• Fuzzynl
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:17
Ik heb vandaag mijn pc uit elkaar gehaald ivm een nieuwe kast. Deze kast beviel toch niet helemaal en daarom heb ik mijn pc weer in elkaar gezet. Alleen wanneer ik de pc nu aan zet gaan de fans wel draaien alleen heb ik geen beeld. Ook werkt de aan/uit knop dan opeens niet meer, de enige manier om de pc weer uit te zetten is door de schakelaar aan de achterkant te gebruiken.
De PWR_SW en RES_SW etc. zitten wel goed aangesloten.

CPU: AMD Phenom II X4 940 BE 3.0Ghz
Mobo: Gigabyte GA-MA790X-UD4P
RAM: 4GB (4x 1GB) DDR2 PC2-6400 (DDR2-800), 5 (Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G)
GPU: Club3D Radeon HD3650
Voeding: Antec Earthpower 430W(Zat bij mijn kast)

Een aantal uur geleden werkte de pc nog wel gewoon.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

[ Voor 16% gewijzigd door Fuzzynl op 19-10-2009 18:48 ]

• Groentenman
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:33
Misschien maakt er iets contact met de kast en heb je alle afstandsbusjes goed geplaatst op het moederbord?

• Fuzzynl
Groentenman schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 17:52:
Misschien maakt er iets contact met de kast en heb je alle afstandsbusjes goed geplaatst op het moederbord?
De afstandsbusjes zitten nog hetzelfde als voordat ik het moederbord uit de kast haalde.
Wat zou er contact kunnen maken met de kast?

Verwijderd

Neem de hangen en opstartproblemen troubleshooter even door.

• Fuzzynl
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 18:22:
Neem de hangen en opstartproblemen troubleshooter even door.
Al gedaan, wat ik dus zo vreemd vind is dat hij ~4 uur geleden wel gewoon werkte. Er moet dus wat mis zijn gegaan tijdens het terugplaatsen van het moederbord. Ook vind ik het vreemd dat als ik de pc aan zet de aan/uit knop wel werkt, maar als ik hem later wil uitzetten werkt hij niet meer(de resetknop ook niet meer trouwens)

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Lijkt me dat je iets beschadigd hebt, of iets is losgekomen dat daarvoor mooi vast zat.
Heb je je elektrostatisch ontladen voor je aan de PC begon (meestal trek ik me zelf daar niet veel van aan, maar ik heb gehoord dat het effect kan hebben...) ?

- Alle kabels, en dan vooral de voedingskabel gecontroleerd ?
- Alle onderdelen op het mobo zitten nog goed vast ?

Als alles nog goed vast zit, en alles maakt goed contact, zou ik doen wat je normaal doet bij een defecte PC: proberen op te starten met de strikt noodzakelijke onderdelen, en eventueel onderdelen uitwisselen met andere computers.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Fuzzynl
Lijkt me dat je iets beschadigd hebt, of iets is losgekomen dat daarvoor mooi vast zat.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, maar volgens mij zit alles gewoon goed vast en zie zo snel geen beschadigingen op het moederbord.
Heb je je elektrostatisch ontladen voor je aan de PC begon (meestal trek ik me zelf daar niet veel van aan, maar ik heb gehoord dat het effect kan hebben...) ?
Nee, niet gedaan weet niet of dat erg veel uit maakt. Alle stroom was er in ieder geval wel af.
- Alle kabels, en dan vooral de voedingskabel gecontroleerd ?
Als de voedingskabel niet goed vast zat zouden de fans niet draaien toch?
- Alle onderdelen op het mobo zitten nog goed vast ?
Ja, heb ze allemaal nog eens extra aangedrukt.

