5.1 surround of "normaal" 5.1?

Pagina: 1
Acties:

• Craztas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-02 22:09
Mijn vraag is, hoor je het surround geluid (van een 5.1 setje) ook echt als je de speakers dicht bij elkaar hebt staan? Wel allemaal in een aparte hoek. Het is ongeveer 2 bij 3 vierkante meter.

En kan ik dan beter voor een 2.1 setje gaan( logitech z-2300 of Creative T3) of een "normale" 5.1 set??

Alvast bedankt!

EDIT: Ik zie dat de Creative drivers gebruikt, kan ik hem dan nog wel aansluiten op mijn 2333HD?? (beschikt over koptelefoon uitgang)

[ Voor 20% gewijzigd door Craztas op 31-10-2009 15:32 ]

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ligt eraan waarvoor je het wil gaan gebruiken, muziek is 2.0 of 2.1 en films en games zijn meestal 5.1 of soms 7.1. Het ligt dus aan je eisen, de ruimte maakt niks uit. Dat zou alleen maar aangeven hoeveel watt je nodig hebt.

• Craztas
brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:31:
ligt eraan waarvoor je het wil gaan gebruiken, muziek is 2.0 of 2.1 en films en games zijn meestal 5.1 of soms 7.1. Het ligt dus aan je eisen, de ruimte maakt niks uit. Dat zou alleen maar aangeven hoeveel watt je nodig hebt.
Tja, ik vind echt surround wel het mooiste. Ik game veel, en vooral voor mijn WD HD TV. (FullHD films)
Maar ik wil liever niet zoveel geld uitgeven...
Als je een echt surround setje wilt kopen ben je boven de 200 euro uit. Wil liever onder de 150 blijven.

[ Voor 5% gewijzigd door Craztas op 31-10-2009 15:34 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Craztas schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:33:
[...]
Maar ik wil liever niet zoveel geld uitgeven...
Als je een echt surround setje wilt kopen ben je boven de 200 euro uit. Wil liever onder de 150 blijven.
Met dat budget, kan je het beste 2 redelijk goede front speakers kopen. 2.0 dus.
En dan doorsparen voor die andere 4 speakers van dezelfde kwaliteit. (Zodat je uiteindelijk op 5.1 uitkomt).

Met een budget van €200,- een goed 5.1 setje kopen, lukt in mijn ogen niet.

Alles kan stuk.

• Craztas
Als ik dan voor de 2.0 ga ( wel satelliet geen boekenkast model). Dan moet ik er toch ook nog een receiver bij?
en dan ook met optisch in en DTS. Voor het echte geluid.

[ Voor 69% gewijzigd door Craztas op 31-10-2009 15:50 ]

• remco_k

remco_k

Craztas schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:47:
Als ik dan voor de 2.0 ga ( wel satelliet geen boekenkast model). Dan moet ik er toch ook nog een receiver bij?
en dan ook met optisch in en DTS. Voor het echte geluid.
Ik weet niet wat jij al hebt staan en wat je echt van plan bent om te kopen. Daar ben je namelijk niet echt duidelijk in. Want enerzijds heb je het over simpele PC speakertjes (compleet met al dan niet ingebouwd versterkertje) en anderzijds gaat het ineens over een normale home cinema set.
In het geval van dat laatste, ja, je hebt een reveiver nodig die in het formaat werkt wat jij _uiteindelijk_ wilt. (5.1 dus).

Alles kan stuk.

• Craztas
remco_k schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:55:
[...]

Ik weet niet wat jij al hebt staan en wat je echt van plan bent om te kopen. Daar ben je namelijk niet echt duidelijk in. Want enerzijds heb je het over simpele PC speakertjes (compleet met al dan niet ingebouwd versterkertje) en anderzijds gaat het ineens over een normale home cinema set.
In het geval van dat laatste, ja, je hebt een reveiver nodig die in het formaat werkt wat jij _uiteindelijk_ wilt. (5.1 dus).
Ik heb een 2.0 mini hifi setje staan.. xD. Ik denk dat ik ga sparen voor een receiver en speakers :)

• remco_k

remco_k

Dat is, met jouw wensen, altijd een hele verstandige zet.

Alles kan stuk.

