• Lekiame
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:13
Dag mensen,

Sinds gisteren mijn nieuwe speeltjes binnen gekregen: Asus P7P55D Pro, Core i5 750 en 4GB OCZ 1866Mhz geheugen. Nou heb ik het volgende probleem:

Ik heb om de paar seconden last van een soort van "microstuttering". Dit heb ik zowel in Windows als in Games, echter als ik 2 minuten ongeveer een game speel, gaat't weg.
Als ik dan minimaliseer naar windows vanuit een game heb ik dan dus ook geen last van stotteren.
het stotteren merk ik alleen wanneer ik schermpjes van bepaalde programma's heen er weer schuif(Realtemp, CPU-Z) maar niet in bijvoorbeeld Rivatuner of gewoon mapjes. Ook merk ik in een game zoals WoW niets. Heb al vanalles geprobeerd kwa drivers, heb windows 7 al op verschillende schijven geïnstalleerd. BIOS update is uitgevoerd. USB/componenten los gehaald, 1 geheugen bankje getest, verschillende Videodrivers geprobeerd. Echt alles zowat. er moet hier toch een verklaring voor zijn ?

Asus P7P55D
2x2GB OCZ 1866mhz DDR3 RAM
Core i5 750
eVGA GTX 295
CoolerMaster 850W Voeding
Samsung Spinpoint F1 750GB

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Intel Core i5 + P7P55D + OCZ Platinum OCZ3P13334GK

wellicht staat hier iets in, wat op jouw situatie slaat :)

zo niet... wat zijn de instellingen van je geheugen? Clatency en Voltage?
en welk geheugen heb je precies? Gold of platinum, of toch een andere serie?

[ Voor 15% gewijzigd door lotje1 op 30-10-2009 21:47 ]

• Lekiame
Ik heb OCZ Platium 2x2GB 1866Mhz Low voltage geheugen dat volgens de spec op 1,65V op 1866Mhz draait. in de bios staat 9-9-9-27 ingesteld en de rest op auto.

• lotje1
The motherboard supports DDR3 memory that features data transfer rates of 2200(O.C.) / 1600 /1333 / 1066 MHz to meet the higher bandwidth requirements of the latest 3D graphics, multimedia, and Internet applications. The dual-channel DDR3 architecture enlarges the bandwidth of your system memory to boost system performance.

Voor de p7p55d pro versie geldt blijkbaar specifiek een 2200 geheugen optie dmv overklokken, maar geen 1866 ondersteuning... misschien dat dit het grote verschil maakt en dat de keuze van 1866 geheugen alleen ondersteuning vindt bij overklokken of downgraden?

Misschien dat 1 van de andere tweakers weet of er zo'n groot gat kan zitten in mobo compatibiliteit? Ter info.. dit komt van de basis-info over het mobo, niet van de memory-support...
ik zal nog even verder kijken of ik wat kan vinden...

• Lekiame
lotje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:40:
The motherboard supports DDR3 memory that features data transfer rates of 2200(O.C.) / 1600 /1333 / 1066 MHz to meet the higher bandwidth requirements of the latest 3D graphics, multimedia, and Internet applications. The dual-channel DDR3 architecture enlarges the bandwidth of your system memory to boost system performance.

Voor de p7p55d pro versie geldt blijkbaar specifiek een 2200 geheugen optie dmv overklokken, maar geen 1866 ondersteuning... misschien dat dit het grote verschil maakt en dat de keuze van 1866 geheugen alleen ondersteuning vindt bij overklokken of downgraden?

Misschien dat 1 van de andere tweakers weet of er zo'n groot gat kan zitten in mobo compatibiliteit? Ter info.. dit komt van de basis-info over het mobo, niet van de memory-support...
ik zal nog even verder kijken of ik wat kan vinden...
Maar wie zegt dat dit een geheugen probleem is ?

• lotje1
You may install varying memory sizes in Channel A and Channel B. The system maps the total size of the lower-sized channel for the dual-channel configuration. Any excess memory from the higher-sized channel is then mapped for single-channel operation.
• Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only.
• According to Intel CPU spec, DIMM voltage below 1.65V is recommended to protect the CPU.
• According to Intel CPU spec, CPUs with a core frequency of 2.66G support the maximum DIMM frequency of up to DDR3-1333. To use DIMMs of a higher frequency with a 2.66G CPU, enable the DRAM O.C. Profile feature in BIOS.
• Always install DIMMs with the same CAS latency. For optimum compatibility, we recommend that you obtain memory modules from the same vendor.
• Due to the memory address limitation on 32-bit Windows OS, when you install 4GB or more memory on the motherboard, the actual usable memory for the OS can be about 3GB or less. For effective use of memory, we recommend that you do any of the following:
- Use a maximum of 3GB system memory if you are using a 32-bit Windows OS.
- Install a 64-bit Windows OS when you want to install 4GB or more on the motherboard.

Na wat doorklikken kwam ik bovenstaande tegen...

• lotje1
msmeenge schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 22:43:
[...]

Maar wie zegt dat dit een geheugen probleem is ?
>>>>> Ik heb om de paar seconden last van een soort van "microstuttering". Dit heb ik zowel in Windows als in Games, echter als ik 2 minuten ongeveer een game speel, gaat't weg.

Kan natuurlijk meerdere oorzaken hebben, maar dit zijn momenten, waarop je werkgeheugen werkt...

