Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik ben op zoek naar een Gigabit Router (Wireless 300mb - Wired 1GB) waarbij ik 2 laptops (gigabit wireless), 1 pc (gigabit LAN) en 1 mediaplayer (Asus OPlay!, helaas 100mbit) wil aansluiten.

Nu heb ik een drietal routers op het oog, die qua features en budget aan mijn wensen voldoen:

- Belkin Draadloze N+ router
- Netgear WNR3500
- Linksys WRT320N

Na een aantal globale reviews gelezen te hebben kom ik tot de conclusie dat de Belkin een goede router is, de Netgear eveneens goed dienst doet, maar wel 2 verschillende versies biedt onder hetzelfde typenummer en dat de meningen op tweakers erg verdeeld zijn over (deze) Linksys.

Helaas zijn er geen multitests beschikbaar tussen deze 3, of eventueel een aantal andere Gigabit routers van rond de 60-75 euro, hetgeen mijn keuze lastig maakt.

Ik ben dan ook erg benieuwd naar jullie ervaringen met een van deze routers en jullie reden om uiteindelijk een keuze te maken voor een bepaald merk/type router. Wat ik vooral belangrijk vind is een hoge en constante doorvoersnelheid ivm streaming video (evt. draadloos van pc naar router en dan bedraad naar de mediaspeler) en een goed bereik binnen het gehele appartement van 80m2.

Mocht iemand naast bovenstaande routers nog een router willen aanbevelen dan mag dit uiteraard ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-09 12:57
Ik heb zelf de WRT320N met de standaard firmware niet echt aan te raden maar met de DD-WRT firmware is dit echt een toppertje. Daar waar ik met de standaard firmware regelmatig me router moest herstarten is dit met de DD-WRT firmware niet meer nodig. Er valt dan ook veel in te stellen. Ik kan je geen benchmarks geven over hoe snel deze is, maar wireless heb ik nog geen enkel probleem ervaren. Overigens is mijn appartement 85m2 en ik heb overal bereik. Zelfs de buren hebben gemerkt dat er een nieuwe buur was omdat mijn WiFi alle andere overstemden m.b.t. signal strength.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:08
Even ter info: Gigabit wireless is er nog niet echt. Je kan met Wireless max 300 MBit halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
I know, maar voor de Lan aansluiting wil ik 1gb en wireless 300mb (zie eerste regel van mijn vorige post). Ben ik in elk geval mooi op de 'toekomst' voorbereid :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb zelf de WNHDE111 van Netgear, deze heeft dan wel een 100 MBit LAN aansluiting, maar ben er erg tevreden over. De throughput die ik haal is bijna altijd aan de max van de ethernet aansluiting (1 Wireless N client). Uptime is momenteel 5678 hours en 47 minutes (236 dagen).

De WNR3500 was bij mij ook een optie gezien de Gigabit aansluiting, mocht deze hetzelfde funtioneren als de WNRHDE111, kan ik Netgear alleen maar aanbevelen.

Belangrijke overweging in mijn keus was de 5 Ghz mogelijkheid, en die is zeker aan te bevelen wat mij betreft. Minder last van andere netwerken, bereik helaas iets minder dan 2,4 Ghz.

[ Voor 19% gewijzigd door wasted247 op 25-10-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:48
Dlink Dir-655 is ook een hele mooie router waar ik veel goeds over lees

Is tevens de wan poort GBIT
Misschien ook even waard om naar te kijken
Hij is wel wat duurder
Dacht rond de 90 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Volgens smallbuilder is de linksys het beste zo te zien:
http://www.smallnetbuilde...tion=com_chart&Itemid=189

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:47
Is het bij die linksys WRT320N ook mogelijk de router functie uit te schakelen?
Zodat hij eigenlijk alleen als access point fungeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 16:59
Ik haak ook even in op dit topic over budgetrouters, ik zit namelijk in ongeveer dezelfde situatie met vrijwel dezelfde criteria. Ik heb er echter nog één extra: WAN-speed...

Ziggo is op dit moment bezig om haar snelheden in rap tempo te verhogen (30->50->80->120) en mijn huidige Asus WL500g heeft een max WAN-speed van ~25-30mbit. Ik erger me daar dus vreselijk aan wil nu niet de miskoop doen waarbij ik over een jaar weer een nieuwe router mag kopen omdat de WAN-speed van mijn nieuwe router niet boven de 110mbit uitkomt.

Wie weet welke budgetrouter met N, gigabit LAN, ook degelijke WAN-speed behaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Ik neig toch naar de Linksys, gezien de prijs en het feit dat het een goede router schijnt te zijn (mits firmware update). Nadeel is wel dat er een firmware update nodig is om de router goed te laten functioneren, als ik de reviews mag geloven.

