Oude Athlon 2500+ PC nog updaten?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.365 views

• MegaJurk
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-09-2023

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Naast mijn snelle en moderne Fujitsu Amilo notebook met Windows 7 Ultimate heb ik nog een 6 jaar oude Athlon PC staan met 512 MB DDR geheugen en een 120 GB en een 60 GB harde schijf met daarop Windows XP SP3 geinstalleerd.

Omdat die installatie inmiddels behoorlijk verrot is en mijn pc voortdurend ratelt en doet en de eerste 10 minuten nauwelijks vooruit te branden is, maar omdat er erg veel bestanden op de schijven staan die ik nog wil bewaren en ik de PC eigenlijk als back up pc wil blijven gebruiken denk ik erover om een 1 GB DDR geheugen module en een 500 GB harde schijf aan te schaffen en Windows XP opnieuw te installeren.

Gaat dat werken? Ik heb een sata aansluiting op mijn mobo en een sata II schijf werkt daar toch wel op. Het bios is uit 2004 dus het lijkt me dat een 500 GB schijf herkend zal worden of niet?

En kan ik 2 256 MB DDR reepjes combineren met 1 van 1 GB zodat ik 1,5 GB geheugen heb?

Overigens heb ik een ander topic geopend over het probleem dat ik geen bestanden meer kan deleten, kopieren etc, dat zou met een nieuwe XP installatie opgelost moeten zijn hoop ik.

Ik denk dat deze acties met een prijskaartje van zo'n E 80,-- weer tot een redelijk bruikbare pc moeten leiden toch?

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Voor zover ik weet werken sata II schijven prima op sata I, of het bios ook een grote hardeschijf ondersteund durf ik zo snel niet te zeggen, al ga ik er wel vanuit dat het werkt.

Het is mogelijk om diverse geheugenmodules van verschillende grootten te combineren, maar dan kan je geheugen volgens mij niet dual channel draaien.

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou even in je handleiding kijken welke geheugencombinaties worden ondersteund. Vaak werkt 1 x 1024 en 2x 512 prima samen.

Ik heb hier een Athlon 2600+ met 2GB geheugen, 320GB hd, en dat werkt allemaal prima. Wel vind ik dat de rek nu wel uit dit systeempje is. Volgende wat ik doe, is in elk geval een gehele upgrade.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Noork schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:03:
Ik zou even in je handleiding kijken welke geheugencombinaties worden ondersteund. Vaak werkt 1 x 1024 en 2x 512 prima samen.

Ik heb hier een Athlon 2600+ met 2GB geheugen, 320GB hd, en dat werkt allemaal prima. Wel vind ik dat de rek nu wel uit dit systeempje is. Volgende wat ik doe, is in elk geval een gehele upgrade.
Tja, de handleiding....waar zou die zijn. Abit is volgens mij failliet maar misschien kan ik online nog ergens handleiding downloaden. Ik heb nu trouwens 2 x 256 mb die ik dan wil combineren met 1 GB. Als dat niet werkt heb ik in ieder geval 1 GB, is voor XP voldoende. Vraag me alleen af of je verschil tussen 512 MB en 1 GB merkt, ik wil van dat geratel af.

Ik denk overigens dat een moderne 500 GB HDD toch ook wel beduidend sneller is dan een 6 jaar oude 120 GB HDD?

• LordofWhatever
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-02 12:09

LordofWhatever

Uuhhh....?

Gezien de leeftijd van de PC is het goed mogelijk dat de schijven een PATA aansluiting hebben, ipv een SATA. Zoek dus even op google naar het type mobo dat je hebt, en je zult een handleiding vinden waarin staat hoeveel geheugen je kan gebruiken, en wat voor hdd aansluitingen je mobo heeft. (noot: soms kan een mobo meer geheugen hebben dan er in staat, omdat bv modules met 1GB per stuk nog niet bestonden). zie ook de OM FAQ

Als ik zo lees dat de zooi erg ratelt, denk ik dat je hdd gewoon versleten is, en dat een nieuwe dus ook veel zal schelen in de prestaties. Met een goede nieuwe hdd en wat extra geheugen (1GB is voldoende voor XP) moet die PC nog wel even voort kunnen. Bedenk wel dat een hdd die extreem sloom is, en vooral eentje die ratelt, op steven na dood is, en je die dus beter niet voor backup kan gebruiken ;)

Onderbuiken zijn voor bier, niet om mee te denken.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
LordofWhatever schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:23:
Gezien de leeftijd van de PC is het goed mogelijk dat de schijven een PATA aansluiting hebben, ipv een SATA. Zoek dus even op google naar het type mobo dat je hebt, en je zult een handleiding vinden waarin staat hoeveel geheugen je kan gebruiken, en wat voor hdd aansluitingen je mobo heeft. (noot: soms kan een mobo meer geheugen hebben dan er in staat, omdat bv modules met 1GB per stuk nog niet bestonden). zie ook de OM FAQ

Als ik zo lees dat de zooi erg ratelt, denk ik dat je hdd gewoon versleten is, en dat een nieuwe dus ook veel zal schelen in de prestaties. Met een goede nieuwe hdd en wat extra geheugen (1GB is voldoende voor XP) moet die PC nog wel even voort kunnen. Bedenk wel dat een hdd die extreem sloom is, en vooral eentje die ratelt, op steven na dood is, en je die dus beter niet voor backup kan gebruiken ;)
Ik heb een sata aansluiting, die ik nu m.b.v. een ide (pata) to sata kabeltje gebruik. Ik vroeg me alleen af of mijn bios wel om kan gaan met een hdd van bijvoorbeeld 500 GB of hoger. Die harde schijven kosten helemaal niks meer tegenwoordig dus 250 of 320 GB is zonde. Voor twintig eurootjes meer heb je 640 GB !!