• Lekiame
Alles wat je in de bovenstaan posts hebt geschreven heb ik geprobeerd en geraadpleegd.
Ik ben echt ten einde raad. ik ga nu even een ander besturings systeem installeren als windows 7

[ Voor 23% gewijzigd door Lekiame op 30-10-2009 23:14 ]

• lotje1
heb je ook geprobeerd met een geheugen van 1600mhz? wellicht dat je mobo dat wel pakt... en dan volgens de info van de fabrikant 1 dimm per module plaatsen, dus slot 1 en 3 of 2 en 4.

En had je dat eigenlijk ook al met je 1866mhz geheugen geprobeerd? En misschien je 1866 downgraden naar 1600mhz in de bios?

• Lekiame
lotje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 23:18:
heb je ook geprobeerd met een geheugen van 1600mhz? wellicht dat je mobo dat wel pakt... en dan volgens de info van de fabrikant 1 dimm per module plaatsen, dus slot 1 en 3 of 2 en 4.

En had je dat eigenlijk ook al met je 1866mhz geheugen geprobeerd? En misschien je 1866 downgraden naar 1600mhz in de bios?
Ja ik heb de 2 DIMMs beide appart geprobeerd. blijft dezelfde fouten geven. Ze draaien momenteel in slot 2 en 4. Ook heb ik downgraden gedaan ja. zonder resultaat. Opmerkelijk heb ik er nu geen last meer van in games. ik snap het echt niet.. Het is heel onregelmatig, ik merk het nu alleen als ik CPU-Z aan heb verder nergens meer. Dan zou je zeggen misschien ligt het dan aan CPU-Z, maar ik heb er ook last van (heb/gehad) met games.

[ Voor 12% gewijzigd door Lekiame op 31-10-2009 11:14 ]

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18:00
De processor is standaard gemaakt voor geheugen met een snelheid van maximaal 1333Mhz (zonder overclock), heb je deze snelheid ook al getest?
Snelheden boven 1333Mhz kunnen zorgen voor een instabiel systeem en dit soort problemen kunnen hierdoor ook prima ontstaan.

• lotje1
Dan zou je zeggen misschien ligt het dan aan CPU-Z, maar ik heb er ook last van (heb/gehad) met games

CPU-Z kan natuurlijk altijd, wellicht een verkeerde of niet 100% goede driver?

En games werken zowel met werkgeheugen als met het geheugen van je grafische kaart. Op het moment dat je spel laadt, doet je grafisch geheugen nog niet zoveel, dat is het werk van je werkgeheugen. Ook het laden van een nieuwe module tijdens het spel is bij mijn weten werkgeheugen.
Grafisch is wat het zegt... grafisch... dus de plaatjes die je in beeld ziet, de instellngen van je monitor, de sneeuwvlokjes in je game als je in de bergen loopt of de regen van een regenbui.

• Lekiame
nouja. Ik ga er maar van uit dat t geheugen niet compatible is met dit systeem. de videokaart deed't naar behoren met mijn ep45-ud3p en 1066mhz DDR2 dominators. voeding heb ik genoeg 850W CoolerMaster. Dus ik zal maar even een setje 1600MHz geheugen bestellen

• Lekiame
.

[ Voor 106% gewijzigd door Lekiame op 01-11-2009 22:36 ]

• Lekiame
Nou jongens,

Na nader onderzoek en testen ben ik tot de conclusie gekomen dat het kwam door de Windows 7 compatibility. Als ik de games CoD4/WoW/DiRT etc draai in Windows Vista SP2 modes heb ik NERGENS last van. Echter blijft CPU-Z wel regelmatig een schokje vertonen(dit is mij een raadsel). het geheugen komt ook makkelijk door de memtests heen dus het lijkt me dat het geheugen ook prima werkt. Ik heb misschien iets te snel ander geheugen besteld, dus ik zal deze bestelling maar cancellen.

UPDATE: zonet probleem weer terug gekomen, echter gaat het weg als ik minimaliseer en weer maximaliseer?? damn, ik word gek hiervan 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Lekiame op 01-11-2009 22:53 ]

• lotje1
Als jouw software/games zonder problemen draaien onder Vista met jouw geheugen, dan zou je idd nog even kunnen wachten met W7.
Hopelijk is dit idd de oorzaak van jouw probleem, dat scheelt dan weer de investering in andere hardware.

urp... je was me net voor....

Is er nog iemand anders die wat weet????

Ik heb van iemand de beschrijving gekregen over hoe hij op zijn i7 920 geheugen overgeklokt heeft. misschien heb je daar wat aan?

Bij mijn moederbord, een MSI Pro X58, word maximaal 1066Mhz geheugen ondersteund en het moederbord zet al het geheugen dan ook terug naar die snelheid. Toch kan je het geheugen gewoon op de goede snelheid laten lopen door gewoon de memory multiplier omhoog te zetten en dit werkt allemaal prima met het moederbord, het geheugen en de processor. Ik heb het zo gedaan, aangezien ik bij de aankoop wist dat het geheugen op 1333Mhz kan draaien, maar het moederbord het geheugen naar beneden geklokt. De processor heeft daar in principe niet zoveel mee te maken, die kan hele hoge snelheden hebben (2100Mhz+). Ik ben dus de BIOS in gedoken en heb toen de multiplier verhoogt met 1 naar 10. Later heb ik de multiplier weer verhoogt naar 11 zodat het geheugen op 1600Mhz werkt en dat is volledig stabiel.

[ Voor 74% gewijzigd door lotje1 op 01-11-2009 23:00 ]

Pagina: 1