehad en het past maar de 120mm fan ging idd over het geheugen heen .Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:46:
[...]
Bedoel je de rev B? Want die is nog groterdaar dacht ik al dat er helemaal niks meer bij paste (bij de RAM slots).
Het past ook nog wel met de Big shurken, heb de teks even aangepast
Waarom denk je dat de AM3 socket straks makkelijker is up te graden ? Denk dat het tov van de i5 niet zoveel uitmaakt nml. Amd heeft alweer een nieuwe chipset aangekondigt, die weliswaar ook AM3 is maar die is geschikt gemaakt voor de komende hexacores. Als ik dat lees denk ik dan dat die hexacores niet op de huidige AM3 plankjes zullen gaan werken.M009 schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:27:
Laatste controle voor ik een pc bestel:
een AMD A3 ( makkelijker voor een upgrade over een aantal jaren )
of een I5 ( maar is deze wel te upgraden over een aantal jaren? )
Is de pc met i5 over een aantal jaren makkelijk te upgraden of moeten er dan meerdere componenten worden vervangen? en zoja welke?
Bij de i5 idemdito; daar is ook nog lang niet zeker of er een variant van de Gulftown cores (6 cores), die voor het highend segment uitkomen (s1366) komt voor het s1156 platform. Eerlijk gezegt denk ik van niet, want Gulftown=highend zegt Intel, en Intel positioneert de s1156 als mainstream/consumer.
Wat er vervangen moet worden hangt er maar helemaal vanaf waar je naartoe wil:
Snellere grafsiche kracht
> beide gevallen GPU updaten
Snellere processor kracht
>beide gevallen een nieuwe CPU kopen (als die er is)
Nieuwere features toevoegen (denk aan SATA3 /USB3 of wat nog komen gaat)
> beide gevallen "
a: of een aanvulling komen die in die nieuwe techniek voorziet
b: of in beide gevallen het moederbord vervangen, en dat betekent vaak ook gelijk een nieuwe cpu en als je pech hebt ook noh nieuw geheugen
Kortom; het maakt in beide gevallen weinig uit
[ Voor 61% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 16:04 ]
Verwijderd
Als je zo ziet bij de benchmarks dan scoort de i5 echt veel beterMadrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:53:
[...]
ja, de Mugens. Hij is vooral hoger, en ook dan houd het qua ruimte iig niet veel over, heb de oudere versie hier gehad en het past maar de 120mm fan ging idd over het geheugen heen .
Het past ook nog wel met de Big shurken, heb de teks even aangepast
[...]
Waarom denk je dat de AM3 socket straks makkelijker is up te graden ? Denk dat het tov van de i5 niet zoveel uitmaakt nml. Amd heeft alweer een nieuwe chipset aangekondigt, die weliswaar ook AM3 is maar die is geschikt gemaakt voor de komende hexacores. Als ik dat lees denk ik dan dat die hexacores niet op de huidige AM3 plankjes zullen gaan werken.
Bij de i5 idemdito; daar is ook nog lang niet zeker of er een variant van de Gulftown cores (6 cores), die voor het highend segment uitkomen (s1366) komt voor het s1156 platform. Eerlijk gezegt denk ik van niet, want Gulftown=highend zegt Intel, en Intel positioneert de s1156 als mainstream/consumer.
Wat er vervangen moet worden hangt er maar helemaal vanaf waar je naartoe wil:
Snellere grafsiche kracht
> beide gevallen GPU updaten
Snellere processor kracht
>beide gevallen een nieuwe CPU kopen (als die er is)
Nieuwere features toevoegen (denk aan SATA3 /USB3 of wat nog komen gaat)
> beide gevallen "
a: of een aanvulling komen die in die nieuwe techniek voorziet
b: of in beide gevallen het moederbord vervangen, en dat betekent vaak ook gelijk een nieuwe cpu en als je pech hebt ook noh nieuw geheugen
Kortom; het maakt in beide gevallen weinig uit
Ja. Her moederbord vervangen door eentje van betere kwalteit. Het is wel mATX maar dat mag denk ik de pret niet drukken. De CD53 serie gebruiken o.a. verschillende componenten van mindere kwalteit (oldscool capacitors bijv.). Die LG omgeruilt voor een Sony Optiarc; die LG heb ik zelf en ik kan hem niemand aanbevelen; koffiemolens zijn het.patshad schreef op zondag 13 december 2009 @ 15:38:
Uiteindelijk toch maar geen 5870 vapor-x, die is toch wat te duur en de sapphire 5850 presteert ook goed. Het is de bedoeling dat het systeem een jaartje of 5 meegaat voor de gewone huis, tuin en keuken dingen en af en toe een spelletje
. Hopelijk blijft ook het 1156 platform nog een lange tijd bestaan, scheelt in de toekomst weer een nieuw mobo.
Nog tips ter verbetering?
ps: zolang je mobo blijft functioneren kan je ermee door. Over vier jr ofzo zie ik jou echt niet met hetzelfde moerderbordje doorgaan; simpelweg omdat er tegen die tijd weer nieuwere, snellere features zijn die je toch wil hebben. En zo verkoop je dan gewoon je cpu+moederbord; mark my words
1 | Antec Sonata Elite Zwart | € 71,84 | € 71,84 |
1 | MSI P55M-GD45 | € 87,50 | € 87,50 |
1 | Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E (Game Edition) | € 222,52 | € 222,52 |
Importeren | Totaal | € 831,30 |
De vraag ging niet over de rauwe snelheid maar meer over het toekomsgerichte pad. De i5 750 scoort vooral goed bij verschillende apps, met games zijn ze aan elkaar gewaagt. Benchmarks zeggen ook lang niet alles, zo scoort de AMD cpu weer goed in multitasken tov de i5 750. Dat hoor je uit gebruikerservaringen trouwens, reviews ervan moet je naar spitten.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:13:
[...]
Als je zo ziet bij de benchmarks dan scoort de i5 echt veel beter
Geloof me als ik zeg dat als over drie/vier jaar er software is waar de AMD processor bij kraakt; de Intel i5 750 het er echt niet veel beter van zal afbrengen.
[ Voor 10% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 16:22 ]
Micro atx is geloof ik een wat compacter formaat mobo t.o.v. atx. Wordt dat dan niet een beetje lastig met die mugen 2? Vooral het vastmaken van schroefjes wordt dan denk ik een feest.Madrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:14:
[...]