Mijn huidige hdd heeft zo'n 2 MB cache, nieuwe schijven soms wel 32 MB, zal ook schelen.

Ik heb de handleiding van mijn Abit NF2-S mobo eens bestudeerd en het zou geen probleem mogen zijn mijn 2 x 256 MB DDR te combineren met 1 x 1 GB DDR dus dat zou mooi zijn.

Overigens is mijn batterij van de mobo ook op, elke keer als ik na een dag opstart, moet ik tijd en datum enzo weer instellen. Is zo'n batterij (toch dat ronde dingetje?) via internet te bestellen?

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

MegaJurk schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:40:
[...]

Overigens is mijn batterij van de mobo ook op, elke keer als ik na een dag opstart, moet ik tijd en datum enzo weer instellen. Is zo'n batterij (toch dat ronde dingetje?) via internet te bestellen?
Zo'n batterij kun je gewoon bij de HEMA halen.. ;)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:43:
[...]

Zo'n batterij kun je gewoon bij de HEMA halen.. ;)
Ben ik inmiddels achter, heb alleen geen HEMA waar ik komende dagen in buurt ben dus maar even eentje via internet besteld, een CR2032 3 volts Lithium knoopcel batterij om precies te zijn.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
LordofWhatever schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 21:23:

Met een goede nieuwe hdd en wat extra geheugen (1GB is voldoende voor XP) moet die PC nog wel even voort kunnen.
Denk je dat ik beter 2 reepjes van 512 MB DDR kan kopen en die in Dual Channel draaien en dan die 2 x 256 MB eruit gooien?

Zou dat beter draaien dan 2 x 256 MB en 1 x 1 GB? In dat laatste geval heb je dus iets meer geheugen maar het is de vraag of XP daar echt beter van gaat draaien.

Verwijderd

MegaJurk schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:19:
en die in Dual Channel draaien en dan die 2 x 256 MB eruit gooien?
/me Vraagt zich af als de memorycontroller überhaupt wel dual-channel kan draaien. :p

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:23:
[...]

/me Vraagt zich af als de memorycontroller überhaupt wel dual-channel kan draaien. :p
Zeker kan mijn mobo dat ! Ik draai nu dus 2 Corsair reepjes dual channel met lage timings op behoorlijke kloksnelheid :-)

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09-2025
Ach, dual channel scheelt nou ook weer niet zóveel in performance. Een snelle schijf erin en wat extra geheugen zal het probleem ruimschoots oplossen ;)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ja, en met een nieuwe videokaart van ongeveer € 50 kan ik volgens de Windows 7 upgrade advisor ook nog zonder problemen Windows 7 draaien, alhoewel ik me afvraag of mijn Athlon 2500+ cpu dan niet toch een beetje de bottleneck gaat vormen.

De nforce chipset op het mobo en alle controllers e.d. kunnen zonder problemen met Windows 7 omgaan en het voordeel is dat ik dan een Home Group netwerkje kan opzetten, dat is misschien ook wel leuk.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Ik heb hier Vista legaal gekocht en gebruikt op een overgeklockte singlecore AMD64 3500+ met 2 GB DDR nForce4 , maar ik vond zowel Vista als Windows 7 niet te doen op deze pc. Ik ben teruggegaan naar windows XP omdat ik dit toch nog meest soepel vond lopen op deze configuratie. Ik heb dit een aantal maanden uigetest d.m.v. dualboot.

Windows 7 zal zeker draaien, maar de CPU is voornamelijk de bottleneck zoals je al zei. Je kun windows 7 zeker er naast installeren en er mee experimenteren en verkennen, maar als main-OS is ook Windows 7 te zwaar om er soepel en snel mee te werken op dergelijke CPU's. Ik zou zeker minimaal een AMD X2 of een Core2Duo aanraden voor Vista en Windows 7.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Ik zou gewoon XP herinstalleren, 1GB of meer RAM erin stoppen, een BIOS-update doen als je nog een ergens kan vinden, en een HDD van 500GB erin hangen (rechtstreeks op de SATA).

Het kan zo zijn dat je BIOS de schijf niet herkend, probeer dan de snelheid van de schijf (kan je doen met een jumper) te limiteren tot 1.5Gbit/s. Ik heb dit al vaker meegemaakt, vooral dan met VIA-chipsets.

Succes !

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Mocht je een nforce2 chipset gebruiken, houd er dan wel rekening mee dat nvidia nooit een driver voor de soundstorm die in de mcp-t zit ingebakken ontwikkeld heeft voor vista/windows7 en geheel terugvalt op de schrale ac97 codec die normaal alleen de DAC's aanstuurt. Mocht je alleen af en toe een mp3tje afspelen op crappy speakertjes moet het geen probleem zijn.

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02-2025
Een videokaart upgrade is zeker aan te raden als je eventueel nog de mogelijkheid wilt hebben om 720p of in sommige gevallen zelfs mischien 1080p materiaal af wilt spelen. De nvidia kaarten van de geforce 7 serie hebben wat dat betreft beperkte mogelijkheden, maar nieuwere radeon kaarten moeten een groot deel van de DXVA 2.0 api ondersteunen. Dat maakt een filmpje afspelen en ondertussen ook nog wat anders doen allemaal een stuk prettiger op een ouder systeem.

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Uit het verhaal maak ik een beetje op dat je een nForce2 moederbord hebt.
(2x 256MB + 1x 1GB mem.= 3 sloten?)

Dan raad ik je toch aan om eerder 2x 512 of 2x 1024 (overkill?) te gaan omdat er een kans is dat je toch een wat minder stabiel systeem krijgt in een 2+1 configuratie.