• Petervanakelyen
Als de voedingskabel niet goed vast zat zouden de fans niet draaien toch?
Veel gemaakte vergissing. Mijn moederbord kan zo dood als een pier zijn, maar de fans draaien nog.
Een fan heeft maar 12V DC nodig, en het maakt voor die fan niets uit of dat nu 11V of 13V is.
De andere onderdelen in je PC hebben echter nog verschillende andere voltages zoals 5V, 3.3V, enz. nodig om te kunnen starten ;)
Ja, heb ze allemaal nog eens extra aangedrukt.
Soms helpt het ook om ze allemaal even los te maken, een BIOS-reset te doen (CMOS pilletje eruit en jumper kortsluiten) om ze daarna één voor één weer vast te maken.
Daar ben ik inderdaad ook bang voor, maar volgens mij zit alles gewoon goed vast en zie zo snel geen beschadigingen op het moederbord.
Beschadigingen hoef je niet te zien ;)
En je moet ook niet denken dat alles goed vast zit, maar het hermonteren, desnoods meerdere keren, tot je 100% zeker weet dat het in orde is. Anders kan je lang blijven zoeken.

Wat doet je PC met enkel de basisonderdelen aangesloten, zonder kast ?

• Fuzzynl
Petervanakelyen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:13:
Wat doet je PC met enkel de basisonderdelen aangesloten, zonder kast ?
Hoe bedoel je zonder kast? Gewoon onderdelen op de grond leggen en aansluiten?
Hoe zet ik hem dan aan?

• Petervanakelyen
Fuzzynl schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:18:
[...]

Hoe bedoel je zonder kast? Gewoon onderdelen op de grond leggen en aansluiten?
Hoe zet ik hem dan aan?
Ja :)
Hoe je hem aanzet ? Met een schroevendraaier of met de Powerswitch uit je kast ? :p

• Fuzzynl
Petervanakelyen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:20:
[...]

Ja :)
Hoe je hem aanzet ? Met een schroevendraaier of met de Powerswitch uit je kast ? :p
Ga dat even proberen, ook ga ga ik er zo nog even een ander moederbord + cpu inzetten,

Er branden trouwens ook geen lampjes en ik hoor geen piepje als hij opstart.

• Petervanakelyen
Er branden trouwens ook geen lampjes en ik hoor geen piepje als hij opstart.
Als er zelfs geen lampjes branden vrees ik dat je je mobo naar hel hebt geholpen, maar het lijkt me waarschijnlijker dat je de LED's gewoon met verkeerde polariteit hebt aangesloten ;)

Laat even weten wanneer je je PC hebt ontmanteld, dan testen we verder ;)

• Fuzzynl
Petervanakelyen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:32:
[...]

Als er zelfs geen lampjes branden vrees ik dat je je mobo naar hel hebt geholpen, maar het lijkt me waarschijnlijker dat je de LED's gewoon met verkeerde polariteit hebt aangesloten ;)

Laat even weten wanneer je je PC hebt ontmanteld, dan testen we verder ;)
Met een ander moederbord branden er wel ledjes en kan ik de pc wel normaal uitzetten.
Ik ben inderdaad bang dat mijn moederbord naar de klote is :(

• Petervanakelyen
Fuzzynl schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:46:
[...]

Met een ander moederbord branden er wel ledjes en kan ik de pc wel normaal uitzetten.
Ik ben inderdaad bang dat mijn moederbord naar de klote is :(
Daar is grote kans voor, als je voor de rest dezelfde (basis)onderdelen hebt gebruikt.
Tja, shit happens...

• Fuzzynl
Heb hem nog een keer aangesloten en hij start nog steeds niet op :(

Zou je hier garantie voor krijgen? Ik heb geen idee waar het nou mis is gegaan.
Misschien inderdaad die statische elektriciteit.

• Petervanakelyen
Fuzzynl schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 19:59:
Heb hem nog een keer aangesloten en hij start nog steeds niet op :(

Zou je hier garantie voor krijgen? Ik heb geen idee waar het nou mis is gegaan.
Misschien inderdaad die statische elektriciteit.
Geen idee, je kent de oorzaak niet van het probleem.
Ik had een gelijkaardig probleem (een flinke tijd terug).