Ja. Her moederbord vervangen door eentje van betere kwalteit. Het is wel mATX maar dat mag denk ik de pret niet drukken. De CD53 serie gebruiken o.a. verschillende componenten van mindere kwalteit (oldscool capacitors bijv.). Die LG omgeruilt voor een Sony Optiarc; die LG heb ik zelf en ik kan hem niemand aanbevelen; koffiemolens zijn het.
ps: zolang je mobo blijft functioneren kan je ermee door. Over vier jr ofzo zie ik jou echt niet met hetzelfde moerderbordje doorgaan; simpelweg omdat er tegen die tijd weer nieuwere, snellere features zijn die je toch wil hebben. En zo verkoop je dan gewoon je cpu+moederbord; mark my words![]()
[...]
Ik had wat reviews gelezen over de CD53, en daarin kwam het bord als goed naar voren, geen opmerkingen over de build quality. Maar ik wil natuurlijk wel een mobo dat zo lang mogelijk meegaat, dus die microatx is dan een betere keus.
Is anders de MSI GD55 niet een iets duurdere oplossing (20 eurie meer)? De GD65 valt buiten het budget, en heeft toch allemaal gimmicks die ik niet gebruik. Ik heb liever inderdaad geen koffiemolens, dus die sony is dan de betere keus
Nee, maakt niks uit. Kijk maar goed naar de plaatjes. ongeacht het formaat van het plankje, moet er een bepaalde ruimte vrij blijven rondom de socket. Daar is over nagedachtpatshad schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:41:
[...]
Micro atx is geloof ik een wat compacter formaat mobo t.o.v. atx. Wordt dat dan niet een beetje lastig met die mugen 2? Vooral het vastmaken van schroefjes wordt dan denk ik een feest.
Kan je ff een linkje geven, ik zie geen GD55Is anders de MSI GD55 niet een iets duurdere oplossing (20 eurie meer)? De GD65 valt buiten het budget, en heeft toch allemaal gimmicks die ik niet gebruik. Ik heb liever inderdaad geen koffiemolens, dus die sony is dan de betere keus

Bedoel je soms de Gigabyte of Asus (die hebben beide iets met 55).
Oke ik ga dan nog eens goed plaatjes googlen!Madrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 16:49:
[...]
Nee, maakt niks uit. Kijk maar goed naar de plaatjes. ongeacht het formaat van het plankje, moet er een bepaalde ruimte vrij blijven rondom de socket. Daar is over nagedacht
[...]
Kan je ff een linkje geven, ik zie geen GD55![]()
Bedoel je soms de Gigabyte of Asus (die hebben beide iets met 55).
Weldegelijk een MSI P55 GD55, hier is de link:
http://www.azerty.nl/0-12...-gd55-moederbord-atx.html
Als het niks uit maakt ga ik wel voor de micro atx denk ik. Of die gd55 moet kwalitatief en performance wise zoveel beter zijn dat het prijsverschil gerechtvaardigd wordt... maar dat is voor mij een beetje moeilijk in te schatten
Mijn 4.5 jaar oude computer is aan het overlijden, het begon met het geheugen waardoor het moeilijk werd om te parren en te rarren. Nu gaat 1 van de harde schijven ook irritant doen. Ik heb 2 schijven van 250GB, 1 voor OS enzo en 1 voor mijn foto's en muziek.
Ik heb een Sonata 2 kast die ik graag wil houden, voeding moet wel nieuw komen net als een harde schijf. Scherm, invoerapparatuur, DVD-brander, kaartlezer, floppy, wifi pci-kaart, boxen en OS heb ik al. Het gaat dus om mobo, extra harde schijf, proc, voeding, geheugen, videokaart.
Nu game ik niet of nauwelijks meer maar doe ik des te meer met foto's via Lightroom. Nu heb ik de BBG gepakt maar ik denk dat de videokaart een beetje overkill voor mij is. Mijn scherm is maar 1280 bij1024 en zoals eerder gezegd speel ik niet heel veel spelletjes. Ik denk dat ik liever 8GB intern geheugen heb dan een onwijs goede videokaart. Overigens heb ik Windows 7 ultimate 64bit dus het geheugen moet geen probleem opleveren (leve surfspot).
Is er iets dat ik vergeet, en vooral, welke videokaart moet ik kiezen, en past dit mobo in een Sonata 2
1 | Antec TruePower TP-650 | € 89,- | € 89,- |
1 | MSI P55-GD65 | € 123,99 | € 123,99 |
Importeren | Totaal | € 751,40 |
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Verwijderd

Na de nodige hulp in dit topic heb ik onderstaande samengesteld
Nu besef ik me ineens dat ik hier ook nog een windows versie bij zal moeten bestellen, anders kom ik immers niet erg ver.
Zou het het meest logisch zijn om Windows 7 te nemen?
Ik doe er zakelijk ook nog wel eens iets op dus dan zou ik met de home editie wellicht te weinig functionaliteit hebben? Beter ultimate misschien?
En hoe zit het met games, video kaart drivers etc., is Windows 7 daar nu al het beste idee voor?
Laatste, waarschijnlijk hele domme vraag. Ik neem aan dat ik een 32bit versie van Windows moet hebben???
1 | Asus EAH5970/G/2DIS/2GD5/A | € 517,61 | € 517,61 |
1 | Edimax EW-7728In | € 24,95 | € 24,95 |
1 | Gigabyte GA-P55A-UD4 | € 147,25 | € 147,25 |
1 | LG Flatron W3000H | € 1.013,26 | € 1.013,26 |
1 | Logitech Cordless Desktop Wave Pro | € 93,28 | € 93,28 |
Importeren | Totaal | € 2.709,76 |
Omdat ik te gast ben in dit gedeelte van GoT help ik je even. Ik zou absoluut Windows 7 kopen nu, wel de 64 bit versie, anders kom je misschien in de knoei met je geheugen. Het heeft volgens mij geen zin om een 32bit te kopen. Alle nieuwe games doen het met Windows 7, hele oude misschien niet maar daar koop je geen ubersysteem voor natuurlijk. Home is wel voldoende denk ik, maar dat kan je even zelf opzoeken.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:10:
Dacht ik er te zijn stuit ik toch weer op een vraag![]()
Na de nodige hulp in dit topic heb ik onderstaande samengesteld
Nu besef ik me ineens dat ik hier ook nog een windows versie bij zal moeten bestellen, anders kom ik immers niet erg ver.
Zou het het meest logisch zijn om Windows 7 te nemen?
Ik doe er zakelijk ook nog wel eens iets op dus dan zou ik met de home editie wellicht te weinig functionaliteit hebben? Beter ultimate misschien?
En hoe zit het met games, video kaart drivers etc., is Windows 7 daar nu al het beste idee voor?
Laatste, waarschijnlijk hele domme vraag. Ik neem aan dat ik een 32bit versie van Windows moet hebben???