Als je dan ook nog een een moederbord hebt die 200 MHz fsb ondersteund (DDR400) zou je nog kunnen overwegen om je XP2500 als XP3200 te laten draaien.
Gewoon van 166MHz naar 200MHz fsb, je moet wel een erg verotte 2500ér hebben als ie dit niet wil draaien.

Dus mijn advies, 2x 512MB geheugen en een heatsinkje voor de Athlon XP 3200+, ff snuffelen bij V&A.

Investeren in 2gb zie ik als nutteloos, het is geen gamebak.

Dan je grote harddisk..(ik ga er nog steeds vanuit dat je gebruik maakt van nf2 mobo),
Sata klinkt leuk, maar je zou ook Pata kunnen overwegen,
Waarom? De Pata contoller heeft een eigen verbinding, De Sata controller is helaas verbonden via de pci-bus en je deelt dus bandbreedte met nogal wat aparaten.
Een grote Pata schijf op het 2e ide kanaal zal dus altijd beter presteren.
Kijk wel ff als je dat doet dat een ATA133 ipv ATA100 schijf kiest.
Nadeel....je kan 'm misschien niet overzetten naar een evt. toekomstige pc.

Edit*

Dual channel maakt idd niet zoveel uit bij een athlon XP, de verbinding van cpu naar chipset is zowieso 64 bit, bij dual channel geheugen is dus alleen de verbinding van northbridge naar geheugen 128 bit.
Enige voordeel is dus dat een geheugenbankje klaar gestoomd wordt terwijl de andere met cpu communiceert.

[ Voor 11% gewijzigd door Klunssmurf op 29-10-2009 14:11 ]

• Bilderbeek
KneppaH schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 21:12:
Ik heb hier Vista legaal gekocht en gebruikt op een overgeklockte singlecore AMD64 3500+ met 2 GB DDR nForce4 , maar ik vond zowel Vista als Windows 7 niet te doen op deze pc. Ik ben teruggegaan naar windows XP omdat ik dit toch nog meest soepel vond lopen op deze configuratie. Ik heb dit een aantal maanden uigetest d.m.v. dualboot.

Windows 7 zal zeker draaien, maar de CPU is voornamelijk de bottleneck zoals je al zei. Je kun windows 7 zeker er naast installeren en er mee experimenteren en verkennen, maar als main-OS is ook Windows 7 te zwaar om er soepel en snel mee te werken op dergelijke CPU's. Ik zou zeker minimaal een AMD X2 of een Core2Duo aanraden voor Vista en Windows 7.
Sorry hoor, maar ik kan me daarin niet vinden.

Ik heb voor mijn ouders laatst een Win 7 32 bit installatie uitgevoerd op een pc met een Althon 64 3200+ (dacht ik, liep op 2.2 ghz), 1GB, Radeon 9600 en een nieuwe WD 500gig schijf (met jumper naar 1.5 gelimiteerd) en binnen een halfuur was ik op de desktop. Alles deed het vrijwel meteen naar installatie (nog wel enkele driverupdates via windows update) en het geheel loopt soepel. In ieder geval een stuk sneller dan met XP in het dagelijks gebruik (die pc wordt alleen gebruikt voor mail lezen / internetten) als het gaat om multitasken, de browser openen of de mailcliënt starten.

Dat mensen nog steeds verkondigen dat Windows 7 trager zou zijn dan XP komt door compleet gebrek aan ervaring met het systeem en het napraten van mensen die bizarre vooroordelen over Microsoft (en met name Vista en op die voet ook Windows 7) hebben. Zelden zo'n soepele werkervaring op die PC gehad.
Daarnaast: wireless verbinden loopt lekker vlot en networksharing is begrijpelijk gemaakt voor leken. En gezien dat toch wel een beetje de max is voor niet-tweakers-niet-gamers scheelt dat ook weer in paniekerige telefoontjes van ouders en kennissen over problemen met "het internet".

• Klunssmurf
  • Niet online
@ hierboven...
Helemaal mee eens, heb al op meerdere oude pc's win7 geinstalleerd, geen problemen tot nu toe.
Niks dualcore of GHz monster
Heb er nu wel een aantal terug naar XP gebracht maar alleen maar omdat het voor de gebruiker een vertrouwd O.S. is, niet omdat het langzamer zou zijn.

M'n 1e instal van Win7 was dan ook op een XP 2800+ met 1 GB mem, geen enkel probleem...het is geen snelheids monster, maar dat is het met XP ook niet. Doet gewoon wat het moet doen en meer niet.

• KneppaH
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Sorry hoor, maar ik kan me daarin niet vinden
Dat mensen nog steeds verkondigen dat Windows 7 trager zou zijn dan XP komt door compleet gebrek aan ervaring met het systeem en het napraten van mensen die bizarre vooroordelen over Microsoft (en met name Vista en op die voet ook Windows 7)
Ik gebruik windows al sinds Win 3.1 / Win 3.11 en heb ook veel ervaring in het strippen en tweaken van alle verschillende windows versies. Dit doe ik tegenwoordig niet meer, omdat ik dit simpelweg zat geworden ben.
En ik ben zeker positief over windows 7, zodra ik een keer een snellere pc bouw, komt er zeker Windows 7 op. Ziet er goed uit en de hele interface + verschillende nieuwe functies vind ik veel handiger dan XP.
@ hierboven...
Helemaal mee eens,
Nou hier dus niet, zoals ik al zei, en geloof me ik heb echt hard en lang geprobeerd om Vista erop te laten staan. Ik had er immers 200,- voor neergeteld in de winkel en die wil je niet zomaar weggooien.
Wat in mijn geval ook mee heeft geteld en wat ik niet vermeld had in dit topic, maar misschien wel beter had kunnen doen, maar waarschijnlijk niet bij de TS van toepassing is, is dat er in de Radeon Catalist Vista drivers een voor mij belangrijke optie ontbrak en die in de XP driver wel aanwezig is.

