mediaspeler met schermpje?

Pagina: 1
Acties:

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-02 08:58
i.o. met de mods dit niet in Mediaspelers en HTPC's maar hier.

Wat ik heb is een vrij aanzienlijke collectie muziek(100+gb). 80% is mp3, de rest is overwegend lossless met een enkele exoot ertussen. Deze wil ik graag af kunnen spelen in mijn huiskamer via m'n versterker en luidsprekers. Wat ik nu wel 's doe is de laptop in de video ingang van de versterker prikken. Gaat op zich best maar ik heb lang niet altijd zin om de laptop te pakken. De muziek staat op de huisserver (ouwe linux bak die nog 's door een appliance vervangen gaat worden) en op een externe harddisk.

Ik zoek dus iets wat mijn mp3 collectie kan afspelen maar waarvoor ik niet een tv of computer aan hoef te zetten om een selectie te maken. Nou kwam ik de philips streamium serie tegen die qua formfactor heel aardig in de buurt kwam van wat ik zoek. Echter, dat ding lijkt alleen muziek van elders van 't netwerk te kunnen trekken als je op de pc er speciale software voor installeert.

Mediaspelers zat maar met een beeldschermpje lijken ze uiterst schaars. Wie heeft er ideeen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 24-10-2009 19:03 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:39
Wijnands schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 19:02:
Ik zoek dus iets wat mijn mp3 collectie kan afspelen maar waarvoor ik niet een tv of computer aan hoef te zetten om een selectie te maken. Nou kwam ik de philips streamium serie tegen die qua formfactor heel aardig in de buurt kwam van wat ik zoek. Echter, dat ding lijkt alleen muziek van elders van 't netwerk te kunnen trekken als je op de pc er speciale software voor installeert.

Mediaspelers zat maar met een beeldschermpje lijken ze uiterst schaars. Wie heeft er ideeen?
Popcornhour C200 is denk ik een (dure) optie. Geen idee alleen hoe goed het bruikbaar is via alleen dat scherm.

Maar: wat is er mis met software op die PC installeren? Zoveel resources hoeft dat niet te kosten. Ik heb op m'n linux-machine (800MHz Via C7 processor of zo, behoorlijk krachtloze hardware dus, en daar draait voor hetzelfde doel TwonkyMedia op.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-02 13:05

job

Heb je al naar de squeezebox gekeken?
[WA] Squeezebox

edit: je moet wel op de server speciale software installeren (is er voor windows,mac & linux).
Mocht je later een nas willen kopen, dan moet je wel een nas kopen welke deze speciale software ook kan draaien (synology bijvoorbeeld, en vele andere).

[ Voor 97% gewijzigd door job op 24-10-2009 21:26 ]

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38

iMars

Full time prutser

Is het niet een optie om een iPod of een Zune aan te schaffen?
edit: ik lees nu dat je muziek op een andere server staat... Dan nog, alles op een iPod/Zune zetten en dan heb je altijd makkelijk en snel je muziek bij de hand...

[ Voor 57% gewijzigd door iMars op 24-10-2009 21:14 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:27

Garyu

WW

Een Squeezebox of een Musicpal lijken me de makkelijkste opties. Heb zelf de Musicpal omdat die voor mij betere mogelijkheden bood en goedkoper is.

Verder werkt de Musicpal met vrijwel elke NAS die UPNP/DLNA aanbiedt, en kan ie tegenwoordig ook gewone Windows-shares uitlezen. De nieuwe Musicpals komen met afstandsbediening, ik gebruik die van mij met een Logitech Harmony om daarmee ook de versterker direct te kunnen aansturen.

De Logitech Duet lijkt me wel een erg mooie oplossing, maar werkt helaas niet zo handig in mijn situatie:
- eigen afstandsbediening vs Harmony
- eigen software vs UPNP
- 260 vs 100 euro
Vanwege die drie nadelen van de Logitech ben ik voor de Musicpal gegaan.

[ Voor 66% gewijzigd door Garyu op 24-10-2009 21:56 . Reden: Musicpal en dus niet Mediapal.. ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Tvix 6500A,
Heeft een schermpje. Niet echt groot maar het is te doen. Verder kun je gewoon ook een playlistje maken en afdraaien. het heeft een lan en usb, dus je kunt over het netwerk streamen of eenmalig alles overpompen..

