[Win7] NTFS file permissions resetten naar 777?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Na een Windows 7 installatie kon ik bepaalde mappen niet meer in totdat ik de permissies veranderde. Maar ondanks de Full Control permissies van Everybody had ik nog steeds geen toegang of deden sommige apps moeilijk. Ook ownership van Administrators werkt niet. Pas als ik ownership neem met mijn username werkt alles perfect, maar alleen onder mijn account.

Hoe kan ik mijn hele schijf onvoorwaardelijk leesbaar maken? Bij voorkeur in de root zodat alles de permissies overerft (inherit permissions). Alsof het een linux schijf mode 777 is.

Ik kom er niet meer uit, overdreven ingewikkeld gedoe.

Afbeeldingslocatie: http://pics.chillosophy.nl/?f=CBdXsbY4W6.png

Elke andere map heeft weer deze rare ownernaam. Dat is vast mijn account geweest in de betaversie van Windows 7.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18:07
Is een tijdje geleden dat ik dit gedaan. Ik geloof dat je op het juiste pad zit.

In het scherm "change owner to: kun je je gebruiker selecteren (o.a. administrators) en dan vervolgens "replace owner on subcontainers and objects" aanvinken. Vervolgens kun je dan in de tab permissions op de knop "Change Permissions" klikken. Hierna klik je op de knop "Add..." en voeg je "users" toe door door het in te typen en vervolgens op Check Names te klikken en "full control" rechten toe te kennen. Daarna vink je "Replace all child object permissions with inheritable permissions from this object" aan en klik je op apply of ok. deze stappen kunnen soms best lang duren, maar daarna zou je overal toegang toe moeten hebben.

Die "vreemde naam" is als ik het goed heb inderdaad de code van de oude naam. MAW het nummer waaronder je bekend stond in het oude OS.

[ Voor 0% gewijzigd door Aragnut op 31-10-2009 18:41 . Reden: eerst lezen, dan typen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Thanks. :)

Kan ik dan ook alle andere namen in de security tab (behalve users) verwijderen zodat ik een globale schone lei heb, of zijn alle namen die er al staan cruciaal voor volledige toegang?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben dus niet alleen ;)

Het is inderdaad een overdreven ingewikkeld gedoe! Ik was zelf aan het denken om alles even te kopiëren naar een FAT32 schijf, vervolgens de huidige (externe) schijf waar ik op zit te prutsen een full format te geven en terug alles te kopiëren! Ik heb nu bijna iedereen Full Control gegeven maar nog steeds doen enkele programma's lastig (SyncBack bvb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Ik denk dat je de andere namen wel kan verwijderen, maar ik zou hier toch een beetje mee oppassen, zeker als de namen "logisch" klinken (zoals administrators of system e.d.). Naar mijn weten kunnen de namen verder geen kwaad. Ik zou echter 2 dingen aanraden als je hiermee wil experimenteren: 1 zorg voor backups en 2 begin klein met een paar minder belangrijke bestanden.

@KimG: Het kan zijn dat bepaalde programma's weer andere rechten nodig hebben (hoewel ik niet zou weten welke) of dat de rechten op de partitie zelf nog niet helemaal zijn aangepast. Dit is echter gis-werk, en ik zou dan ook gaan zoeken naar wat andere over deze specifieke programma's zeggen.

Aan de naam van het programma te zien is het een backup programma toch? dus ik kan me voorstellen dat die vrij speciale wensen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is een enorm gedoe i.d.d.

Wat mij opvalt is dat Win7 (schijnbaar) her er der "virtuele mappen" aanmaakt. Bijvoorbeels de map ProgramData (in de root) daar staan alleen maar links in. Lekker makkelijk (not), je weet dus nooit meer of het om een echte map gaat of een verwijzing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Dat is een 'feature' in Windows 7 Grizzly :)

Als ik me goed herinner is dat iets om bestanden van bepaald type te groeperen zonder dat je her en der moet gaan zoeken om een volledige lijst op te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 17:06:
Het is een enorm gedoe i.d.d.

Wat mij opvalt is dat Win7 (schijnbaar) her er der "virtuele mappen" aanmaakt. Bijvoorbeels de map ProgramData (in de root) daar staan alleen maar links in. Lekker makkelijk (not), je weet dus nooit meer of het om een echte map gaat of een verwijzing...
offtopic:
Wacht maar tot je de map 'appdata' ontdekt >:)

Maar dit zit er toch al sinds Vista in?
(En wat heeft het met dit topic te maken?)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 01-11-2009 17:15 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die staat bij mij onder ProgramData :)

Weet jij wat het nut is van al deze ongein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
Deze is niet hetzelfde als de links voor documents and settings toch? Ik ben daar toen wel even mee bezig geweest om een en ander aan elkaar te puzzelen voor mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Wel als ik even rondkijk hebben allerlei mappen inmiddels bepaalde permissies van zichzelf, verschillend van elkaar, en inherited permissies van de root. Ik zou graag willen dat er een batch programmaatje was die alle eigen permissies gewoon verwijdert en de 'inherit permissions' van de mappen overal aanzet zodat ik ALLES kan veranderen door alleen de root te veranderen.