Maar hoe dan ook, mijn ervaring is en dat de overall feeling op mijn eigen gedateerde pc met Vista en W7 minder goed is dan XP op dit moment.

Van W7 heb ik tot nu toe de beta een aantal maanden geprobeerd, wellicht dat de final wat lekkerder loopt.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• Klunssmurf
  • Niet online
Ik heb het dan ook niet over Vista...dat draai ik op geen enkele pc meer...het is XP of win7 bij mij.
Driver problemen van Vista ben ik zat. Zeker met de nForce chipset icm met moderne videokaarten.

@ TS....al gedacht aan een externe harddisk? Dan kan je gemakkelijk switchen tussen je pc en notebook...en je hoeft je niet zo'n zorgen te maken of hij wel ondersteund wordt?

[ Voor 30% gewijzigd door Klunssmurf op 29-10-2009 16:06 ]

• Petervanakelyen
@ TS....al gedacht aan een externe harddisk? Dan kan je gemakkelijk switchen tussen je pc en notebook...en je hoeft je niet zo'n zorgen te maken of hij wel ondersteund wordt?
Ik hoop wel dat hij dan USB2.0 ondersteuning heeft :)
...en een heatsinkje voor de Athlon XP 3200+, ff snuffelen bij V&A.
Kijk bv. eens naar een Gigabyte G-Power, dat is tot nu toe de beste Socket A koeler die ik ben tegengekomen.
Helemaal mee eens, heb al op meerdere oude pc's win7 geinstalleerd, geen problemen tot nu toe.
Heb het zelfs al geïnstalleerd op een EEE met 630MHz Celeron en 1GB RAM :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties !!

Vooral die reactie over die Nforce Soundstorm chip is een goeie, ik heb een hele goeie speakerset aan de pc hangen en als ik onder Windows 7 terugval qua geluid, is dat niet de bedoeling. Overigens zegt de W7 Upgrade Advisor niks over het feit dat de soundstorm chip niet compatible zou zijn.

Mijn mobo heeft trouwens inderdaad een nforce2 chipset.

Van dat geheugen vind ik ook wel een goeie. Als 2 x 256 MB en 1 x 1 GB minder stabiel is, kan ik die twee 256 mb reepjes er beter uit gooien en een kit kopen van 2 x 512 MB (Ik heb inderdaad 3 geheugen sloten op mobo). Wel beetje zonde want die 2 256 MB reepjes zijn van die speciale Corsair overklok reepjes.

Alle DDR geheugen wat je nu nog kunt krijgen, is value memory, dus ik zal minder goed kunnen overklokken maar dat maakt uiteindelijk toch weinig uit en met 1 value chip kun je die andere toch ook niet meer snel overklokken.

Dus het verschil tussen 1 GB en 1,5 GB aan geheugen merk je dus niet onder XP? Ik kan natuurlijk ook 3 reepjes van 512 MB kopen, scheelt maar € 20,00.

En voor wat betreft die harddisk, ik ga toch voor een sata, die zijn goedkoper dan de "ouderwetse" pata schijven en veel beter verkrijgbaar. Mijn cpu is toch een soort van bottleneck en als de harde schijf 30 tot 60% sneller is dan mijn huidige ben ik al tevreden.

Ik denk aan een 500 GB of 640 GB Western Digital Caviar Blue harddisk.

Ik heb overigens al jaren snelle koeler erop, zo'n raar ding van Cooler Master, werd destijds als 1 van de beste Socket A koelers getest en dat ding functioneert nog prima. Ik heb ook altijd flink overgeklokt op die pc maar nu ik ook een snelle Windows 7 laptop heb, ben ik er wel achter gekomen dat dat overklokken statistisch allemaal heel leuk is maar dat je er in de praktijk weinig van merkt.

• Klunssmurf
  • Niet online
In de V&A kom je geregeld leuke deals tegen, low latancy wordt er ook aangeboden.
Voor pakweg 20 euro vind je er al wat leuks.
Er wordt ook nog een setje ddr500 aangeboden..

Zie net bij je naam dat je een abit nf7-s mobo gebruikt, het best vergelijkbare wat ik hier heb is een AN-7..
Ik zal straks ff een WD 640 Green er aan hangen en kijken of het werkt....dan heb je al iets meer zekerheid voor evt ondersteuning.

Een verdubbeling van geheugen capaciteit merk je veel beter dan het beetje overklokken.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 18:31:

Zie net bij je naam dat je een abit nf7-s mobo gebruikt, het best vergelijkbare wat ik hier heb is een AN-7..
Ik zal straks ff een WD 640 Green er aan hangen en kijken of het werkt....dan heb je al iets meer zekerheid voor evt ondersteuning.
Heel graag, want anders zit ik met een 640 GB harde schijf waar ik niet zo veel mee kan...

Dat Value Select Memory van Corsair (of eventueel van Kingston), is dat wel een beetje overklokbaar, bijvoorbeeld tot 200 of 205 fsb?

• Bilderbeek
Ik heb nooit last gehad van een WD schijf op een Nforce 2 mobo (mits er een jumpertje op de schijf is gezet). Op een gegeven moment ging mijn mobo dood, maar ik hoop maar dat dat de reden niet was ;)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Bilderbeek schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 20:31:
Ik heb nooit last gehad van een WD schijf op een Nforce 2 mobo (mits er een jumpertje op de schijf is gezet). Op een gegeven moment ging mijn mobo dood, maar ik hoop maar dat dat de reden niet was ;)
Nee, maar het gaat niet zozeer om het merk maar om de capaciteit, of het bios van een Abit NF7-S nforce2 socket A mobo uit 2003 (laatste bios begin 2004) een 500 GB of een 640 GB harde schijf wel herkend.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-02 20:06
Klunssmurf schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 15:05:
@ hierboven...
Heb er nu wel een aantal terug naar XP gebracht maar alleen maar omdat het voor de gebruiker een vertrouwd O.S. is, niet omdat het langzamer zou zijn.

