Hoe betrouwbaar is HDD health?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-03 13:04
Sommige computer bladen en vage kennisen roepen wel eens: Gebruik hdd health om je schijven te checken.
Ik word een beetje moet van het programma, of moet ik me toch echt zorgen maken? Het volgende:
Ik heb nu inmiddels 2 nieuwe terabyte schijven en ze hebben volgens hdd health allebei wat.

De eerste 1TB schijf:
Diamond Maxtor, (helaas) intern een Seagate STM31000528AS met firmware CC35 heeft
met HDD health v3.3beta (build 220) meteen op de eerste dag 99%.
Dag 2 geeft ie aan: 97%. Harddisk is dying ?? :(

De andere Harddisk:
Samsung HD103SJ, firmware 1AJ100E4 (73% health meteen op eerste dag)

Andere testprogramma's zeggen dat de schijven in orde zijn.
Wat moet ik nu met die waardes van hdd health?
Mijn oude schijven, van 100/200/300 Gb bijvoorbeeld staan netjes op 100%
Heb ik nu toevallig 2 slechte TB-schijven ?
Als ik de leveranciers van die schijven bel, moeten ze eerst badblocks hebben, voordat ze vervangen worden. Praat ik met hun over hdd-health, hebben ze hier nog nooit van gehoord.

Iemand tips of ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik heb ook nog nooit van HDD Health gehoord.

Ik gebruik altijd HD Tune en dan een "Error scan" om te kijken of er fouten zijn op de schijf. Je kunt er ook de SMART waardes mee checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Doe eens HD Tune errorscan, dan scant ie voor bad sectors.

Waarschijnlijk geeft HDD Health aan dat er veel data ongeorganiseerd op je schijf staat welke gefragmenteerd is wat een trage schijf op kan leveren.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
@Thinkpad: HD Tune heb ik hier ook. Die meldt dat de schijf oke is.
Zowel HD Tune als Hdd health checken inderdaad de SMART waardes.
Raar dat dan het ene programma roept dat de schijf oke is en de andere niet :(
Anyway: ken je uberhaupt een hardware leverancier die voor ons particulieren een schijf op voorhand onder garantie vervangt die nog geen bad blocks heeft maar wel foute SMART waardes heb?

@Wiethoofd
Het gaat niet om ongeorganiseerde data, omdat de schijf net nieuw uit de verpakking komt.
Er staat immers nog geen bit op, geen FAT, geen MBR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou de tools van de fabrikant zelf kunnen proberen, deze moet je meestal via een bootable disk gebruiken om achter de exacte status van je schijf te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als je daadwerkelijk wilt weten hoe de hardeschijven er aan toe zijn gebruik dan geen 3th party software maar gewoon de tooling van de fabrikant. Daarnaast kun je veelal in het BIOS van je moederbord S.M.A.R.T. inschakelen. Op het moment dat vanut het BIOS S.M.A.R.T. waarschuwing worden gegeven, dan garandeer ik je dat een leverancier een hardeschijf wel onder garantie zal vervangen, maar het het beste blijft de tooling van de betreffende fabrikant zelf. Gewoon niet met 3th party tooling gaan prusten. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
_Dune_ schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 05:11:
Als je daadwerkelijk wilt weten hoe de hardeschijven er aan toe zijn gebruik dan geen 3th party software maar gewoon de tooling van de fabrikant.
Daar ben ik het niet mee eens. De SMART gegevens staan gewoon op de harde schijf dus of ze nu door HDD Health, HD Tune of een tool van de fabrikant worden uitgelezen maakt niets uit.
Wat wel verschilt is hoe de programma's de gegevens interpreteren.
Een tool van de fabrikant gaat pas tonen dat er een probleem als de toestand van de HD zo erg is dat ze teruggestuurd moet worden.
Met 3rd party tools weet je al veel eerder dat er iets aan de hand is.
Een mooi voorbeeld zijn het aantal slechte sectoren. Voor de tool van de fabrikant is dit pas een probleem nadat er een behoorlijk aantal sectoren beschadigd zijn. 3rd party tools geven doorgaans al een waarschuwing bij één slechte sector.
Ik heb zo'n HD die zo goed als onbruikbaar is alhoewel er geen enkele SMART drempel overschreden is. De tool van de fabrikant toont aan dat er geen probleem is, HD Tune geeft een waarschuwing omdat er meer dan 1000 slechte sectoren zijn. Daarvoor gaf HD Tune ook al aan dat de temperatuur veel te hoog was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

_Dune_ schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 05:11:
Als je daadwerkelijk wilt weten hoe de hardeschijven er aan toe zijn gebruik dan geen 3th party software maar gewoon de tooling van de fabrikant. Daarnaast kun je veelal in het BIOS van je moederbord S.M.A.R.T. inschakelen. Op het moment dat vanut het BIOS S.M.A.R.T. waarschuwing worden gegeven, dan garandeer ik je dat een leverancier een hardeschijf wel onder garantie zal vervangen, maar het het beste blijft de tooling van de betreffende fabrikant zelf. Gewoon niet met 3th party tooling gaan prusten. ;)
Probeer een Gibson Spinrite. Geweldige (3d party) tool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:34

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

bulldoze schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 13:47:
[...]
Probeer een Gibson Spinrite. Geweldige (3d party) tool!
Er zullen inderdaad ook wel prima functioneerende tooltjes zijn, maar fabrikanten gaan veelal allleen op hun eigen tooling af en verder is er ook veel rotzooi te vinden. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
HDD health heeft het dus wel goed maar .....