Dit is best mogelijk, het kost alleen een maand monikkenwerk omdat ik nergens zo'n scriptje kan vinden (ja ik houd van overdrijven). Na veel te lang googlen kwam ik op de MS site iets tegen over vanalles resetten incl. NTFS gedoe door de Security Checker van mmc.exe. Heb ik dus gedaan. Toen alles naar de kloootn (mijn hele security beleid) maar niet mijn ntfs permissies gefixed. Niet doen dus. :P

Ja nasty gedoe ook met die virtuele mappen inderdaad.
Nu is mijn Application Data (XP) verandert naar AppData met daarin weer drie mappen omdat het voor het overzicht maar even verdeeld moest worden in Local, LocalRoam en nog wat. Maar dan is er ook nog een nepmap genaamt Application Data waar je niet in kan komen omdat je geen permissie hebt. Dan inderdaad die ProgamData op de root. Maar het goede nieuws: Users klinkt fijner dan Documents and Settings.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mij een reden om 7 niet te gaan gebruiken i.i.g.

Ik neem aan dat dit in Server 2008 R2 precies hetzelfde is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:27:
Wel als ik even rondkijk hebben allerlei mappen inmiddels bepaalde permissies van zichzelf, verschillend van elkaar, en inherited permissies van de root. Ik zou graag willen dat er een batch programmaatje was die alle eigen permissies gewoon verwijdert en de 'inherit permissions' van de mappen overal aanzet zodat ik ALLES kan veranderen door alleen de root te veranderen.
en dan klagen dat MS OS-en onveilig zijn
Dit is best mogelijk, het kost alleen een maand monikkenwerk omdat ik nergens zo'n scriptje kan vinden (ja ik houd van overdrijven). Na veel te lang googlen kwam ik op de MS site iets tegen over vanalles resetten incl. NTFS gedoe door de Security Checker van mmc.exe. Heb ik dus gedaan. Toen alles naar de kloootn (mijn hele security beleid) maar niet mijn ntfs permissies gefixed. Niet doen dus. :P

Nu is mijn Application Data (XP) verandert naar AppData met daarin weer drie mappen omdat het voor het overzicht maar even verdeeld moest worden in Local, LocalRoam en nog wat. Maar dan is er ook nog een nepmap genaamt Application Data waar je niet in kan komen omdat je geen permissie hebt. Dan inderdaad die ProgamData op de root. Maar het goede nieuws: Users klinkt fijner dan Documents and Settings.
als je de environment vars gebruikt voor dingen kom je er altijd.
%userprofile%
%appdata%
%windir%
etc.
zie lijst: http://kennethhunt.com/archives/000933.html

die nep mappen zijn gemaakt om programma's de goede weg te wijzen die nog verwijzingen hebben naar de oude folder structuur.

NTFS permissions is niet overdreven ingewikkeld, het doet precies wat het moet doen. Linux heeft juist tekortkomingen als je niet met ACL's werkt.

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 03-11-2009 17:04 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoD85
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-08 02:53
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 16:27:

Je moet helemaal niet in Application Data gaan in Vista/W7 .. Het is volledig normaal dat je daar foutboodschappen krijgt. Je ziet deze "folders" ALLEEN als je 'show hidden folders' aan hebt staan, het zijn gewoon symlinks om oude of slecht gemaakte programma's toch fatsoenlijk te installeren. Ik laat sinds ik in Vista Ultimate werk ook de 'show hidden files and folders' uit tenzij ik ergens specifiek iets moet aanpassen.

Mocht iemand geïntrigeerd zijn, je kan je eigen symlinks aanmaken in Vista/W7 ! Zie ook linkje

EDIT: Woeps, zou ik het nog vergeten ook... dat nummer is inderdaad de identifier (of SID) van je Windows account. je kan dit bvb ook zien als je een network folder NTFS permissies opvraagt en hij doet er wat lang over om de DC te contacteren. Als je de SID ziet ipv de account wil dat zeggen dat hij de SID niet kan linken aan een account denk ik... Al vind ik dat erg vreemd als je niet op een domein zit. heb je misschien een copy gedaan van een andere schijf? of misschien een upgrade ipv een clean install?