M'n 1e instal van Win7 was dan ook op een XP 2800+ met 1 GB mem, geen enkel probleem...het is geen snelheids monster, maar dat is het met XP ook niet. Doet gewoon wat het moet doen en meer niet.
Heb hier gisteren voor de grap Windows 7 op een XP 2400+, 512MB en Geforce2MX geinstalleerd. Dat is toch wel het minimum, want het loopt niet echt lekker. Geheugen is het probleem niet zozeer, maar vooral de grafische kaart. Menu'tjes slepen e.d knalt CPU naar 100% en stottert behoorlijk. Geheugen is niet eens zo'n probleem, verse install heeft ~250mb in gebruik. Anyways, op dit bakkie gaat weer XP want dat loopt toch een stuk beter (sneller in opstarten, afsluiten, en snelheidsgevoel is vele malen groter).

Volgende week maar eens proberen hoe Win 7 loopt op onderstaand bakkie, dat moet net zo snel zijn als XP 8)

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• Bilderbeek
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat dat niet zo is; Sata-I disks gingen destijds ook wel tot 500GB en de Sata-II disk die ik heb gebruikt was ook 500GB. Het bios maakt volgens mij ook niet zoveel uit (uiteraard wel Sata support vereist) maar hoewel windows XP vroeger wel eens problemen had met het juist detecteren van schijven is dit inmiddels al lang opgelost.

@hieronder:
Een Directx 9 kaart zal windows 7 inderdaad een stuk beter draaien. (Toch zoiets als minimum system requirements :p )

[ Voor 15% gewijzigd door Bilderbeek op 29-10-2009 22:22 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Wil nog niet zo lukken...moet eerst een bios update doen. Morgen meer...
(geen fdd drive op pc)

(Win7 met GF2 mx....dan vind ik het niet gek dat het niet zo lekker draait, met een ATI x800 of GF6 zal het heel wat beter draaien)

[ Voor 41% gewijzigd door Klunssmurf op 29-10-2009 21:49 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 21:43:
Wil nog niet zo lukken...moet eerst een bios update doen. Morgen meer...
(geen fdd drive op pc)

(Win7 met GF2 mx....dan vind ik het niet gek dat het niet zo lekker draait, met een ATI x800 of GF6 zal het heel wat beter draaien)
Kijk daar gaan we al, van wanneer is jouw bios? Ik heb het meest recente bios, na 2004 heeft Abit geen nieuwe biossen meer uitgebracht voor de NF7-S.....

Ik weet dat als ik Windows 7 wil draaien, er een nieuwe videokaart in moet. Het is nu juist de sport die oude pc met minimale kosten toch goed draaiende te houden. Ik zal eens kijken voor een Ati 4650 videokaart, AGP natuurlijk, want PCI-E kent het mobo niet.

Als XP weer prima draait, vind ik het voorlopig ook wel goed hoor.

• Klunssmurf
  • Niet online
Dan moet ik 'm weer aansluiten, heb ff niet opgeschreven welke bios versie, maar het is nog het originele bios. Nooit een update gehad.

BTW...als je DDR400 geheugen neemt, budget of niet, is het 200 MHz.

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:48
Kijk eens in V&A voor wat leuk spul: http://tweakers.net/aanbod

Ik heb de PC van m'n pa een tijdje geleden ook geupgrade.
Die ging van een:
P4 3.0Ghz (S478)
1.5GB (2x 256MB, 2x 512MB) DDR
Medion MD8080 moederbord (S478)
160GB ATA schijf

Naar een:
Pentium E5200 Dual Core 2.5Ghz (S775)
4GB RAM (2x 2GB DDR2 800Mhz)
Asus P5N-MX (S775)
500GB SATA

En dat kostte ongeveer €175, nu kan hij weer prima vooruit.
En voor het oude spul heb ik nog 4 a 5 tientjes gevangen, dus uiteindelijk ben je redelijk goedkoop uit.

Ik heb alleen de hardeschijf nieuw gekocht, rest was via V&A, of Marktplaats.

Ik zou iig niet meer gaan investeren in DDR geheugen (er is nu namelijk ook al DDR3, dus DDR2 is eigenlijk ook alweer verouderd :P ) IDE / PATA schijven, of AGP videokaarten.

Toch zonde van je geld, omdat je ook een stuk moderner spul kunt krijgen voor een paar tientjes meer.

En de onboard videokaarten zijn tegenwoordig goed genoeg om Aero te kunnen draaien, zelfs een simpel spelletje wil nog wel lukken soms.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2009 23:03 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Oke...het werkt, heeft niks met bios te maken...had jumpers op de HDD verkeerd staan.
Heb het nu weer zoals de HDD nieuw uit verpakking kwam (geen jumpers) en het werkt zonder problemen.
Bios versie is 6a61ba1dc-17 (uit 2004), verdere info heb ik niet.

Edit*

Een ATI 4650 is zonde van je geld en je pc vormt dan een serieuze bottleneck.
Wat dacht je van een NV 6600gt? (2e hands) Is goed in balans met de rest van je pc.

[ Voor 26% gewijzigd door Klunssmurf op 29-10-2009 23:22 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 22:58:
Kijk eens in V&A voor wat leuk spul: http://tweakers.net/aanbod

Ik heb de PC van m'n pa een tijdje geleden ook geupgrade.
Die ging van een:
P4 3.0Ghz (S478)
1.5GB (2x 256MB, 2x 512MB) DDR
Medion MD8080 moederbord (S478)
160GB ATA schijf

Naar een:
Pentium E5200 Dual Core 2.5Ghz (S775)
4GB RAM (2x 2GB DDR2 800Mhz)
Asus P5N-MX (S775)
500GB SATA

En dat kostte ongeveer €175, nu kan hij weer prima vooruit.
En voor het oude spul heb ik nog 4 a 5 tientjes gevangen, dus uiteindelijk ben je redelijk goedkoop uit.