Verwijderd

De Squeezebox Classic en de nieuwe (nèt leverbare?) Squeezebox Touch hebben beiden een schermpje, waarmee je door je muziekcollectie op de server kunt browsen. Hiervoor kun je gebruik maken van de bijgeleverde afstandsbediening, maar ook van bijvoorbeeld een Logitech Harmony. Het enige wat je naast het aanschaffen van de Squeezebox dan nog moet doen is de (gratis, open-source) SqueezeCenter server-software installeren op die Linux bak. Het meest in het oog springende verschil tussen de Squeezebox Classic en de Squeezebox Touch is dat de laatste een gelikt kleurenscherm heeft waarmee je bijvoorbeeld album art kunt tonen, terwijl de eerste alleen een tekst-interface heeft; de Touch heeft daarom ook overzichtelijkere menu's. Maar er zijn meer verschillen; zo kun je aan de Touch ook een externe harddisk koppelen.

Daarnaast is er nog de Squeezebox Duet, die eigenlijk uit twee delen bestaat: een eenvoudige Receiver zonder schermpje en zonder afstandsbediening (eigenlijk dus een uitgeklede Classic!) en een Controller. De Controller is weliswaar ook een afstandsbediening, maar deze staat op zich los van de Receiver: hij stuurt SqueezeCenter direkt aan via wifi. De Receiver van de Squeezebox Duet heeft geen schermpje, omdat de Controller zelf al een kleurendisplay heeft; je navigeert dan dus direct met de Controller door je muziekcollectie. De Controller is ook los te koop (maar duur!) en kan dan ook i.c.m. de Squeezebox Classic en Squeezebox Touch gebruikt worden. Maar als je toevallig al over een iPhone of iPod Touch beschikt dan kan dat ook goedkoper m.b.v. de iPeng applicatie, die slechts $10 kost.

De derde optie om de Squeezebox te bedienen (geldt voor alle varianten) is via de webinterface van de SqueezeCenter software. Die software kun je in jouw geval het best op die Linux server laten draaien, maar het kan ook op een NAS, mits deze voorzien is van genoeg werkgeheugen en een niet te trage processor.

Meer hier: [WA] Squeezebox

• Wijnands
Mensen, hartelijk dank voor het meedenken, ik heb nu een hoop leesvoer.

• Wijnands
Squeezebox touch ziet er vooralsnog het meest interessant uit. Ik kan dan de hele muziekcollectie op een of ander USB device dumpen en daarvandaan spelen. Dan heb ik meer vrijheid in de keuze voor het vervangen van de server.

• vanaalten
Ben wel benieuwd: wat is er dan mis met bijvoorbeeld de Philips NP2500? Daar zit ik naar te kijken, ter vervanging van een vergelijkbaar apparaat.
Ook daarbij kan ik de muziek op een externe USB harddisk zetten en als bron voor de server gebruiken (binnen het serverprogramma geef je gewoon een of meerdere directories op waar je muziek staat).

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:27

servies

Veni Vidi Servici

vanaalten schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 12:49:
Ben wel benieuwd: wat is er dan mis met bijvoorbeeld de Philips NP2500? Daar zit ik naar te kijken, ter vervanging van een vergelijkbaar apparaat.
Ook daarbij kan ik de muziek op een externe USB harddisk zetten en als bron voor de server gebruiken (binnen het serverprogramma geef je gewoon een of meerdere directories op waar je muziek staat).
Als ik zou moeten kiezen voor een Squeezebox oplossing of deze Streamium oplossing, dan komt die Streamium niet eens in beeld....

Verwijderd

Er is niks mis met dat Philips model. Persoonlijk gebruik ik een Squeezebox Duet omdat je daar in je hand op de bank de muziek kunt uitzoeken, schermpje in de afstandsbediening dus je hoeft niet steeds naar een scherm toe te lopen om je muziek op te zetten. Zelf scroll ik veel door de blbliotheek heen omdat de mood konstant andere muziek wil horen. Met een Squeezebox kun je blijven zitten, met die Philips op afstand moet je steeds naar het schermpje lopen. Het is maar net wat jezelf prettig vind.

Verder vind ik de geluidskaart/DAC van de Squeezebox erg goed en komt uit veel onafhankelijke tests goed naar buiten. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten. Verder moet ik Logitech nageven dat ze in dit geval goed naar de community luisteren en daardoor de software goed doorontwikkelen. Zou je de Squeezebox gebruiken in combinatie met een ION platform pc'tje dan heb je voor zowel muziek en films een goeie mediastreamer, laag in verbruikskosten en geheel ondesteund op zowel Linux als Windows :)

• Wijnands
Voor mij persoonlijk...
1. ik zie geen usb aansluiting op dat ding
2. wat ik uit de documentatie begrijp is er geen linux software als bron mogelijk.