[ Voor 17% gewijzigd door HoD85 op 03-11-2009 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 17:02:
en dan klagen dat MS OS-en onveilig zijn
Nee ik klaag dat NTFS overdreven ingewikkeld is :P Als het perse zo moet dat veel mensen er moeite mee hebben, dan krijg je onveilige situaties. Ik vind Linux niet te ingewikkeld en het heeft ook geen tekortkomingen voor mij. Ik weet niet wat voor vreemde hierarchien van permissies ze bij nasa of multinationals hebben, maar ik als ZZP'er heb geen enkele permissie nodig op mijn mappen. Voor eventuele afscherming heb ik EFS en certificaten, prima uitvinding. :P

Bedankt voor de EnvVars en AppData info. :)

@ HoD25

Ik heb altijd show hidden files aan, sinds Win98se, het is de enige manier om een beetje normaal met Windows te kunnen werken. Je startmenu fatsoenlijk bewerken. Zelf die instellingen backuppen die nodig zijn en niet alle cache en andere rommel van apps. Bootopties bewerken. Foutieve links naar mappen verbeteren in plaats van hele apps opnieuw installeren. Allemaal dingen die logisch zijn in Linux en die ik daarmee een beetje gewend ben. Ik vind het prima als Windows alles waar iemand zonder verstand alleen maar dingen kapot kan maken wil verbergen, maar doe dat dan in Windows Home. Ik heb niet voor niets Professional gekocht, dus ik vind dat ik best in die mappen of links mag komen. Hij kan ook de link gewoon volgen ipv zeggen dat er een geheimpje achter zit en dat de toegang is geweigert.

MS is het wel een beetje met me eens trouwens, ik las dat de Take Ownership mogelijkheid in Windows Home alleen beschikbaar is in (ironisch genoeg) veilige modus, terwijl de 'professionals' dat wel mogen doen vanuit hun adminaccountje in normale modus. :P

@ 2e alinea:
Nee een clean install, toen kwam de 3e S-1-5-21 erbij. De tweede kwam toen ik XP64 eraf gooide en de eerste kwam denk ik nog van XP32? Ik zit inderdaad niet op een domein.

Het betreft een niet-systeem schijf voor mijn projectbestanden en die gebruik ik inderdaad gewoon altijd zo door de verschillende Windows versies heen. Heb ooit weleens een copy gedaan toen ik een grotere schijf kocht maar ach, het scheelt dat ik ze gewoon mag verwijderen of als je eigenaar zijn de ownership mag overnemen.

[ Voor 17% gewijzigd door Sando op 03-11-2009 19:04 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het bij mij opgelost door in het tabblad Security onderaan op het knopje Advanced te klikken. Daar heb je een tabblad Auditing waar ik vervolgens mijn eigen gebruikersaccount & de groep Users Full Control heb gegeven. Onder het tabblad Owner heb ik ook nog eens een keer mijn eigen gebruikersaccount toegevoegd. (Niet vergeten om overal ook de vinkjes voor subfolders etc. aan te vinken).

Je moet het wel doen in meerdere stappen (dus na elke aanpassing alle vensters een keer sluiten) omdat anders Windows gaat zagen met Access Denied enzo :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ik heb inderdaad mezelf en users toestemming gegeven vanaf de root, en handmatig de permissies van een hoop folders verwijdert zodat ze de rootpermissies overerven, maar op de een of andere manier hebben een hoop subfolders ook rechten van verouderde gebruikers of andere onnodige zaken waardoor ze soms de groep users overrulen (wat je weer merkt als je met een ander niet-admin account aan het werk bent).

Dus ik vroeg me af of er ook een manier is om recursive de overige rechten van alle submappen en bestanden te verwijderen. Dan kom ik in de buurt van een 'schoon' filesystem.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-06 16:38

Nvidiot

notepad!

Gebruik de commandline icacls.exe :)

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 18:55:
[...]