Aan de andere kant is de Netgear toch ook wel erg mooi qua looks. Lastig.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 09:14
Misschien kan deze test helpen:
test
Ik zit in hetzelfde schuitje. Ik heb een excel overzicht gemaakt en daaruit komen inderdaad de 3 routers die de TS noemt plus de Dlink dir-655 naar voren als routers onder de 100 euro maar met een (officiële althans) 1 Gbit wan poort. Uit de voorgenoemde test bleek dat de dlink een wan poort snelheid haalt van ~230 mbit. Zou voor mij wel even zat zijn :)

Verder kijk ik naar aantal antenne's, USB poorten en garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pasajo
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10-2021
En waar is voor jullie nu uiteindelijk de keuze op gevallen? En presteert het naar verwachting?

Ikzelf heb geen hoge performance eisen aan een router, maar om nu nog een router te kopen zonder gigabit met 150n oid vind ik wat zonde. Belangrijk voor mij is streamfunctionaliteit, 25gig mkv's moeten goed (bedraad) streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09 16:49

Frank1973

XBL: Ghostleader1NL

Ben ik ook wel benieuwd naar wat de TS gekozen heeft en of het bevalt!! Ik krijg volgende week Alles in 1 extra >50mb dus heb ik ook een soortgelijk router nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
(overleden)
Hier nog iemand in het zelfde schuitje..

nijg erg naar de DLink 655; enige negatieve wat ik er vooral over lees is het wlan bereik.. Denk toch dat het binnenkort deze wordt (zn broer, de 855, is me iets te duur). Meer ervaringen/reacties dus ook namens mij van harte welkom :P.

edit: Hele topic op got gemist over de 655; word je ook niet vrolijker van.. :/.

edit2:
Netgear WNDR3700N lijkt me toch de betere keus, boven de 100 euro grens, maar lees goede reviews (oa: deze), en postief got topic: Netgear WNDR3700N (weinig reacties, dat wel).

[ Voor 40% gewijzigd door SuperPaddo op 05-11-2009 20:06 ]

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Ik kan de huis, tuin en keuken routers niet echt aanraden als je een glasvezel verbinding hebt, mischien is een simpel PCtje met 2 Netwerkkaarten erin en PFsense erop als router, een netgear ProSafe gigabit switch en een senao access point een betere opstelling (ok je bent wat meer kwijt maar dan heb je ook wat, en je kunt het later makkelijk uitbreiden).

Ik heb de sitecom 300XR gigabit gaming router doorgebrand met het hosten van een gameserver (gaming router :0), de WRT320N met standaard software moest ik iedere dag rebooten omdat ie weer was vastgelopen, de netgear heb ik geen ervaring mee, netgear maakt over het algemeen wel zeer degelijke switches (ProSafe series), en van belkin ken ik alleen dat fancy ding met een display erop (In de meterkast FTW) wat net zo hard vastloopt, met de N+ heb ik geen ervaring.

[ Voor 14% gewijzigd door donny007 op 05-11-2009 20:56 . Reden: Links erbij ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Hier ben ik idd ook een beetje achter gekomen na mn een beetje te verdiepen in dit spul, onder de 100 euro kan ik niets vinden waar men overwegend positief over is..

Ga denk ik aan het eind van dit jaar mn netwerk sneller maken (is nu 100mbit draad, en 54g wireless met goedkope maar stabiele USRobotics router (Linksys komt er hier nooit meer in :P) ).

Vooral snelheid en stabiliteit hecht ik waarde aan, uiterlijk als toffe schermpjes helemaal niets (meterkast verhaal). En een pc inrichten lijkt me niet al te gunstig voor de energierekening ;), plus dat ik geen 'extra' dingen hoef behalve wat ik nu al heb, maar dan sneller :).

[ Voor 6% gewijzigd door SuperPaddo op 05-11-2009 21:04 ]

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54
Ik heb de wrt320 nu een weekje in bezit met de firmware 1.0.0.3 ism met Ziggo gaat het als een trein.
Download speed is een stuk beter dan met de oude ( uit 2003 :) ), zit smorgens aan de grens wat ziggo als max heeft, nu nog een site vinden waar je zo snel kan dowloaden.
Rebooten niet nodig gehad
Deze was in de aanbieding bij Norrod 65 €
Ik gebruik bedraad 3 pc en draadloos 2 laptop, 1 x WII 1x Printer
Kopieren bedraad gaat als een speer, wireless geeft in het hele excellent 130 mb speed aan.

