Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt tegenstrijdig; HTPC en webserver en NAS in een PC onderbrengen. De HTPC met optimale mediamogelijkheden en de andere 2 zo zuinig mogelijk. De meest ideale PC heb ik nog niet gevonden. Daarnaast wil ik hem in de woonkamer zetten, dus een beetje mooi en stil is belangrijk.

Mijn aandacht viel wel op de Apple mini, maar ik twijfel; geen HDMI maar mini displayport?? dus lastig als HTPC. Wel erg mooi om te zien.

De webserver gaat SharePoint 2007 draaien, liefst onder Windows server 2008.

:? Zelf bouwen dan maar :?

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-02 20:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Gewoon iets zelf bouwen idd, kijk ook eens het het Grote Zuinige Server topic.

Kun je wel iets van Ubuntu ofzo opzetten, met Mythtv ofzo? (Ik weet niet precies wat je verstaat onder HTPC)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Tja, je bent niet de enige met de wens voor een dergelijke 'multifunctional'. Een andere veelgewenste functionaliteit is 24/7 download van torrents en usenet.

Hierdoor ontstaan zoveel complicaties dat er altijd compromissen moeten worden gedaan, en je hier geen pasklaar antwoord zult krijgen. Wat versta jij bijvoorbeeld onder de NAS functie? Moet dit een Raid array zijn, of volstaat simpele filesharing? Met het eerste wordt een koel, stil, zuinig en compact HTPC kastje al bijna onmogelijk.

Mijn advies is om vooral onderstaande topics te volgen om te bepalen welke compromissen jij wilt sluiten.

[BBG Aanschaf] htpc september 2009
Nieuwe Zuinige Server (discussie)
[BBG] Special: goedkope thuisserver (storage) november 2009

Ter info, ik ben een HTPC aan het samenstellen die ook als downloadbak en fileserver gaat dienen. Ik kies voor een compact low-profile kastje (Dvine mce303), dus stop er naast een 2,5" OS schijfje maar 1 grote dataschijf in. Qua databeschikbaarheid niet de meest ideale oplossing, maar ik ga alleen maar de belangrijke bestanden backuppen op een externe disk. Echt grote bestanden (zoals HD films) verlies ik dus bij een harddisk crash, maar dat is dan jammer.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-02 20:22

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zo heel moeilijk is het niet eens. Ik heb zelf ook een super-functionele :9 Ubuntu-server staan.

Staat 18/7 aan, ja rond middernacht is ie uit om energie te besparen, daar hij toch (haast) niet gebruikt wordt.
Goed voor:
downloaden torrents, mailserver, tv-recorder, asterisk telefooncentrale, ntp timeserver, samba filesharing.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• jeroenikke
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:15
Een idee: Gebruik een AMD 785G bordje icm een nieuwe Athlon II ...e, bvb de AMD Athlon X3 405e, dan heb je grafische kracht genoeg voor een HTPC, maar heb je toch een relatief zuinig setje. Zet je OS op een 2.5" schijfje, en zorg dat al je films op een grotere WD Green HDD staan.

Zo zal ik het toch iig doen binnen een maand ofzo.

(BTW: de CPU waar ik over spreek, zal wss pas volgende week beschikbaar worden)