Ik heb alleen de hardeschijf nieuw gekocht, rest was via V&A, of Marktplaats.

Ik zou iig niet meer gaan investeren in DDR geheugen (er is nu namelijk ook al DDR3, dus DDR2 is eigenlijk ook alweer verouderd :P ) IDE / PATA schijven, of AGP videokaarten.

Toch zonde van je geld, omdat je ook een stuk moderner spul kunt krijgen voor een paar tientjes meer.

En de onboard videokaarten zijn tegenwoordig goed genoeg om Aero te kunnen draaien, zelfs een simpel spelletje wil nog wel lukken soms.
Dat gaat allemaal veel te ver, een moderner mobo betekent namelijk ook een nieuwe kast omdat socket A mobo's nog in oude kasten pasten en er daarna weer een nieuwe standaard kwam. 1 GB DDR geheugen kost zo'n € 30,00, dat is dus erg weinig. Een nieuwe moderne hdd kun je altijd weer in nieuwe pc gebruiken en een snellere AGP videokaart kost ook weinig en dan kun je spellen als GP4, Colin McRae Rally en DTM Race Driver 3 (mijn favoriete spellen) prima draaien. Met mijn huidige Radeon 8500 gaat het ook al redelijk hoor.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:16:
Oke...het werkt, heeft niks met bios te maken...had jumpers op de HDD verkeerd staan.
Heb het nu weer zoals de HDD nieuw uit verpakking kwam (geen jumpers) en het werkt zonder problemen.
Bios versie is 6a61ba1dc-17 (uit 2004), verdere info heb ik niet.
Perfect, dan zal de WD Caviar Blue ongetwijfeld ook werken, maar misschien gaat ik wel voor de Green versie. Thanx !!

• ThinkPad
  • Laatst online: 16:48
MegaJurk schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:19:
[...]

Dat gaat allemaal veel te ver, een moderner mobo betekent namelijk ook een nieuwe kast omdat socket A mobo's nog in oude kasten pasten en er daarna weer een nieuwe standaard kwam. 1 GB DDR geheugen kost zo'n € 30,00, dat is dus erg weinig. Een nieuwe moderne hdd kun je altijd weer in nieuwe pc gebruiken en een snellere AGP videokaart kost ook weinig en dan kun je spellen als GP4, Colin McRae Rally en DTM Race Driver 3 (mijn favoriete spellen) prima draaien. Met mijn huidige Radeon 8500 gaat het ook al redelijk hoor.
Nieuwe kast? tegenwoordiger is er nogsteeds gewoon de ATX / mATX standaard hoor.

Uit je post haal ik dat je een Abit NF2-S bord hebt op dit moment, als ik een beetje een inschatting doe met de plaatjes die ik met Google vind, dan is dat een ATX bord. Je kunt er dus zo een ander ATX bord inschroeven (misschien ook wel mATX, maar dat ligt maar net aan je kast)

En over dat geheugen, ik heb die 2x2GB voor €36 incl. verzendkosten kunnen kopen (ik moet toegeven dat het wel een hele scherpe aanbieding was, normaal zit het rond de €45 ofzo denk ik)

En je hebt het in je openingspost over 80 euro als budget, waarom leg je er dan niet wat bij zodat je echt nieuwer spul hebt?

Ik wil je heus niet dwingen om mijn advies op te volgen, maar ik vind het persoonlijk gewoon zonde om te investeren in oude hardware.

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2009 23:27 ]

• Klunssmurf
  • Niet online
Zie m'n edit in eerdere post..

HD 4650 is geen game kaart, voor htpc leuk.
HD3850...dat trekt je systeem niet, dan moet je echt een veel krachtigere cpu hebben.

Een ATI x19** of NV 6600 Gt moet je voor een paar tientjes kunnen vinden.
2x 512 geheugen moet je kunnen vinden voor max.20 euro. Nieuw betaal je eigenlijk te veel.

Is idd een ATX mobo.

[ Voor 3% gewijzigd door Klunssmurf op 29-10-2009 23:34 ]

Verwijderd

ThinkPadd schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:25:
[...]

Nieuwe kast? tegenwoordiger is er nogsteeds gewoon de ATX / mATX standaard hoor.

Uit je post haal ik dat je een Abit NF2-S bord hebt op dit moment, als ik een beetje een inschatting doe met de plaatjes die ik met Google vind, dan is dat een ATX bord. Je kunt er dus zo een ander ATX bord inschroeven (misschien ook wel mATX, maar dat ligt maar net aan je kast)

En over dat geheugen, ik heb die 2x2GB voor €36 incl. verzendkosten kunnen kopen (ik moet toegeven dat het wel een hele scherpe aanbieding was, normaal zit het rond de €45 ofzo denk ik)

En je hebt het in je openingspost over 80 euro als budget, waarom leg je er dan niet wat bij zodat je echt nieuwer spul hebt?

Ik wil je heus niet dwingen om mijn advies op te volgen, maar ik vind het persoonlijk gewoon zonde om te investeren in oude hardware.
Nee, snap ik en ik weet ook dat je feitelijk gelijk heb alleen heb ik dus al een hele snelle 18,4 inch breedbeeld laptop met Windows 7 en de oude Athlon pc wil ik vooral als backup gebruiken. Er staan erg veel foto's, mp3's e.d. op en ik vind het gewoon handig nog een pc te hebben die ik op elk moment kan gebruiken als ik daar behoete aan heb en met een beetje extra geheugen, een nieuwe schijf en misschien een iets snellere schijf werkt die pc onder Windows XP meer dan uitstekend.