Verwijderd
Is het niet afhankelijk van mijn hardware of ik 32 bit of 64 bit moet nemen of zeg ik nu iets heel doms?
Is die 64 bit versie in ieder geval helemaal compatible met de configuratie uit mijn laatste post?
Nog meer mensen met een mening wat dit betreft? Moet ik inderdaad voor Windows 7 64 bit gaan?
Verwijderd
Tja, het is een beetje een domme vraagVerwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:46:
Bedankt voor de reactie!
Is het niet afhankelijk van mijn hardware of ik 32 bit of 64 bit moet nemen of zeg ik nu iets heel doms?
Is die 64 bit versie in ieder geval helemaal compatible met de configuratie uit mijn laatste post?
Nog meer mensen met een mening wat dit betreft? Moet ik inderdaad voor Windows 7 64 bit gaan?
en waarom heb je zo'n dure tv/monitor? ik denk aan pricewatch: Samsung Syncmaster 320MX-2
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 18:55 ]
Verwijderd
64 bit dus in ieder geval
Ik meen toch echt dat die duurdere monitor qua performance ook echt beter is (zie specs ook), of is niet iedereen het daar mee eens?
Verwijderd
Daarbij twijfel ik vooral over een i7-920 of i7-860, en in combinatie met welk mobo en geheugen.
Richtlijnen van mijn kant:
- Het systeem moet ~ 3 jaar mee kunnen.
- Ben niet van plan om CF te draaien.
- Gebruik: gamen, programmeren, videobewerking, photoshop, 3d modelling
- Budget: ~ €1200 - €1500
1 | Asus P7P55D | € 117,90 | € 117,90 |
1 | Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP) | € 321,- | € 321,- |
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 60,- | € 60,- |
1 | Corsair VX550W | € 64,72 | € 64,72 |
1 | Scythe Twin Mounter 2.5" | € 3,28 | € 3,28 |
Importeren | Totaal | € 1.173,46 |
Wat ik al heb:
- 2 x Dell 2005FPW 20inch (1680x1050)
- 3 x SATA schijven
- DVD brander
- muis + keyboard
Twijfelpunten en vragen zijn:
- Is dit systeem toekomst bestendig (~ 3 jaar)?
- Processor: i7-860 of toch i7-920 (icm. tripple channel)?
- Kast: gaat dit allemaal wel passen en is de airflow ok?
- Geheugen: zal 1600MHz of snellere timings veel winst opleveren voor de meerprijs?
- GPU: is de HD5870 geen overkill voor mijn 2 x Dell 2005FPW 20inch (1680x1050)?
- Voeding: genoeg power?
Het is alweer een tijdje geleden dat ik me heb verdiept in het samenstellen van een pc, dus suggesties en tips zijn van harte welkom!
Ah, vandaar. Die GD55 staat nog niet in de PW. Vanaf de GD45 t.m de GD80 zit performance wise weinig/geen verschil; tenzei je een zware overklokker ben en er het uiterste uit wil persen. Ben je niet zo iemand, moet je alleen kijken wat je nodig hebt. Die andere bordjes van MSI, presteren ook wel aardig maar missen toch hier en daar wat kwaliteit. De GD45 komt goed uit de reviews en heeft denk ik alles wat jij nodig hebt.patshad schreef op zondag 13 december 2009 @ 17:12:
[...]
Oke ik ga dan nog eens goed plaatjes googlen!
Weldegelijk een MSI P55 GD55, hier is de link:
http://www.azerty.nl/0-12...-gd55-moederbord-atx.html
Als het niks uit maakt ga ik wel voor de micro atx denk ik. Of die gd55 moet kwalitatief en performance wise zoveel beter zijn dat het prijsverschil gerechtvaardigd wordt... maar dat is voor mij een beetje moeilijk in te schatten.
Duurde even mijn reactie, heb net mijn systeem opgestart na het plaatsen van twee verse waterblokken
(wil je plaatjes zien, kijk eens in mijn profiel)
64bit , alle huidige cpu's ondersteunen dat tegenwoordig. Home Premium is wel voldoende, of je moet wel heel erg zakelijke IT dingen doen, zoals secured vpn tunneling etc.etc.Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:07:
64 bit dus in ieder geval.
Ik meen toch echt dat die duurdere monitor qua performance ook echt beter is (zie specs ook), of is niet iedereen het daar mee eens?
Wat de monitor aangaat; wat je ziet je wat je krijgt. Duurdere schermen hebben vaak S-IPS of PVA panelen en die zijn kleurechter dan een TN-paneel en ook hebben ze een betere kijkhoek. Van best naar oke = IPS, PVA en TN.
Met 30inch heb je een ook een groter beeldoppervlak en eerder last van een eventuele magere kijkhoek; daarom zie je daar vooral IPS panelen. Die hebben (vooral verticaal) de beste kijkhoek.
Gaat hij behoorlijk achteruit in resolutie. Kan die nog beter een normale 24inch nemen, heeft die nog meer pixelsVerwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:53:
[...]
en waarom heb je zo'n dure tv/monitor? ik denk aan pricewatch: Samsung Syncmaster 320MX-2
Artic Silver 5 is nog steeds heel goed, maar niet meer de beste. MX ** ? heet dat spul geloof ik. Zelf ben ik overgestapt op Ceramique, ook van Artic. Zit geen zilver dus het geleid niet; wel zo veilig!Sppak schreef op zondag 13 december 2009 @ 20:22:
Maakt het tegenwoordig nog veel uit welke koelpasta je op de cpu smeert? Vroeger stak Arctic Silver 5 er nog met kop en schouders boven uit, maar zijn daar nog spannende ontwikkelingen geweest?
[ Voor 47% gewijzigd door Madrox op 13-12-2009 22:10 ]
Systeem kan je zo bestellen; ziet er goed uit. Die games, ga je die over twee schermen spreiden ?Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:16:
Twijfelpunten en vragen zijn:
- Is dit systeem toekomst bestendig (~ 3 jaar)?-ja
- Processor: i7-860 of toch i7-920 (icm. tripple channel)?-i7-860
- Kast: gaat dit allemaal wel passen en is de airflow ok?-ja,ja
- Geheugen: zal 1600MHz of snellere timings veel winst opleveren voor de meerprijs?-nee
- GPU: is de HD5870 geen overkill voor mijn 2 x Dell 2005FPW 20inch (1680x1050)?-misschien
- Voeding: genoeg power?-ja
Het is alweer een tijdje geleden dat ik me heb verdiept in het samenstellen van een pc, dus suggesties en tips zijn van harte welkom!
Een HD5850 zal het ook wel trekken maar als je geen CF wil kan je misschien toch beter gelijk die HD5870 nemen; die heeft meer reserves.