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

wat dacht je van de logitech X-540. Die kost 80 euro is een 5.1 set. kan je van daar verder sparen voor een betere zet, maar heb je al wel ervaring met 5.1
pricewatch: Logitech X-540

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Voor 2x3 meter en games/films zou ik voor een logitech (of vergelijkbaar) setje gaan. Met 200 euro kom je namelijk ook niet bijster ver voor een receiver met speakers en dan mis je nog de toevoeging van een subwoofer.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Craztas
brilsmurfffje schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 17:13:
wat dacht je van de logitech X-540. Die kost 80 euro is een 5.1 set. kan je van daar verder sparen voor een betere zet, maar heb je al wel ervaring met 5.1
pricewatch: Logitech X-540
Had die ook al gezien, maar wat is daarmee qua geluid het verschil tussen 2.1 en 5.1, je hoort het geluid ook van achteren?

Verwijderd

......
Dat zou alleen maar aangeven hoeveel watt je nodig hebt.
hmpf.... net of dat iets zegt...

Verwijderd

Watts van speakers en geluidsopbrengst in een ruimte ?? Waar heb je het over ? Brilsmurf hoort van origine slim en wijs te wezen, je moet hier niet onzin gaan verklaren ;)

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:05
Als alle andere waarden constant blijven klopt het wel. Bij een grotere afstand tot (dezelfde) speaker heb je meer vermogen nodig om tot dezelfde luidheid te komen. Maar in dit geval in praktijk moet je er gewoon niet op letten.

Mijn Home Cinema in aanbouw

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

met 3 watt vul je geen hele kamer, met boven de 50 watt wel op een 2.0 opstelling. Ook worden bij hoger wattage de drivers groter wat ook het gluid weer ten goede komt.

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 11:39
brilsmurfffje schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:40:
met 3 watt vul je geen hele kamer, met boven de 50 watt wel op een 2.0 opstelling. Ook worden bij hoger wattage de drivers groter wat ook het gluid weer ten goede komt.
Ik denk dat je je met deze waardes drastisch vergist. Met efficiente speakers en 3 "echte" Watts heb je meer volume dan je waarschijnlijk denkt. En 50 Watt in een huiskamer is echt bizar "veel" hoor. De meeste mensen denken echt dat je 50-100-xxx Watt nodig hebt om wat herrie te maken, niets is echter minder waar.

Nickname does not reflect reality

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Brad Pitt schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:47:
[...]
En 50 Watt in een huiskamer is echt bizar "veel" hoor.
Laat staan voor een kamertje van 2*3m. TS kan prima af met een kant-en-klaar 5.1 setje van Logitech. Zeker gezien zijn budget en eisen.

Verwijderd

brilsmurfffje schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:40:
Als jij een reciever welke theoretisch 100 echte watts kan leveren op 50 % volume zet komt er geen 50 watt uit maar 10 watt ofzo. Dit hele verhaal blijft theoretisch en zal in de praktijk veel meer aan de vorm van de ruimte, gebruikte apparatuur en aan het rendement van de speakers liggen. Kortom, kijk niet naar watts. Is echt totaal niet interessant.

• Craztas
Ik heb nog steeds geen antwoord ;P
"maar wat is daarmee qua geluid het verschil tussen 2.1 en 5.1, je hoort het geluid ook van achteren?"

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:25
Bij de meeste 5.1 sets krijg je dan inderdaad het geluid van achteren (moet je natuurlijk wel een surround geluidkaart in je pc hebben). Mijn home-cinema set bouwt overigens van een stereo bron (muziekje op laptop) een keurig DDPLII die je over alle kanalen hoort. Game PC is via een optische kabel (Toslink) aan gesloten en in CoD hoor je dus de heli's om je heen vliegen en schoten achter je.
Zelfs op een slaapkamer van 4 * 6 meter :p
Maar in jouw geval kun je dus prima af met een surround setje met een relatief laag vermogen. Of je koopt er één met meer vermogen en houdt het volume laag, kun je m eventueel later ook nog in een grotere ruimte kwijt. (zo heeft mijn "speakersetje" max. 1000W RMS aan boord)

EDIT: kijk bijvoorbeeld eens naar dit lijstje

[ Voor 18% gewijzigd door ShitHappens op 02-11-2009 16:17 ]

• Craztas
ShitHappens schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:15:
Bij de meeste 5.1 sets krijg je dan inderdaad het geluid van achteren (moet je natuurlijk wel een surround geluidkaart in je pc hebben). Mijn home-cinema set bouwt overigens van een stereo bron (muziekje op laptop) een keurig DDPLII die je over alle kanalen hoort. Game PC is via een optische kabel (Toslink) aan gesloten en in CoD hoor je dus de heli's om je heen vliegen en schoten achter je.
Zelfs op een slaapkamer van 4 * 6 meter :p
Maar in jouw geval kun je dus prima af met een surround setje met een relatief laag vermogen. Of je koopt er één met meer vermogen en houdt het volume laag, kun je m eventueel later ook nog in een grotere ruimte kwijt. (zo heeft mijn "speakersetje" max. 1000W RMS aan boord)

EDIT: kijk bijvoorbeeld eens naar dit lijstje
Oke bedankt!, (ik gebruik het niet voor de pc maar voor mijn ps3 en mediaspeler, zijn bijna altijd AC3 5.1 ;)
Ik ga er nog even over na denken...

