Gebruiken van hp e-pc als thuisserver

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views

• huub8
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-06-2021
Ik zou graag een hp e-pc gebruiken als thuisserver, dit met de rede dat hij stil is, weinig stroom verbruikt, klein is en (indien geschikt) ook goedkoop.
De specificaties zijn als volgt:

756mb intern
120GB harddisk.
pentium 4 2,8ghz

Taken voor de server:
Muziek computer (word aangesloten op de al bestaand installatie)
Download computer (voor het downloaden van films en muziek)
Filesharing (huisgenoten moeten de gedownloade bestanden kunnen benaderen)
Streamen (via bv. de xbox 360 moeten films die op deze server staan kunnen worden bekeken (soms ook in hd))

Ik heb zelf weinig ervaring met thuisservers en mijn eerste vraag is dan ook of dit systeem voor deze taken krachtig genoeg is?

Verder zat ik te denken aan het vervangen van de harde schijf voor een grotere variant, aangezien voor hd films 120gb te klein is, maar dit lijkt mij geen probleem. Verder zou ik graag willen voorkomen dat ik al mijn bestanden kwijt ben als de harde schijf ermee ophoud, als oplossing hiervoor heb ik het volgende bedacht:

Ik hang er een externe harde schijf aan die downspinned (of hoe je dat dan noemt) wanneer hij niet word gebruikt en ik zet op de computer automatische backup software die bv. eens per week een backup maakt op deze externe schijf.

Dit alles moet echter wel erg stil zijn, dus wellicht bouw ik wel een soort kast om de externe harde schijf heen zodat ik deze niet meer kan horen. Verder zat ik te denken aan het aanpassen van koeling van de E-pc om hem nog wat stillen te maken (het hoefd vanmij namelijk niet zo klein te zijn, heb ruimte genoeg in mijn kast) maar weet niet of dit mogelijk is en zo ja hoe...

De rede dat ik niet gewoon mooie nieuwe onderdelen koop is dat het zo goedkoop mogelijk moet zijn, het budget is namelijk max 200 euro, hiervaan moeten ook nog een (tweedehands) 15" monitor, toetsenbord en muis worden gekocht. Maar als iemand een betere (goedkopere) oplossing weet hoor ik deze graag.

mijn vraag is dus of bovenstaande dingen kunnen en een goede oplossing zijn...

[ Voor 3% gewijzigd door huub8 op 25-10-2009 00:12 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:52
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat het Complete Systemen & Laptops (CSL) forumdeel dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral *LET OP* - Wat moet ik kopen? eens door te nemen.

Je kan advies vragen in een van de topics genoemd in *LET OP* - Wat moet ik kopen?. Probeer echter eerst wel wat componenten uit te zoeken met behulp van reviews en benchmarks. Een goede start daarvoor is het doorlopen van HOWTO: Hoe stel ik een systeem samen?. Ook de BBG ([BBG] Best Buy Guide topicoverzicht) geeft een idee in welke richting je moet kijken qua componenten.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goed systeem. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.