Verwijderd
Dank voor de geruststellingMadrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 22:17:
Systeem kan je zo bestellen; ziet er goed uit. Die games, ga je die over twee schermen spreiden ?
Een HD5850 zal het ook wel trekken maar als je geen CF wil kan je misschien toch beter gelijk die HD5870 nemen; die heeft meer reserves.
Ik heb nooit games over 2 monitoren gespeelt, zijn er al veel games die dat ondersteunen?
Verder prefereer ik HD5870 boven HD5850 omdat ik er een tijdje mee vooruit wil kunnen. Ben niet van plan om CF te draaien met een i7-860 systeem omdat deze dan maar 2x8 PCI-e lanes heeft (i7-920 heeft 2x16 lanes).
Mocht ik toch voor een i7-920 setup gaan dan lijkt dit me wel wat:
1 | Asus P6T Deluxe V2 | € 216,10 | € 216,10 |
1 | Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP) | € 321,- | € 321,- |
1 | Cooler Master CM 690 Zwart | € 60,- | € 60,- |
1 | Corsair TX650W | € 73,80 | € 73,80 |
1 | Corsair XMS3 TR3X6G1600C9 | € 142,- | € 142,- |
1 | Intel Core i7 920 | € 223,95 | € 223,95 |
1 | Scythe Mugen 2 | € 31,- | € 31,- |
1 | Scythe Twin Mounter 2.5" | € 3,28 | € 3,28 |
Importeren | Totaal | € 1.255,79 |
Hoe kijken jullie hier tegenaan (vergeleken bij mijn i7-860 setup)?
Misschien wordt een midi-tower hier wel wat krap, en kan ik beter voor een big-tower gaan.
Ik heb mijn oog ook al een tijdje op de Cooler Master COSMOS 1000
Bij voorbaat dank!
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2009 23:40 ]
Plenty! De vraag zou moeten zijn, wil je dat wel. Dan heb je een dikke zwarte balk midden in je beeld(en)Verwijderd schreef op zondag 13 december 2009 @ 23:19:
[...]
Dank voor de geruststelling
Ik heb nooit games over 2 monitoren gespeelt, zijn er al veel games die dat ondersteunen?
Wat praktisch niks uitmaakt, zeker niet op de wat lagere resoluties.Verder prefereer ik HD5870 boven HD5850 omdat ik er een tijdje mee vooruit wil kunnen. Ben niet van plan om CF te draaien met een i7-860 systeem omdat deze dan maar 2x8 PCI-e lanes heeft (i7-920 heeft 2x16 lanes).
geen i7 920 nemen, al helemaal niet als geen flinke overklokker ben. Waarom denk je zo'n grote kast nodig te hebben dan ? Bij de mid-towers staan al flinke jongens tussen.Hoe kijken jullie hier tegenaan (vergeleken bij Misschien wordt een midi-tower hier wel wat krap, en kan ik beter voor een big-tower gaan. Ik heb mijn oog ook al een tijdje op de Cooler Master COSMOS 1000
Bij voorbaat dank!
Zelf opteer ik hiervoor:
1 | BenQ G2220HD | € 130,15 | € 130,15 |
1 | Cooler Master Real Power M620 | € 72,95 | € 72,95 |
1 | MSI P55-CD53 | € 92,- | € 92,- |
1 | OCZ Gold OCZ3G16004GK | € 95,20 | € 95,20 |
1 | Samsung SH-S223B/BEBE | € 19,04 | € 19,04 |
Importeren | Totaal | € 711,59 |
Kleine toelichting:
Mobo omdat hij goed uit de reviews komt. ( Qua overclocking, en omdat MSi geen last heeft van de SSD bug.)
Videokaart GTS250 1gb heb ik al.
Hoe lijkt dit systeem jullie?
Heb met name lang gekeken naar mobo's. Heb geen id wat ik aan sata 3.0 en e-sata heb. En wil na mijn gts 250 een 5850 gaan kopen. CF wil ik niet gaan draaien
Verwijderd
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 10:59 ]
Op zich prima alleen de M520 is ook genoeg power en modulair. Verder succes met overklokken, weet niet hoe MSI is met overklokken maar lees links en rechts dat mensen betere resultaten boeken met o.a. ASUS planken. De BIOS van MSI schijnt ook rommelig te zijn in vergelijking met andere merken maar pin me er niet op vast, het is alleen wat ik een keer gelezen heb.
default klok=hogerjouke_buissink schreef op maandag 14 december 2009 @ 01:10:
Madrox kan je toelichten waarom je volgens jou beter een i7-860 dan een i7-920 kan kopen?
turbo boost = beter
Met standaard settings is de i7 860 gewoon sneller. Pas als je de i7 920 over de 3.3Ghz heen klokt, worden de kansen weer gelijk. Dan gaan andere zaken meespelen als CF en triple-channel.
Oke. Al heb ik nog wel bedenken bij het overklokken met dit soort plankjes:Hoe lijkt dit systeem jullie?
http://www.tomshardware.c...-motherboard,2436-15.html
En nee, die zijn niet allemaal stuk gegaan door extreme overkloks. Er is echt meer aan de hand, lees dat artikel!
Mijn voorkeur gaat uit naar een GD45/65/80 plankje, die zijn kwalitatief beter dan de CD reeks van MSI.
qua voeding kan je ook een Be Quiet 530w overwegen als je geen waarde hecht aan modulair. Modulair hebben de anderen je al voorzien van goede voorbeelden
Dan zit je goedHeb met name lang gekeken naar mobo's. Heb geen id wat ik aan sata 3.0 en e-sata heb. En wil na mijn gts 250 een 5850 gaan kopen. CF wil ik niet gaan draaien
[ Voor 6% gewijzigd door Madrox op 14-12-2009 11:12 ]
Moet ook een keer gebeuren tochMadrox schreef op zondag 13 december 2009 @ 21:55:
[...]
Ah, vandaar. Die GD55 staat nog niet in de PW. Vanaf de GD45 t.m de GD80 zit performance wise weinig/geen verschil; tenzei je een zware overklokker ben en er het uiterste uit wil persen. Ben je niet zo iemand, moet je alleen kijken wat je nodig hebt. Die andere bordjes van MSI, presteren ook wel aardig maar missen toch hier en daar wat kwaliteit. De GD45 komt goed uit de reviews en heeft denk ik alles wat jij nodig hebt.
Duurde even mijn reactie, heb net mijn systeem opgestart na het plaatsen van twee verse waterblokken
(wil je plaatjes zien, kijk eens in mijn profiel)
[...]