Nee ik klaag dat NTFS overdreven ingewikkeld is :P Als het perse zo moet dat veel mensen er moeite mee hebben, dan krijg je onveilige situaties. Ik vind Linux niet te ingewikkeld en het heeft ook geen tekortkomingen voor mij. Ik weet niet wat voor vreemde hierarchien van permissies ze bij nasa of multinationals hebben, maar ik als ZZP'er heb geen enkele permissie nodig op mijn mappen. Voor eventuele afscherming heb ik EFS en certificaten, prima uitvinding. :P

Bedankt voor de EnvVars en AppData info. :)
Dat NTFS ingewikkeld is, is jouw mening, al stel je het als een feit. ga je het vergelijken met 3 permissies, owner, groep en ieder ander (linux standaard spul) dan is het inderdaad ingewikkeld. Ik vind NTFS heel simpel en logisch. Als je een paar basis principen snapt, kom je een heel eind.
SYSTEM is alles wat onder je system account (OS) draait
NETWORK SERVICE is hoe je computer account zich voorsteld op het netwerk.
EVERYONE is in de latere windows versies (XP sp2 en hoger geloof ik) hetzelfde als Authenticated Users
Al het andere is een security group waar je lid van moet zijn om die rechten te hebben, ook de users group dus.

permissions zijn in principe ALTIJD LEAST RESTRICTIVE, tenzij er access denied tussen staat, dat heeft ALTIJD voorrang.

Standaard staan er wat permissies op bepaalde folders die zorgen dat niet iedereen overal bij kan. Dit kun je heel makkelijk omzeilen door permissies toe te voegen. daarbij moet je wel vertellen dat het propagated wordt naar je subfolders (als je dat wilt tenminste).
Als je ergens helemaal niet bij kan, moet je eerst ownership nemen, en daarna de permissies aanpassen.

Als je deze principes een beetje snapt, gaat het al een stuk makkelijker. De rest komt met ervaring.

btw, als linux man moet je ook weten dat 777 op linux ook niet altijd even gewensd is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Razwer op 03-11-2009 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 21:29:
Ik heb inderdaad mezelf en users toestemming gegeven vanaf de root, en handmatig de permissies van een hoop folders verwijdert zodat ze de rootpermissies overerven, maar op de een of andere manier hebben een hoop subfolders ook rechten van verouderde gebruikers of andere onnodige zaken waardoor ze soms de groep users overrulen (wat je weer merkt als je met een ander niet-admin account aan het werk bent).

Dus ik vroeg me af of er ook een manier is om recursive de overige rechten van alle submappen en bestanden te verwijderen. Dan kom ik in de buurt van een 'schoon' filesystem.
dat kan, zet inherrit permissions uit op de root van je drive en kies dan REMOVE. Staat het uit, zet je het eerst aan. Alleen op je system drive kan dit misschien issues geven sinds je SYSTEM dan weg haalt van je OS folder en dus je OS niet meer kan draaien.
anderzijds kun je in advanced ook gewoon permissions zetten op de root van je schijf en het vinkje REPLACE ON ALL CHILD OBJECTS aan vinken... wees wel zo snugger om system er tussen te laten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Razwer schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:58:
[...]
Dat NTFS ingewikkeld is, is jouw mening, al stel je het als een feit.
Uiteraard is het mijn mening, maar het is een feit dat veel mensen (prutsers?) die mening delen. Vraag google maar.

Anyway ik doel eigenlijk vooral op het instellen van die dingen. Wat Users, Admins, Everyone, SYSTEM, WMPservice etc. inhouden kan ik wel raden. Maar om voor elkaar te krijgen wat ik wil moet ik eerst andere tweakers gaan lastig vallen.
btw, als linux man moet je ook weten dat 777 op linux ook niet altijd even gewensd is ;)
True, het krijgt dan in de CLI ook zo'n mooi kleurtje :P Maar dan is wel duidelijk: DIT WORDT HOE DAN OOK GESHARED!
Razwer schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:06:
vinkje REPLACE ON ALL CHILD OBJECTS
Cool die heb ik nog niet geprobeert. :) Over het hoofd gezien, blinde vlek ofzo.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Razwer schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 22:58:
[...]

Dat NTFS ingewikkeld is, is jouw mening, al stel je het als een feit. ga je het vergelijken met 3 permissies, owner, groep en ieder ander (linux standaard spul) dan is het inderdaad ingewikkeld. Ik vind NTFS heel simpel en logisch. Als je een paar basis principen snapt, kom je een heel eind.
in·ge·wik·keld
[list=1]• uit veel onderdelen bestaand
• moeilijk

Nou... volgens de definitie zou ik in ieder geval zeggen dat de eerste van toepassing is :P Dus wel ingewikkeld ;) Een beter woord zou waarschijnlijk "complex" zijn.

Verder ben ik het helemaal eens met je redenering :)
Niet gewenst is zwak uitgedrukt, veel programma's weigeren zelfs te werken met die permissies. Neem bijvoorbeeld private keys, als die world readable zijn dan kan je ze niet gebruiken bij de meeste programma's. En dat geldt nog wel voor meer bestanden.

Overal ownership voor nemen is misschien nog wel verdedigbaar, maar iedereen full control geven is _echt_ geen goed idee. Ik zou voor on-demand extra permissies gaan. Onder linux/unix werk je (hopelijk) ook niet altijd als root.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Sando schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 23:46:
[...]

