Harde schijven in RAID zetten

Pagina: 1
Acties:

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Hallo

Ik heb al veel topics gelezen maar toch kom ik er niet uit helemaal uit. Ik heb een ASUS p6T deluxe v2 mobo en 2x een 1TB hdd die wil ik graag in RAID zetten.

In de bios kan ik instellen configure SATA AS RAID is dat de bedoeling?

Als ik dat doe werkt het namelijk niet. Moet ik dan mijn windows er opnieuw opzetten en welke data gaat verloren alleen de data waar mijn windows op staat of alles?

Ik heb 1TB met 3 partities 1 daarvan is windows de andere is 1TB zonder partities en dat wil ik graag in raid. Hoe stel ik het allemaal goed in ik ben helemaal de weg kwijt!

Thnx alvast!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

alle data gaat verloren.
je moet je bios op RAID zetten, en dan in het aparte RAID instelgedeelte dat je dr dan bij krijgt tijdens het opstarten, een raid array aanmaken, daar kan je dan weer windows op installeren..

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat AlexanderB zegt ^^

Krijg echter ook het idee dat je het princiepe 'RAID' mogelijk niet geheel begrijpt.
Werp eens een blik in de OM FAQ >> RAID FAQ

Wat is verder je motivatie om dit in RAID te zetten? Over welk RAID level praten we eigenlijk? 0? 1?

[ Voor 35% gewijzigd door Ultraman op 28-10-2009 19:40 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• poNgz0r
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 31-08-2020
Ultraman,

Dat klopt ik had er weinig kennis van, ik zou gaan voor RAID 0, want dit zou leiden tot sneller aanspreken van je harde schijven? Is dit waar of niet.

Ik heb in principe 2x 1TB dezelfde HDD's ik wilde het in RAID zetten om te zorgen dat alles gewoon lekker snel gaat, is dat mogelijk of zit ik echt helemaal mis en moet ik het lekker bij SATA laten?

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Kom toch op zeg, lees eens de handleidingen door dan kun je die vragen zelf wel beantwoorden. RAID 0 is sneller maar bij uitval van 1 disk is alles weg.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-02 06:52
Waarom wil je zo snel? Patsfactor of echt een doel? Denk goed na over de voor- en nadelen van RAID0. Voor de meeste mensen gaat toch wel op dat RAID0 niet gewenst is.

[ Voor 52% gewijzigd door Dadona op 28-10-2009 23:38 ]

De CSL/OT kroeg !

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

pongthamong schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 23:14:
Ultraman,

Dat klopt ik had er weinig kennis van, ik zou gaan voor RAID 0, want dit zou leiden tot sneller aanspreken van je harde schijven? Is dit waar of niet.
Omdat je data over twee schijven verdeeld is dit inderdaad met bijna dubbele snelheid uit te lezen.
Echter ga je dat er alleen uithalen bij grote bestanden. Als je veel met grote bestanden gooit over je schijven kun je er wel eens wat aan hebben, denk bijvoorbeeld aan videobewerking als je daar regelmatig aan doet.
Je Windows gaat er niet merkbaar sneller van opstarten en ook je applicaties zullen niet wonderbaarlijk sneller starten. Kleine files zullen namelijk nog steeds van één disk komen, afhankelijk van de gebruikte stripe size, waardoor je op dat gebied geen winst zult maken.
Ik heb in principe 2x 1TB dezelfde HDD's ik wilde het in RAID zetten om te zorgen dat alles gewoon lekker snel gaat, is dat mogelijk of zit ik echt helemaal mis en moet ik het lekker bij SATA laten?
Je zult dus even moeten defineren wat je bedoeld met "dat alles gewoon lekker snel gaat".
De gemiddelde gebruiker merkt van RAID0 vrij weinig voor mijn gevoel. Dus als je onder vanalles verstaat "opstarten van de PC, starten van je browser, kijken van een filmpje, laden van een spelletje, etc" dan ga je enkel in het laatste geval mogelijk een klein beetje profijt hebben.
Bedenk echter dat RAID0 ook risico's met zich meebrengt: Zodra één van de twee schijven het af laat weten ben je alle data op de RAID0 array kwijt.
Heb het zelf ook gehad. Het is leuk, zeker als het voor het eerst is. Maar ik maak inmiddels gebruik van RAID10 en RAID5 vanwege de magere winsten en het nadeel dat de betrouwbaarheid een stuk minder is.

Als je dus niet regelmatig met grote bestanden aan het smijten bent kan ik je geen RAID0 adviseren. De performancewinst is in relatief weinig situaties echt merkbaar en terwijl je voor die magere performancewinst wel de betrouwbaarheid van je opslag verlaagd (immers hangt falen nu van 2 ipv maar 1 onderdeel af). In mijn ogen is dat geen zinnige ruil, en zou dan ook gewoon bij losse disken in SATA houden. Dan kun je ook nog eens een backup maken naar de andere schijf mocht je geen gebruik maken van externe media voor die doeleinden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ultraman op 29-10-2009 01:11 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1