Overklokken wil ik en ga ik best wel proberen, maar dat gaat niet heel extreem worden. Misschien een lichte OC, mocht dat in de toekomst nodig zijn. Daar is dat GD45 bord prima geschikt voor lijkt mij.
Dan is het systeem zo goed als rond, nu maar hopen dat de mugen 2 in die sonata elite past (mooie en erg stille kast, met een redelijke koeling ingebouwd ook wel
Toch nog een edit mbt de be quiet 530 W L7: hij is niet modulair... dat is een beetje minder handig, voor de rest was het een prima voeding. Anders is de cooler master Real Power 520 een goede vervanger denk ik?
[ Voor 9% gewijzigd door patshad op 14-12-2009 11:55 ]
Tot zover heb ik gevonden:
1 | AMD Athlon II X2 250 | € 52,48 | € 52,48 |
1 | AOpen ES45F Zwart | € 36,28 | € 36,28 |
1 | Asus M3A76-CM | € 49,39 | € 49,39 |
1 | BenQ G2220HD | € 130,15 | € 130,15 |
1 | Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/4G | € 76,- | € 76,- |
Importeren | Totaal | € 458,23 |
De meeste keuzes liggen voor de hand. Ik heb voor het M3A76-CM moederbord met 760 NB gekozen omdat deze de SB710 south bridge heeft, daar heb ik meer vertrouwen in dan in de oudere SB700.
Het budget voor de videokaart is nu nog: €110,-
Dit beperkt de keuze tot:
HD5770 ~ €135 (eigenlijk iets te duur)
HD5750 ~ €110
HD4870 512MB ~ €110
GTS250 ~ €110
9800GT 650MHz ~ €90
HD4850 ~ €90
HD4770 ~ €75
Ik heb totaal geen verstand van videokaarten, dus hoe kies ik de beste? Na een aantal benchmarks gezien te hebben kom ik uit op de HD4770, enkel de €110 kaarten zijn iets sneller. Kom ik in de problemen met één van deze videokaarten en de goedkope AOpen 350W voeding?
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
AMD Nieuwsdiscussie
Benchmarks-DarkShadow- schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:52:
Het budget voor de videokaart is nu nog: €110,-
...
Ik heb totaal geen verstand van videokaarten, dus hoe kies ik de beste?
Dan zou ik niet voor een HD4870, die verbruikt aanzienlijk meer dan de HD5700's. Al zullen al die kaarten wel draaien op 350W maar ik zou het voor bijv. een HD4870 wat weinig vinden.Kom ik in de problemen met één van deze videokaarten en de goedkope AOpen 350W voeding?
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Japatshad schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:41:
Toch nog een edit mbt de be quiet 530 W L7: hij is niet modulair... dat is een beetje minder handig, voor de rest was het een prima voeding. Anders is de cooler master Real Power 520 een goede vervanger denk ik?
Wat hij zegt, met de voorkeur voor de HD5750 (=DX11).-The_Mask- schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:01:
Ik zou voor de HD4770 of HD5750 gaan, voeding zou beide aan moeten kunnen en deze twee hebben een mooie prijs/prestatie.
[ Voor 30% gewijzigd door Madrox op 14-12-2009 12:09 ]
Verwijderd
Inderdaad, niet ideaalMadrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 00:56:
Plenty! De vraag zou moeten zijn, wil je dat wel. Dan heb je een dikke zwarte balk midden in je beeld(en)
Je hebt me redelijk weten te overtuigen om voor een i7-860 te gaan.geen i7 920 nemen, al helemaal niet als geen flinke overklokker ben.
Ik werd alleen erg warm gemaakt door de vele reviews waar de i7-920 als goede overclocker werd neergezet.
Zelf heb ik weinig ervaring met overclocken en de bijbehorende risico's. Maar voor mij geldt wel dat ik alles uit mijn hardware wil kunnen halen binnen een veilige marge.
Ik was niet helemaal duidelijk. Als ik voor een overgeclockte i7-920 setup zou gaan dan zou ik op ten duur misschien ook CF overwegen, en twee HD5870 planken vraagt om wat meer ruimte. Maar misschien maakt de hoogte van de kast dan niks uit.Waarom denk je zo'n grote kast nodig te hebben dan ? Bij de mid-towers staan al flinke jongens tussen.
Bedankt voor alle informatie.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2009 12:17 ]
Wat ook prima gaat passen in een fatsoenlijke miditower, zoals de CM 690Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:08:
Ik was niet helemaal duidelijk. Als ik voor een overgeclockte i7-920 setup zou gaan dan zou ik misschien ook CF overwegen na een tijdje, en twee HD5870 planken vraagt om wat meer ruimte.
Bedankt voor alle informatie.
Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop
Je verliest misschien max 2%-DarkShadow- schreef op maandag 14 december 2009 @ 12:39:
Draait een HD 4770 of HD 5750 wel 100% op PCIe 16x 1.0?
Dank voor je verhelderende uitleg!Madrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 11:09:
default klok=hoger
turbo boost = beter
Met standaard settings is de i7 860 gewoon sneller. Pas als je de i7 920 over de 3.3Ghz heen klokt, worden de kansen weer gelijk. Dan gaan andere zaken meespelen als CF en triple-channel.
Oke. Al heb ik nog wel bedenken bij het overklokken met dit soort plankjes:
http://www.tomshardware.c...-motherboard,2436-15.html
En nee, die zijn niet allemaal stuk gegaan door extreme overkloks. Er is echt meer aan de hand, lees dat artikel!
Mijn voorkeur gaat uit naar een GD45/65/80 plankje, die zijn kwalitatief beter dan de CD reeks van MSI.
qua voeding kan je ook een Be Quiet 530w overwegen als je geen waarde hecht aan modulair. Modulair hebben de anderen je al voorzien van goede voorbeelden
Had geen idee van de problemen met de CD reeks van MSI. Man man het lijkt me een rampplatform die 1156

Lees niets anders dan problemen met CF, vdrops, foxconn sockets.. usb3.0 , sata 3 etc
Asus bord pp55-ud4 valt af vanwege vdrop
msi bord heeft problemen met voltage.
en de rest kan niet omgaan met diepe c-states van de processor in combinatie met een SSD.
Dan toch maar een 1366 platform?
Verwijderd
Nu heb ik dit maar nu kan ben ik opzoek naar een OC geheugen set van 6GB.
Maar snap niet welk geheugen nou het beste ervoor is.