Verwijderd

Klunssmurf schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 23:33:
Zie m'n edit in eerdere post..

HD 4650 is geen game kaart, voor htpc leuk.
HD3850...dat trekt je systeem niet, dan moet je echt een veel krachtigere cpu hebben.

Een ATI x19** of NV 6600 Gt moet je voor een paar tientjes kunnen vinden.
2x 512 geheugen moet je kunnen vinden voor max.20 euro. Nieuw betaal je eigenlijk te veel.

Is idd een ATX mobo.
Hmmm, als een HD4650 geen game kaart is hoe moeten een X19xx en 6600GT dat dan wel zijn?

• Klunssmurf
  • Niet online
Is niet als gamers kaart op de markt gezet, de 3850 is sneller.
De goedkope versie heeft ddr2 geheugen

Gaf ook aan dat een X19** of 6600GT beter in balans is met z'n pc....meer niet

[ Voor 28% gewijzigd door Klunssmurf op 30-10-2009 00:50 ]

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Een andere invalshoek?

Zet alle gegevens van je oude pc op een externe HD. Dan kan daar in elk geval niets mee fout gaan mocht je oude pc het toch opgeven. Intussen kun je dan rustig rondkijken voor het upgraden van dit oude beestje of loop je misschien tegen een goedkope vervanging aan. :)

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
lotje1 schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 01:08:
Een andere invalshoek?

Zet alle gegevens van je oude pc op een externe HD. Dan kan daar in elk geval niets mee fout gaan mocht je oude pc het toch opgeven. Intussen kun je dan rustig rondkijken voor het upgraden van dit oude beestje of loop je misschien tegen een goedkope vervanging aan. :)
En dat is nou net het probleem waarvoor ik al een andere post heb geopend onder Windows Clients. Ik kan namelijk op die pc geen bestandsverwerking meer doen. Alles werkt, behalve het verplaatsen, kopieren en verwijderen van bestanden lukt niet meer. Ik krijg al meteen als ik met de rechtermuisknop op een bestand klik (zowel gewoon op desktop als in explorer) een foutmelding, mijn oude hdd's (beiden) beginnen vreselijk te ratelen en de boel loopt dan net niet vast, het scherm ververst dan wel automatisch.

Ik heb nog geen reacties gehad maar ik denk dat mijn xp installatie gewoon verrot is. Vandaar dat ik nieuwe hdd wil aansluiten, een schone xp sp3 install wil doen en dan oude schijven aansluiten en kijken of ik dan wel kan kopieren.

Aangezien het probleem met beide hdd's speelt, zal het ondanks dat ze oud zijn, niet aan die hdd's liggen.

• Klunssmurf
  • Niet online
Als je genoeg ruimte over hebt zou je gewoon een 2e installatie kunnen doen en dan de boel opruimen...alles op je grote hdd saven en daarna weer een fresh install, hoef je niet die harddisk aan te schaffen

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 01:41:
Als je genoeg ruimte over hebt zou je gewoon een 2e installatie kunnen doen en dan de boel opruimen...alles op je grote hdd saven en daarna weer een fresh install, hoef je niet die harddisk aan te schaffen
Die "grote" hdd is een schijf van 120 GB en 6 jaar oud, en dan heb ik er nog eentje die ook 6 jaar oud is en 60 GB groot, twee versleten bejaarde schijven dus en absoluut niet meer betrouwbaar. En ze zitten ook propvol, daarom ratelt die pc ook steeds, hij kan nauwelijks geheugen meer swappen en met 512 MB intern geheugen wordt dat er ook al niet beter op.

[ Voor 13% gewijzigd door MegaJurk op 30-10-2009 08:10 ]

• Petervanakelyen
MegaJurk schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 08:09:
[...]

Die "grote" hdd is een schijf van 120 GB en 6 jaar oud, en dan heb ik er nog eentje die ook 6 jaar oud is en 60 GB groot, twee versleten bejaarde schijven dus en absoluut niet meer betrouwbaar. En ze zitten ook propvol, daarom ratelt die pc ook steeds, hij kan nauwelijks geheugen meer swappen en met 512 MB intern geheugen wordt dat er ook al niet beter op.
Nieuwe S-ATA schijf en dat euvel is verholpen. Het is zo goed als zeker dat het werkt, mits je de jumper op 1.5Gbit/s zet :) RAM upgrade zou ik ook doen, en een herinstallatie van XP is ook nodig. Daarmee kan je weer verder voor even, en voor browsen/backup zal het best wel snel genoeg zijn :)

• Klunssmurf
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op vrijdag 30 oktober 2009 @ 09:39:
[...]

Nieuwe S-ATA schijf en dat euvel is verholpen. Het is zo goed als zeker dat het werkt, mits je de jumper op 1.5Gbit/s zet :) RAM upgrade zou ik ook doen, en een herinstallatie van XP is ook nodig. Daarmee kan je weer verder voor even, en voor browsen/backup zal het best wel snel genoeg zijn :)
Bij de WD 640 dus geen jumper omzetten...

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
Voor het overzetten van bestanden van een harde schijf kun je ook rondkijken of iemand een houder heeft voor harde schijven. Dan plug je je harde schijf gewoon aan je laptop vast en zet je via die weg je bestanden over.
Dan ben je niet afhankelijk van je pc voor het veilig zetten van je persoonlijke gegevens en foto's

• Klunssmurf
  • Niet online
Denk dat het inmiddels wel duidelijk is dat Megajurk een interne harddisk gaat aanschaffen.
Mede omdat z'n huidige schijven tot de nok toe vol zitten en zoals ie aangaf deze pc als back-up wil hebben.

