• CvDongen
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-02 13:12
Heb vandaag mijn htpc in elkaar geschroefd:

Antec NSK 2480 met 380w Earthwatts voeding
Asus M4A78-EM mobo
AMD Athlon II X2 250
Kingston value ram 2x2gb cl5
Hdd en Bluerayspeler

Alle onderdelen zijn nieuw.

Als ik hem aanzet krijg ik geen beeld en geen boot piepjes.
Fans draaien en lichtjes branden. Ik kan hem aanzetten met de knop voorop, maar hiermee krijg ik hem niet uit. Om hem uit te zetten moet ik de I/O switch op de voeding omzetten.

Hoe kom ik er achter waar mijn probleem zit en wat er mogelijk defect is?

Wat ik al heb gedaan:
- Het geheugen er al uitgehaald en alles losgekoppeld.
- CPU en koeler opnieuw geinstalleerd.
- Andere monitor geprobeerd

Alvast bedankt

• CvDongen
Kan ik in de bios komen zonder geheugen in de banken? Of moeten die er per sé in zitten?

Wat is de minimum setup om in de bios te komen?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:36

Thandor

SilverStreak

CSL is geen thuishonk voor desktop PC problemen :). Ik verhuis het topic naar PMG.

Je hebt geheugen nodig om een PC op te starten. Minimum configuratie is processor, moederbord (incl. IGP) en geheugen. Vanzelfsprekend heb je een voeding nodig die correct is aangesloten (ATX, 12V power plug). De harde schijf en optical (blueray) kun je dus afkoppelen.

Probeer het systeem eens met één geheugen module en mocht dat niet werken test dan met de andere module. Kijk of de BIOS reset jumper goed staat en probeer eens het BIOS te resetten. Houdt bij het resetten rekening met spanning op de voeding; deze moet eraf zijn. Trek dus de stekker eruit als je dit doet :).

Wat ik ook wel eens doe is de hardware uit de behuizing bouwen en op tafel leggen. Daarmee vermijd je contact met de behuizing en weet je zeker dat er geen kortsluiting of iets dergelijks is.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Iemand anders had niet lang geleden vrijwel exact hetzelfde probleem. Het leek behoorlijk op iets wat ik een keer had en dat bleek bij hem inderdaad de oplossing te zijn, dus misschien dat het voor jou ook de oplossing is:
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:56:
Ik had een tijdje terug (voor zover ik het hier kan nalezen) exact hetzelfde probleem met een vers in elkaar gezet systeem. De fans gingen draaien maar verder gebeurde er niets en ook uitzetten wilde niet meer. Enige optie was de switch aan de achterkant of stekker eruit. Ik dacht toen ook dat mijn mobo of CPU kapot was omdat het geen nieuwe onderdelen waren er ik niets wist van hun conditie.

Voor mij was het probleem dat ik de 4-pins connector (CPU power) op het mobo vergeten was (of beter, die oude voeding die ik wilde gebruiken had die 4-pins connector helemaal niet). Toen ik met een nieuwe voeding die kabel wel had werkte alles naar behoren.

(Het is een beetje een obvious oplossing, maar omdat het dusdanig op mijn probleem van toen lijkt en omdat je hier alleen maar aangeeft dat je er van uitging dat alle kabels vastzaten (en niet dat je dat ook daadwerkelijk gecontroleerd hebt) gooi ik het toch maar even in de discussie.)
Samengevat: check even of je 4-pins CPU voedingskabel (P4) er wel (goed) inzit, want als dat niet het geval is kan dat dus symptomen zoals jij omschrijft veroorzaken. Het is makkelijk in de kabelchaos een plugje te missen en bij deze is nou niet meteen duidelijk wat er nou mis is (ik dacht in eerste instantie dat er iets stuk was).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2009 00:37 ]

• MarkyMarkx
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 04-09-2023
Verwijderd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 00:37:

Samengevat: check even of je 4-pins CPU voedingskabel (P4) er wel (goed) inzit
Precies, veel voorkomend probleem bij zelfbouwers. Is tegenwoordig ook bijna het enige wat je nog fout kan doen ;)

• CvDongen
dankjewel, dat was precies wat ik was vergeten! :)

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
CvDongen schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:50:
Hahahaha.... Heb ik ook eens een keer gehad!
En de keer daarvoor had ik het wel gewoon gedaan.

Verwijderd

CvDongen schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 12:50:
Ik hou van het internet, zo kan ik toch nog eens mensen helpen met het feit dat ik een enorme prutser kan zijn ;)

Veel plezier met je htpc!
Pagina: 1