1 | Antec Nine Hundred Two Zwart | € 94,99 | € 94,99 |
1 | Cooler Master Silent Pro M850 | € 115,80 | € 115,80 |
1 | Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series | € 122,67 | € 122,67 |
1 | Gigabyte GA-EX58-UD5 | € 210,10 | € 210,10 |
1 | Intel Core i7 975 Extreme Edition | € 799,- | € 799,- |
1 | Intel X25-M Postville SSDSA2MH160G2R5 (retail box) | € 369,- | € 369,- |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB | € 83,54 | € 83,54 |
1 | Samsung SH-S223C | € 18,25 | € 18,25 |
1 | Samsung Syncmaster XL2370 | € 298,- | € 298,- |
2 | Sapphire HD5970 2GB GDDR5 PCIE (OC Edition) | € 489,95 | € 979,90 |
1 | Scythe Gentle Typhoon 120 mm Fan, 120mm | € 10,86 | € 10,86 |
Importeren | Totaal | € 3.135,11 |
Hopelijk kunnen jullie mij helpen
Als je twijfels hebt waarom niet. Het hele s1366 platform oogt wat volwassener en betrouwbaarder. Er zijn best goede s1156 plankjes , zoals de MSI GD65/80 en een paar andere. Het kan wel. De keus ligt bij jou
Natuurlijk
Het beste oc geheugen ?
Simpel: deze
De vraag is heb je dat erover over ? Hoeveel mag het geheugen kosten ?
Voor 150 euro heb je al heel goed OCZ platinum geheugen, die doet 1600mhz default.
Een andere kandidaat is Corsair met zijn Dominators; zo'n 200 euro.
Als je het mij vraagt; laat je niet gek maken, zoveel verschil in performance ga je echt niet krijgen. Neem gewoon een niet te duur, leuk setje
[ Voor 48% gewijzigd door Madrox op 14-12-2009 19:17 ]
Verwijderd
Dus aan deze zou die vriend van mij makkelijk 5 GHZ kunnen halen?Madrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:11:
[...]
Als je twijfels hebt waarom niet. Het hele s1366 platform oogt wat volwassener en betrouwbaarder. Er zijn best goede s1156 plankjes , zoals de MSI GD65/80 en een paar andere. Het kan wel. De keus ligt bij jou
[...]
Natuurlijk![]()
Het beste oc geheugen ?
Simpel: dezepricewatch: OCZ Blade OCZ3B2133LV6GK
De vraag is heb je dat erover over ? Hoeveel mag het geheugen kosten ?
Voor 150 euro heb je al heel goed OCZ platinum geheugen, die doet 1600mhz default.
Een andere kandidaat is Corsair met zijn Dominators; zo'n 200 euro.
Als je het mij vraagt; laat je niet gek maken, zoveel verschil in performance ga je echt niet krijgen. Neem gewoon een niet te duur, leuk setje
pricewatch: OCZ Platinum XTC Low-Voltage OCZ3P1866LV6GK
Nee, met zo'n dikke 4GHz houd het met luchtkoeling wel op.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:19:
[...]
Dus aan deze zou die vriend van mij makkelijk 5 GHZ kunnen halen?
Het is trouwens ook totaal nutteloos om een Core i7 975 te kopen aangezien je op lucht even ver komt met de Core i7 920.
Maar als je beslist de Core i7 975 wil dan kom jezelf met dit geheugen nog even ver: pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G
Wil je echter je geheugen OCen dan moet je kijken naar geheugen met goede OCende IC's erop. Bijvoorbeeld het Elpida BBSE, zitten om G.Skill Ripjaws.
[ Voor 34% gewijzigd door -The_Mask- op 14-12-2009 19:31 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Hij gaat hem vooral gebruiken om te renderen en dan heeft hij die power wel nodig denkt hij zelf ik d8 meer aan Xeon maar dat wilde hij niet.-The_Mask- schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:27:
[...]
Nee, met zo'n dikke 4GHz houd het met luchtkoeling wel op.
Het is trouwens ook totaal nutteloos om een Core i7 975 te kopen aangezien je op lucht even ver komt met de Core i7 920.
Xeon voor socket 1366 zijn gewoon dezelfde CPU's als de normale varianten, meestal OCen ze zelf nog wat beter. En de Core i7 975 en 920 komen op lucht/water koeling toch beide zo rond de 4,2/4,3GHz uit max dus het is totaal nutteloos om een 975 te kopen.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:28:
[...]
Hij gaat hem vooral gebruiken om te renderen en dan heeft hij die power wel nodig denkt hij zelf ik d8 meer aan Xeon maar dat wilde hij niet.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Oke thnx maar als je met die kingston 1333MHZ gaat zitten hoeveel kan je erboven toch max 10% extra dus 1460 is max toch?-The_Mask- schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:33:
[...]
Xeon voor socket 1366 zijn gewoon dezelfde CPU's als de normale varianten, meestal OCen ze zelf nog wat beter. En de Core i7 975 en 920 komen op lucht/water koeling toch beide zo rond de 4,2/4,3GHz uit max dus het is totaal nutteloos om een 975 te kopen.
Thanks for the info Mask
Geen idee hoeveel % je het geheugen kan OCen, maar is dit voor het belang dan? Als je de CPU alleen wilt OCen op luchtkoeling heb je aan simpel 1333MHz geheugen genoeg hoef je het geheugen niet eens te OCen.Verwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:36:
[...]
Oke thnx maar als je met die kingston 1333MHZ gaat zitten hoeveel kan je erboven toch max 10% extra dus 1460 is max toch?
AMD Nieuwsdiscussie
1 | Antec TruePower TP-550 | € 74,99 | € 74,99 |
1 | Logitech X-540 | € 73,- | € 73,- |
1 | MSI P55-GD65 | € 123,99 | € 123,99 |
1 | OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK | € 93,90 | € 93,90 |
2 | Samsung Syncmaster 2443BW | € 227,- | € 454,- |
1 | Sony NEC Optiarc AD-5240S Zwart | € 18,90 | € 18,90 |
Importeren | Totaal | € 1.420,75 |
Hierbij moet ik echter nog wel een goedkope videokaart (<50€) hebben om een tijdje vooruit te kunnen (en om later in een andere pc te steken), aangezien de 5850 op 't moment niet goed leverbaar is. Wat raden jullie hiervoor aan?
[ Voor 4% gewijzigd door tjmv op 14-12-2009 21:38 . Reden: Scythe Mugen 2 Rev. B ]
Wat betreft de videokaart, kijk naar een tweedehands HD3850/HD3870 of iets dergelijks.
[ Voor 28% gewijzigd door -The_Mask- op 14-12-2009 21:36 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Wil je daar ook op kunnen gamen?Da Devil schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:31:
Hierbij moet ik echter nog wel een goedkope videokaart (<50€) hebben om een tijdje vooruit te kunnen (en om later in een andere pc te steken), aangezien de 5850 op 't moment niet goed leverbaar is. Wat raden jullie hiervoor aan?
geen gamen -> goedkoopste kaartje dat je kunt vinden
wel gamen -> wat -The_Mask- zei, of nieuw een HD4650'je ofzo.