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik heb dus een sata aansluiting op mijn mobo, hebben sata schijven ook een andere voedingsstekker nodig want ik weet niet of mijn voeding in mijn antec kast daarvoor een aansluiting heeft. Moet ik dan ook een verloopstekkertje hebben?

Ik heb inmiddels 2 x 512 MB OCZ geheugen van een mede-tweaker gekocht, dus nu nog de schijf kopen en dan nog een videokaart.

• Petervanakelyen
MegaJurk schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 15:15:
Ik heb dus een sata aansluiting op mijn mobo, hebben sata schijven ook een andere voedingsstekker nodig want ik weet niet of mijn voeding in mijn antec kast daarvoor een aansluiting heeft. Moet ik dan ook een verloopstekkertje hebben?

Ik heb inmiddels 2 x 512 MB OCZ geheugen van een mede-tweaker gekocht, dus nu nog de schijf kopen en dan nog een videokaart.
Heeft je voeding een zwarte 5-pins aansluiting ?
Deze dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.askkia.com/articles/images/sata15pin.jpg

Als je die niet hebt heb je dit convertor kabeltje nodig (waar elke willekeurige tweaker er wel van heeft :p )

Afbeeldingslocatie: http://www.qvs.com/images/sata-power.JPG

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Ik kom er zojuist achter dat DDR400 geheugen ook gewoon werkt/past op socket 939 mobo's, bijvoorbeeld de Asus A8N. Deze mobo's hebben bovendien een PCI-E aansluiting en je kunt er bijvoorbeeld een AMD X2 4800+ op gebruiken.

Die socket 939 mobo's kosten tweedehands haast niks en zo'n processor zal ook niet zo duur zijn. Misschien is het dan toch wel interessant om ietsje meer geld voor een upgrade uit te geven zodat ik naast mijn snelle laptop echt een goeie back-up pc heb.

• Klunssmurf
  • Niet online
Houd er dan wel rekening mee dat niet iedere moderne videokaart meer draait op de oude s939 moederborden.

Veel succes met de zoektocht naar een goedkope s939 X2 4800+ (voor dat geld heb je nl. al snel een AM3 cpu met moederbord)

Heb zelf veel s939 spul...alles wat snel is=duur

[ Voor 10% gewijzigd door Klunssmurf op 01-11-2009 23:23 ]

• MegaJurk

MegaJurk

NF7-S 1825@2280

Topicstarter
Klunssmurf schreef op zondag 01 november 2009 @ 23:21:
Houd er dan wel rekening mee dat niet iedere moderne videokaart meer draait op de oude s939 moederborden.

Veel succes met de zoektocht naar een goedkope s939 X2 4800+ (voor dat geld heb je nl. al snel een AM3 cpu met moederbord)

Heb zelf veel s939 spul...alles wat snel is=duur
Voor zo'n € 60,-- heb je nog een splinternieuw Asusrock s939 mobo. Een op een s939 gebaseerde Athlon X2 vinden, zal moeilijker worden heb ik al gezien....

Het hoeft trouwens ook niet per sé een x2 4800+ te zijn, een x2 4200+ is bijvoorbeeld ook goed.

• Klunssmurf
  • Niet online
AM2+ Mobo voor + Athlon II 215 ong. 85 euro...veel sneller dan welke s939 dan ook.

Als je dan toch echt wilt upgraden...laat s939 dan links liggen.
Zeker als je nog eens Vista of Win7 wilt gaan draaien...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Upgradevragen horen toch echt in Complete Systemen & Laptops thuis, niet hier in PMG. En ook daar is het de bedoeling om zelf eerst op zoek te gaan voor je een topic opent, zie ook:

[UG] Upgrade Guide topicoverzicht

Dit topic is ondertussen verworden tot slowchat voor individueel verkoopadvies. Dat is hier niet echt de bedoeling. Bovendien hoort de vraag over grote HDDs thuis in Opslagmedia & I/O Controllers, en staat het daar in de FAQ: OM FAQ
Wat is de grootste HDD die ik in mijn PC kan doen?
Dat hangt vooral van de BIOS af. Hieronder volgt een opsomming van een aantal BIOS limieten die je als een zekere richtlijn kan aanhouden. Kijk eens van welke datum je BIOS is:
  • BIOS van voor juli 1994
    Door gebrek aan LBA (Logical Block Addressing) kun je harddisks van maximaal 504MB hierop aansluiten.
  • BIOS van tussen juli 1994 en mei 1996
    Deze BIOS'sen kunnen niet meer dan 4093~4096 cylinders addresseren met een limiet van 2,1GB als gevolg.
  • BIOS van tussen mei 1996 en januari 1998
    Er zijn 2 limieten: de 4,2GB limiet ligt aan DOS en Windows 95/98. In dit geval moet je de harddisk handmatig in de BIOS instellen ipv een autodetect doen. De 8,4GB limiet ligt aan de gebrekkige Int 13h instructies.
  • BIOS van tussen januari 1998 en juni 1999
    Dit treft alleen de systemen met een AWARD BIOS. Er zat een bug in de BIOS, waardoor de HDD's groter dan 32GB niet correct werden herkend.
  • BIOS van tussen juni 1999 en begin 2002
    De 28bits LBA addressering zit nu op haar grens: 128GB. Dit is te omzeilen door een BIOS update (bijv. Promise/Highpoint controllers) danwel door een driver update (de onboard IDE van Intel 8xx chipsets). De 28bits LBA addresering wordt dan omgezet in 48bits LBA addressering met als gevolg dat het limiet wordt verlegd naar 128PB (144 miljoen GB).
Oftewel, als je BIOS 128GB aankan (wat evident het geval is als hij 160GB zonder problemen slikt), dan is de volgende grens 128PB, en daar kom je vooralsnog niet snel aan :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.