Toon posts:

Intel Core i5 + P7P55D + OCZ Platinum OCZ3P13334GK

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoals reeds vermeld in een andere topic zit m'n systeem reeds in elkaar en werkt het zonder problemen.

Alleen werkt het geheugen nog niet op full speed: CPU-Z geeft 535MHz aan = 1070Mhz terwijl het geheugen 1333MHz latjes zijn. Aan de standaardinstellingen ben ik nog niet aangekomen: 1.5V 7-7-7-20

Enkele vragen:

1. Zullen die resterende 263MHz nog het verschil maken?
2. Moet ik standaard het voltage optrekken naar 1.8V zelfs al werkt het geheugen goed op 1.5V?
3. Als soort van randvraag: Hoe weet je precies welk onderdeel van je pc de bottleneck vormt? Kan het dus zijn dat m'n vertraagd geheugen de bottleneck is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je het al handmatig in je BIOS op de juiste snelheid gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet.

Moet ik tegelijkertijd 1.5V veranderen in 1.8V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-10 15:25

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Nee, eerst maar eens de juiste instellingen neerzetten. Hoort dat geheugen volgens de fabrikant ook op 1.5V?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 14:40
Kijk desnoods even bij de Asus supported memory modules lijst op welke snelheid en welk voltage de latjes zouden moeten lopen en gebruik die instellingen ;)
Asus mobo's staan bekend om geheugen-incompatiblity problemen, maar 1333 mhz zou toch niet onmogelijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05-2020

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

ilililil il l il il l il li,

had hetzelfde probleem, maar dan moet je in de Bios bij Ai tweaker je geheugen op 1333Mhz plaatsen.

Ikzelf heb 1866Mhz geheugen maar dat pikt hij voorlopig nog niet, gaf problemen in Windows 7..
Nu op 1600 Mhz gezet, timings iets strakker gezet en werkt als een $#$% :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag de aanpassingen aangebracht in BIOS:

1333MHz, timings 7/7/7/20, 1.65V

Het geheugen werkt nu op normale vermogen.

Wat het voltage van het geheugen betreft: ik las op de site van OCZ dat er bij deze reepjes geheugen 1.8V staat omdat sommige moederborden dit vereisen. Maar het is dus niet zo dat je standaard het voltage op 1.8V moet zetten. Zoals hier een daar ook te lezen staat - een ASUS P7P55D gaat slecht om met hoge voltages, 1.65V staat als meest aanbevolen met dit mobo.

In het testen van een systeem ben ik een leek. Nooit tevoren heb ik op benchmarks getest. Vergeef me dus als ik idiote vragen stel. Vóór de aanpassingen in de BIOS van het geheugen kwam ik tot erg matige resultaten: 3DMark06 = 5537. Na de aanpassingen kwamen deze resultaten lager te liggen - een score van 5506. Hoe verklaar je dit?
Ik denk wel dat m'n grafische kaart mee aan de basis ligt van deze zwakke resultaten - ik heb m'n oude 7900GT behouden. Is dit de werkelijke oorzaak?

Welke programma's moet je essentieel runnen om je systeem te testen? En welke programma's gebruik je om je componenten apart te testen op stabiliteit/snelheid? (bv. geheugen, cpu, ...)

Binnenkort wil ik ook gaan testen met de TurboV EVO software van Asus. Wat zijn jullie bevindingen? Kun je hier veilig mee OC'en? Waar moet je specifiek op letten?

Tot slot nog dit. Hoe warm mag een Intel i5 worden? Op de site van een online webshop staat te lezen 72°C. Is dat niet wat hoog? Wat achten jullie een veilige max. temperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:05:
Tot slot nog dit. Hoe warm mag een Intel i5 worden? Op de site van een online webshop staat te lezen 72°C. Is dat niet wat hoog? Wat achten jullie een veilige max. temperatuur?
Die 72°C is de Tcase sensor, de coretemp (uit te lezen met CoreTemp) mogen zelf nog warmer worden maar als je het onder de 75 graden houd moet die nog jaren leven. :)

Dat voor jouw 75 graden warm is betekend niet dat het voor een CPU of GPU warm is hoor, veel GPU's bijvoorbeeld kunnen prima 100 graden verdragen. ;)

Wat betreft OCen gewoon in het bios doen werkt 10 keer beter.

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 02-10-2009 19:44 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoRRel82
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05-2020

BoRRel82

Eat, sleep, game, repeat!

zorg dat hij niet boven de 75 uit komt, dan zit het altijd goed!
veel warmer gaat ten koste van levensduur.. Zorg dus voor goeie koeling!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 18:05:
In het testen van een systeem ben ik een leek. Nooit tevoren heb ik op benchmarks getest. Vergeef me dus als ik idiote vragen stel. Vóór de aanpassingen in de BIOS van het geheugen kwam ik tot erg matige resultaten: 3DMark06 = 5537. Na de aanpassingen kwamen deze resultaten lager te liggen - een score van 5506. Hoe verklaar je dit?
Ik denk wel dat m'n grafische kaart mee aan de basis ligt van deze zwakke resultaten - ik heb m'n oude 7900GT behouden. Is dit de werkelijke oorzaak?

Welke programma's moet je essentieel runnen om je systeem te testen? En welke programma's gebruik je om je componenten apart te testen op stabiliteit/snelheid? (bv. geheugen, cpu, ...)
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 13:50

0scar

MacIJver

Orhtos, Prime95?

Manusjes van alles kunnen multitasken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thx, ik google even. :-)

Als je computer deze programma's doorkomt draait hij dus stabiel. Prachtig. Even downloaden en deze stresstesten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Hoe ver ben je nu gekomen met je overklok?

Ik ben met name geïnteresseerd in het geheugen, wat voor snelheid loopt deze op en hoe zit het met de timings?
Pagina: 1