[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 14-12-2009 21:43 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Mobyrick schreef op zondag 13 december 2009 @ 18:03:
Hier nog even een situatie voor jullie.
Mijn 4.5 jaar oude computer is aan het overlijden, het begon met het geheugen waardoor het moeilijk werd om te parren en te rarren. Nu gaat 1 van de harde schijven ook irritant doen. Ik heb 2 schijven van 250GB, 1 voor OS enzo en 1 voor mijn foto's en muziek.
Ik heb een Sonata 2 kast die ik graag wil houden, voeding moet wel nieuw komen net als een harde schijf. Scherm, invoerapparatuur, DVD-brander, kaartlezer, floppy, wifi pci-kaart, boxen en OS heb ik al. Het gaat dus om mobo, extra harde schijf, proc, voeding, geheugen, videokaart.
Nu game ik niet of nauwelijks meer maar doe ik des te meer met foto's via Lightroom. Nu heb ik de BBG gepakt maar ik denk dat de videokaart een beetje overkill voor mij is. Mijn scherm is maar 1280 bij1024 en zoals eerder gezegd speel ik niet heel veel spelletjes. Ik denk dat ik liever 8GB intern geheugen heb dan een onwijs goede videokaart. Overigens heb ik Windows 7 ultimate 64bit dus het geheugen moet geen probleem opleveren (leve surfspot).
Is er iets dat ik vergeet, en vooral, welke videokaart moet ik kiezen, en past dit mobo in een Sonata 2
# Product Prijs Subtotaal 1 Antec TruePower TP-650 € 89,- € 89,- 1 Club3D HD 5850 1GB (CGAX-58524IDP) € 215,33 € 215,33 1 Cooler Master Hyper TX3 € 14,20 € 14,20 1 Intel Core i5 750 € 156,50 € 156,50 1 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 82,65 € 82,65 1 MSI P55-GD65 € 123,99 € 123,99 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 69,73 € 69,73 Importeren Totaal € 751,40
Neem gewoon niet te duur 1600mhz geheugen, heb je nog wat marge met overklokkenVerwijderd schreef op maandag 14 december 2009 @ 19:36:
[...]
Oke thnx maar als je met die kingston 1333MHZ gaat zitten hoeveel kan je erboven toch max 10% extra dus 1460 is max toch?
Thanks for the info Mask
Zoveel duurder dan 1333mhz is dat ook weer niet.
Met 1333MHz geheugen heb je al meer dan genoeg marge met luchtkoeling op de CPU, het geheugen kan dan meestal zelfs onderklokt blijven.Madrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:47:
[...]
Neem gewoon niet te duur 1600mhz geheugen, heb je nog wat marge met overklokken
Zoveel duurder dan 1333mhz is dat ook weer niet.
AMD Nieuwsdiscussie
Nee dus.bwerg schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:42:
[...]
Wil je daar ook op kunnen gamen?
geen gamen -> goedkoopste kaartje dat je kunt vinden![]()
wel gamen -> wat -The_Mask- zei, of nieuw een HD4650'je ofzo.
[ Voor 46% gewijzigd door tjmv op 14-12-2009 22:07 ]
Met een hogere BCLK draaien is ook wel lekker-The_Mask- schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:50:
[...]
Met 1333MHz geheugen heb je al meer dan genoeg marge met luchtkoeling op de CPU, het geheugen kan dan meestal zelfs onderklokt blijven.
(en ik kan het weten, ik heb een core i7 920
Dit komt meer in de richting denk ik:Mobyrick schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:44:
We zijn 24 uur verder dus volgens mij mag ik mijzelf een schop geven.![]()
[...]
1 | Cooler Master Hyper TX3 | € 14,47 | € 14,47 |
1 | Corsair CX400W | € 40,72 | € 40,72 |
1 | MSI P55M-GD45 | € 87,50 | € 87,50 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 72,- | € 72,- |
1 | XFX HD5750 512MB GDDR5 PCI-E | € 98,46 | € 98,46 |
Importeren | Totaal | € 634,95 |
[ Voor 81% gewijzigd door Madrox op 14-12-2009 21:54 ]
Dank je! Ik ben even aan het snuffelen geslagen bij cool prices, daar hadden ze alle onderdelen namelijk. Nog een vraag over de voeding, als ik nou een iets sterkere wil, welke is dan aan te raden? En past dit alles in een Sonata 2 kast? Ik denk het wel maar ja, zoals iedereen hier wil ik graag zekerheid..Madrox schreef op maandag 14 december 2009 @ 21:52:
Dit komt meer in de richting denk ik:
# Product Prijs Subtotaal 1 Cooler Master Hyper TX3 € 14,47 € 14,47 1 Corsair CX400W € 40,72 € 40,72 1 Intel Core i5 750 € 156,50 € 156,50 2 Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G € 82,65 € 165,30 1 MSI P55M-GD45 € 87,50 € 87,50 1 Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB € 72,- € 72,- 1 XFX HD5750 512MB GDDR5 PCI-E € 98,46 € 98,46 Importeren Totaal € 634,95
Als je ooit iets wilt weten over DSLR's hoor ik het wel
Bequiet of Coolermaster CM520 bijv. Waarom wil je zwaarder dan ?Mobyrick schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:45:
[...]
Dank je! Ik ben even aan het snuffelen geslagen bij cool prices, daar hadden ze alle onderdelen namelijk. Nog een vraag over de voeding, als ik nou een iets sterkere wil, welke is dan aan te raden? En past dit alles in een Sonata 2 kast? Ik denk het wel maar ja, zoals iedereen hier wil ik graag zekerheid..
Mijn eisen zijn niet extreem hoog meer, vroeger was het gamen gamen gamen en nu meer foto's en heel af en toe gamen.
he tis een micro-atx plankje. tuurlijk gaat dat passenMobyrick schreef op maandag 14 december 2009 @ 23:09:
Stomme reden: het lijkt/klinkt als weinig, mijn computer van 4.5 jaar oud heeft een Antec voeding van 450 watt. Verder komt er nog een extra HD aan te hangen, en later misschien nog 1. Verder ga ik niet overklokken / andere graka / proc ofzo erin zetten. Hier hoop ik weer 4 jaar mee te doen. Past het mobo in de kast trouwens? Dan weet ik alles wat ik moet weten namelijk
Mijn eisen zijn niet extreem hoog meer, vroeger was het gamen gamen gamen en nu meer foto's en heel af en toe gamen.