Ik kom terug van vakantie, zet m'n desktop aan, en alleen de fans springen op, maar voor de rest deed het systeem niets meer. Idd. ook bij mij, brandden er geen LED's.
Ik heb een vervang-bordje gekregen toen, welke nu nog steeds perfect draait :)

• Fuzzynl
Ik ga ik wel een mail aan wagen, wie niet waagt die niet wint :)

Bedankt voor de hulp in ieder geval :D

Verwijderd

Ik had een tijdje terug (voor zover ik het hier kan nalezen) exact hetzelfde probleem met een vers in elkaar gezet systeem. De fans gingen draaien maar verder gebeurde er niets en ook uitzetten wilde niet meer. Enige optie was de switch aan de achterkant of stekker eruit. Ik dacht toen ook dat mijn mobo of CPU kapot was omdat het geen nieuwe onderdelen waren er ik niets wist van hun conditie.

Voor mij was het probleem dat ik de 4-pins connector (CPU power) op het mobo vergeten was (of beter, die oude voeding die ik wilde gebruiken had die 4-pins connector helemaal niet). Toen ik met een nieuwe voeding die kabel wel had werkte alles naar behoren.

(Het is een beetje een obvious oplossing, maar omdat het dusdanig op mijn probleem van toen lijkt en omdat je hier alleen maar aangeeft dat je er van uitging dat alle kabels vastzaten (en niet dat je dat ook daadwerkelijk gecontroleerd hebt) gooi ik het toch maar even in de discussie.)

• Petervanakelyen
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 20:56:
Ik had een tijdje terug (voor zover ik het hier kan nalezen) exact hetzelfde probleem met een vers in elkaar gezet systeem. De fans gingen draaien maar verder gebeurde er niets en ook uitzetten wilde niet meer. Enige optie was de switch aan de achterkant of stekker eruit. Ik dacht toen ook dat mijn mobo of CPU kapot was omdat het geen nieuwe onderdelen waren er ik niets wist van hun conditie.

Voor mij was het probleem dat ik de 4-pins connector (CPU power) op het mobo vergeten was (of beter, die oude voeding die ik wilde gebruiken had die 4-pins connector helemaal niet). Toen ik met een nieuwe voeding die kabel wel had werkte alles naar behoren.

(Het is een beetje een obvious oplossing, maar omdat het dusdanig op mijn probleem van toen lijkt en omdat je hier alleen maar aangeeft dat je er van uitging dat alle kabels vastzaten (en niet dat je dat ook daadwerkelijk gecontroleerd hebt) gooi ik het toch maar even in de discussie.)
Het systeem heeft daarvoor echter perfect gewerkt. Zonder die 4-pins aansluiting kan je PC niet werken.
Daarom dat dat het niet zal zijn. Maar het is altijd handig voor andere mensen met gelijkaardige problemen ;)

Verwijderd

Petervanakelyen schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 21:08:
Het systeem heeft daarvoor echter perfect gewerkt. Zonder die 4-pins aansluiting kan je PC niet werken.
Daarom dat dat het niet zal zijn. Maar het is altijd handig voor andere mensen met gelijkaardige problemen ;)
Weet ik, zijn voeding zal dat stekkertje ook zeker wel hebben, maar wellicht is hij in de kabelchaos net dat plugje vergeten te vullen (want er zit er immers al één in het mobo) of het was misschien niet goed aangedrukt. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand vergeet één van de vele stekkertjes aan te sluiten, zeker omdat je er meestal best een paar overhoudt (ik weet dat het mij al meer dan eens is overkomen, dat zie je soms pas als iets niet helemaal doet wat het moet doen).

(enneh, mijn oude P3 doet het prima zonder die plug hoor :P)

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 21:59
LoL Dat heb ik ook gehad met me laatste pc bouw.. 4 pins stekker vergeten aan te sluiten.

Deze problemen kan je prima onderzoeken hoor.

Ik zou zeggen :
0) de 4 pins kabel op je mainboard aansluiten..

1) sluiting met de kast, analiseren door, alle onderdelen los neer te leggen en aan te sluiten zonder kast.
Werkttie ? ja.. fijn nee. ga verder naar punt 2
2) Leen ergens eens een zwaardere voeding.