Wat me sowiso opvalt bij dit soort producten is dat de beschikbare inforatie vooral gericht is op mensen met de ballen verstand van techniek. Voor echte specs moet je vaak diep graven.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zie nergens je budget staan en vermoed dan ook dat deze er buiten valt, maar ik wil hem toch even noemen. De Cambridge 640H. Kwa formfactor is het gewoon formaat dvdspeler/versterker, vind ik bij een degelijke set persoonlijk beter staan dan een Squezebox oid. Kwa functies voldoet die (denk ik) aan al je eisen, het scherm is welliswaar klein maar wel duidelijk. De geluidskwaliteit is waarschijnlijk wel (nog) beter dan van de Squeezebox denk ik...

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:13

ST10©DE

Dus.............

Wijnands schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 13:34:
[...]

2. wat ik uit de documentatie begrijp is er geen linux software als bron mogelijk.
Ik heb twee philips streamium dingen staan. Als server software gebruik ik mediatomb. Dit draait prima op mijn Debian server. Dit werkt zonder problemen samen.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Wijnands
P. Mekes schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 14:22:
[...]

Ik heb twee philips streamium dingen staan. Als server software gebruik ik mediatomb. Dit draait prima op mijn Debian server. Dit werkt zonder problemen samen.
Kijk, en dat bedoel ik nou, dat soort informatie is erg gefragmenteerd en zeker niet (makkelijk) op de philips website te vinden.

Die cambrdige ziet er prachtig uit maar is inderdaad boven mijn budget.

• vanaalten
Die Philips dingen gebruiken gewoon het standaard UPnP protocol wat door diverse serverprogramma's geleverd kan worden: Twonkymedia, mediatomb, Windows Mediaplayer, Nero, ... Zelf gebruik ik Twonkymedia onder Linux.
Maar Philips doet niet echt z'n best om Linux hier te stimuleren, nee. Dat doet Logitech denk ik wel beter - maar ik vind die Logitech dingen erg duur, vergeleken met iets vergelijkbaars van Philips.

• Wijnands
De philips dingen zijn eerder erg goedkoop. Waar ik persoonlijk een beetje bezorgt om ben is wat philips allemaal met het geluid uithaalt. Ik zag bij een oom 's een of ander heel trendy cdspeler-combo geval wat ook mp3 deed en een vreselijke dsp had.

Verwijderd

Teac WAP2200,4500 of 8500 is ook nog een optie. Ook uPNP, maar dan met AB met schermpje.

• Wijnands
Die wap2200 is erg leuk. Als dat een beetje gebruiksvriendelijk is dan is dat een leuke oplossing voor 129 euro.

• Purn0
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-06-2025
Iemand ervaringen met de wap2200? Ik ben ook wel benieuwd...

Nog een vraagje over squeezebox:
Als je squeezeserver hebt draaien op een NAS, dan kun je deze bedienen via iPeng voor de iPhone. Heb je dan nog persee de receiver nodig van Logitech om de gestreamde muziek naar je versterker te sturen, of kan dit ook met andere media streamers, zoals een WD TV live of Asus O!Play?

• Wijnands
Ik bump deze toch maar...

Inmiddels ben ik iets verder, alle muziek staat nu op een synology NAS (een ds110j om precies te zijn).

Ik heb wat met squeezebox server zitten spelen op dat ding, werkt vrij redelijk,

Toen ik de synology kocht heb ik de apparatuur in deze thread nog 's doorzocht. De logitech squeezebox touch leek en lijkt nog steeds een aantrekklijk apparaat. Helaas heeft 'ie de nederlandse markt nog steeds niet bereikt. De squeezebox radio is een stuk prettiger geprijst maar heeft helaas alleen een line-in voor zover ik kan ontdekken.

Ik heb even naar apple's airport oplossing gekeken. Best interessant maar om nou een ipod touch a 170 euro te moeten aanschaffen om een apparaatje van 90 euro te bedienen... 8)7

De TEAC produkten leken interessant maar ik kan er heel weinig informatie en reviews over vinden. Ook een nederlandse dealer die die dingen op voorraad heeft en snapt heb ik nog niet gevonden.

De vraag is dus nog actueel en komt er eigenlijk op neer, is er een goed alternatief voor de squeezebox touch wat goedkoper is en nu al leverbaar?