Verwijderd
Wat is je budget? Wat is de resolutie van je monitor? Ga je overklokken?Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:32:
Ben op zoek naar een systeempje. Belangrijkste vind ik dat ik films in goede hd kwaliteit kan kijken en dat computer niet hapert als ik spel speel en film tegelijk kijk. Bij spel bedoel ik dan gewoon pokeren, of football manager (niet heel veeleisend qua grafische applicaties). Maar ik wil ook call of duty modern warfare 2 goed kunnen spelen, hoeft niet op maximale resolutie, maar wil er wel van kunnen genieten. Verder moet er windows 7 home premium nl bij zitten. Wie o wie helpt me bij het samenstellen?
Om maar iets te noemen:
1 | AMD Phenom II X4 925 | € 115,94 | € 115,94 |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 79,- | € 79,- |
1 | MSI 785GM-E51 | € 61,75 | € 61,75 |
1 | XFX HD5750 512MB GDDR5 PCI-E | € 95,50 | € 95,50 |
Importeren | Totaal | € 581,46 |
[ Voor 70% gewijzigd door Lee245 op 15-12-2009 13:48 ]
Verwijderd
Je kan nog iets meer geld uit geven aan de videokaart en processor. Hoelang wil je er ongeveer mee gaan doen? Je kan er ook nog een moederbord met USB 3.0 en SATA 3 ingooien en/of een SSDVerwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:53:
Budget ligt tegen de 900 euro aan. Monitor is op dit moment een 32" hd ready tv (voor de films) en intensere games. + een dell 20" met resolutie van 1600*1200. Die waarschijnlijk binnen nu en een half jaar wordt vervangen door een 22" full hd. Was niet van plan om te gaan overklokken. Ben wat dat betreft echt nog een leek.
Zoiets dus:
1 | Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2 | € 131,- | € 131,- |
1 | Gigabyte GA-770TA-UD3 | € 76,45 | € 76,45 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 70,- | € 70,- |
Importeren | Totaal | € 749,61 |
Voor de rest nog voorkeur voor behuizing?
[ Voor 73% gewijzigd door Lee245 op 15-12-2009 14:18 ]
DSLR'sMobyrick schreef op maandag 14 december 2009 @ 22:45:
[

Verwijderd
Zou zoiets doen:Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:32:
Ben op zoek naar een systeempje. Belangrijkste vind ik dat ik films in goede hd kwaliteit kan kijken en dat computer niet hapert als ik spel speel en film tegelijk kijk. Bij spel bedoel ik dan gewoon pokeren, of football manager (niet heel veeleisend qua grafische applicaties). Maar ik wil ook call of duty modern warfare 2 goed kunnen spelen, hoeft niet op maximale resolutie, maar wil er wel van kunnen genieten. Verder moet er windows 7 home premium nl bij zitten. Wie o wie helpt me bij het samenstellen?
1 | Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2 | € 131,- | € 131,- |
1 | Asus M4A77D | € 62,31 | € 62,31 |
1 | OCZ Gold OCZ2G10664GK | € 79,50 | € 79,50 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 70,- | € 70,- |
1 | Samsung Syncmaster P2250 | € 154,- | € 154,- |
Importeren | Totaal | € 830,52 |
Moet er nog randappatuur bij ? (muis , toetsenbord, speakers?)
ps: Sata3 en usb geven wat meer speed aan je storage. Harddisks iets minder, usb speed is wel interressant.
SSD levert een behoorlijke snelheidswinst op. Even zonder SSD gedaan.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:19:
Wil er zeker nog weer 3 jaar mee vooruit kunnen. Wat leveren die dingen die jij noemt me voor voordeel op?
Een monitor die wel over HDMI beschikt:
1 | Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2 | € 129,- | € 129,- |
1 | LG W2253V-PF | € 165,- | € 165,- |
1 | MSI 785GM-E51 | € 61,75 | € 61,75 |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 69,90 | € 69,90 |
Importeren | Totaal | € 820,61 |
Ongeveer €900 incl assemblage bij cool-prices.nl, als je het tenminste niet zelf in elkaar wil zetten. (neem aan van niet)
[ Voor 11% gewijzigd door Lee245 op 15-12-2009 14:37 ]
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 14:51 . Reden: typ-o ]
Dan zou ik voor dit gaan:Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 14:49:
Monitor is nog niet nodig. Die zal ik later los aanschaffen. Ik wil dus gewoon m'n budget uit geven aan het systeem zelf. Hoeveel winst boek ik als ik er een beter moederbord ingooi. En een i5 tov de amd?
Importeren | Totaal | € 748,30 |
Het verschil tussen deze AMD en de i5 ga je niet merken bij die dingen die je doet.
Kan je beter het geld aan andere dingen als een SSD uitgeven;)
Verwijderd
Wat voor boxjes heb je dan?Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:03:
Bedoeling is dan neem ik aan dat OS op ssd schijf wordt geinstalleerd, zodat deze sneller runt? Hoe is het geluid van dit systeempje bijelkaar? (Is het nodig om een extra geluidskaart erin te stoppen?)
Een geluidkaart is pas nodig als je een high-end geluidset hebt.
Je kan ook voor een betere/stillere kast gaan...
en ja, het is de bedoeling dat de OS op de SSD komt
[ Voor 5% gewijzigd door Lee245 op 15-12-2009 15:08 ]
Verwijderd
Edit: klopt het dat er op de GigaByte MA770-UD3 maar pcie slot zit? Dan is het toch al niet mogelijk om een geluidskaart erbij te knallen?
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 15-12-2009 15:27 ]
Jawel dat kan wel. Met die set zou ik wel een externe geluidskaart nemen.Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 15:24:
Heb op dit moment een logitech 5500 setje staan. Niet high-end natuurlijk, maar toch wel bovengemiddeld.
Edit: klopt het dat er op de GigaByte MA770-UD3 maar pcie slot zit? Dan is het toch al niet mogelijk om een geluidskaart erbij te knallen?
1 | Creative X-Fi Titanium | € 61,73 | € 61,73 |
Importeren | Totaal | € 810,03 |
Deze kaart is pci-e x1 en het mobo heeft 2 keer pci-e x1 en voor de videokaart pci-e x16 2.0.
Nog makkelijk binnen het budget.
Je kan eventueel de kast veranderen in een Antec P180 als je die mooier vind. Die is in ieder geval wel stiller.
Of een Panasonic SC-PT 550
pricewatch: Panasonic SC-PT570
of is de interne sound set die op de MSI P55-GD65 zit goed genoeg hiervoor
[ Voor 54% gewijzigd door Therapy777 op 15-12-2009 15:34 ]
Dit topic is gesloten.