3) test je geheugen, of test met ander geheugen.

nog steeds problemen..
test met 1 en sluit alleen aan wat nodig is, zet je bios zo dat er zo min mogelijk aan staat.

als het dan nog niet werkt mainboard stuk ?

ehhh.. noppes

• Fuzzynl
Goeienavond,

Ik kwam er zojuist achter dat ik inderdaad in de kabelchaos de cpu power ben vergeten.

Als ik nu de pc start draaien de fans, harder dan normaal zelfs en werkt de aan/uit knop.
Alleen blijft het scherm nog steeds zwart, ik hoor nu een piep om de 7.5 seconden.

In de Troubleshooter stond deze site: http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/index.htm
Alleen hoe weet ik bij welk bios ik moet kijken?

[ Voor 24% gewijzigd door Fuzzynl op 19-10-2009 22:50 ]

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:49

Nikeo

Jawelles

wroet er even met een schroevendraaier @ random in, dat helpt soms.

maar even serieus: probeer nu weer de stappenplannen. Eerst alleen het mobo zonder ram. En steeds er iets bij zetten. Succes!

Verwijderd

weer terug naar basic

Zet alles op een tafel met een karton onder het moederbord (zelf gebruik ik de moederbord doos)
1xgeheugen modeulen
1x cpu
1x vga kaart
Alles resetten door geen stroom er op en de battery er uit halen en de boel 10 minuten laten rusten.

Dan de battery er in en de stroom aan sluiten door de stekker in de voeding te stoppen .

• Fuzzynl
Verwijderd schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:00:
weer terug naar basic

Zet alles op een tafel met een karton onder het moederbord (zelf gebruik ik de moederbord doos)
1xgeheugen modeulen
1x cpu
1x vga kaart
Alles resetten door geen stroom er op en de battery er uit halen en de boel 10 minuten laten rusten.

Dan de battery er in en de stroom aan sluiten door de stekker in de voeding te stoppen .
Nadat ik de batterij 10 minuten heb verwijderd werkt de pc weer.
Zou de oorzaak dan de batterij + cpu power zijn geweest?

Verwijderd

Fuzzynl schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 23:42:
[...]

Nadat ik de batterij 10 minuten heb verwijderd werkt de pc weer.
Zou de oorzaak dan de batterij + cpu power zijn geweest?
nee de moederbord houd spanning vast via zijn condensators

Een echte reset is als de moederbord echt spanning loos is.

vandaar bios battery er uit en de stroom stekker er uit voor 10 minuten .

De moederbord kan in stres zijn geraakt door constant spanning en geen spanning.
Hier door woord bios een beetje gek zullen we zeggen .
Om dit op te lossen zorgen we er voor dat alle spanning er af is.

Dit doen we bij auto's eigelijk
De auto's van nu zitten vol met mini computers.
We halen dan de accu polen los van de accu en leggen dan de accu polen tegen elkaar zodat echt alle spanning van de auto weg is . (niet de pole van de accu maar van de kabels )
Ook wel kei harde rest genoemd

Ik heb zelf videokaart die problemen gaven op de manier weer werken gekregen door ze een maand in de kast te werpen en laten liggen .

• Fuzzynl
suijkerbuijk, Petervanakelyen en Camacha hartelijk dank voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_

• Murk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:48

Murk

Is this thing on?

Aha, dus is te vergelijken met iemand die een burn-out heeft, die moet ook even goed ontspannen :+

Ooit ook eens iets dergelijks gehad (was echter wel tijdens een overclock-avontuur O-) ) maar een bios reset door het kortsluiten van een jumper was destijds voldoende. Goed om dit te weten though, voor het geval dat :)

Vermoeiend als je er niet uitkomt maar altijd goed als het dan uiteindelijk toch lukt, ik post dit even uit medelijden met TS omdat ik zelf ook de hele dag in touw ben geweest met trouble-shooten. :z

"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."

Verwijderd

Fuzzynl schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 00:02:
suijkerbuijk, Petervanakelyen en Camacha hartelijk dank voor jullie hulp _/-\o_ _/-\o_
Graag gedaan.Zo kan ik nog eens iemand helpen door een prutser te zijn :)
Pagina: 1