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Kleine kanttekening: Dolby Pro Logic II is dus geen echt 5.1 surround. Dolby Pro Logic II maakt van 2.0 stereo een codec die over alle speakers te horen is. Simpel gezegd worden de lage tonen over de subwoofer gestuurd (zo kom je aan de .1), de fronts worden bij elkaar gevoegd voor de center en de rears worden gemirrord vanaf de fronts. Natuurlijk zit er meer achter, maar dit is de zeer makkelijke uitleg. Waar het om gaat is dat Dolby Pro Logic II geen echt 5.1 is, daarvoor moet je echt puur Dolby Digital en/of DTS hebben.

Voor muziek is het voor de echte liefhebbers daarom ook uit den boze om dat af te spelen door middel van Dolby Pro Logic en/of DTS Neo. Muziek luister je gewoon over 2.0 of in meerkanaals stereo. Dit omdat Dolby Pro Logic dus met het geluid rommelt en de weergave anders wordt.

Als je een 5.1 set analoog aan gaat sluiten op de pc dan heb je wel echt 5.1 geluid aangezien de geluidskaart dit kan decoderen en door kan sturen via de analoge uitgangen. Als je digitaal echt 5.1 geluid wilt hebben dan zal je toch aan een geluidskaart moeten denken met Dolby Digital Live en/of DTS Connect. Deze maken on the fly digitaal 5.1 geluid en sturen dit door naar de speakerset.
En zoals gezegd zegt vermogen dus lang niet alles... Zo kan jouw setje wel 1000 Watt RMS hebben, maar in de praktijk zal dit lang niet gehaald worden. Of het bereik is zo typisch dat je er in de praktijk niets aan hebt. Wattage/vermogen is echt iets waar je je niet blind op moet staren. Want nogmaals: 5 - 10 Watt is al meer dan genoeg vermogen om lekker muziek mee te luisteren, alleen is dat lastig voor te stellen...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:25
Als ik me niet vergis heb je op je PS3 een optische uitgang zitten, de meeste mediaspelers lijkt me ook wel. Dan is het een kwestie van 1 kabel ertussen en daarna lekker gamen/film kijken/muziek luisteren. Logitech Z-5500 is dan toch wel een aanrader, ook al is die iets boven budget.

• Craztas
ShitHappens schreef op maandag 02 november 2009 @ 16:28:
Als ik me niet vergis heb je op je PS3 een optische uitgang zitten, de meeste mediaspelers lijkt me ook wel. Dan is het een kwestie van 1 kabel ertussen en daarna lekker gamen/film kijken/muziek luisteren. Logitech Z-5500 is dan toch wel een aanrader, ook al is die iets boven budget.
Ja klopt ook al gezien. Alleen beetje grote subwoofer...
Kan je de speakerkabels van de z-5500 verlengen?

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

ja je kan gewoon een female/male kabel er tussen stoppen. Je kan niet de kabel demonteren, de kabel zit echt in de behuizing vast

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

brilsmurfffje schreef op maandag 02 november 2009 @ 17:36:
ja je kan gewoon een female/male kabel er tussen stoppen. Je kan niet de kabel demonteren, de kabel zit echt in de behuizing vast
Behuizing van de speakers that is, de subwoofer is namelijk ook de versterker en die werkt met gewone kabelklemmen:

Afbeeldingslocatie: http://www.theinquirer.net/img/6686/logitech_z-5500_01.jpg

Dus als de draad langer moet zijn gewoon een rol speakerkabel halen, netjes in elkaar draaien en afwerken met een krimpkousje. Met dingen als kroonsteentjes werken gaat ook, maar dat is lang niet zo mooi :)

De oude versie van de Z-5500 werkte nog met tulp-uitgangen vanaf de subwoofer. Dan had je met female-male kabels kunnen verlengen, maar dat is dus niet meer zo...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1