Update van Chipset en BIOS voor nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

• deniels123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb onderstaand systeem. Nu heb ik een nieuwe CPU gekocht. Op de site van Asus zag ik dat voor mijn nieuwe CPU ik mijn bios moet update. Ik heb nu 1005 en heb volgens die site minimaal 1010 nodig.
Nu staat daar dat mijn chipset minimaal v6.65 moet zijn. Ik kan mijn huidige versie niet vinden maar weet bijna zeker dat ik een te oude heb (want ik heb hem nooit geupdate).

CPU: AMD Athlon 64 3200+
Moederbord: Asus A8N-SLI
Moederbord Chipset: nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
Systeemgeheugen: 3072 MB (2x512+2*1gb)
BIOS Type : Phoenix - Award BIOS v6.00PG / ASUS A8N-SLI ACPI BIOS Revision 1005
3D Acceleratie: nVIDIA GeForce 9800 GT
Geluidskaart: Realtek ALC850 @ nVIDIA nForce4 SLI (CK8-04) - Audio Codec Interface
Harde schijf: Maxtor 6 250gb + WDC 465GB
Geen floppy station

Mijn vragen zijn alsvolgt:
- Waar kan ik de versie van mijn chipset (in Everest) vinden?
- Weet iemand waar kan ik een nieuwe driver vinden voor XP voor mijn nForce4 (er staan links op tweakers maar deze zijn door, of het bestand om te downloaden ontbreekt).
- Hoe moet ik een chipset driver instaleren. (ik heb gelezen dat ik deze eerst moet de-instaleren maar kan ook niet goed vinden waar en hoe dat moet).

Een bios update had ik wel eens (met een floppy) gedaan. Maar ik kom er nu achter dat het toch iets ingewikkelder is dan het leek. Eigenlijk vind ik dat niet eens zo erg want ik vind het erg leuk om dit soort dingen te leren. Ik hoop dat jullie mij daarbij willen helpen.

groeten,

Niels

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
BIOS Type : Phoenix - Award BIOS v6.00PG / ASUS A8N-SLI ACPI BIOS Revision 1005

Denk dat je dit bedoelt?

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08
Op de site van asus staat versie 6.65 van de chipset drivers.
Gewoon installeren en er is niks aan de hand.

Wat ze ermee bedoelen is dat als je naar bios 1010 of hoger gaat en je drivers lager als versie 6.65 zijn, je systeem zal crashen.

Maar welke cpu ga jij er nu in stoppen ?
Als je upgrade naar een x2 processor zal je alles toch opnieuw moeten installeren.
Want windows xp kent dan de tweede core niet.

• deniels123
Ik ben nog aan het twijfelen. Ik heb nu een 4000+ gekocht maar denk inderdaad om toch gelijk maar naar een X2 te gaan. Waarom moet ik "alles" dan op nieuw installeren en wat is "alles"? (dit is een serieuze vraag klink wel een beetje dom zo).

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08
deniels123 schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 19:13:
Ik ben nog aan het twijfelen. Ik heb nu een 4000+ gekocht maar denk inderdaad om toch gelijk maar naar een X2 te gaan. Waarom moet ik "alles" dan op nieuw installeren en wat is "alles"? (dit is een serieuze vraag klink wel een beetje dom zo).
Echt alles. Windows zal namelijk de tweede core niet herkennen. Dit kan vanaf vista wel maar xp kan dit nog niet. Dus je zal windows opnieuw moeten installeren.

Voor wat die 4000+ betreft.
De chipset drivers installeren en dan je nieuwe bios. Daarna kan je als alles goed is gegaan je cpu er in prikken en moet het meteen werken.

• deniels123
Ok thanks, super!

Dus al ik vista/7 neem, en die instaleer ipv xp (dus alleen die partitie) kan ik wel x2 gebruiken?

Voor nu met xp;
Er staat zo afentoe dat ik mijn virusscan (McAfee) moet uitzetten en eerst de vorige nforce4 driver de-instaleren,
-Hoe krijg ik mijn McAfee uit dat die uitblijft?
-Waar kan ik mijn vorige driver de-instaleren?
-En daarna gelijk de nieuwe installeren?

Nog een vraagje:
Stel nou ik heb me chipset geupdate, en her-instaleer XP of vista of 7. Blijft mijn chipset dan nog in die update (v6.65 of hoger)? Zoniet levert dat dan geen problemen op? Mijn bios blijft wel in de hogere update, toch?

[ Voor 51% gewijzigd door deniels123 op 01-11-2009 14:20 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Om het wat duidelijker te houden is het belangrijk dat je de juiste termen gebruikt.
Nu is het verhaal verwarrend voor de lezer en voor jou.

Quote:

Stel nou ik heb me chipset geupdate, en her-instaleer XP of vista of 7. Blijft mijn chipset dan nog in die update (v6.65 of hoger)? Zoniet levert dat dan geen problemen op? Mijn bios blijft wel in de hogere update, toch?

Hier gooi je echt alles door elkaar en valt er niets van te maken.

-chipset: hardware, kan je niet veranderen en zit vast op het moederbord.

-chipset driver: Software

Bios zit op je moederbord en staat los van je besturingssyteem. (Besturingssysteem staat op je harddisk)

Lees eens goed door de FAQ's op GoT en dan ben je beter in staat om alles bij de juiste naam te noemen.
Ik zeg dit niet om je af te zeiken maar omdat het anders gewoon erg moeilijk is om jou te helpen.
We moeten immers wel enigzins dezelfde taal spreken om elkaar te begrijpen.

[ Voor 0% gewijzigd door Klunssmurf op 01-11-2009 17:56 . Reden: typos ]

• deniels123
Ok, thanks voor je reactie

Ik heb inderdaad wat snel en slordig getypt.

Ik heb geprobeerd mijn chipset driver geprobeerd te update. Ik heb geen idee of dat gelukt is. Ik kan nergens de versie vinden. Ik vind het een beetje link om dan toch mijn BIOS te update. Weet iemand waar ik dat kan vinden?

• Klunssmurf
  • Niet online
Het is eigenlijk heel simpel, laatste WHQL driver voor je chipset dowloaden:

meuk: Nvidia nForce 15.23 whql

Of hier:

http://www.nvidia.com/con...l.exe&lang=us&type=nForce

Na installatie staat het gewoon in je softwarelijst.

Daarna kan je het Bios updaten...

Informatie over het Bios kan je in de FAQ vinden:

PMG FAQ

[ Voor 19% gewijzigd door Klunssmurf op 01-11-2009 18:48 . Reden: download url nVidia NF4 legacy driver ]

• deniels123
Met bovenstaande link is het mij (blijkbaar) gelukt om mijn chipset driver te update.
Lastig is wel dat ik niet heb uitgevonden hoe je goed kon zien of het gelukt was.

De update van de Bios heb ik laten doen. Ik heb geen floppy drive en in de winkel deden ze het zo voor me.
Daarna starte me pc zonder problemen op. Waaruit ik opmaak dat de update van de chipset dus gelukt was.

Klussmurf en SPiriTNL, bedankt!
Pagina: 1