Weer even naar de streamium np-2900 gekeken. Interface lijkt me heel aardig maar alleen line-in en de speakers heb ik niet nodig.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:54
Sonos al bekeken? Denk dat dat boven je budget gaat als je iets goedkoper zoekt dan de Squeezebox maar wou hem toch even noemen. Heb toevallig een Sonos systeem gekocht vanavond en het is echt fantastisch.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wijnands schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 17:17:
Ik heb even naar apple's airport oplossing gekeken. Best interessant maar om nou een ipod touch a 170 euro te moeten aanschaffen om een apparaatje van 90 euro te bedienen... 8)7
Mocht dat enkel om die reden overgaan dan kan ik je aanraden om eens in de V&A te kijken, daar staat er genoeg voor zo'n € 100,- scheelt toch redelijk wat.

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:37

Gotez

42

Ik gebruik een Archos 5 met dvr dock. Dit voldoet aan bijna alle eisen. Groot scherm, 60 gig aan flacjes en middels het dock heeft deze ook een S/PDIF uit. Hij kan zelfs mijn muziek van de pc afspelen. Ik kan gewoon in de verkenner een map delen en deze met de archos opzoeken. Ik denk dat dit de meest ideale oplossing is. Ook kan hij Upnp. Het enige is dat ik al mijn cdtjes heb moeten rippen.

Dit vond ik de mooiste oplossing, het is wat prijzig, maar dan heb je wat moois.

Let op met die apple spullen dat je alleen via Itunes kan spelen, en dat je al je flacjes om moet gooien naar apple lossless.

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
ik wil toch nog even MPD aandragen. Dit is zeg maar een server based muziekplayer. Je kan dan kiezen uit een berg clients om hem aan te sturen. Je zou dus een klein pc'tje in je kamer kunnen zetten en deze bijv bedienen met een remote of een telefoon. De pc hang je dan aan je versterker.

• Wijnands
Bart schreef op donderdag 04 februari 2010 @ 22:47:
Sonos al bekeken? Denk dat dat boven je budget gaat als je iets goedkoper zoekt dan de Squeezebox maar wou hem toch even noemen. Heb toevallig een Sonos systeem gekocht vanavond en het is echt fantastisch.
Wat ik van sonos snap (en da's niet heel veel) kom je voor een beetje bedienbaarheid als snel op een 350 kostende afstandsbediening.

Archos ziet er op het eerste gezicht heel interessant uit. MPD wat minder aangezien ik dan zelf hardware moet gaan regelen en ik eigenlijk niet goed zie hoe dat beter zo zijn dan bijv. een mini laptopje met mediamonkey erop

Edit: Die archos kan heel veel, zeker met zo'n dok erbij. Misschien wel te veel, zeker 's verder naar kijken. Wat de archos als voordeel lijkt te hebben is dat ik 'm ook kan oppakken en bij de tv neerzetten om zo video makkelijker naar de tv te pompen.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 05-02-2010 13:53 ]

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 14:00
Omdat deze markt zo vreselijk duur is en niet alles ondersteund zit ik serieus te denken aan een kleine netbook. Kun je ook een externe HDD aanschaffen en ondersteund alle mogelijke formaten. Alleen kun je dan niet avnaf de bank relaxt door je collectie scrollen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Wijnands
Ik kwam ook wat anders op het spoor, de chumby. http://www.chumby.com/

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02 14:00
Klink veel belovend, ik kan niet zo 123 vinden of je daar ook een externe hdd op aan kunt sluiten.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Wijnands
Nee, maar dat is, sinds de komst van de synology, meer een nice to have geworden. Vraag me nu vooral af hoe het gebruiksgemak is.

• lredev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22-11-2025
Cobb schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 15:39:
Omdat deze markt zo vreselijk duur is en niet alles ondersteund zit ik serieus te denken aan een kleine netbook. Kun je ook een externe HDD aanschaffen en ondersteund alle mogelijke formaten. Alleen kun je dan niet avnaf de bank relaxt door je collectie scrollen.
Wel als je het combineert met een toevallig aanwezige iPhone of aan te schaffen iPod Touch. Goedkoop wordt het er niet van, maar als je van muziek luisteren houd is het misschien ook wel fijn een deel van je collectie altijd bij te kunnen hebben. (vind ik tenminste :) )

Ik heb nu mijn gewone PC optisch met mijn receiver verbonden en ik kan met de Remote app (op de iphone, maar is er ook voor de Touch), door mijn itunes bladeren en afspelen. Dat werkt echt super. Ik begrijp echter dat je de server hebt vervangen door een synoglogy, dus die oplossing gaat weinig voor je doen.

Idealiter hang je dan een kleine ION of minilaptop aan je reveiver en doe je het zelfde. In mijn geval werkt het met de PC super omdat die toch altijd aanstaat als ik thuis ben.
Pagina: 1