Let op, de schijf "Samsung HD103SJ" die ik net een week nieuw had heeft het nu toch begeven.
Ontzettend veel badblocks ineens, Vista was minuten lang bezig met allemaal errors en kon na reparatie de schijf niet meer zien.
Dus hddhealth had het toch bij het juiste eind. Wel vervelend nu, alle data erop pleitte, enz.

Ga ik vervolgens bij mijn hardwareboer in lelystad deze 1TB onder garantie omruilen, is deze niet meer voorradig. Naja niet zo'n ramp, er is een 1,5 TB samsung op voorraad. Beetje bijbetaald en deze meegenomen.
Thuis er meteen in en nog zonder te formateren meteen hdd health weer gestart. En wat blijkt:
Deze Samsung HD154UI met firmware 1AG01118, staat direct op 70% health. Heb ik nu weer een slechte schijf te pakken? Wordt er een beetje moe van....
Heb voor de zekerheid de schijf in een compleet andere machine gehangen, ook hier test proggie erop en hopla 70%. Ligt dus niet aan mijn computers, maar toch weer aan de harddisk??

Heb ik dan gewoon domme pech en kan ik deze ook met een week wisselen?

Zijn er uberhaupt mensen hier die 1TB hebben met hdd health op 100%. Ben er inmiddels wel erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:26

MsG

Forumzwerver

Ik had hetzelfde een beetje met : Samsung Spinpoint F3 nu al 1 blokje fitheid minder.

Al wel iets minder erg. Zal zo dat andere progje van jou eens proberen.

Met speedfan nog steeds allebei de schijven 1 blokje minder fitheid. Verder niets.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
Post eens de volledige SMART lijst. Dan kunnen we zien welke parameters problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Beide F3's van amper 5 week oud op exact 73%. Een 10K raptor van veel ouder op 100%.

Ik zeg:

HDD health /fail

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Wel verbazing wekkend dat een nieuwe schijf instant defect is, ik zou dan toch de oorzaak bij het moederbord zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maffe
@MsG

Had even op je topic geklikt en heb daardoor ook even Speedfan gedownload en geinstalleerd
Maar das helemaal raar, want "jouw" Speedfan ziet het net andersom dan bij mij.

Mijn (oude) schijf van 300 GB die hier op 100% staat, geeft met Speedfan één blokje minder fitheid.
Dit is misschien wel te wijten aan het aantal draaiuren. Ook dat wordt opgeslagen in smart.

Mijn nieuwe 1.5 TB geeft met Speedfan helemaal fit, terwijl hdd-health aangeeft 70%

Ik ben benieuwd wat jouw schijven doen met hdd health.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ja die doen dus beide exact 73%. Terwijl speedfan en hddtune allemaal prima zeggen. Klinkt me dus vrij dubieus in de oren. Mss is de raptor F3 te nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:25
Na 3 jaar in de service retail gewerkt te hebben heb ik 1 ding wel zeker geleerd: schijven gaan kapot. Of ze nu nieuw of oud zijn, 2,5" of 3,5" ge-checked of niet, ze kunnen kapot. Hoe vaak ik of mijn ex-collega's niet meegemaakt hebben dat de schijf van een klant spontaan helemaal niets meer deed. Het beste is en blijft back-ups, het voorkomt een heleboel leed. Deze programma's zijn leuk, en kan je misschien wel gebruiken om te kijken of je je back-up periode moet verkleinen (vaker back-up's maken) maar ik twijfel er echt aan dat ze de toekomst van je harde schijf kunnen voorspellen.

Edit: ja SMART errrors kunnen inderdaad handig zijn om nog grotere reparatie acties te voorkomen.

[ Voor 7% gewijzigd door Aragnut op 01-11-2009 14:41 . Reden: Twister336 has got a point ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Niet online
De SMART gegevens zijn wel degelijk nuttig maar de interpretatie van HDD Health niet.
Als je auto in de garage staat wil je toch ook niet weten dat je auto voor 80% in orde is maar wel wat er precies aan de hand is.
Dus percentages of blokjes fitheid zijn vrij nutteloos zonder de SMART parameters die de lagere 'scores' veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar de essentie in dit topic is meer dat HDD health sterk afwijkt van andere programma's qua health enzo, waarbij hij mijn twee identieke schijven ook hetzelfde health percentage geeft. En mijn oude raptor die al van een andere gebruiker afkwam 100% geeft. Klinkt in mijn ogen een beetje als bullshit.

Pagina: 1