Uiteraard is het mijn mening, maar het is een feit dat veel mensen (prutsers?) die mening delen. Vraag google maar.

Anyway ik doel eigenlijk vooral op het instellen van die dingen. Wat Users, Admins, Everyone, SYSTEM, WMPservice etc. inhouden kan ik wel raden. Maar om voor elkaar te krijgen wat ik wil moet ik eerst andere tweakers gaan lastig vallen.
ik moet ook nog een linux permissions generator googlen af en toe :) Dat vind ik juist weer lastig.
True, het krijgt dan in de CLI ook zo'n mooi kleurtje :P Maar dan is wel duidelijk: DIT WORDT HOE DAN OOK GESHARED!
ik heb nu geen zin om te zoeken maar ik durf je 100 euro te wedden dat met klein beetje browseren je wel een MS KB artikeltje kan vinden die je dit allemaal haarfijn uitlegd hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dus de group "USERS" RWX geven en dat naar subdirs copieren?

PS, ik ken die unix nummers ook niet uit mijn hoofd en gebruik daar dus chmod u+rwx *

[ Voor 41% gewijzigd door leuk_he op 04-11-2009 00:16 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
Ja bijna, ik wil ze niet naar andere mappen kopieren maar ze laten overerven zodat mocht ik eens het een en ander kopieren dat ik altijd alleen de parent rechten hoef te wijzigen om alles te wijzigen.

Extra grap: Als je niet de owner bent maar wel een user, dan crasht After Effects CS3 als je een project die in die map is opgeslagen sluit. Als je wel de owner bent gebeurt dat niet. Ingewikkeld.

Truukje trouwens voor uga rwx is binair tellen; r=4, w=2, x=1.
755 is dan uga: rwx, rx, rx

@Wolfboy: Ach dat 777 paranoia is overrated, het is niet zo dat je anonymous kan inloggen op mijn computer ofzo. Maar toch snap ik wel dat het niet normaal is. Ik heb dan ook alleen mijn folder upload en mijn gedeelde Halflife Classic savegame folder (ivm scriptje) mode 777 gegeven. Het was misschien een ongelukkige benaming voor de topictitel, maar ik bedoelde zoiets als "geen gedoe gewoon alles beschikbaar voor alle users."

@Razwer: Sorry ik ga niet wedden, je hebt prolly gelijk :P Daarbij moet ik zeggen dat die MS site wel een kuwtsite is waar het moeilijk vinden is. Ter vergelijking: op php.net is vinden wat je zoekt juist een plesante ervaring. Heb nooit echt begrepen waarom MS zo vervelend overkomt op de site. Ook altijd als ik iemand een link naar een tooltje geef werkt ie hooguit twee maanden; MS heeft gewoon mensen in dienst om constant bestanden te verplaatsen op hun servers. Maar goed ik overdrijf en draaf weer door :P

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

leuk_he schreef op woensdag 04 november 2009 @ 00:15:
Dus de group "USERS" RWX geven en dat naar subdirs copieren?

PS, ik ken die unix nummers ook niet uit mijn hoofd en gebruik daar dus chmod u+rwx *
Je kan beter u+rwX doen, dan worden bestanden niet executable gemaakt maar zijn directories wel te listen.
Sando schreef op woensdag 04 november 2009 @ 00:33:
@Wolfboy: Ach dat 777 paranoia is overrated, het is niet zo dat je anonymous kan inloggen op mijn computer ofzo. Maar toch snap ik wel dat het niet normaal is. Ik heb dan ook alleen mijn folder upload en mijn gedeelde Halflife Classic savegame folder (ivm scriptje) mode 777 gegeven. Het was misschien een ongelukkige benaming voor de topictitel, maar ik bedoelde zoiets als "geen gedoe gewoon alles beschikbaar voor alle users."
Het vervelende is alleen, als je ergens een keer een typefout maakt (of een vreemd programma opent) dan gaat alles verkeerd. Stel je doet "rm -rf *" in een verkeerd mapje, dan ben je alles direct kwijt. Ik kan me goed voorstellen dat je altijd bij je eigen bestanden wil kunnen en daarbij ook sommige systeem directories wil kunnen beschrijven. Maar hoe vaak moet je echt iets in de Windows of /usr map aanpassen? Als je dat wil doen, dan is een beetje extra controle echt geen slecht idee :)

Maargoed, blij dat je gevonden hebt wat je zoekt :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Topicstarter
True, ben het wel met je eens. :)
offtopic:
Waar is dat fragment in je avatar van?