Waarom ik deze genomen heb is:
Alle poorten 1 gbps, N router IPV6 geschikt

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Als je veel op hoge snelheid download en upload (torrents van 11MB/s up en down), Gameserver hosten, etc. dan krijg je problemen met de WRT320N, De mijne moest ik iedere dag rebooten omdat hij weer was vastgelopen, uiteindelijk teruggebracht en een Pentium 4 router gemaakt (die soms nog 30% van zijn CPU nodig heeft), verbruikt 15x zoveel maar nog nooit een probleem mee gehad, en superstabiel.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 07-11-2009 11:06 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Ik neig ook naar de WRT320, icm ziggo alles in 1 extra.. Downloaden doe ik af en toe via de nieuwsgroepen.. Het gaat er bij mij om dat ik een stabiele internetverbinding heb met name voor de xbox360 en online gaming.. Dus is deze aan te raden als je af en toe wat download n voor de rest alleen maar internet en online gaming???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Niet echt aan te raden, als je met de firmware gaat tweaken (DD-WRT) dan kan het nog is wat worden.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank1973

Frank1973

Welke is wel aan te raden dan??
Wat houdt dual band in? Betekent dat ik 2 laptops op 2.4 ghz via het G netwerk kan draaien en 1 PC op 5 ghz via het N netwerk??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Je hebt Dual Band N dat betekend 5ghz OF 2.4ghz (Dus als je bijv een iPod touch of ander Niet-N apparaat hebt en je zet hem op 5Ghz werkt het niet), Je hebt ook Simultaneous Dual Band N dat betekend dat je router tegelijkertijd 5Ghz EN 2.4Ghz uitzend, dan kun je de 5Ghz band gebruiken en andere Niet-N apparaten nog gewoon gebruiken op de 2.4Ghz band.

Voor de duidelijkheid:
Dual band N: 5Ghz OF 2.4Ghz.
Simultaneous Dual Band N: 5Ghz EN 2.4Ghz.

Een hele goede router die niet bezwijkt onder netwerkverkeer of encryptie is de Netgear WNDR3700, deze heeft Simultaneous Dual Band N 300Mbps WiFI, 4 Gigabit LAN poorten en 1 Gigabit WAN poort, er zit ook een USB poort op om een HDD te delen over het netwerk.

[ Voor 40% gewijzigd door donny007 op 07-11-2009 13:04 . Reden: Links etc. ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
Hier toch de knoop doorgehakt, en de Netgear WNDR3700 besteld na de positieve berichtgeving. Ongelofelijk dat er nog zoveel routers te koop zijn die hun taak niet goed kunnen vervullen :/.

Levertijd staat op 6 tot 10 dagen (4launch); vanmiddag besteld voor 104.50 en is nu een euro duurder geworden :P. Valt me op dat ie nergens op voorraad is, hopen dat de levertijd een beetje klopt :). Laat hier uiteraard nog weten hoe de router bevalt.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Slimme keuze, ik ben benieuwd naar je review.

/dev/null

• Fr0sT_be
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-07 17:53
Ik ben ook opzoek naar een goede router voor op mijn kotgebouw. Ik beheer namelijk het netwerk voor 8 man, hebben een 25 mb/s down, 1 mb/s up lijn. Hiervoor gebruikte ik: WGR614v6 (54 mb/s, sinds 2jaar) maar is sinds kort meer en meer vast aan het lopen, verlies van de connecties met sommige pc's (terwijl hij hiervoor wel perfect werkte,de garantie is net verlopen). Ik zou dus graag een nieuwe kopen... zodat alles terug vlotjes gaat, zowel internet (extern) als in netwerk streamen/sharing (intern) via wifi. Als ik optimaal wil genieten van de snelheden, moet ik dan een simultaneous dual band router nemen? (want sommige hebben netwerk kaarten die alleen a/b/g ondersteunen, mijn laptop zelf zou draft-n ondersteunen heb ik dus ook verlies van snelheid?) Ook zou ik graag de mensen hun internetgebruik willen controleren/limiteren (bandwith allocation). En eventueel een harde schijf op de router kunnen aansluiten zodat de mensen filmpjes kunnen streamen. Zou rond de 80 eur willen uitgeven...

Advies is welkom...

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperPaddo
  • Niet online
(overleden)
donny007 schreef op dinsdag 10 november 2009 @ 17:26:
Slimme keuze, ik ben benieuwd naar je review.
productreview: Netgear WNDR3700 review door SuperPaddo :); geen hele diepgaande, maar geeft hopelijk een redelijke indruk.

Grolsch Royce!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr0sT_be
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23-07 17:53
Mensen, ik heb problemen met mijn linksys wrt 320n. Ik weet niet aan wat het ligt, heb een aantal computers aangesloten via wifi en hier en dan wordt iedereen gediconnect en doet de router echt raar. Heb firmware geupgrade naar laatste. Any recommendations? Kan dit aan de internetverbinding liggen (misschien interactie tussen kabel modem en router?)
Pagina: 1